یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
9 اشتباه زمان دوش گرفتن که منجر به خشکی پوست می‌شود

9 اشتباه زمان دوش گرفتن که منجر به خشکی پوست می‌شود

دوش گرفتن بخش مهمی از برنامه روزانه ما است که شروعی با طراوت و پایانی آرام را برای روزمان فراهم می‌کند. با این حال، برخی از عادات دوش گرفتن می‌تواند به طور ناخودآگاه رطوبت طبیعی پوست ما را از بین ببرد و منجر به خشکی، خارش و تحریک آن شود. در این مقاله، هفت اشتباه رایج در دوش گرفتن را که می‌توانند به خشکی پوست منجر شوند، مورد بحث قرار می‌دهیم و نکات کاربردی برای حفظ آبرسانی و سلامت کلی پوست را به شما ارائه می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنم که مقاله ویتامین‌ برای خشکی پوست را در ریحا بخوانید.

9 اشتباه هنگام دوش گرفتن که باعث خشکی پوست می‌شود

خشکی پوست می‌تواند یک مشکل رایج باشد و برخی عادات دوش گرفتن ممکن است به تشدید این مشکل کمک کند. در اینجا هفت اشتباه دوش گرفتن که به طور بالقوه می‌تواند به خشکی پوست بیفزاید آورده شده است. برای آشنا شدن با این 9 اشتباه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

1- استفاده از آب داغ

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم هنگام دوش گرفتن مرتکب می‌شوند استفاده از آب خیلی داغ است. با وجود اینکه آب داغ باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود، اما در واقع می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد و آن را خشک و آسیب‌پذیر کند. به جای آب خیلی داغ بهتر است که آب ولرم را انتخاب کنید، زیرا به حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌کند و مانع از خشک شدن بیش از حد آن می‌شود.

2- دوش گرفتن طولانی مدت

دوش گرفتن طولانی مدت

گذراندن ساعت‌های طولانی زیر دوش می‌تواند وسوسه انگیز باشد، به خصوص در فصول سردتر مانند پاییز و زمستان. با این حال، دوش گرفتن طولانی مدت می‌تواند رطوبت پوست شما را کاهش دهد. از این رو دوش گرفتن خود را به مدت معقولی محدود کنید، در حالت ایده‌آل حدود 10 تا 15 دقیقه در حمام باشید. این به حفظ چربی طبیعی پوست شما و جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند. سپری کردن مدت زمان طولانی زیر دوش چربی طبیعی و مورد نیاز پوست را از بین می‌برد و آن را خشک و خشن می‌کند.

3- استفاده بیش از حد از صابون

استفاده از صابون‌ها و پاک کننده‌های خشن می‌تواند تعادل سطح pH پوست شما را مختل کند و روغن‌های طبیعی آن را از بین ببرد. از این رو سعی کنید از محصولات حاوی سولفات، عطر و الکل خودداری کنید، زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. در عوض، پاک کننده‌های ملایم و مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که روی پوست شما ملایم هستند و به حفظ رطوبت طبیعی آن کمک می‌کنند.

4- استفاده از پاک کننده‌های خشن

پاک کننده‌های قوی، به ویژه آن‌هایی که حاوی سولفات یا مواد معطر هستند، می‌توانند پوست را تحریک و خشک کنند. به همین دلیل بهتر است که پاک کننده‌های ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید که به طور خاص برای پوست‌های خشک یا حساس فرموله شده باشند.

5- شستشوی شدید پوست

شستن شدید پوست با لیف سفت می‌تواند منجر به خشکی و تحریک پوست شود. به جای این کار بهتر است که از حرکات آرام و دورانی برای شستن پوست خود استفاده کنید. اگر پوست خیلی حساسی دارید می‌توانید صورت‌تان را با دست و بدون دخالت لیف شستشو دهید.

6- مرطوب نکردن پوست بلافاصله بعد از حمام

خشکی پوست استفاده از مرطوب کننده در زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است بعد از دوش گرفتن بسیار مهم است. این به قفل شدن رطوبت و جلوگیری از خشکی بیش از حد کمک می‌کند. مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد و حاوی مواد آبرسان باشد. مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید حاوی موادی مانند اسیدهیالورونیک، گلیسیرین یا سرامید باشد تا رطوبت را به طور موثری حفظ کند. مرطوب کننده را در عرض چند دقیقه پس از دوش گرفتن به پوست خود بمالید تا آب در پوست شما حبس شود و از خشکی آن جلوگیری شود.

7- استفاده از حوله‌های زبر و خشن

حوله‌های زبر یا ساینده می‌توانند رطوبت پوست را بیشتر از بین ببرند. حوله‌های نرم و جاذب را انتخاب کنید و به جای مالش شدید پوست خود، آن را به آرامی خشک کنید. با وجود اینکه مالش شدید بدن با حوله بعد از حمام ممکن است نشاط‌آور به نظر برسد، اما می‌تواند باعث اصطکاک و آسیب به سد رطوبتی پوست شود. به جای این کار فقط آب اضافی پوست را خشک کنید و بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

8- لایه‌برداری بیش از حد

لایه‌برداری پوست می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ایجاد درخشش سالم مفید باشد. با این حال، لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند منجر به خشکی و تحریک شود. لایه‌برداری را به 1-2 بار در هفته محدود کنید و لایه‌بردارهای ملایمی را که مخصوص بدن طراحی شده‌اند انتخاب کنید. بهتر است که از استفاده از اسکراب‌های خشن یا لوفا که می‌توانند باعث ریزش ریز در پوست و تشدید خشکی پوست شوند، خودداری کنید.

9- حذف هیدراتاسیون از درون

در حالی که مراقبت از بیرون ضروری است، هیدراتاسیون داخلی نیز به همان اندازه برای سلامت پوست مهم و ضروری است. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن پوست شما از درون کمک می‌کند. سعی کنید که در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید و غذاهای آبرسان مانند میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از سلامت کلی پوست حمایت کنید.

خشکی پوست چیست و چه علائمی دارد؟

خشکی پوست چیست

در حالت کلی خشکی پوست یک بیماری شایع پوستی است که با کمبود رطوبت در خارجی‌ترین لایه پوست، به نام اپیدرم، مشخص می‌شود. زمانی که پوست نتواند آب کافی را در خود نگه دارد یا زمانی که تولید روغن‌های طبیعی (سبوم) که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند، کاهش پیدا می‌کند، پوست دچار خشکی و کم‌آبی می‌شود. علائم خشکی پوست می‌تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. با این حال برخی از علائم خشکی پوست شامل این موارد است.

1- پوست خشک و خشن

پوست خشک به دلیل کمبود رطوبت دچار خشکی و سفتی می‌شود. در این شرایط انعطاف‌پذیری پوست کاهش پیدا می‌کند و در هنگام لمس، احساس خشکی و زبری می‌کنید. این حالت به خصوص پس از حمام کردن یا قرار گرفتن در معرض صابون‌های خشن یا مواد شوینده ایجاد می‌شود.

2- خارش شدید

یکی از شایع‌ترین علائم خشکی پوست، خارش است. این خارش می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و ممکن است در محیط‌های خشک یا سرد بدتر شود.

3- پوسته پوسته شدن

پوست خشک معمولا ظاهری ناهمگون و پوسته پوسته دارد. این پوسته پوسته‌ها به ویژه در مناطقی که مستعد اصطکاک یا فشار هستند، مانند آرنج، زانو و پاشنه پا بیشتر دیده می‌شود.

4- قرمزی و التهاب

پوست آسیب دیده ممکن است قرمز، ملتهب یا تحریک شده به نظر برسد. این قرمزی و التهابات پوستی در نواحی که رطوبت کمتری دارند به وضوح قابل مشاهده هستند.

5- خطوط ریز، ترک پوستی‌ و کشیدگی پوست

خشکی طولانی‌مدت می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز و ترک‌های کوچک روی پوست شود که ممکن است در موارد شدید بیشتر قابل توجه باشد.

6- ظاهر کدر و تیره

پوست کدر و تیره پوست خشک و کم آب معمولا درخشش و برق طبیعی پوست هیدراته را ندارد. پوست‌های خشک معمولا کدر و تیره به نظر می‌رسند.

توجه به این نکته مهم است که خشکی پوست ممکن است در هر جایی از بدن رخ دهد، اما نواحی خاصی مانند بازوها، پاها، دست‌ها و صورت معمولاً تحت تأثیر بیشتری قرار می‌گیرند. علاوه بر این، خشکی پوست می‌تواند یک بیماری مزمن یا یک مشکل موقتی باشد که در اثر عوامل محیطی مانند رطوبت کم، هوای سرد یا حمام کردن بیش از حد با آب داغ و صابون‌های خشن ایجاد می‌شود.

برخی از شرایط پزشکی، داروها و افزایش سن نیز می‌توانند در ایجاد پوست خشک نقش داشته باشند. با همه این تفاسیر خوشبختانه درمان پوست خشک کار سخت و پیچیده‌ای نیست و به راحتی می‌توان آن را بهبود بخشید.

مراقبت از پوست هنگام دوش گرفتن می‌تواند خطر خشکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تعادل رطوبت طبیعی آن را حفظ کند. با اجتناب از آب داغ بیش از حد، محدود کردن مدت دوش گرفتن، استفاده از پاک کننده‌های ملایم، لایه‌برداری ملایم، خشک کردن صحیح، مرطوب کردن سریع و مرطوب ماندن داخلی، می‌توانید از پوست خود در برابر خشکی، خارش و تحریک محافظت کنید.

این نکات را به عنوان بخشی از روتین دوش گرفتن خود بپذیرید و از پوست سالم و تغذیه شده‌ای که احساس نرمی، لطافت و درخشندگی دارد، لذت ببرید. با اجتناب از این اشتباهات دوش گرفتن و اتخاذ عادات مناسب مراقبت از پوست، می‌توانید به کاهش خشکی پوست و ارتقای سلامت کلی پوست کمک کنید.

به یاد داشته باشید که اگر خشکی پوست شما با هیچ روشی درمان نمی‌شود و تقریبا دائمی و همیشگی است حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید