یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
همه چیز در رابطه با نت چوب صندل در عطرسازی - Sandalwood

همه چیز در رابطه با نت چوب صندل در عطرسازی - Sandalwood

درخت صندل جزء بزرگ‌ترین درختانی است که چوب آن برای مصارف گونان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب درخت صندل، سنگین، زرد رنگ و ریزدانه‌دار است و برخلاف دیگر چوب‌های معطر، رایحه آن برای مدت طولانی و تا چند دهه حفظ می‌شود. چوب این درخت بعنوان یکی از گران‌ترین چوب‌های دنیا شناخته می‌شود و عطر ماندگار آن نیز، چوب صندل را چندین برابر ارزشمندتر کرده است.

ارزش بالای چوب درخت صندل، تقاضای زیاد و برداشت بی‌رویه از برخی گونه‌های این درختان باعث شده است تا چوب این درخت، توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته درختان آسیب‌پذیر قرار بگیرد. تقریبا 10 گونه متفاوت از چوب درخت صندل در سراسر جنوب شرقی آسیا و جزایر جنوبی اقیانوس آرام پراکنده شده است و از نظر ریشه شناسی چوب درخت صندل به معنای "چوب برای سوزاندن بخور" نام‌گذاری شده است. گونه‌های متفاوت این درخت در جنوب هند، نپال، هاوایی، سریلانکا و استرالیا پراکنده شده‌اند و علاوه بر خاصیت معطر بودن، در صنعت نجاری نیز از این چوب استفاده می‌شود. مردم هند معتقدند موریانه‌ها هرگز به چوب درخت صندل حمله نمی‌کنند و به آن آسیب نمی‌زنند. همین ویژگی چوب صندل و عمر طولانی مدت آن باعث شده است تا این چوب نمادی از حیات را برای هندیان تداعی کند.

چوب صندل از گذشته‌های دور، به عنوان بخشی از سنت‌های مذهبی و روحانی مردم هندوستان به شمار می‌آمده و کاربردهای زیادی نیز در طب سنتی داشته است. در هندوستان معابد زیادی از چوب درخت صندل ساخته شده‌اند که بعد از گذشت قرن‌ها، هنوز هم عطر و بوی خود را حفظ کرده‌اند. همچنین هندیان از این چوب برای ساخت جعبه جواهرات و بادبزن‌های دستی نیز استفاده می‌کردند که در قسمت‌هایی از آسیا آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

انواع چوب صندل

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم حدود 10 گونه مختلف از چوب صندل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. چوب درخت صندل جزء دسته‌ای از چوب‌های با جنس سالتانوم (Santalum) است. در ادامه مقاله به معرفی تعدادی از گونه‌های مختلف چوب صندل می‌پردازیم. چوب صندل سفید، قرمز، هندی، استرالیایی، هاوایی و فیجی تعدادی از این چوب‌ها هستند که از بین این چوب‌ها، چوب صندل هندی، باکیفیت‌ترین آن‌ها است.

قسمت‌های مختلف چوب درخت صندل با دو رنگ سفید و لیمویی در بازار موجود است و در گذشته چنین تصور می‌شد که این چوب‌ها از دو درخت با گونه‌های متفاوت تهیه می‌شوند. با کمی تحقیق متوجه می‌شوید که این تصور نادرست است و در واقع قطعات لیمویی یا قهوه‌ای روشن صندل، متعلق به قسمت داخلی چوب است و بخش‌های سفید رنگ، چوب قسمت خارجی ساقه درخت می‌باشد. قسمت‌های لیمویی رنگ چوب، فشردگی بیشتری دارد و خاصیت درمانی دارد. این قسمت از چوب به صورت قطعات استوانه‌ای شکل است و بوی نسبتا قوی و تلخی دارد.

خواص چوب صندل

اسانس چوب صندل کاربردهای صنعتی و سنتی متفاوتی دارد و برای درمان بسیاری از امراض و بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. رایحه چوب صندل خاصیت آرامش‌بخشی دارد و استرس و نگرانی را کاهش می‌دهد. در سنت‌های قدیم هند، چوب صندل برای مدیتیشن و تمرکز ذهن کاربرد فراوانی داشت و همین‌طور در معابد و محراب‌ها بعنوان بخور و یاداوری بهشت معطر از آن استفاده می‌شد. علاوه بر اینکه از رایحه چوب صندل برای موارد زیادی استفاده می‌شود از روغن آن هم برای مصارف گوناگون بهره می‌گیرند. روغن صندل از چوب درخت صندل گرفته می‌شود و خواص بهداشتی و درمانی بسیار زیادی دارد.

خواص این روغن باعث شده است تا از آن در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده شود. در گذشته روغن چوب صندل به مقدار زیاد در هند غربی و آفریقا تولید می‌شد که نوع هندی آن از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار است. روغن چوب صندل علاوه بر خواص درمانی و سنتی که دارد برای ماساژ بدن نیز استفاده می‌شود. ماده فعال روغن چوب صندل آلفا سانتالول است و برای درمان بسیاری از بیماری‌های میکروبی از آن استفاده می‌شود. در ادامه به تعدادی از خواص بیشمار چوب صندل اشاره می‌کنیم.

التیام زخم

محققان آلمانی اعتقاد دارند سلول‌های پوستی انسان‌ها گیرنده‌های بویایی دارند و این گیرنده‌ها در تماس با مواد معطر فعال می‌شوند. فعال شدن این گیرنده‌ها روند بهبود زخم‌ و رشد سلول‌های پوستی جدید را افزایش می‌دهد. از معروف‌ترین و مهم‌ترین خواص روغن صندل می‌توان به خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن اشاره کرد. روغن صندل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد به درمان اگزما، پسوریازیس و زگیل‌های معمولی پوست کمک می‌کند. این روغن به طور گسترده در تولید انواع صابون و لوسیون نیز استفاده می‌شود. ترکیب روغن صندل و عسل از ایجاد زخم‌های ضخیم و برجسته پیشگیری می‌کند و باعث یکدست شدن رنگ قسمت آسیب دیده پوست با دیگر قسمت‌ها می‌شود.

بهبود سرطان پوست

مطالعات ثبت شده در آرشیو بیوشیمی و بیوفیزیک نشان می‌دهد، ترکیبات موجود در روغن چوب صندل می‌تواند به مبارزه بدن با سلول‌های سرطانی کمک کند. ترکیبات موجود در روغن چوب صندل به مرگ تدریجی سلول‌های سرطانی و سرکوب آن‌ها کمک می‌کند. در واقع ترکیب آلفا سانتالول موجود در روغن چوب صندل از رشد سریع سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

رفع چین و چروک پوستی

روغن چوب صندل حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با افزایش خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست، باعث روشن‌تر شدن و پیشگیری از شل شدن و افتادگی پوست می‌شوند. به همین دلیل از روغن چوب صندل در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. این روغن به بهبود ترک و خشکی پوست کمک می‌کند و جوش‌های زیرپوستی را کاهش می‌دهد.

درمان سرماخوردگی و سرفه

روغن صندل خلط‌آور است و اثری مانند شربت اکسپکتورانت دارد. این روغن می‌تواند به درمان طبیعی انواع بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و اوریون کمک کند. برای این کار می‌توانید چند قطره از روغن را روی دستمال بریزید و برای چند دقیقه استنشاق کنید. این روغن به خوبی با ویروس سرماخوردگی مقابله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. بعد از چند بار استفاده، متوجه تاثیر شگفت‌انگیز آن خواهید شد.

کاربرد چوب صندل در عطرسازی

اسانس چوب صندل نت عطری معروف و غنی است. تاریخ نشان می‌دهد که چوب صندل تاریخچه‌ای دیرینه دارد و استفاده از آن به قرن‌ها قبل باز می‌گردد. برخی از بهترین عطرهای تهیه شده از چوب صندل توسط پادشاهان و ملکه‌ها استفاده شده است. به‌طور کلی نت‌های عطر چوب صندل بویی چوبی و شیرین دارند و اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز چوب صندل اشاره کنیم قطعا این ویژگی، رایحه مطبوع آن خواهد بود.

چوب صندل دارای رایحه شیرین، بالزامیک و همراه با نت‌های چوبی خوشایند است. رایحه کلاسیک چوب صندل، آن را به یک انتخاب مناسب برای تولید عطر و رایحه درمانی تبدیل کرده است. از اسانس چوب صندل در تولید انواع عود و خوشبو کننده‌های هوا نیز استفاده می‌شود. عطرهای دارای رایحه چوب صندل به عطرهای برانگیزاننده قوای جنسی نیز معروف هستند. بهترین عطرهای چوب صندل برای مردان دارای مقداری نت پرتقال و زنجبیل است.

ترکیب این دو نت در عطرها رایحه جالبی ایجاد می‌کنند. اگرچه رایحه های چوبی اغلب با روحیه مردان سازگار است، اما همیشه این استدلال درست نیست. طیف گسترده‌ای از بهترین عطرهای با نت چوب صندل برای زنان نیز وجود دارد! سازندگان عطر معتقدند که عطرهای با رایحه چوب صندل انتخاب مناسبی برای قرارهای آخر شب نیستند اما، آن‌ها یک یادداشت عالی برای ایجاد یک امضا و بوی منحصر به فردی هستند که می‌توانید در هر زمان با خود حمل کنید.

عطرهای با نت چوب صندل

نت چوب صندل، رایحه‌ای جذاب و بسیار پیچیده دارد. این ماده که به دلیل ترکیب چوبی آن بسیار ارزشمند است، تداعی کننده رایحه شرقی است و شدتی دارد که می‌تواند هم عجیب و هم آرامش بخش باشد. اسانس چوب صندل پای ثابت بسیاری از عطرها و ادکلن‌ها است. رایحه چوب صندل تقریبا در پایه 50 درصد از عطرهای زنانه استفاده می‌شود. این رایحه همه‌کاره به طرز شگفت‌انگیزی با میخک، اسطوخودوس، شمعدانی، یاس، گالبانوم، کندر و فلفل سیاه ترکیب می‌شود و بوی لذت‌بخشی را به‌وجود می‌آورد. چوب صندل اغلب بعنوان نت بالایی در عطرها استفاده می‌شود.

1- انرژتیکالی نیویورک ادو پرفیوم زنانه و مردانه زارا (Energetically New York Zara for women and men)

عطر Energetically New York by Zara عطری است زنانه و مردانه که در سال 2021 به بازار عرضه شد. سازنده اصلی این عطر Jo Malone است. نت ابتدایی عطر با رایحه هل آغاز می‌شود. نت میانی آن حاوی رایحه گل یاسمین است و در نت پایه با رایحه چوب صندل به پایان می‌رسد. انرژتیکالی نیویورک ادو پرفیوم یونیسکس برند زارا رایحه تند و تلخ دارد و استفاده از آن برای فصول سرد مانند پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

2- فیلدز ات نایت فال ادو پرفیوم زنانه (Fields At Nightfall Zara for women)

عطر Fields At Nightfall از برند زارا عطری است زنانه و گلی که رایحه گرم و شیرین دارد. Fields At Nightfall در سال 2020 عرضه شد. نت بالایی این عطر حاوی پرالین است. نت میانی آن از گل یاسمین تشکیل شده است و نت پایه آن چوب صندل و عنبر می‌باشد. این عطر به دلیل طبع و طعم گرم و شیرینی که دارد بیشتر برای استفاده در فصول سرد مانند پاییز و زمستان مناسب می‌باشد.

محصولات مرتبط
لامور - له امور ادو پرفیوم زنانه لالیکLaliqueامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۳,۳۵۲,۰۰۰ تومان۲,۵۴۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
استیل ادو پرفیوم زنانه جنیفر لوپز- جی لوJennifer Lopez J Lo تخفیف ویژه
۳,۶۵۲,۰۰۰ تومان۲,۶۵۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۱
تنوع
اینسولنس ادو پرفیوم زنانه گرلنGuerlain 
۳۱,۴۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۲
تنوع
کلاسیک بلک ادو تویلت مردانه جگوارJaguarامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۳۸۶,۰۰۰ تومان۹۶۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۸ میل
سمپل
هالووین ادو تویلت زنانه جسوز دل پوزوJesus Del Pozo 
۳,۶۰۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۶
تنوع
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۷,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
گود گرل ادو پرفیوم زنانه کارولینا هرراCarolina Herrera 
۱۰,۶۷۲,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۸۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۷
تنوع
کریستال نویر ادو پرفیوم زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۷,۱۴۷,۰۰۰ تومان۴,۸۹۹,۰۰۰ تومان
۹۰ میل
عطر
۹۰ میل
عطر قدیم
۵ میل
دستریز
+۲
تنوع
اوربان ادو پرفیوم زنانه امپرEmperامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۳۵۳,۰۰۰ تومان۹۳۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
ماین پورهوم ادو پرفیوم مردانه مارک جوزفMarc Joseph تخفیف ویژه
۲,۰۴۸,۰۰۰ تومان۱,۷۵۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۳ میل
سمپل
بلو د شنل - بلو د چنل ادو پرفیوم مردانهChanel تخفیف ویژه
۱۶,۰۰۱,۰۰۰ تومان۱۳,۰۶۸,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۴
تنوع
لالیک لی پارفیوم -لالیک له پارفوم ادو پرفیوم زنانهLalique تخفیف ویژه
۲,۸۸۰,۰۰۰ تومان۲,۰۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
لندن ادو پرفیوم زنانه باربریBurberry 
۱۱,۰۲۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۴
تنوع
مون گرلن ادو پرفیوم زنانهGuerlain تخفیف ویژه
۷,۴۷۹,۰۰۰ تومان۶,۵۱۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر
+۴
تنوع
اروس پور فم ادوپرفیوم زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۶,۱۷۵,۰۰۰ تومان۴,۹۲۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
+۴
تنوع
انکر نویر ال اکستریم - لالیک مشکی انک نواغ اکستریم ادو پرفیوم مردانهLalique تخفیف ویژه
۳,۱۴۸,۰۰۰ تومان۱,۹۸۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴.۵ میل
مینیاتوری
+۱
تنوع
ساوج پارفوم پرفیوم مردانه دیورDior 
۳۰,۴۸۲,۰۰۰ تومان
۳۰۰ میل
عطر
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
+۵
تنوع
سی کی وان ادو تویلت مردانه/زنانه کلوین کلاین - کلوین کلینCalvin Klein تخفیف ویژه
۳,۶۴۱,۰۰۰ تومان۲,۹۵۰,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
+۸
تنوع
کول واتر ادو تویلت مردانه دیویدفDavidoff تخفیف ویژه
۳,۶۰۳,۰۰۰ تومان۲,۵۵۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
ساتین ادو پرفیوم زنانه لالیکLalique تخفیف ویژه
۳,۱۵۲,۰۰۰ تومان۲,۶۷۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۴
تنوع
نویسنده :سحر غیاثی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
درخت صندل چیست؟
پاسخ:

 درخت صندل جزء بزرگ‌ترین درختانی است که چوب آن برای مصارف گونان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب درخت صندل، سنگین، زرد رنگ و ریزدانه‌دار است و برخلاف دیگر چوب‌های معطر، رایحه آن برای مدت طولانی و تا چند دهه حفظ می‌شود. چوب این درخت بعنوان یکی از گران‌ترین چوب‌های دنیا شناخته می‌شود و عطر ماندگار آن نیز، چوب صندل را چندین برابر ارزشمندتر کرده است. 

سابقه استفاده از چوب صندل به کجا برمی‌گردد؟
پاسخ:

چوب صندل از گذشته‌های دور، به عنوان بخشی از سنت‌های مذهبی و روحانی مردم هندوستان به شمار می‌آمده و کاربردهای زیادی نیز در طب سنتی داشته است. در هندوستان معابد زیادی از چوب درخت صندل ساخته شده‌اند که بعد از گذشت قرن‌ها، هنوز هم عطر و بوی خود را حفظ کرده‌اند. همچنین هندیان از این چوب برای ساخت جعبه جواهرات و بادبزن‌های دستی نیز استفاده می‌کردند که در قسمت‌هایی از آسیا آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

انواع چوب صندل کدام است؟
پاسخ:

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم حدود 10 گونه مختلف از چوب صندل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. چوب درخت صندل جزء دسته‌ای از چوب‌های با جنس سالتانوم (Santalum) است. در ادامه مقاله به معرفی تعدادی از گونه‌های مختلف چوب صندل می‌پردازیم. چوب صندل سفید، قرمز، هندی، استرالیایی، هاوایی و فیجی تعدادی از این چوب‌ها هستند که از بین این چوب‌ها، چوب صندل هندی، باکیفیت‌ترین آن‌ها است.

چوب صندل چه خواصی دارد؟
پاسخ:

اسانس چوب صندل کاربردهای صنعتی و سنتی متفاوتی دارد و برای درمان بسیاری از امراض و بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. رایحه چوب صندل خاصیت آرامش‌بخشی دارد و استرس و نگرانی را کاهش می‌دهد. در سنت‌های قدیم هند، چوب صندل برای مدیتیشن و تمرکز ذهن کاربرد فراوانی داشت و همین‌طور در معابد و محراب‌ها بعنوان بخور و یاداوری بهشت معطر از آن استفاده می‌شد. علاوه بر اینکه از رایحه چوب صندل برای موارد زیادی استفاده می‌شود از روغن آن هم برای مصارف گوناگون بهره می‌گیرند. روغن صندل از چوب درخت صندل گرفته می‌شود و خواص بهداشتی و درمانی بسیار زیادی دارد. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید