در فرهنگ عمومی، ماندگاری و پخش بوی عطر به موضوعی حیاتی و در واقع مهمترین فاکتور برای نشان دادن کیفیت هر عطر تبدیل شده است. هر چند که این دو عامل در عطرها، از اهمیت ویژهای برخوردار هستند، اما پذیرفته شدن این باور، همواره با چالشهای عمیقی روبهرو بوده است.
عطرسازان و کارشناسان بزرگ و متخصص در دنیای عطر، با پاسخهایی روشن و واضح برای تمام علامت سوالها در زمینه پخش بو و ماندگاری عطر، توانستهاند باورهای عمومی را در این زمینه نقض و نگاهی جدید را برای مصرف کنندگان عطر ایجاد کنند.
از نظر کارشناس عطر، تنها اصل مهم در کیفیت عطر، ماندگاری و پخش بوی آن نیست، بلکه عوامل دیگری هم غیر از این موارد، در کیفیت عطر اهمیت دارد.
خلوص رایحهها، ترکیبات هارمونیک آکوردها یا نتهای رایحه هر عطر، کنش و واکنشهای مناسب در برابر محرکهای محیطی و سایر عواملی از این دست، شاخصههای هستند که از نظر عطرشناسان، در کیفیت عطرها نقش موثری ایفا میکنند.
ماندگاری یک عطر با استفاده از فیکساتورها (تثبیت کنندههای شیمیایی) میتواند تا هفتهها افزایش پیدا کند، اما عطرسازان استفاده از فیکساتورهای شیمیایی را غیر اصولی و نامناسب میدانند. زیرا ممکن است، این مواد شیمیایی حساسیتزا یا مضر باشند و افراد مختلف را دچار مشکل کنند.
شاید شنیده باشید، که پوست کسی در اثر استفاده مداوم از یک عطر لک برداشته یا دچار التهاب شده است. دلیل این اتفاق به احتمال زیاد، به کار برده شدنِ مواد شیمیایی نامناسب در ترکیب عطر مورد استفاده آن فرد بوده است. سردردهای میگرنی و مشکلات به وجود آمده در سیستم بویایی نیز میتواند حاصل استشمام عطری باشد، که حاوی مواد شیمیایی نامناسب است.
عطری که معمولا از آن استفاده میکنیم، نباید تمام حواس مخاطب ما را در تمام مدت حضورمان در یک جمع به خود جلب کند، بلکه باید حاوی پیامی ظریف از هویت و شخصیت ما برای دیگران باشد.به زبان دیگر، عطر ما نباید باعث اشباع شدن مشام اطرافیانمان بشود و تنها باید احساسی خوشایند از رایحهای دلپذیر در وجود آنها پدید آورد.
پخش بو، مساله مهم دیگری است، که نه تنها نشان از کیفیت عطر دارد، بلکه در تصمیم گیری افراد برای انتخاب یک عطر نیز موثر است. مصرف کنندگان عطر دوست دارند رایحه عطرشان تا چند متر آن طرفتر هم احساس شود و اگر عطری این خصوصیت را داشته باشد، به نظر آنها عطر خوبی برای استفاده خواهد بود.
البته این تصور درباره عطرها چندان صحیح نیست. عطرهایی که حاوی این خصوصیت هستند، عموما از حلالهایی با سرعت تبخیر زیاد در دمای کم بهره بردهاند. به این ترتیب، رایحه عطر بدون هیچ کنش و واکنش شیمیایی بر روی پوست فورا تبخیر شده و بدون هیچ پالایشی به مشام اطرافیان خواهد رسید.
به همین دلیل، رایحه اغلب این عطرها، آزاردهنده میشوند و دیگر نشانی از احساس خوشایند ناشی از بوییدن رایحه عطر، وجود نخواهد داشت. عطر خوب باید جذب پوست ما بشود. سپس با بهرهگیری از دمای بدن و ترکیبات شیمیایی سطح پوست ما آرام آرام تبخیر بشود. در واقع نتهای ابتدایی، میانی و پایانی عطر، باید توسط پوست در زمانهای مناسب منتشر شود و مشام خودمان یا دیگران را نوازش کند.
عطرخوب موجب سردرد و آزار مخاطبان نخواهد شد. پخش بوی زیاد به معنای استفاده از حلالهایی با سرعت تبخیر زیاد و رایحه پالایش نشده است. در واقع هیچ کس نباید متوجه رایحه عطر شما شود، مگر آن که در فاصله یک قدمی شما باشد. اگر دوست دارید عطرتان پخش بوی بیشتری داشته باشد، منطقیترین کار آن است، که از لوسیون، ژل دوش، افتر شیو و سایر محصولات با رایحه همان عطر خودتان، در کنار عطر زدن استفاده کنید.
بسیاری از ما، دوست داریم پیش از خرید عطراورجینال ، از ماندگاری و پخش بوی آن مطمئن شویم. اما اگر تا به حال عطری را امتحان نکرده باشیم، چگونه باید درباره میزان ماندگاری و پخش بوی آن تصمیم بگیریم؟شاید این سوال در هنگام خرید یک عطر جدید، برای همه ما پیش بیاید.
شاید بهتر است بدانید، که برای مطمئن شدن از میزان پخش بو و ماندگاری یک عطر جدید، روشهایی وجود دارد. آسانترین روش، آن است که شما مقداری از عطر جدید را بر روی پوست دست خود بزنید و یک روز صبر کنید. البته در این یک روز، نباید دوش بگیرید. بعد از یک روز، متوجه میزان ماندگاری و پخش بوی عطر خواهید شد.
روش دیگر، آن است که یک عطر سمپل یا دستریز از همان عطری که نظرتان را جلب کرده است، تهیه کنید و برای چند روز از آن استفاده کنید. به این ترتیب، متوجه میزان ماندگاری و پخش بوی عطر مورد نظر خود میشوید.
اما اگر میخواهید، درباره پخش بو و ماندگاری یک عطر مطمئنتر شوید، پس از تهیه سمپل یا دستریز آن، میتوانید مقداری از عطر را داخل کمد یا اتاق کوچکی اسپری کنید و درب آنجا را ببندید. پس از چند ساعت، درب کمد یا اتاق را باز کنید و نفس عمیق بکشید. اگر رایحه عطر، هنوز در اتاق یا کمد وجود داشت و آن را حس میکردید، بدین معنا است، که عطر دارای پخش بو و ماندگاری قابل قبولی است.
اگر پخش بوی یک عطر زیاد باشد، رایحه آن عطر خط بو یا اصطلاحا رد بو از خود بر جای میگذارد. اما اگر پخش بوی یک عطر کمتر باشد، مطمئنا دنباله رایحه عطر، بعد از ترک کردن یک مکان توسط کسی که عطر زده است، باقی نخواهد ماند.
نکته مهمی که در مورد تشخیص پخش بو و ماندگاری آن وجود دارد، آن است که نباید به هیچ عنوان درباره این دو شاخصه مهم، با توجه به کاغذهای بلاتر تست عطر تصمیم گرفت. این کاغذها به گونهای طراحی میشوند، که رایحه عطر را بیشتر در خودشان نگه دارند. بنابراین شما را در تصمیمگیری و قضاوت، دچار اشتباه خواهند کرد.
ماندگاری یک عطر با استفاده از فیکساتورها (تثبیت کنندههای شیمیایی) میتواند تا هفتهها افزایش پیدا کند، اما عطرسازان استفاده از فیکساتورهای شیمیایی را غیر اصولی و نامناسب میدانند. زیرا ممکن است، این مواد شیمیایی حساسیتزا یا مضر باشند و افراد مختلف را دچار مشکل کنند.
پخش بو، مساله مهم دیگری است، که نه تنها نشان از کیفیت عطر دارد، بلکه در تصمیم گیری افراد برای انتخاب یک عطر نیز موثر است. مصرف کنندگان عطر دوست دارند رایحه عطرشان تا چند متر آن طرفتر هم احساس شود و اگر عطری این خصوصیت را داشته باشد، به نظر آنها عطر خوبی برای استفاده خواهد بود.
. آسانترین روش، آن است که شما مقداری از عطر جدید را بر روی پوست دست خود بزنید و یک روز صبر کنید. البته در این یک روز، نباید دوش بگیرید. بعد از یک روز، متوجه میزان ماندگاری و پخش بوی عطر خواهید شد. روش دیگر، آن است که یک عطر سمپل یا دستریز از همان عطری که نظرتان را جلب کرده است، تهیه کنید و برای چند روز از آن استفاده کنید. به این ترتیب، متوجه میزان ماندگاری و پخش بوی عطر مورد نظر خود میشوید.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید