یه خرید خاص برای خاص‌ترین ماه سال!
خرید با تخفیف از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
چگونه تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی را چک کنیم؟

چگونه تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی را چک کنیم؟

آیا می‌دانستید که استفاده از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست تاریخ مصرف گذشته در واقع می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد به پوست شما آسیب برساند؟ تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از 83 درصد مردم تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی را پیگیری نمی‌کنند یا نمی‌دانند چگونه باید این تاریخ را بررسی کنند.

واقعیت این است که هر محصول زیبایی و مراقبت از پوست تاریخ انقضا دارد و ادامه استفاده از هر محصولی به طور نامحدود برای پوست شما مفید نخواهد بود. در این مقاله از وبسایت «ریحا» در مورد نحوه چک کردن زمان انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی صحبت می‌کنیم.

علائم منقضی شدن محصولات آرایشی و بهداشتی چیست؟

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی علائم واضحی را در مورد اینکه تاریخ انقضا آنها سر رسیده است، نشان می‌دهند. اگر متوجه تغییراتی در رنگ و قوام محصول خود یا تغییر در بو شدید، این نشانه خوبی است که زمان دور انداختن محصول فرا رسیده است. در حالی که ممکن است نادیده گرفتن این تغییرات وسوسه انگیز باشد، اما محصولات تاریخ انقضا گذشته منجر به کدر شدن، خشکی یا جوش می‌شوند.

برای مثال، اگر تاریخی یک محصول از کرم ضد آفتاب گذشته باشد، با استفاده از آن ممکن است در خطر سوختن پوست باشید که این مشکل حتی منجر به تسریع پیری پوست می‌شود و بیماری‌های جدی مانند سرطان پوست را نتیجه می‌دهد. به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات مانند پاک کننده‌ها و اسکراب‌ها ممکن است علائم خاصی از خود نشان ندهند، اما همچنان می‌توانند پوست را تحریک کنند. هنگامی که یک محصول منقضی شود کاملاً بی‌اثر می‌شود، به این معنا مواد مغذی آن تاثیری نخواهند داشت.

تاریخ انقضا

نمادهای روی محصولات آرایشی و بهداشتی به چه معناست؟

در یک محصول ممکن است چند علامت پیدا کنید که به راحتی با تاریخ انقضا اشتباه گرفته می‌شوند، اما اجازه ندهید این نمادها شما را گیج کنند. از نمادها و اصطلاحات پراستفاده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Period After Opening (PAO): به دنبال نماد یک ظرف درباز کوچک روی محصول بگردید تا بفهمید پس از باز شدن محصول چه مدت قابل استفاده است. عددی که د کنار حرف M (نشان دهنده تعداد ماه) وجود دارد به عنوان راهنمایی برای مدت زمان مصرف بهینه شناخته می‌شود.

زمان انقضا

  • Best Before Date: اگرچه ممکن است این نماد را در همه محصولات آرایشی و بهداشتی خود پیدا نکنید، نماد ساعت شنی به شما می‌گوید که چه مدت باید از یک محصول استفاده کنید. این نماد فقط برای محصولاتی که ماندگاری کمتر از 30 ماه دارند استفاده می‌شود.

تاریخ انقضا محصولات آرایشی

در حالی که این نمادها می‌توانند واقعا مفید باشند، اما کل داستان را بیان نمی‌کنند. برای اینکه بدانید دقیقاً چه زمانی محصول شما منقضی شده است، شاید لازم باشد کمی بیشتر جستجو کنید. همه برندها مقررات متفاوتی در مورد زمان انقضا محصولات خود دارند، به این معنی که قانون مشخصی برای تعیین تاریخ انقضا روی بسته بندی کالاها وجود ندارد. اگر نمی‌توانید تاریخ انقضا مشخص شده را ببینید، به دنبال بچ نامبر (Batch Number) باشید. بچ نامبر به شما کمک می‌کند بفهمید محصول چه زمانی باید دور انداخته شود.

شماره دسته چه تاثیری در تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی دارد؟

وقتی صحبت از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست می‌شود، بچ نامبر به ترکیبی از اعداد و حروف اشاره دارد که معمولاً هم محصول و هم بسته بندی را نشان می‌دهند. این کد برای یک دسته محصول منحصر به فرد خواهد بود و به رمزگشایی تاریخ انقضا اشاره دارد.

تاریخ انقاضا محصولات آرایشی

ساده‌ترین راه برای یافتن مدت زمان ماندگاری هر محصول با بچ نامبر این است که از یک ماشین حساب آنلاین بچ نامبر مانند heckcosmetic.net استفاده کنید تا به شما بگوید دقیقاً چه زمانی محصول تولید شده است و چقدر تا تاریخ انقضا فرصت دارید. اگر نمی‌توانید اطلاعات را از این طریق پیدا کنید، همیشه می‌توانید با تامین کننده‌ای که محصول را از آن خریداری کرده‌اید تماس بگیرید.

چگونه می‌توانیم تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی را چک کنیم؟

دو عامل اصلی وجود دارند که باید در نظر بگیرید که دقیقاً چه زمانی یک محصول منقضی می‌شود. تاریخ انقضا که از لحظه تولید محصول شروع می‌شود و دوره پس از باز شدن محصول (PAO)که تنها زمان مربوط به استفاده از کالاست. به عنوان یک قاعده، شما همیشه می‌خواهید تاریخ انقضا طولانی‌تر از تاریخ باز شدن محصول باشد تا مطمئن شوید که زمان کافی برای استفاده از یک محصول قبل از انقضای آن را دارید.

به عنوان مثال، اگر قرار است کرم صورت در ماه سپتامبر 2025 منقضی شود و PAO آن سه ماه است، پس زمان کافی برای انقضای محصول از امروز تا تاریخ فوق وجود دارد، اما هر زمان که کرم صورت را باز کردید تا سه ماه بیشتر زمان برای استفاده ندارید. در ادامه به شما اطلاعات لازم در مورد زمان انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی را می‌دهیم:

ضد آفتاب

  • میانگین ماندگاری: 3 ماه
  • علائم انقضا: تغییر قوام
  • خطرات: سوختگی

درمان آکنه

  • میانگین ماندگاری: 6 ماه
  • علائم انقضا: ندارد
  • خطرات: آسیب به پوست

ریمل

  • میانگین ماندگاری: 3 ماه
  • علائم انقضا: تغییر در بافت
  • خطرات: تحریک پلک

تونرها

  • میانگین ماندگاری: 12 ماه
  • علائم انقضا: ندارد
  • خطرات: تحریک یا خشکی

زمان انقضا محصولات آرایشی

ماسک صورت

  • میانگین ماندگاری: 3 ماه
  • علائم انقضا: تغییر رنگ و بو
  • خطرات: تحریک یا واکنش

ویتامین سی

  • میانگین ماندگاری: 3 ماه
  • علائم انقضا: تغییر رنگ
  • خطرات: بی‌اثر بودن

اسکراب

  • میانگین ماندگاری: 24 ماه
  • علائم انقضا: تغییر در بو
  • خطرات: تحریک و باکتری

اسید هیالورونیک

  • میانگین ماندگاری: 12 ماه
  • علائم انقضا: تغییر در بافت
  • خطرات: ریسک کم

تاریخ انقضا آرایشی و بهداشتی

چه کاری کنیم تا ماندگاری محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش دهیم؟

اگرچه دانستن زمان انقضای محصولات مفید است، اما نگهداری نادرست می‌تواند عمر مفید آنها را به طور جدی کاهش دهد. به طور کلی، محصولات آرایشی و بهداشتی باید در مکانی خنک و تاریک نگهداری شود تا از پایداری آن اطمینان حاصل شود. اگر محصولات خود را در زیر نور مستقیم خورشید یا در حمام مرطوب نگه دارید، خطر تغییر فرمول و آسیب به مواد فعال داخل محصولات وجود دارد.

همیشه سعی کنید به دنبال کالاهایی باشید که در مقادیر کمتر عرضه می‌شوند تا ضایعات را به حداقل برسانید و در موعد مقرر از محصولات استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم تاریخ انقضا هر محصول آرایشی و بهداشتی را در جایی بنویسید تا فراموش نکنید.

هنگامی که از یک روتین مراقبت از پوست و مو پیروی می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که از محصولات خود قبل از تاریخ انقضا استفاده کنید؛ اما گاهی اوقات ممکن است استفاده از یک محصول کمی بیشتر از آنچه در ابتدا پیش بینی می‌کردید طول بکشد، در این شرایط بهتر است زمان انقضا محصول را بررسی کنید.

محصولات آرایشی و بهداشتی و زیبایی با گذشت زمان و با شروع انقضا اثربخشی خود را از دست می‌دهند، به این معنی که نه تنها دیگر به شما کمکی نمی‌کنند، بلکه در برخی موارد واقعاً می‌توانند باعث آسیب و تحریک پوستی شوند.

از عفونت گرفته تا عوارض جانبی شدیدتر مانند سوختگی، توصیه می‌کنیم محصولات را قبل از انقضا مصرف کنید. برای خرید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت از وبسایت ریحا اقدام کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم تاریخ انقضا را روی محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا کنم؟

تاریخ انقضا معمولاً به صورت علامت یا کد شامل حروف "EXP" یا "MFG" روی محصول درج می‌شود. برخی از محصولات ممکن است به جای تاریخ، از علامت شبیه جعبه با در باز یا عبارتPAO با عددی در کنار آن استفاده کنند که نشان دهنده تعداد ماه‌هایی است که می‌توانید از محصول پس از باز کردن آن استفاده کنید.

چه عواملی باعث می‌شوند محصولات آرایشی و بهداشتی فاسد شوند؟

قرار گرفتن در معرض هوا، نور خورشید، رطوبت یا گرمای زیاد از جمله عوامل مهم در فاسد شدن محصولات آرایشی و بهداشتی است.

چه زمانی باید محصولات آرایشی و بهداشتی را دور بریزم؟

اگر تاریخ انقضای آن گذشته، بوی بد‌می‌دهد، باعث تحریک شدن پوست شده و یا بیش از یک سال است که از آن استفاده می‌کنید.

مدت زمان مصرف کرم ضد آفتاب چقدر است؟

میانگین ماندگاری کرم ضد آفتاب 3 ماه است و پس از این مدت قوام آن تغییر می‌کند.

مدت زمان مصرف اسکراب چقدر است؟

میانگین ماندگاری اسکراب 24 ماه است و پس از این مدت معمولا بوی آن تغییر می‌کند.

مدت زمان مصرف ریمل چقدر است؟

میانگین ماندگاری ریمل معمولا 3 ماه است و پس از این مدت در اکثر موارد پلک را تحریک کرده و بافت آن تغییر می‌کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید