یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
بهترین گیاهان طبیعی برای خواب راحت شبانه و نحوه استفاده از آن‌ها

بهترین گیاهان طبیعی برای خواب راحت شبانه و نحوه استفاده از آن‌ها

خواب و استراحت روش طبیعی بدن برای التیام خود است. داشتن خواب باکیفیت و خوب در طول شب، شما را برای یک روز پربار آماده می‌کند. برای احساس آرامش و شادابی به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارید، اما گاهی اوقات داشتن خواب باکیفیت ممکن است کمی دشوار باشد. کم‌خوابی و نخوابیدن اغلب به دلیل سبک زندگی پرهیجان، اضطراب و استرس ایجاد می‌شود. کارشناسان خواب در وبسایت Everynight.com به اهمیت گیاهان برای خواب بهتر اشاره کرده‌اند. موضوع مورد تحقیق کارشناسان، بررسی این موضوع بوده است که چگونه گیاهان طبیعی می‌توانند به افرادی که در طول شب دچار مشکل خواب می‌شوند کمک کنند. این تحقیق توسط دکتر Nayantara Santhi مورد بررسی پزشکی قرار گرفته است.

چگونه گیاهان می‌توانند خواب شب را تقویت کنند و بهبود ببخشند؟

برخی از گیاهان طبیعی، حاوی خاصیت قوی تقویت‌کننده خواب برای یک خواب شبانه آرام هستند. در واقع گیاهان می‌توانند اعصاب و حواس شما را آرام کنند و از این طریق خوابی آرام و عمیق را برای شما فراهم کنند. کم‌خوابی اغلب به دلیل سبک زندگی پرهیجان، اضطراب و استرس ایجاد می‌شود و زندگی عادی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استرس بر تولید ناقل عصبی سروتونین (هورمون شادی) تاثیر می‌گذارد، اما مصرف برخی از مکمل‌های گیاهی می‌تواند سبب کاهش این انتقال‌دهنده شود. برخی از گیاهان طبیعی سرشار از تریپتوفان (اسید آمینه‌ای که سنتز سروتونین را بهبود می بخشد) هستند. افزایش سطح سروتونین، عدم تعادل شیمیایی را که باعث شایع‌ترین اختلال خواب، یعنی بی‌خوابی می‌شود را جبران می‌کند.

5 تا از بهترین گیاهانی که برای خواب بهتر موثر هستند

گیاهان موثر در خواب

بیشتر گیاهان طبیعی دارای سابقه طولانی استفاده برای درمان بی‌خوابی هستند. این داروهای گیاهی از زمان‌های قدیم به عنوان خواب‌آور طبیعی توسط پزشکان تجویز می‌شدند. مطالعات و تحقیقات امروزی نیز از اثربخشی مصرف این گیاهان برای یک خواب عالی حمایت کرده‌اند، بنابراین هر یک از این گزینه‌ها می‌تواند یک روش مناسب برای بهبود وضعیت خواب باشد. اگرچه بسیاری از گیاهان بی‌ضرر هستند و هیچ عارضه جانبی ندارند، ولی بهتر است به محض مشاهده هرگونه علائم یا حساسیت پوستی با پزشک خود مشورت کنید.

1- اسطوخودوس

خواص ضدافسردگی و آرام‌بخش اسطوخودوس به شما کمک می‌کند که بهتر بخوابید. مطالعات نشان می‌دهد که گیاهان اسطوخودوس می‌توانند اعصاب شما را آرام کنند، سطح اضطراب را کاهش دهند و اختلالات خلقی را تثبیت کنند. کاهش استرس، اضطراب و خلق و خوی مثبت باعث بیداری در طول روز و خواب پایدارتر در شب می‌شود. به طور معمول، اسطوخودوس از طریق اسپری یا استنشاقی استفاده می‌شود.

2- بابونه

بابونه یک گیاه دارویی باستانی است و به دلیل اثرات آرامش‌بخشی که دارد شناخته شده است. اثربخش بودن گیاه بابونه فقط مربوط به گذشته نیست، مطالعات امروزی نیز اثربخشی بابونه را ثابت می‌کند. این گیاه پرفایده و پرخاصیت، اضطراب را کاهش می‌دهد، اعصاب شما را آرام می‌کند و بی‌خوابی‌های شبانه را کاهش می‌دهد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است، زنانی که زایمان کرده‌اند و به سختی می‌توانند در طول شب بخوابند، با نوشیدن چای بابونه به مدت دو هفته، کمتر دچار ناکارآمدی خواب و افسردگی می‌شوند. وجود فلاونوئیدهای آرامش‌بخش اعصاب، در چای بابونه آن را به یک نوشیدنی آرام‌بخش محبوب تبدیل کرده است. حتی با استشمام عطر بابونه می‌توانید اثر تسکین‌دهنده آن را احساس کنید.

3- والرین (ریشه گیاه سنبل‌الطیب)

ریشه گیاه سنبل‌الطیب اغلب برای درمان بی‌خوابی، بی‌قراری و اضطراب در برخی از بیماران استفاده می‌شود. اسیدوالرنیک موجود در ریشه سنبل‌الطیب از تجزیه ناقل عصبی GABA جلوگیری می‌کند. این فرآیند باعث خواب بهتر با کیفیت‌تر می‌شود. سنبل‌الطیب بعنوان یک داروی ضداضطراب کار می‌کند و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. این گیاه دارویی در بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها موجود است و معمولا به شکل قرص عرضه می‌شود.

4- گل شور (گل ساعتی)

گل ساعتی حاوی فلاونوئیدهای آرامش‌بخش اعصاب است و به کاهش استرس و اضطراب و خواب بهتر کمک می‌کند. این گل استوایی طعم خوبی دارد و معمولا در بسیاری از داروهای آرام بخش گیاهی و بدون نسخه استفاده می‌شود.

5- گیلاس زمستانی (پنیر باد)

آشواگاندا یک گیاه دارویی است که معمولا برای مبارزه با بی‌خوابی استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی این گیاه نشان داده است که مصرف آن در بهبود تاخیر شروع خواب و کیفیت استراحت موثر است. ترکیبات واقعی خواب‌آور آشواگاندا در برگ‌های این گیاه نهفته است. تری‌اتیلن گلیکول موجود در این گیاه برای از بین بردن احساس استرس و اضطراب و ایجاد آرامش و کمک به شما در به خواب رفتن آسان موثر است. Ashwagandha در نهایت مانند یک آرام بخش عمل می‌کند؛ بنابراین یک جایگزین عالی برای داروهای اضطراب یا داروهای خواب OTC است. این گیاه روی بدن شما کار می‌کند تا به طور طبیعی عادات خواب را بهبود ببخشد. آشواگاندا را می‌توان به صورت کپسول‌هایی که بلعیده می‌شوند خریداری کرد.

نحوه استفاده از گیاهان طبیعی برای خواب بهتر

نحوه استفاده از گیاهان طبیعی برای خواب بهتر

1- چای گیاهی

با اضافه کردن 1 قاشق چایخوری گیاه طبیعی به یک فنجان آب جوش، مقداری چای گیاهی درست کنید. اجازه دهید این دمنوش به مدت 20 دقیقه دم بکشد، سپس از صافی رد کنید و آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر می‌توانید دو تا سه فنجان چای گیاهی در روز بنوشید. اگر سابقه حساسیت یا التهاب دارید بهتر است قبل از مصرف هر چای گیاهی آن را تست کنید.

2- روغن‌های ضروری

قبل از رفتن به رختخواب، روغن‌های ضروری با طعم گیاهان را به آب گرم حمام اضافه کنید تا اثری آرام بخش داشته باشند و خواب را القا کنند. روغن‌های ضروری مخلوط شده با روغن زیتون، هسته انگور یا نارگیل را روی قسمت‌های خاصی از بدن مانند پیشانی، گردن، سینه، مچ دست، سینه، دست‌ها یا پاها ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. پوست شما ممکن است به یک روغن ضروری رقیق نشده حساسیت نشان دهد، بنابراین رقیق کردن آن احتمال واکنش و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد.

3- رایحه درمانی یا آروماتراپی

امروزه رایحه درمانی یا آروماتراپی بعنوان یکی از شاخه‌های مکمل پزشکی شناخته می‌شود. در رایحه درمانی معمولا از اسانس‌های گیاهی و ترکیبات معطر برای بهبود سلامت روح، ذهن و جسم انسان استفاده می‌شود. از گیاهان طبیعی معمولا اسانسی تهیه می‌شود که معطر و خوشبو است. این اسانس معمولا روغن است و روی پوست استفاده می‌شود. آب و الکل حلال‌های دیگری هستند که برای استخراج اسانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و چنین اسانس‌هایی بیشتر شبیه به عطرهای امروزی هستند.

روش استفاده از اسانس‌های گیاهی بسته به انواع مختلفی که دارند، متفاوت است. اسانس‌هایی که پایه روغن دارند معمولا روی پوست مالیده می‌شوند و یا از طریق بینی استشمام می‌شوند. این نوع اسانس‌ها آرامش روحی، ذهنی و کاهش انقباضات را برای شما به همراه دارد. برخی دیگر از اسانس‌ها که روغنی نیستند و پایه آب دارند، معمولا به صورت خوراکی یا بخور مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراقب باشید که هر اسانسی را نمی‌توان به این روش مصرف کرد، چون ممکن است ایجاد مسمومیت کند.

4- مکمل

مکمل‌ عصاره‌های گیاهی را که بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند، خریداری و مصرف کنید. دستورالعمل دوز روی برچسب را بخوانید تا بدانید چه مقدار در روز مصرف کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

یکی از نویسندگان وبسایت Everynight.com گفته است که اختلالات خواب زمانی اتفاق می‌افتد که فرآیندهای طبیعی بیداری و یا شروع خواب اتفاق نمی‌افتد. این اتفاق می‌تواند به دلیل ترکیبی از ژنتیک، محیط، عادات خواب و سایر عوامل روان‌شناختی رخ دهد. اگر الگوی اختلالات خواب در طول زمان ادامه یابد، این مشکل می‌توانند چرخه معیوبی از مشکلات خواب مداوم را ایجاد کند. در پایان این مقاله امیدواریم مطالب و نکات گفته شده برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. اختلالات خوابپیامدهای ناگواری را در زندگی بیداری فرد ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که اکثر متخصصان می‌گویند، سلامت خواب به اندازه رژیم غذایی و ورزش برای سلامتی انسان اهمیت دارد. همچنین با رعایت موارد بالا می‌تواند اختلالات مربوط به خواب خود را به حداقل رسانده و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

محصولات مرتبط
عود تالاس اف ایندیا معبد عرفانی هاری دارشانhari darshanامکان ارسال فوری
۱۴۵,۰۰۰ تومان
۱۵ گرم
عود اونتوس دارشانdarshanامکان ارسال فوری
۴۳,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
عود مخروطی مدیتیشن دارشانdarshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۴۲,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود مخروطی او ام دارشانdarshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۴۲,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود مخروطی کاپتان بلک دارشانdarshan تخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۴۲,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
جا عودی ایستاده طرح مرد عروسکیOther Brandامکان ارسال فوری
۴۶۵,۰۰۰ تومان
0
جا عودی ایستاده طرح آفتاب پرستOther Brandامکان ارسال فوری
۴۶۵,۰۰۰ تومان
0
قرمز
قرمز
عود مخروطی وانیل هاری دارشانhari darshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱۶۴,۰۰۰ تومان۱۰۷,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود مخروطی دارچین سیب قرمز هاری دارشانhari darshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱۶۴,۰۰۰ تومان۱۲۴,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود پلو بلو اسپرت رالف لورن دارشانdarshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۳,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
عود بلو شنل دارشانdarshanامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۳,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
عود تاکسیدو ایوسن لورن دارشانdarshanامکان ارسال فوری
۴۳,۰۰۰ تومان
۲۰ عددی
عود وانیل ساتیاsatya 
۱۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰ گرم
عود آبشاری اکزاتیک ایندین پالو سانتو اولاسullasامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود آبشاری عود اولاسullas تخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
عود آبشاری لاگوست اولاسullas تخفیف ویژه
۴۹,۰۰۰ تومان۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰ عددی
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید