یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
پودر تالک چیست و چه کاربردی در لوازم آرایشی دارد؟

پودر تالک چیست و چه کاربردی در لوازم آرایشی دارد؟

همان طور که بسیاری از ما آراستگی را دوست داریم و به زیبایی ظاهر خود اهمیت می دهیم درکنار این زیبایی ظاهری، سلامتی هم برای مان اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید برخی از شما در هنگام خرید انواع لوازم آرایش و یا زمان استفاده از آن‌ها به موادی که در ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود نگاهی انداخته باشید و نظرتان به آن‌ها جلب شده باشد.

یکی از این موادی که عموما در ساخت انواع لوازم آرایش به خصوص پودرها به کار برده می‌شود، پودر تالک است. شاید برای‌تان جالب باشد، که این پودر پرکاربرد چیست و چه کاربردی دارد؟ بعضی افراد فکر می‌کنند، پودر تالک همان پودر بچه است، ولی با کاربردی متفاوت‌تر و سوالی که برای‌شان پیش می‌آید این است که چرا این پودر در ساخت لوازم آرایش استفاده می‌شود! اگر دوست دارید با پودر تالک و کاربردهای زیاد آن آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پودر تالک چیست؟

پودر تالک،از ماده معدنی به نام تالک بدست می‌آید کهاز کانی‌های معدنی مانند هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم تشکیل می‌شود، که این ماده معدنی را در سنگ‌های دگرگون می‌توان پیدا کرد. پودر تالک یک پودر پرمصرف و یکی از نرم‌ترین و پرکاربردترین کانی‌هایی است، که تا کنون در جهان شناخته شده است.

پودر تالک رطوبت را به خوبی جذب می‌کند، زبری پوست را کاهش می‌دهد، پوست را خشک نگه می‌دارد و از کهیر زدن پیشگیری می‌کند.این پودر در رنگ‌های متنوع و مختلف از جمله سبز، سفید، خاکستری و بی رنگ یافت می‌شود و برای تهیه آن در ابتدا سیلیکات منیزیم را آسیاب می کنند، سپس آن را الک کرده و در انتها با روش‌های خاص به آن عطر می‌دهند.

آیا پودر تالک همان پودر بچه است؟

تعدادی از پودرهای بچه و نه همه آنها پودر تالک هستند و از ماده معدنی تالک تهیه شده‌اند. پودر تالک مورد استفاده در پودر بچه چربی، رطوبت و بوها را به خود جذب می‌کند، زبری و حساسیت را کاهش می‌دهد و مانع عفونت یا ابتلا به کهیر ناشی از بستن پوشک در کودک می‌شود.

در دنیای تولید لوازم آرایشی، دو نوع پودر تالک وجود دارد. یک نوع آن پودر تالک طبیعی است، که به طور مستقیم و بدون دخالت انسان از لایه‌ها و رسوب‌های موجود در طبیعت ساخته می‌شود. این نوع پودر تالک به صورت طبیعی به وجود می‌آید و حاوی بازمانده‌های مواد معدنی مانند آمیات است که برای انسان مضر و خطرناک است.

نوع دیگر پودر تالک که با دخالت انسان و به صورت دست ساز تهیه می‌شود، هیچ گونه خطری برای انسان ندارد و به راحتی قابل استفاده است. همان طور که پیش‌تر گفته شد، پودر تالک در صنعت آرایشی و بهداشتی و در ساخت انواع لوازم آرایش به وفور استفاده می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه به توضیح کامل‌تر نحوه استفاده از این ماده در ساخت انواع لوازم آرایش می‌پردازیم.

پودر تالک چه کاربردی در لوازم آرایشی دارد؟

اولین زمان استفاده از پودر تالک به زمان‌های بسیار قدیم و در مصر باستان برمی‌گردد که اولین استفاده از پودر تالک در لوازم آرایش نیز در آنجا شکل گرفت. پودر تالک در شمال غربی هند نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و مردم آنجا از این ماده معدنی برای روشن کردن پوست بدن‌شان استفاده می کردند. همچنین چینی‌ها، پودری شبیه به پودر تالک را با نوعی گل رس مخلوط می کردند و از آن برای سفید کردن پوست صورت‌شان استفاده می‌کردند.

پودر تالک در لوازم آرایشی

پودر تالک از گذشته تا به امروز در صنایع آرایشی کاربرد بسیار زیادی داشته است، به‌ طوری که بسیاری از شرکت های بزرگ سازنده مواد آرایشی و بهداشتی به طور عمده از این پودر در ساخت لوازم آرایشی‌شان استفاده می کردند.

نکته مهمی که در مورد لوازم آرایش وجود دارد این است که مواد مورد استفاده در لوازم آرایشی در ابتدا حاوی رنگدانه‌های غنی هستند که استفاده مستقیم از آن‌ها بر روی پوست عملا غیر ممکن و نشدنی است. شرکت‌های سازنده لوازم آرایش برای رقیق کردن این رنگدانه‌ها به نوعی رقیق کننده مخصوص احتیاج دارند.

ماده‌ای که معمولا به عنوان رقیق کننده برای رنگدانه‌های لوازم آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد همان پودر تالک است. این پودر در ساخت لوازم آرایشی‌های مختلف از جمله انواع کرم پودر، سایه چشم، انواع رژ لب، رژ گونه، مداد چشم، سرمه چشم، براق کننده‌های بدن و مو و خیلی ابزارهای آرایشی دیگر و همچنین برای جلوگیری از پخش شدن لاک ناخن استفاده می شود.

علاوه بر مواردی که درباره استفاده از پودر تالک در لوازم آرایش عنوان شد، از پودر تالک استفاده‌های دیگری هم می‌شود. به عنوان مثال به دلیل خاصیت جذب چربی بسیار بالایی که این ماده دارد، افراد زیادی برای رفع چربی پوست سر از آن استفاده می‌کنند و حتی این پودر، بدون شستن مو هم می‌تواند چربی سر را تا حد زیادی کاهش دهد.

همچنین پودر تالک برای صورت هم کاربرد دارد.این پودر حالت نرم و ابریشمی دارد و باعث افزایش ماندگاری و پایداری لوازم آرایشی بر روی پوست می‌شود و در بعضی موارد خاصیت ضد آب بودن هم دارد. پودر تالک به راحتی می تواند چربی و عرق پوست را جذب کند و از پخش شدن مواد آرایشی بر روی پوست جلوگیری کند و همچنین باعث شفاف و درخشان شدن آرایش صورت نیز می شود.

از دیگر فواید پودر تالک برای پوست این است کهاین پودر به خوبی منافذ باز پوست‌تان را می‌بندد و از تحریک شدن پوست جلوگیری می‌کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که پوست خشک و زبری دارید، استفاده از این پودر به شما توصیه می‌شود و دلیل آن هم این است که دانه‌های سفید رنگ و کوچک پودر تالک به راحتی به پوست می‌چسبند، روی آن می لغزند و در نهایت باعث یکدست شدن سطح پوست و همینطور نرم و لطیف شدن آن می‌شوند.

این پودر پر کاربرد علاوه بر استفاده، در ساخت انواع لوازم آرایش، در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی، دارویی، روان کننده دستگاه‌های حرکتی، تولید انواع قرص‌ها، شامپوهای مخصوص موی چرب، انواع صابون‌ها و مواد شوینده، کاغذ سازی، سرامیک، پودر بچه و خیلی از محصولات مصرفی دیگر کاربرد دارد.

پودر تالک برای مو نیز کاربرد دارد. بسیاری از زنان این پودر را به موهای خود می‌زنند تا به سرعت چرب نشده ولی همچنان براق و جوان بمانند. پودر تالک برای مو کاربرد ضد چربی دارد و چربی‌ها را به خود جذب می‌کند و پاشیدن آن به موی سر و سپس شانه کردن مو یکی از روش‌های شست و شوی مو بدون آب است.

بسیاری از افراد از پودر تالک برای پوست و موی خود به طور مستقل استفاده می کنند و نتیجه آن را مثبت ارزیابی کرده اند. با این وجود افرادی دیگر درباره استفاده از آن شک دارند و نمی توان هیچ کدام از افراد این دو دسته را سرزنش کرد. شاید بهتر بتوان گفت که پودر تالک برای افراد بسیاری جواب داده در حالی که افراد دیگری از آن آسیب دیده اند. اغلب زنان برزیلی از این پودر برای زیبایی پوست و موی خود استفاده می کنند.

سوالی که ممکن است تا اینجا برای خیلی از شما پیش آمده باشد، این است که آیا این پودر پر مصرف برای پوست ضرری هم دارد یا خیر؟ برای دانستن جواب این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آیا استفاده از لوازم آرایش حاوی پودر تالک مضر است؟

با توجه به قدمت چند هزار ساله استفاده از پودر تالک در صنایع مختلف و مهم‌تر از همه در صنعت آرایشی در خصوص مضرات این پودر تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است. براساس یافته‌های سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) هیچ شواهدی مبنی بر مضرر بودن استفاده از پودر تالک تا کنون به دست نیامده است و بنابراین مردم می توانیداین پودر را بدون استرس و با اطمینان کامل استفاده کنید. اما طی آزمایشات و تحقیقات دیگری که در چند سال اخیر توسط محققان در کشورهای مختلف در مورد مضر بودن پودر تالک انجام شد به این نتیجه رسیدند که ممکن است پودر تالک حاوی آزبست باشد.

با اعتماد به این سازمان، بسیاری از مردم از پودر تالک حاوی آزبست برای بهبود خشکی پوست و بستن منافذ باز صورت استفاده می کردند. حتی پودر تالک حاوی آزبست را برای بهبود زخم روی محلی که زخم باز بود می‌ریختند، که این اتفاق باعث عفونت و التهاب پوست می شد. همچنین شرکت‌های سازنده لوازم آرایش از پودر تالک حاوی آزبست استفاده می کردند، که نتیجه آن چیزی جز سرطان تخمدان و ناباروری در زنان نبود.پودر تالک به شکل طبیعی حاوی مقادیری از آزبست است، ماده‌ای که استنشاق آن ممکن است باعث ابتلا به سرطان ریه شود.

از دیگر مضرات این پودر که نتیجه بسیار بدی در پی داشت، این بود که مردم با استنشاق پودر تالک حاوی آزبست مسموم می شدند، که با علائم شدید سرفه، سوزش و قرمزی چشم، سوزش گلو، مشکلات تنفسی، حالت تهوع و استفراغ به همراه بود.این بی اهمیتی سازمان غذا و دارو آمریکا خسارت‌های جانی هم به همراه داشت، که در نتیجه آن خانمی در آمریکا بر اثر استفاده مکرر از لوازم آرایشی که با پودر تالک حاوی آزبست ساخته شده بود، جان خود را از دست دادند.

برای همین موضوع دولت آمریکا خسارت‌های زیادی را پرداخت کرد و در این خصوص کشورهای اروپایی از سال 1970 استفاده از پودر تالک حاوی آزبست را در بعضی صنایع خود ممنوع کردند و برخی دیگر از شرکت‌های سازنده، استفاده از این پودر را برای همیشه ممنوع اعلام کردند.استفاده از پودر تالک در لوازم آرایشی در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

با این وجود، هنوز هم در ایالات متحده از پودر تالک در محصولاتی مانند پودر بچه، پودرهای آرایش صورت و دئودورانت‌ها استفاده می‌شود.البته امروزه با پیشرفت علم و فناوری و همچنین بعد از اطمینان از نتایج تحقیقات جدید، بسیاری از برندهای معروف و گران قیمت در سراسر دنیا از این پودر با خلوص بالا استفاده می کنند که خالص بودن این پودر باعث کیفیت بالای محصول می شود.

تا اینجا مطلب با پودر تالک و کاربردهای بی‌شمار آن آشنا شدید. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید به نکاتی که در ادامه به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم، توجه کنید.

نکات مهم هنگام خرید لوازم آرایش

1- هنگام خرید لوازم آرایش، شرکت‌ها و برندهایی را انتخاب کنید، که از پودر تالک بدون آزبست در ساخت محصولات‌شان استفاده می‌کنند.

2- هنگام خرید لوازم آرایش اطمینان پیدا کنید، که ابزارهای آرایشی در قالب‌های فشرده تهیه شده باشند، این نکته به خصوص در مورد سایه‌های پودری اهمیت بسیار بالایی دارد.

3- اگر از آن دسته افرادی هستید، که سلامتی و زیبایی همیشگی پوست‌تان برای‌تان مهم‌تر از پول است، بهتر است از برندهایی خرید کنید که به جای پودر تالک از سیلیس، پیکان (نوعی نشاسته)، ریشه گیاه کاواسا و گل ذرت در ساخت لوازم آرایشی‌شان استفاده می‌کنند. گرچه این لوازم آرایش ارزان نیستند، ولی نسبت به لوازم آرایشی که حاوی پودر تالک هستند، آسیب کمتری به پوست‌تان وارد می‌کنند.

تعدادی از شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی هستند که در محصولاتشان از پودر تالک استفاده نمی‌کنند.به عنوان مثال، یک شرکت آمریکایی تولید کننده لوازم آرایشی و ابزارهای گریم چهره به نام COVER –FX در ساخت محصولات آرایشی خود، همچون کرم پودر، سایه، مداد چشم و رژ لب از پودر تالک استفاده نمی کند و به جای آن از پودر میکا برای مواد اولیه محصولاتش استفاده می‌کند.

پودر میکا دارای دانه‌های ریز است و بافتی شبیه به پودر تالک دارد، که این پودر هم از مواد معدنی ساخته شده است. این پودر در مقابل اشعه ماورای بنفش، آفتاب، نور، گرما و هوا کاملا مقاوم است و هنگام مالیدن روی پوست، بافتش شکسته شده و به سرعت از روی پوست ناپدید می‌شود. پودر میکا حالت گچی دارد و هنگامی که این پودر را به پوست صورت می زنید و به آسانی روی پوست می نشیند و فقط رنگ آن باقی می ماند.

۱۸۵,۸۳۲
محصولات مرتبط
رژ گونه نچرال افکتRouge baiser 
۹۷۸,۰۰۰ تومان
شماره 05
شماره 05
شماره 06
شماره 06
×شماره 02
شماره 02
+۳
تنوع
رژ گونه روبی سانRubi Sun 
۲۸۴,۰۰۰ تومان
شماره 251
شماره 251
شماره 255
شماره 255
شماره 252
شماره 252
+۳
تنوع
رژ گونه پودر فشرده فرش گلو این لیInlay 
۲۹۰,۰۰۰ تومان
06 Golden Wood
06 Golden Wood
03 Peach
03 Peach
×04 Coral
04 Coral
+۳
تنوع
رژ گونه مایع طبیعی لیکوید بلاش نارسNars 
۴,۰۵۸,۰۰۰ تومان
Orgasm 5155
Orgasm 5155
LUSTER
LUSTER
رژ گونه مدل پرو فیس مکMac 
۲,۹۳۴,۰۰۰ تومان
۴ رنگ
رژگونه بلاش ایدوونIdun 
۱,۴۷۱,۰۰۰ تومان
3005
3005
×3011
3011
پالت رژگونه گرل پاور دبالمthe balm 
۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان
۴ رنگ
رژگونه چیک تو شیک شارلوت تیلبریCharlotte Tilburyامکان ارسال فوری
۵,۴۴۰,۰۰۰ تومان
Pillow talk
Pillow talk
Sex on fire
Sex on fire
The Climax
The Climax
+۶
تنوع
پالت رژ گونه + هایلایتر افراofra 
۱,۴۶۶,۰۰۰ تومان
۲ رنگ
پودر رژگونه براق هدی بیوتیHuda Beauty 
۲,۳۲۷,۰۰۰ تومان
01 Healthy Peach
01 Healthy Peach
03 Berry Juicy
03 Berry Juicy
04 Charming Cherry
04 Charming Cherry
+۱
تنوع
رژ گونه براق فراستد شوگر براش تارتtarteامکان ارسال فوری
۲,۱۱۰,۰۰۰ تومان
sweet
sweet
رژ گونه امیزونیان کلی تارتtarte 
۴,۵۸۹,۰۰۰ تومان
blushing bride
blushing bride
paaarty
paaarty
seduce
seduce
+۴
تنوع
رژ گونه بلوم پالت تارتtarteامکان ارسال فوری
۵,۱۷۵,۰۰۰ تومان
۳ رنگ
نویسنده :معصومه معدن‌دار

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
پودر تالک چیست؟
پاسخ:

پودر تالک،از ماده معدنی به نام تالک بدست می‌آید که از کانی‌های معدنی مانند هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم تشکیل می‌شود، که این ماده معدنی را در سنگ‌های دگرگون می‌توان پیدا کرد. پودر تالک یک پودر پرمصرف و یکی از نرم‌ترین و پرکاربردترین کانی‌هایی است، که تا کنون در جهان شناخته شده است. 

 آیا پودر تالک همان پودر بچه است؟
پاسخ:

 تعدادی از پودرهای بچه و نه همه آنها پودر تالک هستند و از ماده معدنی تالک تهیه شده‌اند. پودر تالک مورد استفاده در پودر بچه چربی، رطوبت و بوها را به خود جذب می‌کند، زبری و حساسیت را کاهش می‌دهد و مانع عفونت یا ابتلا به کهیر ناشی از بستن پوشک در کودک می‌شود. 

پودر تالک چه کاربردی در لوازم آرایشی دارد؟
پاسخ:

نکته مهمی که در مورد لوازم آرایش وجود دارد این است که مواد مورد استفاده در لوازم آرایشی در ابتدا حاوی رنگدانه‌های غنی هستند که استفاده مستقیم از آن‌ها بر روی پوست عملا غیر ممکن و نشدنی است. شرکت‌های سازنده لوازم آرایش برای رقیق کردن این رنگدانه‌ها به نوعی رقیق کننده مخصوص احتیاج دارند. ماده‌ای که معمولا به عنوان رقیق کننده برای رنگدانه‌های لوازم آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد همان پودر تالک است. این پودر در ساخت لوازم آرایشی‌های مختلف از جمله انواع کرم پودر، سایه چشم، انواع رژ لب، رژ گونه، مداد چشم، سرمه چشم، براق کننده‌های بدن و مو و خیلی ابزارهای آرایشی دیگر و همچنین برای جلوگیری از پخش شدن لاک ناخن استفاده می شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۱۸۵,۸۳۲ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید