یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
6 نشانه که می‌ گوید باید موهای خود را کوتاه کنید

6 نشانه که می‌ گوید باید موهای خود را کوتاه کنید

موهای بلند و ابریشمی از گذشته تا به امروز برای تمام خانم‌ها یک آرزو بوده و داشتن آن، حس خوبی را به شخص منتقل می‌کند. آنچه مسلم است این است که داشتن موهای سالم، زیبا و بلند نیاز به مراقبت و اهمیت بیشتری دارد. در صورتی‌که مراقبت از موها به درستی انجام نشود موی بلند تنها یک آرزو خواهد ماند که هرگز به آن دست پیدا نمی‌کنید. برخی افراد این تصور غلط را دارند که کوتاه کردن موها تاثیر مستقیم بر رشد و بلند شدن قد موها دارد. در واقع این تصور درست نیست و کوتاه کردن موها تاثیری در بلند شدن آن‌ها نمی‌گذارد.

کوتاه کردن انتهای موها تاثیری روی فولیکول‌ مو که تعیین‌کننده مقدار رشد مو است ندارد و کوتاه کردن مو فقط باعث از بین رفتن آسیب‌های ساقه مو و تغذیه بهتر موها می‌شود. اکثر افراد برای داشتن موهای بلند از کوتاه کردن موهایشان فراری هستند. این در حالی است که اگر موها را هر دو الی سه ماه یک بار کوتاه کنید از ایجاد موخوره، گره و دوشاخه شدن نوک موها جلوگیری کرده‌اید. همان‌طور که گفته شد همه افراد به دنبال داشتن موهایی زیبا، سالم و درخشان هستند. عوامل متعددی وجود دارد که در افزایش رشد موها و داشتن موی سالم تاثیرگذار است و هرچقدر مراقبت از موهایتان را افزایش دهید در واقع یک قدم به هدف‌تان که داشتن موی سالم و بلند است نزدیک‌تر شده‌اید.

چرخه یا سیکل رویش مو

رشد موی سر برخلاف ناخن‌ها پیوسته نیست. تارهای مو به مدت چند سال رشد می‌کنند، سپس رشدشان متوقف شده و شروع به ریزش می‌کنند. هم‌زمان با ریزش موهای قدیمی موهای جدیدی روی پوست سر رشد می‌کنند و جایگزین موهای ریخته شده می‌شوند. به فرآیند ریزش و رشد مجدد موها سیکل رشد مو یا چرخه مو گفته می‌شود. چرخه رشد موها دارای سه مرحله مجزا است. در واقع تمام موها دارای سه مرحله رشد و زندگی هستند و با نام‌های آناژن، کاتاژن و تلوژن شناخته می‌شوند.

فاز آناژن یا مرحله رشد مو

اولین مرحله که به مرحله فعال رشد مو معروف است، آناژن نام دارد. در فاز آناژن، تقسیم سلولی در ریشه و پوست سر در حال انجام است و موهای جدید در حال رویش و رشد هستند. در این مرحله موهای جدید موهای قدیمی را از پوست سر خارج می‌کنند و سبب ریزش موهای قدیمی می‌شوند. در واقع در فاز آناژن پیاز مو به خوبی مواد مغذی را از عمق پوست دریافت و به ساقه منتقل می‌کند. مرحله آناژن برای موهای سالم 5 تا 6 سال طول می‌کشد. برخی افراد از کوتاهی موهایشان شکایت دارند و می‌گویند که موهایشان از یک حدی بلندتر نمی‌شود. دلیل این اتفاق کوتاه بودن دوره آناژن موی آن‌ها است. در این افراد ریزش مو زودتر انجام می‌‌شود و مو فرصتی برای بلند شدن پیدا نمی‌کند.

فاز کاتاژن یا مرحله میانی

مرحله دوم از چرخه رویش موها مرحله کاتاژن یا میانی است. در این مرحله رشد موها متوقف می‌شود و موهای قدیمی جای خود را به موهای جدید می‌دهند. این مرحله موقتی است و پیازهای مو بعد از رشد فعال خود، برای مرحله استراحت آماده می‌شوند. کاتاژن معمولا 2 تا 3 هفته طول می‌کشد و به اصطلاح شکل ظاهری موها چماقی شکل می‌شود. در این مرحله ساقه موها از ریشه جدا شده و موها وارد فاز ریزش می‌شوند. زمانی که موها در فاز کاتاژن قرار می‌گیرند پیاز موها دیگر کارایی قبل را ندارند و قادر به دریافت مواد مغذی نیستند. در این مرحله پیاز مو از رگ‌های خونی جدا می‌شود و موها برای انتقال به سومین مرحله از چرخه رشدشان آماده می‌شوند.

فاز تلوژن یا مرحله استراحت مو

تلوژن آخرین مرحله از چرخه رویش موها است. در این مرحله، موها در فاز استراحت به سر می‌برند و موهای تازه روییده موهای قبلی را از پوست خارج می‌کنند و خود جایگزین آن‌ها می‌شوند. تا این مرحله موها به اندازه کافی رشد کرده‌اند و در انتظار ریزش هستند. در فاز تلوژن فولیکول مو خاموش می‌شود و ساقه موها رشد نمی‌کنند. این مرحله حدود 3 تا 4 ماه طول می‌کشد و با ریزش موهای چماقی، موهای جدید و تازه شروع به رشد می‌کنند. چیزی حدود 50 تا 100 تار مو، در روز در فاز تلوژن قرار دارند و همین عامل سبب نرمال بودن ریزش موها در طول روز می‌شود.

با اتمام دوره تلوژن موها مجددا وارد فاز آناژن یا رویش مجدد می‌شوند. برای اینکه موها از رشد و سلامت کافی برخوردار باشند باید تا حد ممکن در مرحله آناژن باقی بمانند. چیزی حدود 85 درصد از موهای یک فرد بزرگسال و سالم در مرحله آناژن باقی می‌ماند و این شخص رشد موهای مطلوبی را تجربه خواهد کرد. در حالت عادی بیش از 1 میلیون فولیکول مو در پوست سر وجود دارد، به همین دلیل ریزش 100 تار مو در روز طبیعی است.

نشانه‌هایی که به شما می‌گویند باید موهایتان را کوتاه کنید

کوتاه کردن و نوک‌گیری موها یکی از کارهای ضروری برای مراقبت از آن‌ها است. برای کوتاه کردن موها زمان و فرمول خاصی وجود ندارد و همین موضوع کار را کمی پیچیده کرده است. در واقع تعداد دفعات کوتاه کردن موها ارتباط مستقیمی با رشد موها دارد. رشد موی همه افراد به یک اندازه نیست ولی به‌طور متوسط موها در طول یک ماه چیزی حدود یک سانتی‌متر رشد می‌کنند. این اندازه قطعی نیست و رشد موی بعضی افراد بیشتر از این مقدار است و بعضی دیگر رشد موی کمتری را تجربه می‌کنند. همان‌طور که گفتیم افرادی که فاز آناژن آن‌ها کوتاه‌تر است موهایشان نیاز به مراقبت بیشتری دارد و بیش از دیگران باید مراقبت کوتاه کردن موهایشان باشند.

1- داشتن موخوره

موخوره اتفاق ناخوشایند و شایعی است که هر خانمی در طول زندگی‌اش حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده است. موخوره تاثیر بدی روی موها دارد و علاوه بر سلامت، شکل ظاهری موها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. موخوره به مرور زمان گسترش پیدا می‌کند و با ایجاد خشکی و شکستگی روی ساقه موها مانع از بلند شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل نوک‌گیری دائمی و کوتاه کردن قسمت‌های چندشاخه شده باعث افزایش سلامت موها می‌شود. در نتیجه هیچ‌گاه موخوره را دست کم نگیرید، زیرا با ادامه پیدا کردن آن، موخوره به سمت قسمت‌های بالاتر مو حرکت می‌کند و زیبایی موها را می‌گیرد. معمولا بخش‌هایی از مو که دارای موخوره است ناهموار، رنگ‌پریده و متفاوت از سایر قسمت‌ها است. بعد از چیدن نوک موها بلافاصله متوجه تغییر آن خواهید شد و از ظاهر زیبای موهایتان لذت خواهید برد.

موخوره درخشندگی موها را از بین می‌برد و باعث می‌شود موهای شما کدر و بی‌جان بنظر برسند. موهایی که موخوره دارند به هیچ وجه قابل ترمیم نیستند و تنها با کوتاه کردن بخش‌های آسیب دیده می‌توان موخوره‌ها را از بین برد. هرچه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است، زیرا موخوره کم کم از ساقه موها بالا می‌رود و بخش‌های بیشتری را درگیر می‌کند. موخوره قابل درمان نیست ولی تا حد زیادی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. در این مورد استفاده از مواد آبرسان و انواع ماسک‌ها کاربرد زیادی دارد. بهتر است هر بار که حمام می‌روید بعد از شامپو زدن به موها از ماسک و نرم‌کننده مناسب مو استفاده کنید. اگر موهایتان مجعد است یا بیش از حد خشک شده است بهتر است از نرم‌کننده‌های حاوی روغن استفاده کنید. برای جلوگیری از خشکی و موخوره بهتر است هر چند وقت یک بار به موها روغن زیتون یا نارگیل بزنید تا یک لایه محافظ دور ساقه موها ایجاد شود.

2- ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان پیش می‌آید. همه ما در طول شبانه روز به‌طور متوسط تعداد 50 تا 100 عدد از تار موهایمان را از دست می‌دهیم. در حالت عادی موهای ریخته شده با تارهای جدید مو جایگزین می‌شوند و تراکم موها ثابت می‌ماند. در صورتی‌که تعادل بین ریزش و رشد موها بهم بخورد و ریزش موها بیشتر از رویش آن باشد فرد دچار ریزش مو شده است و باید به دنبال راهی برای درمان این مشکل باشد. شایع‌ترین نشانه‌های ریزش مو عبارت هستند از کنده شدن راحت موها از ریشه هنگام شانه کردن یا بستن، ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از بیدار شدن از خواب و جمع شدن مقدار زیادی مو در موگیر چاه هنگام استحمام. کوتاه کردن موها نه تنها به مشکل ریزش موها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود تارهای مو ضخیم‌تر بنظر برسند.

موهای بلند نسبت به موهای کوتاه نازک‌تر بنظر می‌رسند و هرچه موها به ریشه نزدیک‌تر شود تار آن‌ها ضخیم‌تر می‌شود. به همین دلیل اگر دوست دارید موهایتان پرپشت و ضخیم بنظر برسد باید آن‌ها را کوتاه کنید. گره خوردن موها نیز علت دیگری است که سبب ریزش موها می‌شود. احتمالا برای شما هم زیاد پیش آمده که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب موهایتان به شدت خشک و وز و درهم‌ریخته باشد. افرادی که موهای بلند و فر دارند باید بدانند که گره خوردن و ریزش مو در آن‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر این اتفاق دائمی است و زیاد برای‌تان پیش می‌آید باید به دنبال راهی برای درمان آن باشید. بهترین و سریع‌ترین راهی که در این مورد به ذهن می‌رسد کوتاه کردن موها است.

3- موی فر بدحالت

مسلما تمام افرادی که موهای فر دارند با مشکل بدحالتی و وز شدن موهایشان مواجه هستند. قطعا موهای وز و بدحالت برای هیچ‌کس زیبا نیست و بیشتر از دیگر انواع موها مستعد آسیب است. اگر موهای فر و مجعد دارید و اکنون نامرتب و چسبناک شده است، وقت آن فرا رسیده تا موهایتان را کوتاه کنید. افرادی که موی فر دارند بهتر است هر 3 ماه یک ‌بار نوک مو را کوتاه کنند تا موهایشان صاف و شاداب باقی بماند.

4- چربی موها

چرب شدن پوست و موی سر اتفاق ناخوشایندی است. وجود چربی به اندازه مناسب باعث می‌شود تا پوست و موها سالم و درخشان باقی بمانند. اما چیزی که آزاردهنده است وجود بیش از حد چربی در پوست سر است. پوست سر برای حفظ رطوبت و سلامت خود به‌طور دائمی چربی تولید می‌کند. شدت تولید چربی به مقدار فعالیت غدد چربی‌ساز پوست بستگی دارد. هرچه این غدد فعال‌تر باشند چربی پوست بیشتر خواهد بود. علاوه بر تاثیر غدد چربی‌ساز عواملی دیگری مانند ژنتیک، عوامل محیطی، شستشوی بیش از حد، استرس و افزایش سن وجود دارند که باعث افزایش چربی پوست سر می‌شوند. چربی بیش از حد پوست سر باعث شوره، چسبندگی و ریزش موها می‌شود. شاید این نکته خیلی مهم به‌نظر نیاید ولی دست زدن به موها می‌تواند چربی مو را افزایش دهد. افرادی که موی بلند دارند با تاب دادن موها یا دست زدن بیش از حد به آن‌ها، می‌توانند باعث افزایش تولید چربی پوست سر شوند. در این حالت یکی از راه‌هایی که به کاهش میزان چربی پوست کمک می‌کند کوتاه کردن موها است.

5- نازک و کم‌پشت شدن مو

اغلب افرادی که موهای نازک و کم‌پشتی دارند ممکن است این تصور را داشته باشند که هرگز نمی‌توانند مدل موی زیبا و جذابی برای خودشان داشته باشند. خوشبختانه امروزه مدل‌ها و ترفندهای جدیدی برای حالت دادن به موها ارائه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مو‌های کم پشت و نازک‌تان را به گونه‌ای درست کنید که از نظر دیگران ضخیم و پرپشت به نظر برسند. یکی از این مدل‌ها کوتاه کردن مو‌ها تا سر شانه است. موهای نازک و کم‌پشت هیچ پفی ندارند، معمولا به یکدیگر می‌چسبند و روی پوست سر می‌خوابند. همین مساله باعث می‌شود که حجم آن‌ها کمتر به‌نظر بیاید. در این شرایط باید مدل مویی را انتخاب کنید که تارهای مو را از یکدیگر جدا کند و آن‌ها را حجیم و پرپشت نشان دهد.

موهای کم و نازک بهتر است به ‌شکل لایه لایه کوتاه شوند تا به راحتی روی هم حرکت کنند و به یکدیگر نچسبند. پس اگر شما هم مانند کندال جنر موهای نازک و صافی دارید توصیه می‌شود قد موهایتان را تا شانه و به‌صورت لایه لایه کوتاه کنید. این کار باعث حجیم‌تر به‌نظر رسیدن موها می‌شود. هرچه موها کوتاه‌تر باشند، وزن کمتری دارند و همین سبک بودنشان باعث می‌شود تا بیشتر پف کنند و حجیم‌تر شوند. در نتیجه برای خانم‌هایی که موهای نازک و کم‌پشت دارند کوتاه کردن موها یک روش کاربردی و عاقلانه برای زیبا کردن موها است. مدل مو کوتاه پیکسی نیز یکی دیگر از مدل مو‌های پیشنهادی برای خانم‌هایی است که موی کم‌پشت و نازک دارند. کوتاه کردن موها علاوه بر حجیم‌تر کردن آن‌ها مزایای دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها تقویت موها است. اگر موهایتان بر اثر مراقبت نادرست و عدم توجه آسیب دیده است، کوتاه کردن‌شان بهترین و سریع‌ترین روش برای احیای آن‌ها است.

6-خشک شدن مو

خشکی و شکنندگی موها زمانی ایجاد می‌شود که موها رطوبت کافی را دریافت نکنند. در این حالت، موها وز، شکننده و کدر می‌شوند و در نهایت درخشندگی خود را از دست می‌دهند. خشکی موها در هر سنی اتفاق می‌افتد و با بالا رفتن سن این مشکل شدیدتر می‌شود. اگر بعد از استحمام و استفاده از شامپو، متوجه خشکی بیش از حد روی موهایتان شدید ممکن است به این دلیل باشد که نوک موهایتان آسیب دیده است. این نشانه به شما می‌گوید که وقت آن رسیده که موهایتان را کوتاه کنید تا موهای خشک و آسیب‌دیده از بین بروند. قسمت‌های آسیب‌دیده مو در واقع توخالی هستند و قادر نیستند رطوبت و مواد مغذی را در خودشان نگه دارند. در این حالت بهترین راه کوتاه کردن موها است. اگر موهایتان خیلی خشک و بی‌روح است بهترین درمان برای آن‌ها کوتاه کردن است. حتی اگر موهایتان خیلی بلند هم نباشد، خشکی و موخوره نوک آن‌ها مدل دادن به موها را مشکل و دشوار می‌کند. در این شرایط نیز کوتاه کردن موها کاری مهم و ضروری است.

روش‌های مراقبت از مو

موها یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در زیبایی فرد به‌شمار می‌روند. به همین دلیل است که باید اطلاعات دقیق درباره روش‌های مراقبت از مو و راه‌های رشد و تقویت آن در اختیار داشته باشیم. در حالت کلی موی انسان از سه لایه یا بخش تشکیل شده است. بیرونی‌ترین لایه مو وظیفه حفاظت از لایه‌های زیرین را برعهده دارد. در واقع زمانی که لایه بیرونی مو دچار آسیب شود به دنبال آن لایه‌های زیرین نیز در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. این آسیب‌ها به تدریج سبب وز شدن، خشک شدن و کاهش انعطاف‌پذیری و درخشندگی موها می‌شود.

در هفته بیش از دوبار از شامپو استفاده نکنید

استفاده از شامپو و شوینده‌های مو برای بهداشت و تمیزی موها مفید و ضروری است، اما اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید ظرف مدت کوتاهی متوجه تاثیرات منفی آن‌ها روی موهایتان خواهید شد. با استفاده زیاد از شامپو موها چربی مفید خود را از دست می‌دهند و رو به خشکی می‌روند. این اتفاق سلامت موها را به خطر می‌اندازد و تارهای مو را دچار آسیب می‌کند. به همین دلیل بهتر است موها را بیش از 2 الی 3 بار در هفته شامپو نزنید. با این کار از خشکی بیش از حد موها که سبب بروز موخوره می‌شود جلوگیری کرده‌اید.

از ماسک و نرم‌کننده مو استفاده کنید

همان‌طور که استفاده از ماسک صورت باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود استفاده از ماسک برای موها نیز به زیبایی و سلامت موها کمک می‌کند. ماسک مو فواید زیادی دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به درخشندگی، براق شدن مو، نرم‌کنندگی، کاهش آسیب و شکنندگی موها، رطوبت‌رسانی، کاهش وز شدن مو، بهبود سلامتی پوست سر، تقویت موی سر و کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی‌های محیطی اشاره کرد. نرم‌کننده‌های مو نیز مانند ماسک مو فواید زیادی برای سلامت موها دارند.

امروزه اکثر افراد با کاربرد نرم‌کننده آشنایی دارند و از آن استفاده می‌کنند. نرم‌کننده باعث می‌شود که موها دیگر گره نخورند و با کوچک‌ترین آسیبی خرد نشوند. همچنین نرم‌کننده سبب افزایش لطافت و نرمی موها می‌شود و موهای خشک و آسیب دیده را احیا می‌کند. موادی که در ساخت این محصولات استفاده شده است باعث می‌شود تا هر بار که از آن‌ها استفاده می‌کنید کوتیکول موها صاف‌تر شوند و نرمی و لطافت مو نیز افزایش پیدا کند. اولین تفاوتی که میان ماسک و نرم‌کننده مو وجود دارد، تفاوت در ساختار و بافت آن‌ها است. ماسک مو برخلاف نرم‌کننده که آبکی و شل است دارای بافت غلیظ و سفت می‌باشد. غلظت بالا ماسک مو سبب می‌شود که ماسک به راحتی جذب موها نشده و یا روی آن‌ها پخش نشود.

در حقیقت ماسک مو برای مدت طولانی‌تری روی ساقه موها باقی می‌ماند و یک لایه زخیم محافظت‌کننده روی آن‌ها ایجاد می‌کند. با توجه به تعاریفی که گفته شد ماسک و نرم‌کننده دو محصول محافظت‌کننده کاربردی و بی‌نظیر برای موها هستند. اگر شما هم نگران سلامت و زیبایی موهایتان هستید، بهتر است استفاده از محصولات متناسب با موهایتان را نادیده نگیرید. به این نکته توجه کنید که موها نیاز به تغذیه دارند، بنابراین مصرف یک ماسک مو مناسب و دائمی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای روی سلامت موهایتان داشته باشد.

از شانه مناسب استفاده کنید

شانه زدن موها عادت شایسته‌ای است که علاوه بر مرتب نگه‌داشتن ظاهر موها به حفظ بهداشت نیز کمک می‌کند. در این مورد انتخاب شانه مناسب یکی از ضروریات است، پس سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های درشت و بافاصله از هم داشته باشد. در یکی دیگر از مقاله‌های ریحا در رابطه با فواید شانه چوبی برای موها صحبت کردیم. در واقع بهترین نوع شانه برای موها شانه‌های چوبی است. هرگز برای شانه کردن موهایتان از برس با دندانه‌های فلزی استفاده نکنید. استفاده از شانه چوبی برای شانه کردن موها باعث افزایش گردش خون شده و از این طریق مواد مغذی بیشتری به فولیکول موما می‌رسد. همچنین شانه چوبی، چربی پوست را به‌طور یکسان روی موها پخش می‌کند و از چرب شدن بیش از حد موها جلوگیری می‌کند.

هر ماه موها را نوک‌ گیری کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سالم نگه‌داشتن موها کوتاه کردن و نوک‌گیری آن‌ها است. اکثر افرادی که موهای پر و سالمی دارند بر این اعتقاد هستند که باید موها را هر دو الی سه ماه یک‌بار کوتاه کرد تا موها سالم و بدون موخوره باقی بمانند. اگر دوست ندارید هر ماه هزینه زیادی بابت کوتاه کردن موهایتان بپردازید خودتان هم می‌توانید نوک موها را کوتاه کنید.

از شامپو مناسب استفاده کنید

انتخاب شامپو مناسب برای موها به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر به نوشته روی شامپوها دقت کرده باشید، روی آن‌ها نوشته شده است، مناسب برای موهای چرب، خشک، معمولی، آسیب دیده یا رنگ شده. در حالت کلی موها در سه دسته چرب، خشک و معمولی طبقه‌بندی می‌شوند. برای هر سه دسته از این موها شامپو مخصوص و مناسبی وجود دارد و بهتر است با توجه به نوع موهایتان، شامپو مناسبی انتخاب کنید. انتخاب شامپو مناسب برای داشتن موهای سالم و پرپشت یک امر ضروری و واجب است. شامپو مناسب باید با نوع پوست و موی شما مطابقت داشته باشد و در عین حال از آسیب زدن به موهایتان جلوگیری کند.

اگر پوست سرتان چرب است ولی موهای خشکی دارید بهتر است از شامپو مناسب موهای چرب استفاده کنید. افرادی که پوست چربی دارند بهتر است از شامپو مناسب موی چرب برای پوست سرشان استفاده کنند و برای پایین موها از یک نرم‌کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنند تا علاوه بر نرم کردن موها، آن‌ها را آبرسانی کند. اگر پوست سرتان خشک است بهتر است از شامپوهای حجم‌دهنده و تقویت‌کننده اجتناب کنید. این محصولات به سرعت رطوبت پوست را از بین می‌برند و خشکی پوست را چند برابر می‌کنند. بهترین نوع مو، موی معمولی است. این موها نه خیلی چرب هستند و نه خیلی خشک و کمتر در معرض آسیب قرار دارند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

یکی از دلایل اصلی ریزش مو، رژیم غذایی نامناسب است. در واقع با داشتن یک رژیم غذایی درست می‌توان ریزش موها را تا حد زیادی کاهش داد. با استفاده از یک برنامه غذایی کامل که شامل انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی باشد می‌توانید تا حد زیادی سلامت موهایتان را بازگردانید. در تهیه رژیم غذایی از مصرف کالری غافل نشوید. طی تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده‌اند، کاهش ناگهانی و بیش از حد کالری، موجب افزایش ریزش موها می‌شود. به همین دلیل بهتر است از یک رژیم غذایی اصولی و درست استفاده کنید. تارهای مو از جنس پروتئین هستند، از این رو کمبود پروتئین در رژیم غذایی، سبب افزایش ریزش موها می‌شود.

بهتر است برای اینکه بدن پروتئین مورد نیازش را دریافت کند از غذاهایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات به مقدار کافی استفاده شود. کلسیم و منیزیم نیز از جمله مواد مغذی و حائز اهمیت هستند. توصیه می‌شود از مواد غذایی و لبنیاتی که در آن‌ها منیزیم و کلسیم وجود دارد به مقدار زیاد استفاده کنید. یکی دیگر از چیزهایی که موجب افزایش ریزش مو می‌شود، فقر آهن است. کمبود آهن در بدن انسان باعث کم خونی، خستگی و ریزش زیاد موها می‌شود. در نتیجه باید مواد غذایی دارای آهن مانند جگر یا قرص آهن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

از آب داغ برای شستن موها استفاده نکنید

آب داغ به ساقه، ریشه و پوست سر آسیب می‌زند و علاوه بر باز کردن منافذ کف سر باعث کاهش چربی طبیعی پوست نیز می‌شود. شستن موها با آب داغ، موها را دهیداته می‌کند و سبب خشکی و شکننده شدن آن‌ها می‌شود. از عوارض آب داغ برای شستن موها می‌توان به ریزش مو، موخوره، شوره، خارش، وز شدن و آسیب به موها اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است برای شستن موها تا جایی که امکان دارد حرارت آب را پایین بیاورید و با آب ولرم موها را آبکشی کنید. آب داغ کثیفی و آلودگی‌ها را به خوبی از پوست سر پاک می‌کند ولی همزمان چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و رشد موها را مختل می‌کند.

موهایی که چربی کافی نداشته باشند به مرور ضخامت و براقیت خود را از دست می‌دهند و با گذشت زمان این وضعیت بدتر خواهد شد. آب داغ مستقیما باعث افزایش ریزش موها نمی‌شود ولی با تاثیر منفی که روی سلامت پوست سر دارد سبب ایجاد التهاب پوست شده و با ضعیف کردن ساقه موها آن‌ها را شکننده می‌کند. برای داشتن موهای درخشان بهتر است از آب خنک استفاده کنید تا موهایتان شرایط لازم برای رشد را داشته باشند. شستن موها با آب خنک فقط در عرض 10 تا 15 ثانیه کوتیکول موها را سفت می‌کند و سبب افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود.

ماساژ پوست سر

ماساژ سر نیز مانند ماساژ دیگر قسمت‌های بدن است، با این تفاوت که ماساژ پوست سر با ملایمت بیشتری همراه است. برای ماساژ سر فقط باید از نوک انگشت استفاده شود و بدون استفاده از روغن نیز می‌توان این کار را انجام داد. ماساژ سر باعث افزایش گردش خون و به دنبال آن افزایش رشد موها می‌شود. ماساژ دادن پوست سر با افزایش تغذیه‌رسانی به پیاز مو باعث بهبود کیفیت موها می‌شود. این کار نه تنها مانع از ریزش موها می‌شود بلکه مواد مغذی را در اختیار ریشه و پوست سر قرار می‌دهد.

ماساژ دادن پوست سر فولیکول مو را تحریک می‌کند و با ایجاد کشش روی سلول‌های فولیکولی سبب افزایش ضخامت موها می‌شود. موهای ضخیم حجم موها را بیشتر نشان می‌دهد و نسبت به تارهای نازک مقاومت بیشتری دارد. اگر موهایتان را به‌صورت دائمی ماساژ دهید پس از مدت زمان کوتاهی شاهد رشد موهای ریز لابه‌لای موهایتان خواهید بود. ماساژ ضرری برای پوست و مو ندارد و هیچ آسیبی به موها وارد نمی‌کند. با کمک ماساژ، گردش خون در پوست سر افزایش پیدا می‌کند و به تدریج باعث کاهش ریزش موها می‌شود و موها شادابی و طراوت قبل را به دست می‌آورند.

همان‌طور که گفتیم ماساژ فواید زیادی برای موها دارد. ماساژ علاوه بر اینکه سبب افزایش رشد موها می‌شود برای موهای خشک و آسیب‌دیده نیز مفید است. زیر پوست سر صدها غده وجود دارد که وظیفه تولید چربی و سبوم را بر عهده دارند. وظیفه غدد چربی‌ساز نرم و لطیف نگه‌داشتن موها است، با کمک ماساژ این غدد تحریک می‌شوند و ترشح متعادلی خواهند داشت. در واقع ماساژ، ترشح غدد چربی‌ساز را در حالت تعادل نگه می‌دارد و هم برای موهای چرب و هم برای موهای خشک، کاربرد دارد.

حتما نیازی نیست زمان خاصی را برای ماساژ دادن پوست سر خالی کنید. این کار بسیار ساده است و هنگام شستن موها نیز می‌توانید آن را انجام دهید. پس اگر دوست دارید موهای زیبا، ضخیم و درخشان داشته باشید ماساژ را بعنوان بخشی از برنامه مراقبت از موها قرار دهید. اگر فقط 5 دقیقه از روزتان را صرف انجام ماساژ کنید بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، شاهد تفاوت چشمگیری در ظاهر موهایتان خواهید شد.

همان‌طور که گفتیم بروز عواملی مانند چربی موها، موخوره، ریزش و خشکی نوک موها به شما می‌گویند که وقت آن فرا رسیده تا موهایتان را کوتاه کنید. در ادامه محصولاتی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از موهایتان مراقبت کنید. تمامی این محصولات در وبسایت ریحا موجود هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اگر تجربه استفاده از هر یک از این محصولات را دارید خوشحال می‌شویم تا نظرتان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

1- شامپو مینوتا ضد ریزش موهای چرب سریتا

خریدشامپو مینوتا ضد ریزشسریتا

ریزش موها یکی از عواملی است که ما را مجبور به کوتاه کردن موهایمان می‌کند. خوشبختانه شامپوهای ضد ریزش موجود در بازار از محصولات درمانی هستند که هم برای موهای چرب و هم برای موهای خشک قابل استفاده است. شامپوهای ضدریزش با تنظیم و کنترل چربی پوست سر سبب افزایش گردش خون در مویرگ‌ها شده و از این طریق به رشد موهای ریخته شده کمک می‌کنند. این محصولات همپنین التهابات پوست سر را تسکین می‌دهند و باعث افزایش سلامت پوست و مو می‌شوند.

شامپو مینوتا ضد ریزش موهای چرب سریتا یکی از شامپوهای ضدریزش موجود در بازار است و با فرمولاسیون مناسبی که دارد باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود. این شامپو فاقد پارابن است و به کنترل چربی پوست سر کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص شامپو مینوتا ضد ریزش سریتا، ضدالتهاب بودن و پاکسازی عمیق منافذ پوست است. عصاره دانه سیتروس گراندیس استفاده شده در ترکیبات این محصول باعث افزایش حجم و ضخامت تارهای مو و تنطیم چربی پوست سر می‌شود.

2- شامپو ضخیم‌کننده موهای چرب پتال فرش

خریدشامپو ضخیم‌کنندهپتال فرش

شامپو ضخیم‌کننده موهای چرب پتال فرش غنی شده با ویتامین‌های B3، B5 و B7 است و استفاده مداوم از آن باعث فزایش ضخامت موهای چرب و نازک می‌شود. در ترکیبات این محصول از کافئین، لاوندر، لانگ‌لانگ و درخت چای استفاده شده است و در کنار تقویت ریشه مو، چربی اضافی پوست سر را کاهش می‌دهد و باعث افزایش رشد موها می‌شود. شامپو ضخیم‌کننده مو پتال فرش فاقد سولفات، فسفات، پارابن و گلوتن است و دارای PH متعادل با پوست سر می‌باشد. این محصول حجم‌دهنده و تقویت‌کننده از برند پتال فرش برای موهای چرب، نازک و ضعیف مناسب است و چربی پوست را به خوبی کنترل می‌کند.

3- قرص تقویت کننده مو هیرتامین

خریدقرص تقویت کننده مو هیرتامین

تأمین ویتامین‌های لازم به بدن باعث می‌شود که فولیکول‌ها هیچگونه کمبود ویتامینی را حس نکرده و به راحتی مواد مورد نیاز خود را تأمین کند. وجود ترکیبات گیاهی دارای آنتی اکسیدان در این مکمل باعث شده است که کمترین میزان مواد شیمیایی وارد بدن شده و همچنین اثرگذاری آن را دوچندان نموده است. گیاه آلوئه ورا که مشخصا یکی از بهترین و مؤثرترین مواد در تقویت موها است.

مواد موجود در هیرتامین شامل انواع ویتامین‌های A ،C ،D ،B6 ،B12، است که از جمله ویتامین‌های مهم برای تقویت مو و ناخن شناخته می‌شوند. همچنین، براهمی، دم اسب، رزماری، گزنه و دارچین نیز از دیگر ترکیبات گیاهی و طبیعی این قرص تقویت مو است. فلفل موجود به دلیل تسریع گردش خون در بدن، ایجاد گرما و حرارت خونرسانی در پوست سر را بیشتر و بهتر می کند که این عامل تغذیه بهتر و رسیدن تمام مواد مغذی به ریشه موها است.

4-کرم موی ترمیم کننده و محافظ پرو وی پنتن

خریدکرم موی ترمیم کننده و محافظ پرو وی پنتن

کرم موی ترمیم کننده پرو وی پنتن یک محصول بی نظیر برای سلامت مو‌ها‎ی شماست. این محصول می‎تواند مواد غذایی مورد نیاز ریشه‌ها‎ی موی شما را تامین کند و منجر به تقویت ریشه‌ها‎ شود. همچنین رطوبت مورد نیاز ساقه‌ها‎ی مو را به آن می‎رساند و از این طریق از ریزش مداوم مو‌ها‎ جلوگیری می‎کند. در این دسته از کرم‌ها‎ فاکتور سبک بودن بسیار مهم است. کرم موی پرو وی پنتن به نحوی طراحی شده است که بسیار سبک می‎باشد. بنابراین وقتی از آن استفاده می‎کنید اصلا احساس سنگینی بر روی مو‌ها‎ی خود احساس نخواهید کرد.

این کرم قابلیت ترمیم کنندگی مو‌ها‎ی آسیب دیده را نیز دارد و با ایجاد یک لایه محافظی روی ساقه‌ها‎ی مو از آسیب‌ها‎ی محیطی مانند گرما و سرمای شدید و نور مضر خورشید جلوگیری می‎کند. در نتیجه دیگر به دلیل آسیب‌ها‎ی احتمالی موجود در محیط دچار آسیب مو نخواهید شد. اگر مو‌ها‎ی شما خشک یا چرب باشد در هر دو صورت می‎توانید از این محصول استفاده کنید و از خشکی بیش از حد مو یا چربی بیش از حد مو‌ها‎ی خود جلوگیری کنید.

5-سرم مو درام لانگ اورال

خریدسرم مو درام لانگ اورال

سرم مو درام لانگ اورآل فرموله شده با کراتین گیاهی، روغن کاکائو و مواد مغذی مو برای داشتن موهایی صاف و زیبا بهترین گزینه است. استفاده از این سرم باعث ایجاد ظاهری صاف و شاداب در موها از بین برنده موخوره، جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن، محافظت از موها در برابر شکنندگی و دوشاخه شدن انتهای آن، ترمیم‌کننده قوی مو و بازسازی ساقه‌های ضعیف موهای بلند و در نهایت بدون نیاز به آبکشی است.

این محصول یک سرم مراقبت از مو حاوی کراتین است، که باعث می‌شود موهای شما کاملا صاف بنظر برسد و درصورت استفاده همراه با شامپو تا 4 سانتی متر بلندتر می‌شوند. همچنین کره کاکائو دیگر ترکیب قدرتمند این سرم که معروف به خواص مغذی است موهای شما را بسیار نرم و براق خواهد کرد. این محصول علاوه بر ایجاد ظاهری صاف و درخشان در موها، به ترمیم و احیاء قسمت‌های آسیب‌دیده مو کمک شایانی می‌کند. همچنین با استفاده منظم، مانع آسیب دیدن موها درمقابل حرارت سشوار و ابزارهای حالت دهنده مو می‌شود.

6-کپسول نارگیل و کلاژن برند مای ویتامینز

خریدکپسول نارگیل و کلاژن برند مای ویتامینز

این محصول شامل کلاژن هیدرولیز شده می باشد که تاثیرگذاری آن بسیار بالاتر است. به ترکیب عصاره نارگیل و کلاژن، ویتامین C اضافه شده است تا به کمک کلاژن وضعیت پوست را بهبود دهد. این مواد تشکیل دهنده که در کپسول coconut & collagen جمع آوری شده در هیچ محصول دیگری یافت نمی شود. این موارد شامل روغن نارگیل، کلاژن (ماهی)، ویتامین C، ژلاتین، اسکوربیک اسید، منیزیم و سیلیکون دی اکسید (سیلیکا) می باشد.

ویتامین C منبع کلاژن سازی پوست را تحریک می کند و دوباره آن را به فعالیت می اندازد. ویتامین C از پوست در برابر آلودگی ها و رادیکال های آزاد محافظت می نماید . سبب تقویت کیفیت بافت پوست و افزایش رشد موها می شود. مزایای ویتامین C برای پوست و مو تقریبا غیرقابل شمارش است! این محصول علاوه بر تاثیراتی که بر روی پوست دارد، از طرفی حاوی معدنی است که در سنتز ویتامین ها و پروتئین ها نقش ایفا می کند و این امر برای کاهش ریزش موها و افزایش رشد مو بسیار کاربردی است.

7-روغن آرگان مدلمراکشی پرنسلی

خریدروغن آرگان مراکشی پرنسلی

اگر دارای موهای شکننده و آسیب پذیر هستید و می‌خواهید سلول‌های پوستی خود را ترمیم کنید، می‌توانید از این محصول کاربردی استفاده کنید. ترکیب اصلی به کار رفته در این محصول بهداشتی، روغن آرگان است که به عنوان یک لوسیون خوشبو شناخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین فواید این روغن، فراهم سازی ترکیبات مغذی مورد نیاز پوست و مو است.

روغن آرگان مدل روغن مراکشی آرگان پرنسلی یک محصول فوق العاده عالی از برند پرنسلی است که قابل استفاده به صورت روزانه است. ترکیبات به کار رفته در این محصول شامل ترکیبی قوی از ویتامین گروه A و E بو ه عنوان یک غذای کامل مو شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که می‌خواهید رشد ناخن خود را تضمین کنید، استفاده از این محصول بهداشتی پیشنهاد می‌شود.

8-شامپو ضدموخوره مناسب موهای ضعیف حاوی عصاره رزماری کلیون

خریدشامپو ضدموخوره م عصاره رزماری کلیون

اگر موهایتان ضعیف شده و دارای موخوره است بهترین انتخاب برای شما شامپو ضدموخوره مناسب موهای ضعیف حاوی عصاره رزماری است. این شامپو با ترکیبات گیاهی همچون رزمانی و ملیسا برای موهای آسیب‌دیده و ضعیف طراحی شده است و تاثیر شگف‌انگیزی روی پیاز موها می‌گذارد. شامپو ضدموخوره کلیون ساقه موها را به خوبی ترمیم می‌کند و موهایی لطیف و ابریشمی را به شما هدیه می‌دهد. با استفاده مداوم از این محصول به تدریج موهایتان حجیم و پرپشت می‌شود و ریزش موها نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. ترکیبات گیاهی استفاده شده در شامپو ضدموخوره مناسب موهای ضعیف حاوی عصاره رزماری برای موهای ضعیف و نازک عملکرد خوبی دارد و سبب ترمیم و بازسازی آن‌ها می‌شود.

امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله به حد کافی برایتان مفید واقع شده و با خصوصیات ذاتی موهای ضعیف و شکننده آشنا شده باشید. شما می‌توانید طبق سلیقه یا نیازتان اقدام به خرید انواع محصولات تقویت‌کننده مو از فروشگاه ریحا کنید. شما با کلیک بر روی هایلایت خرید محصول، دسترسی راحت‌تری به این محصولات داشته و از این طریق به راحتی قابل تهیه هستند.در ضمناگر تجربه خاصی در مورد استفاده از هریک از موارد اشاره شده دارید؛ حتما نظر خود را در قسمت ثبت دیدگاه برای ما بنویسید و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

۳۵,۲۳۲
محصولات مرتبط
شامپو مو ضد ریزش ماینوکسیدیل لافاررLafarrerr 
۵۲۵,۹۰۰ تومان
۲۵۰ میل
۱۵۰ میل
شامپو مو ترمیم کننده تخم مرغ عسل واتيکاVatika 
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۴۰۰ میل
۲۰۰ میل
شامپو مو ترمیم کننده بیوتین ریپیر ترزمهTresemme 
۳۹۷,۰۰۰ تومان
۷۰۰ میل
۶۵۰ میل
۴۰۰ میل
نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۳۵,۲۳۲ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید