یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
دسته بندی رایحه ادکلن ها [انواع غلظت عطر، نت و ...]

دسته بندی رایحه ادکلن ها [انواع غلظت عطر، نت و ...]

عطرها ترکیبی از نت‌های مختلف، الکل، آب و دیگر افزودنی‌ها هستند. اغلب مردم، عزیزان خود را با رایحه‌ای خوش و خاص به یاد می‌آورند. حس بویایی از قوی‌ترین احساسات در دنیا به شمار می‌رود و محدود به زمان، مکان جغرافیایی یا شرایط خاصی نیست.همواره، نه تنها فقط برای انسان، بلکه در بین تمام موجودات زنده، استشمام بوی خوش، باعث جلب نظر سایر هم نوعان بوده است. مثلا آهوهای نر، با داشتن مشک در بدن خود و متصاعد کردن بوی خوش آن، هم نوع ماده خود را به سمت خود جذب می‌کند. در این مقاله از وبلاگ ریحا قصد داریم دسته بندی عطرها و دسته بندی رایحه ادکلن ها را به طور کامل بیان کنیم. با ما همراه باشید.

امروزه، دیگر، یکی از اصول اساسی برای تکمیل ظاهری شیک و جذاب، داشتن یک عطر خوشبو است. عطرهای خوشبو، می‌توانند شما را به شخصی محبوب میان مردم تبدیل کنند. اما پیش از آنکه به دنبال عطر خوشبوی خود بگردید، باید اطلاعات خود را در خصوص انواع دسته‌ بندی عطرها کامل کنید و از فرق عطر و ادکلن آگاهی پیدا کنید، تا بتوانید خرید مناسب‌تریاز هر فروشگاه عطر داشته باشید. شاید خیلی از افراد در هنگام خرید ادکلن اصل یا عطر اورجینال، به تقسیم بندی انواع عطرهابراساس غلظت شان توجه نداشته باشند، اما بهتر است بدانید، که این موضوع نقش بسیار موثری در ماندگاری و پخش بوی عطرهای مختلف دارد. در این مقاله، قصد داریم به طور مفصل، درباره انواع دسته‌بندی عطر و ادکلن اورجینال از نظر درجه بندی غلظت عطر توضیح دهیم.

عطر چیست؟

دسته بندی رایحه ادکلن ها

عطر، پرفیوم (Perfume) یا هر نام دیگری که با آن از این مایع خوشبو نام برده می‌شود، مانند ادلکن و ادوتویلت، ادوپرفیوم و سایر موارد مشابه، در واقع ترکیبی از روغن‌های پایه معطر و ترکیبات بوزای دیگر هستند.این ترکیبات با استفاده از حلال‌ها و ثابت‌ کننده‌های مناسب، برای بدن و البسه تولید می‌شوند، تا رایحه‌ای دلپذیر به وجود آورد. عطرها از زمان‌های قدیم در تمدن بشر وجود داشته‌اند و تاریخ استفاده از آن‌ها به دوران مصر باستان بازمی‌گردد. با توجه به یافته‌ها و اطلاعات به دست آمده از باستان‌شناسی، در مناطق مصر و اطراف آن، نشانه‌هایی از مصرفِ مواد معطر برای خوشبو کردن بدن مردان و زنان یافت شده است.

براساس تحقیقات تاریخی و باستانی، بشر در قرن نوزدهم، بالاخره توانست رایحه برخی از مواد طبیعی را استخراج کند. این کار پیش از قرن نوزدهم، از هیچ روشی امکان پذیر نبود. پس از به وجود آمدنِ امکان استخراج رایحه‌ها از مواد طبیعی، افراد متخصص‌تر، موفق شدند که با ترکیب آن‌ها، رایحه‌های جدیدی به وجود آورد و به این ترتیب دوران طلایی و عصر مدرن عطر آغاز شد.

فرق عطر و ادکلن در چیست؟

دسته بندی عطرها

فرق عطر و ادکلن از آن تفاوت‌هایی است که هنوز هم خیلی‌ها در مورد آن چیزی نمی‌دانند و همیشه هر دو لفظ را برای نام بردن آن‌ها به کار می‌برند.برخی از افراد، فرق عطر و ادکلن را در این می‌داند که عطر را متعلق به خانم‌ها و ادکلن را مخصوص آقایان می‌دانند که هر دو تصور اشتباه و کاملا نادرست است. چیزی که در مورد فرق عطر و ادکلن اهمیت دارد و همه باید از آن اطلاع داشته باشند این است که تفاوت در میزان غلظت اسانس و الکل موجود در عطر و ادکلن‌ها و در نتیجه میزان ماندگاری رایحه آن‌ها است.

بعضی افراد فکر می‌کنند، عطر متعلق به خانم‌ها بوده و ادکلن مختص آقایان است یا عطر همان اسانس‌هایی می‌باشد که در شیشه‌ می‌ریزند و ادکلن‌ها همان عطرهای برندها هستند. قبل از هر توضیحی در مورد فرق عطر و ادکلن در ابتدا باید موضوع اسانس را جدا کرد. به عطرهایی که در شیشه‌ها پر می‌شوند و اغلب هم حالت روغنی دارند، اسانس گفته می‌شود.

عطرهای خنک ویژگی‌های خاص خود را دارند و با عطرهای گرم متفاوت هستند.حتما همه شما با مفهوم بهترین عطر وادکلن خنک زنانهو ماندگار یا عطر مناسب فصل تابستانآشنا هستید اما در مقاله "عطر خنک زنانه " توضیح کاملی در مورد این نوع عطر داده شده که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

انواع غلظت عطر

سوالی که ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که عطر بهتر است یا ادکلن؟

هم عطر و هم ادکلن خصوصیات خاص خود را دارند و انتخاب آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است و به انتخاب خود فرد بر می‌گردد ولی استفاده از عطرها علاوه بر اینکه با صرفه‌تر هستند و هزینه زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند، با ادکلن‌های چند صد هزارتومانی و حتی ملیونی خود برابری کرده و یا حتی بهتر هم هستند. فرق عطر و ادکلن در این است که، در ساخت و تهیه ادکلن بیش از 80 درصد الکل به کار می‌رود و به همین خاطر پخش بوی بالا اما ماندگاری کمی دارد، ولی عطر و اسانس به صورت صد در صد خالص و پرفیوم ارائه می‌شود که قطعا خرید آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. در ادامه انواع غلظت عطرها را بیان می کنیم.

دسته‌ بندی عطر براساس غلظت آن

غلظت عطرها

همان طوری که طلای 18 تا 24 عیار، از نظر کیفی به صورت طلای مرغوب تا خالص دسته‌بندی می‌شود، معیار کیفیت عطر نیز با توجه به میزان غلظت ماده خالص آن است.انواع عطر براساس ترکیبات بوزای خود در حلال مناسب شناخته می‌شود، که این حلال معمولا اتانول یا ترکیب آب و اتانول است. میزان استفاده از این مواد و نوع آن‌ها، باعث مشخص شدنِ ماندگاری و پخش بوی ترکیبات عطر می‌شود.در حقیقت هر چه میزان غلظت و ماندگاری عطر بیشتر باشد، به این معنا است، که غلظت ماده خالص آن بیشتر است. از زاویه‌ای دیگر، می‌توان گفت، که هرچه درصد روغن‌های معطر در حلال افزایش پیدا کند، دوام، ماندگاری و شدت پخش بوی عطر هم بیشتر خواهد شد. حالا شاید این سوال برای شما به وجود بیاید، کهفرق ادوتویلت و ادوپرفیوم چیست یا اصلا پرفیوم با ادکلن چه فرقی دارد؟

در دنیای عطرها اصطلاحات خاصی برای توصیف نسبی میزان غلظت روغن‌های معطر و حلال عطرها به کار می‌رود. این اصطلاحات، نشان دهنده میزان تقریبی درصد روغن معطر موجود در عطرها هستند. جالب است بدانید، عطرهایی که توسط تولیدکنندگان آمریکایی ساخته می‌شوند، از درصد خلوص بالاتری نسبت به عطرهای تولید شده در کشور فرانسه برخوردار هستند.به عبارت ساده‌تر منظور از غلظت عطر، میزان اسانس روغنی و خالص استفاده شده در عطرها و درصد ترکیب الکل در آن هاست. شاخص غلظت، بر تمام جنبه‌های کیفی و کمی عطر مورد نظرتان تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مقاله از ریحا پیرامون انواع غلظت عطر صحبت می‌کنیم.

پرفیوم (Perfume | Parfum | Pure Perfume)

پرفیوم

پرفیوم‌ها حاوی بالاترین غلظت عطر هستند و اگر از آن‌ها استفاده کنید، متوجه خواهید شد، که رایحه آن‌ها دارای 6 تا 8 ساعت ماندگاری است. البته پرفیوم‌ها معمولا به دلیل داشتن بالاترین میزان غلظت در بین عطرها، قیمت بالاتری نیز دارند. معمولا، افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند، بهتر است از بین عطرها، به سراغ پرفیوم بروند، زیرا پرفیوم با پوست‌های حساس سازگاری بیشتری دارد و به دلیل خالص‌تر بودن، کمتر افراد را دچار حساسیت‌های پوستی خواهد کرد. پرفیوم خالص‌ترین نوع عطر است. پرفیوم‌ها به طور میانگین دارای حدود 20 تا 30 درصد عطرمایه روغنی هستند، به‌ همین دلیل از مابقی انواع عطر سنگین‌تر و روغنی‌ترند. پرفیوم‌ها معمولا در شیشه‌های بسیار شیک عرضه می‌شوند.

با این تفاسیر، حتما حدس زده باشید، که پرفیوم‌های مرغوب نمی‌تواند ارزان باشند. بهتر است، بدانید که پرفیوم را به هر قسمتی از بدن نمی‌توان زد، بلکه بهتر است آن را بیشتر بر روی نقاط ضربان‌دار مانند گردن و مچ دست استفاده کنید.اگر پوست حساسی دارید، پرفیوم‌ها نسبت به سایر انواع عطرها، انتخاب مناسب‌تری برای شما است. پرفیوم‌ها به دلیل داشتن الکل کمتر در فرمولاسیون‌‌شان، پوست‌ را کمتر خشک می‌کنند و بنابراین،‌ کمتر باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شوند.

خرید عطرهای پرفیوم از ریحا

ادوپرفیوم (Eau De Perfume | Eau De Pafum | EDP)

دسته بندی رایحه ادکلن ها چیست

ادوپرفیوم‌ها پس از پرفیوم‌ها و نسبت به سایر انواع عطرهایی که استفاده عمومی‌تری دارند، دارای بالاترین غلظت عطرمایه‌ روغنی هستند. در این دسته از عطرها به طور میانگین حدود 15 تا 20 درصد از فرمولاسیون از روغن‌های معطر تشکیل می‌شود، این میزان غلظت عطرهابه اندازه پرفیوم‌ها نیست، اما باز مقدار قابل توجهی به شمار می‌رود.همه این‌ها، بدان معناست، که ادو پرفیوم در مقایسه با پرفیوم اندکی الکل و آب بیشتری در ترکیباتش دارد. اما بازهم نسبت به سایر انواع عطرها، برای پوست‌های حساس مناسب‌تر و بهتر است. ادو پرفیوم‌ها معمولا رایحه سبک‌تری نسبت به پرفیوم‌ها دارند. البته این عطرها از لحاظ دوام و پخش بو، به درجه پرفیوم‌ها نمی‌رسند و فقط 4 تا 5 ساعت ماندگاری دارند.با وجود اینکه انواع مرغوب از ادوپرفیوم‌ها قیمت مناسب‌تری نسبت به پرفیوم‌ها دارد، اما باز هم از نظر قیمت، جزء عطرهای گران به حساب می‌آیند. به طور کلی، ادو پرفیوم یکی از رایج‌ترین انواع عطرها به شمار می‌رود و برای استفاده روزانه انتخاب مناسبی است.

خرید عطرهایادوپرفیوم (Eau De Perfume | Eau De Pafum | EDP) از ریحا

ادوتویلت (Eau De Toilette | EDT)

انواع غلظت عطر چقدر است

همان‌طورکه انتظار می‌رود، غلظت عصاره روغنی و معطر در ادوتویلت نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم کمتر است. ادوتویلت‌ها در فرمولاسیون خود به‌طور میانگین فقط حدود 5 تا 15 درصد اسانس روغنی بودار هستند. به همین دلیل ادوتویلت در ردیف عطرهای سبک دسته‌بندی می‌شود. ادوتویلت‌ها درصد الکل نسبتا بالایی دارند و اثرشان در مقایسه با پرفیوم و ادوپرفیوم زودتر از بین می‌رود. ادوتویلت‌ در هر بار استفاده حدود 2 تا 3 ساعت ماندگاری بو دارد و هر دو سه ساعت یک بار، باید آن را مجددا بر روی پوست یا لباس اسپری کرد.

بهتر است به این موضوع توجه کنید، که ادوتویلت از لحاظ زمان برای استفاده در روز و پرفیوم و ادوپرفیوم برای استفاده در شب پیشنهاد می‌شوند. از نظر قیمت نیز، ادوتویلت‌ها با توجه به ماندگاری کمتری که دارند، طبیعتا از پرفیوم و ادوپرفیوم ارزان‌تر هستند. ازاین رو ادوتویلت‌ به عنوان محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین انواع عطرها شناخته شده است. جالب است بدانید، که ادوتویلت‌های آمریکایی، غلظت بیشتری نسبت به ادوتویلت‌های فرانسوی دارند. این موضوع، بدان معنا است، که در هر ادوتویلت از برند آمریکایی، نزدیک به 10 درصد روغن معطر استفاده شده است، اما در ادوتویلت‌های تولید فرانسه، تنها 5 درصد عطرمایه روغنی به کار رفته است.

بررسی قیمت عطرهای ادوتویلت در ریحا

ادکلن (Eau De Cologne | EDC)

دسته بندی عطرها چقدر است

مهم‌ترین موضوع درباره ادکلن‌ها یا اصطلاحا ادوکلن‌ها، آن است که تقریبا تمام عطرمردانه هستند. بنابراین عجیب نیست، اگر این نوع عطر در میان آقایان محبوب‌تر باشد. البته نه اینکه ادکلن‌زنانه وجود نداشته باشد، اما آن‌قدر تعداد آن‌ها در دنیا کم است، که این دسته را تقریبا، تبدیل به عطرهایی مردانه می‌کند. غلظت عطرمایه‌های روغنی در ادکلن‌ها کم و به طور میانگین حدود 2 تا 4 درصد است. این یعنی، ادکلن‌ها از درصد الکل بالاتری در مقایسه با سایر انواعی که تا اینجا معرفی کرده‌ایم، تشکیل شده‌اند.

درواقع ادکلن، عطر بسیار رقیقی به حساب می‌آید و فوق‌العاده سبک است. ادوکلن‌ها قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به انواع دیگر از عطرها دارند، اما تقریبا هیچ عطر ماندگار و مجللی از نوع ادکلن در بازار وجود ندارد و در مقابل خرید ادکلن اورجینال هزینه زیادی برای افراد در پی نخواهد داشت.ادوکلن‌ها بیشتر پس از اصلاح مورد استفاده قرار می‌گیرند و نهایتا تا 2 ساعت ماندگاری و پخش بو دارند. همچنین این دسته از عطرها معمولا در شیشه‌های بزرگ‌تر با حجم‌های بالاتر عرضه می‌شوند. البته این بدان معنا نیست، که دیرتر از سایر عطرها تمام می‌شوند، زیرا در هر بار استفاده از آن‌ها، برای داشتن رایحه به مقدار کافی، باید حجم بیشتری از محصول را اسپری کنید.

بررسی قیمت ادو کلن در ریحا

اوفرش (Eau Fraiche)

اوفرش

اوفرش به معنای «آب تازه» است. اوفرش‌‌ها پایین‌ترین غلظت از عطرمایه‌های روغنی را دارند. آیا می دانیددرصد غلظت عطر اوفرش چند است؟ این عطرها فقط 1 تا 3 درصد از ترکیبات‌شان حاوی اسانس‌های روغنی معطر است. به همین دلیل فوق‌العاده سبک‌ هستند و اثرشان تنها در زمان یک تا دو ساعت از بین می‌رود. اوفرش‌ها قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر انواع عطرها دارند. جالب است بدانید، که اوفرش برخلاف ادوکلن با وجود داشتن غلظت پایین‌تر از اسانس‌های معطر روغنی، درصد الکل بالایی ندارد. درواقع بیشترین ترکیب اوفرش‌ها را آب تشکیل می‌دهد. شاید بهتر است،‌ بگوییم اوفرش‌ها چیزی مانند آب معطر هستند و استشمام‌شان احساس تر و تازگی به همراه می‌آورد. این اصطلاح بیشتر برای عطر‌های زنانه به کار می‌رود و معادل ادوکلن (Eau De Cologne) برای آقایان است.

خرید عطر اوفرش از ریحا

و اما جدیدترین غلظت عطر :ادو سنتور (Eau de Senteur) : عطری برای نوزادان و کودکان

تفاوت غلظت عطرها

اگرچه ارتباط دادن عطرها به نوزادان و کودکان کمی تعجب آور است، اما بهتر است بدانید هدف اصلی اضافه شدن غلظت عطر ادو سنتور، به کودکان ربط دارد. جنین از سه ماهه آخر بارداری، می‌تواند عطرهای منتقل شده توسط مایع آمنیوتیک را درک کند و از همان نخستین روزهای تولد با بوها و عطرهای محیط اطراف خود هم چون بوی پوست پدر و مادرش، عطرشان، بوی خانه و غذایش در تماس است.بنابراین نوزادان نیز می‌توانند عطر مخصوص به خود را داشته باشند تا به عطر شگفت انگیز و منحصر به فرد تن آن‌ها تعالی بخشد. امروزه بسیاری از ادوپرفیوم‌ها برای بیدار کردن شم بویایی کودکان به بازار ارائه می‌شود، زیرا برندهای مختلف متوجه شده‌اند که کودکان، مشتریان فردای آن‌ها هستند.

ادو سنتور مخصوص کودکان زیر 3 سال، به هیچ وجه الکل ندارد و به جای آن از حلال استفاده شده است و هنگامی که با کنسانتره معطر مخلوط می‌شود، می‌تواند تا حدودی احساس صمیمیت ایجاد کند. این عطرها هم چون سایر عطرها تحت آزمایشات پوستی متعددی قرار گرفته‌اند و اغلب با مواد طبیعی و ارگانیک فرموله شده‌اند. بنابراین از ایجاد هرگونه واکنش آلرژیک یا حساسیت پوستی و تنفسی چه در کودکان و چه در بزرگسالان جلوگیری می‌کنند. هرچند غلظت ادو سنتور برای کودکان فرموله شده است، اما استفاده از آن محدودیت سنی نداشته و در بین مادران جوان نیز بسیار محبوبیت دارد. ماندگاری ادو سنتور، حدود 1 تا 2 ساعت است و از این رو به اسپری مجدد آن نیاز خواهید داشت.

قوانین به کار رفته در تولید ادو سنتور

تفاوت غلظت عطرها

در سال‌های اخیر، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در تولید این غلظت اتخاذ شده است و در حال حاضر مواد طبیعی بسیار کمی در عطرهای کودک مجاز به استفاده هستند. این امر، کاملاً قابل درک و منطقی است، زیرا نوزادان پوست بسیار حساسی دارند (ماده ای که در مقادیر بسیار کم در عطرها استفاده می‌شود را می‌توان در غلظت‌های بالا در بدن نوزادان یافت). هم چنین، برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، مواد طبیعی بسیار کمی در این فرمول‌های جدید عطر، مجاز به استفاده هستند. به عنوان مثال، استفاده از مرکبات در این ترکیبات ممنوع هستند، زیرا می‌تواند باعث آلرژی یا عدم تحمل شود.

بنابراین تهیه عطرهایی با این غلظت بسیار دشوار است، زیرا محدوده مواد خام طبیعی و مصنوعی مجاز در این غلظت بسیار محدود است. این عطر کاربردی که اغلب کمتر به آن پرداخته می‌شود، عطری با رایحه بسیار طبیعی است که از مواد اولیه طبیعی بسیار کمی در آن استفاده شده است.

نکاتی برای انتخاب ادو سنتور

قبل از خرید ادو سنتور، ترکیبات موجود در آن‌ها را بررسی کنید، تا از فقدان ماده آلرژی زا یا ممنوع در این عطرها مطمئن شوید. برای اینکه یک ادو سنتور به طور کامل برای نوزادان مناسب باشد، باید ضد حساسیت، فاقد فتالات، فاقد پارابن، فاقد فنوکسی اتانول و غیره باشد. هرچند این عطر با مواد طبیعی و ارگانیک فرموله شده اما توصیه نمی‌کنیم که آن را مستقیماً روی پوست کودک بزنید. چراکه قبل از 3 سالگی عطر را فقط باید روی لباس کودک اسپری کرد- آن هم تنها در صورتی که استفاده از آن بی خطر باشد.

چگونه غلظت عطر مناسب خود را پیدا کنیم؟

تفاوت غلظت عطرها

انتخاب بین غلظت های مختلف عطر برای هر فرد ممکن است به دلیل سلیقه‌های شخصی و شرایط مختلف متفاوت باشد. با این حال، در زیر چند راهنمایی برای انتخاب غلظت عطر مناسب برای خودتان آورده شده است:

  • نوع پوست: نوع پوست شما می‌تواند تأثیر زیادی بر انتخاب رایحه و غلظت عطر داشته باشد. پوست خشک به طور معمول نسبت به پوست چرب‌تر، رایحه عطر را کمتر جذب می‌کند. در نتیجه، برای پوست خشک، استفاده از عطر با غلظت بالا می‌تواند مناسب‌تر باشد.
  • فصل: فصل سال نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر رایحه و غلظت عطر داشته باشد. در فصل‌های گرمتر، استفاده از عطرهای با غلظت کمتر مانند Eau de Senteur یا Eau de Toilette مناسب است، در حالی که در فصل‌های سردتر، استفاده از عطرهای با غلظت بیشتر مانند Eau de Parfum یا Parfum مناسب‌تر است.
  • مناسبت: نوع مناسبت نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر انتخاب غلظت عطر داشته باشد. برای مثال، در محیط‌های اداری یا بهداشتی که باید حساسیت دیگران را نیز مدنظر داشته باشید، استفاده از عطرهای با غلظت کمتر مناسب است.
  • سلیقه شخصی: سلیقه شخصی شما نیز می‌تواند در انتخاب غلظت عطر تأثیر داشته باشد. برای مثال، اگر شما از رایحه‌های قوی و شدیداً ماندگار خوشتان می‌آید، می‌توانید از عطرهای با غلظت بالا استفاده کنید.

در نهایت، برای انتخاب غلظت مناسب عطر برای خود، بهتر است با تست کردن نمونه‌های عطر با غلظت‌های مختلف، عطری را انتخاب کنید که به سلیقه و نیازهای شما بیشترین تطابق را داشته باشد.

آیا انتخاب غلظت عطر برای هر فصل سال متفاوت است؟

بله، غلظت عطر برای هر فصل سال متفاوت است. فصل سال می‌تواند تأثیر زیادی بر روی پوست و پخش بوی عطر داشته باشد، بنابراین انتخاب غلظت مناسب برای هر فصل مهم است. در ادامه توضیحاتی درباره انتخاب غلظت عطر برای هر فصل ارائه شده است:

  • بهار: در فصل بهار، هوا داغ تر شده و رطوبت بیشتری دارد، بنابراین عطرهای با غلظت کمتر، مانند Eau de Toilette، برای این فصل مناسب هستند. این غلظت عطر، پخش بوی مناسبی دارد و همچنین به دلیل رطوبت بیشتر، ماندگاری آن نیز بیشتر است.
  • تابستان: در فصل تابستان، هوا بسیار گرم و خشک است، بنابراین عطرهای با غلظت بسیار کمتر، مانند Eau de Cologne، برای این فصل مناسب هستند. این غلظت عطر، بوی خنکی دارد و به دلیل گرمای بالای هوا، ماندگاری آن کمتر است.
  • پاییز: در فصل پاییز، هوا سردتر و خشک‌تر می‌شود، بنابراین عطرهای با غلظت متوسط، مانند Eau de Parfum، برای این فصل مناسب هستند. این غلظت عطر، پخش بوی قوی و ماندگاری بیشتری دارد که به دلیل خشکی هوا، می‌تواند بیشتر جذب شود.
  • زمستان: در فصل زمستان، هوا بسیار سرد و خشک است، بنابراین عطرهای با غلظت بسیار بالا، مانند Parfum، برای این فصل مناسب هستند. این غلظت عطر، پخش بوی فوق‌العاده قوی و ماندگاری بیشتری دارد که به دلیل خشکی هوا، می‌تواند بیشتر جذب شود.

جدول درجات غلظت عطر ، کاربرد، ویژگی ها در یک نگاه

در زیر جدولدسته بندی غلظت عطر با چند ستونه برای انواع غلظت عطر، ویژگی، کاربرد، مناسبت بر اساس فصل، مناسبت بر اساس محل استفاده و نحوه استفاده آمده است:

نوع عطر غلظت ویژگی کاربرد مناسبت بر اساس فصل مناسبت بر اساس محل استفاده نحوه استفاده مدت ماندگاری
Eau de Cologne کم عطر خنک و شاداب با پخش بوی کم استفاده روزانه در فصل‌های گرم بهار و تابستان محل‌های باز، ساحل، ورزشگاه بر روی پوست بعد از حمام 2-3 ساعت
Eau de Senteur کم عطر خنک و سبک با پخش بوی کم استفاده روزانه در فصل‌های گرم بهار و تابستان محل‌های باز، ساحل، ورزشگاه

در بزرگسالان : بر روی پوست بعد از حمام

برای کودکان:اسپری روی لباس

2-3ساعت
Eau de Toilette متوسط عطر خنک و ملایم با پخش بوی متوسط استفاده روزانه بهار و تابستان محل‌های باز، دفتر کار، دانشگاه بر روی پوست بعد از حمام 3-4ساعت
Eau de Parfum زیاد عطر شیرین و قوی با پخش بوی بالا
استفاده در مناسبت‌های خاص
پاییز و زمستان محل‌های داخلی، مراسم‌های رسمی، شب‌های پایان‌هفته بر روی پوست بعد از حمام 5-6ساعت
Parfum بسیار زیاد عطر شدیداً ماندگار و با پخش بوی بسیار بالا استفاده در مناسبت‌های خیلی خاص پاییز و زمستان محل‌های داخلی، مراسم‌های رسمی، شب‌های پایان‌هفته بر روی پوست بعد از حمام 6- 8ساعت

نکته: این جدول فقط برای راهنمایی است و هر فردی می‌تواند بر اساس سلیقه و نیازهای خودش از هر نوع عطری استفاده کند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد تفاوت غلظت عطرها یکی از مهمترین عواملی است که بر کیفیت و ماندگاری عطر تأثیر دارد. انواع مختلفی از غلظت عطر وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. انتخاب غلظت مناسب عطر برای هر فرد بستگی به سلیقه شخصی، نوع پوست، فصل سال و مناسبت دارد. در نتیجه، انتخاب غلظت عطر مناسب برای هر فرد، با توجه به نیازها و محدودیت‌های شخصی، بهترین گزینه است.

شما کدام یک از غلظت عطر را می‌پسندید؟

۲۷۰,۱۸۱
محصولات مرتبط
لالیک انکر نویر (لالیک مشکی) ادو تویلت مردانهLaliqueامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۲,۸۲۶,۰۰۰ تومان۱,۶۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
لامور - له امور ادو پرفیوم زنانه لالیکLaliqueامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۳,۳۵۲,۰۰۰ تومان۲,۵۴۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
استیل ادو پرفیوم زنانه جنیفر لوپز- جی لوJennifer Lopez J Loامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۳,۶۵۲,۰۰۰ تومان۲,۶۵۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۱
تنوع
مگنولیا ادو تویلت زنانه ایوروشهYves Rocherامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۰۶۴,۰۰۰ تومان۷۷۹,۰۰۰ تومان
۶۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱۰۰ میل
عطر
اینسولنس ادو پرفیوم زنانه گرلنGuerlain 
۳۱,۱۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۲
تنوع
کلاسیک بلک ادو تویلت مردانه جگوارJaguarامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۳۸۶,۰۰۰ تومان۹۳۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۸ میل
سمپل
هالووین ادو تویلت زنانه جسوز دل پوزوJesus Del Pozo 
۳,۶۰۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۶
تنوع
ایفوریا - یوفوریا ادو پرفیوم زنانه کلوین کلینCalvin Klein 
۱۵,۰۲۹,۰۰۰ تومان
۱۶۰ میل
عطر آمریکایی
۱۶۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
+۶
تنوع
لا ویسته بل له ادو پرفیوم زنانه لانکومLancome 
۱۷,۲۸۲,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۷۵ میل
عطر
+۱۰
تنوع
ورساچه پور هوم ادو تویلت مردانه ورساچهVersaceامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۷,۰۷۷,۰۰۰ تومان۴,۸۲۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
برایت کریستال ادو تویلت زنانه ورساچهVersaceامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۸,۴۷۳,۰۰۰ تومان۶,۲۹۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۹۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
کوکو مادمازل ادو پرفیوم زنانه شنل - چنلChanel تخفیف ویژه
۲۱,۷۵۵,۰۰۰ تومان۱۸,۰۹۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۳۵ میل
عطر
+۶
تنوع
ماسک نویر رز فور هر ادو پرفیوم زنانه نارسیسو رودریگزNarciso Rodriguez 
۱۵,۰۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۰.۸ میل
سمپل
+۳
تنوع
سکری فایس فور هر ادو پرفیوم زنانه اجملAjmalامکان ارسال فوری
۹۱۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۵ میل
سمپل
میس دیور بلومینگ بوکت ادو تویلت زنانهDior 
۱۸,۷۷۴,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۶
تنوع
اکلت دی ارپج ادو پرفیوم زنانه لانوینLanvinامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴,۲۳۰,۰۰۰ تومان۲,۷۳۳,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۵
تنوع
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۷,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
ساوج - ساواج ادو تویلت مردانه دیورDiorامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱۵,۱۷۳,۰۰۰ تومان۱۰,۷۹۵,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۱۰ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
نویسنده :مرتضی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
عطر بهتر است یا ادکلن؟
پاسخ:

هم عطر و هم ادکلن خصوصیات خاص خود را دارند و انتخاب آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است و به انتخاب خود فرد بر می‌گردد ولی استفاده از عطرها علاوه بر اینکه با صرفه‌تر هستند و هزینه زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند، با ادکلن‌های چند صد هزارتومانی و حتی ملیونی خود برابری کرده و یا حتی بهتر هم هستند.

فرق عطر و ادکلن در چیست؟
پاسخ:

فرق عطر و ادکلن در این است که، در ساخت و تهیه ادکلن بیش از 80 درصد الکل به کار می‌رود و به همین خاطر پخش بوی بالا اما ماندگاری کمی دارد، ولی عطر و اسانس به صورت صد در صد خالص و پرفیوم ارائه می‌شود که قطعا خرید آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

دسته بندی عطرها به چه صورت است؟
پاسخ:

عطر، پرفیوم (Perfume) یا هر نام دیگری که با آن از این مایع خوشبو نام برده می‌شود، مانند ادلکن و ادوتویلت، ادوپرفیوم و سایر موارد مشابه، در واقع ترکیبی از روغن‌های پایه معطر و ترکیبات بوزای دیگر هستند. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۲۷۰,۱۸۱ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب
داش بهروز

آیا این پرسش برایتان مفید بود؟

عالی بود هیچ مطلبی به این جامع نخونده بودم که ارزش زمان گذاشتن داشت.

دمت گرم خدا خیرت میزنه