یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
6 دلیل واقعی برای گران قیمت بودن بعضی عطرها

6 دلیل واقعی برای گران قیمت بودن بعضی عطرها

حتما شما هم در هنگام خرید عطر و ادکلن اورجینال و تست کردن آن‌ها، متوجه گران بودن بعضی از عطرهای اصل شده‌اید. قیمت عطر بستگی به عوامل مختلفی دارد و همه این عوامل در کنار هم، باعث گران‌تر شدن قیمت عطر اورجینال می‌شود. عطرهای مختلف از برندهای مختلف، دارای فرمول‌های متنوعی هستند. در ساختار هر یک از این فرمول‌ها مواد مشخصی استفاده می‌شود، که بعضی از این مواد طبیعی هستند.

استفاده از مقدار مشخصی مواد طبیعی برای تولید عطرها، باعث گران‌تر شدن قیمت عطرها می‌شود. جالب است، بدانید که برای ساختن 452 گرم روغن گل محمدی، بیش از یک تن گلبرگ گل استفاده می‌شود و همین موضوع، سه تا چهار هزار دلار هزینه دارد. این ماجرا در مورد بسیاری دیگر از انواع روغن‌های اسانس‌دار نیز صدق می‌کند. معمولا اسانس عطرهای مختلف از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری و فرآهم می‌شوند.

این موضوع نیز باعث گران تمام شدن هزینه عطر می‌شود. مثلا تامین میوه جوز هندی یا چوب صندل که محل پرورش آن‌ها در کشور هندوستان است، بسیار گران تمام می‌شود، یا تهیه گل‌های رز از بلغارستان، آفریقای شما و فرانسه، هزینه‌بر است. علاوه بر این‌ها، مواد طبیعی، که هسته اصلی فرمول عطر به شمار می‌روند، معمولا بسیار گران هستند و استفاده از عصاره آن‌ها برای عطر، بسیار گران تمام می‌شود.

چه دلایل و عواملی در عطر گران قیمت دخیل هستند

علاوه بر موارد اشاره شده، کمپانی‌های سازنده عطرها نیز، هزینه‌های جانبی تبلیغ و مراسم معرفی عطرهای‌شان را بر روی قیمت تمام شده عطر محاسبه می‌کنند. مثلا هزینه تبلیغ یک عطر در مجله معروف و ماهانه ووگ حدود سه میلیون و 200 هزار دلار برای یک صفحه است. یا اینکه کلوین کلاین، برای تبلیغ عطر Eternity خود حدود 6 میلیون دلار هزینه کرده است. طراحی تولید شیشه‌های عطر نیز هزینه‌بر است.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، بعضی از طراحان شیشه عطر در دنیا، برای طراحی یک شیشه بیش از 100 میلیون دلار حق طراحی دریافت می‌کنند.البته دلیل گران بودن عطر یا ادکلنی خاص، تنها به همین یک دلیل منتهی نمی‌شود و عوامل مختلفی در گران قیمت شدن عطر تاثیرگذارند. در ادامه به توضیح دلایل اصلی برای گران بودن بعضی عطرها می‌پردازیم.

دلیل اول: کمیاب و خاص بودن مواد تشکیل دهنده

برخی از عطرها شامل گلبرگ‌های کمیاب یا اسانس ریشه‌های درخت‌های کمیابی هستند، که به دست آوردن آن‌ها دشوار است. بنابراین شاید درست باشد، اگر بگوییم که گران بودن روغن‌های به کار رفته شده در عطر یا مواد به کار رفته در آن، یکی از دلایل گران بودن عطرها هستند. سه ماده تشکیل دهنده که جزء گران‌ترین مواد کمیاب برای تولید عطر به حساب می‌آیند، شامل موارد زیر است:

عنبر

عنبر یکی از مواد کمیاب و گران قیمتی است، که یک کیلوگرم از آن در بازار جهانی حدود 5000 دلار قیمت دارد. عنبر از مواد ترشح شده از سیستم گوارشی نوعی نهنگ به نام نهنگ اسپرم به دست می‌آید. این ماده در ابتدای سال‌های زندگی نهنگ بوی مدفوع دریایی دارد و با افزایش سن آن به رایحه‌ای شیرین و خاکی تغییر می‌کند. عنبر، علاوه بر داشتن رایحه منحصر به فرد، به عنوان تثبیت کننده در عطر نیز کاربرد دارد و باعث دوام و ماندگاری بیشتر عطر می‌شود.

عود

عود ماده‌ای ارزشمند است، که هر یک کیلوگرم آن در بازار جهانی حدود 3000 دلار است. رزین معطر تیره رنگ که به عنوان یک سیستم دفاعی علیه عفونت قارچی در گران‌ترین چوب جهان یعنی درخت آگار ترشح می‌شود، عود نام دارد. عود یکی از گران‌ترین مواد سازنده عطرهای گران قیمت است. درخت آگار، بومی جنوب شرقی آسیا و جنوب آمریکا است.

توجه داشته باشید، که عود با رایحه چوبی و دانه‌ایِ مسحورکننده‌اش، رایحه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود و در آسیای میانه بسیار پرطرفدار است. استخراج رزین‌های جاسازی شده در بدنه درخت به دلیل بازده پایین استخراج مواد گیاهی و همچنین روند کند و عملیات پرمشقت استخراج‌شان، هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

زنبق زرد

هر کیلوگرم زنبق زرد در بازار جهانی حدود 3000 دلار ارزش دارد. این رایحه عطر که از ریشه زنبق استخراج می‌شود، رایحه‌ای شبیه به بوی بنفشه دارد. زنبق زرد رایحه صابونی، شیرین، گلی و خاکی دارد.برای استخراج روغن زنبق که به کره زنبق مشهور است، 3 تا 5 سال باید صبر کرد تا ریشه آن کاملا خشک شود. هزینه و زمان زیادی برای تولید روغن زنبق صرف می‌شود و به همین دلیل، این ماده، به یکی از گران‌ترین و با ارزش‌ترین مواد به کار رفته در عطر تبدیل شده است.

دلیل دوم: تولید عطر گران در برندی معروف

گران‌ترین عطرها در انحصار معروف‌ترین برندهای تولید عطر هستند. بعضی از شرکت‌ها، برای تبدیل شدن به یک برند معروف و شناخته شدن با این عنوان، هزینه‌های گزافی را پرداخت می‌کنند.

دلیل سوم: بسته‌بندی خاص و سبک تولید عطر

همان طور که می‌دانید، برخی از عطرها در شیشه‌های دست ساز و تماما کریستالی تولید می‌شوند، نمونه این عطرها را می‌توانید در عطر Laliqueمشاهده کنید. طراحی و کیفیت شیشه عطر می‌تواند هزینه‌های زیادی را در بر بگیرد، به همین علت است که تفاوت قیمت یک عطر 50 میل با یک عطر 100 میل بسیار ناچیز است. تولید و طراحی عطر به تخصص بسیار زیادی را نیاز دارد.

در آلمان صدها مدل عطر آلمانی و ارزان قیمت وجود دارد، اما هیچکدام از آن‌ها در کشورهای دیگر عرضه نشده‌اند و حتی اگر عرضه هم شوند، مطمئنا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. کشورهای سوریه پیش از وقوع جنگ، پاکستان، امارات، چین و به تازگی ایران، به عنوان کشورهای تولید کننده عطر شناخته شده‌اند. البته متاسفانه تمامی تولیدات این کشورها با استفاده از شیوه مشابه‌سازی با ترکیبات شیمیایی و‌ به صورت غیر استاندارد تولید می‌شوند.

در حقیقت تولید با این شیوه، نه تنها کار پیچیده و سختی نیست، بلکه تمامی ادوات و امکانات لازم برای تولید عطر با رایحه، شیشه و جعبه مورد علاقه افراد، به سادگی قابل تأمین و سفارش است. این سبک تولید، اصطلاحا با نام تولید زیرزمینی نیز شناخته می‌شود. هزینه تولید زیرزمینی هر عطر اماراتی، مبلغی در حدود 20 تا 25 درهم، معادل 35 تا 45 هزار تومان است و این قیمت همراه با شیشه و جعبه لوکس تعیین می‌شود.

البته عطرهای زیرزمینی هم، معمولا درجه بندی می‌شوند. نمونه‌هایی که بیشتر مشابه با عطرهای اصل هستند، به های کپی معروف‌اند و رایحه‌ای بسیار مشابه با عطر اصلی و غیر قابل تشخیص از آن دارند.تقریبا همه عطرهای برندهای معروف مانند لانکوم، عطر ایوسن لورن، گرلن، دیور، گوچی، شنل، عطر و ادکلن ورساچه و سایر برندهای محبوب و گران قیمت، دارای نمونه‌های تولید شده به صورت زیرزمینی هستند.

حتما در فروشگاه‌های مختلف نام‌های عجیب زیادی را با این توصیفات دیده‌اید، که پس از جستجو در اینترنت، هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها مشاهده نمی‌کنید. در بعضی موارد این عطرها با نام نیش و دست ساز ارائه می‌شوند و در بسیاری موارد عطرهای اماراتی و مشابه، اما در حقیقت این اسانس‌های سراسر شیمیایی، می‌توانند قاتل خاموشی برای انسان به شمار بروند.

در بین کمپانی‌های معتبر خارجی هم تخصص تولید عطر فقط منحصراً در اختیار چند کمپانی است. اگر این تصور را دارید، که لانکوم بهترین عطرها را تولید می‌کند، در حقیقت باید از کمپانی لورآل تشکر کنید. یا اگر نظرتان این است، که تام فورد بهترین عطر جهان است، باید قدردان شرکت استی لادر باشید.

دلیل چهارم: صرف هزینه‌های زیاد برای تبلیغ عطر

دلیل دیگری که برای افزایش قیمت عطرها مطرح می‌شود، موضوع تبلیغات است. محصول هر کمپانی می‌تواند با صرف هزینه‌های میلیون دلاری بر سر زبان‌ها بیفتد و معروف شود. در واقع کمپانی عطر گرلن برای تبلیغ عطر مون گرلن به آنجلینا جولی روی آورد و کمپانی شنل برای تبلیغ عطر نامبر فایو خود با نیکول کیدمن قرارداد بست. همچنین کمپانی دیور برای تبلیغ عطر محبوب سووژ با جانی دپ برای تبلیغات به توافق رسید و میلیون‌ها دلار به او پرداخت کرد.

در واقع هزینه تبلیغات و چهره‌های تبلیغاتی برای کالاهایی مانند عطر بسیار زیاد است. مردم در مواجهه با تبلیغ یک عطر، باید بدانند که با یک کالای فوق العاده لوکس مواجه می‌شوند و با خرید آن عطر، محصول بی‌نظیری به دست می‌آورند. چهره‌های تبلیغاتی نیز باید آن‌قدر معروف باشند، که تبلیغ آن‌ها نشان‌دهنده لوکس بودن هر عطر باشد. برخی افرادی که برای تبلیغ یک عطرهای معروف انتخاب نمی‌شوند، با کمپانی‌های عطرسازی معمولی قرارداد می‌بندند و عطر مخصوص خود را با نام خود تولید می‌کنند.

همچنین بعضی از کمپانی‌های معمولی عطرسازی، در ازای پرداخت مبلغی به سلبریتی‌هایی مانند کیم کارداشیان، ماریا کری، جنیفر لوپز و بریتنی اسپیرز، عطری با نام آن‌ها تولید می‌کنند، تا بتوانند فروش یک عطر را به واسطه نام این افراد تضمین کنند.

دلیل پنجم: اصل بودن عطر

اصل بودن عطر، نقش مهمی در قیمت آن دارد. عطرهای وارداتی، معمولا قیمت مشخصی براساس نرخ ارز دارند و اگر هزینه واردات آن‌ها، تبدیل قیمت آن‌ها براساس نرخ ارز و وجه درخواستی واسطه‌های واردکننده را محاسبه کنیم، قیمت اصلی عطر تا حدودی مشخص می‌شود.البته نحوه شناخت عطر اصل از تقلبی، شرایط خاص خود را دارد، اما قیمت عطر یکی از عوامل مهمی است، که در این شرایط هم ممکن است، نشان‌دهنده اصل یا تقلبی بودن عطر باشد.

ممکن است، برای خرید عطر به فروشگاهی مراجعه کنید و یک عطر را با قیمتی بسیار پایین‌تر از فروشگاه‌های دیگر مشاهده کنید، در این صورت بهتر است درباره اصل بودن آن عطر بیشتر تحقیق کنید. معمولا عطرهای اصل و اورجینال با توجه به سایر مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، قیمت بالاتری دارند و مثلا یک عطر 100 میل را نمی‌توان با یک سوم قیمتی که همان عطر در سایر فروشگاه‌ها دارد، خریداری کرد.

دلیل ششم: استفاده از گل‌های گران قیمت در تولید عطر

برخی عطرها حاوی مقادیر زیادی گل‌های گران قیمت هستند، گلبرگ‌های نازک گل یاس و مریم‌ یا عصاره آن‌ها و‌ حتی ساقه گل‌ها از یاس و‌ مریم‌های مخصوصی به دست می‌آیند. در بعضی مواقع این گل‌ها به خصوص برای مدت زمانی مشخص، آن طور که باید و شاید، رشد و پرورش نیافته‌اند. در بعضی مواقع، گل مورد استفاده در عصاره یک عطر، دیگر با رایحه مورد نظر نمی‌روید.

همین موضوع باعث می‌شود، که یک عطر مشخص، یا دیگر تولید نشود، یا تولید آن با توقف روبرو ‌شود. به عنوان مثال زمانی که عطر Joy از برند Jean Patou به عنوان گران‌ترین عطر جهان شناخته شده بود، دلیلش فقط آن بود که در ترکیب یک بطری از این عطر، تعداد ده هزار و 600 شاخه گل یاس و 28 شاخه گل رز از گران‌ترین انواع رز در جهان استفاده شده بود.

جالب است بدانید، که برای تولید 1/25 انس از اسانس گل یاس نیاز به وجود 8 هزار شاخه گل یاس است و برای تهیه سایر اسانس‌ها، نیاز به تهیه مواد گران قیمت زیاد دیگری وجود دارد. گل رز بلغاری، لوندر حتی امبرگریس که در واقع از روده و اسپرم ‌نهنگ گرفته می‌شود، یا مشک‌ طبیعی که از ترشحات آهوی نر به دست می‌آیند، نمونه هایی از این دسته مواد گران قیمت هستند.

البته با وجود تمام این‌ نکات، نمی‌توان گفت که عطرهای ارزان قیمت، عطرهایی بی‌کیفیت و‌ مخرب به شمار می‌روند. در حقیقت زمانی که عطری از برندی شناخته شده و‌ معتبر حتی با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید شود، استاندارد و‌ قابل استفاده است. البته باید از اورجینال بودن آن مطمئن باشید. بنابراین، برای خرید عطر نه تنها از قیمت گران بعضی عطرها نباید تعجب کنید، بلکه بهتر است همواره از فروشگاه‌هایی عطر بخرید، که برندهای معتبر و شناخته شده را به صورت اصل و اورجینال عرضه می‌کنند و قابل اطمینان هستند.

۲۴۴,۵۸۸
محصولات مرتبط
رژا اوت لوکس پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۳۷۵,۷۰۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
چایپر اکسترا اوردینر پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۲۱۹,۱۶۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
گریت بریتین - گریت بریتن پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۲۰۶,۶۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
ا گودنایت کیس پرفیوم زنانه رژا داوRoja Dove 
۲۰۶,۶۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
پارفوم د لا نویت شماره 3 پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۱۶۹,۰۶۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
پارفوم د لا نویت شماره 1 پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۱۶۹,۰۶۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
پارفوم د لا نویت شماره 2 پرفیوم زنانه مردانه رژا داوRoja Dove 
۱۶۹,۰۶۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
وانیلا س--س ادو پرفیوم زنانه مردانه تام فوردTom Ford 
۱۴۸,۱۰۴,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۲
تنوع
له ایریس د فت ادو پرفیوم زنانه مردانه جکس فت - ژاک فتJacques Fath 
۱۳۵,۳۱۲,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
بویس د آگار ادو پرفیوم زنانه مردانه آرت پروفومیArte Profumi 
۱۳۲,۰۲۲,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :مرتضی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
چرا برخی از عطرها گران هستند؟
پاسخ:

اسانس عطرهای مختلف از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری و فرآهم می‌شوند. این موضوع نیز باعث گران تمام شدن هزینه عطر می‌شود. مثلا تامین میوه جوز هندی یا چوب سندل که محل پرورش آن‌ها در کشور هندوستان است، بسیار گران تمام می‌شود، یا تهیه گل‌های رز از بلغارستان، آفریقای شما و فرانسه، هزینه‌بر است.

طراحی شیشه عطر چه تأثیری روی قیمت آن دارد؟
پاسخ:

طراحی تولید شیشه‌های عطر نیز هزینه‌بر است. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، بعضی از طراحان شیشه عطر در دنیا، برای طراحی یک شیشه بیش از 100 میلیون دلار حق طراحی دریافت می‌کنند.

اصلی ترین دلیل گران بودن برخی از عطرها چیست؟
پاسخ:

برخی از عطرها شامل گلبرگ‌های کمیاب یا اسانس ریشه‌های درخت‌های کمیابی هستند، که به دست آوردن آن‌ها دشوار است. بنابراین شاید درست باشد، اگر بگوییم که گران بودن روغن‌های به کار رفته شده در عطر یا مواد به کار رفته در آن، یکی از دلایل گران بودن عطرها هستند.

عنبر چیست و چه اثری روی قیمت عطر و ادکلن دارد؟
پاسخ:

عنبر یکی از مواد کمیاب و گران قیمتی است، که یک کیلوگرم از آن در بازار جهانی حدود 5000 دلار قیمت دارد. عنبر از مواد ترشح شده از سیستم گوارشی نوعی نهنگ به نام نهنگ اسپرم به دست می‌آید. این ماده در ابتدای سال‌های زندگی نهنگ بوی مدفوع دریایی دارد و با افزایش سن آن به رایحه‌ای شیرین و خاکی تغییر می‌کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۲۴۴,۵۸۸ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید