یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
7 راه برای درمان گل مژه

7 راه برای درمان گل مژه

گل مژه یک توده قرمز و گاها دردناک در اطراف لبه پلک شما است که ممکن است شبیه یک جوش خشک یا چرکی باشد. گل مژه به طور کلی زمانی رخ می‌دهد که غده چربی یا فولیکول مو در اطراف پلک، عفونی یا مسدود شود. گل مژه‌ها معمولا از چند روز تا چند هفته می‌توانند بهبود پیدا کنند. در این مقاله چند درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند به تسکین علائم گل مژه و تسریع روند بهبودی کمک کند.

اکثر غدد چربی نزدیک چشم ما روغنی تولید می‌کنند که به چسبیدن اشک به چشم کمک می‌کنند و آن‌ها را روان نگه می‌دارند. این غدد می‌توانند توسط چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها مسدود شوند و در نهایت منجر به تشکیل گل مژه شوند. محل تشکیل گل مژه روی پلک و جایی است که مژه به پلک می‌رسد. این اتفاق کاملا شبیه به ایجاد جوش‌های صورت است که در اثر بسته شدن منافذ روی سطح پوست ایجاد می‌شود.

روش‌های درمان گل مژه

اگر چشم‌تان گل مژه زد به هیچ وجه نگران نشوید. بیشتر گل‌مژه‌ها به خودی خود یا با کمک درمان‌های خانگی در حدود یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.اما اگر طول درمان گل مژه طولانی‌تر شد یا به نظر بدتر شد، به چشم پزشک یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. پزشک به شما می‌گوید که استفاده از روش‌های درمان خانگی کافی است یا باید به سراغ روش‌های درمانی دیگر بروید.ما در اینجا چند روش ساده و موثر برای درمان گل‌مژه را به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها سریع‌تر بهبود یابید.

1- کمپرس گرم:

کمپرس گرم به تسکین درد، کاهش التهاب و تخلیه چرک از داخل گل مژه و رفع التهاب کمک می‌کند. برای تهیه کمپرس گرم کافی است یک تکه پارچه تمیز را در آب گرم خیس کنید و سپس مایع اضافی را بگیرید و به مدت پنج تا ده دقیقه روی قسمتی که گل مژه ایجاد شده است قرار دهید. این روش ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه برای خلاص شدن از شر گل مژه است. بنابراین اگر زمان یا انرژی لازم برای ترکیب سایر درمان‌ها را ندارید، می‌توانید این روش را امتحان کنید. آب گرم به کاهش تورم کمک می‌کند و گل مژه شما را حداکثر ظرف مدت چهار روز بهبود می‌بخشد.

2- استفاده از چای کیسه‌ای گرم:

چای کیسه‌ای گرم یکی دیگر از مواردی است که می‌توان از آن به عنوان کمپرس گرم استفاده کرد. کمپرس چای کیسه‌ای گرم به دلیل خاصیت ضدباکتریایی که دارد می‌تواند تورم را کاهش دهد و با التهاب و قرمزی مبارزه کند. استفاده از این روش کاملا ساده است و نیاز به هیچ مهارت خاصی ندارد. برای تهیه این کمپرس در ابتدا باید یک عدد چای کیسه‌ای را در یک ظرف آب جوشانده شده بیندازید و بگذارید حدود یک دقیقه دم بکشد.

اجازه دهید چای کیسه‌ای خنک شود، سپس به مدت 5 تا 10 دقیقه از آن به عنوان کمپرسور استفاده کنید. از این روش می‌توانید برای یک یا هر دو چشم خود استفاده کنید. نکته مهم در رابطه با استفاده از چای کیسه‌ای این است که همیشه از یک چای کیسه‌ای جداگانه برای هر کدام از چشم‌ها استفاده کنید.

3- ماساژ با گیاه آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا یک گیاه پرخاصیت و پرکاربرد برای درمان مشکلات مربوط به پوست و مو است. برای درمان گل مژه می‌توانید مقداری از ژل‌آلوئه‌ورا را به نوک انگشتانتان بزنید و به آرامی ناحیه اطراف پلک و نزدیک گل مژه را ماساژ دهید. مراقب باشید که ژل آلوئه‌ورا را مستقیما روی گل مژه نزنید، به این دلیل که ممکن است سبب بروی حساسیت شود. در عوض، باید ناحیه اطراف و در نزدیکی گل مژه را به دقت ماساژ دهید تا با شل کردن عضلات اطراف گل مژه، آلودگی و باکتری‌ها به آرامی از داخل جوش تخلیه شوند. مراقب باشید که در این روش، هیچگونه اعمال فشاری نباید وجود داشته باشد.

4- شستشو با شامپو بچه:

از شامپو بچه برای شستشو پلک‌های خود استفاده کنید تا از ایجاد گل مژه‌های جدید در اطراف چشم جلوگیری کنید. فرمولاسیون شامپو بچه بسیار ملایم است و چشم را تحریک نمی‌کند. مقداری از شامپو بچه را با آب معمولی مخلوط کنید و از یک تکه پنبه برای تمیز کردن پلک‌های خود استفاده کنید. برای اثربخشی این روش می‌توانید این کار را یک روز در میان انجام دهید و پلک‌تان را به خوبی بشویید. شستشو مداوم، آلودگی و باکتری خارج شده از گل مژه را پاکسازی می‌کند و جلو پخش شدن آن روی دیگر قسمت‌های پوست را می‌گیرد.

5- استفاده از محلول نمکی:

محلول نمکی همچنین دارای خواص ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است که در درمان بسیاری از عفونت‌ها و حتی گل مژه‌ها مفید است. گاهی اوقات و در موارد شدید، گل مژه می‌تواند منجر به بی‌خوابی فرد شود. بنابراین درمان گل مژه پیش از اینکه سبب بروز التهاب و تورم شود اولویت دارد. یک محلول نمکی می‌تواند در چنین مواردی معجزه کند. استفاده از محلول نمکی علاوه بر اینکه درد را تسکین می‌دهد، تورم و التهاب را نیز کاهش می‌دهد.

6- خودداری از انجام آرایش:

تا زمانی که گل مژه شما بهبود پیدا نکرده است، از دست زدن به ناحیه نزدیک چشم خودداری کنید و تا زمانی که عفونت بهبود نیافته است، از لوازم آرایش استفاده نکنید. همیشه، قبل از شروع دوباره آرایش، مطمئن شوید که لوازم آرایش مربوط به چشم را با یک محصول جدید جایگزین کرده باشید. همچنین باید حداقل هر پنج تا شش ماه یکبار لوازم آرایش چشم خود را تعویض کنید تا از تجمع باکتری در محصول و سپس ورود آن به چشم جلوگیری کنید.

7- استفاده از عینک:

در حالی که گل مژه شما در حال بهبود است، باید از استفاده از هر چیزی در نزدیکی چشم خود که می‌تواند باکتری بیشتری را به ناحیه عفونی وارد کند، خودداری کنید. متأسفانه ورود دوباره باکتری به ناحیه آسیب‌دیده چشم، وضعیت را بدتر می‌کند و شدت گل مژه را افزایش می‌دهد. اگر قصد خروج از منزل را دارید حتما از عینک استفاده کنید تا از ورود آلودگی به اطراف چشم‌ها جلوگیری کنید.

نکته قابل توجه این است که حتما باید عینک‌تان را هر روز بشویید تا هیچ آلودگی روی آن وجود نداشته باشد. تا زمانیکه گل مژه کاملا بهبود پیدا کند استفاده از عینک را ادامه دهید. در پایان این مطلب امیدواریم نکات گفته شده درباره گل‌مژه و روش‌های درمان آن برایتان مفید و جذاب بوده باشد. شما هم اگر تجربه خاصی درباره رفع و درمان گل‌مژه دارید، لطفا نظرات خود را در قسمت ثبت دیدگاه برای ما بنویسید تا سایر همراهان ریحا نیز از تجربیات طلایی شما بهره‌مند شوند.

محصولات مرتبط
ژل بهداشتی آلوئه ورا ویرگوVIERGO 
۱۱۴,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
ژل آلوئه ورا 94 درصد بعد از سوختگی سی گلSeagull 
۱۳۲,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
۱۰۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید