یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
روزه پوست چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

روزه پوست چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

در دنیای گسترده محصولات مراقبت از پوست، جایی که محصولات فراوانی نوید نتایج فوری را می‌دهند، یک مفهوم منحصر به فرد پدید آمده است و آن هم روزه پوست است. هدف این کار ریست کردن و احیا پوست است که به آن اجازه تنفس و بازسازی طبیعی را می‌دهد. در این مقاله در مورد مفهوم روزه پوست، فواید روزه پوست و نحوه گنجاندن آن را در روتین مراقبت از پوست برای دستیابی به پوستی شاداب و درخشان را بررسی می‌کنیم.

روزه پوست چیست؟

روزه پوست به معنای استراحت دادن پوست از تمام محصولات مراقبت از پوست فعلی یا روتین پوستی است تا به پوست شما فرصت تنفس، استراحت و بازسازی مجدد بدهد. در واقع روزه پوست از نظر تئوری، این امکان را به پوست شما می‌دهد تا بدون کمک محصولات مراقبت از پوست، پوست به طور طبیعی همانطور که از زمان تولد در نظر گرفته شده بود عمل کند. در حالی که این مفهوم نسبتاً ساده است، روش‌شناسی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

مانند روزه داری مرتبط با غذا، سطوح مختلفی از میزان حذف و مدت زمان استفاده از محصولات مراقبت از پوست در روزه پوست وجود دارد. تئوری این است که به پوست اجازه می‌دهیم لایه محافظ لایه شاخی خود را بازسازی کند تا سلامت و انعطاف‌پذیری بهتر پوست را تقویت کند. این کار همچنین می‌تواند راه خوبی برای تشخیص محصولاتی باشد که باعث تحریک، جوش یا سایر مشکلات پوستی می‌شوند.

روزه پوست

روزه داری پوست نباید به معنای حذف کامل محصولات مراقبت از پوست شما باشد. گاهی اوقات، ممکن است فقط یک محصول را در یک زمان حذف کنید تا آزمایش کنید که چه چیزی برای نوع پوست شما بهتر است. بنابراین روزه پوست به معنای حذف کامل تمام محصولات مراقبتی و تقویتی نیست. در ادامه شما را با فواید روزه پوست آشنا می‌کنیم.

فواید روزه پوست

روزه پوست یک روند مراقبت از پوست است که شامل وقفه در استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای مدت معینی است. اگرچه ممکن است برای همه یا همه انواع پوست‌ها مناسب نباشد، برخی از افراد از مزایای بالقوه آن بهره می‌برند. در ادامه شما را با برخی از فواید روزه پوست آشنا می‌کنیم.

1. سم زدایی و پاکسازی پوست

در زمان روزه پوست، پوست از مصرف مداوم محصولاتی که ممکن است حاوی مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی باشد، رهایی پیدا می‌کند. این قطع مصرف محصولات به پوست اجازه می‌دهد تا سموم انباشته شده را سم زدایی و پاکسازی کند و باعث سلامت پوست شود.

2. بازسازی سد طبیعی پوست

قرار گرفتن مداوم در معرض محصولات مراقبت از پوست ممکن است سد طبیعی پوست را مختل کند. روزه پوست به بازگرداندن این سد محافظتی کمک می‌کند و به پوست اجازه می‌دهد تا توانایی خود را برای حفظ رطوبت، محافظت در برابر مهاجمان خارجی و حفظ pH متعادل به دست آورد.

فواید روزه پوست

3. کاهش حساسیت پوست

استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت از پوست گاهی اوقات می‌تواند منجر به حساسیت و آلرژی پوست شود. روزه پوست با استراحت دادن به پوست، خطر تحریک را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد یک سد پوستی انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

4. نوسازی پوست

اجازه دادن به پوست برای استراحت، روند طبیعی چرخش سلولی را تسهیل می‌کند. سلول‌های پوست در طول دوره‌های استراحت به طور موثرتری بازسازی می‌شوند و منجر به پوستی صاف‌تر و درخشان‌تر می‌شوند.

چگونه روزه پوست انجام دهیم؟

روزه پوست منحصر به فرد است به این صورت که برخی از افراد به آرامی محصولات را از روتین خود حذف می‌کنند در حالی که برخی دیگر به یک باره این کار را انجام می‌دهند و استفاده از محصولات را به کلی قطع می‌کنند. برای یک روزه پوست سریع و کامل باید استفاده از تمام محصولات مراقبت از پوست خود را به طور کامل متوقف کنید.

به این معنی که از هیچ ترکیب پاکسازی یا تونینگ، سرم، آبرسان و یا حتی مرطوب کننده هم استفاده نکنید. در این شرایط شما به سبوم طبیعی پوست خود اجازه می‌دهید که به تنهایی و بدون دخالت محصولات مراقبتی از پوست شما محافظت کند. روزه پوست یک باره ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. در طول این فرآیند مهم است که به تغییرات پوست خود اهمیت دهید.

در روش حذف تدریجی، توصیه می‌شود که به اصول اولیه مراقبت از پوست مانند پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب پایبند باشید و سایر محصولات غیرضرور را حذف کنید. اگر قصد دارید که ضدآفتاب را از روتین خود حذف کنید، باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نیز حذف کنید. با این حال مطمئن هستیم که از اهمیت استفاده از ضد آفتاب غافل نمی‌شوید و تحت هیچ شرایطی استفاده از آن را ترک نمی‌کنید.

چگونه روزه پوست انجام دهیم

اکثر متخصصان پوست معتقد هستند که حذف تمام محصولات مراقبت از پوست می‌تواند به طور بالقوه روی پوست شما آسیب وارد کند، بنابراین این چیزی است که آن‌ها توصیه نمی‌کنند. به عنوان مثال، اگر شستن صورت خود را با یک پاک کننده ملایم متوقف کنید، کثیفی، آلودگی، آرایش و روغن می‌تواند باعث انسداد منافذ و ایجاد جوش‌های سر سیاه و سر سفید شود. ضد آفتاب نیز به همین صورت است، اگر حذف شود پوست تحت تاثیر آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش خورشید می‌شود.

چه کسی باید روزه پوست را امتحان کند؟

افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند ممکن است از انجام روزه پوست سود ببرند. این کار به پوست امکان می‌دهد تا هر ماده فعالی که می‌تواند باعث التهاب آن شود را بشناسد. روزه‌داری پوست برای افرادی که پوست خشک دارند مفیدتر است و پوست‌های چرب و مستعد آکنه از روزه کامل پوست با هر مدت زمانی بهره نمی‌برند.

در حالت کلی هر فردی که در روتین روزانه مراقبت از پوست خود دچار مشکل می‌شود، می‌تواند با حذف یک یا چند محصول در یک زمان تا زمانی که محرک پوست شناسایی شود، از یک نوع روزه پوستی استفاده کند. هر فردی می‌تواند روزه پوست را امتحان کند، به‌خصوص کسانی که احساس می‌کنند پوست‌شان نیاز به بازسازی مجدد دارد. فواید روزه پوست به ویژه برای کسانی که بیشتر از حد معمول لک، خشکی یا سوزش را تجربه می‌کنند مفید است.

چه کسانی باید از روزه پوستی خودداری کنند؟

بیشتر متخصصان پوست روزه پوست را برای کسانی که دارای اختلالات پوستی مانند اگزما، آکنه کنترل نشده، روزاسه، ملاسما یا سایر اختلالات پوستی هستند توصیه نمی‌کنند. این افراد برای بهبود دادن پوست خود نیاز دارند که از یکسری محصولات مراقبت از پوست موضعی استفاده کنند. افراد با مشکل خاص پوستی اگر قصد دارند که روزه پوستی را انجام دهند، به هیچ عنوان نباید این کار را به یک باره انجام دهند.

روزه پوست چگونه انجام می شود

بنابراین اگر مشکل خاص یا بیماری پوستی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید که از حذف خودسرانه محصولات مراقبت از پوست ضروری اجتناب کنید. این افراد به هیچ وجه نباید ضد آفتاب را به خصوص اگر در سه روز گذشته از اسیدهای مختلف استفاده کرده‌اند حذف کنند.

چه مدت روزه داری پوست منجر به بهره بردن از فواید روزه پوست می‌شود؟

در حالی که روزه پوست در کوتاه مدت نیز فواید زیادی برای پوست دارد، اما پوست قادر است که روزه طولانی مدت را هم تحمل کند. از آن‌جایی که پوست انسان بسیار باهوش است، به مرور زمان انعطاف‌پذیر می‌شود و خود را با شرایط موجود وفق می‌دهد. به این دلیل که مشکلات پوستی می‌تواند بیش از یک علت ریشه‌ای داشته باشد، بنابراین باید به مرور محصولات مختلف را از روتین حذف کرد تا محصول نهایی را پیدا کرد. بنابراین برای بهره بردن از فواید روزه پوست نیاز به مدت زمان خاصی روزه داری نیست.

در پایان باید بگوییم که روزه پوستی به صورت موردی موفقیت‌آمیز است. این روش در بین افراد یک فرآیند یکسان نیست و گوش دادن به صدای پوست در زمان درست بهترین راه برای ادامه دادن به روزه داری پوست است. اگر قصد امتحان کردن این کار را دارید، توصیه می‌کنم هر بار یک محصول را به آرامی حذف کنید تا ببینید پوست شما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد. در واقع روزه داری پوست به معنای سم زدایی پوست هیچ مبنای فیزیولوژیکی یا علمی ندارد.

درست مانند هر روش سم زدایی یا ریست دیگری، روزه پوست می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند شروعی تازه داشته باشند مفید باشد. ما به هر کسی که احساس می‌کند پوستش نیاز به بازسازی مجدد دارد روزه پوست را توصیه می‌کنیم. روزه پوست به شما کمک می‌کند که کمبودهای پوست‌تان را بشناسید و محصولات غیرضروری را از روتین خود حذف کنید.

منبع: byrdie

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید