یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
اسطوخودوس - Lavender

اسطوخودوس - Lavender

گل اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان به حساب می‌آید. اسطوخودوس با نام علمی لاواندولا (Lavandula) از گیاهان تیره نعنا و همچنین از گیاهان دارویی است. ریشه لاتین این گیاه به معنای شوینده و تمیز کننده است و در گذشته از این گیاه برای معطر کردن لباس‌ها و از بین بردن بوی نامطبوع استفاده می‌کردند.

نام فارسی این گیاه نیز، از لغت لاتین استوخاس (Stoechas) گرفته شده است و در حال حاظر به گونه ای از اسطوخودوس اطلاق می‌شود که بیشترین پراکندگی را دارد و فاقد عطر و بوی مناسب و خواص دارویی موجود در سایر گونه های این گیاه می‌باشد. این گیاه گل‌دار، بومی مناطق کوهستانی و بخش‌های مدیترانه‌ای است و بیشتر در مناطق آفتابی و زمین‌های سنگی رشد می‌کند.

این گیاه در مناطق مختلفی از جمله ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند و علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های آسیایی و اروپایی قرار دارد. اولین استفاده از گیاه اسطوخودوس و روغن معطر آن به آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی روم باستان تعلق دارد که، مردم هنگام حمام کردن از روغن این گیاه استفاده می‌کردند و قدمت استفاده از آن به زمان امپراطوری روم برمی‌گردد.

خواص اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس

از دوران باستان، گیاه اسطوخودوس بعنوان یک دارو و خوشبو کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.رايحه خوشبو روغن اسطوخودوس، یک روش درمانی عالی و کاربردی براي بهبود خلق و خو، رفع خستگی، کاهش اضطراب و افسردگی، بی‌خوابی‌های شبانه و تحرکات معده است. در گذشته اعتقاد اکثر مردم بر این بود که پر کردن بالشت با گل اسطوخودوس به خواب بهتر و رفع کابوس کمک می‌کند و این اعتقاد هنوز هم در بین مردم بعضی مناطق وجود دارد.

همچنین برخی مجامع، در طول جنگ جهانی اول، این گیاه را بعنوان ماده ضدعفونی کننده برای بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند. از دیگر کاربردهای این گیاه می‌توان به درمان نیش حشرات، سوختگی و همینطور رفع شوره سر اشاره کرد.

این گیاه سودمند در آشپزی هم کاربردهای فراوانی دارد و افزودن مقدار کمی از این گیاه به صورت کوبیده شده به غذا، باعث شیرین شدن انواع آش‌ها می‌شود. از گیاه اسطوخودوس شربت هم تهیه می‌شود که از آن برای تهیه کلوچه‌های مختلف و شیرینی‌های خمیری مانند، با نام مارش مالو استفاده می‌شود. در کشورهای شمال آفریقا و بویژه الجزایر، مردم از گل‌های خشک شده اسطوخودوس به عنوان ادویه در غذاهای بومی خود استفاده می‌کنند.

اسانس اسطوخودوس

اسطوخودوس برای بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و رینیت هم بسیار موثر و کاربردی است. این گیاه یک ماده ضدعفونی کننده ریوی است که ترشحات برونشیتی را کاهش می‌دهد و به خلط رساندن عفونترا تسهیل می‌کند.

در طب سنتی راه‌های زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد، اما یکی از پرکاربردترین آن‌ها استفاده از عرقیات گیاهی است. به اعتقاد متخصصان، نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب و پیش از خواب، به مدت 30 تا 40 روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

اسطوخودوس بخاطر خاصیت ضد باکتریایی که دارد برای سرماخوردگی‌ هم بسیار مفید است و بخور آن در دوره سرماخوردگی باعث باز شدن مجاری تنفسی و بهبود بیماری می‌شود. به این صورت که گرما باعث انبساط رگ‌ها و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و در نتیجه سرعت واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری را بالا می‌برد.دم کرده گیاه اسطوخودوس برای تقویت حافظه و همچنین رفع سوء هاضمه بسیار موثر است، چرا که اسطوخودوس خاصیت "کارمیناتیو" داشته و باعث دفع گازهای روده می‌شود.

اسطوخودوس و کاربرد آن در عطرسازی

اسطوخودوس و کاربرد آن در عطرسازی

اسانس اسطوخودوس که ماده‌ای روغنی است، بطور عمده در ساخت عطر و ادکلن و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسطوخودوس گونه‌های متفاوتی دارد که بعضی از آن‌ها در صنعت عطرسازی کاربرد دارند. این گونه‌ها عبارت اند از:

اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula officinalis)

اسطوخودوس تیری (Lavandula latifolia)

اسطوخودوس کافوردار فرانسوی (Lavandula stoechas)

برای گرفتن اسانس گیاه اسطوخودوس از روش تقطیر با بخار استفاده می‌شود و این اسانس با روغن‌هایی نظیر لینالول و استات لینالیل ترکیب می‌شود. فرآیند تقطیر معمولا توسط دستگاه‌های تقطیر کننده کوچک انجام می‌شود و بازدهی آن در سال، چیزی حدود 100 تن روغن خالص اسطوخودوس است. این روغن بلافاصله بعد از تهیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای عطر شیرین و محسور کننده می‌باشد.

حالت خالص روغن اسطوخودوس بی رنگ و یا زرد روشن است، اما رایحه آن به منشا، عرض جغرافیایی که در آن رشد کرده و تکنیکی که برای تقطیر آن استفاده می‌شود بستگی دارد و اسانس روغنی آن دارای رایحه‌ای شیرین تا تند و خاص می‌باشد. عصاره این گیاه از گل‌های مرغوب آن استخراج می‌شود وبزرگترین تولیدکنندگانروغن اسطوخودوس کشورهای بلغارستان، فرانسه و اوکراین هستند.

ابسولوت اسطوخودوس به رنگ سبز است و رایحه غلیظ آن بوی تند و منحصر به فردی دارد و در واقع رایحه طبیعی گل‌های اسطوخودوس در دشت‌ها را تداعی می‌کند. این اسانس از اسطوخودوس رایحه شیرین‌تری دارد و نسبت به اسانس روغنی آن فلورال کمتر و خاصیت درمانی بیشتری دارد. ابسولوت اسطوخودوس همانند اسانس روغنی آن بویی مشابه با مرکبات و بویژه ترنج، بلوط، نعنا هندی، کاج، رزماری، نارنج، ریحان و شکوفه‌های پرتقال دارد.

عطرهای با نت اسطوخودوس

عطرهای با نت اسطوخودوس

اسطوخودوس (lavender) بخاطر رایحه آرامش بخشی که دارد بطور گسترده در صنعت عطر و ادکلن و آروماتراپی (رایحه درمانی) از آن استفاده می‌شود. این نت عطر بیشتر در ساخت عطرها و ادکلن‌های مردانه و همچنین زنانه کاربرد دارد و در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه اسطوخودوس دارای طبع سرد است، از این رو عطرهایی که در آن‌ها از اسانس اسطوخودوس استفاده می‌شود بیشتر برای فصول گرم سال، یعنی بهار و تابستان مناسب هستند. از جمله عطر‌های معروفی که در ساختشان از این گیاه استفاده شده است می‌توان به Dior Homme Intense و Fahrenheit Dior اشاره کرد. در ادامه به معرفی تعداد بیشتری از عطرها که نت اسطوخودوس را در خود دارند می‌پردازیم.

1- فراری پیور لوندر (Pure Lavender)

فراری پیور لوندر

خرید عطرفراری پیور لوندر

عطر پیور لوندر از برند فراری، عطری است زنانه و مردانه که در سال 2015 توسط اورلین گیشارد به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. این عطر عامه پسند و خوشبو در رایحه میانی خود دارای اسطوخودوس است که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. رایحه مدرن این عطر با نت‌های تیز و مشخص هل، ترنج و لیمو آغاز می‌شود و در رایحه میانی خود به مریم گلی و اسطوخودوس می‌رسد. در انتها با رایحه گنگ و مبهم وانیل، چوب کشمیر و نعنا هندی به پایان می‌رسد.

2- کرید ابردین لوندر (Aberdeen Lavender) کرید ابردین لوندر

خرید عطر کرید ابردین لوندر

عطر ابردین لوندر از برند سلطنتی عطر و ادکلنکرید در سال 2014 با رایحه شرقی خنک و تلخ برای استفاده آقایان و بانوان تولید و به بازار عرضه شد. شیشه‌های این عطر همچون عطرهای دیگر برند قدیمی کرید زاویه دار، شاهانه و بسیار شیک هستند. روی شیشه این مدل از عطرها می‌توان پلاکطلایی را مشاهده کرد که روی پلاک، مدل و برند عطر حک شده است. این عطر با رایحه ملایم و نسبتا گرم برای استفاده در تمام فصول سال مناسب است. در نت اولیه Aberdeen Lavender می‌توان رایحه ترنج، رزماری، لیمو و گیاه ترخینه را حس کرد، در نت میانی عطر بوی اسطوخودوس، گل سوسن، گل مریم و رز به مشام می‌رسد و در نهایت و در نت پایانی این عطر بوی نعنا هندی، چرم و علف وتیور به خوبی احساس می‌شود.

۲۵۵,۲۰۱
محصولات مرتبط
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۱,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
ساوج - ساواج ادو تویلت مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۵,۱۷۳,۰۰۰ تومان۱۰,۷۹۵,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۱۰ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
دیور هوم اینتنس ادو پرفیوم مردانهDior تخفیف ویژه
۱۳,۶۷۹,۰۰۰ تومان۱۱,۵۹۹,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
ساوج - ساواج ادو پرفیوم مردانه دیورDior 
۳۶,۳۰۷,۰۰۰ تومان
۳۰۰ میل
عطر
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
+۵
تنوع
مون گرلن ادو پرفیوم زنانهGuerlain تخفیف ویژه
۷,۴۷۹,۰۰۰ تومان۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر
+۴
تنوع
کول واتر ادو تویلت مردانه دیویدفDavidoff تخفیف ویژه
۳,۶۰۳,۰۰۰ تومان۲,۸۹۳,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
بلو د شنل پارفوم مردانه شنل - چنلChanel تخفیف ویژه
۱۸,۷۵۳,۰۰۰ تومان۱۳,۳۴۹,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۲
تنوع
انکر نویر اسپرت ادو تویلت مردانه لالیکLalique تخفیف ویژه
۳,۳۹۰,۰۰۰ تومان۲,۰۵۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۱
تنوع
لجند ادو تویلت مردانه مونت بلنکMont Blanc تخفیف ویژه
۵,۲۸۴,۰۰۰ تومان۳,۹۷۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۸
تنوع
لجند ادو تویلت مردانه امپرEmper 
۱,۲۷۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲۰ میل
عطر
+۱
تنوع
ديريك ادو تویلت مردانه اورلان - اورلینOrlaneامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۲۷۲,۰۰۰ تومان۹۱۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۸ میل
مینیاتوری
امپر پرزیدنت ادو تویلت مردانهEmperامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۲۱۸,۰۰۰ تومان۱,۰۰۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
زینو ادو تویلت مردانه دیویدفDavidoffامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۲,۴۴۴,۰۰۰ تومان۱,۷۳۰,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱۰۰ میل
عطر
جگوار ادو تویلت مردانهJaguar تخفیف ویژه
۱,۶۷۵,۰۰۰ تومان۱,۳۰۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
هالووین بلو دروپ ادو تویلت زنانه جسوز دل پوزوJesus Del Pozo تخفیف ویژه
۲,۹۹۰,۰۰۰ تومان۲,۰۶۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۲ میل
سمپل
+۳
تنوع
پگاسوس ادو پرفیوم مردانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly تخفیف ویژه
۱۵,۲۲۸,۰۰۰ تومان۱۲,۶۹۴,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲۰۰ میل
عطر
+۴
تنوع
اکوا پور هوم ادو تویلت مردانه بولگاریBvlgari تخفیف ویژه
۱۰,۷۵۲,۰۰۰ تومان۸,۸۲۰,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۵
تنوع
لیتون ادو پرفیوم مردانه/زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly تخفیف ویژه
۱۶,۸۳۴,۰۰۰ تومان۱۴,۲۹۹,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر
+۲
تنوع
شالیز ادو پرفیوم زنانه رمی مارکویسRemy Marquis 
۱,۶۹۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :مرتضی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
اسطوخودوس چیست؟
پاسخ:

 گل اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان به حساب می‌آید. اسطوخودوس با نام علمی لاواندولا (Lavandula) از گیاهان تیره نعنا و همچنین از گیاهان دارویی است. ریشه لاتین این گیاه به معنای شوینده و تمیز کننده است و در گذشته از این گیاه برای معطر کردن لباس‌ها و از بین بردن بوی نامطبوع استفاده می‌کردند. 

خواص اسطوخودوس چیست؟
پاسخ:

از دوران باستان، گیاه اسطوخودوس بعنوان یک دارو و خوشبو کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. رايحه خوشبو روغن اسطوخودوس، یک روش درمانی عالی و کاربردی براي بهبود خلق و خو، رفع خستگی، کاهش اضطراب و افسردگی، بی‌خوابی‌های شبانه و تحرکات معده است. در گذشته اعتقاد اکثر مردم بر این بود که پر کردن بالشت با گل اسطوخودوس به خواب بهتر و رفع کابوس کمک می‌کند و این اعتقاد هنوز هم در بین مردم بعضی مناطق وجود دارد.

اسطوخودوس در صنعت عطر سازی چه کاربردی دارد؟
پاسخ:

اسانس اسطوخودوس که ماده‌ای روغنی است، بطور عمده در ساخت عطر و ادکلن و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسطوخودوس گونه‌های متفاوتی دارد که بعضی از آن‌ها در صنعت عطرسازی کاربرد دارند.

ویژگی های رایحه اسطوخودوس چیست؟
پاسخ:

اسطوخودوس (lavender) بخاطر رایحه آرامش بخشی که دارد بطور گسترده در صنعت عطر و ادکلن و آروماتراپی (رایحه درمانی) از آن استفاده می‌شود. این نت عطر بیشتر در ساخت عطرها و ادکلن‌های مردانه و همچنین زنانه کاربرد دارد و در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه اسطوخودوس دارای طبع سرد است، از این رو عطرهایی که در آن‌ها از اسانس اسطوخودوس استفاده می‌شود بیشتر برای فصول گرم سال، یعنی بهار و تابستان مناسب هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۲۵۵,۲۰۱ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب
Mahmoud

آیا این پرسش برایتان مفید بود؟

با سلام و تشکر از سایت خوب ریحا که کمبود مطالب مفید درباره عطور و روایح رو به تنهایی جبران میکنه. این رایحه جادویی برای من جزو سه رایحه مورد علاقمه و جالبی اون اینجا مشخص میشه که سنگین و شیرینه ولی طبع سرد داره و خیلی در عطر های خنک مفید واقع میشه.سر حال باشید و معطر