یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
15 روش موثر برای رشد سریع‌تر مو

15 روش موثر برای رشد سریع‌تر مو

به طور متوسط و در حالت عادی، در طول هر ماه موها چیزی حدود 1 سانت رشد می‌کنند. با این وجود برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند بر رشد موها تاثیر بگذارند. از جمله این عوامل می‌توان به سن، ژنتیک، سلامت کلی مو، مصرف مکمل و ویتامین، شرایط محل زندگی، خواب کافی و عواملی مانند استرس و عادات روزانه مانند سیگار کشیدن اشاره کرد. برخی موارد مانند تحریک فیزیکی پوست سر مانند ماساژ می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش رشد مو داشته باشد.

این کار علاوه بر اینکه رشد موها را افزایش می‌دهد، استحکام و مقاومت آن‌ها را هم افزایش می‌دهد. علاوه بر ماساژ، برخی از ماسک‌های خانگی نیز می‌توانند سبب افزایش رشد موها شوند. امروزه با وجود تعداد زیادی گزینه‌های درمانی طبیعی و بدون نسخه دستیابی به موهای زیبا و پرپشت چندان دور از ذهن نیست. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با روش‌های موثر بر افزایش رشد موها آشنا کنیم.

1- ماساژ پوست سر

اکثر ما با فراموش کردن اینکه مقدار رشد و سلامت مو به طور مستقیم با پوست سر در ارتباط است به سراغ استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند، شامپوهای مختلف می‌رویم. در اکثر موارد با اینکه هزینه زیادی را صرف خرید این محصولات می‌کنیم باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. همانطور که خاک با کیفیت برای رشد گیاهان و گل‌های سالم ضروری است، پوست سر سالم نیز پایه‌ای برای رشد موی سالم است.

ماساژ پوست سر

تحقیقات از این ایده حمایت می‌کنند که ماساژ پوست سر اثرات مفیدی بر هورمون‌های استرس، فشار خون و ضربان قلب دارد. یک راه ساده برای تحریک رشد مو در خانه، ماساژ دادن پوست سر است. این کار جریان خون را در پوست سر شما افزایش می‌دهد، استحکام ریشه‌های شما را بیشتر می‌کند و به مواد مغذی کمک می‌کند تا سریع‌تر به فولیکول‌های مو جذب شوند.

برای ماساژ پوست سر بهتر است که از یک روغن گیاهی سبک و طبیعی استفاده کنید. مراقب باشید که اگر پوست سرتان چرب است فقط هفته‌ای یک بار از ماساژ پوست سر با کمک روغن استفاده کنید. روغن رزماری قرن‌ها است که برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود. این روغن رگ‌های خونی را گشادتر می‌کند و به نوبه خود، فولیکول موی شما را برای رشد بیشتر موها تحریک می‌کند.

2- ماسک زرده تخم‌مرغ

به طور متوسط، موها تقریباً یک سانتی‌متر در ماه رشد می‌کنند و در حالی که ما نمی‌توانیم تغییرات زیادی را در روند رشد موها ایجاد کنیم، می‌توانیم روی کیفیت ساقه مو و فولیکول مو تاثیر بگذاریم. کارهایی که وجود دارند و ما می‌توانیم برای تحریک درصد بیشتری از فولیکول‌های مو در پوست سر انجام دهیم این است که موهای بیشتری را در مرحله رشد نگه‌داریم تا موهای ضخیم‌تر، سالم‌تر و پرتر جای موهای نازک و کم‌پشت را بگیرند. در این مورد ماسک زرده تخم‌مرغ موثر است.

ماسک زرده تخم‌مرغ روی سر

زرده تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است و استفاده از آن برای موها نجات‌دهنده خواهد بود. تخم‌مرغ همچنین حاوی مقدار زیادی لسیتین است که باعث تقویت، تغذیه و التیام تارهای مو می‌شود. برای تهیه ماسک تخم‌مرغ، باید دو عدد تخم‌مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. مقدار کمی آب را به این ماسک اضافه کنید تا رقیق شود و از چسبندگی آن کاسته شود. این ماسک را مستقیما روی موهای خشک و شانه شده بمالید و بگذارید تا 30 دقیقه بماند. سپس طبق معمول شامپو بزنید و حالت دهید.

3- اجتناب از مصرف برخی داروها

داروهای تجویزی زیادی وجود دارند که با ریزش مو در ارتباط هستند. برخی از داروهای رایج که می‌توانند ریزش مو را تشدید کنند شامل داروهای فشار خون، کلسترول یا استاتین‌ها، جایگزین‌های هورمونی مانند تیروئید، کنترل بارداری، تستوسترون و برخی داروهای ضد افسردگی هستند. بنابراین در مصرف برخی داروها باید با احتیاط بیشتری عمل کرد. نکته دیگر این است که از قطع این داروها به طور خودسرانه و یکباره خودداری کنید. در واقع پیش از هر کاری باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

4- روغن کرچک داغ

روغن کرچک قهرمان گمنام دنیای مو است. ممکن است که با اطلاع پیدا کردن از فواید روغن کرچک، استفاده از روغن نارگیل را به کلی کنار بگذارید. اول از همه، روغن کرچک دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است و به همین دلیل به مبارزه با عفونت‌های پوست سر و افزایش رشد مو کمک می‌کند. دوم اینکه، روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 6، ویتامین E، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی است که می‌تواند به تار موهای خشک شده نفوذ کند و با بستن ساقه مو جلو از دست رفتن رطوبت را بگیرد.

روغن کرچک داغ روی سر

با این کار رطوبت موها برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود. ریشه‌های سالم به پوست سر شما کمک می‌کنند تا تمام مواد مغذی را جذب کنند و سبب افزایش رشد مو شوند. علاوه بر روغن سرد، روغن گرم نیز تاثیر زیادی بر سلامت موها دارد. برای درمان روغن داغ، روغن حرارت دیده را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس آن را تا انتهای رشته موهایتان بمالید. بعد از ماساژ روغن، موها را بالای سر جمع کنید و با کلاه مناسب بپوشانید.

برای نتیجه بهتر باید به مدت 15 دقیقه موهای خود را با سشوار گرم نگه دارید. حال می‌توانید با خیال راحت زیر دوش بروید و طبق معمول موهایتان را شامپو بزنید. بلافاصله بعد از خروج از حمام متوجه نرمی و لطافت بیشتر موهایتان خواهید شد.

5- اجتناب از سیگار کشیدن

کشیدن یا نکشیدن سیگار یک انتخاب کاملا شخصی است و ما اینجا نیستیم که به شما اجبار کنیم آن را بکشید یا نه. ما فقط به شما می‌گوییم که سیگار کشیدن تاثیرات منفی زیادی بر سلامت پوست سر و موها دارد. سیگار کشیدن، جریان خون را در پوست سر و فولیکول‌های مو محدود می‌کند و به نوبه خود، اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را که مو و پوست سر شما برای سالم بودن به آن‌ها نیاز دارند، کاهش می‌دهد. همچنین، سموم ناشی از سیگار کشیدن می‌تواند به فولیکول‌های مو نفوذ کند و باعث اختلال در آن‌ها شود.

6- استفاده از مکمل‌ها و چربی‌های سالم

تهیه کردن مکمل‌های رشد مو راحت‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با این وجود بهترین راه برای افزایش رشد موها استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به طور طبیعی در غذاها وجود دارند. این ترکیبات به طور طبیعی نسبت سالم‌تری از مواد مغذی را ارائه می‌کنند و به همین دلیل بهتر از مصرف دارو هستند. علاوه بر مصرف مکمل‌های غذایی، استفاده از قرص آهن نیز تاثیر زیادی بر کاهش ریزش مو و پرپشت شدن موها دارد.

استفاده از مکمل‌ها و چربی‌های سالم

به گفته متخصصان پوست و مو، از آن‌جایی که چربی‌های سالم برای سلامت موها ضروری هستند، دریافت مقدار زیادی چربی‌های سالم مانند امگا 3 می‌تواند رشد مو را تسریع ببخشد. امگا 3 چیزی است که بدن ما نمی‌تواند به طور طبیعی آن را تولید کند. بنابراین، دریافت مقدار کافی این چربی‌ها از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. چربی‌های ضروری و سالم، فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند و درخشندگی و برق خاصی را به موها می‌بخشند. منابع غذایی سرشار از امگا 3 شامل ماهی آزاد، ماهی تن، بذر کتان، گردو و روغن‌های گیاهی مانند سویا و روغن کانولا هستند.

7- استفاده محدود از لوازم حرارتی

به احتمال زیاد شما هم بارها و بارها در مورد مضرات استفاده از لوازم حرارتی حالت‌دهنده مو چیزهایی شنیده‌اید. سشوارها و اتوهای حالت دهنده مو، با خشک و شکننده کردن ساقه مو سبب آسیب به آن‌ها می‌شوند. هرچه نوک موها نازک‌تر و شکننده‌تر شوند از قد مو هم کاسته می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید رشد موهای خود را افزایش دهید، توصیه می‌کنیم که استفاده از لوازم حرارتی را کنار بگذارید و اجازه دهید که موهایتان در هوای آزاد خشک شود. اگر همچنین برای استفاده از سشوار اصرار دارید به خاطر داشته باشید که حتما باید از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید.

استفاده محدود از لوازم حرارتی روی سر

8- از شامپو زدن زیاد خودداری کنید

اعتقاد بر این است که شامپو زدن زیاد موها با حذف چربی و سبوم طبیعی پوست سر، منجر به خشکی، شکنندگی و ایجاد موخوره می‌شود. بسته به نوع موی شما، تعداد دفعاتی که باید موهایتان را در طول هفته شامپو بزنید متفاوت است. موهای ضخیم‌تر و درشت‌تر کمتر از موهای نازک و کم‌حجم در معرض چرب شدن قرار دارند و از این رو به شستشو کمتری هم احتیاج دارند. این در حالی است که موهای نازک به سرعت چرب می‌شوند و به پوست سر می‌چسبند. در چنین مواردی، شامپوی خشک می‌تواند در جذب چربی اضافی معجزه کند و نیاز مو به شسته شدن را کاهش دهد.

9- نوک‌گیری منظم موها

نوک‌گیری منظم موها

ممکن است که نوک‌گیری موها کاری بیهوده و بی‌فایده باشد، اما این کار به طور مستقیم روی رشد موهایتان تاثیر می‌گذارد. با نوک‌گیری موها تمام موخوره‌ها و موهای سوخته و نازک‌شده از بین می‌روند و مواد مغذی به نحو بهتری جذب موهای سالم و مستحکم می‌شود. نوک موهای خشک و موخوره شده، گره خوردن موها را هم افزایش می‌دهد و تعداد زیادی از موها را در حین شانه کردن از ریشه جدا می‌کند. بسته به وضعیت موها، مدل مو و جنس مو، کوتاهی می‌تواند از هر شش هفته تا شش ماه یکبار انجام شود. به این ترتیب، هر چقدر که در طول روز بهتر از موهای خود مراقبت کنید، نیاز کمتری به اصلاح موها خواهید داشت و موهای شما به طور طبیعی سالم و بلند باقی می‌مانند.

10- ماسک خانگی دارچین

دارچین نه تنها یک ادویه بسیار خوش‌طعم و مفید است بلکه فواید زیادی هم برای سلامت پوست سر و بدن دارد. دارچین دارای خاصیت ضدمیکروبی فوق‌العاده است و به همین دلیل سبب افزایش گردش خون و تغذیه پوست سر می‌شود. برای تهیه ماسک خانگی دارچین باید مقدار مساوی از آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و با تمرکز روی ریشه‌ها و ساقه مو بمالید. اجازه دهید این ماسک معجزه‌آسا برای مدت 45 دقیقه روی سرتان بماند سپس آبکشی کنید.

11- باز کردن گره موها با آرامش و صبوری

همه ما قبول داریم که باز کردن گره مو کاری حوصله‌ سربر و خسته‌کننده است، اما این دلیل خوبی برای رفتار خشونت‌آمیز با موها نیست. هیچ چیز مانند باز کردن صحیح گره‌های مو صبر شما را آزمایش نمی‌کند، اما این مرحله مهمی برای رشد سریع‌تر تارهای مو است و به هیچ عنوان نباید برای آن عجله کرد. اگر عجله دارید و برای باز کردن گره موها از کشیدن برس و پاره کردن تارهای مو استفاده می‌کنید باید به شما بگویمم که از شانه کردن موهایتان صرفه‌نظر کنید.

باز کردن گره موها

این روش شانه کردن نه تنها هیچ سودی برای موها ندارد بلکه ریشه آن‌ها را سست و مستعد ریزش می‌کند. زمانیکه می‌خواهید موهایتان را شانه کنید حتما از گره بازکن و نرم‌کننده مناسب موهای خود استفاده کنید تا این فرآیند راحت‌تر انجام شود. همچنین سعی کنید که از شانه‌های دندانه درشت برای شانه کردن و باز کردن گره موها استفاده کنید. اگر گره موهایتان زیاد است شانه کردن مو را به قبل از حمام و درحالیکه موهایتان کاملا خشک است موکول کنید.

موهای خیس در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارند و با کوچک‌ترین اشتباهی دچار شکستگی و ریزش می‌شوند. نکته مهم دیگر در رابطه با باز کردن گره موها این است که باید شانه‌کشی را از پایین شروع کنید و به مرور به سمت پوست سر و ریشه موها بروید. در واقع باید از انتهای ساقه مو شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید تا از بدتر شدن گره موها جلوگیری کنید.

12- حذف استرس

استرس و اضطراب به روش‌های متعددی بر بدن تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند علت ریزش موی برخی افراد باشد. اکثر ریزش موها استرسی هستند و بعد از اینکه فرد در شرایط استرس شدید قرار می‌گیرید به تدریج موهای او شروع به ریزش می‌کند. علاوه بر استرس، برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند آلوپسی آره‌آتا نیز می‌تواند بر ریزش موها تاثیر بگذارد. این بیماری‌ها سبب ایجاد استرس می‌شوند و ریزش موهای شدید را ایجاد می‌کنند. برای حفظ آرامش و دوری از استرس باید مدیتیشن انجام دهید تا بدن‌تان کاملا آرام و ریلکس شود.

13- روی روبالشی ابریشمی یا ساتن بخوابید

روکش یا روبالشی ابریشمی یا ساتن برای سلامت موهای شما بهتر از پنبه است. پنبه با جذب رطوبت تارهای مو، منجر به گره خوردن و شکستگی آن‌ها می‌شود. در حالی که استفاده از روبالشی ساتن و ابریشمی لزوما روند رشد موها را تسریع نمی‌کند ولی مضرات روبالشی پنبه را هم ندارد. خوابیدن روی روبالشی ابریشمی، اصطکاک کمتری بین ساقه مو و پارچه ایجاد می‌کند و به موها سطح نرم‌تری برای استراحت پیدا می‌کنند.

روبالشی ابریشمی یا ساتن

14- استفاده از محصولات مبتنی بر کراتین

محصولات مبتنی بر کراتین می‌توانند با خشکی مو مبارزه کنند و موها را درخشان‌تر نشان دهند. این محصولات همچنین می‌توانند مو را تقویت کرده و از شکستگی آن‌ها در آینده جلوگیری کنند. این پروتئین که ماهیت محافظتی دارد، روغن‌های ضروری و مواد مغذی لازم برای رشد موها را فراهم می‌کند. استفاده از کراتین، محیط ایده‌آلی را برای رشد موهای سالم فراهم می‌کند.

15- مراجعه به متخصص پوست

اگر تمام روش‌های پیشنهادی را تجربه کردید، ولی از هیچکدام از آن‌ها نتیجه مطلوب را دریافت نکردید، پیشنهاد ما این است که به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.ریزش تعداد مشخصی (100 تار مو) تار مو در طول روز کاملا طبیعی است و این اتفاق به دلیل چرخه طبیعی رشد موها رخ می‌دهد. اگر تعداد تار موی جدا شده بیش از این تعداد باشد می‌تواند ناشی از ریزش غیرطبیعی موها باید که به درمان احتیاج دارد.

ریزش موها معمولا الگوهای مختلفی دارند و پزشک متخصص به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که ریزش موی شما به چه علتی است. پزشک نسخه مناسبی را برای شما آماده می‌کند که با مصرف منظم آن می‌توانید جلو ریزش موی سرتان را بگیرید و رشد آن‌ها را تقویت کنید.

مراجعه به متخصص مو

در پایان این مقاله امیدواریم نکات گفته شده پیرامون افزایش حجم مو برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. سرعت بخشیدن به رشد مو می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد. اگر دنبال روش‌های موثر برای افزایش رشد مو هستید می‌توانید بین یک رژیم غذایی سالم و مقوی و استفاده از روش‌های پزشکی یکی را انتخاب کنید. اگر ریزش مو دارید و می‌خواهید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید حتما این 15 روش را به دقت مطالعه کرده و انجام دهید.

محصولات مرتبط
تونیک گیاهی تقویت کننده مویMy 
۱۵۳,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
تونیک ضد ریزش مو اسکالپیاScalpia 
۱۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
تونیک ضد ریزش مینوتا سریتاCerita 
۵۸۳,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید