یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
روش های آسان برای رهایی از موهای چرب

روش های آسان برای رهایی از موهای چرب

چرب شدن موها اتفاق عجیب و غریبی نیست و ممکن است برای هر شخصی چه خانم و چه آقا اتفاق بیفتد. موهای چرب ظاهر زیبایی ندارند و در اکثر موارد باعث خجالت شخص می‌شوند. موهای چرب از جمله مشکلاتی است که به دلیل تاثیرگذار بودن در ظاهر شخص، می‌تواند باعث عدم اعتماد به نفس در فرد شود. پوست سر هر انسانی ممکن است بعد از مدتی کمی چرب شود و این چربی درصورتی‌که طبیعی باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که روند چرب شدن موها به سرعت پیش برود نشان‌دهنده یک مشکل جدی است.

برخی افراد به دلیل اینکه موهای چربی دارند مجبورند با فاصله زمانی بسیار کم حمام بروند و همین شستن مداوم و زیاد برای موها ضرر دارد و موجب آسیب رساندن به موها می‌شود. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که خیلی سریع موهایتان چرب می‌شود و باید زود به زود حمام بروید ادامه این مطلب را از دست ندهید. پوست سر برای حفظ سلامتی و رطوبت خود، دائما در حال تولید چربی است. این کار توسط غدد سبوم موجود در پوست انجام می‌شود و شدت آن بستگی به عوامل متعددی دارد. چربی ترشح شده از این غدد به مراقبت و محافظت از موها و سالم ماندن آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه عواملی که باعث افزایش ترشح چربی می‌شود را برای‌تان بیان می‌کنیم. در واقع شما با پیدا کردن علت اصلی افزایش چربی پوست سرتان می‌توانید از شر چربی اضافی موها خلاص شوید. یکی از باورهای نادرستی که در مورد چربی موها وجود دارد این است که چربی، باعث ریزش موی سر می‌شود. باید این نکته را در نظر داشته باشید که ریزش موها هیچ ارتباطی به چربی مو ندارد و عوامل دیگری از جمله انواع بیماری‌ها، زمینه ارثی، استرس و شرایط آب و هوایی باعث ریزش موها می‌شود.

چرا موها چرب می‌شوند؟

چرب شدن موها همیشه هم اتفاق ناخوشایندی نیست و وجود آن به میزان کافی باعث می‌شود پوست سر و موها سالم و زیبا باقی بمانند. چیزی که ناراحت‌ و نگران‌کننده است چربی بیش از حد پوست است که باعث ایجاد چربی و به هم چسبیدن موها می‌شود. در اکثر موارد چربی زیاد پوست و مو، باعث پوسته پوسته شدن کف سر و بدحالت شدن موها می‌شود. همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین قبل از اینکه به سراغ راه‌هایی برای درمان چربی پوست و موها برویم بهتر است بدانیم علت اصلی این مشکل از کجا است.

اگر بدانیم که علت اصلی چرب شدن موها چیست بهتر می‌توانیم راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث چرب شدن پوست سر و به دنبال آن چرب شدن موها شوند. منشا چربی پوست و مو می‌تواند محیطی، ژنتیکی یا درونی باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از عواملی که باعث چربی شدن موها می‌شود می‌پردازیم.

شرایط آب و هوایی

علت چرب شدن موها

تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش چربی پوست و موی سر است. معمولا افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند بیشتر مستعد چربی شدن موهایشان هستند. این وضعیت زمانی شدیدتر می‌شود که فصل گرما هم از راه برسد و شخص مستعد عرق کردن باشد. در این شرایط عرق و چربی پوست باهم ترکیب شده و ظاهر موها را بسیار چرب و نامناسب نشان می‌دهند. در اکثر موارد عوامل محیطی و آلودگی باعث تغییر در فعالیت غدد چربی‌ساز و افزایش چربی در پوست سر می‌شود. این عوامل با تاثیر روی هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید چربی در پوست سر شود.

استرس

چربی پوست و موی سر

به جرات می‌توان گفت که هیچ مشکلی در جسم انسان وجود ندارد که از روح و روان تاثیر نگرفته باشد. موی چرب نیز از این قائده مستثنا نیست. در دنیای امروز مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تمام آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس استرس و اضطراب ‌شود. استرس نه‌تنها باعث از بین رفتن آرامش می‌شود بلکه مشکلات بزرگ دیگری برای بدن در پی دارد. یکی از مشکلاتی که وجود استرس برای شخص به‌وجود می‌آورد چرب شدن بیش از حد و ناگهانی موها است. استرس با ایجاد تداخل در کار هورمون آندروژن باعث افزایش سرعت تولید چربی و به دنبال آن افزایش چربی پوست و مو می‌شود. در واقع هورمون آندروژن وظیفه تولید سبوم یا چربی طبیعی در پوست را دارد. کنترل و کاهش استرس علاوه بر کاهش چربی پوست و موی سر به داشتن یک زندگی شادتر و بهتر نیز کمک می‌کند.

شامپو نامناسب

شامپو نامناسب مو

گاهی اوقات پوست سر ممکن است در واکنش به یک ماده شیمیایی موجود در شوینده واکنش نشان دهد و از این طریق باعث افزایش تولید چربی در پوست شود. شستن زیاد برای موها خوب نیست و به‌جای شستشو زیاد موها بهتر است آن‌ها را 2 الی 3 بار در هفته و با شامپو مو مناسب برای نوع موها شستشو دهید. امروزه شامپوهای مختلفی که متناسب با هر نوع مویی هستند در بازار موجود است و هر فرد با توجه به نیاز موهایش می‌تواند آن‌ها را خریداری کند. در حال حاضر شامپوها به سه دسته مناسب برای موهای خشک، مناسب برای موهای معمولی و مناسب برای موهای چرب تقسیم‌بندی می‌شوند. افرادی که موهای چربی دارند باید حتما از شامپوهایی که برای موهای چرب طراحی شده است استفاده کنند. با یک جستجوی ساده در سایت‌های مختلف می‌توانید بهترین شامپو های تقویتی برای موهای چرب را پیدا و خریداری کنید.این نوع شامپوها دارای ویژگی کنترل چربی، پاک کردن چربی، درمان التهابات پوستی و بهبود ریزش موها هستند و راه خوبی برای کنترل و درمان چربی پوست و موها به‌شمار می‌روند. علاوه بر شامپوهای مناسب موهای چرب معمولی برخی از شامپوها نیز وجود دارند که مناسب موهای چرب کاشت شده هستند. اگر می‌خواهیم موهای کاشته شده سالم و باطراوت داشته باشید پیشنهاد ما این است که ازبهترین شامپو برای موهای چرب کاشته شدهموجود در بازار استفاده کنید.

شانه زدن زیاد موها

شانه زدن موها

موها را تا جایی که می‌توانید کمتر شانه بکشید، زیرا شانه کردن موها با تحریک پوست سر، باعث افزایش ترشح چربی می‌شود. شانه زدن زیاد موها مخصوصا اگر از برس و شانه شسته نشده استفاده شود باعث چرب و کثیف شدن موها می‌شود. شانه شسته نشده حاوی مقدار زیادی چربی، ذرات گرد و غبار و آلودگی است که نه‌تنها باعث افزایش چربی پوست و مو می‌شود، بلکه باعث بروز انواع بیماری‌ها نیز می‌شود. شانه زدن زیاد باعث جابجا شدن و پخش شدن چربی و آلودگی روی موها می‌شود، از این رو بهتر است موها را در حد معمول و در صورت نیاز شانه کنید. اگر احساس می‌کنید موهایتان نامرتب است و نیاز به شانه دارد بهتر است شانه را از وسط موها به سمت پایین بکشید و از شانه زدن کف سر خودداری کنید. با این کار علاوه بر مرتب کردن موها از چرب شدن آن‌ها نیز جلوگیری کرده‌اید.

استفاده زیاد از لوازم حرارتی مانند سشوار و اتو مو

استفاده زیاد از لوازم حرارتی مانند سشوار و اتو مو

معمولا بسیاری از خانم‌ها و آقایان عادت دارند بعد از هربار استحمام موهایشان را با باد گرم سشوار خشک می‌کنند. استفاده بیش از حد از لوازم حرارتی مانند سشوار باعث افزایش چربی پوست سر می‌شود و این عمل زمانی بدتر می‌شود که در کنار سشوار از لوازم دیگری مانند اتو مو نیز استفاده شود. این لوازم با تحریک هورمون چربی‌ساز آندروژن، باعث چرب‌تر شدن پوست و مو می‌شوند. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از چربی زیاد موها استفاده از این لوازم حرارتی را به جشن‌ها و مراسم خاص محدود کنید.

تریکوتیلومانیا یا بازی کردن و دست زدن زیاد به موها

تریکوتیلومانیا یا بازی کردن و دست زدن زیاد به موها

بسیاری از ما عادت داریم هنگام صحبت کردن با تلفن یا کار کردن، مدام با موهایمان بازی می‌کنیم و انگشت‌مان را روی مو یا پوست سر حرکت می‌دهیم. این عادت نادرست سبب انتقال چربی از پوست سر به سمت ساقه موها می‌شود و ظاهر موها را چرب و کثیف نشان می‌دهد. بنابراین یکی از عواملی که تاثیر زیادی در افزایش چربی پوست و مو دارد بازی کردن و دست زدن زیاد به موها است. در واقع زمانی که به موها دست می‌زنید با حرکت دادن انگشت لابه‌لای مو و کف سر چربی بیشتری روی موها پخش می‌شود و موها زودتر چرب و روغنی می‌شوند. راه حل مناسب برای بازی نکردن با موها این است که هنگام صحبت کردن با تلفن دست آزاد را با یک مداد یا خودکار مشغول کنید تا این عادت از سرتان برود. علاوه بر اینکه با دست زدن به موها چربی روی مو پخش می‌شود آلودگی روی دست نیز به مو منتقل می‌شود و از این طریق به روند چرب شدن موها سرعت می‌بخشد.

شستشو زیاد و بیش از اندازه موها

شستشو زیاد و بیش از اندازه موها

اکثر افراد مخصوصا آن‌هایی که پوست و مو چرب دارند مجبور هستند هر روز موهایشان را بشویند تا روغنی و کثیف به‌نظر نرسد. گاهی اوقات چرب شدن بیش از حد موها به عادت‌های غلط خودمان بازمی‌گردد و این کارها را تا جایی ادامه می‌دهیم که موها هر روز چرب و چرب‌تر می‌شوند. مو چرب در بین بیشتر افراد معمول است و اکثر آن‌ها فکر می‌کنند، شستن زیاد راه حل مناسبی برای درمان آن است. درست است که شستن مو باعث از بین رفتن چربی پوست و مو و تمیز شدن آن می‌شود ولی، شستن بیش از حد موها یکی از عواملی است که سبب به هم زدن تعادل هورمون آندوژن و تحریک آن شده و در نتیجه باعث افزایش ناگهانی چربی پوست و موها می‌شود.

شستن مکرر مو با شامپو باعث خشک شدن پوست می‌شود و بدن به‌طور خودکار برای مقابله با خشکی زیاد، چربی بیشتری تولید می‌کند تا این کمبود چربی را جبران کند. پیشنهاد می‌شود به‌جای اینکه موها را هر روز بشویید، آن‌ها را 2 الی 3 بار در هفته و با شامپو مخصوص شستشو دهید. این روش بهترین راه حل خانگی برای درمان موهای چرب است که با کمترین هزینه و بدون هیچ عوارضی مشکل شما را حل می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای شستن موها از آب ولرم رو به خنک استفاده کنید و به هیچ عنوان از آب گرم و داغ برای شستن موها استفاده نشود. آب داغ چربی طبیعی موها را از بین می‌برد و باعث زودتر چرب شدن موها می‌شود.

افزایش سن و بلوغ

درمان موهای چرب

هرچه سن بالاتر می‌رود تغییرات هورمونی نیز در بدن بیشتر می‌شود و به دنبال آن ممکن است مشکلاتی برای فرد به‌وجود بیاید. اکثر افراد زمانی که به سن بلوغ می‌رسند، به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن‌شان به‌وجود می‌اید غدد چربی‌ساز پوست سرشان بزرگ‌تر می‌شود و بالطبع ترشح چربی نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع چربی از غدد چربی‌ساز که در ریشه مو و زیر پوست سر قرار دارد ترشح می‌شود و باعث درخشندگی موها می‌شود، ولی ترشح آن در افرادی که موهای چربی دارند بیش از حد معمول است. ترشح چربی ضروری است و وجود آن از شکننده شدن موها جلوگیری می‌کند و باید این را بدانید که حدود 80 درصد افراد دارای پوست و موی چرب هستند. در واقع غدد چربی‌ساز در دوران بلوغ بیشتر ترشح می‌شوند و علت جوش‌های دوران بلوغ نیز همین مسئله است.

استفاده از شانه و برس شسته نشده

استفاده از شانه و برس شسته نشده

شانه و برس کثیف و شسته نشده عامل اصلی در چرب و کثیف شدن موها است. بعضی افراد این تصور را دارند که بعد از شانه کردن موها نیازی به تمیز کردن برس و شانه نیست و اعتقادی به شستن آن ندارند. این در حالی است که شانه آلوده زمینه مناسبی برای چرب شدن موها فراهم می‌کند. بهتر است بعد از اینکه موهایتان را شانه کردید موهای گیرکرده لای دندانه‌ها را جدا کنید و اجازه ندهید هیچ تار مویی در شانه یا برس باقی بماند. موهای باقی مانده در شانه اگر چرب یا حاوی مواد حالت‌دهنده مو باشد باعث می‌شود در شانه زدن‌های بعدی موهای تمیز شما چرب و آلوده شود. بهتر است هر هفته برس یا شانه را بشویید تا چربی از سطح آن پاک شود و برای مدت طولانی روی آن باقی نماند.

تعریق زیاد

تعریق زیاد

تعریق زیاد باعث چرب شدن موها می‌شود. ترکیب شدن عرق و چربی پوست وضعیت موها را بدتر می‌کند و بیشتر از حالت طبیعی موها را چرب و کثیف نشان می‌دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بعد از ورزش یا فعالیت‌های بدنی موهای خود را بشویید یا به‌صورت کامل دوش بگیرید. با استفاده از روسری و کلاه نیز ممکن است سر کمی عرق کند، درنتیجه بهتر است اگر برای مدت زمان طولانی از روسری یا کلاه استفاده می‌کنید بعد از آن موها را بشویید.

داشتن پوست خشک

پوست خشک سر

خشکی پوست نیز مانند چربی پوست باعث افزایش ترشح چربی از پوست و چربی مو می‌شود. زمانی که پوست سر خشک است، هورمون آندروژن برای جلوگیری از خشکی بیش از حد موها شروع به ترشح می‌کند و این اتفاق تاثیر مستقیمی روی چربی موها دارد. برای جلوگیری از خشکی پوست باید مصرف آب را بیشتر کرد و از ایستادن در فضای گرم و خشک خودداری کرد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم از شستن زیاد موها با شامپو نیز پرهیز کنید.

استفاده از شال و روسری برای مدت زمان طولانی

پوشاندن موی سر با استفاده از شال و روسری موها را از تابش اشعه مضر خورشید در امان نگه می‌دارد ولی در مقابل مضراتی نیز برای موها دارد. سر یکی از قسمت‌های بدن است که غدد چربی و تعریق فراوانی در آن وجود دارد، از این رو لازم است، فرد به بهداشت و سلامت موهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشد. وجود این غدد باعث می‌شود موها در معرض چربی و عرق قرار بگیرند که هر دو این عوامل باعث آسیب و ریزش موها می‌شود. پوشاندن موی سر به‌صورت مداوم مخصوصا در فصول گرم، باعث می‌شود رطوبت و چربی برای مدت زمان طولانی روی سطح پوست باقی بماند و باعث ریزش و بدحالت شدن موها شود.

اگر مجبور هستید برای چند ساعت موهایتان را بپوشانید بهتر است از روسری‌های نخی و خنک استفاده کنید تا هوا به‌خوبی روی سرتان گردش داشته باشد. استفاده از شال و روسری‌های سنگین و آن‌هایی که جنس پلاستیکی دارند باعث افزایش تعریق پوست و ایجاد حس ناخوشایند می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود افرادی که برای مدت طولانی از شال، روسری و کلاه استفاده می‌کنند، حتما استحمام روزانه را در برنامه‌شان قرار دهند و تا جایی که می‌توانند، با برداشتن پوشش سر، اجازه دهند باقی‌مانده رطوبت از روی پوست و موها خشک شود.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب

غذاهایی که در طول روز می‌خوریم ارتباط مستقیمی با سلامت پوست و مو دارد. مصرف بیش از حد از چربی‌های اشباع شده و ترانس باعث افزایش تحریک هورمون آندروژن می‌شود و از این طریق چربی پوست و مو را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید که از چربی موها نیز پیشگیری کند بهتر است روغن‌های ترانس و اشباع شده را از برنامه غذایی خود حذف نماید. در واقع داشتن رژیم غذایی مناسب یک درمان خانگی موثر برای کاهش چربی پوست و موها است.

داشتن پوست چرب

داشتن پوست چرب

یکی از عوامل مهم و موثر در چرب شدن موها نوع و جنس موهای فرد است. برخی افراد هستند که به‌صورت ژنتیکی پوست چربی دارند و در واقع به بیان دیگر این ژن‌های موجود در بدن آن‌ها است که می‌تواند بر عملکرد غدد سبوم و میزان چربی تولید شده در پوست آن‌ها تاثیر بگذارد.

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی

انواع و اقسام بیماری‌های پوستی وجود دارند که می‌توانند با تغییر در عملکرد سیستم ایمنی بدن و غدد چربی‌ساز باعث افزایش تولید چربی در ناحیه پوست سر شوند. بعنوان مثال بیماری درماتیت سبورئیک یکی از بیماری‌هایی است که با تحریک پوست سر و غدد چربی‌ساز باعث افزایش چربی در پوست و ایجاد شوره و پوسته می‌شود. در واقع این بیماری یکی از بیماری‌های شایع پوستی است که سبب افزایش چربی در پوست سر می‌شود. درماتیت سبورئیک یک بیمار پوستی است که از سنین پایین شروع می‌شود و با علائمی همچون خارش، قرمزی و التهاب همراه است. این بیماری ممکن است در نتیجه بروز یک واکنش آلرژیک ایجاد شود و یا از علائم یک بیماری خود ایمنی باشد. با این وجود جای نگرانی نیست زیرا درماتیت سبورئیک یک بیماری خطرناک و جدی نیست و در اکثر موارد با کمک درمان‌های خانگی می‌توان آن را کنترل و مدیریت کرد.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با چربی موها در ارتباط است، تیروئید است. تیروئید با ایجاد اختلال در کار هورمون آندروژن باعث افزایش ترشح غدد چربی‌ساز می‌شود و موهای فرد را بسیار چرب و کثیف می‌کند. آکنه سر نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که سبب افزایش چربی در پوست سر می‌شود. در واقع زمانی که چربی و سلول‌های پوستی داخل منافذ گیر کنتد و راهی به بیرون نداشته باشد در آن قسمت‌ها آکنه ایجاد می‌شود. این اتفاق منجر به تجمع باکتری‌های مولد آکنه زیر پوست می‌شود و این باکتری‌ها خود را به‌شکل آکنه نشان می‌دهند. در واقع چربی و آلودگی‌های جمع شده روی پوست سر باعث افزایش چربی موها می‌شود.

ژنتیک

ژنتیک

ژن‌های موجود در بدن هر شخص می‌توانند در تولید چربی توسط غدد چربی‌ساز نقش داشته باشند. برخی افراد هستند که بدون داشتن هیچ بیماری یا مشکلی موهایشان به سرعت چرب می‌شود، در واقع علت این اتفاق ژنتیک و ژن‌های موجود در بدن فرد است.

استفاده بیش از اندازه و نادرست از نرم‌کننده مو

استفاده بیش از اندازه و نادرست از نرم‌کننده مو

یکی دیگر از عادت‌های اشتباه که باعث افزایش چربی پوست و مو سر می‌شود استفاده نادرست و بیش از اندازه از نرم‌کننده است. اکثر افراد عادت دارند نرم‌کننده را به کف سرشان می‌زنند و مانند شامپو از آن استفاده می‌کنند، یا از نرم‌کننده‌های قوی همزمان با شامپوهای حاوی نرم‌کننده استفاده می‌کنند. این افراد بعد از استحمام موهایشان خیلی زود حالت خود را از دست می‌دهد و نسبت به دیگران با سرعت بیشتری چرب می‌شود. روش صحیح استفاده از نرم‌کننده به این صورت است که اگر از شامپو حاوی نرم‌کننده استفاده می‌کنید دیگر از نرم‌کننده مو به‌صورت جداگانه استفاده نکنید. همین‌طور نرم‌کننده را فقط به نوکو ساقه موها بزنید و از تماس آن با پوست سر خودداری کنید.

راه‌های آسان برای جلوگیری از چرب شدن موها

در دنیای امروز زیبایی و آرایش مو فقط منحصر به خانم‌ها نیست و آقایان هم مایلند موهای زیبا و تمیز داشته باشند. مشکلی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند چرب شدن موها است که برای برخی افراد حتی در کمتر از چند ساعت بعد از استحمام نیز به‌وجود می‌آید. همان‌طور که عوامل زیادی باعث افزایش چربی موها می‌شود، راه‌های زیادی نیز برای درمان این مشکل وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان چربی پوست و مو را تا حد زیادی کاهش داد. در قسمت قبل تعداد زیادی از دلایلی که باعث افزایش ترشح چربی از غدد زیر پوست و افزایش چربی موها می‌شود را برای‌تان برشمردیم.

اگر به این عوامل توجه کنید و بدانید که کدام یک از آن‌ها علت چرب شدن پوست و موی شما است به راحتی می‌توانید از مشکل چرب شدن موهایتان جلوگیری کنید. برخی از محصولات شوینده موجود در بازار مناسب موهای چرب هستند. با انتخاب صحیح این محصولات که متناسب با موی سرتان نیز باشد می‌توانید تا حد زیادی از شر چربی و کثیفی موهای سرتان خلاص شوید. اگر هم به دنبال چند راهکار خانگی برای کاهش چربی پوست سر و موهایتان هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان قدیمی، خانگی و آسان برای درمان بسیاری از مشکلات است. بسیاری از مردم معتقدند سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تعادل PH پوست کمک کند. خواص موجود در سرکه سیب به راحتی به کاهش تولید چربی و متوقف کردن گسترش بیماری‌های پوستی کمک می‌کند و خاصیت چربی‌سوزی آن موجب شده است تا در رژیم‌های لاغری نیز از آن استفاده شود. در واقع سرکه سیب یکی از ترکیباتی است که به کاهش چربی اضافی پوست و مو کمک می‌کند.

با این وجود سرکه سیب برای افرادی که مبتلا به اگزما هستند ممکن است بیشتر تحریک‌کننده باشد و در بعضی موارد منجر به بروز التهابات پوستی شود. اگر دوست دارید سرکه سیب را روی موهایتان امتحان کنید می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بعد از اینکه موها را با شامپو مناسب شستید، این مخلوط را به موها بزنید. بعد از چند دقیقه موها را با آب ولرم آبکشی کنید. برای نتیجه بهتر چند بار در ماه از این ترکیب موثر استفاده کنید.

نمک

نمک

نمک تاثیر مثبتی روی چربی موها دارد. برای کاهش چربی پوست و مو می‌توانید 3 قاشق چای‌خوری نمک دریا یا نمک معمولی را در شامپو بریزید و موها را با شامپو ترکیب شده با نمک بشویید. در واقع نمک چربی اضافی موها را می‌گیرد و موها را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه می‌دارد. برای گرفتن نتیجه مناسب باید این کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

آبلیمو

آبلیمو

یک راه طبیعی و کارامد برای کاهش چربی پوست و موی سر استفاده از آبلیمو است. لیموترش حاوی ویتامین C است که یک پاک‌کننده طبیعی محسوب می‌شود و می‌تواند چربی سطح پوست و مو را برطرف کند. برای بهره بردن از خواص آبلیمو کافی است 3 قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به موها بزنید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. آبلیمو حاوی اسید است و به از بین بردن چربی اضافی و کثیفی پوست و مو کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر می‌توانید هفته‌ای 2 الی 3 بار از مخلوط آبلیمو و آب استفاده کنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه پرخاصیت برای پوست و مو و به بیان دیگر عصاره زیبایی است. آلوئه‌ورا به راحتی در دسترس است و با استفاده از آن می‌توان شوره و چربی پوست سر را تا حد زیادی کاهش داد. گیاه آلوئه‌ورا با خواصی که دارد چربی اضافی را از روی سطح پوست و موها برطرف کرده و باعث افرایش نرمی و لطافت در آن‌ها می‌شود. آلوئه‌ورا همچنین از ساقه موها محافظت می‌کند و مانع از ریزش آن‌ها می‌شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای با خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی که دارد می‌تواند به کنترل و کاهش تجمع چربی و قارچ روی پوست سر کمک کند. تجمع چربی و آلودگی روی پوست منجر به بروز چربی، آکنه و انواع بیماری‌های پوستی می‌شود. روغن درخت چای یک راه حل عالی و کاربردی برای کاهش چربی و سالم نگه‌داشتن پوست سر است. این روغن را با روغن نارگیل، بادام، جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط و رقیق کنید و چند قطره از آن را روی قسمت‌هایی از پوست که لازم است، بزنید. بعد از چند بار استفاده متوجه تاثیرات شگفت‌انگیز آن روی پوست‌ و موهایتان خواهید شد.

پودر بچه

پودر بچه

اگر موهایتان بیش از حد کثیف و چرب شده است و فرصت شستن آن را ندارید می‌توانید از پودر بچه کمک بگیرید. برای این منظور پودر بچه را روی سرتان بپاشید و کمی تکان دهید. پودر بچه مانند اسپری شامپو خشک عمل می‌کند و جاذب چربی است. این ماده با حذف چربی اضافی از روی موها، آن‌ها را زیبا و تمیز نشان می‌دهد.

آب خنک

آب خنک

آب داغ چربی پوست را از بین می‌برد و پوست را خشک می‌کند، به همین دلیل پوست برای اینکه رطوبت خود را حفظ کند چربی بیشتری تولید می‌کند. از این رو بهتر است برای شستشو موها حتما از آب خنک استفاده شود. استفاده از آب خنک و سرد بعد از شامپو از تحریک غدد ترشح کننده چربی جلوگیری می‌کند و با منقبض کردن پوست مانع از ترشح زیاد غدد و چرب شدن پوست و مو سر می‌شود.

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین برای خیلی از افراد تداعی‌کننده تمیزی و پاکیزگی است. این ماده شگفت‌انگیز با خاصیت قلیایی که دارد چربی پوست سر را متعادل می‌کند و مانع از ترشح بیش از حد غدد چربی‌ساز زیر پوستی می‌شود. مقدار کمی جوش‌شیرین را با 3 لیوان آب مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را روی موها بزنید و بعد از چند دقیقه با آب ولرم بشویید. برای نتیجه بهتر این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

نبستن موها به حالت دم اسبی

مو دم اسبی

دم اسبی بستن موها مخصوصا در فصل تابستان باعث خنک شدن گردن و جلوگیری از تعریق در این ناحیه می‌شود. زمانی که موها را به‌شکل دم اسبی می‌بندیم فشار زیادی به ریشه و فولیکول موها وارد می‌شود و با تحریک غدد چربی‌ساز ترشح چربی افزایش پیدا می‌کند. بستن موها پشت سر و به‌شکل دم اسبی باعث براق و روغنی‌تر دیده شدن موها می‌شود. در نتیجه برای جلوگیری از تجمع چربی، موها را بالای سر نبندید و اجازه دهید باز باشند تا هوا لابه‌لای آن‌ها گردش داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم اگر ترشح چربی به میزان طبیعی در پوست سر وجود داشته باشد نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه به حفظ سلامت و جلوگیری از خشکی موها نیز کمک می‌کند. اما اگر بعد از شستشو و رعایت کردن تمام عواملی که باعث افزایش چربی پوست می‌شود، باز هم چربی اضافی روی پوست و موهایتان وجود دارد باید به دنبال راهکارهای دیگری برای درمان آن باشید. در ادامه تعدادی از محصولاتی که باعث کاهش چربی در پوست و مو می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم. تمامی این محصولات در وبسایت ریحا موجود هستند و با اطمینان و خیال راحت می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

1- شامپو تصفیه‌کننده موهای چرب ایوروشه

شامپو تصفیه‌کننده موهای چرب ایوروشه

خریدشامپو تصفیه‌کننده موهای چرب ایوروشه

موهای چرب و روغنی برای هیچکس زیبا نیست و همه به دنبال راهی برای تمیز کردن موهایشان از چربی و کثیفی هستند. شامپو تصفیه‌کننده موهای چرب ایوروشه یک محصول کاربردی است که با استفاده از آن ظرف مدت کوتاهی چربی موها کاهش پیدا می‌کند. این محصول فرانسوی حاوی 98 درصد عصاره‌های طبیعی از جمله عصاره گیاه گزنه است که به پاکسازی چربی از سطح پوست و مو کمک می‌کند. شامپو تصفیه‌کننده موهای چرب ایوروشه با متعادل‌سازی ترشح چربی از پوست سر، سبب ایجاد احساس تمیزی و پاکیزگی در طول روز می‌شود.

علاوه بر عصاره گزنه، این شامپو حاوی عصاره ارگانیک گیاه آگاو است که گردش خون در کف سر را تا 2 برابر افزایش می‌دهد و از این طریق سبب افزایش رشد و استحکام ریشه و ساقه مو می‌شود. گیاه آگاو همانند کاکتوس و آلوئه‌ورا است و در مکزیک پرورش داده می‌شود. این گیاه، غنی از فروکتوز است و سبب ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود. اثربخشی این محصول ثابت شده است و موها را برای مدت 48 ساعت تمیز و زیبا نگه می‌دارد.

2- شامپو مدل هیر واترموهای چرب کامان

شامپو مدل هیر واتر موهای چرب کامان

خریدشامپو هیر واترموهای چرب کامان

شامپو مدل هیر واتر مناسب موهای چرب کامان همان‌طور که از نامش پیدا است برای موهای چرب طراحی و ساخته شده است. این شامپو فاقد سولفات است و با فرمولاسیون خاصی که دارد سبب تغذیه، تقویت، رطوبت‌رسانی، تثبیت رنگ، حالت‌دهی و استحکام موها می‌شود. شامپو هیر واتر کامان هیچ‌گونه مواد شیمیایی ندارد و علاوه بر محافظت از ساختار مو، از کدر شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. این محصول با کنترل ترشح چربی، پوست را به شکل کامل پاکسازی می‌کند و بعد از استفاده به شما احساس سبکی و درخشندگی می‌بخشد.

شامپو هیر واتر کامان یک شوینده ملایم و روزانه است که نیاز به چند بار شستشو ندارد و به راحتی موها را تمیز و درخشان می‌کند. این شامپو با آبرسانی به موها، رطوبت آن‌ها را تامین می‌کند و مانع از خشک و بدحالت شدن آن‌ها می‌شود. باتوجه به توضیحاتی که دادیم، اگر موهای شما نیز چرب است و به دنبال یک شامپو مناسب برای کنترل و کاهش چربی پوست سرتان هستید شامپو مدل هیر واتر کامان مناسب موهای چرب بهترین انتخاب است.

3- شامپو مخصوص موهای چرب داو

شامپو مخصوص موهای چرب داو

خریدشامپو مخصوص موهای چرب داو

افرادی که موهای چربی دارند باید به دنبال شامپویی باشند که با چند بار استفاده چربی مو را متعادل کند و دیگر نیازی به شستشو مداوم و زیاد نباشد. شامپو مخصوص موهای چرب داو حاوی مواد نرم‌کننده است و استفاده از آن سبب نرم و خوش‌حالت شدن موها می‌شود. این شامپو یک پاک‌کننده عمیق برای موها است و چربی را از پوست سر جدا می‌کند. همچنین مواد مغذی موجود در این شامپو نیز به حفظ رطوبت و ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند. شامپو مخصوص مو چرب داو با حل مشکل خارش و ریزش موها، در کمترین زمان موهای شما را سالم و شاداب می‌کند و باعث نرم و خوش‌حالت شدن آن‌ها می‌شود. این شامپو چربی موها را کنترل می‌کند و با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت چرب شدن، می‌توانید موهایتان را شانه کنید.

4- شامپوموهای چربلامینین

شامپو موهای چرب لامینین

خریدشامپوموهای چربلامینین

موهای چرب نسبت به موهای معمولی نیاز به مراقبت بیشتری دارند و در انتخاب شامپو مناسب برای این نوع از موها باید نهایت دقت را به خرج داد. شامپو لامینین برای موهای چرب طراحی شده است و حاوی عصاره گیاه گزنه است که در بین گیاهان خاصیت پاک‌کنندگی بالایی دارد. این گیاه تقریبا در تمام مناطق پیدا می‌شود و به‌صورت سنتی برای پاک کردن چربی و سبوم از پوست سر استفاده می‌شود. در ترکیبات این محصول علاوه بر گزنه از پوست لیمو، نیشکر و گوار برای نرم، مرطوب و درخشان کردن موها استفاده شده است.

پروتئین هیدرولیز شده ذرت موجود در این شامپو نیز باعث تقویت موها می‌شود. این شامپو با عملکرد خوبی که دارد سبب از بین بردن چربی‌های اضافی پوست سر و مو می‌شود و در نتیجه تمیزی و حالت‌دهندگی خوبی به موها می‌دهد. شامپو لامینین مناسب موهای چرب دارای خاصیت ضدالتهابی و التیام‌بخشی است و به حفظ تعادل PH پوست کمک می‌کند. برند لامینین که متعلق به شرکت بهداشتی گل‌افشان است محصولات متنوعی را با کیفیت و اثرگذاری بالا تولید کرده است و همین موضوع باعث شده است این شامپو به انتخاب اول افرادی که از محصولات خارجی استفاده می‌کنند تبدیل شود.

5- شامپو موهای چرب الکسیس

شامپو موهای چرب الکسیس

خریدشامپو موهای چرب الکسیس

موهای چرب نیازمند شامپویی است که بدون آسیب به مو، چربی مو را کنترل کرده و موها را سالم و زیبا نگه دارد. شامپو مناسب موهای چرب الکسیس غنی از مواد فعال گیاهی است که با تنظیم ترشح غدد چربی‌ساز به پاکسازی، تغذیه و تقویت موها کمک می‌کند. این شامپو فاقد پارابن و سرب است و با خاصیت پاک‌کنندگی ملایمی که دارد چربی و کثیفی را از کف سر پاک می‌کند. شامپو مناسب موهای چرب الکسیس حاوی عصاره گیاهانی همچون برگ گزنه، نسترن و سرخس است و با خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچی که دارد از پوسته‌ریزی کف سر جلوگیری می‌کند.

6- شامپو مشک سفیدپتال فرش

شامپو مشک سفید پتال فرش

خرید شامپو مشک سفیدپتال فرش

شامپو مشک سفید پتال فرش یک شوینده مناسب برای موهای چرب خانم‌ها و آقایان است. این محصول علاوه بر پاک‌کنندگی قوی، به تقویت موها نیز کمک می‌کند و صد در صد از مواد طبیعی تشکیل شده است. عصاره رزماری موجود در این محصول سبب تقویت و افزایش رشد موها می‌شود. اسانس رزماری علاوه بر اینکه باعث داشتن پوست سر مرطوب و سالم می‌شود از سفید شدن زود هنگام موها نیز جلوگیری می‌کند. در ترکیبات ساخت این محصول علاوه بر رزماری از عصاره برگ نعنافلفلی نیز استفاده شده است که به سلامت و تقویت موها کمک می‌کند.

شامپو مشک سفید مناسب کف سر چرب پتال فرش غنی شده با اسیدهای چرب ضروری است که به خوبی چربی کف سر و موها را کنترل می‌کند. تمامی محصولات تولیدی شرکت پتال فرش دارای خاصیت دارویی گیاهان ارگانیک هستند که به پاکسازی و تغذیه پوست و مو کمک می‌کنند. شامپو مشک سفید پتال فرش فاقد پارابن و هرگونه ماده شیمیایی است، بنابراین اگر به دنبال یک شامپو طبیعی با خاصیت دارویی هستید، بی‌شک این محصول انتخاب خوبی برای شما است. ویتامین‌ها و چربی‌های ضروری موجود در عصاره این محصول سبب تغذیه، جوان‌سازی و احیاء فولیکول‌های مو می‌شود.

در پایان این مقاله، امیدواریم تا با خصوصیات موهای چرب و راه‌های کنترل چربی آن آشنا شده و بهترین کالاهای مرتبط موجود در بازار را شناخته باشید. شما می‌توانید براساس ویژگی‌های منحصر به فرد شامپوهای معرفی شده و طبق سلیقه‌تان، اقدام به خرید محصول مورد نیازتان از فروشگاه ریحا کنید. در ضمن اگر تجربه خاصی درباره تهیه و استفاده از هرکدام از این محصولات پرطرفدار دارید، حتما تجربیات‌تان را با ما در میان بگذارید و نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

محصولات مرتبط
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید