یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
سرامید چیست و چه کاری برای پوست انجام می‌دهد؟

سرامید چیست و چه کاری برای پوست انجام می‌دهد؟

در حوزه مراقبت از پوست، مواد تشکیل دهنده زیادی وجود دارند که به دلیل اثرات معجزه‌آسا آن‌ها تبلیغ می‌شوند. در میان این مواد، سرامیدها به عنوان قهرمانان ناشناخته برجسته هستند، که بی سر و صدا برای تقویت سد پوست و حفظ سلامت آن کار می‌کنند. با توجه به اهمیت سرامیدها برای پوست، در این مقاله جامع، به قلمرو سرامیدها می‌پردازیم و اهمیت، عملکرد و چرایی ضروری بودن آن‌ها در روتین‌های مراقبت از پوست در سراسر جهان را بررسی می‌کنیم می‌کنیم.

سرامید چیست؟

سرامیدها بخشی از خانواده پیچیده چربی‌ها یا لیپیدها به نام اسفنگولیپید هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای درک نحوه عملکرد سرامیدها این است که لایه شاخی بدن (خارجی‌ترین لایه اپیدرم) را متشکل از آجر و ملات تصور کنید. سلول‌های پوست اساساً آجری هستند و لیپیدها یا چربی‌ها در بین آن‌ها قرار دارند و این چیزی است که ما ملات می‌نامیم.

مانند اینکه یک دیوار آجری بدون اینکه ملات همه چیز را به هم بچسباند، در محافظت موثر نخواهد بود، سلول‌های پوست شما نیز بدون سرامیدها موثر نیستند. بسیار مهم است که ساختار لایه شاخی شما دست نخورده بماند، زیرا به عنوان مانعی برای محافظت از بقیه پوست شما عمل می‌کند و تمام این هیدراتاسیون را حفظ می‌کند.

سرامیدها به طور طبیعی از پوست ما مشتق می‌شوند، اما همچنین می‌توانند به صورت مصنوعی برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست برای جبران آنچه از دست داده‌اید ساخته شوند. شما در سنین بین 30 تا 40 سالگی مقدار فزاینده‌ای از سرامیدها را از دست می‌دهید. به عبارت دیگر، افزودن سرامیدها به روتین مراقبت از پوست با افزایش سن برای حفظ سلامت ظاهر و زیبایی پوست ضروری است.

سرامید چیست

سرامیدها را به شکل مایع و اغلب در مرطوب‌کننده‌ها پیدا خواهید کرد، اما در پاک‌کننده‌ها، تونرها و سرم‌هایی با ترکیبات فعال مانند رتینوئیدها و اسید گلیکولیک نیز استفاده می‌شوند، که به منظور نفوذ عمیق‌تر به پوست هستند. سرامیدها ممکن است در بسته‌بندی‌های خلاء، مانند ظروف دارای پمپ، که از ورود هوا جلوگیری می‌کند و فرمول را ثابت نگه می‌دارند، موثرتر باشند.

سرامیدها می‌توانند بر روی برچسب محصول با نام‌های مختلف ظاهر شوند (به عنوان مثال، سرامید AP، سرامید EOP، یا سرامید NP)، که به طور قابل درک باعث سردرگمی در هنگام خرید محصولات می‌شود. به گفته متخصصان پوست، 9 سرامید مختلف در پوست یافت می‌شود و این تفاوت بر اساس طول زنجیره‌های کربنی است. اگرچه ساختار سرامیدها ممکن است متفاوت باشد اما عملکرد آن‌ها تقریباً یکسان است و جای استرس ندارد.

فواید سرامید برای پوست

سرامیدها نقش بسیار مهمی در عملکرد مانع پوست دارند. در ادامه شما را با تعدادی از فواید سرامیدها برای پوست آشنا می‌کنیم.

1. بازسازی سد پوستی

از بین رفتن سرامیدها، چه به دلیل افزایش سن، استفاده بیش از حد از لایه‌بردارها و صابون‌های خشن که پوست را آسیب‌پذیر می‌کنند، باعث آسیب دیدگی لایه شاخی یا سد محافظ پوست می‌شوند و به باکتری‌ها اجازه ورود می‌دهند. پوست ناسالم باعث می‌شود که آلودگی‌ها از ترک‌های ریز عبور کنند و باعث تحریک پوست شوند. پر کردن این آسیب‌دیدگی‌ها با سرامیدها مانع را سالم نگه می‌دارد و به بازسازی سد پوست کمک می‌کند.

2. قفل کردن رطوبت

یک مانع پوستی سالم، رطوبت را از داخل می‌بندد و از از دست دادن آب جلوگیری می‌کند. این از دست دادن آب است که مسئول خشکی پوست است. سرامیدها می‌توانند به حفظ رطوبت و جلوگیری از از بین رفتن رطوبت کمک کنند.

فواید سرامید برای پوست

3. محافظت از پوست

به گفته متخصصان، سرامیدها از پوست در برابر عوامل محیطی و آلودگی محافظت می‌کنند. سرامیدها از پوست ما در برابر مواد شیمیایی که روی پوست می‌گذاریم و باعث تحریک پوست می‌شویم، محافظت می‌کنند.

4. کاهش علائم قابل مشاهده پیری

همانطور که نازک شدن و پیری پوست تنها به دلیل از دست دادن یا تجزیه کلاژن و الاستین (پروتئین‌های درم شما) نیست، بلکه مانع پوست شما (اپیدرم شما) نیز قابل توجه است. با استفاده از سرامیدها در محافظت و نگهداری از پوست استفاده کنید.

5. کمک به بهبود شرایط التهابی پوست

زمانی که لایه شاخی پوست به درستی کار نمی‌کند، پوست ممکن است کم آب شود و منجر به از دست دادن گذرا آب اپیدرمی (TEWL) شود. این اتفاق باعث می‌شود که پوست خشک، ملتهب و در معرض خطر بیماری‌های التهابی مانند اگزما، روزاسه، آکنه و پسوریازیس قرار بگیرد.

6. نرم و صاف کردن پوست

ویژگی‌های رایج سد پوستی آسیب دیده خشکی، پوسته پوسته شدن و خطوط ریز ناشی از کم آبی است. بازگرداندن چربی‌های از دست رفته ممکن است آبرسانی را در پوست افزایش دهد و ظاهر و احساس کلی پوست را بهبود ببخشد.

7. کاهش قرمزی و تورم

اگر پوست ملتهب یا آکنه‌ای دارید، سرامیدها می‌توانند به کاهش قرمزی و تورم کمک کنند. این ممکن است برای افرادی که پوست حساس، روزاسه، آکنه یا قرمزی دارند مفید باشد.

سرامید برای پوست

8. بهبود پوست مستعد آکنه

زمانی که سد پوستی آسیب دیده و حساس شده و به راحتی تحریک می‌شود، پوست مستعد آکنه می‌شود و منجر به تولید بیش از حد چربی و جوش می‌شود. سرامیدها می‌توانند با این اثرات مبارزه کنند تا به شفافیت پوست منجر شوند. مجله درماتولوژی بالینی و زیبایی، افزودن سرامیدها به روتین‌های درمان آکنه را برای کمک به جلوگیری از خشکی ناشی از درمان‌های سنتی آکنه توصیه می‌کنند.

عوارض جانبی بالقوه سرامیدها

بر اساس تحقیقات انجام شده، سرامیدها هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای ندارند. با این حال، می‌توانید با آزمایش مقدار کمی از سرامید روی پوست خود، از واکنش‌های آلرژیک و حساسیت محصول جلوگیری کنید.

سرامیدها در مقابل سایر چربی‌ها

سه دسته بزرگ از لیپیدها وجود دارند که شامل سرامیدها، کلسترول، و اسیدهای چرب می‌شوند. مواد خاصی وجود دارند که وقتی با سرامیدها ترکیب شوند بهتر عمل می‌کنند و این در واقع همان سه لایه مانع طبیعی پوست شما است. ما همیشه می گوییم 1:2:1 (یک کلسترول، دو سرامید و یک اسید چرب) که نسبت این لیپیدها به سد طبیعی پوست است.

سرامید در مقابل هیالورونیک اسید

وقتی صحبت از مبارزه با پوست خشک می‌شود، سرامیدها و اسید هیالورونیک در صدر فهرست مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست قرار دارند. در حالی که این دو ممکن است یک دشمن مشترک داشته باشند، به روش‌های بسیار متفاوتی برای مبارزه با پوست خشک کار می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم، سرامیدها اساساً چربی هایی هستند که با قفل کردن رطوبت، سد پوستی را بازسازی و محافظت می‌کنند.

سرامید در مقابل هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک یک آبرسان است. رطوبت را از محیط بیرون می‌کشد تا به پوست رطوبت مورد نیاز را برساند و به حفظ رطوبت آن کمک کند. سرامیدها و اسید هیالورونیک هر دو به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند و علیرغم تفاوت‌هایشان، این دو به خوبی با هم کار می‌کنند و سازگار هستند. سرامیدها، اگرچه به اندازه هیالورونیک اسید یا رتینول جذاب نیستند، اما اجزای اساسی ساختار پوست هستند.

نحوه استفاده از سرامیدها

به عنوان یک مرطوب کننده، سرامیدها زمانی که بلافاصله بعد از حمام استفاده می‌شوند تا رطوبت اضافی را مسدود کنند، ممکن است بهترین نتیجه را داشته باشند. با این حال پیشنهاد می‌شود از این محصول قبل از خواب نیز استفاده کنید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند از سرامیدهای خود دو بار در روز استفاده کنید. ابتدا از پاک کننده استفاده کنید و سپس از تونرها و سرم‌ها استفاده کنید و مرطوب کننده را برای مرحله آخر در شب یا درست قبل از SPF خود اگر در طول روز است استفاده کنید.

تاثیر کمبود سرامیدها بر پوست

کمبود سرامیدها می‌تواند پیامدهای عمیقی برای سلامت پوست داشته باشد و منجر به مشکلات پوستی مختلف شود. علائم رایج کاهش سرامید شامل خشکی، بافت خشن، حساسیت و افزایش حساسیت به شرایط التهابی مانند اگزما و پسوریازیس است. افزایش سن این کمبود را تشدید می‌کند، زیرا سطح سرامید طبیعی پوست در طول زمان کاهش می‌یابد و در نتیجه عملکرد مانع کاهش می‌یابد و رطوبت پوست را کمتر می‌کند.

در پایان باید بگوییم که در جستجوی پوستی بی عیب و نقص، به راحتی می‌توان اهمیت سرامیدها را نادیده گرفت. با این حال، این مولکول‌های چربی نقش مهمی در حفظ عملکرد مانع پوست، تعادل رطوبت و سلامت کلی دارند. چه در حال مبارزه با خشکی پوست باشید و چه با یک سد پوستی آسیب دیده دست و پنجه نرم کنید، سرامیدها دقیقاً همان چیزی هستند که پزشک برای بازسازی، ترمیم و محافظت از پوست دستور داده است.

سرامیدها از طریق فرآیندهای طبیعی بدن تولید می‌شوند اما با افزایش سن، کمتر و کمتر از آن‌ها تولید می‌شود، به این معنی که افزودن سرامیدها به روتین مراقبت از پوست شما برای حفظ سلامت ظاهر و احساس سلامت پوست، چه در لحظه و چه برای سال‌های آینده، کاملاً ضروری است. در نهایت با درک و استفاده از قدرت سرامیدها، پوست خود را تقویت کنید تا در میان مشکلات بی‌شمار پوستی، پوست خود را درخشان و مقاوم نگه دارید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید