یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
هشدار: اگر موهای مجعد دارید از این 7 ماده دوری کنید!

هشدار: اگر موهای مجعد دارید از این 7 ماده دوری کنید!

موهای مجعد به مقداری رطوبت اضافی نیاز دارند تا به بهترین شکل ظاهر شوند و قطعاً مواردی وجود دارد که می‌تواند بر روی زیبایی موهای مجعد تأثیر بگذارد. اول از همه، سولفات‌های خشن موجود در شامپوها می‌توانند روغن طبیعی موهای مجعد را از بین ببرند و منجر به خشکی و موخوره شوند. شستن بیش از حد مو نیز می‌تواند مضر باشد، زیرا می‌تواند موها را بیشتر خشک کرده و الگوی فر طبیعی آن‌ها را مختل کند.

علاوه بر سولفات‌ها مواد دیگری نیز وجود دارند که به فر موها آسیب وارد می‌کنند. این مواد باعث می‌شوند موها حالت زیبای خود را از دست بدهند. در مقاله 3 ماسک مو خانگی مخصوص موهای فر و مجعد به شما آموزش دادیم که چگونه ماسک مو مناسب موهای مجعد درست کنید. در این مقاله نیز می‌خواهیم شما را با 7 ماده خطرناک که باید از آن‌ها اجتناب کنید آشنا کنیم. اگر موهای مجعد دارید و نگران خراب شدن حالت آن‌ها هستید در این مقاله همراه ما باشید.

1. سولفات

سولفات‌ها که معمولا در بسیاری از شامپوها و محصولات مو یافت می‌شوند، می‌توانند موهای مجعد را تخریب کنند. این شوینده‌های خشن، روغن طبیعی مو را از بین می‌برند و منجر به خشکی و وز بیشتر می‌شوند. موهای مجعد به طور طبیعی خشک‌تر از موهای صاف هستند، زیرا روغن‌های تولید شده توسط پوست سر در پیچ و خم‌های ساقه مو به سختی حرکت می‌کنند.

هنگامی که از سولفات‌ها استفاده می‌شود، با خشک کردن بیشتر مو و پوست سر، این مشکل را تشدید می‌کند و فرها را شکننده و مستعد شکستن می‌کند. از این رو سولفات‌ها اغلب در مورد موهای مجعد شهرت بدی دارند. سولفات‌ها که معمولاً در شامپو یافت می‌شوند کف غنی‌ای را که هنگام شستن موهایمان انتظار داریم را فراهم می‌کنند. آن‌ها به عنوان سورفکتانت عمل می‌کنند که روغن‌ها و آلودگی‌های موجود در پوست سر و مو را برای ایجاد احساس تمیزی بیشتر از بین می‌برند.

سولفات

سورفکتانت‌هایی که در شامپوها برای پاکسازی عمیق استفاده می‌شوند، باعث خشکی مو و پوست سر می‌شوند. موهای مجعد نسبت به سایر انواع موها ضخیم‌تر و خشک‌تر هستند، بنابراین انتخاب شامپوی مناسب بسیار مهم است. سولفات‌ها به طور بالقوه می‌توانند موهای درشت را حتی خشک‌تر کنند و مطالعات نشان می‌دهد که شستشوی خشن و مکرر می‌تواند به کوتیکول مو آسیب برساند.

علاوه بر این، سولفات‌ها می‌توانند تعادل ظریف میکروبیوم پوست سر را مختل کنند و به طور بالقوه منجر به تحریک، خارش و حتی شرایطی مانند شوره سر یا اگزما شوند. برای کسانی که موهای مجعد دارند، که نیاز به رطوبت و مراقبت بیشتری دارند، اجتناب از سولفات‌ها اغلب برای حفظ فرهای سالم و زیبا بسیار مهم است.

2. پارابن

پارابن‌ها در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند، زیرا خاصیت مراقبتی و قارچ کشی دارند. در حالی که عملکردی که پارابن‌ها ارائه می‌کنند ضروری است، مطالعاتی وجود دارد که پتانسیل آن‌ها را برای تحریک ثابت کرده‌اند. پارابن‌ها در جلوگیری از آلودگی میکروبی در لوازم آرایشی مؤثر هستند، اما می‌توانند منجر به درماتیت تماسی آلرژیک شوند، بنابراین به طور فزاینده‌ای در فرمول‌های محصولات مراقبت از پوست و مو از آن‌ها اجتناب می‌شود.

موهای مجعد به دلیل ساختار منحصر به ‌فردشان خشک‌تر و مستعد آسیب‌پذیری بیشتری هستند که آن‌ها را در برابر اثرات مضر پارابن مستعدتر می‌کند. این مواد شیمیایی که به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی استفاده می‌شوند، با نگرانی‌های سلامتی مختلفی از جمله اختلال در هورمون‌ها، تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک مرتبط هستند. موهای مجعد شکننده‌تر هستند و ریزش مو نیز می‌تواند نگران کننده باشد.

از آنجایی که پارابن‌ها از استروژن تقلید می‌کنند، نگرانی‌هایی در مورد پارابن‌ها وجود دارد که عملکردهای هورمونی را در زنان مختل می‌کند که می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شود. خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر مسائل مربوط به تولید مثل نیز از دیگر نگرانی‌های مرتبط با پارابن است. با توجه به این خطرات، افرادی که موهای مجعد دارند باید محصولات مراقبت از موی بدون پارابن را انتخاب کنند تا سلامت و شادابی موهای خود را تقویت کنند.

3. فرمالدئید

کلمه فرمالدئید احتمالاً تصاویری از کلاس علمی و موجودات نگهداری شده در ظرف‌های شیشه‌ای را به ذهن می‌رساند. قدرت نگهدارندگی فرمالدئید به طور اتفاقی چیزی است که آن را برای استفاده در محصولات زیبایی محبوب کرده است. فرمالدئید، یک ماده شیمیایی قوی است که معمولاً در درمان‌های صاف کردن مو یافت می‌شود و خطرات قابل‌توجهی دارد، به‌ ویژه برای افرادی که موهای مجعد دارند.

فرمالدئید

فرمالدئید با شکستن پیوندهای پروتئینی در مو، تغییر ساختار طبیعی آن و شکننده شدن و مستعد شکستن مو عمل می‌کند. فرمالدئید همچنین یکی از علل شایع آلرژی‌های پوستی است، به ‌ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند. فرمالدئیدها مانند پارابن‌ها، تحریک کننده هستند و منجر به مشکلات بدتری برای پوست سر و مو، از جمله ریزش مو می‌شوند.

فرمالدئید علاوه بر آسیب رساندن به الگوی فر موها، آسیب جدی به موها وارد می‌کند. بنابراین، برای افرادی که موهای مجعد دارند، ضروری است که از محصولات حاوی فرمالدئید اجتناب کنند و جایگزین‌های ایمن‌تر و ملایم‌تر را برای حفظ سلامت و یکپارچگی فرهای خود انتخاب کنند.

4. سیلیکون

سیلیکون‌ها اغلب در نرم کننده‌ها به دلیل توانایی آن‌ها در صاف و نرم کردن موها یافت می‌شود. آن‌ها یک پوشش نازک در اطراف مو ایجاد می‌کنند که می‌تواند از ورود یا خروج آب به ساقه مو جلوگیری کند. سیلیکون‌ها به عنوان روغن‌های مصنوعی که مانند روغن‌های طبیعی رفتار می‌کنند توصیف می‌شوند. سیلیکون‌ها می‌توانند با قفل کردن رطوبت و جلوگیری از موخوره، فوایدی برای فرها داشته باشند.

سیلیکون‌ها ممکن است در ابتدا موها را ابریشمی و صاف نگه دارند، اما با استفاده مداوم روی موها جمع می‌شوند و آن‌ها را سنگین می‌کنند. از این رو یکی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با سیلیکون تمایل آن‌ها به ایجاد تجمع است. این تجمع می‌تواند فرها را سنگین کند و باعث شود که در طول زمان جهش و تعریف خود را از دست بدهند. بنابراین اگرچه ممکن است استفاده از آن‌ها وسوسه انگیز باشد، اما به طور کلی توصیه می‌شود از شامپوهای حاوی سیلیکون اجتناب کنید.

5. الکل

قبل از بحث در مورد الکل‌های موجود در محصولات مراقبت از مو، مهم است تشخیص دهید که الکل‌های چرب و الکل‌های خشک کننده وجود دارند. بیشتر محصولات حاوی الکل‌های چرب مانند ستیل و ستیل الکل هستند که برای مو مفید هستند و تارهای مو را نرم و مرطوب نگه می‌دارند. با این حال، الکل‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند پوست سر را تحریک کنند و موهای مجعد را تحت تاثیر قرار دهند.

الکل

الکل‌های خشک‌کننده، مانند پروپانول، می‌توانند موهای مجعد خشک را شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر کنند. علاوه بر این، برخی از الکل‌ها پتانسیل تحریک پوست سر را دارند. بنزیل الکل اغلب به عنوان نگهدارنده در محصولات دارای عطر استفاده می‌شود. این الکل پتانسیل ایجاد درماتیت تماسی را دارد و به همین دلیل می‌تواند به مو و پوست سر آسیب برساند.

6. اسید سالیسیلیک

اگر تا به حال از اسید سالیسیلیک فقط برای درمان آکنه پوست صورت استفاده کرده باشید، دیدن سالیسیلیک اسید به عنوان یک ماده برای مراقبت از مو ممکن است برای شما تعجب‌آور باشد. در حالی که معمولاً در مورد اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده مراقبت از پوست صحبت می‌شود، در واقع درمان موثری برای چندین بیماری پوست سر است. مطالعات نشان داده‌اند که اسید سالیسیلیک برای مبتلایان به پسوریازیس، اگزما و حتی شوره سر در پوست سر فواید زیادی دارد.

علیرغم فوایدی که اسید سالیسیلیک برای این شرایط پوست سر دارد، ممکن است افرادی که موهای مجعد دارند توانایی پرداخت آن را نداشته باشند. مواد تشکیل دهنده‌ای مانند اسید سالیسیلیک به حذف چربی اضافی پوست سر و مو کمک می‌کند، اما همچنان می‌تواند موهای خشک را خشک‌تر کند. ماهیت خشک کنندگی این ماده می‌تواند مشکل رایج خشکی در بافت موهای مجعد را تشدید کند.

موهای مجعد به دلیل ساختار مارپیچی آن‌ها که مانع از حرکت روغن‌های طبیعی به پایین ساقه مو می‌شود، بیشتر مستعد خشکی هستند. اسید سالیسیلیک می‌تواند روغن‌های طبیعی و ضروری موهای مجعد را از بین ببرد و منجر به افزایش خشکی، موخوره و شکستگی ساقه مو شود. از آنجایی که موهای مجعد بیشتر مستعد گره خوردن هستند، اثر خشک کننده اسید سالیسیلیک می‌تواند این مسئله را بدتر کند و باز کردن گره را به یک کار دشوارتر تبدیل کند و به طور بالقوه منجر به شکستگی بیشتر موها شود.

اسید سالیسیلیک

7. عطر

عطر موجود در محصولات مو به دلایل مختلفی می‌تواند برای کسانی که موهای مجعد دارند مشکل‌ساز باشد. نمی‌توان انکار کرد که رایحه محصولات نقش مهمی در استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها ایفا می‌کند، به خصوص روی موهای سر. محصول خوش بو ممکن است شما را به خرید یک محصول خاص ترغیب کند، اما آن عطر به طور بالقوه می‌تواند به فرها و سلامتی شما آسیب برساند.

بسیاری از عطرها حاوی الکل و سایر عوامل خشک کننده هستند که روغن طبیعی موهای مجعد را از بین می‌برند و منجر به افزایش خشکی و موخوره می‌شوند. متخصصان پوست هشدار می‌دهند که عطر مصنوعی می‌تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود و اگر عطر فتالات باشد، این ماده خاص به عنوان یک ماده سرطان‌زا طبقه‌بندی شده است و عملکرد غدد درون ریز و تولید مثل را مختل می‌کند.

تحریک پوست می‌تواند برای سلامت مو و پوست سر مضر باشد و عواقبی از درد و خارش تا ریزش مو را شامل شود. به طور کلی، در حالی که رایحه ممکن است تجربه حسی استفاده از محصولات مو را برای برخی از افراد بهبود ببخشد، اما برای افرادی که موهای مجعد دارند، می‌تواند مضرات قابل توجهی از جمله خشکی، تحریک و تداخل بوی ناخواسته داشته باشد.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید