یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
بهترین روش‌ها برای تقویت ناخن ‌در خانه

بهترین روش‌ها برای تقویت ناخن ‌در خانه

ناخن‌ها به عنوان یکی از عناصر زیبایی دست محسوب می‌شوند که نیاز به تقویت دارند. تقویت ناخن با استفاده از روش‌های خانگی امکان پذیر است. علاوه بر استفاده از ترکیب مواد مختلف خانگی، می‌توانید از روش‌های پزشکی نیز برای تقویت ناخن‌های خود استفاده کنید.

یکی از سوالات که برای بسیاری از خانم‌ها مطرح است این سوال است که چگونه ناخن هایمان را سفت کنیمیا برخی دیگر می‌پرسند که برای تقویت ناخن چی خوبه ؟باید توجه داشته باشید که استفاده از روغن‌های مختلف می‌تواند باعث سفت شدن ناخن‌های شما شود. تقویت ناخن خانگی به گونه‌ای است که خانم‌ها بدون پرداخت هزینه‌های مازاد می‌توانند به آسانی ناخن‌های خود را تقویت نمایند. معمولا شکننده و آسیب‌پذیر بودن ناخن‌ یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌ها است که به دنبال راهی برای درمان آن هستند. عوامل بسیاری مانند فقر آهن، ضربه‌های کوچک، مانیکور کردن زیاد، زمینه ارثی، استفاده زیاد از مواد شوینده و کاهش گردش خون در شکننده بودن ناخن‌ها تاثیرگذار هستند. حال که با دلایل شکستن ناخن‌ها آشنا شدیم باید به فکر روشی برای حل این مشکل باشیم.پس اگر داشتن ناخن‌های جذاب و زیبا برای شما تبدیل به یک دغدغه شده است و به دنبال راهی برای تقویت آن‌ها هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه مقاله به معرفی راه‌های مراقب از ناخن و تقویت آن می‌ پردازیم.

بهترین روش‌های تقویت کننده ناخن ‌در خانه

بهترین سفت کننده ناخن

داشتن ناخن‌های زیبا و مرتب باعث افزایش جذابیت و اعتماد به نفس در خانم‌ها می‌شود. معمولا همه ما به طراحی ناخن با لاک ومدل‌های جدید آرایش ناخن با ابزارهای مختلف علاقه‌مند هستیم. اما اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای داشته باشیم این کار امکان پذیر نیست.

ضعف ناخن‌ها دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده طولانی مدت از لاک ناخن، در معرض آب قرار گرفتن ناخن‌ها برای مدت طولانی، پیری، کم کاری یا پرکاری تیروئید، پیسی، اختلالات ریوی، اگزما، کم خونی، عفونت‌های قارچی و غیره اشاره کرد. اما جای نگرانی نیست، زیرا می‌توان با استفاده از راهکارهای خانگی و به راحتی در منزل ناخن‌ها را تقویت کرد و به آن‌ها استحکام بخشید.

روغن زیتون

روغن زیتون تقویت کننده ناخن

روغن زیتون یکی از روغن‌هایی است که غیر از مصرف خوراکی مصرف درمانی هم دارد و در بسیاری از محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود. روغن زیتون حاوی ویتامین E است و یکی از بهترین داروهای خانگی برای تقویت و رشد سریع ناخن‌ها، درمان شکنندگی و سفت کردن آن‌ها می‌باشد. مواد مغذی موجود در روغن زیتون برای پوست اطراف ناخن بسیار مفید است و باعث نرمی و لطافت پوست اطراف ناخن و تقویت کوتیکول می‌شود.

همچنین پلی‌فنول موجود در روغن زیتون خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و در تقویت ناخن‌های شکننده و آسیب‌پذیر بسیار موثر است. روغن زیتون دارای خاصیت نرم‌کنندگی بالایی است و بعد از پولیش یا ریمو ناخن می‌توانید از آن استفاده کنید و بر روی ناخن و انگشت‌تان بزنید. روغن زیتون گردش خون را بالا می‌برد و به سرعت ناخن‌های آسیب دیده را ترمیم و کیفیت و بافت آن‌ها را بهتر می‌کند.

روغن‌های گرم تاثیر بهتری بر روی ناخن‌ها دارند. برای این کار می‌توانید مقدار مساوی از روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و تا حدی که دست‌تان را نسوزاند گرم کنید. سپس با استفاده از تکه‌های پنبه، روغن‌ را به ناخن‌هایتان بمالید و برای ده دقیقه صبر کنید. ناخن‌ها را با روغن ماساژ دهید و بگذارید این تقویت کننده، جذب ناخن‌هایتان شود و آن‌ها را تقویت کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل بهترین تقویت کننده ناخن

روغن نارگیل برای کسانی که به دنبال درمان‌های خانگی برای رشد سریع ناخن‌ها هستند، گزینه مناسبی است. روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است که به حفظ رطوبت ناخن و جلوگیری از عفونت و قارچ آن‌ها کمک می‌کند. روغن نارگیل می‌تواند قارچ شدید ناخن را درمان کند. پس اگر ورزشکار هستید و پاهایتان مدام در کفش و جوراب است می‌توانید آن را به ناخن‌های پا بزنید تا از ابتلا ناخن‌ها به عفونت‌های قارچی جلوگیری کنید.

بهترین زمان برای استفاده از روغن نارگیل، پیش از رفتن به رختخواب است. قبل از استفاده از روغن نارگیل به خوبی دست‌هایتان را بشویید و از هر نوع آلودگی پاک کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. راه‌های مختلفی برای استفاده از روغن نارگیل وجود دارد که دو روش آن را به شما معرفی می‌کنیم. در روش اول روغن نارگیل را کمی گرم کنید، سپس روی ناخن‌ها به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. ماساژ ناخن با روغن نارگیل گردش خون را در این ناحیه بهبود می‌بخشد و ناخن‌ها را تقویت می‌کند. این کار را روزانه 2 الی 3 با انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

در روش دوم می‌توانید مقداری روغن نارگیل را با کمی آبلیمو مخلوط کنید و ناخن‌هایتان را برای مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید. اگر می‌خواهید تاثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید بعد از استفاده از این ترکیب دستکش بپوشید و اجازه دهید شب تا صبح روی دست‌تان بماند.

روغن بادام تلخ و شیرین

روغن بادام تلخ و شیرین تقویت کننده ناخن روغن بادام یکی دیگر از راه های مراقبت از ناخن است که برای سفت و محکم کردن ناخن‌ها استفاده می‌شود و در دو نوع تلخ و شیرین وجود دارد. ویتامین E موجود در روغن بادام سبب تقویت و رطوبت رسانی به ناخن‌ها و جلوگیری از شکننده شدن آن‌ها می‌شود، همچنین روغن بادام بهترین سفت کننده ناخن است. برای اینکه از استفاده از روغن بادام به نتیجه مطلوب برسید، به مدت دو هفته هر روز ناخن‌هایتان را با روغن بادام ماساژ دهید تا به خوبی جذب آن‌ها شود.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E تقویت کننده ناخن علت اصلی ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکی بیش از اندازه ناخن‌ها است. استفاده از روغن ویتامین E یک روش بسیار کارامد برای رشد و تقویت ناخن‌ ها است که هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می‌توان از آن استفاده کرد. برای استفاده از ویتامین E می‌توانید روغن آن را از کپسول خارج کنید و به آرامی و با حوصله روی ناخن‌ها ماساژ دهید تا جریان خون در ناخن و انگشت افزایش پیدا کند.

این کار را به مدت 5 دقیقه انجام دهید و اجازه دهید روغن به صورت طبیعی روی ناخن‌ها خشک شود. سعی کنید هر شب قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید تا پس از دو هفته شاهد بهبود چشمگیری در میزان رشد، ظاهر و استحکام ناخن‌هایتان باشید.

وازلین

استفاده از وازلین برای تقویت ناخن وازلین یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای تقویت و افزایش استحکام ناخن‌ها است. پیش از استفاده از وازلین دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. سپس مقدار کمی از وازلین را بر روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید. اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه وازلین روی ناخن‌هایتان بماند، سپس با آب و صابون بشویید. اگر از بوی وازلین خوشتان نمی‌آید می‌توانید کرم‌های مرطوب کننده را جایگزین آن کنید.

کتیرا

کتیرا راهی برای تقویت ناخن کتیرا یکی دیگر از درمان‌های خانگی است که به تقویت و رشد ناخن‌ها کمک می‌کند. برای استفاده از کتیرا می‌توانید مقداری از آن را در آب داغ حل کنید و به صورت لاک روی ناخن‌ها بزنید. محلول آب و کتیرا به سرعت روی ناخن‌ها خشک می‌شود و حتی با شستن هم پاک نمی‌شود. اگر از این تقویت کننده به مدت دو ماه و به صورت یک روز در میان استفاده کنید در پایان نتیجه خوب آن را خواهید دید.

آب پرتقال

آب پرتقال برای تقویت ناخن ها خوردن مرکبات مانند پرتقال، توت فرنگی و کیوی نه تنها برای تقویت ناخن‌ ها مناسب است بلکه به حفظ سلامت بدن نیز کمک می‌کند. آب پرتقال دارای ویتامین C و اسیدفولیک است که برای رشد ناخن‌ها ضروری است. ویتامین C موجود در آب پرتقال کلاژن سازی را افزایش می‌دهد و ناخن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد. برای این منظور آب پرتقال تازه را تهیه کنید و ناخن‌ها را به ‌مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید. سپس با آب گرم تمیز بشویید و بعد از خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. می‌توانید این کار را هر روز انجام دهید تا ناخن‌هایتان تقویت شوند.

لیمو ترش

استفاده از لیمو ترش برای تقویت ناخن ها لیمو ترش حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که باعث تقویت و درخشان‌تر شدن ناخن‌ها می‌شود. همچنین لیمو ترش زردی ناخن‌ها را از بین می‌برد و ظاهری طبیعی و براق به آن‌ها می‌دهد. برای نتیجه بهتر می‌توانید روغن زیتون را به آبلیمو اضافه کنید و تا جایی که دست‌تان نسوزد آن را گرم کنید. با کمک مقداری پنبه این محلول را روی ناخن‌هایتان بزنید تا از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری کنید.

همچنین می‌توانید آب لیمو را با کمی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌هایتان را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. در روش دیگر می‌توانید یک تکه لیمو ترش را به مدت 5 دقیقه روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید و بعد از شستشو روی ناخن‌ها کرم مرطوب کننده بزنید. اگر این کارها را به صورت دائمی و روزانه انجام دهید بعد از چند مدت تاثیر شگفت‌انگیز آن را روی ناخن‌هایتان مشاهده خواهید کرد.

سیر

استفاده از سیر برای تقویت ناخن ها سیر از راهکارهای آسان و خانگی برای بهبود وضعیت ناخن‌ها است. اگر یک حبه سیر را روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید و اجازه دهید یک ساعت بماند این کار باعث رشد سریع ناخن‌هایتان می‌شود. برای از بین بردن بوی نامطبوع سیر از روی دست‌تان می‌توانید بعد از شستن ناخن‌ها لیمو ترش تازه را روی آن‌ها بمالید.

گیاه دم اسب

گیاه دم اسب برای تقویت ناخن ها گیاه شناسان یونانی اعتقاد دارند گیاه دم اسب به علت اینکه غنی از سیلیکا و کلسیم است برای رشد و تقویت ناخن‌ها بسیار مفید است. همچنین گیاه دم اسب می‌تواند به از بین بردن لکه‌های سفید روی ناخن نیز کمک کند. دو قاشق غذاخوری از گیاه خشک ‌شده‌ی دم اسب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس ناخن‌هایتان را برای مدت 20 دقیقه در این محلول فرو کنید. بعد از آن دست‌هایتان را بشویید و به آن روغن زیتون بزنید. برای نتیجه بهتر می‌توانید این کار را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین راهی خانگی برای تقویت ناخن ها یکی دیگر از راه های تقویت کننده ناخن استفاده از جوش شیرین است که تاثیر شگفت‌انگیزی در سلامت ناخن‌ها دارد. یک قاشق جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید سپس ناخن‌هایتان را به مدت 5 دقیقه در آن قرار دهید. بعد از آن ناخن‌هایتان را خشک کنید و با کرم مرطوب کننده آن‌ها را ماساژ دهید. جوش شیرین به سفت و محکم شدن ناخن‌ها کمک می‌کند.

حنا

استفاده از حنا  برای تقویت ناخن حنا یک تقویت کننده ناخن خانگی است که باعث تقویت و رشد ناخن‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید مقداری پودر حنا را در آب خیس کنید و بگذارید یک روز بماند. سپس با کمک یک گوش پاک کن حنا را بر روی ناخن‌هایتان بمالید و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه روی آن بماند. در آخر ناخن‌ها را بشویید و از یک کرم مرطوب کننده برای نرم کردن ناخن‌ها کمک بگیرید. اگرچه ممکن است حنا رنگ ناخن‌ها را تغییر دهد، اما باعث تقویت و رشد سریع آن‌ها می‌شود.

شیر

شیر تقویت کننده ناخن ها در کوتاه مدت شیر به خاطر داشتن مقادیر زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی به حفظ سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند و یک تقویت کننده ناخن خانگی است. برای نتیجه بهتر می‌توانید کمی شیر را گرم کنید و ناخن‌هایتان را برای مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید سپس با آب گرم بشویید. استفاده از شیر علاوه بر روشن‌تر کردن رنگ ناخن‌ها باعث تقویت و محکم شدن آن‌ها نیز می‌شود.

تغذیه مناسب

تقویت ناخن ها به کمک تغذیه مناسب در بسیاری از موارد داشتن تغذیه مناسب یکی از اصلی‌ترین راه ‌های مراقبت از ناخن‌ها است. استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم و بیوتن مانند بادام، برای درمان ناخن شکننده و خشک بسیار مفید است. همچنین مواد غذایی حاوی پروتئین و آهن مانند عدس، لوبیا و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو به داشتن ناخن‌های سالم، سفت و زیبا کمک می‌کند.

بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل که حاوی مواد معدنی و ویتامین‎های زیادی باشد، می‎تواند به طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامتی از جمله تقویت ناخن‌ ها کمک کند. اگر مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌تان را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید مصرف مولتی ویتامین را جایگزین آن کنید. حواستان باشد همیشه قبل از مصرف هر نوع مولتی ویتامینی با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها با داروهای مصرفی دیگر تداخل نداشته باشند.

نمک دریایی

نمک دریایی راهی برای تقویت ناخن ها

شاید برایتان عجیب باشد و از شنیدن آن متعجب شوید، ولی نمک دریایی یک تقویت کننده ناخن خانگی است. نمک دریایی برای تقویت ناخن‌های شکننده بسیار مفید است و باعث می‌شود تا ناخن‌هایتان براق و درخشنده شوند. حال این سوال پیش می‌آید که چطور از نمک دریایی برای تقویت ناخن‌ها استفاده کنیم؟ این کار بسیار آسان است. فقط کافی است 2 قاشق غذاخوری از نمک دریایی را در مقداری آب گرم حل کنید.

همچنین برای نتیجه بهتر می‌توانید دو قطره روغن کندر، دو قطره روغن جوانه گندم، دو قطره لیمو ترش و اسانس را به محلول آب و نمک دریایی اضافه کنید. بعد از آماده شدن محلول ناخن‌هایتان را برای مدت 10 الی 15 دقیقه در محلول قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید. بعد از خشک کردن ناخن‌ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا نتایج عالی این تقویت کننده ناخن‌ را ببینید.

چای سبز

چای سبز راهی برای تقویت ناخن ها چای سبز خواص بیشماری برای سلامتی بدن دارد. استفاده از چای سبز به عنوان یکی از راه های تقویت ناخن شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز به جلوگیری از شکستگی ناخن‌ها و همچنین قوی و سالم ماندن آن‌ها کمک می‌کند. همچنین چای سبز باعث از بین رفتن زردی ناخن‌ها و بازگشت به رنگ طبیعی‌شان می‌شود. می‌توانید مقداری چای سبز دم کنید و پس از خنک شدن، چند قطره روغن جوانه گندم و نمک را به آن اضافه کنید.

حال ناخن‌هایتان را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل این محلول قرار دهید، سپس خشک کنید. اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید در مدت زمان کوتاهی تاثیر آن را بر ناخن‌هایتان مشاهده خواهید کرد. در روش دیگر می‌توانید چند قطره اسانس چای سبز را با چند قطره روغن نارگیل یا ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و یک یا دو بار در هفته روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید.

روغن تخم کتان

روغن تخم کتان مناسب برای تقویت ناخن ها

اضافه کردن تخم کتان به رژیم غذایی روزانه یکی از راه های مراقبت از ناخن ها است. تخم کتان حاوی ریز مغذی‌هایی مانند ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، تیامین و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت ناخن ضروری است. تیامین و منیزیم که برای رشد ناخن‌ها بسیار مفید هستند به سختی در مواد غذایی دیگر یافت می‌شوند. می‌توانید روغن تخم کتان را مستقیما روی ناخن‌هایتان بمالید و برای چند دقیقه آن‌ها را ماساژ دهید.

بهتر است این کار را هر شب و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا جذب پوست شود. سپس در طول شب از دستکش پنبه‌ای استفاده کنید و صبح روز بعد دست‌ها را به صورت معمول بشویید. پیشنهاد می‌شود روغن تخم کتان را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا نتایج طولانی مدت استفاده از آن را بر روی مو و ناخن‌هایتان ببینید.

سرکه سیب

سرکه سیب مناسب جهت افزایش مقاومت ناخن ها سرکه سیب حاوی مواد مغذی مختلفی مانند منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن و پتاسیم است و بهترین تقویت کننده ناخن به شمار می‌آید. سرکه سیب همچنین دارای استیک اسید و اسید مالئیک است که از ابتلا به عفونت و قارچ ناخن‌ها پیشگیری می‌کند. مقدار مساوی سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و ناخن‌هایتان را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آن قرار دهید. این کار را روزانه و به مدت یک هفته انجام دهید تا از شکنندگی ناخن پیشگیری کند و جنس ناخن‌هایتان محکم شود.

ماءالشعیر

ماءالشعیر جهت تقویت ناخن ها ماءالشعیر یک منبع غنی از سیلیکون، پتاسیم، سلنیوم و بیوتن است که به درمان ناخن‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود تا ناخن‌هایتان قوی و سالم بمانند. برای استفاده از ماءالشعیر می‌توانید یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را گرم کنید و با یک قاشق غذاخوری ماءالشعیر و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. ناخن‌هایتان را برای مدت 15 دقیقه در این ترکیب قرار دهید و اجازه دهید به خوبی جذب ناخن شود. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند بار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای برای استفاده جهت تقویت ناخن ها استفاده از روغن درخت چای یک روش درمانی خانگی چند منظوره است که می‌تواند ناخن‌های آسیب دیده را ترمیم و تقویت کند. این روغن دارای خواص بیشماری است و یکی از آن‌ها خاصیت ضدعفونی کنندگی است. این روغن با پیشگیری و درمان عفونت‌های قارچی باعث استحکام و قوی شدن ناخن‌ها می شود. خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن درخت چای می‌تواند شما را از شر ناخن‌های زرد رنگ خلاص کند. چند قطره از روغن درخت چای را در یک کاسه کوچک آب گرم بریزید. سپس ناخن‌هایتان را برای مدت 3 دقیقه در این محلول قرار دهید و چند بار در هفته این کار را تکرار کنید.

زرده‌ی تخم ‌مرغ

زرده‌ی تخم ‌مرغ  مناسب برای تقویت ناخن ها زرده تخم مرغ بهترین تقویت کننده ناخن است. اگر ناخن‌هایتان خشک، شکننده و ضعیف شده‌اند زرده تخم مرغ بهترین درمان خانگی برای تقویت آن‌ها است. زرده تخم مرغ را جدا کنید و با کمی شیر مخلوط کنید. این ترکیب را برای مدت چند دقیقه روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید. استفاده از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر به خوبی کار مرطوب کردن ناخن‌ها را انجام می‌دهند.

ماساژ ناخن

ماساژ ناخن ها

یکی از بهترین، موثرترین و آسان‌ترین روش‌ها برای داشتن ناخن‌های زیبا و سالم ماساژ منظم آن‌ها است. ماساژ، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ناخن‌ها را قوی و سالم نگه‌می‌دارد. شما می‌توانید از ماسک‌های مرطوب کننده، کرم ناخن، روغن بادام یا روغن نارگیل برای ماساژ ناخن‌ها استفاده کنید. مرطوب کننده‌های ناخن نیز برای این کار بسیار مفید و کاربردی هستند. به آرامی و به مدت 5 تا 10 دقیقه تمام ناخن‌هایتان را ماساژ دهید، سپس دستکش پنبه‌ای بپوشید و بخوابید. صبح روز بعد ناخن‌ها را با آب گرم بشویید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

گوجه فرنگی

استفاده از  گوجه فرنگی برای استحکام بیشتر ناخن ها گوجه فرنگی سرشار از بیوتین، لیکوپن، ویتامین A و ویتامین C است که به صورت طبیعی ناخن‌ها را محکم و تقویت می‌کند. می‌توانید دو قاشق غذا خوری از روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و برای 10 دقیقه ناخن‌هایتان را در آن قرار دهید. برای نتیجه بهتر این کار را روزی یک بار انجام دهید. در روش دیگر آب گوجه فرنگی را با روغن رزماری مخلوط کنید و ناخن‌هایتان را برای مدت 5 تا 10 دقیقه در آن قرار دهید.

این کار به مرطوب نگه داشتن و حفظ رنگ طبیعی ناخن‌ها کمک می‌کند. می‌توانید روزی یک بار ناخن‌هایتان را در این ترکیب قرار دهید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید. اگر گوجه فرنگی را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که پخت و پز، به ویتامین C آسیب می‌زند و بهتر است گوجه را به صورت خام مصرف کنید. مصرف گوجه فرنگی هم ناخن‌ها را تقویت می‌کند و هم برای سلامتی پوست‌تان مفید است.

بابونه و نعنا

بابونه و نعنا مناسب برای تقویت ناخن ترکیب گیاهی بابونه و نعنا باعث تقویت ناخن‌ها و معطر شدن آن‌ها به صورت طبیعی می‌شود. برای درست کردن این ترکیب یک قاشق چای‌خوری از بابونه و یک قاشق چای‌خوری از نعنا را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت 2 ساعت بماند تا کاملا دم بکشد، سپس با کمک صافی آن را رقیق کنید.

در انتها یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و دو قاشق آرد گندم را به این ترکیب اضافه کنید. همه این مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی ناخن‌هایتان قرار دهید. برای یک ساعت صبر کنید سپس دست‌هایتان را با آب گرم بشویید. برای به دست آوردن نتایج بهتر این عمل را 1 یا 2 بار در هفته انجام دهید.

گزنه

خواص مهم گیاه گزنه برای تقویت ناخن گزنه گیاهی است قدیمی و پرطرفدار که به طور عمده برای مصارف غذایی و دارویی بکار برده می‌شود. گزنه حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و سیلیس است که برای ناخن، پوست و مو بسیار مفید است. گیاه گزنه یکی از روش‌های قدیمی و موثر خانگی برای رشد سریع ناخن‌ها است و به تقویت ناخن‌های ضعیف و شکننده کمک می‌کند.

2 تا 3 قاشق غذاخوری گیاه خشک شده گزنه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بگذارید تا خوب دم بکشید. چند ساعت منتظر بمانید تا دمنوش آماده شود. برای طعم بهتر این دمنوش می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید و هر روز یک فنجان از این دمنوش گیاهی را میل کنید.

رساندن آفتاب به ناخن‌ها

رساندن آفتاب به ناخن‌ها نور خورشید از منابع اصلی تامین کننده ویتامین دی است. اگر ناخن‌ها به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، ویتامین دی به اندازه کافی به آن‌ها می‌رسد. البته این به معنی آفتاب گرفتن بیش از حد نیست، زیرا در این صورت ممکن است عکس این اتفاق رخ بدهد.

نوشیدن آب به مقدار کافی

نوشیدن آب به مقدار کافی آب یکی از ضروری‌ترین مایعات برای سلامت بدن است. منشا اصلی بیماری‌های پوستی و حتی بیماری‌های دیگر به علت عدم نوشیدن آب کافی است. مصرف آب در میان داروهای خانگی دیگر بسیار ساده به نظر می‌رسد ولی کمبود آن در بدن باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. پس برای داشتن ناخن‌های سالم و محکم مقادیر فراوانی آب بنوشید تا بدن سالمی داشته باشید.

دهیدراته بودن بدن، ناخن‌ها و کوتیکول‌ها را ضعیف می‌کند برای همین، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن‌تان را دهیدراته نگه دارید. برای جلوگیری از این مشکل باید روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا پوست و ناخن‌هایتان سالم و شاداب بماند. در کنار اینکه نوشیدن آب بسیار مفید است، قرار گرفتن بیش از حد ناخن‌ها در معرض آب اصلا تاثیر خوبی روی ناخن‌ها ندارد. همچنین از مصرف میوه و سبزیجاتی که مقادیر زیادی آب دارند هم غافل نشوید تا ناخن‌ها از داخل مرطوب بمانند.

خوردن غذاهای حاوی پروتئین

خوردن غذاهای حاوی پروتئین ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند، بنابراین افزودن مقدار بیشتری پروتئین به رژیم غذایی می‌تواند برای ناخن‌ها مفید باشد. برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی می‌توانید ماهی، سویا، گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، شیر، اسفناج و برگ سبزیجات را مصرف کنید. کمبود پروتئین در بدن سبب ایجاد نقاط سفید رنگ روی ناخن‌ها می‌شود و آن‌ها را ضعیف می‌کند. به همین منظور برای داشتن ناخن‌های سالم و قوی، کارشناسان مصرف پروتئین را توصیه می‌کنند.

روغن کرچک

روغن کرچک روغن کرچک یک روغن طبیعی و با خواص بسیار زیاد برای پوست، مو و ناخن‌ها است. روغن کرچک علاوه بر از بین بردن عفونت‌های قارچی به محکم کردن ناخن‌ها نیز کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود چند قطره روغن نعنا را با مقداری روغن کرچک مخلوط کنید و مقداری نمک اپسوم را به آن اضافه کنید. سپس ناخن‌ها را به مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید و در انتها با آب بشویید.

استفاده از لوسیون روی ناخن‌

استفاده از لوسیون روی ناخن‌ها

معمولا بعد از پاک کردن لاک یا براق کننده‌های ناخن، روی پوست و ناخن احساس خشکی می‌کنید. برای نرم و لطیف شدن ناخن‌ها می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده و لوسیون استفاده کنید تا رطوبت را به ناخن‌هایتان بازگردانید. همچنین می‌توانید بعد از شست ‌و‌ شوی دست هم از لوسیون استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته، به پوست و ناخن برگردد.

استفاده نکردن از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل‌

استفاده نکردن از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل‌ برای تقویت ناخن

ضدعفونی کننده‌های دست معمولا به عنوان جایگزین برای شستشوی دست‌ها با آب استفاده می‌شوند. ضدعفونی کننده‌ها اغلب مبتنی بر الکل هستند که می‌توانند رطوبت طبیعی و مورد نیاز دست و ناخن‌ها را از بین ببرند. استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده باعث شکننده و آسیب‌پذیر شدن ناخن‌ها می‌شود. تا جایی که برای‌تان مقدور است از ضدعفونی کننده‌های دست استفاده نکنید تا ناخن‌هایتان را کمتر در معرض شکستگی و خشک شدن قرار دهید. اما اگر استفاده از ضدعفونی کننده‌ی دست تنها گزینه است، سعی کنید از تماس مستقیم آن با ناخن‌هایتان جلوگیری کنید و فقط مقدار کمی از آن را به دست‌هایتان بزنید.

استفاده از مکمل بیوتین

استفاده از مکمل بیوتین تعداد زیادی از ویتامین‌ها وجود دارند که برای رشد و تقویت ناخن‌ها مفید هستند. یکی از این ویتامین‌ها، بیوتین است و به ویتامین‌های گروه ب تعلق دارد. بیوتین به نام ویتامین H هم شناخته می‌شود که رشد ناخن و موها را افزایش می‌دهد و زیر ساخت‌های کراتین را بهبود می‌بخشد. این ویتامین رشد سلول‌های سالم را بهبود می‌بخشد و به متابولیسم اسیدهای آمینه‌ سازنده پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن‌ها ضروری است کمک می‌کند.

بیوتین معمولا در زرده تخم مرغ، لبنیات، مخمرها، ماهی سالمون، آووکادو، گوجه فرنگی، بادام، جو دو سر، پیاز، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم وجود دارد. تحقیقات جدید، اهمیت بیوتین را در درمان رشد کم ناخن‌ها و شکننده و ضعیف بودن آن‌‌ها ثابت کرده است. بنابراین می‌توانید غذاهای مفید که حاوی مقادیر زیادی بیوتین هستند را در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

استفاده نکردن از لاک برای مدت طولانی

استفاده نکردن از لاک برای مدت طولانی استفاده مداوم و طولانی مدت از لاک ناخن به خصوص لاک‌هایی که حاوی استون هستند به ناخن‌ها آسیب می‌زنند و باعث شکننده شدن آن‌ها می‌شوند. بهتر است فقط گاهی اوقات از لاک استفاده کنید و اجازه دهید بین هر بار لاک زدن ناخن‌ها در معرض هوا قرار بگیرند و نفس بکشند. اگر علاقه دارید که مدام به ناخن‌هایتان لاک بزنید، از لاک‌های غنی شده استفاده کنید تا منجر به آسیب به ناخن‌ها نشود. برای پاک کردن ناخن‌ها به هیچ عنوان از پاک کننده‌های دارای استون استفاده نکنید. این کار منجر به خشک شدن و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

استفاده از دستکش پلاستیکی هنگام کار

استفاده از دستکش پلاستیکی هنگام کار

سعی کنید برای انجام تمام کارهای منزل مانند شستشو و پخت و پز از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. این کار به جلوگیری از قرار گرفتن زیاد ناخن‌ها در معرض آب و مواد شوینده کمک می‌کند و همچنین مانع از پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. با این حال، اگر پوشیدن دستکش برای‌تان دشوار است، سعی کنید ناخن‌های‌تان را همیشه کوتاه نگه دارید تا جذب مواد شیمیایی و آب، توسط ناخن‌ها را به حداقل برسانید.

مراقبت بیشتر در استفاده از شامپو

مراقبت بیشتر در استفاده از شامپو شامپو محصولی است که معمولا همه ما برای از بین بردن چربی و کثیفی پوست سر و موها از آن استفاده می‌کنیم. شامپو خاصیت قلیایی دارد و هنگام شستشو و زمانی که به ناخن برخورد می‌کند ممکن است باعث خشکی ناخن‌هایتان بشود. سعی کنید اگر شامپویی بیش از حد ناخن‌ها و یا حتی موهای شما را خشک می‌کند، آن را تعویض کنید تا آسیب زیادی به ناخن‌هایتان وارد نشود.

اصلاح شیوه سوهان زدن

اصلاح شیوه سوهان زدن

سعی کنید مرتبا ناخن‌هایتان را سوهان بزنید تا سر ناخن‌هایتان دچار شکستگی نشود. از سوهانی استفاده کنید که بافت نرمی داشته باشد تا به ناخن‌هایتان آسیب وارد نکند. استفاده از سوهان‌های زبر و خشن باعث شکستن و زشت شدن ظاهر ناخن‌ها می‌شود. با کمک سوهان می‌توانید به ناخن‌هایتان شکل دهید و همه آن‌ها را به فرم دلخواه‌تان در بیاورید.

روش استفاده از سوهان ناخن بسیار با اهمیت است زیرا استفاده غلط از آن تاثیر معکوس بر روی ناخن‌هایتان می‌گذارد. سوهان زدن را پیش از اینکه ناخن‌هایتان شروع به شکستن کنند انجام دهید. حواستان باشد هیچ‌گاه به صورت رفت و برگشتی سوهان نزنید، زیرا این کار باعث بد فرم شدن و تضعیف ناخن‌ها می‌شود. شروع سوهان زدن باید از یک گوشه ناخن و در یک جهت انجام شود. جهت آَنایی بیشتر با سوهان زدن پیشنهاد میکنیم مقاله "چگونه در خانه مانیکور و پدیکور کنیم؟ " را مطالعه نمایید.

کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌

ناخن‌های بلند در مقایسه با ناخن‌های کوتاه بیشتر در معرض گیر کردن به اشیاء و شکستن قرار دارند. بهتر است ناخن‌هایتان را مرتب کوتاه کنید تا از رشد بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. ناخن‌های بیش از حد بلند ظاهر زیبایی ندارند و ممکن است به سمت داخل خمیده شوند.

کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها

در نتیجه کوتاه و مرتب نگه داشتن ناخن‌ها می‌تواند به جلوگیری از شکستگی‌های احتمالی و حفظ استحکام و تقویت آن‌ها کمک کند. البته منظور از کوتاه کردن ناخن‌ها از ته گرفتن آن‌ها نیست ولی بهتر است در بلند کردن آن‌ها هم اعتدال را رعایت کنید.

استفاده از لاک مرغوب

سفت کننده ناخن

استفاده از لاک‌های رنگی نه تنها ناخن‌ها را زیباتر می‌کند بلکه در روحیه خانم‌ها نیز تاثیر مثبتی دارد. اما مراقب باشید که استفاده از هر نوع لاکی برای ناخن‌هایتان مناسب نیست. امروزه که انواع و اقسام لاک‌ها به بازار آمده‌اند شما به دنبال بهترین کیفیت باشید. زمانی هم که لاک ناخن مناسب خودتان را پیدا کردید سعی کنید استفاده از آن را به موقعیت ‌های خاص محدود کنید. استفاده طولانی مدت از لاک ناخن، استحکام آن‌ها را کم می‌کند. حال اگر لاک‌تان از کیفیت خوبی هم برخوردار نباشد وضعیت ناخن‌هایتان بسیار بدتر خواهد شد. برای انتخاب راحت تر لاک ناخن متناسب با پوستتان مقاله "انتخاب انواع رنگ لاک ناخن متناسب با رنگ پوست " را مطالعه نمایید.

تقویت ناخن خانگی

روش‌های تقویت ناخن خانگی

زیبایی دست و ناخن‌ها، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آراستگی و جذابیت بانوان به شمار می‌رود. از این رو، توصیه می‌شود تا همواره به سلامتی پوست دست و ناخن اهمیت دهید و با روش‌های مختلف به تقویت سلامت ناخن‌هایتان بپردازید. جالب است بدانید که برای تقویت ناخن، نیازی به استفاده از مواد بهداشتی گران قیمت و تخصصی نیست و شما می‌توانید با استفاده از روش‌های تقویت ناخن خانگی و ساده‌ترین مواد، ناخن‌های خود را تقویت کنید!

به عنوان مثال، سس مایونز، یک نمونه محلول رشد ناخن خانگی و سفت کننده ناخن است. شما می‌توانید در طول یک هفته، هر روز انگشتان خود را برای مدت 5 دقیقه در سس مایونز قرار داده و از خواص آن به عنوان تقویت کننده ناخن بهرمند شوید.

همچنین جوش شیرین، ماده‌ای است که به عنوان بهترین سفت کننده ناخن خانگی شناخته می‌شود. برای سفت شدن ناخن با جوش شیرین کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم بریزید و ناخن‌هایتان را برای چند دقیقه درون آن قرار دهید. پس از اینکه دستان خود را از محلول خارج کردید، ناخن‌های خود را خشک کرده و آنها را با کمی روغن نارگیل یا بادام، ماساژ دهید. بدین ترتیب، به مرور زمان، ناخن‌های شما سفت‌تر شده و به سادگی نخواهد شکست.

سخن آخر

برای تقویت ناخن چه کنیم؟ برای تقویت ناخن می‌توان از شیوه‌های کاربردی استفاده کرد. به عنوان نمونه بهره‌گیری از روغن ویتامین E به نوعی باعث تقویت بخش‌های مختلف ناخن شده که این امر برای خانم‌های امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود برخی از بیماری‌های مختلف نظیر تیروئید، عفونت قارچی، بیماری‌های ریوی و غیره باعث تضعیف ناخن شده که این امر موجب افزایش شکنندگی ناخن‌های دست خواهد شد.

برای این که بتوانید از شکنندگی ناخن جلوگیری کنید بهتر است ابتدا کنترل بهتری بر روی بیماری‌های زمینه‌ای خود داشته باشید. استفاده از روغن‌های گیاهی و برخی از ترکیبات خانگی باعث خواهد شد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. تقویت ناخن باعث خواهد شد تا در هنگام لاک زدن بتوانید احساس خوشایندی داشته باشید. همچنین برای حفظ سلامت ناخن‌های خود کافی است از لاک‌های معتبر و با کیفیت برای آرایش ناخن‌های خود استفاده کنید.

همانطور که دیدیم روش‌های خانگی برای تقویت ناخن‌ها کم نیست و ممکن است هر شخص تجربیات متفاوتی در مراقبت از ناخن‌هایش داشته باشید. پس اگر شما هم به زیبایی ناخن‌هایتان اهمیت می‌دهید می‌توانید تجربیات شخصی خودتان و یا حتی نظرهایتان را راجع به انواع تقویت کننده ناخن خانگی با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

۲۷۰,۶۹۳
محصولات مرتبط
لاک جلوگیری از جویدن ناخن ماوالاMavalaامکان ارسال فوری
۸۵۰,۰۰۰ تومان
۱۰ میل
محلول کالر فیکس ماوالاMavalaامکان ارسال فوری
۱,۶۹۲,۰۰۰ تومان
۵ میل
۱۰ میل
تقویت ناخن دورسی لانگ میبلینMaybellineامکان ارسال فوری
۸۶۳,۰۰۰ تومان
بی رنگ
بی رنگ
نویسنده :سحر غیاثی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
برای تقویت ناخن چه کنیم ؟
پاسخ:

برای تقویت ناخن می‌توان از شیوه‌های کاربردی استفاده کرد. به عنوان نمونه بهره‌گیری از روغن ویتامین E به نوعی باعث تقویت بخش‌های مختلف ناخن شده که این امر برای خانم‌های امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه عواملی سبب شکننده شدن ناخن ها می شود ؟
پاسخ:

معمولا شکننده و آسیب‌پذیر بودن ناخن‌ یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌ها است که به دنبال راهی برای درمان آن هستند. عوامل بسیاری مانند فقر آهن، ضربه‌های کوچک، مانیکور کردن زیاد، زمینه ارثی، استفاده زیاد از مواد شوینده و کاهش گردش خون در شکننده بودن ناخن‌ها تاثیرگذار هستند.

روغن زیتون چه تأثیری روی ناخن ها دارد ؟
پاسخ:

روغن زیتون یکی از روغن‌هایی است که غیر از مصرف خوراکی مصرف درمانی هم دارد و در بسیاری از محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود. روغن زیتون حاوی ویتامین E است و یکی از بهترین داروهای خانگی برای تقویت و رشد سریع ناخن‌ها، درمان شکنندگی و سفت کردن آن‌ها می‌باشد. مواد مغذی موجود در روغن زیتون برای پوست اطراف ناخن بسیار مفید است و باعث نرمی و لطافت پوست اطراف ناخن و تقویت کوتیکول می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۲۷۰,۶۹۳ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید