یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
با خشکی و زبری خداحافظی کنید: 10 نکته کلیدی برای نرم کردن دست‌

با خشکی و زبری خداحافظی کنید: 10 نکته کلیدی برای نرم کردن دست‌

پینه ناحیه‌ای ضخیم و سفت‌شده از پوست است که در نتیجه اصطکاک، فشار یا تحریک مکرر ایجاد می‌شود. پینه‌ها بیشتر روی دست‌ها و پاها دیده می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن که اصطکاک یا فشار مکرر وجود دارد، ایجاد شوند.

پینه‌ها از لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست تشکیل شده‌اند که در پاسخ به تحریکات مکرر تجمع یافته‌اند. پینه‌ها اغلب ظاهری زرد یا خاکستری دارند و اگر بیش از حد ضخیم شوند یا در نواحی حساس پوست ایجاد شوند می‌توانند دردناک یا ناراحت‌کننده باشند.

در حالی که پینه معمولاً یک نگرانی جدی پزشکی نیست، می‌تواند ناخوشایند و ناراحت‌کننده باشد. در برخی موارد، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند تغییر شکل استخوان یا عفونت پوستی باشد.

اگر در مورد پینه نگرانی دارید یا اگر باعث درد شما می‌شود، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا در مورد بهترین روش درمان پینه راهنمایی بگیرید.

پینه چگونه تشکیل می‌ شود؟

پینه به عنوان یک مکانیسم دفاعی طبیعی پوست در پاسخ به اصطکاک، فشار یا تحریک مکرر تشکیل می‌شود. هنگامی که پوست در طول زمان به طور مکرر در معرض این نیروها قرار می‌گیرد، کراتین اضافی تولید می‌کند.

کراتین پروتئین سختی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب بیشتر کمک می‌کند. با ایجاد لایه‌های سلول‌های مرده پوست، پینه ضخیم‌تر و سخت‌تر می‌شود و یک سد محافظ بین پوست و منبع تحریک ایجاد می‌کند.

پینه چگونه تشکیل می‌ شود در حالی که پینه می‌تواند برای جلوگیری از آسیب بیشتر مفید باشد، اما می‌تواند ناراحت‌کننده و ناخوشایند باشد، به خصوص اگر پینه در ناحیه حساسی از پوست ایجاد شده باشد.

عواملی که می‌توانند در ایجاد پینه نقش داشته باشند عبارتند از، پوشیدن کفش‌های نامناسب، راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت، نواختن آلات موسیقی یا ورزش‌هایی که نیاز به حرکات مکرر دست دارند و استفاده از ابزار یا وسایل دستی که به پوست فشار وارد می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت نیز ممکن است به دلیل گردش خون ضعیف و آسیب عصبی بیشتر مستعد ایجاد پینه باشند.

راه‌هایی برای نرم‌کردن دست‌های زبر و پینه ‌بسته

درمان پینه معمولاً شامل برداشتن پوست ضخیم شده و رسیدگی به علت اصلی تحریک است. این درمان ممکن است شامل پوشیدن کفش مناسب، استفاده از پد یا وسایل ارتوتیک برای کاهش فشار و رعایت بهداشت پا و دست باشد.

در برخی موارد، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ممکن است نیاز به برداشتن پینه با استفاده از چاقوی جراحی یا سایر وسایل پزشکی داشته باشد. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای نرم کردن دست های زبر و پینه‌دار وجود دارد، که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

1. مرطوب ‌کردن پوست

مرطوب‌کردن مرتب دست‌ها می‌تواند به نرم‌شدن پوست خشن و پینه‌دار کمک کند. به دنبال یک مرطوب‌ کننده‌ باشید که حاوی موادی مانند کره‌شی، گلیسیرین یا لانولین باشد که می‌تواند به آبرسانی و تسکین پوست خشک کمک کند.

2. لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری از دست می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست و صاف‌کردن لکه‌های زبر کمک کند. برای این کار می‌توانید از یک اسکراب ملایم یا یک دستکش لایه‌بردار استفاده کنید. مراقب باشید بیش از حد لایه‌برداری نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث تحریک و زبری پوست شما شود.

3. خیساندن در آب گرم

خیساندن دست‌ها در آب گرم می‌تواند به نرم‌شدن پوست کمک کند و از بین بردن لکه‌های زبر را آسان‌تر کند. برای مزایای بیشتر می‌توانید مقداری نمک اپسوم یا روغن‌های ضروری به آب اضافه کنید.

4. دستکش پوشیدن

درمان پینه دست اگر زیاد با دستان خود کار می‌کنید، پوشیدن دستکش می‌تواند از آن‌ها در برابر آسیب بیشتر محافظت کند و از ایجاد زبری و پینه جلوگیری کند.

5. استفاده از کرم‌های دست با ترکیبات اسیدهای آلفاهیدروکسی (AHAs)

AHAها می‌توانند به لایه‌برداری و نرم‌شدن پوست خشن و پینه‌دار کمک کنند. به دنبال کرم دستی باشید که حاوی AHA مانند اسید‌گلیکولیک یا اسیدلاکتیک باشد.

6. استفاده از سنگ پا

می‌توانید از سنگ پا برای پاک‌کردن لکه‌های زبر روی دست‌هایتان استفاده کنید. حتما ابتدا سنگ را خیس کنید و از حرکات دایره‌ای ملایم برای جلوگیری از ایجاد تحریک استفاده کنید.

7. استفاده از ژل ‌نفتی

ژل ‌نفتی می‌تواند به حفظ رطوبت و نرم‌شدن پوست خشن کمک کند. قبل از خواب یک لایه ضخیم بمالید و یک شب تا صبح دستکش بپوشید تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

8. درمان با موم ‌پارافینی

درمان با موم‌پارافین شامل فرو بردن دست‌ها در موم گرم و سپس پوشاندن آن‌ها با دستکش‌های پلاستیکی و حوله‌های گرم است. این می‌تواند به آبرسانی و نرم ‌شدن پوست و همچنین بهبود گردش‌خون کمک کند.

9. هیدراته ماندن

هیدراته ماندن می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست شما از درون کمک کند. مطمئن شوید که در طول روز مقدار زیادی آب می‌نوشید. نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز ضروری و لازم است.

10. اجتناب از صابون‌ها و مواد شیمیایی خشن

صابون‌ها و مواد شیمیایی خشن می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و به زبری و خشکی پوست منجر شوند. به جای این محصولات بهتر است که از محصولات ملایم و مرطوب‌کننده برای شستشو پوست استفاده کنید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید