گینس، کتاب ثبت رکوردها و ترینهای جهان است، که ایده تهیه آن را فردی به نام «سر هاگ بیور» رئیس کارخانه ایرلندی «گینس» داشته و اولین جلد آن توسط روس و نوریس مک رایتر در سال 1955 نوشته شده است. در اولین جلد از کتاب گینس، رکوردهای انسانی و طبیعی ثبت و منتشر شد. کتاب رکوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ میشود و خود این کتاب، رکورددار پرفروشترین سری کتابهای کپیرایت در جهان است.
گينس پرخوانندهترين كتاب دنيا پس از کتابهای مقدس آسمانی به شمار میرود. این کتاب در كتابخانههای بزرگ دنیا بيشترين درخواست را دارد. برای اين كه يك اتفاق، فرد یا شیء در كتاب گينس به عنوان يک ركورد جديد پذيرفته و ثبت شود، ابتدا بايد به مركز انستيتو گينس در انگليس ارجاع شود.
این رکورد جدید، مدتی در بايگانی آنجا حفظ میشود و پس از انجام بررسیهای لازم و در صورت داشتن تمامی شرايط و ويژگیهای مورد نظر اين موسسه، همراه با نام صاحب ركورد به ثبت میرسد. سالانه حدود ٦٠٠ هزار نفر خود یا دستاورد خود را به موسسه گينس معرفی میكنند و تنها ركورد تعداد كمی از آنها پذيرفته و برایشان پاداش در نظر گرفته میشود.
همانطور که پای خیلی موضوعات به کتاب رکوردهای گینس باز شده است، عطرها هم در کتاب رکوردهای گینس حضوری پررنگ دارند. در این بین، اتفاقات جالب زیادی در دنیای عطرها وجود دارد، که برای ثبت در کتاب گینس هم جالب بوده است. در قسمتهای مربوط به عطر گینس، همه چیز میتوان یافت. از عطرهایی که به خاطر قیمت فوقالعاده گرانشان معروف شدهاند، تا آدمهایی که برای جمع کردن بیشترین تعداد شیشه عطر در کلکسیون شخصیشان، نام خود را وارد کتاب رکوردها کردهاند.
اگر دوست دارید، درباره همه رکوردهای مربوط به دنیای عطر، که در کتاب گینس به ثبت رسیده است، اطلاعات کسب کنید، پس در ادامه همراه ما باشید.
در اینجا منظور از سازه عطر، سازهای است که با استفاده از جعبه یا شیشه عطر به صورت نمادین درست شده باشد. این کار معمولا برای درست کردن دکورهای تبلیغاتی و جلب توجه مخاطبان انجام میشود. جالب است بدانید، که رکورد بزرگترین سازه عطری دنیا، به سازهای هرمی شکل است، که با استفاده از جعبههای عطر وان میلیون از برند عطر و ادکلنپاکو رابان در کویت تعلق دارد.
در واقع این هرم نمادین خلاق و تاثیرگذار، نمایشی از 51 هزار و 963 جعبه عطر وان میلیون از برند پاکو رابان بود، که به شکل هرم بر روی هم قرار داده شده بودند. این تلاش موفق برای ساخت هرم کارتنی، رکورد قبلی را که در ترکیه به ثبت رسیده بود و سازهای درست شده از 43 هزار و 147 جعبه عطر بود، شکست.
این هرم ساخته شده از جعبه عطر، یک فضای 36 متر مربعی را اشغال کرده بود و 3 متر ارتفاع داشت. ساخت این هرم، به مدت 32 ساعت طول کشیده بود و 20 نفر در پروژه ساخت آن شرکت کرده بودند. تمام این هرم با استفاده جعبههای عطر One million از برند اسپانیایی Pacco Rabanne پوشانده شده بود.
رکورد بزرگترین شیشه عطر طراحی شده در دنیا، مربوط به شیشه عطری است، که توسط یک طراح کراوات در کراواسی رونمایی شده است. دژان لواچیچ، طراح بزرگترین شیشه عطر دنیا با حجم 616/18 لیتر است. این رکورد در ژانویه سال 2019 به ثبت رسیده است.
برای طراحی این عطر، از تاریخچه آبکاری طلا در منطقه مجیموریه در کراواسی الهام گرفته شده است. ابعاد شیشه این عطر بسیار بزرگ است. ارتفاع این شیشه 1/91 متر، طول آن 0/82 متر و عرض آن 0/46 متر است.
نام گابریل کوکو شنل به عنوان اولین طراح مد و لباسی که تصمیم به طراحی و تولید عطر گرفت، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. کوکو شنل، طراح مد و صاحب برند لوکس و شناخته شده Chanel بود. او یکی از پیشتازان عرصه مد در زمان خود بوده است.
عطرهای تولید شده توسط کمپانی Chanel، بسیار حرفهای و مرغوب هستند و رایحه اغلب آنها مورد توجه همه عطردوستان و عموم مردم است. یکی از عطرهایی که رایحه آن تحت نظر شخص خانم شنل طراحی شد، عطر زنانه شماره 5 شنل بوده است. این عطر، آنقدر هنرمندانه و عالی طراحی شده است، که هنوز هم پس از سالها، تولید آن ادامه دارد.
البته امروزه عطر زنانه شنل نامبر فایو، به خاطر قوانین عطرسازی دنیا، با اندکی تغییر در فرمول اولیهاش تولید میشود، اما رایحه آن هنوز هم بسیار خاص و دلانگیز و محبوب است. این عطر، تا همیشه تاریخ، نام کوکو شنل را در ذهن طرفداران مد و زیبایی، تداعی خواهد کرد.
جورجیو آرمانی در سال 1957 یعنی تقریبا بیست سال قبل از آنکه برند شخصی خود را راهاندازی کند، چیدمان ویترین یک مغازه را در یکی از پاساژهای میلان بر عهده داشت. آرمانی پس از این کار، فروشندگی لباس مردانه را به عنوان شغل برای خود انتخاب کرد. این کار باعث شد، که تجربیات ارزشمندی در زمینه لباس مردانه به دست آورد.
در اواسط دهه شصت میلادی، جورجیو آرمانی کار در کمپانی نینو چروتی (Nino Cerruti) را آغاز کرد. اما مدتی بعد، تصمیم گرفت به صورت آزاد با کمپانیهای مختلف کار کند و از آنجا که استعداد فوق العادهای در کار خود داشت، شرکتهای زیادی برای همکاری با او آماده بودند.
آرمانی تا آن جا پیش رفت، که گاهی به صورت همزمان برای ده کمپانی مد معروف در آن زمان طراحی میکرد. زمان گذشت و در جولای سال 1975، زمانی که جورجیو با داشتن سالها تجربه، کاملا برای تاسیس برندی با نام خودش آمادگی داشت، با همکاری فردی به نام سرجیو گالئوتی (Sergio Galeotti) خط تولیدی با نام خودش راهاندازی و در اکتبر همان سال اولین کلکسیون لباسش را برای بهار و تابستان سال آینده رونمایی کرد.
این برند در همه حوزههای مد و به خصوص تولید عطر پیشرفت کرد. برند جورجیو آرمانی، تولید بیش از 150 نوع عطر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. قدیمیترین عطر جورجیو آرمانی در سال 1982 و جدیدترین عطر جورجیو آرمانی در سا ل 2019 میلادی رونمایی شدهاند. در حال حاضر ارزش شرکت جورجیو آرمانی بیش از 3/5 میلیارد دلار برآورد شده است.
در جهان امروز، صنعت تبلیغات حرفهای زیادی برای گفتن دارد. تبلیغات در حوزه عطر، یکی از انواع تبلیغاتی است، که بالاترین میزان تاثیرگذاری تبلیغاتی را در دنیا داشته است. اما هزینه کردن برای تبلیغات تا کجا معقول است؟... در نوامبر سال 2004 یک ویدیوی چهار دقیقهای برای تبلیغ عطر Chanel No. 5 پخش شد. این ویدیو به عنوان گرانترین کلیپ تبلیغاتی در تلویزیون شناخته شد. هزینه ساخت این کلیپ تبلیغاتی 33 میلیون دلار بود.
کارگردانی این فیلم کوتاه بر عهده فردی به نام باز لورمن (Baz Lurhmann)، کارگردان مشهور استرالیایی ژانر کمدی رمانتیک بوده است. از آثار معروف او میتوان به گتسبی بزرگ (Great Gatsby) اشاره کرد. در واقع دستمزد سرسام آور نیکول کیدمن (Nikole Kidman) بازیگر مشهور استرالیایی، ستاره این ویدیو کلیپ، اصلیترین بخش از هزینههای این کلیپ تبلیغاتی بود و باعث تبدیل این کلیپ به گرانترین تبلیغ عطر تاریخ شد.
این کلیپ در اولین روز از نوامبر 2004 در سینماهای سراسر آمریکا به نمایش درآمد و در ادامه آن از 11 نوامبر همان سال در تلویزیون آمریکا به نمایش درآمد. نمایش این ویدیو کلیپ از سینماهای آمریکا آغاز و پس از آن در تلویزیون استرالیا، انگلستان، فرانسه و هلند ادامه پیدا کرد.
در این کلیپ جذاب و هنرمندانه، برای ایفای نقش تبلیغاتی به نیکول کیدمن مبلغ 3 میلیون و 700 هزار دلار پرداخت شد. طراحی لباس این کمپین تبلیغاتی بر عهده کارل لجرفیلد (Karl Lagerfeld) گذاشته شده بود. جالب است، بدانید که کارل لجرفیلد، خود صاحب کمپانی فرانسوی فشنی به نام خودش است و در زمینه عطر و ادکلن هم فعالیت دارد و محصولات قابل توجهی به دنیای عطر ارائه کرده است.
موسیقی کلیپ در این کمپین تبلیغاتی برای عطر شنل نیز بر گرفته از قطعه مشهور Suite bergamasque اثر آهنگساز مطرح فرانسوی سبک کلاسیک Debussy Claude بوده است.
رکورد گرانترین عطر فروخته شده در یک حراج خصوصی در گینس، برای عطر طراحی شده توسط فردی به نام آرفاق (Arfaq) ثبت شده است. این عطر که V1 نام دارد، در 29 اکتبر سال 2006 در انگلستان، به مبلغ 232 هزار و 450 دلار در یک حراج خصوصی به فروش رسید. این حراج خصوصی در هارودز لندن برگزار شده بود.
البته جالب است بدانید، که قیمت واقعی این عطر از گرانترین عطر جهان کمتر است، اما چون در یک حراج خصوصی با چنین قیمتی به فروش رسیده، قیمتش نجومی به حساب آمده و نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
آقای عادل السادون (Mr.Adel Al-Sadoun) که اهل کویت است، بزرگترین کلکسیون شیشه عطرهای دنیا را دارد و به همین دلیل، نام او به عنوان یکی از رکوردداران گینس به ثبت رسیده است. این شخص عرب، بزرگترین کلکسیون شیشه عطر در دنیا دارد.
عادل 5000 شیشه عطر را کلکسیون خود نگهداری میکند. او این تعداد شیشه عطر را در 15 سال جمع آوری کرده است. متاسفانه از مجموعه کلکسیون شیشه عطرهای او تصویری در دست نیست. چرا که او هرگز به کسی اجازه عکس برداری از شیشه عطرهایش را نداده است.
رکورد جهانی قبلی برای کلکسیون شیشههای عطر، در اختیار شخصی ایتالیایی به نام الکساندر (Alexander) بود، که 900 شیشه عطر را در کلکسیون خود جمعآوری کرده بود. پیش از الکساندر نیز، فردی به نام رابرت آگوستان (Robert Augustan) از اسپانیا با 700 شیشه عطر، رکورددار دارنده کلکسیونی با بیشترین تعداد شیشه عطر بوده است.
عطر Clive Christian No. 1 for Men و عطر Clive Christian No. 1 for Women گرانترین عطرهای دنیا هستند. 30 میلی لیتر از این عطرها مبلغی معادل هزار و 317 پوند ارزش دارد. البته این نکته حائز اهمیت است، که در واقع این عطر گرانترین عطر تولید شده در تاریخ عطرسازی نیست. بلکه گرانترین عطری به شمار میرود، که نام آن در گینس به ثبت رسیده است. قطعا در دنیای عطر و ادکلن عطرهای دیگری وجود دارند، که قیمتشان بسیار بیشتر از این عطر است.
در نوامبر سال 2005 ، فردی به نام کلایو کریستین (Clive Christian) کلکسیون ده عددی محدود Limited Edition No. 1 Imperial Majesty را خلق کرد که هر 500 میلی لیتر از آن 205 هزار دلار قیمت گذاری شد. اما سوال اینجاست، که چرا قیمت آن اینقدر گران بود؟ آیا تنها طراحی شیشه عطر با در پیچی به شکل تاج ملکه ویکتوریا باعث این قیمت بالا شده بود، یا استفاده از مواد اولیه کاملا طبیعی دلیل گران تمام شدن آن بود؟
بی شک این دو دلیل در افزایش قیمت این عطر موثر بودند، اما اصلیترین دلیل گران بودن این عطر، نبوغ مردی به نام کلایو کریستین (Clive Christian) بود. او در سال 2012 جایزه OBE را به پاس خدمات ارزندهاش به صنعت محصولات لوکس دریافت کرد.
در حقیقت ارزندهترین ویژگی این عطر، ترکیب خاص و منحصر به فردی است، که حاصل تجربه، دانش، ذوق و زمان قابل توجه صرف شده برای خلق و طراحی این عطر است. شاید بتوان گران بودن این عطر را اینطور توجیه کرد، که مانند یک تابلوی نقاشی است و به خاطر هنر منحصر به فرد نقاش آن، قیمت بالایی دارد.
این عطر هم به دلیل ترکیبات و طراحی شیشهاش و هم به دلیل هنر تکرارنشدنی کلایو کریستین (Clive Christian) قیمت گزافی دارد. باید توجه داشت که آثار هنری دیگر همچون تابلوهای نقاشی، مجسمه ها و سایر آثار قابل ثبت هستند و از بین نمی روند، اما یک رایحه خلق شده، نوعی اثر هنری تمام شدنی به حساب میآید، که با تمام شدن عطر دیگر در دسترس نیست.
برای ساخت شیشه و همچنین رایحه این عطر از نادرترین و ارزندهترین مواد اولیه استفاده شده است. جالب است، بدانید مواد اولیه به کار رفته در این عطر، کاملا گیاهی است و حتی یک مولکول شیمیایی هم در آن وجود ندارد. رایحه این عطر، رایحهای بسیار اصیل و گرانبها به شمار میرود. ترکیب یاسمن، هل و لیمو در ساختار فرمولی این عطر خوشبو، مشام را مینوازد و پس از آنها رایحه شادیبخش ترنج، لیمو و ماندارین در فضا پخش میشود و اثری ماندگار باقی میگذارد.
گینس، کتاب ثبت رکوردها و ترینهای جهان است، که ایده تهیه آن را فردی به نام «سر هاگ بیور» رئیس کارخانه ایرلندی «گینس» داشته و اولین جلد آن توسط روس و نوریس مک رایتر در سال 1955 نوشته شده است. در اولین جلد از کتاب گینس، رکوردهای انسانی و طبیعی ثبت و منتشر شد. کتاب رکوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ میشود و خود این کتاب، رکورددار پرفروشترین سری کتابهای کپیرایت در جهان است.
در اینجا منظور از سازه عطر، سازهای است که با استفاده از جعبه یا شیشه عطر به صورت نمادین درست شده باشد. این کار معمولا برای درست کردن دکورهای تبلیغاتی و جلب توجه مخاطبان انجام میشود. جالب است بدانید، که رکورد بزرگترین سازه عطری دنیا، به سازهای هرمی شکل است، که با استفاده از جعبههای عطر وان میلیون از برند عطر و ادکلن پاکو رابان در کویت تعلق دارد.
رکورد بزرگترین شیشه عطر طراحی شده در دنیا، مربوط به شیشه عطری است، که توسط یک طراح کراوات در کراواسی رونمایی شده است. دژان لواچیچ، طراح بزرگترین شیشه عطر دنیا با حجم 616/18 لیتر است. این رکورد در ژانویه سال 2019 به ثبت رسیده است.
نام گابریل کوکو شنل به عنوان اولین طراح مد و لباسی که تصمیم به طراحی و تولید عطر گرفت، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. کوکو شنل، طراح مد و صاحب برند لوکس و شناخته شده Chanel بود. او یکی از پیشتازان عرصه مد در زمان خود بوده است.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید