یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
با این رایحه‌ها عواطف دیگران را تحریک کنید!

با این رایحه‌ها عواطف دیگران را تحریک کنید!

در میان تمام حواس، حس بویایی قوی‌ترین محرک احساسات و حافظه است. انسان‌ها 100 برابر بیشتر از آنچه که می‌بینند، می‌شنوند، لمس می‌کنند یا می‌چشند، چیزی را که بو می‌کنند به خاطر می‌آورند. در میان محرک‌های مختلفی که می‌توانند احساسات را برانگیزند، رایحه‌ها جایگاه منحصر به فرد و قدرتمندی دارند. در نتیجه، رایحه ابزاری عالی است که افراد می‌توانند از آن برای تحریک عواطف استفاده کنند.

از دیدگاه روانشناسی، رایحه‌های موجود در محیط کار و زندگی می‌توانند خلق و خوی افراد را بهتر کنند و باعث شوند که آن‌ها احساسات خود را بیشتر بروز دهند. از این رو در این مقاله به کاوش در قلمرو جذاب رایحه‌ها می‌پردازیم و عناصری را بررسی می‌کنیم که توانایی قابل توجهی در برانگیختن طیفی از احساسات دارند.

تحریک عواطف با روایح

رایحه‌هایی که احساسات و عواطف را بر می‌انگیزند

بوها می‌توانند تأثیر قوی بر احساسات داشته باشند، زیرا آن‌ها ارتباط نزدیکی با سیستم لیمبیک مغز دارند که در احساسات و حافظه نقش دارد. رایحه‌های مختلف می‌توانند طیف وسیعی از احساسات را بر اساس تجربیات و تداعی‌های فردی برانگیزند. در این قسمت برخی از رایحه‌های رایج و احساساتی که ممکن است ایجاد کنند آورده شده است.

1. لیمو

رایحه‌های نشاط‌بخش و انرژی‌زا مرکبات مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت قدرت تقویت روحیه و انرژی بخشیدن به ذهن را دارند. رایحه مرکبات اغلب با طراوت و شادابی همراه است. مطالعات نشان داده‌اند که عطر مرکبات می‌تواند تولید سروتونین را تحریک کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با تنظیم خلق و خو است. چه در قالب عطرهای مرکباتی مانند لیمو یا اسپری‌های خوشبوکننده، رایحه لیمو برای کسانی که به دنبال انفجار انرژی مثبت هستند، انتخابی مناسب است.

 لیمو

رایحه تمیز و با طراوت لیمو تازه این قدرت را دارد که عملکرد شما را افزایش دهد و در صورت وجود چیزی که در مورد آن استرس دارید، نگرش شما را بهبود ببخشد. به عنوان مثال هنگامی که کارمندان شما پروژه‌ای دارند که بسیار سخت است، بوی لیمو می‌تواند به آن‌ها کمک کند آرام بمانند تا بتوانند بهترین کار خود را انجام دهند.

2. اسطوخودوس

اسطوخودوس با رایحه لطیف و آرام‌بخش خود از دیرباز با آرامش و راحتی همراه بوده است. رایحه اسطوخودوس برای کاهش استرس و اضطراب شناخته شده و باعث ایجاد حس امنیت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق اسانس اسطوخودوس می‌تواند اثر تسکین دهنده‌ای بر سیستم عصبی داشته باشد و آن را به یک انتخاب محبوب در رایحه درمانی برای آرامش و القای خواب تبدیل کند. رایحه اسطوخودوس چه به صورت اسانس، شمع یا عطر، جذابیتی جاودانه در ایجاد فضایی آرام دارد.

اسطوخودوس چندین دهه است که به عنوان داروی رایحه درمانی استفاده می‌شود. این گیاه با خواص درمانی قوی دارد که نشان داده شده است که سطح استرس را کاهش می‌دهد. اسطوخودوس وقتی به تنهایی یا با رایحه‌های دیگر ترکیب می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر روحیه شما بگذارد، زیرا بیشتر توجه شما به جای استرس یا تحریک‌پذیر بودن صرف کار اصلی شما می‌شود.

اسطوخودوس

3. گل یاسمن

گل یاس، با رایحه عجیب و مست کننده‌اش، اغلب با تحریک احساسات و اشتیاق همراه است. نت‌های شیرین و گلی یاس این قابلیت را دارند که فضایی رمانتیک را القا کنند و آن را به یک عنصر مورد توجه در عطرسازی تبدیل کنند. اعتقاد بر این است که یاس علاوه بر رایحه جذابش، دارای خواص تقویت‌کننده خلق و خو است و به شهرت آن به عنوان یک ماده تقویت‌کننده جنسی کمک می‌کند.

رایحه گل یاسمن اغلب برای ایجاد حس لذت و تجمل به کار می‌رود و آن را به یکی از اصلی‌ترین عطرها و محصولات خوشبو تبدیل می‌کند. گل یاسمن، مشابه اسطوخودوس، برای آرام کردن اعصاب افرادی که تحت استرس هستند استفاده می‌شود. اسطوخودوس نه تنها احساس استرس را کاهش می‌دهد، بلکه در واقع می‌تواند احساسات مثبت و انرژی را تحریک کند.

4. نعنا

رایحه نشاط‌آور نعنا قدرت بیدار کردن حواس و ایجاد انرژی طراوت‌بخش را دارد. نعنا به دلیل توانایی خود در تحریک هوشیاری و تمرکز شناخته شده است و این ویژگی آن را به گزینه‌ای محبوب برای افزایش عملکرد شناختی تبدیل می‌کند. استشمام عطر نعنا همچنین با تسکین سردرد و حالت تهوع همراه است.نعنا چه به شکل اسانس نعناع یا نت عطری استفاده شود؛ یک ابزار عالی برای استفاده در طوفان فکری است. زیرا نشان داده شده است که ذهن را تقویت می‌کند.

نعنا

5. نعناع هندی

نعناع هندی برای مدت طولانی به عنوان دافع حشرات مورد استفاده قرار گرفته است، اما افراد زیادی از تاثیر آن بر احساسات اطلاع ندارند. تحقیقات نشان داده است که رایحه نعناع هندی باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود و باعث می‌شود که افراد بهتر و سخت‌تر کار کنند. این رایحه برای کمک به کاهش استرسی که افراد دارند موثر است.

6. گل رز

گل رز از گذشته تا به امروز نمادی از ابراز عشق و علاقه بوده است. جذابیت جاودانه رایحه گل رز فراتر از فرهنگ‌ها و نسل‌ها است و نمادی از لحظات عاشقانه، عشق و ظرافت است. نت‌های شیرین و گلی گل رز تاثیر عمیقی بر احساسات دارند و احساس گرما و محبت را برمی‌انگیزند.عطرهای با رایحه گل رز اغلب با علاقه و صمیمیت همراه هستند و این ویژگی آن‌ها را به انتخابی محبوب برای مناسبت‌های خاص تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اسانس گل رز دارای خواص تقویت‌کننده خلق و خو است و این ویژگی آن را به یک عنصر ارزشمند در شیوه‌های مختلف رایحه درمانی با هدف ارتقاء رفاه عاطفی تبدیل می‌کند.

گل رز

7. وانیل

رایحه شیرین و آرامش‌بخش وانیل توانایی بی‌نظیری در برانگیختن احساس گرما و نوستالژی دارد. وانیل اغلب با لذت و آرامش همراه است که یادآور غذاهای پخته شده خانگی و خاطرات دوران کودکی است. تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه وانیل می‌تواند اثر آرام‌بخشی بر ذهن داشته باشد و استرس و اضطراب را کاهش دهد. عطر آشنا و آرامش‌بخش وانیل چه در عطر، شمع یا به عنوان یک ماده آشپزی استفاده شود، جذابیتی جهانی دارد که از مرزهای فرهنگی فراتر می‌رود.

8. چوب صندل

چوب صندل با رایحه غنی و چوبی خود، قرن‌ها است که به دلیل خاصیت پایه و معنوی‌اش مورد احترام بوده است. رایحه چوب صندل اغلب در مدیتیشن و تمرینات معنوی برای ایجاد حس آرامش و تمرکز استفاده می‌شود.مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق اسانس چوب صندل می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خو و عملکرد شناختی داشته باشد. علاوه بر جذابیت معطر، چوب صندل به دلیل نقشی که در عطرسازی سنتی دارد؛ عمق و پیچیدگی را به ترکیبات عطر افزوده و همواره ارزشمند است.

چوب صندل

در پایان توجه به این نکته مهم است که واکنش‌های فردی به رایحه‌ها می‌تواند بر اساس تجربیات شخصی و زمینه‌های فرهنگی متفاوت باشد. آنچه ممکن است باعث ایجاد احساسات مثبت در یک فرد شود؛ شاید تأثیر متفاوتی بر دیگری داشته باشد. علاوه بر این، رایحه‌های مرتبط با خاطرات یا تجربیات خاص می‌توانند تأثیر شخصی‌تری بر احساسات داشته باشند.

منبع: ambius

محصولات مرتبط
خوشبو کننده گرین تی ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کول واتر ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
خوشبو کننده اگزتیک ایفلeyfel 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
خوشبو کننده کیوی ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده لیمون ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده پیچ ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده اورنج ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده سینمون اند کلوه ایفلeyfel 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده مینت اند پین ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده حایسنس ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده رز ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده فیگ ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کوکونات ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کاکائو ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده بیزل ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده لوندر ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده گرین اپل ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید