یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
نکات مراقبت از پوست در فصل بهار که نمی‌دانستید

نکات مراقبت از پوست در فصل بهار که نمی‌دانستید

بهار فصل تازگی و شروع دوباره است، همراه با نو شدن طبیعت، وقت آن رسیده است که برای فصل جدید، روتین پوستی خود را متناسب با آب و هوای بهاری کمی تغییر دهید، چرا که برخی از محصولات پوستی مورد استفاده در زمستان برای فصل بهار چندان مناسب نیستند. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، در ادامه با ما باشید چرا که قرار است درباره برخی نکات مراقبت از پوست در فصل بهار صحبت کنیم که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید و به شما کمک کنیم تا با انتخاب بهترین روتین پوستی بهار پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

14 نکته خیلی مهم برای مراقبت از پوست در فصل بهار

در ادامه، درباره نکات مراقبت از پوست در فصل بهار صحبت می‌کنیم که احتمالا از خیلی آنها تا به حال اطلاعی نداشتید یا به این نکات توجه نکرده بودید.

1. تمیز و مرتب کردن قفسه محصولات مراقبت از پوست

بهار یعنی تازگی و نو شدن. همه ما با نزدیک شدن به فصل بهار دستی به سر و روی خانه‌هایمان می‌کشیم و و لباس‌ها و اشیای کهنه را دور می‌اندازیم. ولی ممکن است یادمان برود که میز آرایش و قفسه محصولات بهداشتی را فراموش کنیم. گاهی اوقات محصولات آرایشی و بهداشتی در کشو و کمدهایمان افتاده‌اند که مدت‌ها است خاک می‌خورند و ممکن است بعضی از آنها تاریخ انقضایشان گذشته باشد. همچنین به نماد قوطی در باز (PAO) روی بسته‌بندی محصول توجه کنید که نشان دهنده مدت زمان مجاز استفاده از محصول پس از باز کردن در آن است. پس حتما تمام کرم‌ها و محصولان بهداشتی آرایشی خود را بررسی کنید، چرا که استفاده از محصولات تاریخ گذشته موجب تحریک پوست و بروز مشکلات پوستی می‌شود.

2. شست و شوی برس‌های آرایشی

در حالی که در حال تمیز کردن کمد و کشوهای خود هستید، از برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی غافل نشوید. برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌توانند محل تجمع مقدار بسیار خطرناکی از آلودگی و باکتری‌هایی باشند که به سختی قابل مشاهده هستند. در نتیجه پس از هر بار استفاده از آنها، میکروب‌ها به صورت شما می‌چسبند. برس های خود را به آرامی با یک پاک کننده ملایم مثل شامپو بچه بشویید، سپس آنها را به مدت 24 ساعت در حالت صاف قرار دهید تا خشک شوند.

حتماً لیف صورت و بدنتان را هم بعد از هر بار استفاده به خوبی بشویید و در جای مناسبی قرار دهید تا خشک شوند. هیچ وقت لیف‌های خیس را در محیط‌های مرطوبی مثل حمام به حال خود رها نکنید تا خشک شوند، چون به محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری‌ها تبدیل می‌شود.

شست و شوی برس‌های آرایشی در روتین پوستی بهار

3. استفاده از پاک کننده مناسب

منافذ پوست خود را با پاک کننده مناسب تمیز کنید. با شروع فصل جدید، فقط کمد و اتاق‌های خانه‌تان به تمیزکاری نیاز ندارند، پوستتان هم سزاوار طراوت است. برای روتین پوستی بهار پاک کننده‌های چندکاره معمولا انتخاب مناسبی هستند تا با یک تیر چند نشان بزنید و در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. اگر در فصل بهار از خشکی و خارش پوست رنج می‌برید، خبر خوب این است که راه حل مشکل شما پیش ما است: میسلار واتر با پاکسازی ملایم و آبرسانی پوست،بلافاصله پوست را تسکین می‌دهد و استفاده از آن آسان است. میسلارواترها با فرمولاسیون سبک‌ خود، مواد آرایشی را با ملایمت و به طور کامل از روی صورت پاک می‌کنند و بدون مسدود کردن منافذ، پوست را آبرسانی می‌کنند.میسلارواترهای حاوی هیالورونیک اسید و آلوئه ورا برای تسکین و تعادل ph حساس‌ترین پوست‌ها هم مناسب هستند.

نکات مراقبت از پوست در فصل بهار

4. لایه برداری پوست

اولین قدم در مسیر داشتن پوستی سالم و درخشان و مراقبت از پوست در فصل بهار ، با لایه برداری لایه‌های مرده پوست شروع می‌شود که یادگار فصل زمستان هستند. با اینکه سلول‌های پوستی به طور مستمر در حال بازسازی خود هستند، آب و هوای خشن زمستان ممکن است مانع از بین رفتن موثر پوست‌های مرده شوند. بهترین راه برای لایه‌برداری پوست این است که اول با آب گرم حمام کنید و سپس با استفاده از یک اسکراب قوی اما ملایم کل بدن خود را لایه‌برداری کنید. تمام قسمت‌های بدن به خصوص نقاطی که مستعد زبر شدن هستند مثل زانو، آرنج، پا، دست و کمر را به خوبی لیف بکشید. دست‌ها و پاهایتان را فراموش نکنید. با گرم شدن هوا و پوشیدن لباس‌های کوتاه‌تر، دست‌ها و پاهایتان بیشتر در معرض دید و همچنین محیط بیرون هستند. پس حتما هفته‌ای یک بار پوست‌های خشک و مرده بدنتان را لایه‌برداری کنید. سپس از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و هنگام بیرون رفتن از خانه استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

برای درخشش بیشتر پوست، حتما باید با استفاده از اسکراب و لیف، سلول‌های مرده پوست را از صورتتان جدا کنید تا پوستتان چند درجه روشن‌تر شود. هنگام استفاده از اسکراب و لایه بردار صورت، از حرکات کوچک و دایره‌ای استفاده کنید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.به این نکته توجه داشته باشیدکه اکثر اسکراب‌های بدن برای استفاده روی صورت خیلی خشن هستند. برای لایه برداری پوست لطیف صورت خود، از اسکراب مخصوص صورت استفاده کنید. همیشه بعد از لایه‌برداری، پوست شاداب خود را با مرطوب کننده تغذیه کنید!

5. استفاده از مرطوب کننده‌های سبک با فرمول ژلی

در فصل زمستان، مرطوب کننده‌های کرمی و سنگین همچون معجزه‌ای برای پوست عمل می‌کنند. اما این محصولات برای بهار که دما و رطوبت افزایش پیدا کرده، چندان مناسب نیستند. به جای آنها، برای فصل جدید از لوسیون‌های سبک و غیر کومدون‌زا استفاده کنید. چرا که با افزایش دما، تولید چربی پوست ما افزایش پیدا می‌کند و بیشتر عرق می‌کنیم. یک لوسیون سبک‌تر با عدم ایجاد لایه‌ای از چربی‌ روی پوست، از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کنند. استفاده از مرطوب کننده‌ ژلی مبتنی بر آب نه تنها منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و احساس چربی و سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کنند، بلکه با آبرسانی عمیق پوست سلامت، لطافت، شادابی و طراوت را برای آن به ارمغان می‌آورند. از رطوبت رسانی به گردن و گوش‌هایتان غافل نشوید که تا همین چند وقت پیش زیر روسری و کلاه و لباس‌های یقه اسکی پنهان شده بودند.

استفاده از مرطوب کننده سبک در روتین پوستی بهار

6. استفاده از ماسک‌ها و اسکراب‌های طبیعی

با ماسک های صورت، پوست خود را آبرسانی کنید تا چهره درخشان‌تری داشته باشید. معمولا در فصل بهار با بلندتر شدن روزها و گرم‌تر شدن هوا، چهره‌تان مثل روحیه‌تان شاداب‌تر می‌شود. اما گاهی اوقات بعضی از پوست‌ها همچنان مثل روزهای سرد زمستانی کدر و خشک هستند و به تقویت نیاز دارند. با استفاده از ماسک‌های روشن‌کننده حاوی ویتامین C و عصاره آناناس، پوست کدر صورتتان را آبرسانی و احیا کنید، تا چهره بهاری و شادابی داشته باشید.

شما می‌توانید از ماسک‌ها و همچنین اسکراب‌های طبیعی استفاده کنید که در خانه و با استفاده از مواد طبیعی درست کرده‌اید. آب لیموی تازه و نمک می‌تواند یک اسکراب خیلی قوی باشد و می‌تواند هفته‌ای یک تا 2 بار از آن برای رفع لکه‌های پوستی‌تان استفاده کنید. ماسک خیار و آب گلاب برای شادابی و طراوت پوست، گزینه بسیار خوبی است. چای سبز هم به مانند یک تونر است و برای رفع سیاهی و گودی زیر چشم موثر است.

استفاده از ماسک طبیعی در روتین پوستی بهار

7. تغذیه پوست با آنتی اکسیدان‌ها

با فرا رسیدن روزهای بلند بهاری، بیشتر مردم وقت بیشتری را در فضای باز و بیرون از خانه می‌گذارند. در این ماه‌ها پوست به مقدار بیشتری آنتی اکسیدان نیاز دارد. با خوردن میوه‌های رنگی و مصرف رطوبت رسان‌های حاوی آنتی اکسیدان، با محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد، به پیشگیری از پیری زودرس و آسیب پوست کمک می‌کنید.

تغذیه پوست با آنتی اکسیدان در روتین پوستی بهار

8. استفاده از رتینول در شب

رتینول‌ها برای بازسازی و احیای پوست شگفت‌انگیز هستند، اما پس از استفاده از این محصول، سلول‌های تازه و جدید پوست نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. با استفاده از محصولات رتینول در هنگام شب و قبل از خواب، پوست صورتتان را در این روزهای روشن‌تر و طولانی‌تر محافظت کنید و صد البته استفاده از کرم ضدآفتاب را در صبح فراموش نکنید!

9. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا

شاید این نکته را بارها شنیده باشید، اما آنقدر مهم است که دوباره آن را بازگو کنیم: حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید! ( SPF موجود در لوازم آرایش شما کافی نیست.)با شروع فصل جدید و بالا آمدن خورشید و گرم‌تر و بلندتر شدن روزها، زمان افزایش SPF است. برای فصل پاییز و زمستان، مرطوب‌کننده‌ها یا کرم پودرهای حاوی ‌spf برای محافظت از پوستتان کافی است، اما روزهای آفتابی و درخشان بهار به این معنی است که زمان آن رسیده است که SPF کرم ضدآفتابتان را افزایش دهید. کرم ضد آفتاب فقط برای روزهای آفتابی و کنار ساحل نیست. پرتوهای زیان‌آور UVA و UVB می‌توانند حتی از پشت شیشه و در روزهای ابری به پوست آسیب بزنند.برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید، حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به دنبال محصولی سبک وزن باشید که منافذ را مسدود نکند. ما می‌دانیم که دغدغه بسیاری از شما برای روتین پوستی بهار استفاده از کرم ضدآفتابی است که باعث برق افتادن یا بروز جوش و آکنه در صورت شما نشود و یا سفیدی شبح مانندی را روی صورتتان ایجاد نکند. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود می‌توانید به سایت ریحا مراجعه کنید. استفاده منظم و صحیح از کرم ضد آفتاب از آسیب‌های نور خورشید پیشگیری می‌کند و در بلند مدت به کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک می‌کند و از پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند.

استفاده از ضد آفتاب spf بالا در روتین پوستی بهار

10. آرایش ملایم و سبک داشته باشید

آرایش سبک و ملایم، بهترین گزینه برای فصل بهار است. استفاده از لوازم آرایشی با رنگ‌های شاداب و کرم پودرهای سبک موجب می‌شود تا پوست باطراوت و مرطوب صورتتان بیشتر به چشم بیاید. رژ لب‌های پررنگ و تیره مناسب زمستان دیگر در این روزها، چندان جذاب نیستند و رژ لب‌های روشن‌تر به رنگ‌های هلویی و صورتی یا تینت لب بازار را به دست گرفته‌اند.

آرایش سبک نکته مراقبت از پوست در فصل بهار

11. نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن مقدار زیادی آب، پایه هر رژیم غذایی، تمرین ورزشی و روتین مراقبت از پوست است. آب واقعاً برای بدن شما معجزه می‌کند! اندام‌های شما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند و پوست هم که بزرگترین اندام بدن است. نوشیدن آب کافی، از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری می‌کند.

12. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه

حالا که صحبت از آبرسانی بدن شد، باید بگوییم که یک راه عالی برای دریافت آب بیشتر در روز، مصرف میوه و سبزیجات تازه در وعده‌های مختلف است. میوه‌ها و سبزیجات تازه میان‌وعده‌ای لذیذ هستند و آب،ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. آب همچنین کمک می‌کند تا پوست خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند و به مبارزه با علائم پیری کمک می‌کند. غذاهای عالی برای پوست سالم عبارتند از کاهو، بروکلی، گریپ فروت، هویج، سیب و هندوانه. مطالعات نشان داده‌اند که مرکبات برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

مصرف میوه و سبزیجات در روتین پوستی بهار 13. انجام فعالیت ورزشی

رفتن به باشگاه یا انجام تمرینات خانگی احتمالا آخرین کاری است که می‌خواهید در روز پرمشغله خود انجام دهید. نکته اصلی این است: ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد که به حفظ سلول‌های پوستی سالم کمک می کند. سلول‌های پوست شاداب مساوی است با پوستی شاداب! لازم نیست حتما به باشگاه بروید. اگر هوای بیرون خوب است، 30 دقیقه روی چمن حیاط خانه یا پارک یوگا انجام دهید، یا از هوای تازه بهاری استفاده کنید و با بچه‌ها یا سگتان در هوای گرم شبانه قدم بزنید.

انجام فعالیت ورزشی در روتین پوستی بهار

14. خواب کافی و داشتن رژیم استرس

یکی از علت‌های رنگ پریدگی، خطوط صورت، پف، سیاهی و گودی زیر چشم، خشکی پوست و گونه‌های فرورفته، خواب نامناسب یا ناکافی است که در نتیجه خستگی یا کم آبی پوست اتفاق می‌افتد. بنابر تحقیقات انجام شده خواب شبانه کمتر از 8 ساعت با کم آبی پوست و بدن در ارتباط است. خواب ناکافی منجر به کم آبی و کاهش کشسانی پوست می‌شود. خواب خوب فوید زیادی برای کل بدن از جمله پوست دارد و به خاطر حفظ سلامت خودتان هم شده باید سعی کنید سر وقت به رختخواب بروید و حداقل 7 ساعت بخوابید. نکته دیگر که ممکن است به آن بی‌توجه بوده باشید، روبالشی است که استفاده می‌کنید. اگر می‌خواهید از بروز چین و چروک و آکنه روی پوست صورتتان جلوگیری کنید، سعی کنید از روبالشی‌های ساتنی استفاده کنید. روبالشی‌های ابریشمی نرمتر از روبالشی‌های نخی هستند و اصطکاک کمتری ایجاد می‌کنند. همچنین چربی‌ها، رطوبت و باکتری‌های روی صورت و موهایتان جذب بافت پارچه‌های پنبه‌ای می‌شود و موجب آلودگی عمیق آنها می‌شود. از طرف دیگر، روبالشی‌های ابریشمی به خاطر نرمی و لطافت بر کیفیت خوابتان تاثیر می‌گذارند و به خواب راحت‌تر کمک می‌کنند. خواب باکیفیت باعث بهبود خلق و خو و افزایش انرژی و در نتیجه جذابیت بیشتر می‌شود. سر وقت و در محیطی آرام بخوابید و 1 ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه استفاده کنید.

خواب کافی در روتین پوستی بهار استرس هم تاثیر زیادی بر بی‌خوابی، خواب بی‌کیفیت و در نتیجه پیری زودرس پوست دارد. استرس مزمن باعث مشکلات پوستی زیادی می‌شود. هورمون‌های استرس با تجزیه کلاژن و الاستین پوست، و جلوگیری از فرآیند ترمیم پوست باعث تسریع فرآیند پیری پوست و بروز چین و چروک می‌شوند. فعالیت‌های ورزشی منظم، پیاده‌روی زیر نور خورشید، تمرینات تنفسی، حضور در فعالیت‌های جمعی، رقص، مدیتیشن، انجام کارهای هنری و وقت گذرانی با کودکان و حیوانات خانگی از جمله روش‌هایی هستند که برای مقابله و یا کاهش استرس کمک زیادی به شما می‌کنند.

پس از ماه‌ها تناوب بین هوای گرم و خشک داخل خانه و سرمای سخت بیرون، پوست شما قطعاً برای روتین پوستی بهار آماده است. حتما با مطالعه این مقاله متوجه شدید کهمراقبت از پوست در فصل بهار آسان‌تر چیزی هست که فکر می‌کردید. از این 14 نکته استفاده کنیدتا پوست خود را از خواب زمستانی بیدار کنید و با اصلاح روتین پوستی خود، در این فصل جدید و آفتابی، چهره‌ای زیباتر از همیشه داشته باشید.

نویسنده :نسیم زارع

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید