یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
موهاتو اینطوری باید بشوری تا سالم بمونه

موهاتو اینطوری باید بشوری تا سالم بمونه

با نگاه سطحی به حمام کردن و شستشو موها این‌طور به نظر می‌رسد که شستن موها نه تنها کار سخت و پیچیده‌ای نیست، بلکه بسیار ساده و پیش پا افتاده است. شستن موها یک کار تکراری است و خیلی از ما به روش صحیح این کار اهمیتی نمی‌دهید و هرجور که دوست داریم با موهای سرمان رفتار می‌کنیم. موهای خیس نسبت به موهای خشک، آسیب‌پذیری بیشتری دارد و با کوچک‌ترین اشتباهی شکننده می‌شود. در بین ما افرادی هستند که از یک روش اصولی برای شستن موها پیروی می‌کنند و از این طریق مانع از صدمه دیدن موهایشان می‌شوند.

عوامل زیادی وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به مو وارد می‌کند. همان‌طور که رسیدگی و مراقبت از پوست صورت از اهمیت زیادی برخوردار است، مراقبت از موها نیز باید با اهمیت تلقی شود.منافذ پوست سر انسان مانند منافذ پوست در معرض انواع آلودگی‌های محیطی و ترشح چربی قرار دارد و اگر این منافذ به خوبی پاکسازی و تمیز نشوند باعث ریزش و آسیب به موها می‌شود. برای محافظت از موهای سر، متخصصان پوست توصیه می‌کنند از شامپو مناسب با جنس موهایتان استفاده کنید و از چنگ زدن پوست و مو سر خودداری کنید.

با توجه به توصیه‌هایی که در این مورد وجود دارد باز هم برخی افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند و به طرز اشتباهی با موها رفتار می‌کنند. عوامل زیادی از جمله درجه حرارت آب، نوع شامپو، مقدار شامپو، ماساژ پوست سر، استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو، روغن‌تراپی و نحوه خشک کردن موها برسلامت و رشد موها تاثیرگذار است. اگر هر کدام از این موارد به درستی انجام نشود شما با مشکل ریزش و کم‌پشتی موها مواجه خواهید شد.اگر دوست دارید موهایی سالم، بدون موخوره، خوش‌حالت و پرپشت داشته باشید در مرحله اول باید با زیاد شستن آن‌ها خداحافظی کنید.

شستشو زیاد، چربی طبیعی مو را از بین می‎برد و موها را خشک، خشن، وز و بدحالت می‌کند. شستشن موها نیاز به صبر و حوصله دارد و اگر بخواهید زودتر آن را به اتمام برسانید در حق موهایتان ظلم کرده‌اید. فراموش نکنید که ماسک و نرم‌کننده مو نقش مهمی در تغذیه و خوش‌حالت کردن موها دارند و اگر از آن‌ها استفاده نشود، ظرف مدت زمان کوتاهی موهایتان خشک و دارای موخوره می‌شوند. روغن‌تراپی نیز به تقویت موهای سرتان کمک می‌کند و شما از آسیب و صدمه دور نگه می‌دارد. در این مقاله در رابطه با اینکه چطور باید موهای سرتان را بشویید تا سالم و قوی باقی بمانند صحبت کردیم. اگر می‌خواهید با چند نکته کلیدی و کاربردی مهم آشنا شوید تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

عدم استفاده از آب داغ برای شستن موها

عوامل زیادی از جمله روشی که برای حالت دادن به موها استفاده می‌شود، روشی که برای شستشو موها استفاده می‌شود و در حالت کلی نحوه برخورد با موها باعث می‌شوند که سلامت موها به خطر بیفتد. یکی از مواردی که آسیب زیاد و جبران‌ناپذیری به موها وارد می‌کند شستن موها با آب داغ است. اگرچه بدن ما دوش گرفتن با آب گرم را ترجیح می‌دهد، اما آب سرد برای سلامت موها بهتر است و مزایای بیشتری نسبت به آب گرم دارد. خوشبختانه برای اینکه بتوانیم موهای سالم و پرپشتی داشته باشیم لازم نیست که دست به کارهای عجیب و غریب بزنیم بلکه فقط کافی است، تغییرات کوچکی را در سبک زندگی خود ایجاد کنیم.

این تغییر کوچک می‌تواند عوض کردن درجه حرارت آبی باشد که با آن سرمان را شستشو می‌دهیم. حمام کردن با آب داغ، سبب برهم خوردن تعادل هیدراسیون موها می‌شود و همین اتفاق موها را خشک و شکننده می‌کند.موهای خشک و شکننده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و با هر فشار و رفتار اشتباه به‌سرعت خرد شده و شروع به ریزش می‌کنند. شستشو موها با آب داغ علاوه بر اینکه چربی مفید و مورد نیاز موها را از بین می‌برد بلکه پوست سر را در شرایطی قرار می‌دهد که چربی بیشتری تولید کند.

همین شرایط به ریشه موها آسیب می‌زند و در نهایت سبب ریزش شدید مو می‌شود. از این رو هنگام استحمام سعی کنید درجه حرارت آب را در حد متعادل نگه دارید و زمانی که می‌خواهید موها را آبکشی کنید دمای آب را تا جایی که برای‌تان قابل تحمل است پایین بیاورید. در واقع موی انسان هیچ زمانی شکننده‌تر از موقعی که در معرض آب قرار دارد نیست. در این حالت کوتیکول محافظت‌کننده از موها در کم‌ترین سطح اثرگذاری خود قرار دارد. اگر موهایتان رنگ شده است باید این را بدانید که آب داغ، ثبات و ماندگاری رنگ مو را کاهش می‌دهد. زمانی که با آب خیلی گرم دوش می‌گیرید لایه رویی و کوتیکول مو از بین می‌رود و همین موضوع از دلایل اصلی برای پاک شدن رنگ موها است.

استفاده از آب خنک برای شستن موها سبب محکم شدن منافذ پوست و افزایش گردش خون می‌شود. آب سر با حفظ چربی محافظ مو، مانع از خشک شدن مو می‌شود و از شکستگی و آسیب دیدن موهای سر جلوگیری می‌کند. زمانی که با آب سرد دوش بگیرید رطوبت موها بهتر حفظ می‌شود و همچنین شانه‌پذیری آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. شستن موها با آب سرد سبب درخشان و براق شدن موها می‌شود و فقط کافی است به مدت یک هفته در طول تابستان دوش گرفتن با آب خنک را تجربه کنید. بعد از یک هفته شسشو موها با آب سرد، متوجه تغییر در جنس و بهبود وضعیت موهایتان خواهید بود. آب خنک در عرض 10 الی 15 ثانیه کوتیکول موها را سفت می‌کند و سبب تحریک جریان خون می‌شود.

آب گرم حمام، چربی موجود در پوست سر که به‌نوعی نرم‌کننده طبیعی برای موها محسوب می‌شود را در خود حل می‌کند و مواد مغذی که باید جذب موها شوند را از بین می‌برد. عملکرد آب داغ به این صورت نیست که مستقیما سبب ریزش موها شود، اما با تاثیراتی که روی ساقه و ریشه می‌گذارد، سبب بروز التهاب شده و ریشه موها را سست و ضعیف می‌کند. با توجه به توضیحاتی که در مورد معایب استفاده از آب داغ گفتیم، بهتر است دمای آب را با دمای بدن‌تان هماهنگ کنید تا نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم که سبب آسیب رساندن به موهایتان شود.

استفاده از شامپو به اندازه کافی

برای داشتن موهای زیبا، سالم و تمیز، انتخاب و خرید شامپو مناسب حرف اول را می‌زند. استفاده از شامپو مناسب و روش صحیح شستن موها مورد مهمی است که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. احتمالا این جمله که هرچه موهایتان را کمتر بشویید و شامپو بزنید بهتر است به گوش‌تان خورده است. فکر می‌کنیم این جمله تا چه حد درست و قابل استناد استناد است؟

بر اساس نظر پزشکان و متخصصان زیبایی، پاسخ قاطعی برای این سوال که هرچند وقت یک بار باید موها را شست وجود ندارد و آن‌چه بیشتر توصیه می‌شود این است که هر روز موها را شامپو نزنید. این توصیه بیشتر برای افرادی جوابگو است که میزان ترشح چربی موهایشان معمولی است و هرچه کمتر شامپو بزنند، زیبایی و حالت موها بهتر خواهد بود. جنس مو، نوع مو، ضخامت مو، چربی مو و سبک زندگی در افراد مختلف متفاوت است و همین تفاوت‌ها از جمله عواملی هستند که فاصله زمانی حمام کردن و شامپو زدن موها را مشخص می‌کنند.

به‌طور متوسط برای یک فرد عادی که موهای نرمالی دارد، شستن یک روز در میان و یا حتی دو و سه روز در میان موها کار خوبی است، اما اگر جنس پوست و موی چربی دارید قضیه کاملا تغییر می‌کنید.اگر دیدید موهای سرتان به‌طور واضح چرب است و کف سرتان میخارد و پوسته پوسته شده است، بی‌شک زمان شامپو زدن موها فرا رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از شامپو و شستن مو در افراد مختلف، به چند عامل بستگی دارد و باید در فواصل زمانی مختلفی انجام شود. برخی از افراد عادت دارند هر روز دوش می‌گیرند و سرشان را شامپو می‌زنند، برخی دیگر نیز منتظر می‌شوند تا موهایشان چرب شود، سپس اقدام به شستن آن‌ها می‌کنند.

همزمان با ترشح چربی کف سر، ساقه موها نیز چرب می‌شوند و با وجود اینکه چرب بودن موها ظاهر خوبی ندارد ولی نبود چربی نیز سلامت موها را به خطر می‌اندازد. هرچه مو مجعدتر باشد و تارهای آن ضخیم‌تر باشند، چربی کف سر، دیرتر در بین تارهای مو پخش می‌شود و ساقه آن دیرتر چرب می‌شود. برای موهای فر بهتر است تعداد دفعاتی که از شامپو استفاده می‌شود به حداقل ممکن و حداکثر هفته‌ای سه بار کاهش پیدا کند. در مقابل موهای مجعد و فر مو صاف‌ها قرار دارند. موهای صاف و لخت بیشتر در معرض چرب شدن قرار دارند و باید به فاصله کوتاه‌تری شسته شوند. در این مورد نیز شستشو روزانه موها با آب و شامپو توصیه نمی‌شود.

اگر عادت دارید که هر روز دوش بگیرید و موهایتان را بشویید حتما این جمله را از اطرافیانتان شنیده‌اید که "هرچی بیشتر موهاتو بشوری زودتر چرب می‌شه". این جمله کاملا درست است و زیاد شستن موها ارتباط مستقیمی با بیشتر چرب شدن موها دارد. زیاد شامپو زدن موها در هر فردی، تاثیرات متفاوتی می‌گذارد. در برخی افراد شستشو زیاد موها سبب خشکی پوست می‌شود و پوست برای اینکه بتواند با این خشکی مقابله کند، چربی بیشتری تولید می‌کند. در این صورت حتی اگر یک روز هم حمام نروید چربی فوران می‌کند و موها به شدت چرب و کثیف می‌شوند. پس برای این که دچار این مشکل نشوید سعی کنید عادات خود را تغییر دهید و تعادل را حفظ کنید.

افرادی که عادت دارند هر روز سرشان را بشویند قطعا به سختی می‌توانند این عادت را ترک کنند، ولی آنچه این کار را ساده‌تر می‌کنند این است که این شستشو به مرور کم و کمتر شود. بعنوان مثال از یک روز در میان شروع کنید و به مرور زمان این فاصله را افزایش دهید. اگر جنس موهایتان به‌گونه‌ای است که بعد از سه روز یا یک هفته هم چرب نمی‌شود، سعی کنید شستن موی سر را تا یک هفته به تعویق بیندازید. شامپو زدن مو در واقع تمام کثیفی و چربی اضافی را در خود حل می‌کند و با آبکشی این مواد اضافی از روی سر پاک می‌شوند. اگر بعد از شستشو فقط چربی اضافی حذف شود این شستن برای شما مفید خواهد بود ولی اگر طی شستشو چربی طبیعی و محافظ پوست سر از بین برود، در این صورت صدمه زیادی به موهای سرتان وارد کرده‌اید.

یکی دیگر از معایب استفاده زیاد از شامپو، تغییر رنگ موها است. اگر موهای رنگ شده دارید، زیاد شامپو کردن موها، این رنگ را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید بدانید در هر بار شستشو موها به چه مقدار شامپو احتیاج دارید باید بدانید که این مقدار برای هر فرد کاملا متفاوت است. اگر موی سرتان پرپشت و بلند است باید از مقدار بیشتری از شامپو استفاده کنید ولی اگر موهای کوتاه و کم‌پشتی دارید نیاز به استفاده از مقدار زیادی شامپو نخواهید داشت. اگر عادت دارید دو بار موهای خود را بشویید باید در مرحله دوم کف بیشتری روی سرتان ایجاد شود و این موضوض نشان‌دهنده تمیزی پوست و موی سرتان خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا موها با یک بار شستشو نیز کاملا تمیز و پاکیزه می‌شوند و نیازی به دوبار استفاده از شامپو نخواهد بود.

ماساژ ملایم و اصولی پوست و کف سر هنگام شستشو

شامپو زدن به مو و ماساژ آن، اگرچه کاری بسیار ساده و ابتدایی به‌نظر می‌رسد ولی در واقع یک مرحله مهم در مراقبت از موها به‌شمار می‌رود. اشتباهات پیش پا افتاده و زیادی که حین شستن موها انجام می‌دهیم تاثیر زیادی بر سلامت آن‌ها دارد و می‌تواند سبب ریزش، خشکی، شوره، موخوره و شکننده شدن موها شود. در واقع بهترین روش برای شستشو و شامپو زدن به موها، استفاده از نوک انگشت برای ماساژ پوست سر است. باید این کار را به‌گونه‌ای انجام دهید که شامپو روی تمام قسمت‌های پوست سر پخش شود و به آرامی به سمت ساقه حرکت کند.

اگر عادت دارید که از ناخن برای ماساژ و شستن پوست سر استفاده کنید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که این عادت اشتباه را ترک کنید. شستشو غیراصولی پوست و موها، باعث صدمه به فولیکول موها شده و ریشه آن را سست می‌کند. به همین دلیل ممکن است دیر یا زود با مشکل ریزش شدید موها مواجه شوید. برای ماساژ پوست سر بهتر است دست‌ها را کاملا در موها فرو ببرید و از قسمت نرم نوک انگشت دست‌تان استفاده کنید و پوست را به شکل دورانی ماساژ دهید. مراقب باشید که از اعمال فشار زیاد روی پوست و موهای سرتان خودداری کنید.

ماساژ پوست را به مدت 2 تا 5 دقیقه ادامه دهید، زیرا این کار به رشد و تقویت ریشه موها کمک می‌کند.اگر از ناخن و یا اعمال فشار شدید برای شستن موها استفاده کنید، این کار باعث کشیده شدن موها می‌شود و آن‌ها را زودتر از موعد، از ریشه در می‌آورد. ماساژ دادن اصولی پوست سر سبب افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به موها شده از این طریق به تقویت ریشه موها کمک می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است ماساژ پوست سر، با افزایش کشش در فولیکول‌های مو، به ضخیم‌تر شدن تارهای مو کمک می‌کند.

استفاده صحیح از نرم‌کننده و ماسک مو

موها یکی از فاکتورهای زیبایی در افراد به شمار می‌روند و به همین دلیل باید از آن‌ها مراقبت کرد. خوشبختانه محصولات زیادی در بازار موجود است که با کمک آن‌ها می‌توانید به حفظ سلامت موهایتان کمک کنید. ماسک‌ها و نرم‌کننده‌های مو از جمله محصولاتی هستند که سبب نرمی و لطافت موها می‌شوند و باید بعد از حمام از آن‌ها استفاده کرد. معمولا بعد از استحمام، موها خشک و شکننده می‌شوند و برای اینکه بتوانیم موها را لطیف و خوش‌حالت کنیم باید از محصولات مراقبت از مو استفاده کنیم. همان‌طور که ماسک صورت به تغذیه و آبرسانی پوست صورت کمک می‌کند، ماسک مو نیز سبب تغذیه و بهبود وضعیت موها می‌شود.

ماسک‌ها معمولا با هدف ترمیم و تقویت موهای آسیب‌دیده ساخته می‌شوند و به نرم و حالت‌پذیر شدن موها بعد از استحمام کمک می‌کنند و همچنین شانه‌پذیری موها را هم بهبود می‌بخشند. نکته مهمی که در رابطه با استفاده از ماسک و نرم‌کننده مو وجود دارد این است که، در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید. استفاده دائم از این محصولات موها را نازک می‌کند و سبب ریزش آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات بعد از آبکشی نیز مقداری از ماسک و نرم‌کننده روی پوست سر باقی می‌ماند و سبب بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود. در این صورت اکسیژن کافی وارد پوست نمی‌شود و ریشه موها سست و شکننده می‌شوند.

اکثر افراد تفاوت بین ماسک مو و نرم‌کننده را نمی‌دانند و این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ماسک موها در واقع محصولاتی هستند که در ساخت آن‌ها از انواع روغن‌ها، عصاره‌های گیاهی و مواد مغذی استفاده شده است که سبب تقویت و سلامت موها می‌شوند. ماسک مو قوی‌تر از نرم‌کننده است و آبرسانی بهتری به موها انجام می‌دهد. نرم‌کننده مو نیز سبب می‌شود موها نرم و لطیف شوند و از شکستگی و موخوره شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. نرم‌کننده‌ها برای این منظور ساخته شده‌اند که بعد از شستشو موها، تا حد زیادی اثر منفی شامپوها را خنثی کنند.

اگر جنس موهایتان خشک و وز است، بعد از حمام کردن به احتمال خیلی زیاد این خشکی چندبرابر بیشتر می‌شود، در این شرایط نرم‌کننده به کمک شما می‌آید. در واقع نرم‌کننده‌ها به شما کمک می‌کنند تا بعد از حمام با موهای گره‌خورده، وز شده و در هم فرو رفته مواجه نشوید. نکته قابل توجه در رابطه با ماسک و نرم‌کننده مو این است که این محصولات خاصیت تمیز کنندگی ندارند و حتما باید از شامپو استفاده کنید.نرم‌کننده‌های مو اغلب بعد از شامپو استفاده می‌شوند و نیاز به شستشو دارند. مدت زمانی که باید اجازه دهید نرم‌کننده روی موهایتان باقی بماند تا تاثیر بگذارد چیزی حدود 3 تا 5 دقیقه است. مراقب باشید که از اعمال نرم‌کننده بر روی پوست سر خودداری کنید.

نرم‌کننده را به ساقه موها بزنید و بعد از چند دقیقه به خوبی آبکشی کنید تا حالت لزجی مو از بین برود. در مقابل نرم‌کننده، ماسک مو قرار دارد. ماسک مو برای تاثیرگذاری به 10 تا 15 دقیقه زمان احتیاج دارد. در طول این مدت، موها فرصت خواهند داشت تا مواد مغذی و رطوبت موجود در ماسک را جذب کنند. ماسک مو نیز مانند نرم‌کننده نباید به کف سر برخورد کند. ماسک مو را به ساقه موها بزنید و اجازه دهید تا به خوبی جذب موها شود. برخی ماسک‌ها نیاز به شستشو دارند ولی برخی دیگر بدون نیاز به شستشو هستند. برای استفاده از محصولات مراقبت از مو، حتما به روش استفاده که روی آن‌ها درج شده است توجه کنید.

گرفتن کامل آب مو و خشک کردن آن

دغدغه اکثر افراد مخصوصا خانم‌ها، این است که چطور موهایشان را خشک کنند تا آسیب کمتری ببیند و هیچ عوارضی نداشته باشد. خشک کردن مو مخصوصا برای افرادی که موهای بلند و پرپشت دارند کار سخت و دشواری است و اگر اصولی و صحیح انجام نشود آسیب زیادی به موها وارد می‌کند. بیشتر خانم‌ها بعد از استحمام، زمانی که عجله دارند، موها را داخل حوله می‌پیچند و با فشار زیاد سعی می‌کنند آب اضافی موها را خارج کنند. گاهی اوقات نیز موها را داخل حوله قرار می‌دهند و با مالش حوله سعی می‌کنند آب موها را بگیرند و از این طریق موها را سریع‌تر خشک کنند.

در واقع باید این را بدانید که از هر کدام از این روش‌ها که برای خشک کردن موها استفاده کنید کاملا اشتباه است و آسیب زیادی به موها وارد می‌شود. با انجام این کار تارهای مو به یکدیگر ساییده می‌شوند و احتمال گره خوردن و ایجاد موخوره در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.موهای خیس و مرطوب بسیار ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از موهای خشک هستند و با کوچکترین اشتباهی می‌شکنند. اگر سلامت موها برای‌تان اهمیت دارد و دوست دارید همیشه نرم و لطیف باقی بمانند باید از بهترین روش برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید. در واقع برای محافظت از موهای خیس بهتر است از یک حوله میکروفایبر یا یک حوله نرم و لطیف برای گرفتن آب موها استفاده کنید.

اگر حوله مناسب در دسترس‌تان نیست می‌توانید از تیشرت نخی برای این کار استفاده کنید. برای گرفتن آب موها حوله را روی مو بگذارید و بردارید و هیچ فشار اضافی به موها وارد نکنید. برای جلوگیری از هر نوع آسیب به ریشه و ساقه موها، سعی کنید موها را نچلانید، داخل حوله نپیچید و با حوله جمع نکنید.اگر عجله دارید و می‌خواهید زودتر موها را خشک کنید، به مدت چند دقیقه موها را داخل حوله میکروفایبر قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود، سپس موها را آزاد بگذارید تا در دمای محیط به تدریج خشک شوند. این روش باعث می‌شود، تارهای مو صاف و بدون موخوره باقی بمانند. برخی افراد عادت دارند با باد سشوار موهایشان را خشک کنند.

حرارت سشوار برای موها خوب نیست و باعث شکننده شدن موها می‌شود. از طرفی هم اگر موها برای مدت زمان طولانی خیس باقی بماند احتمال ایجاد موخوره و بدحالت شدن موها افزایش پیدا می‌کند. برای خشک کردن مو با باد سشوار باید در ابتدا آب موها را با حوله بگیرید و تا زمانی که هنوز مرطوب است به دو قسمت تقسیم کنید. سشوار را با کمترین دما تنظیم کنید و از فاصله زیاد روی موها بگیرید. دسته سشوار را پایین نگه‌ دارید به‌گونه‌ای که دهانه آن به سمت بالا باشد، سپس موهایتان را از زیر خشک کنید. برای جلوگیری از آسیب به موها، سشوار را تکان دهید تا تمام قسمت‌های مو، به‌صورت همزمان خشک شود.

روغن‌تراپی مو

همه آن چیزی که شما برای سلامت و تقویت پوست و موی خود به آن احتیاج دارید، در دل طبیعت وجود دارد. استفاده از گیاهان طبیعی چه به صورت خام و چه به صورت روغن، از قدیم‌الایام رواج داشته و از آن برای درمان مشکلات پوست و مو استفاده می‌شد. اگر از افراد مسن و قدیمی این سوال را بپرسید که چطور موهای خود را تقویت می‌کردند، احتمالا در مورد انواع و اقسام روغن‌های گیاهی مختلف صحبت می‌کنند و برخی از آن‌ها را هم به شما پیشنهاد می‌دهند. روغن‌های گیاهی خواص زیادی دارند و برای رفع مشکلات زیادی از جمله شکنندگی مو، خشکی مو، ریزش مو و تقویت ریشه مو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به فرایند استفاده از روغن‌های گیاهی به منظور برطرف کردن مشکلات پوست و مو، روغن‌تراپی گفته می‌شود.با وجود اینکه روغن‌تراپی روش مدرن و جدیدی نیست، اما به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. روغن‌تراپی در واقع یک روش درمانی جایگزین برای درمان‌های شیمیایی مانند مزوتراپی و ویتامینه محسوب می‌شود. با انجام روغن‌تراپی طی مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش ریزش مو و رشد و تقویت آن خواهید بود. این روش درمانی برای افرادی انجام می‌شود که موهای سرشان به دلایل مختلفی دچار ریزش، موخوره، شکنندگی و آسیب شده است.

در روغن‌تراپی معمولا ریشه و ساقه مو، با روغن‌های گیاهی ماساژ داده می‌شود تا مواد مغذی موجود در روغن جذب پوست شود. اگر دوست ندارید پوست سرتان چرب و روغنی شود می‌توانید از روغن‌هایی استفاده کنید که چربی کمتری دارند و زودتر جذب پوست می‌شوند.با انتخاب یک روغن مناسب برای انجام روغن‌تراپی، پوست و لایه‌های مو عمیقا ترمیم و بازسازی می‌شوند. برخلاف تصور برخی افراد که فکر می‌کنند روغن‌تراپی یک قاعده و الگوی خاصی دارد، این روش درمانی الگوی خاصی ندارد و هر فرد با توجه به نیاز خود می‌تواند از هر روغنی برای انجام این کار استفاده کند.

اگر دچار یک نوع بیماری پوستی خاصی هستید بهتر است برای انتخاب یک روغن گیاهی مناسب، با پزشک خود مشورت کنید. چرب شدن مداوم پوست و موهای سر، خستگی هیگرال و تورم و خشکی موها را کاهش می‌دهد و با محافظت از ساقه موها از ساییدگی و فرسایش مداوم آن‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع روغن‌های گیاهی با پر کردن شکاف‌ها و منافذ بین سلول‌های کوتیکول، از فولیکول موها در برابر سورفاکتانت‌ها محافظت می‌کند.تنوع روغن‌هایی که برای کار روغن‌تراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار زیاد است. از آن‌جایی که هر روغنی خواص و ویژگی‌های خاص خودش را دارد، انتخاب بهترین نوع آن بستگی به طبع پوست فرد دارد.

روغن‌های گیاهی معمولا دارای طبع‌های متفاوتی هستند و اگر بدون اطلاع از طبع پوست سرتان از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است منجر به بروز حساسیت‌های پوستی شود. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر در مورد روغن‌تراپی توضیح بدهیم باید بگوییم که منظور از روغن‌تراپی، پوشاندن پوست و موی سر، با استفاده از روغن‌های گیاهی گرما داده شده است. روغن گرما داده شده به‌طور موثرتری از تارهای مو محافظت می‌کند و خشکی را تا حد زیادی از بین می‌برد. روغن‌های گیاهی که برای انجام کار روغن‌تراپی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند از تنوع زیادی برخوردار هستند. اساس کار روغن‌تراپی استفاده از روغن‌هایی همچون روغن نارگیل، روغن بادام، روغن آرگان، روغن جوجوبا و... است. از آن‌جایی که این روغن‌ها کاملا طبیعی هستند و پایه گیاهی دارند، سازگاری و اثرگذاری طولانی‌تری نسبت به دیگر روش‌های درمانی خواهند داشت.

انجام روغن‌تراپی مو، نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد و خودتان می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد، این کار را در خانه انجام دهید. زمانی که پوست سرتان را با روغن‌های گیاهی ماساژ می‌دهید، این کار سبب لایه‌برداری پوست سر شده و با حذف سلول‌های مرده، روند رویش موهای سالم و قوی آغاز می‌شود. سبوم و چربی طبیعی پوست سر در اثر شستشو مداوم با شامپوهای شیمیایی از بین می‌رود و روغن‌تراپی مو می‌تواند یک جایگزین خوب و طبیعی برای چربی از دست رفته موها باشد. با توجه به توضیحاتی که دادیم، انجام روغن‌تراپی قبل از حمام، تاثیرات شگفت‌انگیزی روی پوست و موهای سرتان خواهد داشت و در مدت زمان کوتاه به تقویت و احیاء موها شما کمک خواهد کرد. در ادامه چند نمونه از محصولات مرتبط را معرفی می‌کنیم؛

1- ماسک حاوی عصاره مرکباتبازسازی‌کننده مو اویستر

خریدماسک مرکباتبازسازی‌کننده مو اویستر

موها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند که نقش مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد دارند. موها ساختار حساس و شکننده‌ای دارند و در اثر بی‌احتیاطی به‌سرعت ضعیف و آسیب‌دیده می‌شوند. از این رو استفاده از محصولات تقویت‌کننده، ترمیم‌کننده و آبرسان می‌تواند تا حد زیادی به احیا و بازسازی موها کمک کند. امروزه شرکت‌های زیادی اقدام به تولید محصولات مراقبت از مو کرده‌اند و محصولات متنوعی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده‌اند. یکی از این محصولات، ماسک بازسازی‌کننده مو برند اویستر است. این ماسک حاوی عصاره مرکبات است و به نرمی و لطافت موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.

این ماسک مو یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین ماسک موهای موجود در بازار است و سبب افزایش استحکام و مقاومت موهای شکننده و آسیب‌دیده می‌شود. ماسک بازسازی‌کننده مو اویستر حاوی انواع ویتامین‌ها و عصاره میوه‌ها است و به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی که دارد به کاهش اثر مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ماسک مو فوق‌العاده، مواد مغذی مورد نیاز فولیکول‌های مو را تامین می‌کند و سبب لطافت و شادابی تارهای مو می‌شود. افرادی که موهای خشک و وزی دارند می‌توانند با استفاده از این محصول، موهای خود را به صورت عمقی آبرسانی و مرطوب کنند.

از ویژگی‌های منحصربه فرد این محصول می‌توان به تقویت و بازسازی موهای آسیب‌دیده، آبرسانی عمیق به ریشه و ساقه مو، ایجاد حس لطافت و درخشندگی در موها و داشتن رایحه مطلوب و دلپذیر اشاره کرد. این ماسک برای استفاده بعد از حمام مناسب است و نیازی به آبکشی ندارد. نکته مهمی که در رابطه با استفاده از ماسک مو وجود دارد این است که این محصول را مستقیما به ریشه موها نزنید و فقط روی ساقه اعمال کنید.

2-شامپو بازسازی‌کنندهموهای آسیب‌دیده مو گلیسشوآرتزکف

خریدشامپو بازسازی‌کننده مو گلیس شوآرتزکف

امروزه به دلیل آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین‌ها و استفاده از محصولات شوینده نامناسب اکثر افراد دارای موهایی آسیب‌دیده و شکننده هستند. در کنار این مسائل استفاده از لوازم حرارتی مانند اتو مو و سشوار نیز از جمله عوامل شایعی است که به موها آسیب می‌زند. از آن‌جایی که موها ملاک زیبایی در افراد محسوب می‌شوند مراقبت از آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تغذیه مناسب یکی از عواملی است که نقش مهمی در تقویت و رشد موها دارد، اما چیزی که تاثیرگذاری سریع‌تری دارد و در مدت کوتاه‌تری ساختار مو را بهبود می‌بخشد شامپویی است که موهایتان را با آن می‌شویید.

شامپوهای زیادی در بازار موجود است که علاوه بر تمیز کردن موها تقویت‌کننده نیز هست و سبب بازسازی و ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود. یکی از این شامپوها، شامپو بازسازی‌کننده مو گلیس مناسب موهای آسیب‌دیده است. این محصول حاوی عصاره گلاب و فاقد سیلیکون و رنگ‌های مصنوعی است و به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند. گلاب استفاده شده در فرمولاسیون این شامپو حاوی ویتامین‌های A، B3، C، و E است که وجود تمام این ویتامین‌ها در یک محصول، به کاهش خشکی، افزایش آبرسان و محکم شدن پوست سر و موها کمک می‌کنند. این شامپو تا حد زیادی گیاهی است و موها را از آسیب‌‌های مواد شیمیایی استفاده شده در دیگر شامپوهای شیمیایی در امان نگه می‌دارد. شامپو بازسازی‌کننده مو گلیس یک محصول آلمانی و از برند شوارتزکف می‌باشد.

3-سرم مو کازمتیکس حاوی روغن آرگان انرژی

خرید سرم موروغن آرگان کازمتیکس انرژی

روغن آرگان خواص زیادی برای موها دارد و به نرم و لطافت شدن آن‌ها کمک می‌کند. سرم مو کازمتیکس حاوی روغن آرگان یک محصول مراقبت از مو است که به رشد بهتر موها کمک می‌کند. این محصول با جلوگیری از ریزش مو، سبب پرپشت شدن موها شده و آن را تقویت می‌کند. این سرم مو به هیچ وجه موها را چرب و روغنی نمی‌کند و نقش مهمی در بهبود سلامت موها دارد. سرم مو کازمتیکس به دلیل داشتن روغن آرگان خاصیت آبرسانی خوبی دارد و مانع از خشکی زیاد موها می‌شود. روغن آرگان علاوه بر آبرسانی عمیق به موهای خشک و آسیب‌دیده دارای ویتامین E و خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز هست که سبب تغذیه موها می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این محصول، همانند یک سد محکم و مقاوم، از موهای شما در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. این سرم مو بسیار سبک است و بعد از استفاده به سرعت جذب موها می‌شود. ویتامین E استفاده شده در ساخت این سرم مو، لطافت، طراوت و درخشندگی زیادی به موهای شما می‌بخشد و سبب ترمیم و احیا بافت‌های آسیب‌دیده مو می‌شود. روش استفاده از این سرم مو به این صورت است که باید مقدار مناسبی از سرم را روی کف دست ریخته و دست‌ها را به یکدیگر بمالید. سپس دست‌های آغشته به سرم را لابه‌لای موهای مرطوب یا خشک ببرید و به آرامی ماساژ دهید. این سرم نیاز به آبکشی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید.

4-نرم‌کننده مو ویتامین 7 ایستنت اسموف کلیون

خریدنرم‌کننده مو ویتامین 7 ایستنت اسموف کلیون

از آن‌جایی که موها نقش مهمی در زیبایی ما دارند مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است. از این جهت باید از محصولاتی استفاده کرد به حفظ سلامت و شادابی موها کمک می‌کند. موها معمولا در اثر استفاده مداوم از وسایل حرارتی و محصولات شیمیایی خشک و آسیب‌دیده می‌شوند و طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهند. یکی از محصولاتی که به سلامت موها کمک می‌کند و سبب رفع این مشکلات می‌شود، نرم‌کننده مو است. برای گرفتن نتیجه مطلوب بهتر است از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنید که شناخته شده و معتبر باشند. اگر بخواهیم به یکی از محصولات پرطرفدار این برند اشاره کنیم می‌توانیم از نرم‌کننده مو ویتامین 7 ایستنت اسموف کلیون رونمایی کنیم.

این محصول نرم‌کننده و حالت‌دهنده فوری، دارای بافتی نرم و کرمی است و به راحتی روی موها قرار می‌گیرد. استفاده مداوم از این محصول تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد و به سرعت موها را نرم، لطیف و براق می‌کند. فرمولاسیون به کار رفته برای ساخت این نرم‌کننده مو دارای کمپلکس 7 ویتامینه می‌باشد و با نفوذ به عمق موها، سبب تقویت پیاز مو می‌شود. این محصول از موهای شما در برابر عوامل مخرب بیرونی محافظت می‌کند و سبب ترمیم و بازسازی موهای آسیب‌دیده می‌شود. ویتامین‌های استفاده شده در ساخت نرم‌کننده مو ایستنت اسموف کلیون به رفع حالت وزی و خشکی بیش از حد موها کمک می‌کند و سبب آبرسانی عمیق آن‌ها می‌شود.

در این مقاله در مورد مراقبت از موها قبل و بعد از حمام صحبت کردیم. با رعایت چند نکته ساده و کاربردی می‌توانید موهایی سالم، زیبا و شاداب داشته باشید. در ادامه چند محصول کاربردی برای مراقبت از موها را به شما معرفی می‌کنیم. تمامی این محصولات در وبسایت ریحا موجود هستند و با خیال راحت از اصل بودن کالاها، می‌توانید آن‌ها را از وبسایت خریداری کنید. اگر تجربه استفاده از هر کدام از این محصولات را داشته‌اید ممنون می‌شویم تا در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

محصولات مرتبط
سرم مو فیتودنسیا فیتوPhytoامکان ارسال فوری
۳,۹۷۰,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
سرم مو فریز ریلیز ایروکسIrox 
۲۷۸,۰۰۰ تومان
۱۴۰ میل
سرم مو مدل سوپرفود پنتنPantene 
۴۱۳,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
سرم مو نارگیل اینکتوinecto 
۴۹۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید