یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
رایحه‌ها چگونه بر زندگی و بدن ما تأثیر می‌گذارند؟

رایحه‌ها چگونه بر زندگی و بدن ما تأثیر می‌گذارند؟

همه ما در زندگی روزمره با رایحه‌هایی احاطه شده‌ایم که بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارند، حال آنکه باعث شوند حال ما خوب شود یا آنکه حال‌مان را بدتر کنند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که رایحه‌ها چرا و چگونه می‌توانند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارند؟ در این مقاله در مورد قدرت رایحه‌ها، ارتباط بین بوها و احساسات توضیح می‌دهیم تا بهتر متوجه شوید که چگونه از رایحه‌های مختلف استفاده کنید که تاثیر مثبتی داشته باشند.

فرآیند بوییدن

عملکرد خوب حس بویایی به چند دلیل بسیار مهم است. استشمام رایحه‌های مطبوع می‌تواند احساس بهتری در بدن و ذهن ما ایجاد کند، اما بوهای نامطبوع نیز مهم هستند زیرا از این طریق چیزها را شناسایی می‌کنیم و خطراتی مانند آتش‌سوزی یا غذای فاسد را تشخیص می‌دهیم.

توانایی ما برای بو کردن از سلول‌های حسی تخصصی، یعنی نورون‌های حس بویایی ناشی می‌شود. این گیرنده‌ها مولکول‌های میکروسکوپی آزاد شده توسط مواد اطراف ما را شناسایی می‌کنند و اطلاعاتی را به مغز می‌فرستند که عطرها را شناسایی می‌کند و به ذهن و بدن اجازه می‌دهد بدانند آن بوی خاص چیست.

یک واقعیت جالب این است که بو کردن نه تنها از طریق سوراخ‌های بینی بلکه از طریق کانالی که سقف گلو را به بینی وصل می‌کند اتفاق می‌افتد، این عملکرد نقش کلیدی در طعم غذا دارد. بدون حس بویایی طعم غذا را متوجه نمی‌شویم و همچنین محیط اطراف‌مان یکی از ویژگی‌های اصلی خود را از دست می‌دهد.

تاثیر رایحه بر زندگی

بدون حس بویایی نحوه تجربه ما از جهان از شدت کمتری برخوردار خواهد بود، بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا عطرها در زندگی ضروری هستند و چرا نباید قدرت آن‌ها را دست کم بگیریم. در ادامه به شما می‌گوییم که رایحه‌ها چگونه بر زندگی و بدن ما تاثیر می‌گذارند.

تاثیر رایحه‌ها بر مغز

مطالعات نشان داده‌اند که هنگام استشمام یک عطر دلپذیر، خلق و خوی فرد می‌تواند تا 40 درصد بهبود یابد، به خصوص اگر آن بوی خاص ما را به یاد لحظات شادمان بیاندازد. ونکاتش مورتی، استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید که به دلیل آناتومی مغز، خاطرات و بوها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

نورون‌های حسی پیاز بویایی که در بالا ذکر شد، اطلاعات را مستقیماً به سیستم لیمبیک، هیپوکامپ و آمیگدال می‌فرستند که مربوط به خاطرات و احساسات هستند. از نظر فنی بوها و احساسات به عنوان یک خاطره ذخیره می‌شوند، بنابراین هنگام استشمام یک عطر آشنا هنگام ورود به یک مکان یا مغازه، بلافاصله احساس خوبی در ما ایجاد می‌شود. این اتفاق به شکل برعکس نیز ممکن است و رایحه‌ها می‌توانند یادآور خاطرات تلخ باشند.

بوها و احساسات

عطرها خیلی بیشتر از آنچه از آن آگاه هستیم، زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر اساس بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون در مورد ارتباط حواس و کارهای مختلف انجام شده است و در کتاب معروف مارتین لیندستروم به نام حس برند توضیح داده شده است، 75٪ از احساسات ما تحت تأثیر بوها هستند. رایحه مطبوع یا ناخوشایند باعث می‌شود که مکان‌ها، غذاها و همچنین انسان‌ها را دوست نداشته باشیم یا از آن‌ها متنفر باشیم، بنابراین نمی‌توانیم قدرت رایحه‌ها را دست کم بگیریم.

نقش رایحه‌ها در ایجاد حس آرامش

رایحه‌ها نقش مهمی در تقویت آرامش دارند زیرا ارتباط مستقیم و قدرتمندی با احساسات و خاطرات ما دارند. از نظر علمی ثابت شده است که برخی از رایحه‌ها مانند بابونه، وانیل، اکالیپتوس، اسطوخودوس و گل رز دارای اثر آرام بخشی هستند و باعث ایجاد آرامش و بهبود کیفیت خواب می‌شوند. استنشاق این رایحه‌های تسکین‌دهنده می‌تواند باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شود که باعث ایجاد حس خوب و کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

تاثیر رایحه بر بدن

چه از طریق روغن‌های ضروری، شمع‌های معطر یا عطرهای طبیعی رایحه‌های مطبوع و دلپذیر را در اطراف خود ایجاد کنید، باعث آرامش‌بخش شدن محیط می‌شوید و ذهن و بدن خود را آرام می‌کنید. در واقع قدرت عطرها فراتر از یک رایحه دلپذیر است. رایحه‌ها به عنوان یک ابزار درمانی عمل می‌کند که به یک رویکرد جامع به سلامتی و مدیریت استرس کمک می‌کنند.

تاثیر رایحه‌ها بر خلاقیت

در حالی که برخی از رایحه‌ها باعث می‌شوند سرعت ما کاهش پیدا کند، برخی دیگر قابلیت‌های نشاط‌بخشی دارند و ذهن خلاق ما را بیدار می‌کنند. رایحه‌های نعناع، ​​دارچین، یاس و مرکبات می‌توانند تمرکز و حواس را بهبود ببخشند، بنابراین اگر آن‌ها را در دفتر کار یا اتاق مطالعه اسپری کنید یا پخش کنید، می‌توانید از مزایای تحریک‌کننده ذهن آن‌ها لذت ببرید.

اهمیت عطرهای خانگی

هیچ حسی بهتر از ورود به خانه‌ای خوشبو پس از یک روز کاری طولانی نیست. رایحه‌ها به ایجاد یک محیط دلپذیر کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که واقعا در خانه احساس خوبی داشته باشیم. از آنجایی که بسیاری از ما نمی‌توانیم در یک اتاق نامرتب متمرکز بمانیم، بوی نامطبوع نیز باعث می‌شود افراد احساس ناراحتی کنند یا حتی دچار بیماری شوند.

وقتی به فکر قرار دادن خوشبو کننده هوا در خانه خود هستید، به خاطر داشته باشید که قوانین متفاوتی برای هر اتاق اعمال می‌شود. البته، شما باید رایحه‌هایی را انتخاب کنید که احساس خوشایندی داشته باشند، اما باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید، مانند اینکه چه کسی بیشترین زمان را در آن اتاق می‌گذراند. علاوه بر این، اینکه در این محیط چه فعالیتی انجام می‌شود نیز در انتخاب رایحه اهمیت دارد.

خوشبو کردن خانه یک فرآیند دو مرحله ای است. در ابتدا باید بوهای بد را از بین ببرید و فضایی تازه و تمیز ایجاد کنید، سپس محیط خانه را با عطرهای خوب و همسان پر کنید. در این مورد چرخه عطر به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه رایحه‌ها را با هم ترکیب کنید.

منبع: itsmellsgood

محصولات مرتبط
خوشبو کننده چوکو لیت ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده بیزل ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده پاین اپل ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده افریکن مانگو ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده آکیشا ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده لیمون ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده جاسمین ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده هینملی ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده وانیلا ایفلeyfel 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده رز ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کوکونات ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده فیگ ایفلeyfel 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کاکائو ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده کیوی ایفلeyfel 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده مینت اند پین ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده اورنج ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده سوار چری ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
خوشبو کننده بلو بری ایفلeyfelامکان ارسال فوری
۲۹۸,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
۱۱۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید