یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
زینک‌ اکساید چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؟

زینک‌ اکساید چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؟

زینک اکساید یا اکسید روی (zingk OX ide) برای درمان یا پیشگیری از تحریکات جزئی پوست مانند سوختگی، بریدگی و بثورات پوست استفاده می‌شود. زینک‌اکساید به دلیل فواید بی‌شماری که برای پوست دارد، یک عنصر محبوب در ساخت محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شود. در اینجا ابتدا به تعریف زینک اکساید می‌پردازیم و سپس برخی از مزایای استفاده از اکسیدروی برای پوست صورت آورده شده است.

زینک اکساید چیست؟

اکسیدروی چیست

اکسیدروی یک ماده معدنی سفید و پودری است که در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله مراقبت از پوست، محافظت در برابر آفتاب و داروسازی استفاده می‌شود. اکسیدروی از فلز روی ساخته شده است. این فلز در ابتدا به پودر ریز تبدیل می‌شود و سپس اکسید می‌شود. اکسیدروی دارای فواید و خواص متعددی است که آن را برای کاربردهای فراوان مناسب می‌کند. به عنوان مثال اکسیدروی غیرسمی، غیرتحریک کننده و غیرحساسیت‌زا است و همین ویژگی‌ها استفاده از آن را روی پوست بی‌خطر می‌کند. اکسیدروی همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مقاوم است و به همین دلیل به یکی از عنصرهای محبوب در ساخت کرم‌های ضد‌آفتاب و سایر محصولات محافظت‌کننده در برابر آفتاب تبدیل شده است.

در بحث مراقبت از پوست، اکسیدروی معمولا در پمادها و کرم‌ها برای تسکین و محافظت از پوست استفاده می‌شود و اغلب برای درمان بیماری‌هایی مانند راش پوشک، سوختگی‌های جزئی و سایر تحریکات پوستی کاربرد دارد. خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی آن نیز برای درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی مفید است. به طور کلی، اکسیدروی یک ماده معدنی همه کاره و مفید با طیف وسیعی از کاربردها در بسیاری از صنایع مختلف از جمله مراقبت از پوست، آرایشی و بهداشتی و پزشکی است.

مزایای استفاده از اکسیدروی برای پوست

همان‌طور که گفتیم زینک اکساید خواص بسیار زیادی دارد و تقریبا در اکثر محصولات پوستی از آن استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص زینک اکساید را می‌خوانید:

1- محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید:

محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید

زینک اکساید یک ضدآفتاب طبیعی و فیزیکی است که محافظت گسترده‌ای در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد می‌کند. این پماد روی پوست صورت قرار می‌گیرد و با منعکس کردن اشعه‌های خورشید، به طور موثر از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می‌کند.

2- خاصیت آرامش‌بخشی پوست:

اکسیدروی دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به تسکین دادن و آرام کردن پوست تحریک شده کمک کند. این ماده اغلب در محصولات طراحی شده برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما، روزاسه و آکنه استفاده می‌شود.

3- خاصیت مرطوب‌کنندگی:

زینک اکساید همچنین می‌تواند به حفظ رطوبت کمک کند و آن را به یک درمان عالی برای پوست‌های خشک و کم آب تبدیل کند. وجود آب و رطوبت کافی به تشکیل یک سد محافظتی محکم روی سطح پوست کمک می‌کند و از این طریق از، از دست دادن رطوبت جلوگیری می‌کند و پوست را هیدراته و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

4- خاصیت ضدمیکروبی:

اکسید روی دارای خاصیت ضدمیکروبی است و همین خاصیت پوست شما را در برابر انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کند. وجود اکسیدروی در محصولات مراقبت از پوست، آن را به یک ماده عالی برای محصولاتی که برای درمان آکنه و سایر عفونت‌های پوستی طراحی شده‌اند، تبدیل کرده است.

5- خاصیت ضدپیری:

پیری پوست یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد و مخصوصا خانم‌ها با آن درگیر هستند. پیری زودرس پوست معمولا از سنین نوجوانی آغاز می‌شود و با افزایش سن شدیدتر می‌شود. زینک‌اکساید یک آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست شود، کمک می‌کند. زینک‌اکساید همچنین می‌تواند به تحریک تولید کلاژن کمک کند که برای حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست ضروری است. به طور کلی، اکسیدروی یک ماده همه کاره و مفید برای پوست است که می‌تواند به محافظت، تسکین و تغذیه پوست شما کمک کند. زینک‌اکساید یک عنصر محبوب در بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب است و فواید زیادی برای محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید دارد.

6- محافظت از طیف گسترده:

اکسیدروی محافظت گسترده‌ای را در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد می‌کند. این بدان معناست که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید محافظت می‌کند.

7- ایجاد سدفیزیکی در برابر تابش خورشید:

ایجاد سدفیزیکی در برابر تابش خورشید

اکسیدروی به عنوان یک مانع فیزیکی بین پوست و اشعه‌های خورشید عمل می‌کند. این ماده، اشعه‌های ماوراء بنفش را به جای جذب از طریق پوست، کاملا منعکس می‌کند. همین ویژگی زینک‌اکساید را به گزینه‌ای عالی برای افرادی با پوست حساس یا کسانی که می‌خواهند از ضدآفتاب‌های شیمیایی اجتناب کنند، تبدیل کرده است.

8- عدم ایجاد حساسیت روی پوست:

اکسیدروی ماده‌ای ملایم است و نسبت به برخی از ضدآفتاب‌های شیمیایی کمتر احتمال دارد که باعث تحریک یا واکنش‌های آلرژیک شود. اکسیدروی یک ضدآفتاب معدنی است و برای افرادی که پوست حساس یا بیماری‌هایی مانند اگزما یا روزاسه دارند، گزینه‌ای عالی است.

9- غیرکومدون‌زا:

اکسیدروی غیر کومدون‌زا است، به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کند و باعث ایجاد جوش و آکنه نمی‌شود.

10- محافظت و ماندگاری طولانی‌مدت:

اکسیدروی برای محافظت طولانی مدت شناخته شده است. برخلاف برخی از ضدآفتاب‌های شیمیایی که می‌توانند به سرعت تجزیه شوند، اکسیدروی محافظت طولانی مدت‌تری روی پوست به جای می‌گذارد. اکسیدروی به دلیل قدرت ماندگاری عالی خود شناخته شده است و می‌تواند برای مدت طولانی از پوست شما محافظت کند. زینک‌اکساید هنگامی که در معرض نور خورشید یا گرما قرار می‌گیرد، تجزیه نمی‌شود یا با سرعت خیلی کم شروع به تجزیه شدن می‌کند. این ویژگی، زینک‌اکساید را به گزینه‌ای عالی برای فعالیت‌های خارج از منزل یا زمان‌های طولانی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارید، تبدیل کرده است.

11- خاصیت تسکین‌دهندگی پوست:

اکسیدروی دارای خاصیت ضدالتهابی است و همین ویژگی می‌تواند به تسکین و آرامش پوست کمک کند. این ویژگی باعث می‌شود که زینک‌اکساید برای افرادی که پوست حساس یا واکنشی دارند، گزینه‌ای عالی باشد. به طور کلی، اکسیدروی یک ماده موثر و ایمن برای محافظت از پوست در برابر آفتاب است که فواید زیادی برای پوست دارد. اکسید روی یک ضدآفتاب فیزیکی است که از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) خورشید محافظت می‌کند.

12- محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB:

زینک اکساید محافظت با طیف گسترده‌ای را ارائه می‌دهد، به این معنی که می‌تواند اشعه‌های UVA و UVB خورشید را مسدود کند. اشعه UVA احتمال ابتلا به پیری و سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این در حالی است که اشعه UVB می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

13- منعکس کردن اشعه ماوراء بنفش خورشید:

بر خلاف ضدآفتاب‌های شیمیایی که اشعه‌های ماوراء‌بنفش را جذب می‌کنند و آن‌ها را به گرما تبدیل می‌کنند، اکسیدروی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می‌کند و اشعه UV را از روی سطح پوست منعکس می‌کند. این مکانیسم اثر باعث می‌شود که اکسیدروی کمتر باعث تحریک پوست یا ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.

14- مناسب برای انواع پوست:

زینک‌ اکساید را می‌توان برای افراد با انواع پوست از جمله کودکان و زنان باردار استفاده کرد. در حالت کلی اکسیدروی یک ماده موثر و ایمن برای محافظت در برابر نور خورشید است که فواید زیادی در برابر نور خورشید دارد. این ماده با مسدود کردن اشعه‌های مضر UV می‌تواند از آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست جلوگیری کند.

خواص ضدباکتریایی اکسیدروی

خواص ضدباکتریایی اکسیدروی

نشان داده شده است که اکسیدروی دارای خاصیت ضدباکتریایی است، به این معنی که می‌تواند به مهار رشد یا از بین بردن انواع خاصی از باکتری‌ها کمک کند. در اینجا به تعدادی از دلایلی که نشان می‌دهد اکسیدروی برای مبارزه با باکتری‌ها مفید است، اشاره شده است.

1- از بین بردن باکتری‌ها و مهار رشد آن‌ها:

اکسیدروی می‌تواند با ایجاد تداخل در دیواره سلولی باکتری، به مهار رشد باکتری‌ها کمک کند. این تداخل قادر است که تکثیر باکتری‌ها را دشوارتر کند. اکسیدروی همچنین می‌تواند با تولید گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) که می‌توانند به غشای سلولی باکتری آسیب برسانند و عملکردهای ضروری سلولی را مختل کنند، باکتری‌ها را از بین ببرد.

2- جلوگیری از تشکیل بیوفیلم:

نشان داده شده است که اکسیدروی از تشکیل بیوفیلم‌ها، (اجتماعاتی از باکتری‌ها هستند که می‌توانند روی سطوح ایجاد شده و باعث عفونت شوند) جلوگیری می‌کند. این خاصیت می‌تواند به ویژه در محیط‌های پزشکی حائز اهمیت باشد. محیط‌های بیمارستانی و پزشکی جایی هستند که بیوفیلم‌های باکتریایی می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

3- موثر در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها:

نشان داده شده است که اکسیدروی در برابر انواع باکتری‌ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، سودوموناس آئروژینوزا و سالمونلا انتریکا موثر است. خاصیت ضدباکتریایی اکسیدروی منجر به استفاده از آن در طیف وسیعی از کاربردها از جمله ترمیم زخم و استفاده در تولید وسایل پزشکی و محصولات مراقبت شخصی مانند دئودورانت‌ها و محصولات بهداشت دهان شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که اکسیدروی می‌تواند در برابر انواع خاصی از باکتری‌ها موثر باشد، ولی یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف نیست و ممکن است در برابر همه انواع عفونت‌های باکتریایی موثر نباشد.

اثرات ضدپیری زینک اکساید

مشخص شده است که اکسیدروی دارای اثرات ضدپیری بر روی پوست صورت است. در اینجا به برخی از دلایلی که اکسیدروی می‌تواند به جلوگیری از علائم پیری پوست کمک کند یا این علائم را کاهش دهد، اشاره شده است.

1- محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید:

اکسیدروی یک ضدآفتاب فیزیکی است که اشعه‌های UVA و UVB را منعکس و یا جذب می‌کند. اشعه ماورابنفش خورشید عاملی است که می‌تواند باعث بروز علائم پیری زودرس پوست از جمله ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و هایپرپیگمانتاسیون شود. در واقع اکسیدروی می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید و عوارض ناشی از آن با محافظت کند.

2- خاصیت آنتی‌اکسیدانی:

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

اکسیدروی یک آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در پوست کمک کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند و بروز علائم پیری پوست را جلو بیندازند.

3- التیام زخم:

اکسیدروی می‌تواند به بهبود پوست آسیب دیده ناشی از زخم‌ها و ساییدگی‌ها کمک کند. در واقع اکسیدروی این توانایی را دارد که به کاهش جای زخم و ترویج بازسازی سلول‌های سالم پوست کمک کند.

4- مرطوب کننده:

اکسید روی یک مرطوب‌کننده فوق‌العاده است و می‌تواند به حفظ رطوبت در پوست کمک کند. استفاده مداوم از اکسیدروی سبب جلوگیری از خشکی و بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک روی سطح پوست می‌شود.

5- تسکین‌دهنده و آرام بخش:

اکسیدروی دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به تسکین و آرامش پوست شما کمک کند. این خاصیت می‌تواند به ویژه برای افرادی که پوست حساس یا واکنشی دارند، مفید باشد و جلوی چروک شدن پوست آن‌ها را بگیرد.

6- تولید کلاژن:

روی یک ماده معدنی ضروری برای تولید کلاژن (پروتئینی که به پوست ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌دهد) است. اکسیدروی با حمایت از تولید کلاژن، می‌تواند به سفت و جوان نگه داشتن پوست کمک کند.

به طور کلی، اکسیدروی به دلیل توانایی آن در محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، خنثی کردن اثر مخرب رادیکال‌های آزاد، بهبود زخم، مرطوب کردن، تسکین دادن و آرام کردن پوست و حمایت از تولید کلاژن می‌تواند یک عنصر مفید در محصولات مراقبت از پوست ضدپیری باشد.

خواص ضدالتهابی زینک اکساید

خواص ضدالتهابی اکسیدروی

بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که اکسیدروی دارای خاصیت ضدالتهابی است، به این معنی که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. در اینجا برخی از دلایلی که اکسیدروی می‌تواند خاصیت ضدالتهابی داشته باشد، آورده شده است.

1- سرکوب تولید سیتوکین:

نشان داده شده است که اکسیدروی می‌تواند تولید سیتوکین‌های پیش التهابی (مولکول‌های سیگنالی که می‌توانند باعث التهاب شوند) را مهار کند. در واقع اکسیدروی با سرکوب کردن تولید سیتوکین، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

2- کاهش استرس اکسیداتیو:

اکسیدروی یک آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند. استرس اکسیداتیو شرایطی است که در آن عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارد و همین عدم تعادل می‌تواند منجر به التهاب و آسیب‌های بافتی شود. در حالت عادی با کاهش استرس اکسیداتیو، التهابات پوستی نیز به خودی خود کاهش پیدا می‌کند.

3- تعدیل پاسخ ایمنی:

اکسیدروی می‌تواند به تعدیل پاسخ ایمنی کمک کند، به این معنی که می‌تواند سبب تعادل سیستم ایمنی و جلوگیری از التهاب پوستی بیش از حد شود. این ویژگی می‌تواند به ویژه برای افرادی که دارای شرایط خودایمنی یا شرایط التهابی مزمن هستند، مفید باشد.

4- کمک به بهبود زخم:

اکسیدروی می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند. زمانی که زخم‌های سطحی بدن در مدت زمان کوتاه بهبود پیدا کنند احتمال بروز عفونت و التهاب پوستی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در واقع وظیفه اکسیدروی این است که با ترویج بازسازی بافت آسیب‌دیده، از ایجاد التهاب و مشکلات پوستی جلوگیری کند.

5- تسکین‌دهنده و آرام‌بخش پوست:

اکسیدروی دارای اثر تسکین‌دهنده و آرام‌بخشی بر روی پوست صورت است. این ویژگی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا روزاسه که با التهاب همراه است، مفید باشد. به طور کلی، اکسیدروی می‌تواند یک عنصر مفید در ساخت محصولاتی باشد که برای کاهش التهاب و تسکین پوست طراحی شده‌اند. خاصیت ضدالتهابی اکسیدروی می‌تواند برای طیف وسیعی از مشکلات، از بهبود زخم گرفته تا شرایط خودایمنی و تحریک پوست مفید باشد.

آیا پماد زینک‌اکساید برای کاهش چربی پوست موثر است؟

در حالت کلی باید بگوییم که پماد زینک‌اکساید برای کاهش و یا از بین بردن چربی‌های اضافی پوست موثر نیست. پماد زینک‌اکساید یک درمان موضعی است که عمدتا برای محافظت و تسکین پوست استفاده می‌شود و در درمان بثورات پوستی، سوختگی‌های جزئی و سایر تحریکات پوستی موثر است. اگر به دنبال محصولی برای از بین بردن چربی‌های اضافی پوست خود هستید، می‌توانید از یک پاک‌کننده یا تونر مخصوص پوست‌های چرب یا مستعد آکنه استفاده کنید.

این نوع محصولات اغلب، حاوی موادی مانند اسیدسالیسیلیک یا بنزوئیل‌پراکسید هستند و این توانایی را دارند که با حل کردن چربی اضافی در خود و باز کردن منافذ، وضعیت پوست را بهبود ببخشند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه روغن اضافی ممکن است برای برخی افراد نگران‌کننده و آزاردهنده باشد، اما همیشه هم چیز بدی نیست. پوست انسان برای حفظ رطوبت خود و محافظت در برابر عوامل استرس‌زای خارجی به مقداری روغن نیاز دارد. اگر چربی پوست شما خیلی زیاد است و برای درمان آن به مشکل برخورده‌اید، بهتر است که با یک پزشک متخصص صحبت کنید. پزشک می‌تواند بهترین محصولات و روتین‌ها را برای نوع پوست و نگرانی‌های شما تجویز کند.

استفاده از اکسیدروی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

زینک اکسید یک عنصر محبوب در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست است. اکسیدروی یک ماده ضدآفتاب بسیار موثر است که محافظت گسترده‌ای در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد می‌کند. این ماده برای پوست ملایم است و کمتر از سایر ترکیبات ضد‌آفتابی باعث تحریک پوست می‌شود. از طرف دیگر اکسیدروی به دلیل توانایی پوشش‌دهی بالا، ایجاد پوشش مات و همچنین خواص غیرتحریک‌کنندگی‌اش، به یک ماده محبوب در تولید محصولات آرایشی معدنی تبدیل شده است. اگر بخواهیم به طور کلی به شما بگوییم، اکسیدروی یک ماده همه کاره و مفید در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست است و مزایای فراوانی که دارد، آن را به انتخابی محبوب برای انواع مختلف محصولات پوستی تبدیل کرده است.

کاهش منافذ باز پوست با اکسیدروی

اکسیدروی دارای خاصیت منقبض‌کنندگی پوست است و می‌تواند به کاهش ظاهر منافذ باز روی پوست کمک کند. هنگامی که این پماد به صورت موضعی استفاده می‌شود، می‌تواند به سفت کردن پوست کمک کند و منافذ باز روی سطح پوست را کوچک‌تر نشان دهد. در ادامه چند راه را به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید از اکسیدروی برای کاهش منافذ باز پوست خود استفاده کنید.

1- ماسک‌های صورت:

اکسیدروی را می‌توان با مواد دیگری مانند خاک رس کائولن یا ژل آلوئه‌ورا ترکیب کرد تا به یک ماسک صورت قدرتمند دست پیدا کرد. این ماسک‌ها می‌توانند به کاهش ظاهر منافذ باز پوست کمک کنند. این ماسک‌ها را می‌توانید یک یا دو بار در طول هفته استفاده کنید تا به پوستی صاف، محکم، انعطاف‌پذیر و زیبا دست پیدا کنید.

2- کرم ضدآفتاب:

همان‌طور که قبلا ذکر شد، اکسیدروی به دلیل توانایی آن در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، یکی از مواد رایج در کرم‌های ضدآفتاب است. با استفاده از ضدآفتاب حاوی اکسیدروی می‌توانید به محافظت از پوست در برابر آسیب و کاهش ظاهر منافذ باز پوست کمک کنید.

3- مرطوب‌کننده:

مرطوب‌کننده

اکسیدروی را می‌توان به انواع مرطوب‌کننده‌ها و سایر محصولات مراقبت از پوست اضافه کرد تا به بهبود ظاهر کلی پوست کمک کند. با استفاده روزانه و مداوم از مرطوب‌کننده مبتنی بر اکسیدروی، می‌توانید پوست‌تان را محکم و صاف نگه دارید و منافذ باز آن را کاهش دهید.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که اکسیدروی می‌تواند به کاهش ظاهر منافذ باز کمک کند، اما یک راه حل دائمی و همیشگی نیست. حفظ یک برنامه منظم مراقبت از پوست که شامل پاکسازی، لایه‌برداری و مرطوب کردن پوست باشد به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

افزایش رطوبت پوست با زینک اکساید

زینک اکساید دارای خواص متعددی است که برای افزایش رطوبت پوست مفید است. استفاده از اکسیدروی در ترکیب با دیگر مرطوب‌کننده‌ها، با ایجاد یک سد محکم در برابر از دست دادن رطوبت، پوست شما را هیدراته، مرطوب و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. با استفاده از کرم ضدآفتاب حاوی اکسیدروی، می‌توانید از آسیب آفتاب و کم‌آبی که می‌تواند منجر به خشکی و چروکیدگی پوست شود، جلوگیری کنید. به طور کلی، اکسیدروی می‌تواند یک ماده مفید در محصولات مراقبت از پوست برای افزایش رطوبت پوست و بهبود سلامت کلی آن باشد. با این حال، استفاده از محصولات مراقبت از پوست که به طور خاص برای نوع پوست و نگرانی‌های شما فرموله شده‌ باشند و همین‌طور حفظ یک روال منظم مراقبت از پوست که شامل پاکسازی، لایه‌برداری و مرطوب‌کننده است برای حفظ بهترین ظاهر پوست بسیار مهم است.

کرم زینک‌ اکساید برای درمان جوش و آکنه

اکسیدروی ماده‌ای است که به دلیل خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی خود می‌تواند در درمان جوش و آکنه موثر باشد. کرم زینک‌اکساید را می‌توان به صورت مستقیم روی تک تک جوش‌ها برای درمان جوش و لک استفاده کرد. خواص ضدالتهابی موجود در کرم زینک‌اکساید می‌تواند به کاهش قرمزی و تورم کمک کند. در حالی که خواص ضدمیکروبی آن می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مولد جوش و آکنه کمک کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید از کرم اکسیدروی برای کمک به درمان جوش و آکنه استفاده کنید.

ماسک شبانه:

کرم زینک‌اکساید را می‌توان به عنوان یک ماسک شبانه برای کمک به کاهش ظاهر آکنه استفاده کرد. برای استفاده از فواید این ماسک کافی است قبل از رفتن به رختخواب یک لایه نازک از کرم را روی صورت بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح روی پوست بماند تا کاملا جذب آن شود.

ضدآفتاب:

ضدآفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند آکنه را تشدید کند و باعث ایجاد جای زخم شود. بنابراین استفاده از ضدآفتابی که منافذ را مسدود نمی‌کند یا آکنه را تشدید نمی‌کند، بسیار مهم است. اکسیدروی یک ماده ضدآفتاب غیرکومدون‌زا است که می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد کند و در عین حال به کاهش التهاب و تحریک نیز کمک کند.

مرطوب‌کننده:

کرم زینک‌اکساید را می‌توان به عنوان مرطوب‌کننده برای پوست‌های مستعد آکنه استفاده کرد. این محصول به کاهش التهاب و جلوگیری از جوش کمک می‌کند و در عین حال سبب آبرسانی عمیق به پوست صورت می‌شود. هنگام خرید پماد اکسیدروی برای بهبود جوش و آکنه، مهم است محصولی را انتخاب کنید که به طور خاص برای صورت فرموله شده باشد و منافذ را مسدود نکند. اگر جوش و آکنه‌های مداوم یا شدید دارید، بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید تا بهترین درمان را برای نیازهای فردی شما توصیه کند.

نحوه استفاده از پماد اکسیدروی برای درمان آکنه

پماد زینک‌ اکساید به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی می‌تواند درمان مفیدی برای جوش و آکنه باشد. در این قسمت چند مرحله برای استفاده از پماد اکسیدروی برای درمان آکنه آورده شده است.

1- صورت خود را بشویید و تمیز کنید

مهم‌ترین نکته برای موثر بودن روش‌های درمانی مشکلات پوستی، استفاده از محصولات بر روی پوست تمیز است. قبل از استفاده از هر گونه درمان آکنه، مهم است که صورت خود را تمیز کنید تا آلودگی و چربی اضافی کاملا پاک شود. سعی کنید برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست از یک پاک کننده ملایم برای شستشو پوست صورت استفاده کنید.

2- پوست خود را خشک کنید

پوست خود را با یک حوله تمیز خشک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. استفاده از پماد زینک‌اکساید روی پوست خیس، غلظت آن را کم می‌کند و تاثیرپذیری محصول را کاهش می‌دهد.

3- پماد را بمالید

در نهایت بعد از شستن و خشک کردن پوست نوبت به استفاده از پماد اکسیدروی می‌رسد. با استفاده از نوک انگشت تمیز، یک لایه نازک از پماد اکسیدروی را روی نواحی آسیب دیده صورت خود بمالید. اجازه دهید پماد حداقل به مدت 15 دقیقه قبل از استفاده از سایر محصولات مراقبت از پوست، جذب پوست شود. مراقب باشید که از ورود پماد به داخل چشم یا دهان خودداری کنید.

4- در صورت نیاز تکرار کنید

می‌توانید از پماد زینک‌اکساید به عنوان یک درمان نقطه‌ای برای تک تک جوش‌ها استفاده کنید، یا می‌توانید آن را روی مناطق بزرگ‌تری از صورت خود بمالید تا التهاب را کاهش داده و از ایجاد جوش‌ جلوگیری کند. بعد از زدن پماد اگر احساس کردید مقدار آن کم است و یا تمام صورت را پوشش نداده است، مجددا زدن آن را تکرار کنید.

5- از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

اگر در طول روز از پماد اکسیدروی استفاده می‌کنید، استفاده از کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید بسیار مهم است. اکسیدروی یک ترکیب طبیعی ضدآفتاب است که می‌تواند محافظتی با طیف گسترده‌ از پوست را بدون مسدود کردن منافذ ایجاد کند. اگرچه زینک‌اکساید یک ضدآفتاب است ولی نباید بعد از زدن آن مرحله کرم ضدآفتاب را حذف کرد. در واقع هیچ محصولی نمی‌تواند جایگزین استفاده از ضدآفتاب شود. هنگام استفاده از پماد اکسید‌روی برای درمان آکنه، مهم است این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج را ببینید. معمولا مدتی طول می‌کشد تا نتیجه استفاده از محصولات مراقبت از پوست را روی صورت خود مشاهده کنید.

عوارض جانبی استفاده از اکسیدروی

عوارض جانبی استفاده از اکسیدروی

زینک‌اکساید یک عنصر رایج در ساخت بسیاری از محصولات مراقبت شخصی مانند کرم ضدآفتاب و لوازم آرایشی است. به طور کلی پماد زینک‌اکساید برای استفاده موضعی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مانند هر محصول دیگری می‌تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از عوارض جانبی استفاده از پماد زینک‌اکساید می‌پردازیم.

1- تحریک پوست

اکسیدروی می‌تواند باعث تحریک پوست شود، به خصوص در افرادی که پوست حساس و خیلی نازکی دارند. علائم تحریک پوست ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ولی در حالت کلی شامل قرمزی، خارش و تورم است.

2- ایجاد واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک نسبت به اکسیدروی داشته باشند. علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل بثورات پوستی، کهیر، خارش و مشکل در تنفس باشد.

3- ایجاد مشکلات تنفسی

از آن‌جایی که پماد زینک‌اکساید به صورت مستقیم روی پوست صورت زده می‌شود، بوی آن توسط بینی احساس می‌شود. استنشاق مقادیر زیادی اکسیدروی می‌تواند باعث مشکلات تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.

4- تحریک چشم

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و به سرعت تحریک می‌شود. تماس با اکسیدروی می‌تواند باعث تحریک چشم و بروز علائمی مانند قرمزی، خارش و آبریزش شود.

5- ایجاد حالت تهوع

یکی از بدترین عوارض استفاده از پماد زینک ایجاد احساس حالت تهوع در فرد است. مصرف مقادیر زیاد اکسیدروی می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود. این احساس ممکن است بعد از هر بار استفاده از پماد در شما ایجاد شود. توجه به این نکته مهم است که احتمال تجربه عوارض جانبی اکسیدروی نسبتا کم است، به خصوص زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شود. اگر علائم یا عوارض غیرمعمولی را تجربه کردید، بهتر است مصرف را قطع کرده و با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. در پایان امیدواریم که این مقاله از وبسایت ریحا برای شما مفید بوده باشد و از خواندن آن نهایت استفاده را برده باشید. اگر تجربه یا نظری در رابطه با استفاده ازمحصولات حاوی زینک اکساید دارید، خوشحال می‌شویم تا آن را با ما در میان بگذارید.

محصولات مرتبط
کرم ضد آفتاب ضد لک رژوسول SPF 90 آردنArdene 
۱۵۵,۰۰۰ تومان
peach beige
peach beige
light beige
light beige
کرم ضد آفتاب ضد جوش اکنه سل SPF 50 آردنArdene 
۱۵۳,۰۰۰ تومان
peach beige
peach beige
natural beige
natural beige
کرم ضد آفتاب ضد لک ملاسول SPF 30 آردنArdene 
۹۱,۰۰۰ تومان
neutral beige
neutral beige
light beige
light beige
کرم ضد آفتاب شاداب کننده فارما سان سلوشن SPF 50 مایMyامکان ارسال فوری
۵۹۰,۰۰۰ تومان
بی رنگ
بی رنگ
کرم ضد آفتاب ضد چروک انتی ایجینگ SPF 50 سان سیفSun Safe 
۲۹۸,۰۰۰ تومان
بی رنگ_4 ساعته
بی رنگ_4 ساعته
بی رنگ_2 ساعته
بی رنگ_2 ساعته
کرم ضد آفتاب ضد حساسیت فوندیشن افکت SPF 25 الاروEllaroامکان ارسال فوری
۶۳۰,۰۰۰ تومان
light beige
light beige
natural beige
natural beige
×soft caramel
soft caramel
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید