یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
9 راه موثر و کاربردی برای درمان آکنه هورمونی

9 راه موثر و کاربردی برای درمان آکنه هورمونی

در این مقاله از وبسایت ریحا می‌خواهیم در مورد آکنه هورمونی صورت صحبت کنیم. درست زمانی که فکر می‌کنیم دوران بلوغ به پایان رسیده و از شر آکنه‌ها خلاص می‌شویم، با موج جدیدی از جوش‌ها در دهه 20 زندگی مواجه می‌شویم. درست در نزدیکی زمان پریود، انبوهی از جوش‌ها روی گونه، فک و پیشانی ظاهر می‌شوند و زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نوع از جوش‌ها معمولا به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد می‌شوند.

آکنه هورمونی چیست؟

اصطلاح آکنه هورمونی معمولاً برای توصیف آکنه زنانه با شروع سن بزرگسالی استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری آکنه هورمونی به این دلیل است که، همیشه یک نوع اختلال هورمون در به وجود آمدن این نوع از جوش‌ها دخیل است. این نوع آکنه می‌تواند در دهه‌های 20، 30 و 40 سالگی شما ظاهر شود و بر افرادی که قبلاً جوش‌های کیستیک را تجربه کرده‌اند و کسانی که تجربه نکرده‌اند تأثیر بگذارد.

آکنه هورمونی چگونه است؟

آکنه هورمونی تقریباً همیشه ماهیتی کیستیک و التهابی دارد. این آکنه‌ها با پاپول‌های قرمز دردناک، پوسچول‌ها و کیست‌های عمیق در قسمت تحتانی صورت خود را نشان می‌دهند و می‌توانند جای زخم را برای مدت طولانی روی صورت حفظ کنند. آکنه هورمونی در خفیف‌ترین شکل خود با یک یا دو جوش نزدیک به قاعدگی ظاهر می‌شود، اما برای بسیاری از افراد ممکن است در تمام ماه باقی بماند. آکنه هورمونی بیشتر در قسمت پایین صورت (در قسمت پایین گونه‌ها، خط فک، چانه) و بدن (در سراسر قفسه سینه، پشت و شانه‌ها) رخ می‌دهد، اما می‌تواند بین ابروها نیز ظاهر شود.

علل ایجاد آکنه هورمونی

برای ایجاد آکنه هورمونی چند دلیل اصلی وجود دارد. اول اینکه جوش‌های شما در امتداد یک سوم پایینی صورت شما ایجاد می‌شوند و این وضعیت قبل از پریود، زمانی که تستوسترون بیش از حد تولید می‌شود، بدتر می‌شود. علاوه بر این، چند علت هورمونی دیگر برای ایجاد آکنه وجود دارد. بارداری نیز سبب تغییر در هورمون‌ها و بروز آکنه می‌شود. همچنین، کاهش هورمون‌های تولید مثلی (معروف به یائسگی) می‌توانند باعث آکنه هورمونی شود، زیرا بدن شما با سطوح نوسانی سازگار است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی دیگر از مقصران بروز آکنه هورمونی است. این سندروم می‌تواند در زنان و در سنین باروری رخ دهد و نوسانات هورمونی را به همراه داشته باشد. این مشکل، عوارضی همچون افزایش طول چرخه قاعدگی و چاقی را به همراه دارد.

نحوه درمان آکنه هورمونی

پیشگیری از آکنه هورمونی ممکن است کار سختی به نظر برسد. با وجود اینکه این نوع آکنه توسط هورمون‌های شما ایجاد می‌شود، اما چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای درمان آن انجام دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای درمان آکنه هورمونی تغییر در سبک زندگی است. برای درمان آکنه در ابتدا باید علت عدم تعادل در هورمون‌ها را پیدا کنید تا بتوانید آن را ریشه‌کن کنید.

1- عدم تعادل هورمونی خود را کنترل کنید

وقتی صحبت از آکنه هورمونی به میان می‌آید، باید بدانید که بدن نسبت به آندروژن‌ها، به ویژه تستوسترون، حساس است. مطالعات تخمین می‌زنند که تقریبا 50 درصد زنان 20 تا 29 ساله آکنه‌های هورمونی را تجربه می‌کنند. برای اطمینان از اینکه علت اصلی آکنه‌ها مشکلات هورمونی هستند، باید یک آزمایش خون هورمونی انجام دهید تا از سطح هورمون‌هایتان مطمئن شوید. به طور معمول نیاز است که این آزمایش‌ها را در زمان‌های مختلفی از ماه انجام دهید تا نتایج آن صحیح و درست باشد.

2- پاکسازی منافذ با بنزوئیل پراکسید

به گفته پزشکان بهترین داروی موضعی برای آکنه هورمونی، بنزوئیل پراکسید است. وقتی صحبت از کشتن باکتری‌ها و پاکسازی منافذ در درازمدت، بدون مقاومت آنتی‌بیوتیکی به میان می‌آید، هیچ چیز بجز بنزوئیل پراکسید نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این ماده ضدمیکروبی بسیار قدرتمند است، به این معنی که باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برد و از بازگشت جوش‌ها جلوگیری می‌کند.

متخصصان پوست استفاده از بنزوئیل پراکسید را در غلظت‌های بین 2.5 تا 10 درصد برای حداکثر فواید توصیه می‌کند. این ماده زمانی که به شکل یک لوسیون سبک روی پوست باقی بماند، بهترین عملکرد را دارد. با این حال برخی از پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های حاوی بنزوئیل پراکسید می‌توانند پس از شست‌وشو با غلظت مؤثری روی پوست باقی بمانند.

3- انتخاب یک رژیم غذایی مناسب

نحوه درمان آکنه هورمونی ارتباط زیادی با رژیم غذایی شما دارد. در واقع مطالعات نشان داده‌اند که لبنیات می‌تواند آکنه را بدتر کند. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف لبنیات تولید تستوسترون را در افرادی که آن را مصرف می‌کنند تحریک می‌کند و افزایش سطح تستوسترون می‌تواند آکنه را شدیدتر کند. هیچ تفاوتی ندارد که شیر و لبنیات پرچرب یا کم‌چرب استفاده کنید، در هر صورت لبنیات به سرعت جذب بدن می‌شوند و تعادل هورمون‌ها را به هم می‌ریزند.

غذاهای سرشار از قند نیز مقصر دیگر به هم خوردن تعادل هورمون‌ها هستند. برای جلوگیری از ایجاد آکنه هورمونی بهتر است که از آرد تصفیه شده، شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های فرآوری شده اجتناب کنید. تاثیر دقیق این خوراکی‌ها هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که این کربوهیدرات‌های تصفیه شده منجر به افزایش انسولین می‌شوند. این افزایش انسولین در نهایت مشکلات هورمونی را ایجاد می‌کند.

4- لایه‌برداری با اسیدسالیسیلیک

بهترین غلظت اسیدسالیسیلیک تا دو درصد و برای زمانی است که شما یک محصول بدون نسخه را انتخاب می‌کنید. برای لایه‌برداری پوست شما به دنبال محصولی هستید که منافذ را باز کند و التهابات را کاهش دهد. استفاده از محصولات حاوی اسیدسالیسیلیک در مدت زمان کوتاهی پوست شما را لایه‌برداری می‌کند و التهاب و آکنه آن را کاهش می‌دهد.

5- کاهش استرس و اضطراب

مضطرب و پرخاشگر بودن نه تنها برای ذهنیت شما مضر است، بلکه وضعیت پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع استرس باعث ترشح انواع هورمون‌ها می‌شود که می‌توانند پاسخ التهابی را در بدن ایجاد کنند. این ترشح هورمون عامل اصلی ایجاد التهاب و آکنه است و همان چیزی است که منجر به جوش‌های کیستیک قرمز عمیق و بزرگ می‌شود. در این شرایط هر کاری که می‌توانید برای کاهش التهاب انجام دهید برای آکنه شما مفید خواهد بود.

هیدراته ماندن و کاهش استرس مواردی هستند که اغلب در مورد مراقبت از پوست نادیده گرفته می‌شوند. ورزش نیز به تغذیه سلول‌های پوستی و حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند، به این دلیل که جریان خون را افزایش می‌دهد. زمانی که صحبت از کارهای ضروری و مهم برای سلامت پوست می‌شود، اولویت دادن به خواب کافی نیز مهم است. خواب و استراحت کافی با استرس و اضطراب مبارزه می‌کند و به عملکرد بدن و سیستم‌های هورمونی کمک می‌کند. پس خوب بخواهید و از نوشیدن آب غافل نشوید

6- استفاده از قرص ضدبارداری برای تعادل هورمون‌ها

اگر با پزشک خود مشورت کرده‌اید، داروهای ضدبارداری درمان خوبی برای مشکلات هورمونی ایجاد کننده آکنه هستند. در این شرایط بهترین گزینه‌های تجویزی برای آکنه هورمونی، قرص‌های ضد بارداری و اسپیرونولاکتون‌ها هستند. قرص‌های ضدبارداری به تنظیم هورمون‌های شما و کاهش سطح تستوسترون کمک می‌کنند. نتیجه این کار کاهش جوش‌های ناشی از هورمون‌ها است. گزینه دیگر خود اسپیرونولاکتون است. اگرچه این دارو به طور خاص برای درمان آکنه طراحی نشده است، اما اغلب برای همین منظور استفاده می‌شود.

این دارو قادر است از تحریک غدد چربی توسط تستوسترون جلوگیری کند. هرچه چربی پوست کمتر باشد، درخشش پوست، احتمال بسته شدن منافذ پوست و تامین غذای مورد نیاز باکتری‌های مولد آکنه کمتر خواهد بود. تاثیر قرص‌های ضدبارداری بر آکنه تا حدی است که برخی از داروهای ضدبارداری خوراکی حتی توسط FDA برای استفاده در درمان آکنه تایید شده‌اند. اگر از قبل در حال کنترل بارداری هستید یا به فکر انجام آن هستید، حتما از متخصص زنان خود برای پیشگیری از بارداری قرصی را بخواهید که به آکنه شما نیز کمک کند.

7- پیش گرفتن یک روتین مقابله با آکنه

حتی زمانی که پوست شما خوب است، باید روتین مراقبت از پوست پیشگیرانه خود را ادامه دهید. این بدان معناست که علاوه بر ضدآفتاب روزانه یا محافظت از آفتاب، به استفاده از رتینوئید موضعی خود مانند ژل دیفرین ادامه دهید، و اگر پوست شما تحریک نمی‌شود و می‌تواند لایه‌بردار را تحمل کند، دو تا سه بار در هفته از اسیدهای آلفا هیدروکسی یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. ژل دیفرین علاوه بر پاکسازی آکنه‌های موجود، با افزایش گردش سلولی پوست، احتمال مسدود شدن منافذ را به حداقل می‌رساند و از این طریق به جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید در آینده نیز کمک می‌کند. علاوه بر این ژل، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده غیرکومدوژنیک نیز می‌توانند برای جلوگیری از بروز آکنه مناسب باشند.

8- مراجعه به متخصص پوست

اگر از روش‌های درمان خانگی استفاده کرده‌اید ولی برای شما مناسب نبوده است، مراجعه به یک پزشک متخصص مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن به درمان آکنه بپردازید. یک قانون کلی صحیح در مورد روش‌های درمانی این است که اگر رژیم درمانی شما بعد از دو هفته پوست شما را بهبود نداده، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. علت مراجعه این است که به احتمال زیاد شما به داروهای دارای نسخه احتیاج دارید. علاوه بر مصرف دارو، درمان‌های دیگری در مطب وجود دارند که ممکن است برای درمان آکنه مفید باشند. از جمله این درمان‌ها می‌توان به نور درمانی LED و لایه‌برداری شیمیایی اشاره کرد. قبل از هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

9- استفاده از مکمل‌های روی (زینک)

روی (زینک) یک داروی ضدالتهاب است و می‌تواند فواید زیادی برای درمان آکنه داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده مکمل خوراکی روی تاثیر زیادی بر درمان آکنه دارد. این دارو علاوه بر مصرف خوراکی به شکل موضعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رد ادامه شما را با چند نمونه از ضدجوش‌های پرفروش و پرطرفدار موجود در بازار آشنا می‌کنیم:

1- رول استاپ باتن اکتی پور نوروا

رول استاپ باتن اکتی پور نوروا

خرید رول استاپ باتن اکتی پور نوروا

یکی از مزایای مهم رول ضد جوش استاپ باتن اکتی پور نوروا سرعت در درمان می باشد. این محصول به طور سریع با نفوذ به لایه های زیرین پوست تمام آلودگی ها و عوامل ایجاد کننده جوش ها را از بین برده و با استفاده از ترکیبات غنی خود پوستی صاف و یکدست ایجاد می نماید. وجود ترکیب نیاسین آمید در رول ضد جوش نوروا مدل ان سی سریعاً جوش های ملتهب، دردناک و موضعی را درمان کرده و لک ها و قرمزی بر جای مانده را نیز از بین می برد. روند درمان این محصول به گونه ای است که هیچ گونه حساسیت و عوارض پوستی ایجاد نکرده و با استفاده از عناصر مرطوب کننده به کار رفته در ساختار خود، مانع از خشکی بیش از حد پوست خواهد شد.

همچنین رول ضد جوش استاپ باتن اکتی پور نوروابا انقباض مویرگی به درمان آکنه روزاسه کمک شایانی کرده و بدون ایجاد حساسیت به نور آفتاب تمامی آکنه های پوست را از بین می برد. این محصول بواسطه ترکیبات ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال خود، به طور مؤثر آلودگی های موجود در سلول های پوست را از بین برده و عوامل ایجاد کننده آکنه را کاملاً نابود می سازد. با استفاده از رول ضد جوش استاپ باتن اکتی پور نوروامی توان علاوه بر درمان آکنه های متوسط تا شدیدی به از بین بردن لک‌ها و جای جوش‌ها نیز کمک فراوانی نمود.

2- کرم ضدجوش سبیوم گلوبال بایودرما

کرم ضدجوش سبیوم گلوبال بایودرما

خرید ضدجوش سبیوم گلوبال بایودرما

کرم ضد جوش بایودرما مدل سبیوم گلوبال از جمله محصولات درمان کننده آکنه های پوستی و جلوگیری از بروز مجدد آنها بر روی پوست می باشد. این کرم با استفاده از ترکیبات ضد جوش تمام عوامل ایجاد کننده آکنه بر روی پوست را از بین برده و منافذ پوست را از آلودگی ها و چربی اضافی پاکسازی می نماید.کرم ضد جوش بایودرما مدل سبیوم گلوبال با خاصیت لایه برداری ملایم، سلولهای مرده و آلودگی های سطح پوست را از بین برده و منافذ باز پوست را بهبود می بخشد. تنظیم نمودن کیفیت و میزان ترشح سبوم توسط این کرم، می تواند به میزان قابل ملاحظه ای آکنه ها و جوش های ایجاد شده بر روی پوست را کاهش داده و پوستی صاف و یکدست ایجاد نمود.

کرم ضد جوش بایودرما مدل سبیوم گلوبال به صورت مؤثر آکنه ها و کمدون های سرسیاه پوست را درمان کرده و ترشح سبوم را به میزان زیادی کاهش می دهد. این محصول همانند دیگر محصولات برند بایودرما، مورد آزمایش متخصصین پوست قرار گرفته و اثرات آن مورد اثبات و تایید آنها قرار گرفته است. وجود ترکیبات ضد التهاب و تسکین دهنده در ساختارکرم ضد جوش بایودرما مدل سبیوم گلوبال، از بروز خارش، قرمزی و التهاب بر روی پوست جلوگیری کرده و با استفاده از عوامل رطوبت رسان به کار رفته در ساختار خود، رطوبت مورد نیاز سلولهای پوست را حفظ می نماید.

3- کرم ضد جوش الی ژن

کرم ضد جوش الی ژن

خرید ضد جوش الی ژن

کرم لایه بردار ضد جوش الی ژن مناسب انواع پوست در حجم50 میل تولید شده است. این محصول مراقبت پوست، در کاهش و رفع جوشهای صورت بسیار موثر است. این کرم با از بین بردن جوشها پوستی شفاف و شاداب برای فرد به ارمغان می آورد. کرم لایه بردار الی ژن به عنوان یک پاک کننده عمل می کند و علاوه بر این با کنترل ترشج چربی پوست مانع از ایجاد جوش بر روی پوست می شود.برند اُلی ژن بر این فلسفه بنا شده است : زیبایی در انحصار کسی نیست و هر کس می تواند به روش انحصاری خود زیبا باشد.واحد تحقیق و توسعه ی شرکت آرین زیست جم بر آنست تا با بهره گیری از دستاوردهای علمی روز دنیا و با اتکا به متخصصان مجرب شرکت در زمینه ی فرمولاسیون برتر و استفاده از مواد اولیه ی با کیفیت از تامین کنندگان معتبر جهانی نظیر Mibelle سوئیس و BAFT آلمان ، همواره با کیفیت ترین و به روزترین فرآورده های تخصصی بهداشتی درمانی را به بازار عرضه کند.

4- کرم ژل ضد جوش ام کیو

کرم ژل ضد جوش ام کیو

خرید ژل ضد جوش ام کیو

درمان انواع جوش های ظاهر شده در سطح پوست یکی از مهمترین دغدغه های درمان و مراقبت از پوست می باشد. زیرا درمان نشدن آکنه ها و عدم تعادل چربی پوست به مراتب زمینه را برای رشد باکتری ها فراهم نموده و پوست با آلودگی شدیدی روبرو خواهد شد. کرم MQ با نفوذ به لایه های عمقی پوست، تأثیر بسزایی در از بین بردن عوامل جوش زا و تنظیم فعالیت غدد چربی داشته و درمانگر انواع آکنه های پوستی خواهد بود.

عناصر آنتی باکتریال موجود در کرم ضد جوش ام کیو MQ با از بین بردن آلودگی های راه یافته به منافذ پوست و پاکسازی آنها، پوست را برای بازسازی و از بین بردن آکنه های شدید یاری کرده و پوستی صاف و یکدست و عاری از هر گونه آکنه را به ارمغان می آورد. کرم ام کیو ضد جوش علاوه بر درمان جوش ها نقش مهمی در از بین بردن جای جوش های باقی مانده دارد. عوامل لایه بردار موجود در کرم ژل ضد جوش ام کیو MQ به صورت ملایم و بدون ایجاد هیچ گونه عارضه ای با از بردن سلول های مرده سطح پوست تمامی آکنه ها را درمان کرده و لک های پوستی را نیز از بین خواهد برد.

5-ژل اس او اس پیور اسکین اوریفلیم

ژل اس او اس پیور اسکین اوریفلیم

خرید ژل اس او اس پیور اسکین اوریفلیم

ژل اس او اس پیور اسکین گزینه ای مناسب برای از بین بردن سریع لکه و آکنه است. فرمولاسیون این محصول غنی از عصاره‌ی طبیعی گواوا و سالیسیلیک اسید است که آکنه‌ها را تشخیص می‌دهد و مورد هدف قرار می‌دهد. این ژل توسط متخصصین پوست تایید شده است و در طول 8 ساعت، جوش‌ها و نواقص پوستی را مورد هدف قرار می‌دهد. طی 24 ساعت پس از استفاده، این محصول اندازه‌ی جوش‌ها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. هر زمانی که شاهد ظهور جوش جدید روی پوست بودید می‌توانید از این محصول استفاده کنید. این ژل می‌تواند تا حدی باعث سوزش پوست شود اما زمانی که پوست به آن عادت کند، این محصول تاثیر شگفت انگیزی در کاهش جوش‌ها خواهد داشت.

در پایان این مطلب امیدواریم نکات گفته شده درباره جوش‌های هورمونی و روش‌های درمان آن‌ها برایتان مفید و جذاب بوده باشد. همچنین سعی کردیم تا با معرفی تک‌تک موارد بالا، شما را با چند نمونه از ضدجوش‌های پرفروش آشنا کرده باشیم. با کلیک بر روی گزینه خرید، می‌توانید مستقیما به صفحه معرفی این ضدجوش‌ها در وبسایت ریحا دسترسی یابید و در صورت تمایل اقدام به خرید اینترنتی محصول مورد نظر بر حسب نوع پوست خود کنید. در ضمن اگر تجربه خاصی درباره تهیه و استفاده هر کدام از این کالاهای اشاره شده دارید، خوشحال می‌شویم تا نظرتان را در قسمت ثبت دیدگاه برای ما نوشته و از نقاط ضعف و قوت این محصولات برای ما بگویید.

محصولات مرتبط
فوم ژل ضد جوش صورت ام کیوMQامکان ارسال فوری
۴۴۶,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
کرم جمع کننده منافذ سبیوم پرریفاینر بایودرماBiodermaامکان ارسال فوری
۱,۰۲۳,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
ژل ضد آکنه رزا پیور رزالیاRosalia 
۲۲۰,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
کرم ضدجوش 3 در 1 اکتی پور نورواNoreva 
۱,۱۵۰,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
ژل ضد جوش ویلگاسVilgas 
۵۰۲,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
ژل کرم ضد جوش ویتالیرvitalayer 
۱۵۸,۰۰۰ تومان
۱۵ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید