یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
چرا عطرها بر روی بعضی لباس‌ ها لکه می‌ اندازند؟

چرا عطرها بر روی بعضی لباس‌ ها لکه می‌ اندازند؟

عطرهاهمان اکسیرهای جادویی هستند که همه ما به لطف آن‌ها، تک‌تک لحظات تلخ و شیرین زندگی خود را با تمام وجود لمس و درک می‌کنیم و به یاد خاطرات خود می‌افتیم. مغز مااز قابلیت خارق‌العاده تحلیل بویایی و یادآوری خاطرات برخوردار است؛ طوری که حتی پس از سال‌ها، با بوییدن یک رایحه آشنا، لحظات مهم و حساس زندگی برای‌مان تداعی می‌شود. به همین دلیل است که یک رایحه می تواند خاطره یک رویداد، مکان، زمان یا شخص را به وجود آورد.

رایحه خوش و انرژی مثبتی که در ذات درونی این ذرات مایع پنهان است، ما را چنان به خود وابسته کرده که امروزه استفاده از عطر و ادکلن به یکی از واجبات تبدیل شده است. همچنین علم روانشناسی ثابت کرده است که استفاده از عطرها جدا از بحث تمیزی و آراستگی، روح افراد را تغزیه کرده و به آرامش روانی و اجتماعی آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

همین موضوع باعث شده که ما و اطرافیان‌مان در هر لحظه و هر جا، به سمت عطرهای مورد علاقه خود برویم و آن‌ها را بر روی لباس یا بر سطح پوست خود اسپری کنیم.در دوره رنسانس و قرون وسطی، با تصور ماندگاری و قدرت پخش بیشتر عطرها، آن‌ها را بر روی لباس یا مو می‌زدند، نه پوست!چون بعضی از آنها دارای مواد بسیار سوزآور و مضری بودند که باعث آسیب به پوست و مو می‌شدند، اما بر سطح پارچه‌ها به اندازه کافی ایمن بودند.

لکه روی لباس از عطر

احتمالا برای شما هم پیش آمده که شدیدا به عطر خاصی علاقه‌مند هستید ولی گاهی ماندگاری و دوام کم آن شما را مایوس می‌کند و با تصور این‌که شاید سطوح زبرتر یا فشرده‌تر، عطر را به مدت بیشتری روی خود نگه دارند؛ ترجیح می‌دهید آن را روی مو یا لباس خود بزنید.گاهی ممکن است خیلی غیرمنتظرهو بدون آگاهی اولیه، عطر یکی از دوستان‌تان را برسطح لباس خود اسپری کنید در حالی‌که؛ خبر نداشتید جنس و غلظت این عطر، پارچه‌هارا لکه می‌کند.درنتیجه با یک غفلت کوچک، لباس‌تان را خراب می‌کنید.

حقیقت این است که ماندگاری عطر، بستگی به موارد زیادی مثل گروه بویایی عطر، غلظت، جنس و رنگ لباس و حتی ساختار پوست شما دارد. در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر و مفیدی درخصوص ماندگاری و ساختار انواع عطرها بر سطح پوست و همینطور لباس بحث کنیم و درنهایت به این نتیجه برسیم که: اگر خواستیم عطر را بر سطح لباس‌مان اسپری کنیمِ به چه مواردی دقت کنیم تا روی آن لکه‌ای نیفتد؟

بهتر است عطر را روی لباس اسپری کنیم یا روی پوست؟

زدن عطر بر روی بدن

عطر با ساختار بافت طبیعی پوست شما در هم می‌آمیزد و رایحه‌ای منحصر به‌فرد و استثنایی را صرفا برای شما خلق می‌کند. به همین دلیل است که بارها دیده شده عطرهایی که بوی حیرت‌انگیز و خاصی در فروشگاه یا روی پوست شخص دیگری می‌دهند، شاید بوی شما را به همان اندازه خارق العاده نکنند. و برعکس بعضی اوقات عطری که بوی نامطبوعی در فروشگاه دارد، ممکن است به محض اینکه روی پوست شما قرار بگیرد، دلپذیر باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید عطر اصل ، اجازه دهید عطر برای چند دقیقه روی پوست‌تان بنشیند.

به طور معمول، عطر باید روی نقاط گرم‌تر پوست مثل نواحی نبض‌دار، استفاده شود. رگ‌ها در نواحی نبض‌دار به پوست بسیار نزدیک هستند و باعث افزایش درجه حرارتدر آن ناحیه می شوند. بنابراین اسپری عطر در این نواحی باعث پراکندگی بیشتر و دوام آن می شود. تجربه ثابت کرده است که اگر می خواهید عطر مورد علاقه‌تان دوام بیشتری داشته باشد؛ باید به سه مورد اصلی و مهم زیر توجه کنید: • قبل از اسپری عطر، پوست خود را چرب کنید. • عطر خود را هر چند ساعت یک‌بار احیا کنید. • تا جایی که ممکن است عطر را روی پوست خود اسپری کنید نه لباس!

قبل از اسپری عطر، پوست خود را چرب کنید

قبل از اسپری عطر، پوست خود را چرب کنید

برای دوام و ماندگاری بیشتر عطر، اول از همه باید نوع پوست خود را بشناسید. اگر پوست خشکی دارید که سلول‌های مرده بر سطح آن تقریبا زیاد است، بهتر است ابتدا پوست‌تان را با شامپو بدن بشویید و سپس آن را به کمک آبرسان‌های بدون بو یا کرم‌های حاوی ویتامین E محلول در چربی، مرطوب و چرب کنید. چون ماندگاری عطر روی پوست‌های چرب بیشتر از پوست‌ها خشک است. همچنین برای این کار می‌توانید از انواع روغن‌های تثبیت‌کننده عطر مثل روغن جوجوبا استفاده کنید.

عطر خود را هر چند ساعت به یک‌بار احیا کنید

احیا کردن عطر در زمان کوتاه

موارد زیادی مثل گرمای بدن، تعریق، شستشو، تغییرات دمای روز و شب و خیلی چیزهای دیگر باعث محو شدن بوی عطر از سطح پوست می‌شوند. حتی گران‌قیمت‌ترین عطر‌ها هم در تمام طول روز دوام نمی‌آورند یا شاید رایحه آن‌ها بعد از 24 ساعت کمی تغییر کرده باشد. بنابراین همه عطرها بعد از چند ساعت باید احیا شوند تا ماندگاری بهتری داشته باشند.

تا جایی که ممکن است عطر را روی پوست خود اسپری کنید نه لباس!

عطر را روی پوست خود اسپری کنید

همانطور که جلوتر هم گفتیم، پوست بدن به دلیل عوامل بسیاری مثل تغییرات دمایمحیط، تعریق، شستشوهای کوتاه یا دوش گرفتن، به‌طور متوسط بعد از 6 الی 7 ساعت عطر را از سطح خود محو می‌کند از طرفی؛ اصلی‌ترین عامل پخش بو و به‌مراتب کم‌رنگ شدن رایحه عطر، دمای بدن است که باعث تبخیر ذرات مایع عطر در محیط اطراف می‌شود. بنابراین رایحه عطرها بیشتر از ناحیه پوست‌تان به محیط اطراف پراکنده می‌شود و نه هیچ چیز دیگری!

مشکل محو شدن سریع عطر، با احیای مرتب آن حل می‌شود وتا زمانی که پوست شما تحت تاثیر ساختار عطر آسیب ندیده و سوزش یا حسایتی از خود نشان نداده است، بهتر است آن را روی پوست خود اسپری کنید چون این کار به طور معمول بهینه‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش استفاده از عطر است. اما اگر از احیای مداوم عطر خسته می‌شوید و یا احساس می‌کنید پوست‌تان در حال تحریک شدن است، آن را روی لباسی که می پوشید اسپری کنید.

الکل عطر، روی پارچه لباس‌ها به راحتی تبخیر نشده و به‌طور متوسط، نسبت به پوست مدت بیشتری روی لباس می‌ماند اما نه خیلی بیشتر! اگرچه که پارچه‌ها ترکیبات عطر را بهتر نگه می دارند اما گاهی ممکن است ساختار تار و پودی پارچه تا حدی باعث تغییر بوی عطر شود و شما دیگر آن رایحه مورد علاقه‌تان را استشمام نکنید.

از طرفی این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی از عطرها می‌توانند به لباس‌تان آسیب رسانده و خصوصا پارچه‌های رنگ روشن نخی را لکه‌دار کنند. این در حالی است که گاهی، حتی روی لباس‌های تیره هم لکه‌های براق و چرب عطر‌ها دیده می‌شود. بنابراین قبل از اسپری کردن، از غلظت عطر خود و نوع روغن به‌کار رفته در آن به اندازه کافی آگاهی داشته باشید. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

چرا عطرها بر روی لباس لکه می‌اندازند؟

لکه عطر روی لباس

پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها غلظت روغن بالاتری نسبت به ادوتویلت‌ها دارند. روغن موجود در EDP یا Parfum می‌تواند لباس‌های نخی را خصوصا اگر رنگ روشنی داشته باشند، لکه‌دار کنند. مطالعه ای که در سال 2014 در ژورنال بین المللی علم و فناوری پوشاک منتشر شد ، تأثیر عطر بر روی انواع پارچه های نخی را بررسی کرد. یکی از استادان علم نساجی در ترکیه دریافت که؛ پوست بعضی از افراد نسبت به عطر واکنش منفی نشان می‌دهد و در نهایت این افراد عطر را روی لباس خود اسپری می‌کنند. او می خواست بررسی کند که آیا این عطر‌ها روی رنگ یا خواص مکانیکی نخ پنبه تأثیر می گذارند یا خیر؟

در ادامه این آزمایش، این محقق نمونه هایی از دو نوع پارچه نخی متفاوت با دو رنگ مختلف را تهیه کرد.

1-پارچه نخی قرمز با بافت ماشینی

2-پارچه نخی قرمز با بافت میل دستی

3- پارچه نخی مشکی با بافت ماشینی

4-پارچه نخی قرمز با بافت میل دستی

او از پارچه‌های نخی در این آزمایش استفاده کرد چون؛ در کشور خودش (ترکیه)، اکثر مردم در تابستان لباس‌های نخی می‌پوشند و درعین حال از عطر و ادکلن بیشتری هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که در خیلی از مناطق دیگر جهان هم همین شرایط صادق است!

• در این آزمایش طی یک دوره سه روزه، یک عطر معلوم و مشخص، سه بار در هر روز و با فاصله هر یک ساعت یک‌بار رویپارچه‌ها اسپری شد. • همچنین دما و رطوبت برای تمام پارچه ها در طول دوره آزمایشی یکسان بود.

پس از پایان این مرحله، تمام پارچه ها با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری استاندارد صنعتی بررسی شدند و نتیجه گیری نهایی نشان داد:

• پارچه‌ها از نظر استحکام کششی هیچ تغییری نکردند. • مقاومت آبگیری پارچه‌ها با هر مرحله اسپری عطر کم‌تر شد و درمقابل پارچه‌ها شروع به بوکله شدن کردند. • عطر در هرمرحله باعث نازک‌تر شدن پارچه‌ها و کاهش مقاومت آن‌ها در برابر سایش شد. • پارچه‌ها با هر مرحله اسپری عطر تغییر رنگ بیشتری دادند که با توجه به نوع پارچه و رنگ آن‌ها متفاوت بود. اما درنهایت لکه‌های مشخصی روی همه آن‌ها ایجاد شدند.

در حالی که این آزمایش تنها با یک نوع عطر خاص و روی یک نوع پارچه خاص (نخی) انجام شد، نتایج به دست آمده در همه متغیرهای اندازه‌گیری شده قابل توجه بود و کاملا روشن و واضح است که به‌هنگام استفاده از عطرها باید بسیار محتاط باشید.

اسپری عطر بر روی لباس

جالب اینجاست درحالی‌که عطر‌های با غلظت روغن بیشتر مثل پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها، پارچه‌های نخی را لکه می‌کنند؛ عطر‌های با درصد الکل بیشتر مثل ادوتویلت‌ها و اوفرش‌ها، روی پارچه‌های ابریشمی لک‌های مشخصی شبیه لکه‌های روغنی می‌اندازند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که تا حد ممکن، عطرها را روی لباس خود اسپری نکنید و درغیر این‌صورت بهتر است آن‌ها را با فاصله و به‌اندازه 1 الی 2 پاف اسپری کنید.با وجود رعایت همه این موارد، اگر باز هم لباس شما با عطر لکه‌دار شد، سریع نا امید نشوید و از راه حل‌های موثر و مناسب برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

۱۶۷,۹۴۱
محصولات مرتبط
ان تراس ادو فرش زنانه مردانه الکس سیمونAlex Simone 
۱۵,۶۵۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
میس دیور او فرش ادو تویلت زنانهDior 
۱۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
برونز گادس ادو فرش زنانه استی لودرEstee Lauder 
۱۱,۶۵۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
ادو روشاس فرش ادو تویلت زنانه - ادو روشاس فریچ ادو تویلت زنانهRochas 
۴,۵۰۸,۰۰۰ تومان
۲۲۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
ادیکت 2 ادو فرش زنانه دیورDiorامکان ارسال فوری
۴۷۵,۰۰۰ تومان
۵ میل
دستریز
۱۰۰ میل
عطر
ارمانی کد ترکویز ادو فرش زنانه جورجیو آرمانیGiorgio Armaniامکان ارسال فوری
۴۶۸,۰۰۰ تومان
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر
نینا لئو او فرش زنانه نینا ریچیNina Ricci 
ناموجود
۸۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
میراکل سامر او فرش زنانهLancome 
ناموجود
۵ میل
دستریز
آمور آمور او فرش 2006 زنانهCacharel 
ناموجود
۵ میل
دستریز
آمور آمور او فرش 2005 زنانهCacharel 
ناموجود
۵ میل
دستریز
سی بای کلوهه او فرش زنانهChloe 
ناموجود
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
اکوا دی جیوا ادو فرش زنانهGiorgio Armani 
ناموجود
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۱۰ میل
سمپل
+۳
تنوع
وارنس تونیک اینتنس او فرش زنانهUlric de Varens 
ناموجود
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
او گیوری او فرش زنانهAvon 
ناموجود
۵ میل
دستریز
فلور د اسمانتوس او فرش زنانهRoger & Gallet 
ناموجود
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :سارا قادری

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
استفاده از عطر و ادکلن چه اهمیتی دارد؟
پاسخ:

عطرها همان اکسیرهای جادویی هستند که همه ما به لطف آن‌ها، تک‌تک لحظات تلخ و شیرین زندگی خود را با تمام وجود لمس و درک می‌کنیم و به یاد خاطرات خود می‌افتیم. مغز ما از قابلیت خارق‌العاده تحلیل بویایی و یادآوری خاطرات برخوردار است؛ طوری که حتی پس از سال‌ها، با بوییدن یک رایحه آشنا، لحظات مهم و حساس زندگی برای‌مان تداعی می‌شود. به همین دلیل است که یک رایحه می تواند خاطره یک رویداد، مکان، زمان یا شخص را به وجود آورد.

بهتر است عطر را روی لباس اسپری کنیم یا روی پوست؟
پاسخ:

عطر با ساختار بافت طبیعی پوست شما در هم می‌آمیزد و رایحه‌ای منحصر به‌فرد و استثنایی را صرفا برای شما خلق می‌کند. به همین دلیل است که بارها دیده شده عطرهایی که بوی حیرت‌انگیز و خاصی در فروشگاه یا روی پوست شخص دیگری می‌دهند، شاید بوی شما را به همان اندازه خارق العاده نکنند. و برعکس بعضی اوقات عطری که بوی نامطبوعی در فروشگاه دارد، ممکن است به محض اینکه روی پوست شما قرار بگیرد، دلپذیر باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید عطر اصل ، اجازه دهید عطر برای چند دقیقه روی پوست‌تان بنشیند.

چرا باید قبل از اسپری کردن عطر و ادکلن پوست را چرب کنیم؟
پاسخ:

برای دوام و ماندگاری بیشتر عطر، اول از همه باید نوع پوست خود را بشناسید. اگر پوست خشکی دارید که سلول‌های مرده بر سطح آن تقریبا زیاد است، بهتر است ابتدا پوست‌تان را با شامپو بدن بشویید و سپس آن را به کمک آبرسان‌های بدون بو یا کرم‌های حاوی ویتامین E محلول در چربی، مرطوب و چرب کنید. چون ماندگاری عطر روی پوست‌های چرب بیشتر از پوست‌ها خشک است. همچنین برای این کار می‌توانید از انواع روغن‌های تثبیت‌کننده عطر مثل روغن جوجوبا استفاده کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۱۶۷,۹۴۱ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید