یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
روغن اسطوخودوس چیست و چه فایده‌ای برای پوست و مو دارد؟

روغن اسطوخودوس چیست و چه فایده‌ای برای پوست و مو دارد؟

روغن اسطوخودوسممکن است بیشتر به دلیل خواص آرام بخشی و آروماتراپی آن شناخته شود، اما به گفته متخصصان پوست، در واقع فوایدی برای پوست شما نیز دارد. بوی شیرین و گلی اسطوخودوس، خواص تسکین دهندگی آن را افزایش می‌دهد. این روغن برای درمان تمام مشکلات پوستی از خشکی پوست بازوها گرفته تا آکنه روی صورت کاربرد دارد.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این روغن همه منظوره و اینکه چگونه می‌تواند برای پوست شما مفید باشد، در این مقاله همراه ما باشید. متخصصان پوست توضیح می‌دهند که چه چیزی این روغن ضروری را از بقیه روغن‌ها متفاوت می‌کند و چرا باید این روغن را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

اسطوخودوس چیست ؟

اسطوخودوس نوعی گیاه گلدار است که از خانواده نعناع Lamiaceae است. این گیاه به خاطر گل‌های زیبا و معطر و همچنین برگ‌های معطرش شهرت دارد. گیاهان اسطوخودوس بومی منطقه مدیترانه هستند، اما اکنون در نقاط مختلف جهان برای مصارف زینتی، آشپزی و دارویی کشت می‌شوند. گل‌های اسطوخودوس معمولاً به رنگ بنفش یا آبی هستند، اگرچه انواعی با گل‌های صورتی یا سفید نیز وجود دارد. آن‌ها به صورت سنبله چیده شده‌اند و رایحه شیرین و گلی متمایزی دارند.

اسطوخودوس چیست

برگ‌های اسطوخودوس باریک و به رنگ سبز خاکستری هستند و اغلب در آشپزی، صنایع دستی و تولید اسانس استفاده می‌شوند. اسطوخودوس برای قرن‌ها است که به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسانس استخراج شده از گل‌های این گیاه به دلیل اثرات آرامش بخشی که دارد شناخته شده است و اغلب در رایحه درمانی و به عنوان یک درمان طبیعی برای استرس، اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود.

از روغن این گیاه همچنین به دلیل داشتن رایحه مطبوع در صنعت آرایشی، عطر و صابون نیز استفاده می‌شود. در کاربردهای آشپزی، از گل‌های اسطوخودوس به مقدار کم استفاده می‌شود تا طعمی منحصر به فرد به غذا و نوشیدنی‌ها اضافه کند. اسانس اسطوخودوس اغلب در دسرها، چای‌ها و غذاهای خوش طعم یافت می‌شود و طعم گلی لطیف و کمی شیرین دارند.

با این حال، توجه داشته باشید که اسطوخودوس باید در پخت و پز به مقدار خیلی کم استفاده شود؛ زیرا در صورت استفاده بیش از حد، طعم آن می‌تواند بسیار زیاد و تند باشد. به طور کلی، اسطوخودوس یک گیاه همه کاره با کاربردهای مختلف است؛ از اهداف زینتی گرفته تا کاربردهای آشپزی و دارویی. رایحه متمایز و زیبایی ظریفی که در گل اسطوخودوس وجود دارد آن را در باغ‌ها و خانه‌های سراسر جهان محبوب کرده است.

روغن اسطوخودوس چیست ؟

به گفته متخصصان پوست، اسانس‌ها مایعات غلیظی هستند که از قسمت‌های معطر گیاهان مانند گل‌ها، ریشه‌ها و برگ‌ها با استفاده از فرآیندی به نام تقطیر با بخار بدست می‌آیند. روغن اسطوخودوس نیز نوعی اسانس است که از گل‌های گیاه اسطوخودوس به دست می‌آید. این گیاه در مناطق مختلفی مانند فرانسه و بلغارستان رشد می‌کند. اجزای اصلی روغن اسطوخودوس شامل لینالول، لینالیل استات، لاواندولول، ژرانیول و اکالیپتول است که دارای خواص ضدباکتریایی و همچنین ضدقارچی است.

روغن اسطوخودوس چیست

با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که انواع مختلفی از روغن اسطوخودوس وجود دارند و به دلیل ترکیب متفاوت آن‌ها، خواص شیمیایی آن‌ها نیز متفاوت است. روغن اسطوخودوس به صورت غلیظ به تنهایی نیز موجود است که باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. این روغن همچنین در کرم‌ها، مرطوب کننده‌ها و روغن‌ها استفاده می‌شود. روغن اسطوخودوس را می‌توانید از طریق استفاده موضعی، استنشاق یا بلع استفاده کنید که تأثیر آن بسته به روش استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

به گفته متخصصان پوست، استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی بیشترین فایده را برای پوست خواهد داشت. استنشاق این روغن می‌تواند نورون‌های حسی را در سیستم بویایی تحریک کند و اثرات عصبی داشته باشد. در صورتیکه این روغن بلعیده شود و توسط روده جذب شود به راحتی وارد جریان خون می‌شود و اثرات سیستمیک خواهد داشت.

9 فایده روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

متخصصان پوست بر این عقیده هستند که علم دائما در حال ارزیابی مزایای سلامتی روغن اسطوخودوس است. با این حال، شواهد فراوانی برای نشان دادن قابلیت‌های آن وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین اسانس‌ها در جهان است. در ادامه مزایای بالقوه اصلی روغن اسطوخودوس برای پوست آورده شده است.

 روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

1- محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد

روغن اسطوخودوس به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، ممکن است به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی کمک کند. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان پوست، شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عامل برای بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی اغلب از رادیکال‌های آزاد، سموم و آلاینده‌ها ناشی می‌شود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را از تضعیف کنند و به بدن شما آسیب برسانند. روغن اسطوخودوس یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که ممکن است برای پیشگیری و معکوس کردن بیماری‌ها عمل کند.

2- کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها

روغن اسطوخودوس مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها است و این ویژگی آن را به گزینه‌ای عالی برای مقابله با چین و چروک‌ها تبدیل کرده است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شوند، محافظت می‌کند. برای این منظور می‌توانید مخلوطی از روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس را امتحان کنید تا از یک سرم ضد پیری طبیعی برای صورت خود استفاده کنید.

کاهش چین و چروک‌ها با روغن اسطوخودوس

3- تقویت پوست

متخصصان پوست به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد روغن اسطوخودوس ممکن است بهبود سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌ها را به دنبال داشته باشد و همچنین ممکن است به بهبود جای زخم نیز کمک کند. ظاهر اسکارها به طور بالقوه می‌تواند توسط روغن اسطوخودوس به دلیل توانایی آن در تقویت رشد سلولی بهبود پیدا کند.

روغن اسطوخودوس برای جلوگیری از عفونت و مبارزه با اختلالات باکتریایی و قارچی استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده روی این روغن نشان می‌دهد که دارای اثر قارچ‌کشی است.از آن‌جایی که باکتری‌ها و قارچ‌های روی سطح پوست اغلب منجر به التهاب می‌شوند، متخصصین پوست می‌گویند که خواص ضدقارچی روغن اسطوخودوس می‌تواند اثرات ضدخارش و ضدالتهابی داشته باشد.

4- تسکین گزش یا آکنه پوست

با استفاده مستقیم از روغن اسطوخودوس روی محل گزش حشرات می‌توانید مقداری از درد ناشی از گزش حشرات را از بین ببرید. خواص ضدالتهابی موجود در روغن اسطوخودوس آن را به یک درمان موثر برای تسکین درد و خارش ناشی از نیش حشرات تبدیل کرده است. همچنینبه لطف خواص ضد باکتریایی و اثرات ضدالتهابی روغن اسطوخودوس این روغن می‌تواند به بهبود آکنه و مشکلات پوستی کمک کند.

تسکین گزش حشرات با روغن اسطوخودوس

5- تقویت رشد مو و افزایش سلامت پوست سر

روغن اسطوخودوس به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد به راحتی در روتین مراقبت از موی شما گنجانده می‌شود. مطالعات انجام شده روغن اسطوخودوس را با توانایی افزایش سرعت رشد مو مرتبط دانسته‌اند. این روغن را می‌توان با مخلوط کردن آن با روغن حامل و اضافه کردن چند قطره‌ از آن به شامپو یا استفاده از محصولاتی که حاوی روغن اسطوخودوس هستند، در مراقبت از موهایتان استفاده کنید.

1- کمک به رفع اگزما و خشکی پوست

روغن اسطوخودوس مخلوط شده با روغن حامل را می‌توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد تا به حفظ رطوبت پوست کمک کند. خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی روغن اسطوخودوس به ویژه هنگام تلاش برای دفاع از بدن در برابر باکتری‌هایی که باعث اگزما می‌شوند مفید است.

کمک به رفع اگزما و خشکی پوست 

عوارض جانبی استفاده از روغن اسطوخودوس

حتی اگر به اسطوخودوس و روغن آن حساسیت نداشته باشید، سیستم ایمنی پوست می‌تواند آلرژی ایجاد کند و منجر به درماتیت پوستی شود. اگر عموماً پوست حساسی دارید، بهتر است از محصولات دارای عطر خودداری کنید. با این حال، به طور کلی در صورتی که روغن اسطوخودوس به صورت موضعی استفاده شود برای پوست قابل تحمل خواهد بود. قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس روی تمام نقاط پوست، ابتدا روغن را روی قسمت کوچکی از پوست و در ناحیه‌ای غیر از صورت بمالید تا واکنش آن را آزمایش کنید.

عوارض جانبی استفاده از روغن اسطوخودوس 

از آن‌جایی که پوست پلک و اطراف آن نسبت به آلرژن‌ها بسیار حساس است، توصیه می‌شود از ناحیه اطراف چشم دوری کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته اطلاعات کافی برای دانستن اینکه آیا روغن اسطوخودوس برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است یا نه، وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این زمان از مصرف آن خودداری کنید. همچنین مهم است که قبل از مصرف روغن اسطوخودوس با پزشک خود مشورت کنید، زیرا به طور کلی استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس

استفاده از روغن اسطوخودوس به طور مستقیم روی پوست بی‌خطر است اگرچه در مورد اکثر روغن‌های ضروری اینطور نیست. این روغن را همچنین می‌توانید در یک ماده حامل برای فواید، جذب و ایمنی بیشتر رقیق کنید. میزان رقیق سازی بستگی به استفاده یا روش استفاده (به عنوان مثال بخارپز کردن، تونینگ، مرطوب کننده و...) و نیازهای خاص پوست شما دارد. روغن اسطوخودوس را می‌توانید با برخی دیگر از روغن‌ها مانند روغن نارگیل، جوجوبا یا دانه انگور مخلوط کنید.

این روغن قابلیت ترکیب شدن با هر روغنی را دارد اما در حالت کلی می‌توانید آن را در صابون‌های ملایم، بدون‌ کف و بدون سولفات و مرطوب‌کننده‌ها، مانند نرم‌کننده‌های سرامید یا اسید هیالورونیک، پیدا کنید. این روغن را می‌توانید روی هر قسمت از بدن اعمال کنید، تا زمانی که به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. برای استفاده از روغن‌های گیاهی بهتر است که محصولات سنگین را برای پوست بدن انتخاب کنید و برای پوست حساس و نازک صورت از محصولات سبک‌تر استفاده کنید. به عبارت دیگر محصولات مورد استفاده برای پوست صورت و بدن باید متفاوت باشند.

روغن اسطوخودوس در مقابل روغن ویتامین E

روغن اسطوخودوس و روغن ویتامین E دو ماده متفاوت هستند که معمولاً برای اهداف مختلفی از جمله مراقبت از پوست و رایحه درمانی استفاده می‌شوند. در اینجا مقایسه‌ای بین این دو روغن را خواهیم داشت. روغن اسطوخودوس از گیاه اسطوخودوس از طریق فرآیندی به نام تقطیر با بخار آب به دست می‌آید. روغن این گیاه از گل‌های آن استخراج می‌شود.روغن ویتامین E در حالی که خاصیت آروماتراپی خاصی ندارد، می‌توانید از آن به عنوان روغن حامل یا لوسیون برای مزایای بالقوه آن استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس در مقابل روغن ویتامین E

روغن ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که از منابع مختلفی از جمله روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات سبز برگ به دست می‌آید. روغن اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش و تسکین دهنده آن مشهور است. به همین دلیل اغلب در رایحه درمانی برای تقویت آرامش، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود.

روغن اسطوخودوس به دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی که دارد، معمولاً در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این روغن ممکن است به تسکین تحریکات پوستی مانند سوختگی‌های جزئی، نیش حشرات و آکنه کمک کند. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که روغن اسطوخودوس رقیق نشده ممکن است باعث تحریک پوست در برخی افراد شود، بنابراین معمولاً توصیه می‌شود قبل از استفاده روی پوست، آن را با روغن حامل رقیق کنید.

ویتامین E نیز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن شناخته شده است و می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. این روغن اغلب در محصولات مراقبت از پوست برای مرطوب کردن و تغذیه پوست استفاده می‌شود و همچنین ممکن است به کاهش ظاهر زخم‌ها و بهبودی آن‌ها کمک کند. روغن اسطوخودوس ماندگاری نسبتاً طولانی دارد و اگر به درستی و در جای خنک و تاریک نگهداری شود، معمولاً تا دو سال ماندگاری دارد.

مقایسه روغن اسطوخودوس با ویتامین E

روغن ویتامین E نسبتاً پایدار است و ماندگاری طولانی مدتی دارد. با این حال، زمانی که در معرض هوا و نور خورشید قرار می‌گیرد، به مرور زمان تخریب می‌شود. برای افزایش عمر مفید آن، اغلب با روغن‌های دیگر مخلوط می‌شود یا در محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خلاصه، روغن اسطوخودوس اغلب به دلیل خواص آروماتراپی و فواید بالقوه در مراقبت از پوست استفاده می‌شود، در حالی که روغن ویتامین E در درجه اول به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و اثرات مغذی پوست استفاده می‌شود.

همانند روغن اسطوخودوس، روغن ویتامین E نیز دارای مزایای آبرسانی، آنتی‌اکسیدانی و محافظتی است. با این حال، مزایای اصلی روغن ویتامین E این است که رطوبت را در پوست قفل می‌کند. مزایای ویتامین E بهتر است از طریق یک محصول حاوی این ماده جذب پوست شود. برای نتیجه بهتر و موثرتر همیشه سعی کنید که هر یک از روغن‌های سنگین را با یک ماده حامل برای استفاده موضعی مخلوط کنید. در پایان باید بگوییم که هر دو روغن ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند، بنابراین انتخاب بین آن‌ها به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد.

محصولات مرتبط
عود اسطوخودوس همHemامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۳,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
اچاریا اسطوخودوس ناندیتاNandita پیشنهاد شگفت انگیز
۰
:
۰
:
۰
۱۵۹,۰۰۰ تومان۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰ گرم
لوسیون بدن اسطوخودوس دافیDafi 
۲۵۰,۰۰۰ تومان
۴۷۰ میل
ماسک ورقه ای اسطوخودوس بیواکواBIOAQUAامکان ارسال فوری
۲۰,۰۰۰ تومان
۲۵ گرم
عود اسطوخودوس فرانسوی ناندیتاNandita پیشنهاد شگفت انگیز
۰
:
۰
:
۰
۱۶۷,۰۰۰ تومان۱۲۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ گرم
۵۰ گرم
پاپ اسماج گل‌ اسطوخودوس ریحاRiihaامکان ارسال فوریپیشنهاد شگفت انگیز
۰
:
۰
:
۰
۲۳۵,۰۰۰ تومان۱۱۵,۰۰۰ تومان
۱ عددی
عود اسطوخودوس هاری دارشانhari darshanامکان ارسال فوریپیشنهاد شگفت انگیز
۰
:
۰
:
۰
۴۳,۰۰۰ تومان۳۳,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
اسماج و هربال استیم برگ و سرشاخه اسطوخودوس ریحاRiihaامکان ارسال فوریپیشنهاد شگفت انگیز
۰
:
۰
:
۰
۱۷۰,۰۰۰ تومان۱۲۵,۰۰۰ تومان
۲ عددی
شامپو بچه اسطوخودوس فیروزFirooz 
ناموجود
۳۰۰ میل
۲۰۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید