یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
همه چیز در رابطه با نت گریپ فروت در عطرسازی - Grapefruit

همه چیز در رابطه با نت گریپ فروت در عطرسازی - Grapefruit

عطرسازی نوعی هنر است که نت‌های مختلف عطر را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا به عطر مورد نظر دست پیدا کند. در میان مجموعه وسیعی از نت‌های طبیعی و مصنوعی که در دسترس عطرسازان قرار دارد، نت گریپ فروت جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. رایحه مرکباتی، دلپذیر و نشاط‌آور گریپ فروت به طور قابل توجهی به چشم انداز بویایی عطر کمک می‌کند و طراوت، روشنایی و پیچیدگی را به طیف گسترده‌ای از عطرها اضافه می‌کند. از این رو در این مقاله تاریخچه، ویژگی‌ها، روش‌های استخراج و استفاده از نت‌های گریپ فروت در عطرسازی را بررسی می‌کنیم و تطبیق‌پذیری و توانایی آن‌ را در تقویت ترکیبات عطری نشان می‌دهیم.

اهمیت تاریخی نت گریپ فروت در عطرسازی

گریپ فروت (Citrus paradisi) یک میوه مرکباتی است. اعتقاد بر این است که منشا آن باربادوس و ترکیبی از پوملو و پرتقال شیرین است. گریپ فروت تاریخچه‌ای طولانی در کشت و استفاده در اشکال مختلف از جمله به عنوان یک ماده معطر دارد. سفر گریپ فروت به دنیای عطرسازی در اوایل قرن بیستم آغاز شد؛ زمانی که برای اولین بار به عنوان یک نت عطری معرفی شد. محبوبیت این نت در دهه‌های 1950 و 1960 افزایش پیدا کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که صنعت رایحه‌سازی نت‌های مرکبات را به‌ویژه در ادکلن‌ها و عطرهای تازه پذیرفت.

استفاده از گریپ فروت در عطرسازی نشان دهنده انحراف از عطرهای سنتی گلی و شرقی بود که بر بازار حاکم بود. رایحه تند و نشاط‌آور گریپ فروت، بعد بویایی جدیدی را معرفی کرد. این نت جوهره باغ‌های مرکبات آفتابی را به تصویر کشید و یک پیچ و تاب مدرن به عطرسازی اضافه کرد. توسعه مواد رایحه مصنوعی امکان استفاده از نت‌ گریپ فروت را در عطرسازی بیشتر کرد و به عطرسازان اجازه داد رایحه‌های ظریف و پیچیده‌تری را ایجاد کنند.

ویژگی‌های بویایی نت گریپ فروت در عطرسازی

ویژگی‌های بویایی نت گریپ فروت در عطرسازی

نت گریپ فروت به دلیل ویژگی‌های چند وجهی خود مورد تحسین قرار گرفته و بسته به استفاده و ترکیب آن در عطرها، طیف متنوعی از تجربیات بویایی را ارائه می‌دهد. برخی از ویژگی‌های بویایی نت گریپ فروت در عطرسازی عبارتند از:

1. طراوت

نت گریپ فروت معمولا به دلیل کیفیت باطراوت و احیا کننده خود مشهور است. این نت، عطرها را با یک انفجار فوری انرژی القا می‌کنند و این ویژگی آن را به یک انتخاب محبوب برای رایحه‌های تابستانی و روزانه تبدیل می‌کند.

2. لذیذ بودن

لذیذ بودن نت گریپ فروت به این دلیل است که یادآور عطر تند و ترش میوه می‌باشد. این ویژگی حال و هوای درخشان و جوشان به عطرها می‌بخشد و به آن‌ها احساس شادابی و نشاط را منتقل می‌کند.

3. شادابی

نت گریپ فروت کیفیت درخشانی دارد که می‌تواند حال و هوای کلی یک عطر را بهبود بخشد. این نت اغلب به عنوان نت بالایی در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب به تاثیر اولیه کمک کرده و با هاله شاد و آفتابی خود، پوشنده را به سمت خود جذب می‌کنند.

4. تطبیق‌پذیری

نت گریپ فروت را می‌توان در طیف گسترده‌ای از دسته‌های عطر، از ادکلن‌های مرکباتی گرفته تا ترکیبات گلی، چوبی و شرقی استفاده کرد. سازگاری این نت، آن را به ابزاری ارزشمند برای عطرسازانی تبدیل می‌کند که به دنبال ایجاد تجربیات متنوع بویایی هستند.

5. تعادل

هنگامی که نت گریپ فروت با ترکیبات دیگر عطر ترکیب می‌شود؛ می‌تواند یک اثر متعادل کننده ایجاد کند و هارمونی کلی یک عطر را افزایش دهد. این نت قادر است که شیرینی نت‌های گلی را کاهش دهد، به رایحه‌های چوبی عمق ببخشد یا تضاد را با آکوردهای تند ایجاد کند.

روش‌های استخراج نت گریپ فروت

روش‌های استخراج نت گریپ فروت

برای استفاده از پتانسیل معطر گریپ فروت در عطرسازی، از روش‌های مختلف استخراج برای کشف ماهیت آن استفاده می‌شود. روش‌های اولیه برای به دست آوردن نت گریپ فروت عبارتند از:

1. استخراج با پرس سرد

پرس سرد یک روش سنتی است که برای استخراج اسانس از مرکبات از جمله گریپ فروت استفاده می‌شود. در این فرآیند، پوست میوه به صورت مکانیکی له می‌شود و سلول‌های غنی از روغن حاصل از آب و پالپ میوه جدا می‌شوند. این روش استخراج، اسانس گریپ فروت باکیفیت و تازه را تهیه می‌کند که به دلیل اصالت و طبیعی بودن آن شناخته شده است.

2. تقطیر با بخار آب

در حالی که تقطیر با بخار بیشتر برای استخراج اسانس از مواد گیاهی استفاده می‌شود؛ می‌توان آن را برای گریپ فروت نیز به کار برد. در این روش بخار از میان پوست میوه عبور می‌کند و باعث می‌شود اسانس تبخیر شود و سپس به شکل مایع متراکم شود. این روش منجر به ایجاد یک اسانس گریپ فروت می‌شود که ممکن است نرم‌تر و کم طراوت‌تر از روغن پرس سرد باشد اما همچنان ویژگی مرکباتی خود را حفظ می‌کند.

3. استخراج با حلال

استخراج با حلال شامل استفاده از یک حلال شیمیایی مانند هگزان برای حل کردن اسانس پوست گریپ فروت است. این روش در عطرسازی کمتر رایج است، اما می‌تواند مواد عطر متمرکز و پایدارتری تولید کند.

4. بیان

بیان یک روش مکانیکی شبیه به پرس سرد است اما شامل استفاده از تجهیزات تخصصی است. این روش در درجه اول برای استخراج روغن‌های مرکبات در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. روغن حاصل از این روش استخراج اغلب در کاربردهای صنعتی به جای عطرسازی استفاده می‌شود.

استفاده از نت گریپ فروت در عطرسازی

استفاده از نت گریپ فروت در عطرسازی

نت گریپ فروت به دلیل تطبیق‌پذیری و ویژگی‌های جذاب در انواع مختلف عطرها و محصولات خوشبو کننده کاربرد دارد. برخی از کاربردهای رایج نت گریپ فروت عبارت است از:

1. عطرهای مرکباتی

گریپ فروت یک نت اصلی در عطرها و ادکلن‌های مرکباتی است. ویژگی‌های باطراوت و بانشاط نت گریپ فروت، آن را به انتخابی عالی برای عطرهایی تبدیل می‌کند که برای استفاده در هوای گرم یا برای انرژی بخشی استفاده می‌شوند.

2. ترکیبات مدرن گلی

در عطرسازی معاصر، گریپ فروت اغلب برای روشن کردن و مدرن کردن ترکیبات گل استفاده می‌شود. این نت به رایحه‌های سنتی گلی بعد تازه و زنده می‌بخشد و آن‌ها را پویاتر و جوان‌تر می‌کند.

3. عطرهای یونیسکس و نیش

نت گریپ فروت اغلب در عطرهای یونیسکس و نیش که منحصر به فرد بودن و پیچیدگی را در اولویت قرار می‌دهند، استفاده می‌شود. توانایی این نت در پر کردن شکاف بین جنسیت مردانه و زنانه، آن را به انتخابی محبوب برای رایحه‌های بدون جنسیت تبدیل می‌کند.

4. لایه‌بندی و ترکیب

عطرسازان اغلب از نت گریپ فروت به عنوان نت بالایی در عطرها استفاده می‌کنند تا شروعی جذاب برای عطرها ایجاد کنند. این نت را می‌توان با سایر نت‌های مرکباتی دیگر مانند ترنج و لیمو ترکیب کرد تا ترکیبی خیره کننده از مرکبات داشته باشد. علاوه بر این، گریپ فروت را می‌توان با طیف گسترده‌ای از مواد معطر دیگر، از جمله گل‌ها، چوب‌ها و ادویه‌ها ترکیب کرد تا عطرهای پیچیده و چند وجهی ایجاد کند.

5. محصولات رایحه درمانی و سلامتی

فراتر از عطرسازی سنتی، اسانس گریپ فروت در رایحه درمانی و محصولات سلامتی نیز استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که خواص نشاط‌آور و نیروبخش نت گریپ فروت دارای اثرات تقویت‌کننده خلق و خو است و این ویژگی آن را به انتخابی محبوب برای پخش‌کننده‌ها، شمع‌ها و محصولات حمام تبدیل می‌کند.

عطرهای دارای نت گریپ فروت

نت گریپ فروت در عطرها می‌توانند عنصری شاداب و نشاط بخش به ترکیب عطرها اضافه کند. این نت اغلب برای ایجاد رایحه‌های مرکباتی و نشاط‌آور استفاده می‌شود. در این قسمت به معرفی برخی از عطرهایی که داری نت گریپ فروت هستند می‌پردازیم.

1. ادو پرفیوم هرمس ژور د هرمس زنانه (Jour d Hermes Eau de Parfum for Women)

ادو پرفیوم هرمس ژور د هرمس زنانه

خرید عطر هرمس ژور د هرمس

"Jour d'Hermès" یک عطر محبوب است که توسط خانه مد لوکس فرانسوی هرمس ساخته شده است. این عطر اولین بار در سال 2013 به عنوان یک ادو پرفیوم برای زنان عرضه شد. نام "Jour d'Hermès" به انگلیسی به "روز هرمس" ترجمه می‌شود و عطری را پیشنهاد می‌کند که روح برند را برای پوشیدن روزمره تجسم می‌بخشد. ادو پرفیوم هرمس ژور د هرمس زنانه در خانواده عطرهای گلی دسته‌بندی می‌شود و دارای طعم و طبع شیرین و معتدل می‌باشد. نت ابتدایی این عطر به شدن هیجان انگیز و بانشاط است و از نت‌های گریپ فروت، لیموترش زرد و آب تشکیل شده است.

قلب این عطر کاملا گلی است و دارای روایح روح بخش گل‌های سفید، گل گاردنیا، گل نخود و نت گیاهان سبز می‌باشد. نت پایه عطر هم که بعد از ناپدید شدن نت ابتدایی و میانی ظاهر می‌شود دارای رایحه‌های مشک و چوب می‌باشد. این نت کاملا ماندگار است و تا ساعت‌ها روی پوست باقی می‌ماند. این نت‌ها عمق و بعد را به ترکیب عطر می‌بخشند. "Jour d'Hermès" به دلیل ترکیب ظریف و پیچیده‌اش شناخته شده است و این ویژگی آن را به عطری همه کاره مناسب برای لباس‌های روز و مناسبت‌های خاص تبدیل می‌کند.

2. ادو پرفیوم ویکتوریا سکرت بامب شل زنانه (Bombshell Eau de Parfum For Women)

ادو پرفیوم ویکتوریا سکرت بامب شل زنانه

خرید عطر ویکتوریا سکرت بامب شل

ویکتوریا سکرت یک برند معروف لباس زیر زنانه و مد آمریکایی است که به خاطر لباس‌های زیر زنانه، لباس‌های راحتی و محصولات زیبایی شهرت جهانی پیدا کرده است. ویکتوریا سکرت توسط روی ریموند در سال 1977 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا تاسیس شد. نام برند ویکتوریا سکرت از ملکه ویکتوریا و ایده یک بودوار مجلل دوران ویکتوریا الهام گرفته شده است.یکی از از محبوب‌ترین عطرهای برند ویکتوریا سکرت، Bombshell است که دارای رایحه گل‌دار میوه‌ای می‌باشد. Bombshell به ‌خاطر مشخصات رایحه‌ای روشن و زنده‌اش که ترکیبی از رایحه‌های میوه‌ای و گلی را به همراه دارد، شناخته شده است.

نت ابتدایی ادو پرفیوم ویکتوریا سکرت بامب شل زنانه شامل نت‌های میوه‌ای و مرکباتی نارنگی، گریپ فروت، آناناس، میوه گل ساعتی و توت فرنگی می‌باشد. زمانیکه این نت ناپدید شدن، نت میانی عطر که از گل یاسمن سفید، گل صد تومانی، گل ارکیده، توت قرمز و زنبق دره تشکیل شده مشام فرد پوشنده را پر می‌کند. این عطر خوشبو زنانه در نهایت با نت‌های مشک، چوب و خزه درخت بلوط به پایان می‌رسد. طراحی شیشه این عطر کاملا زیبا و زنانه است و زیبایی شناسی برند را منعکس می‌کند. عطر ویکتوریا سکرت بامب شل در سال 2010 به بازار عرضه شد و دارای طعم و طبع شیرین و خنک می‌باشد.

3. ادو تویلت امپر لجند مردانه (Legend Eau de Toilette For Men Emper)

ادو تویلت امپر لجند مردانه

خرید عطر امپر لجند

ادو تویلت امپر لجند مردانه یک عطر محبوب از برند ایتالیایی اماراتی امپر است. این عطر دارای غلظت ادو تویلت است و در گروه بویایی چوبی تند قرار دارد. رایحه این عطر نیز تلخ و گرم می‌باشد. در نت ابتدایی این عطر مردانه از روایح شکوفه پرتقال، گریپ فروت، لیموترش زرد و رزماری استفاده شده است. نت ابتدایی عطر خیلی پایدار نیست و بعد از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی از بین می‌رود.

زمانیکه نت ابتدایی عطر ناپدید می‌شود نت میانی آن ظاهر می‌شود. این نت شامل اسطوخودوس، جوز هندی، چوب گایاک، چوب ساج و دانه گشنیز می‌باشد. در نهایت زمانیکه نت‌های ابتدایی و میانی از بین می‌روند نت پایه و ماندگار عطر به مشام می‌رسد. این نت از دانه تونکا، مشک و خزه درخت بلوط تشکیل شده است. ادو تویلت امپر لجند مردانه، عطر و بوی قوی و بی‌نظیری دارد که در آن، سازنده عطر نت‌های مختلف را با نهایت دقت کنار یکدیگر قرار داده است.

4. ادو تویلت شنل بلو د شنل مردانه (Bleu De Chanel Eau de Toilette For Men)

ادو تویلت شنل بلو د شنل مردانه

خرید عطر شنل بلو د شنل

"Bleu de Chanel Eau de Toilette" یک عطر محبوب مردانه است که توسط خانه مد لوکس فرانسوی Chanel عرضه شده است. این عطر اولین بار در سال 2010 معرفی شد و از آن زمان به یکی از رایحه‌های خاص این برند تبدیل شده است. Bleu de Chanel در خانواده عطرهای (چوبی آروماتیک) Woody Aromatic قرار می‌گیرد و نت‌های ابتدایی تازه و مرکباتی را با نت‌های میانی و پایه چوبی و معطر ترکیب می‌کند. این ترکیب یک نمایه بویایی همه کاره و پیچیده را ایجاد می‌کند.

این عطر با نت‌های تازه و خوش طعم مرکبات مانند لیموترش زرد، گریپ فروت، جوز هندی و پرتقال آغاز می‌شود. در قلب یا نت میانی بلو د شنل مردانه از رایحه‌های زنجبیل، گل یاسمن سفید، چوب سدر، خس خس، دانه فلفل صورتی و نعنا استفاده شده است. با گذر از نت‌های ابتدایی و میانی، به نت پایه عطر که دارای روایح ماندگار بخور، چوب صندل، نعناع هندی و صمغ لابدانوم است می‌رسیم.

5. پارفوم دیور ساوج الکسیر مردانه (Sauvage Elixir Parfum for Men Dior)

پارفوم دیور ساوج الکسیر مردانه

خرید عطر دیور ساوج الکسیر

دیور ساوج الکسیر یک عطر معروف مردانه است که در سال 2021 به بازار عرضه شد. رایحه سازنده این عطر عطرساز مشهور، فرانسوا دماشی است و عطر را به گونه‌ای طراحی کرده است که در گروه بویایی آروماتیک قرار بگیرد. این عطر مردانه دارای رایحه تلخ، تند و گرم می‌باشد و به همین دلیل برای استفاده در فصول سرد مانند پاییز و زمستان مناسب می‌باشد. نت ابتدایی دیور ساوج الکسیر از جوز هندی، دارچین، هل و گریپ فروت تشکیل شده است. نت میانی آن نیز دارای رایحه آرامش بخش اسطوخودوس می‌باشد. زمانیکه نت‌های ابتدایی و میانی عطر از بین رفتند نت پایه آن که شامل شیرین بیان، چوب صندل، کهربا، نعناع هندی و خس خس است به مشام می‌رسد.

پارفوم بالاترین غلظت عطر در عطرسازی است به این معنی که عطر دارای بیشترین ترکیبات معطر در ساختار خودش است. غلظت 15-40% روغن معطر موجود در این عطر آن را به ماندگارترین و قوی‌ترین نوع عطر تبدیل کرده است. به طور معمول، فقط چند قطره از این عطر برای استفاده در تمام روز کافی است و عطر می‌تواند تا 24 ساعت یا حتی بیشتر روی پوست باقی بماند و ناپدید نشود. عطر دیور ساوج الکسیر مردانه در حجم 100 به فروش می‌رسد.

در پایان باید بگوییم که نت گریپ فروت در عطرسازی گواهی بر قدرت رایحه در برانگیختن احساسات و خاطرات است. نت گریپ فروت با ویژگی باطراوت، خوش طعم و همه کاره خود به ابزاری ضروری برای عطرسازانی تبدیل شده که به دنبال خلق عطرهاییمجذوب و الهام بخش هستند. نت گریپ فروت چه به عنوان یک نت مرکباتی اصلی، چه به عنوان نقش حمایت کننده در میان نت‌های گلی، چه پلی بین رایحه سنتی و مدرن، همچنان نقشی حیاتی در دنیای همیشه در حال تکامل عطر بازی می‌کنند. جذابیت ماندگار این نت در توانایی آن در جذب ماهیت نور خورشید و سرزندگی نهفته است.

محصولات مرتبط
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۶,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
جوپ هوم آیس ادو تویلت مردانهJoop 
۱۵,۰۱۷,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
عطر
۴۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
پولو بلو گلد بلند ادو پرفیوم مردانه رالف لورنRalph Lauren 
۶,۹۶۹,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
اینویکتوس لجند ادو پرفیوم مردانه پاکو رابانPaco Rabanne 
۱۰,۷۳۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۱۵۰ میل
عطر
+۳
تنوع
چنس او تندر ادو پرفیوم زنانه شنل - چنلChanel 
۱۷,۱۵۱,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
+۳
تنوع
کلوهه لئو ادو تویلت زنانهChloe 
۱۵,۰۷۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
سداکتیو نویر هوم ادو تویلت مردانهGuess 
۲,۲۵۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
لس سوربتز د بلا ادو تویلت زنانهNina Ricci 
۴,۶۸۹,۰۰۰ تومان
۸۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
د موو ادو تویلت مردانه مرسدس بنزMercedes Benz 
۴,۲۵۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۲۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
سدلی ادو پرفیوم مردانه/زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly تخفیف ویژه
۱۷,۳۴۰,۰۰۰ تومان۱۱,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر
+۱
تنوع
رافائل ادو پرفیوم مردانهCelebon 
۱,۵۷۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۲ میل
سمپل
بمبشل پارادایس ادو پرفیوم زنانهVictoria Secret 
۸,۷۵۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
مفیستو جنتیلومو ادو پرفیوم مردانه زرجوفXerjoff تخفیف ویژه
۱۶,۳۶۲,۰۰۰ تومان۱۰,۵۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
تق د هرمس او اینتنس وتیور ادو پرفیوم مردانهHermes 
۲۴,۹۹۰,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۵
تنوع
اومنیا پینک سفیر ادو تویلت زنانه بولگاریBvlgari 
۵,۱۹۹,۰۰۰ تومان
۶۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴۰ میل
عطر
+۴
تنوع
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید