یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
آیا ژل مو باعث ریزش مو و آسیب به آن می‌شود؟

آیا ژل مو باعث ریزش مو و آسیب به آن می‌شود؟

همه ما در سنین نوجوانی و اوایل جوانی برای اینکه تیپ و ظاهر خوبی داشته باشیم از چیزهایی مانند ژل مو، عطر و محصولات ضدجوش استفاده کرده‌ایم. تمام این چیزها در کنار یکدیگر احساس رضایت را در ما ایجاد می‌کردند تا جایی که گاهی اوقات در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی می‌کردیم. در گذشته ژل مو یک محصول زیبایی پرکاربرد محسوب می‌شد که در اکثر خانه‌ها وجود داشت. ژل مو معمولا برای فر کردن موها استفاده می‌شود و این حالت را برای مدت طولانی حفظ می‌کند. ژل‌ها حالت‌دهنده‌های جامد و شفاف هستند که در ظرف‌های کاسه‌ای به فروش می‌رسند. وجود برخی نگرانی‌ها نسبت به ژل مو، باعث شده است که استفاده از آن کمتر متداول باشد و محصولات دیگر بتوانند جای آن را پر کنند.

ژل مو چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

ماده اصلی برای تولید ژل مو، شکلی از مونومر وینیل مانند پلی وینیل پیرولیدون (PVP) و وینیل پیرولیدون (VP) است که ژل را به شکل جامد در می‌آورد. در کنار این ترکیبات، مواد دیگری مانند پارابن، سولفات و الکل نیز در ساخت ژل مو استفاده می‌شود که همین ترکیبات عامل اصلی مضر بودن ژل است.

1- پارابن‌ها

رایج پارابن‌ها متیل پارابن، اتیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن هستند. این پارابن‌ها برای محافظت از ژل در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کاربرد دارند و در حالت کلی عمر محصول را افزایش می‌دهند. اینگونه ترکیبات موجود در ژل مو، می‌توانند سبب تحریک پوست سر شوند، پس باید تا جای ممکن از مصرف آن‌ها خودداری کنید. این اجتناب به خصوص اگر پوست سرتان حساس و مستعد شوره است ضرورت بیشتری دارد.

2- سولفات‌ها

سولفات یکی دیگر از ترکیباتی است که در ساخت ژل مو به کار می‌رود. سولفات‌ها عمدتا در شامپوها و پاک‌کننده ها به عنوان سورفکتانت نقش دارند و حباب‌هایی از کف را ایجاد می‌کنند که به حذف کثیفی، چربی و تجمع محصولات حالت‌دهنده روی پوست سر کمک می‌کنند. سولفات علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی دارای خاصیت ضدمیکروبی هم هست. همین ویژگی سبب استفاده از آن در ژل مو شده است. سولفات‌ها نیز مانند پارابن‌ها می‌توانند سبب تحریک پوست سر شوند. پس اگر پوست حساس و آسیب‌پذیر دارید بهتر است که از ژل مو استفاده نکنید.

3- الکل

الکل یکی از چیزهایی است که سبب افزایش خشکی پوست سر و موها می‌شود. این ماده همچنین موها را کدر و شکننده می‌کند و در نهایت منجر به ریزش آن‌ها می‌شود. پس اگر ریزش مو دارید و موهایتان با کوچک‌ترین بی احتیاطی دچار شکستگی می‌شود به هیچ عنوان سمت استفاده از ژل مو نروید.

آیا ژل مو باعث ریزش مو می‌شود؟

در حالت کلی باید بگوییم اگر به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم حساس هستید باید استفاده از ژل مو را کنار بگذارید. اگر چه ژل مو به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود ولی نحوه استفاده از آن ممکن است سبب آسیب به موها و ریزش آن‌ها شود. استفاده از ژل برای صاف کردن موها سبب سفت شدن آن‌ها می‌شود و موها را تحت فشار قرار می‌دهد. پس به هیچ عنوان برای مدل موهایی مانند صافی، از ژل استفاده نکنید.

استفاده مداوم از ژل مو بدون اینکه هر روز شسته شود، می‌تواند بر میکروبیوم پوست سر تاثیر بگذارند و در نهایت منجر به ایجاد شوره سنگین شود. ژل مو علاوه بر اینکه سبب ریزش مو می‌شود، به دلیل الکلی که دارد موها را خشک می‌کند و منجر به ایجاد خارش شدیدی روی پوست سر می‌شود. زمانی که پوست سر بیش از حد خشک باشد، برای جبران این خشکی مقدار بیشتری سبوم تولید می‌کند و همین مقدار اضافی سبب چرب و روغنی شدن موها می‌شود.

چگونه از ریزش مو در اثر استفاده از ژل مو جلوگیری کنیم؟

عوارض استفاده از ژل مو تا حد زیادی به نوع و جنس پوست سر و موها بستگی دارد. استفاده از ژل ممکن است در برخی افراد همراه با خارش، شوره و ریزش مو باشد، در حالی که فرد دیگری هیچ‌گونه مشکلی با ژل مو نداشته باشد. اگر واقعا عاشق ژل مو هستید و استفاده از آن هیچ واکنش و عوارضی روی سرتان نداشته است، می‌تواند استفاده از آن را ادامه دهید. فقط مراقب باشید که از روش صحیح برای استفاده از ژل استفاده کنید که به موهایتان آسیبی وارد نکند. در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره می‌کنیم که سلامت پوست و موی سر شما را هنگام استفاده از ژل مو تضمین می‌کند.

1- استفاده از ژل به مقدار کم

اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از ژل مو به مقدار خیلی کم استفاده کنید. از آن‌جایی که ژل مو یک محصول حالت‌دهنده مو قوی است نباید در مصرف آن زیادی‌روی کرد. برای شروع حالت دادن موها، مقدار کمی ژل بردارید و در ادامه اگر به ژل بیشتری نیاز داشتید، به مقدار آن اضافه کنید.

2- از برخورد ژل با پوست سر خودداری کنید

ژل مو همان‌طور که از نامش پیدا است مخصوص موها است و نباید روی پوست سر زده شود. استفاده از ژل مو روی پوست سر می‌تواند منجر به تحریک پوست، شوره، خارش و ریزش موها شود.

3- از ژل‌های محلول در آب استفاده کنید

برای اینکه سلامت موهایتان حفظ شود باید از ژل‌های محلول در آب استفاده کنید. محصولات محلول در آب به این صورت هستند که بدون هیچ ماده شوینده‌ای و فقط در تماس با آب خالی شسته می‌شوند. البته این موضوع باعث نمی‌شود که از شامپو استفاده نکنید. شامپو زدن باعث می‌شود تمام باقی‌مانده‌های ژل و آلودگی‌ها از پوست و ساقه مو جدا شوند و از بین بروند.

4- به طور منظم شامپو بزنید

نکته بسیار بسیار مهم در رابطه با استفاده از ژل مو این است که، اگر از ژل مو استفاده می‌کنید باید موهایتان را مرتب شامپو بزنید. اگر از مقدار زیادی ژل مو استفاده می‌کنید، شامپو نزدن موها باعث می‌شود که موهایتان از ریشه شل شود و چرب و روغنی به نظر برسد. در پایان این مقاله امیدواریم که مطالب گفته شده در باره ژل مو به قدر کافی برایتان مفید بوده باشد و با راه‌های محافظت از مو در برابر ژل مو آشنا شده باشید.

افرادی که موی کوتاهی دارند معمولا برای حالت دادن به موهای خود دچار مشکل می‌شوند. مشکل در حالت دادن به موهای کوتاه فقط مختص خانم‌ها نیست بلکه برای آقایانی که موی کم‌حجم و نازک دارند نیز کار را سخت می‌کند. در میان محصولات موجود در بازار ژل مو بهترین چیزی است که حالت دادن به موی کوتاه را آسان می‌کند. ژل مو با قدرتی که دارد، حالت موها را برای مدت زمان طولانی ثابت نگه می‌دارد و باعث خراب شدن آن‌ها نمی‌شود؛ اما در صورت استفاده مداوم از ژل مو باید مراقبت‌های لازم از مو صورت بگیرد.

محصولات مرتبط
ژل مو هارد لوک هربال ژل سینرهCinere 
۱۶۵,۵۰۰ تومان
۱۵۰ میل
ژل مو سوپر هارد گتسبیGatsby 
۱۹۰,۰۰۰ تومان
۳۰۰ میل
۱۵۰ میل
ژل واکس کریستالCrystal 
۱۱۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
ژل مو مات و نامرتب لورئالLoreal 
۳۴۰,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
ژل مو تقویت کننده نوتریپلنیش آوداaveda 
۴,۵۸۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
۴۰ میل
ژل مو حالت دهنده الاستیک نیوآNivea 
۴۳۷,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
ژل مو حالت دهنده اولترا استرانگ 06 آگیواAgivaامکان ارسال فوری
۱۲۱,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید