حس بویایی ما قویترین حس در بین حواس پنج گانه است و بیشترین ارتباط را با حافظه و احساسات دارد. 75 درصد از تمام احساساتی که هر روز در ما ایجاد میشود به سبب حس بویایی است. رایحهها و عطرها بر خلق و خو، تمرکز، تقویت حافظه و احساسات و در نتیجه روابط اجتماعی ما تأثیر میگذارند. تحقیقات نشان میدهد که پس از قرار گرفتن در معرض رایحههای خوش، رفتار و خلق و خوی ما 40 درصد بهبود مییابد. بنابراین، عطرها بر رفتار و روابط اجتماعی فرد تاثیر میگذارند، به طوری که حتی رفتار افرادی که در خیابان از آنها درخواست کمک میشود نسبت به فردی خوش بو و معطر بسیار بهتر و مودبانهتر از سایر افراد است.
همچنین از افرادی که با بوی خوش در اجتماع ظاهر میشوند انتظار بیشتری نسبت به رعایت هنجارها میرود. مثلاً از بین دو فردی که بدون توجه، یک بسته دستمال کاغذی یا یک دستکش آنها روی زمین میافتد، به فردی که از عطر بیشتری استفاده کرده هشدار و راهنمایی بیشتری مبنی بر برداشتن آن از زمین داده میشود تا دیگری. این یافته نشان میدهد که رهگذران به طور مثبت تحت تأثیر یک محیط قرار میگیرند.
تأثیر رایحههایی مانند عطرها و خوشبوکنندهها روی فعالیتهای روان فیزیولوژیک انسان و در نتیجه خلق و خو و رفتار او از دیرباز شناخته شده است و اهمیت آن در صنایع دارویی و آرایشی به تدریج در حال افزایش است. یک عطر متشکل از مواد شیمیایی فرار است که انسان از طریق سیستم بویایی آنها را درک میکند. در انسان، حدود 300 ژن گیرنده بویایی فعال به شناسایی هزاران مولکول معطر مختلف از طریق خانواده بزرگی از گیرندههای بویایی با توالی پروتئینی متنوع اختصاص داده شده است. از این رو، حس بویایی نقش مهمی در اثرات فیزیولوژیکی خلق و خو، استرس و ظرفیت کاری دارد. مطالعات الکتروفیزیولوژیک نشان دادهاند که عطرهای مختلف بر فعالیتهای خود به خود مغز و عملکردهای شناختی آن تأثیر میگذارند که این مهم، توسط الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازهگیری میشوند. در چند دهه اخیر، مطالعات علمی زیادی برای بررسی تاثیر استنشاق عطر بر عملکرد مغز انسان و در نتیجه روابط اجتماعی افراد انجام شده است و مطالعات نقش مهمی را برای تحریک بویایی انسان در تغییر شناخت، خلق و خو و رفتار اجتماعی پیشنهاد کردهاند.
استشمام یک رایحه دلپذیر میتواند باعث یادآوری خاطرات یا احساسات مثبت مرتبط با آن شود و در نتیجه به بهبود خلق و خوی ما کمک میکند. این تغییر خلق و خو متعاقباً باعث بهبود رفتارهای اجتماعی فرد میشود که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. همچنین عطرها، بوی بدن فرد را میپوشانند و باعث خوشایند شدن عطر تن او میشوند که این نیز در تغییر بازخوردهای اجتماعی نسبت به این فرد کمک میکنند. بوها این قدرت را دارند که رفتار شما را در سطح غریزی و ناخودآگاه هدایت کنند. خوشبختانه، شما با استفاده از قدرت بویایی میتوانید آگاهانه از آن به نفع خود استفاده کنید و شخصیت و رفتار طرف مقابل خود را بشناسید. اما متاسفانه اکثر افراد قدرت عطرها را دست کم میگیرند.
زمانی که به یکی علاقه پیدا میکنیم جذب بوی تنش میشویم. وقتی جذب او شدیم هورمونی به نام اکسی توسین که به آن "هورمون عشق یا وفاداری" نیز گفته میشود در ما ترشح میشود که متعاقباً باعث میشود جذب عطر طرف مقابل شویم. هورمون اکسی توسین نقش مهمی در ثبات روحی و رفتارها و روابط اجتماعی انسان دارد و درک احساسی افراد با ترشح هورمون اکسی توسین تغییر میکند. بنابراین نباید از تاثیر نقش عطر و حس بویایی در جذب جنس مخالف چشم پوشی کرد. توصیه میشود که در ملاقاتهای عاشقانه از عطرهایی با رایحه گل یا از نتهایی مانند: فلفل سیاه، وانیل، زنجبیل و دارچین استفاده کنید تا احساسات طرف مقابل خود را برانگیزید. چرا که این نتها و روایح باعث برانگیخته شدن احساسات و عواطف میشوند.
استفاده از عطرهای باکیفیت در محیطهای کاری سرپوشیده که قدرت پخش و ماندگاری بالایی هم داشته باشند هم چون پوشیدن یک لباس و یا کفش شیک و حضور در یک مصاحبه یا جلسه، حس اعتماد به نفستان را تقویت میکند و این امر به مراتب بر روابط اجتماعیتان با دیگران و موفقیتهای شغلیتان تاثیر خواهد گذاشت. دانستن اینکه بوی خوبی دارید به شما کمک میکند تا کنترل بیشتری بر روی رفتارهای خود داشته باشید. قدرت یک عطر را میتوان به یک ابرقدرت تشبیه کرد. از این رو، برخی از افراد بدون شیشه عطر خود نمیتوانند در سرکار خود حضور پیدا کنند. همچنین، رایحه آنها روحیه یا به اصطلاح مود آنها را هم تقویت میکند، اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و آنها را برای قرارهای ملاقات کاری و جلسات خود آماده میکند. توصیه میکنیم که به منظور تاثیر مثبت عطر در روابط اجتماعی کاری خود عطر و ادکلنهایی با رایحه ملایم و دلپذیر را انتخاب کنید. چرا که این امر نقش بسزایی در روابط اجتماعی موثر شما ایفا کرده و آینده شغلی درخشانی برای شما رقم میزند.
شما با عطر و بوی خوش خود در ذهن دوستانتان باقی میمانید و هرچند سال هم که از رابطه و دوستی شما گذشته باشد، با شنیدن بوی آن عطر خاص، در ذهن دوستانتان تداعی خواهید شد و خاطراتتان در ناخودآگاه او زنده خواهد شد. همچنین استفاده از عطر، به بهبود خلق و خوی شما و اطرافیانتان کمک شایانی خواهد کرد و این امر در تداوم دوستیتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شما بیش از هر فرد دیگری در معرض عطر تن خود هستید و آن را استشمام میکنید. به این ترتیب، نباید تاثیر و فواید عطر زدن را بر خلق و خوی خود و به تبع آن روابط دوستانه و عاطفیتان نادیده بگیرید. وقتی عطر میزنید، نشانهای خاص از شخصیتتان برای اطرافیانتان بر جای میگذارید. این امر باعث میشود در جامعه و در محیطهای دوستانهتان به یاد ماندنیتر شوید و دوستانتان شما را با رایحه دلپذیری به یاد بیاورند و بعد استفاده مداوم از عطری خاص، بوی منحصر به فرد آن، به عطر امضای شما مبدل میشود و تاثیر بی نظیری بر روابط اجتماعی دوستانه شما میگذارد. پس زمان آن فرا رسیده است که با اتکا بر تواناییهای خود در انتخاب یک عطر مناسب برای شخصیت خود و مطالعه مقالات مرتبط، در اجتماع حضور پیدا کنید تا متوجه تاثیر شگفت انگیز آن در رفتار و روابط اجتماعی خود باشید.
بله. حس بویایی ما ممکن است در چگونگی شناخت ما نسبت به اطرافیانمان تاثیر داشته باشد. به طوری که دوستانی که در اولین قرار ملاقات خود، بوی یکسانی دارند نسبت به جفت افراد تصادفی بیشتر جذب هم میشوند. یعنی داشتن بوهای مشابه میتواند یک جرقه دوستی بینتان باشد. همچنین اگر توجه کرده باشید دوستان صمیمی بیشتر بوی یکدیگر را میدهند تا جفتهای تصادفی و زمانی که افراد غریبه کنار هم قرار میگیرند، احتمال اینکه افرادی که بوی یکسانی دارند با یکدیگر هم صحبت شوند نسبت به سایرین بیشتر است.در ادامه محصولات باکیفیتی که میتوانند بر رفتار و روابط اجتماعی عاشقانه، کاری و دوستانه شما تاثیر مثبت بگذارند معرفی شده است:
این عطر ملایم شیرین در سال 2018 میلادی در ایالات متحده تولید و به بازار جهانی معرفی شد. جنسیت این ادکلن، اسپورت است و هم زنان و هم مردان میتوانند در محیطهای کاری خود و در تمام فصول از آن استفاده کنند. این عطر در میتینگهای روزانه و شبانه قابل استفاده است و بهار نارنج، مگنولیا، شکوفه پرتقال از نتهای این عطر میباشد. ماندگاری و پراکندگی این عطر در محیطهای سربسته کاری خوب بوده و انرژی، طراوت، بیداری، نشاط، درخشندگی و پویایی از ویژگیهای طرفداران این عطر میباشد.
عطر هلندی ناسوماتو مدل ابسنت با طبع ملایم و رایحه تند آن، ویژه استفاده در محیطهای کاری است. از این عطر در تمام ساعات شبانه روز و در چهار فصل سال میتوانید استفاده کنید. جنسیت این عطر اسپورت بوده و در شیشهای با طراحی ویژه به بازار ارائه گردیده است. این محصول در مقایسه با سایر محصولات قیمت نسبتاً بالایی داشته و حجم کمتری دارد. پس بهتر است استفاده از آن را به قرارهای کاری مهم هم چون مصاحبات شغلی خود موکول کنید! چرا که برجای گذاشتن یک تاثیر اولیه خوب در مصاحبات شغلی، نقش مهمی در تعیین نتیجه مصاحبهتان خواهد گذاشت.
استفاده از این عطر تلخ ایتالیایی در قرارهای ملاقات عاشقانه شبانه (و به خصوص در فصول پاییز و زمستان) پیشنهاد میشود. چرا که این عطر با طبع گرم خود، باعث جلب جنس مخالف شده و او را شیفته شما خواهد کرد. گریپ فروت، ریحان و گشنیز نت آغازین آن است که پس از مدتی جای خود را به نتهای میانی یعنی هل، شکوفه پرتقال و زنجبیل خواهد داد و پس از گذشت چند ساعت نتهای پایانی تنباکو، چوب سدر، عنبر کهربایی جای نتهای آغارین و میانی را خواهند گرفت. پس اگر دوست دارید زن مورد علاقهتان را جذب عطر و بوی فوق العاده تن خود کنید به طوری که تا ساعتها در ذهن ناخودآگاه او نقش ببندید حتماً قدری هزینه کرده و این ادکلن را تهیه و استفاده نمایید.
خرید عطر فراری برگامونت مردانه/زنانه
این عطر در سال 2016 میلادی برای اولین بار در کشور ایتالیا عرضه شد. ویژگی مهم این عطر تلخ و خنک، فری جنس بودن آن است یعنی هر زن و مردی در قرارهای ملاقات عاشقانه خود میتواند از آن استفاده کرده و احساسات طرف مقابل خود را برانگیزند. انتخاب و استفاده از این عطر نشان دهنده خلوص و اصالت شماست. فصول مناسب استفاده از این عطر بهار و تابستان بوده و خزه، پتچولی یا نعنای هندی، صمغ لادن یا لادن عنبری از نتهای پایانی آن میباشد. این عطر کیفیت، ماندگاری و پخش بوی خوبی نسبت به قیمتش داشته و در گروه بویایی مرکباتی معطر قرار دارد.
این عطر خنک و دارای رایحه شرقی، در سال 2008 در کشور آلمان تولید شد. هم بانوان و هم آقایان میتوانند در روابط اجتماعی و رفت و آمد خود با دوستانشان از آن استفاده کنند. زنبق، یاسمن بزرگ گیا نت آغازی، عنبر، نت میانی و مشک نت پایانی آن میباشد و این عطر در گروه بویایی چوبی، مشک و عنبر قرار دارد. این محصول مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و با خرید استفاده آن در جمع دوستانتان به فردی محبوب و شیک و آراسته تبدیل خواهید شد. در پایان این مقاله امیدواریم که مطالب گفته شده درباره تاثیر عطر بر رفتار و روابط اجتماعی افراد برایتان جذاب و کاربردی بوده باشد. شما میتوانید عطر پیشنهادی را طبق انواع طبعهای گرم و خنک یا طعمهای تند، تلخ و شیرین، از وبسایت آنلاین ریحا انتخاب کنید.. در ضمن خوشحال میشویم از تجربیات و نظرات خود درباره عطرهای معرفی شده در قسمت ثبت دیدگاه برای ما بگویید. با ثبت نظر شما سایر کاربران ریحا نیز میتوانند از نقاط ضعف و قوت محصولات معرفی شده مطلع شوند.
بوییدن عطر، سیستم لیمبیک بدن را فعال میکند- یعنی بخشی از مغز که احساسات، عواطف و حافظه را پردازش میکند و طبق مطالعات اخیر، عطر و بو تا 75 درصد از خلق و خوی روزانه ما را تحریک میکند. بنابراین جای تعجب نیست که از آن، به طور فزاینده ای به عنوان یک ابزار سلامتی برای تعدیل احساسات و تقویت خلق و خو و رفتار اجتماعی استفاده شود.
بله. استفاده از یک عطر تند ناخوشایند، ممکن است باعث بروز سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع شود و اگر این بو برای مدتی طولانی در محیط پخش شود، میتواند بر خلق و خو، اضطراب و سطح استرس و در نتیجه رفتار شما و اطرافیانتان تأثیر سوء بگذارد.
بله. هنگامی که یک عطر از طریق بینی به مغز شما میرسد، اندورفین و سروتونین آزاد می کند. این هورمونها میتوانند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و آشفتگیها و تنشهای ذهنی شما را آرام کرده و به بهبود سلامت شما کمک کنند.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید