یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
خشکی پوست سر: علل و نحوه درمان آن

خشکی پوست سر: علل و نحوه درمان آن

درمان خشکی پوست سر می‌تواند یک چالش خیلی جدی و بزرگ برای برخی افراد باشد. نگرانی افراد با پوست سر خشک این است که چگونه می‌توان خارش، تحریک و پوسته پوسته شدن کف سر را مدیریت کرد و در عین حال از سالم ماندن موها نیز اطمینان حاصل کرد؟ خوشبختانه، این اتفاق کاملا شدنی است. اما در ابتدا باید علت اصلی خشکی پوست سر را مشخص کنید تا در ادامه بتوانید روش درمانی آن را هم پیدا کنید.

چه چیزی باعث خشکی پوست سر می‌شود؟

از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد خشکی روی سطح پوست سر می‌شود می‌توان به محصولات مو، شستشوی بیش از حد و مکرر موها، تغییرات آب و هوایی، پسوریازیس و اگزما اشاره کرد. به زبان ساده، خشکی پوست سر به دلیل کمبود رطوبت است. کمبود رطوبت پوست سر معمولا به دلایل مختلفی مانند شستشو مکرر موها، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، استفاده از محصولات خشک‌کننده مو و قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی آلوده ایجاد می‌شود.

خوشبختانه برای درمان خشکی پوست سر یک راه حل ساده وجود دارد و آن هم هیدراتاسیون یا مرطوب نگه داشتن پوست سر است. با این حال، اگر خشکی پوست سر شما به دلیل آلرژی یا درماتیت سبورئیک (معروف به شوره سر) باشد، باید به راه حل دیگری متوسل شوید. در این موارد ممکن است که به درمان‌های پزشکی نیاز باشد.

عوامل خشکی پوست سر

خشکی پوست سر در مقابل شوره سر و درمان آن

خشکی پوست سر و شوره سر به دلیل علائم مشابهی که دارند ممکن است گاهی اوقات یکی در نظر گرفته شوند. علائم هر دو شامل خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن است اما در واقع یکسان نیستند. متخصصان پوست و مو بر این عقیده هستند که خشکی پوست سر یک مشکل هیدراتاسیون است، در حالی که درماتیت سبورئیک (شوره) یک بیماری التهابی پوست سر است که بسیار شایع است. به این ترتیب، آن‌ها به مجموعه‌ای از درمان‌های خاص خود نیاز دارند.اگر به دنبال یک روش موثر برای تسکین خشکی پوست سر خود هستید، در ادامه همراه ما باشید.

درمان خشکی پوست سر

1- اسکراب پوست سر

اسکراب معمولا برای هر نوع پوستی مناسب است. برای اسکراب پوست کف سر می‌توانید از نمک دریا استفاده کنید. این ماده به طور ویژه به سم زدایی و آبرسانی حتی حساس‌ترین پوست سرها نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید نمک دریا را با شامپو معمولی خود ترکیب کنید و سرتان را با آن بشویید. نکته مهم این است که حتما باید از یک نرم کننده یا مرطوب کننده مناسب روی انتهای ساقه موی خود استفاده کنید.

2- روغن مغذی

روغن‌های مغذی نقش مهمی در تامین مواد مورد نیاز پوست سر و موها دارند و بعد از استفاده پوست کف سر را به خوبی رطوب‌رسانی و لطیف می‌کنند. روغن‌های مغذی پوست کف سر معمولا بسیار سبک هستند و به راحتی جذب پوست می‎شوند. در حالی که بعد از دوش گرفتن هنوز در حمام گرم و بخاردار هستید، سه تا پنج قطره از روغن را روی ریشه موهای خود ماساژ دهید و به آرامی از قسمت ریشه به سمت پایین حرکت کنید. با این کار مواد مغذی موجود در روغن به سرعت جذب پوست و مو می‌شود.

3- درمان خانگی

شما می‌توانید یک درمان خانگی را با وسایلی که از قبل در آشپزخانه خود دارید تهیه کنید. برای تهیه این ماسک خانگی شما به روغن نارگیل، سرکه سیب و آلوئه‌ورا احتیاج دارید. این ترکیبات به آرام کردن پوست سر خشک و ملتهب و به حداقل رساندن پوسته پوسته‌ها کمک می‌کنند. هر کدام از این مواد به دلیل خواص تسکین‌دهندگی و ضدمیکروبی که دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این درمان‌ها، افزودن روغن درخت چای به شامپوی معمولی یا سایر محصولات مراقبت از پوست سر نیز می‌تواند کمک کننده باشد. روغن درخت چای به این دلیل که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدالتهابی است کاربرد زیادی برای سلامت پوست و مو دارد. در یکی دیگر از مقالات ریحا به طور مفصل در مورد فواید و خواص روغن درخت چای صحبت کردیم.

4-شامپو خشک سم‌زدا

اکثر خانم‌ها عاشق شامپو خشک هستند، اما استفاده زیاد و مداوم از اینگونه محصولات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تجمع بیش از حد شامپو خشک روی موها می‌تواند شوره سر را تشدید کند و خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر را بدتر یا حتی تشویق کند. با این وجود برخی از شامپوها حاوی مواد سم‌زدا هستند و با زغال سفید ترکیب شده‌اند. از این رو محصولات سم‌زدا خشکی پوست را از بین می‌برند و شادابی و نشاط را به موها باز می‌گرداند.

استفاده شامپو خشک سم‌زدا 

5- ماساژ پوست سر

هیچ چیز بهتر از ماساژ پوست سر برای رفع خشکی پوست عمل نمی‌کند. برای ماساژ پوست سر می‌توانید از برخی برس‌های مخصوص استفاده کنید. این کار در واقع مشابه مسواک خشک برای پوست سر شما است. ماساژ پوست سر نه تنها احساس شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند، بلکه سبب افزایش گردش خون نیز می‌شود. این کار بدون هیچگونه سختی، هرگونه تجمع چربی و ناخالصی را از بین می‌برد و اثرگذاری شامپو را تا چند برابر بیشتر می‌کند. اگر به برس ماساژ دسترسی ندارید، به جای برس از اسکراب پوست سر و دستان خود نیز می‌توانید استفاده کنید. ماساژ پوست سر در حین استفاده از اسکراب نیز به تحریک جریان خون و تشویق رشد مو کمک می‌کند.

6- سرم پوست سر

اگر از انواع سرم‌ها برای از بین بردن خشکی پوست استفاده می‌کنید، قبل از آبکشی مو باید اجازه دهید که سرم برای مدت کوتاهی روی پوست سر باقی بماند. این محصولات بسیار مغذی هستند و به طور خاص حتی سرسخت‌ترین پوسته‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند. سرم پوستی را به سادگی روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت 20 دقیقه روی پوست سر باقی بماند و سپس آن را با شامپو بشویید.

این سرم‌ها معمولا از روغن نارگیل، موم کندلیا و روغن آبی بابونه ساخته می‌شوند و به آرام کردن پوست تحریک شده کمک می‌کنند. سرم‌ها همچنین حاوی اسیدسالیسیلیک هستند و از تجمع چربی و آلودگی روی پوست جلوگیری می‌کنند. سرم‌های پوست سر علاوه بر پاکسازی پوست به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک می‌کند.

7- تونیک متعادل کننده pH

تونیک ترمیم کننده پوست سر نیز تاثیر زیادی بر کاهش خشکی پوست سر دارد. از این رو این محصولات ارزش سرمایه‌گذاری را دارند. تونیک متعادل کننده PH پوست نه تنها پوست خشک را آبرسانی می‌کند، بلکه نوید می‌دهد که pH متعادل را بازمی‌گرداند و رشد مو را در آینده تقویت می‌کند.

8- استفاده از محصول دارویی

اگر هیچکدام از این راه‌ها جواب نداد، پزشک ممکن است شامپو یا داروی خاصی را توصیه کند. این داروها با استفاده از موادی مانند اسیدسالیسیلیک و ویتامین D برای نرم کردن لکه‌های خشک روی پوست فرموله می‌شوند. بسته به علت ریشه‌ای، می‌توان از یک داروی ضدقارچ خوراکی نیز برای درمان خشکی پوست سر استفاده کرد.

چگونه از خشکی پوست سر جلوگیری کنیم؟

همانطور که مشخص است، سم‌زدایی می‌تواند برای بدن و به ویژه پوست سر مفید باشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از خشکی پوست سر خودداری از مصرف الکل است. الکل این قابلیت را دارد که پوست سر را بسیار خشک و خشن کند. در این مورد یکی از چیزهایی که باید از مصرف آن اجتناب کنید موس است. استفاده از محصولات حاوی الکل و سولفات باعث افزایش خشکی پوست می‌شوند و تعادل ph را برهم می‌زنند. برای حالت دادن به موها نیز باید از محصولات حالت‌دهنده به مقدار خیلی کم استفاده کنید تا روی پوست تجمع پیدا نکنند. تجمع مواد و چربی روی پوست سر باعث خشکی پوست می‌شوند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها و شوره سر ایجاد می‌کنند.

جلوگیری از خشکی پوست سر

چه زمانی برای درمان شوره سر باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از امتحان هر یک از موارد فوق و مصرف داروهای موثر برای خشکی پوست سر، همچنان با مشکل خشکی پوست مواجه هستید، ممکن است نیاز باشد که برای دریافت نسخه، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از پزشکان خاطرنشان می‌کنند که بسته به تشخیص پزشک، ممکن است کورتیزون موضعی برای پوست سر یا سایر مناطق آسیب دیده تجویز شود. پزشک همچنین می‌تواند تعیین کند که علت خشکی پوست واقعاً درماتیت سبورئیک است یا چیز دیگری مانند اگزما و خشکی ساده پوست.

درمان خشکی سر با مراجعه به پزشک

بهترین محصولات برای درمان خشکی پوست سر

همان‌طور که گفتیم خشکی پوست سر یک بیماری شایع است که معمولا با خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن همراه است. خوشبختانه، این مشکل با داشتن یک روتین مناسب مراقبت از مو قابل درمان است و در اغلب موارد مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. تعداد زیادی از محصولات با کیفیت بالا برای درمان خشکی پوست سر وجود دارند. برخی از رایج‌ترین و اغلب توصیه‌شده‌‌ترین آن‌ها شامل این موارد است. در این مورد برخی از شامپوهای ضدشوره، مرطوب‌کننده‌ها و ماسک‌های تغذیه پوست می‌توانند موثر واقع شوند.

1- روغن مو آرگان 95% لایتنس

روغن مو آرگان 95% لایتنس

خرید روغن مو آرگان 95% لایتنس

ساختار روغن مو آرگان لایتنسبسیار سبک بوده و خیلی سریع جذب پوست می‌شود. روغن آرگان لایتنس اکسیری بی نظیر است که حاوی آنتی اکسیدان های قوی، اسیدهای چرب، ویتامین A ،C و ویتامین E، امگا 3 و امگا 6 و قدری امگا 9 است. به علت دارا بودن آنتی اکسیدان‌های زیاد در روغن آرگان لایتنس، این محصول رادیکال‌های آزادی که از تابش خورشید ایجاد می‌شود و باعث کدر شدن و ضعیف شدن مو می‌شود را از بین می‌برد.روغن آرگان لایتنس برای مو بسیار مفید است و شفافیت و درخشندگی بالایی به موها می‌دهد.

استفاده از روغن آرگان لایتنس از وز شدن موهانیز جلوگیری می‌کند و به علت جذب بالا، رطوبت مو را حفظ می‌کند.روغن آرگان لایتنس با نفوذ در ساقه مو باعث تقویت و باعث افزایش ضخامت مو می‌شود. قیمت روغن آرگان لایتنس بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. این محصول بویبسیار خوشی دارد و حس خوبی را بعد از استفاده به شما منتقل می‌کند. از دیگر خواصی که روغن آرگان لایتنس دارد، این است که موها را براق و صاف کرده و همچنین به درمان و یا کاهش شوره سر نیز کمک می‌کند.

2- روغن مو و بدن 100% مارولا کلد پرسد اوردینری

روغن مو و بدن 100% مارولا کلد پرسد اوردینری

خرید روغن مارولا کلد پرسد اوردینری

روغن مو و بدن 100% مارولا کلد پرسد اوردینری یک محصول درمانی محبوب برای برطرف کردن حالت خشک و کدری پوست محسوب می‌شود که سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب مغذی و مرطوب‌کننده بوده و از پوست صورت، موها و ناخن‌های شما در برابر خشکی و دهیدراته‌ شدن محافظت می‌کند. روغن این محصول توسط روش‌های پرس سرد تهیه شده به همین دلیل تمامی خواص و مواد مغذی خود را حفظ کرده، به همین علت می‌توان از آن بیشترین بهره برداری را داشت.

مارولا یک گیاه بومی آفریقا است که سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدان بوده و یک مرطوب‌کننده‌ی فوق‌العاده و سبک است؛ به همین علت به روغنی موثر برای مصارف درمانی و مراقبت پوست و مو تبدیل شده است. روغن مارولا حاوی آمینواسیدهای ال-آرژینین و اسید گلوتامیک است که دارای خواص آبرسانی و ضد پیری هستند.همچنین دارای اسیدهای چرب مفیدی مانند اسید پالمتیک، استئاریک، اولئیک و میریستیک است که سبب نرم و مرطوب شدن پوست و مو سر می‌شود و از خشکی و خروج رطوبت از آن‌ها جلوگیری کند.

3- شامپو مو ضد شوره سالیسیلیک اسید کپیدرما

شامپو مو ضد شوره سالیسیلیک اسید کپیدرما

خرید شامپو سالیسیلیک اسید کپیدرما

شامپو ضد شوره کپیدرما مناسب برای کسانی است که از شوره سر خود خسته شده‌اند. استفاده از این شامپو در کنار سالم نگه داشتن بافت مو، پوسته‌های مزاحم را به خوبی از بین می‌برد. برای استفاده از این شامپو هیچ محدودیتی ندارید. چرا که برای انواع موها از جمله موی خشک، موی آسیب دیده، موی چرب، موی معمولی، موی رنگ شده، موی نازک و ضعیف، موی وز و مجعد قابل استفاده خواهد بود.

شامپو ضد شوره 2% سالیسیلیک اسید کپیدرما ضد قارچ و آنتی‌باکتریال طراحی شده است؛ بنابراین برای رفع شوره سر، قارچ و باکتری بسیار موثر است. در نتیجه استفاده مکرر از این شامپو، امکان بازگشت دوباره شوره سر را به صفر می‌رساند. همچنین سایر مشکلات مرتبط با شوره سر مانند خارش و التهاب پوست سر را به خوبی رفع می‌کند.از دیگر ویژگی‌های مثبت شامپو کپیدرما خاصیت تقویت‌کننده و تغذیه‌کننده مو است. این ویژگی باعث می‌شود تا خون‌رسانی به فولیکول‌های مو بیشتر شود. در نتیجه رشد بیشتر موها را به دنبال دارد.

4- شامپو مو ضد شوره موهای خشک سریتا

شامپو مو ضد شوره موهای خشک سریتا

خرید شامپو ضد شوره موهای خشک سریتا

شامپو ضد شوره موهای خشک سریتا یک محصول ضد شوره سر است که با فرمولاسیون ساخت پیشرفته تولید شده است. شوره سر به دلیل چربی و خشکی بیش از اندازه پوست سر رخ می‌دهد که این شامپو با داشتن ترکیبات مؤثر قادر است تا از ایجاد شوره در سر جلوگیری نماید.برای این که بتوانید شوره سر را کنترل کنید باید از محصولات باکیفیت موجود در بازار استفاده کنید.

این شامپو با حفظ تعادل میاد میکروبیوتا در پوست سر باعث جلوگیری از ایجاد شوره در سر خواهد شد. ترشح بیش از اندازه چربی نیز به نوعی باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شده که این محصول می‌تواند از ترشح چربی جلوگیری نماید. با نگاه به ترکیبات به کار رفته در شامپو ضد شوره موهای خشک سریتا می‌توان گفت که این محصول دارای ترکیبات پروبیوتیک است که باعث احیای پوست سر خواهد شد.

5- شامپو مو تقویت کننده موهای خشک اینسایت

شامپو مو تقویت کننده موهای خشک اینسایت

خرید شامپو مو تقویت کننده موهای خشک اینسایت

شامپو موهای خشک اینسایتبا ساختاری سرشار از ترکیبات و عصاره های گیاهی و طبیعی به خوبی قادر به ترمیم و بازسازی موهای خشک و دهیدراته است. این شامپو به واسطه عصاره جو دو سر، خاصیت تغذیه کنندگی، ترمیم کنندگی و نرم کنندگی قوی برای تارهای مو دارد.این کمپلکس حاوی روغن نارگیل، کره ایلیپ و روغن بادام شیرین بوده و قادر به تامین تمامی عناصر مورد نیاز سلولهای سازنده ریشه موها و تمام اجزای تارهای مو است. با استفاده ازاین محصول موهای خشک و دهیدراته انرژی لازم برای ترمیم و بازسازی موهای آسیب دیده را بازیافته و شادابی بینظیری بر روی تارهای مو ایجاد می شود.

در پایان این مقاله امیدواریم نکات گفته شده پیرامون خشکی پوست سر و علل و نحوه درمان آن برایتان مفید بوده باشد.تغذیه رسانی و رطوبت رسانی مداوم به تارهای مو از اقدامات مهم برای حفظ شادابی و زیبایی آنها است. عوامل زیادی موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی تارهای مو شده و خشکی را بر آنها غالب می‌سازند. اشعه های مضر نور خورشید، رادیکالهای آزاد، استفاده از شامپو های نامناسب، استفاده بیش از حد از لوازم آرایش مو و … از عوامل آسیب رسان و از بین برنده رطوبت طبیعی تارهای مو است. قطعا مراقبت از موها در برابر این عوامل از اقدامات اساسی برای حفظ سلامتی و شادابی آنها است.

محصولات مرتبط
روغن مو آرگان فنمنFENMANامکان ارسال فوری
۴۷۸,۰۰۰ تومان
۸۰ میل
روغن مو الکسیر التیمی کراستاسkerastase 
۵,۲۸۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
۵۰ میل
۳۰ میل
روغن مو الکسیر التیمی رز کراستاسkerastaseامکان ارسال فوری
۵,۶۸۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
روغن مو ایندیگو ملویتاMELVITAامکان ارسال فوری
۱,۷۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
روغن موی عسل گیسوGisouامکان ارسال فوری
۱۰,۳۵۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
۵۰ میل
۲۰ میل
روغن مو روغن نارگیل اینکتوinecto 
۴۲۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
روغن موی سر آووکادو اینکتوinecto 
۳۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
روغن مو روغن آرگان اینکتوinecto 
۵۹۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
روغن مو آبرسان سان نوکسnuxe 
۲,۰۷۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
روغن مو تقویت کننده هولیروتس فیبل اند مینFable and Mane 
۵,۵۲۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
۵۵ میل
۱۴.۴ میل
روغن مو هالی روتز فیبل اند مینFable and Mane 
۵,۵۲۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
۵۵ میل
۱۴.۴ میل
+۱
تنوع
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید