یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
نحوه کاهش اضطراب در دوران قاعدگی 

نحوه کاهش اضطراب در دوران قاعدگی 

تفاوتی ندارد که فقط در طول قاعدگی خود یا روزهای منتهی به آن اضطراب را تجربه می‌کنید یا در تمام ماه، باید بدانید که برخی دلایل می‌توانند این دوران را سخت‌تر کنند. پریودها می‌توانند با گرفتگی و نوسانات خلقی همراه باشند. اضطراب که یک حالت طبیعی در افراد است می‌تواند در طول قاعدگی افزایش پیدا کند و باعث اختلال بیشتر در زندگی روزمره شود. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد اینکه چه چیزی باعث اضطراب شما در دوره قاعدگی می‌شود و چه کاری می‌توانید برای کمک به درمان آن انجام دهید صحبت کنیم.

چه چیزی باعث اضطراب در طول دوره پریود می‌شود؟

اضطراب در طول دوره پریود

اگر قبل یا در طول قاعدگی خود متوجه افزایش اضطراب و استرس می‌شوید، این موضوع اتفاقی نیست. به دلیل تغییراتی که در مغز و هورمون‌های استروژن و پروژسترون بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد، آن‌ها بیشتر از مردان از اختلالات اضطرابی و حتی حملات پانیک رنج می‌برند و این علائم می‌توانند درست قبل و در طول دوره‌هایشان شدیدتر شوند. یکی از وظایف هورمون‌ها، کنترل و تنظیم سلامت روان و بدن انسان است، از این رو نوسانات و تداخلات هورمونی مانند سندروم پیش از قائدگی می‌تواند وظیفه هورمون‌ها را مختل کنند. زمانی که هورمون‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند علائمی مانند اضطراب و استرس به سراغ فرد می‌آید.

علائمی که باید به آن‌ها توجه کنید

اضطراب برای هر کسی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد و نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این حالت در حال وقوع است. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به نوسانات خلقی، اضطراب، افسردگی، خشم، گریه و احساس بی‌ارزشی اشاره کرد. اگر شما هم یک یا چند مورد از این علائم را یک تا دو هفته قبل از پریود خود تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد این احساسات ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. با این حال، اگر این علائم ادامه پیدا کرد یا نتوانستید آن‌ها را مدیریت کرد، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. اختلالات شدید خلق و خو، افسردگی، تحریک‌پذیری شدید و اضطراب می‌توانند نشانه‌های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی باشند که تا 5 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

چگونه اضطراب پیش از قاعدگی را در خانه از بین ببریم؟

از بین بردن ضطراب پیش از قاعدگی

پزشکان متخصص چند توصیه برای احساس بهتر در زمانی که اضطراب شما تحریک شده است، برای شما دارند. در حالت کلی دو رویکرد کل‌نگر برای کاهش اضطراب و سندرم پیش از قاعدگی، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی است.

1- اصلاح رژیم غذایی

یک رژیم غذایی ضدالتهابی که سرشار از میوه و سبزیجات و محصولات حیوانی کم باشد، می‌تواند به کاهش اضطراب و سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. در این شرایط سعی کنید که از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که مصرف کلسیم و ویتامین B6 در کاهش علائم جسمی و روانی PMS موثر هستند. علاوه بر این خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده نیز به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کنند.

2- رعایت سبک زندگی صحیح

فعال ماندن با ورزش و گذراندن وقت استراحت با تمرین‌های تمرکز حواس، مانند یوگا و مدیتیشن نیز می‌توانند به بدن شما کمک کند تا تعادل خود را حفظ کند. علاوه بر داشتن فعالیت، خواب کافی در هر شب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در دوران قاعدگی استقامت بدن کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بهتر است تمرینات شدیدتر را کنار بگذارید و به خاطر عملکرد ضعیف خود احساس اضطراب یا استرس نداشته باشید، به این دلیل که این احساس ضعف کاملا طبیعی است. در این شرایط سعی کنید به پیاده‌روی و شنا بروید.

تاثیر پیشگیری از بارداری بر اضطراب پیش از قاعدگی

اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف بهتر است این قرص را کنار بگذارید و به سراغ جایگزینی بروید که ممکن است بهتر عمل کند. تستوسترون که در حالت کلی یک هورمون مردانه است، برای زنان بسیار مهم است. در میان اثرات متعدد تستوسترون، می‌توان به نقش کلیدی آن در افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد. باید این را بدانید که سطح تستوسترون، مانند استروژن، با روش‌های پیشگیری از بارداری خوراکی نیز مهار می‌شود. بر اساس تحقیقات زمانی که بیماران مصرف قرص را متوقف می‌کنند، سطح استروژن و تستوسترون افزایش می‌یابد و اضطراب و علائم دیگر مانند کاهش اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند. برای عادی سازی وضعیت هورمونی بدن، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پزشک خود در مورد استروژن زیستی یا مکمل‌های غذایی طبیعی که می‌توانند به مبارزه با اضطراب، ترویج الگوهای خواب سالم و بهبود هضم کمک کنند، بپرسید.

نکاتی برای پیشگیری از اضطراب در طول دوره قاعدگی

پیشگیری از اضطراب در طول دوره قاعدگی

در حالی که ممکن است پیشگیری کامل از اضطراب در دوره قاعدگی امکان پذیر نباشد، چندین عادت معمول زندگی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از سایر علائم PMS مرتبط با اضطراب در طول دوره خود استفاده کنید. در ادامه به تشریح کارهایی می‌پردازیم که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از اضطراب در طول دوره قاعدگی خود انجام دهید. این کارها بیشتر مربوط به رژیم غذایی شما است.

1- روزی دو تا سه لیتر آب بنوشید. افزودن زنجبیل به آب داغ نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. 2- با خوردن غذاهای حاوی آب مانند توت فرنگی، زغال اخته، کرفس، خیار، کاهو و هندوانه بدن خود را هیدراته نگه دارید. 3- غذاهای سالم از جمله میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، مرغ و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل و برنج قهوه‌ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 4- غذاها یا مکمل‌های حاوی کلسیم، ویتامین E، ویتامین D، تیامین، منیزیم و روغن ماهی امگا 3 را بیشتر از قبل مصرف کنید. 5- از غذاهای ادرارآور طبیعی مانند کرفس، خیار، هندوانه، گوجه فرنگی، مارچوبه، آبلیمو، سیر، خربزه و کاهو استفاده کنید. 6- چای سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و آرامش‌بخشی که دارد به شما کمک می‌کند. سعی کنید روزی یک لیوان چای سبز بنوشید. این نوشیدنی جزء نوشیدنی‌های ادرارآور طبیعی هم می‌باشد. 7- چهار تا شش بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. 8- مصرف الکل را قطع و یا تا جای ممکن محدود کنید. 9- برای کاهش گرفتگی عضلات از غذاهای غنی از کلسیم یا مکمل‌های کلسیم استفاده کنید. اکثر پزشکان مصرف 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز را توصیه می‌کنند. پنیر، ماست، شیر، تخمه آفتابگردان، اسفناج، سویا، کلم پیچ، انجیر، بادام، دانه کنجد و توفو منابع خوبی از کلسیم می‌باشند. 10- برای کمک به شل شدن ماهیچه‌های رحم، آب گرم یا داغ بنوشید. 11- از غذاهایی که باعث نفخ می‌شوند، مانند لوبیا، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، گل کلم، غذاهای غنی و چرب، غلات کامل، سیب، هلو، گلابی، کاهو، پیاز یا غذاهایی که سدیم بالایی دارند، اجتناب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تا زمانی که پس از شروع قاعدگی، علائم اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری ناپدید شوند، این علائم همگی نشانه‌های طبیعی PMS محسوب می‌شوند. با این حال پزشکان هشدار می‌دهند اگر این تغییرات احساسی پس از دوره شما نیز ادامه یابد، این ممکن است نشان‌دهنده یک نگرانی پزشکی اساسی‌تر در مورد اختلال عملکرد روانی باشد. سندرم پیش از قاعدگی وضعیتی است که در آن تغییرات عاطفی مانند اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری شروع به مختل کردن کار و زندگی شخصی شما می‌کنند. داروهایی که افسردگی و اضطراب را درمان می‌کنند اغلب برای مبتلایان به این سندرم تجویز می‌شوند. اگر این اختلال تا حد زیادی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است بهتر است که به فکر مراجعه به پزشک باشید. سابقه افسردگی، اضطراب یا سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان می‌تواند علائم معمول PMS را تشدید کند. علائم معمول سندرم پیش از قاعدگی شامل نوسانات خلقی، افسردگی شدید، حملات خشم و اضطراب شدید هستند که برخی از بیماری‌های روانی می‌توانند مدیریت آن‌ها را دشوارتر کنند. در این مقاله کوتاه، درباره نحوه کاهش اضطراب در دوران قاعدگی صحبت کردیم و امیدواریمکه مطالب گفته شده برایتان مفید بوده باشد. اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی شما شدید و غیرقابل کنترل شود، هرگز نباید از اینکه به پزشک مراجعه می‌کنید خجالت بکشید. در این شرایط فقط به دنبال یک مشاوره حرفه‌ای و کاربلد باشید که برای مدیریت اضطراب به شما کند.چنانچه شما نیز تجربه دردهای شدید به هنگام قاعدگی را داشتید؛ خوشحال می‌شویم تا از نحوه کنترل این بحران در قسمت ثبت دیدگاه برای ما بنویسید.

محصولات مرتبط
کاپ قاعدگی لونت سایز 2Lunette 
۹۱۹,۰۰۰ تومان
شفاف
شفاف
آبی
آبی
زرد
زرد
+۲
تنوع
کاپ قاعدگی کاناک سایز بزرگCanackامکان ارسال فوری
۴۸۲,۰۰۰ تومان
قرمز
قرمز
بنفش
بنفش
سبز آبی
سبز آبی
+۲
تنوع
کاپ قاعدگی لونت سایز 1Lunetteامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۹۱۹,۰۰۰ تومان۷۵۰,۰۰۰ تومان
نارنجی
نارنجی
بنفش
بنفش
سفید
سفید
+۲
تنوع
کاپ قاعدگی کاناک سایز کوچکCanack 
۵۵۹,۰۰۰ تومان
قرمز
قرمز
صورتی
صورتی
شفاف
شفاف
+۲
تنوع
کاپ قاعدگی لیوا فارما سایز متوسطLevva pharma 
۴۴۲,۰۰۰ تومان
صورتی
صورتی
بنفش
بنفش
سرخ
سرخ
کاپ قاعدگی مدل 1 سایز کوچک آندیاAndiya 
۴۴۵,۰۰۰ تومان
بنفش
بنفش
صورتی
صورتی
کاپ قاعدگی مدل 2 سایز متوسط آندیاAndiya 
۴۶۵,۰۰۰ تومان
بنفش
بنفش
صورتی
صورتی
کاپ قاعدگی مدل دبل 2 عددی سایز کوچک و متوسط آندیاAndiya تخفیف ویژه
۸۴۹,۰۰۰ تومان۷۹۲,۰۰۰ تومان
بنفش
بنفش
صورتی
صورتی
کاپ قاعدگی مدل ساقه ای سایز متوسط ملوناme luna تخفیف ویژه
ناموجود
×بنفش
بنفش
×اکلیلی
اکلیلی
×نارنجی
نارنجی
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید