یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
ارکیده _ Orchid

ارکیده _ Orchid

گل ارکیده در دنیای گیاهان بسیار محبوب است. این گیاه، با گل‌های زیبا، نگاه لطیف و بوی الهی خود همه را مجذوب خود می‌کنند. آن‌ها نمادی از زیبایی و کمال هستند. تعداد کمی از افراد می‌دانند که از زمان دایناسورها ارکیده‌ها شناخته شده‌اند. گونه های زیادی از ارکیده وجود دارد و اگرچه همه آن‌ها بسیار شکننده به نظر می‌رسند، اما گیاهان بسیار سختی هستند. رایحه ارکیده‌ها بسیار خاص و لوکس است و در دنیای عطرسازی طرفداران زیادی دارد.

گل ارکیده نوعی گل زیبا و متمایز است. محبوبیت گل ارکیده می‌تواند به دلیل چند عامل متفاوت باشد. از جمله این عوامل می‌توان به رایحه گل‌ها، زیبایی و شکوفه های رنگارنگ ارکیده اشاره کرد. ارکیده‌ها دسته خاصی از گیاهان هستند که در هر قاره، به جز قطب جنوب، در جنگل‌های بارانی، بیابان‌ها و باتلاق‌ها، کوه‌ها، دره‌ها و دشت‌ها رشد می‌کنند و تقریباً در هر نوع آب و هوای قابل تصور ریشه می‌گیرند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی نت گل زیبا و منحصر به فرد ارکیده بپردازیم.

گل ارکیده

گل ارکیده

ارکیده، یک گل جذاب و دوست داشتنی است که از میلیون‌ها سال پیش وجود داشته است. در زمان معاصر ارکیده مانند همه زمان‌ها رایج و محبوب است. از گل ارکیده به دلایلی از جمله اهداف تزئینی و ایجاد گل آرایی استفاده می‌شود. گل ارکیده، گل‌هایی از خانواده Orchidaceae هستند که یکی از بزرگترین خانواده‌های گیاهی را تشکیل می‌دهند که ده‌ها هزار گونه مختلف دارند.

در سراسر جهان بین 20،000 تا 30،000 گونه ارکیده وجود دارد. در نتیجه، خانواده ارکیده یکی از بیشترین تعداد گونه‌ها را در بین تمام خانواده‌های گیاهی دارد. بسیاری از این گونه‌ها در جامعه در دسته Orchid Amerian دسته بندی می‌شوند.

علی رغم تعداد زیاد ارکیده‌ها در جهان، اساساً اکثر گلها از ساختار یکسانی برخوردارند که شامل گلهای کاسبرگ، گلبرگ و لب است. کاسبرگ‌های موجود در این گل عجیب، بسیار شبیه گلبرگ‌ها هستند و تشخیص آن برای چشم آموزش ندیده دشوار است. در اکثر موارد، گلهای ارکیده دارای سه عدد از این کاسبرگ‌ها و سه عدد گلبرگ هستند. گلبرگ پایین، باعث ایجاد لب می‌شود.

لب ارکیده، یک برآمدگی فانتزی است که به عنوان یک نوع نقطه فرود برای گرده افشان‌ها عمل می‌کند. گل ارکیده در درجه اول بومی مناطق گرمسیری است. با این حال، گونه‌هایی از ارکیده وجود دارد که در بیشتر مناطق آب و هوایی یافت می‌شود. همچنین می‌توان آنها را روی سنگ‌ها، درختان و حتی زیرزمین یافت.

تاریخچه ارکیده

رایحه ارکیده

منشا ارکیده‌ها بسته به نوع آن در سراسر جهان یافت می‌شود، از روستاهای چین گرفته تا گلخانه‌های گل فروشی‌ها در لکسینگتون. این گیاه در تاریخ خود هم کاربردها و معانی بسیاری داشت. در چین، گلهای ارکیده به دلیل رایحه بی نظیر مورد استقبال قرار گرفتند و خواص دارویی آنها در برخی از قدیمی ترین متون دارویی چین هم ذکر شده است. ارکیده را می‌توان در آثار هنری چینی به عنوان نمادی از صداقت و فروتنی یافت.

در قرون وسطی از این ماده در ایجاد داروهای گیاهی و معجون‌های عاشقانه استفاده می‌شد. غالباً مردم احساسات یا نمادهای خاصی را به گل ارکیده نسبت می‌دانند. عشق، همانند زیبایی و تجمل احساسی رایج بود که بسیار به گیاه ارکیده نسبت داده می‌شد.در اوایل دهه 1800 هنگامی که گل ارکیده Cattleya شکوفا شد، محبوبیت گیاهان ارکیده به طرز چشمگیری افزایش یافت.

این گیاه به عنوان چیزی جدید و منحصر به فرد دیده می‌شد و تقریباً بلافاصله ارکیده‌ها به سطح بالایی از محبوبیت و تقاضا در اروپا رسیدند. این امر باعث شد که کاوشگران گیاهان یا شکارچیان ارکیده، به جستجوی این گیاهان در سراسر جهان بپردازند. از آنجا که مجموعه داران مایل به پرداخت مبالغ هنگفتی برای آنها بودند، کاوشگران برای یافتن تعداد بیشتری از ارکیده‌ها مایل بودند با خطر و بیماری روبرو شوند.

در اواسط قرن نوزدهم، شکارچیان ارکیده بسیاری از زیستگاههای بومی ارکیده را غارت کردند. یکی از برجسته ترین چهره‌ها در دوران شیدایی ارکیده، فردریک سندرز بود که به عنوان "پرورش دهنده ارکیده سلطنتی" برای ملکه ویکتوریا خدمت می‌کرد. وی تعداد زیادی شکارچی ارکیده را به کار گرفت تا ارکیده‌های عجیب و غریب آمریکای جنوبی را به انگلستان بیاورد. در حالی که بسیاری از ارکیده‌هایی که امروزه می‌کاریم به نام این شکارچیان نامگذاری شده‌اند. یوزف وارسویویچ، یکی از شکارچیان ارکیده بود که همه ارکیده‌های کیتو و کوئنکا را غارت کرده است. ترکیبات ارکیده در این دوران بسیار محبوب شد و این سندرز بود که اولین لیست از ترکیبات ارکیده را منتشر کرد.‌‌

طولی نکشید که پس از آغاز رشد ارکیده در انگلستان، مردم همچنین سعی کردند گونه‌های مختلف ارکیده را با یکدیگر تلفیق کنند تا ترکیبی جدید و هرگز دیده نشده با گلهای برتر یا گیاهی با مراقبت راحت تر ایجاد کنند. این ترکیبات منجر به ایجاد بیش از 10000 هیبرید از گل ارکیده شد که محبوبیت آنها هرگز متوقف نمی‌شود.امروزه ارکیده‌ها به یکی از محبوب ترین گیاهان‌ها در سطح بین المللی تبدیل شده‌اند. افراد از هر قشر زندگی، می‌توانند از رنگ‌های درخشان، اشکال عجیب و غریب و رایحه‌های مختلف این گیاه لذت ببرند.

کاربرد گل ارکیده

عطر ارکیده

آیا عصاره وانیلی را که در تمام آن دستورهای تهیه کیک و کلوچه می‌ریزید، می دانید از ارکیده می‌آید؟! وانیل گونه‌ای از ارکیده است و عصاره وانیل از ارکیده Vanilla planifolia حاصل می‌شود. مردم توتونیک، مکزیک امروزی، و سپس آزتک‌ها وانیل را کشف کردند. آنها غلاف‌های بذر ارکیده (وانیل) را به عنوان یک طعم دهنده کشت می‌کردند. وانیل از آن زمان بود که به یکی از محبوب ترین طعم دهنده‌ها در جهان تبدیل شده است.

رایحه ارکیده

انواع ارکیده

گلهای ارکیده نه تنها از نظر رنگ، اندازه و شکل شکوفه بسیار متنوع هستند، بلکه از نظر بویایی هم تنوع زیادی دارند. گونه‌های مختلف ارکیده با بوی شیرین و دلپذیر در تعدادی از جنس‌های مختلف وجود دارد. برخی از ارکیده‌های بسیار خوشبو رایحه‌های عجیب و غریب و تند با بوی دارچین، گل رز، مرکبات و شکلات دارند.

بیشتر ارکیده‌های معطر، صبح و عصر، هنگامی که گرده افشان‌هایی که سعی در جذب آنها دارند، بیشترین بوی را دارند. بسیاری از گونه‌ها صبح‌ها رایحه‌های خود را می‌بخشند، اما برخی مانند بانوی شب با ذخیره رایحههای خود برای شب سعی در جذب شب پره‌های شبانه و سایر حشرات دارند.

به علاوه، ارکیده‌ها معمولاً در روزهای گرم و آفتابی بوی قوی تری نسبت به روزهای خنک و ابری دارند. درجه حرارت بالاتر و آفتاب، باعث گرم شدن روغن گیاهان می‌شود و باعث می‌شود رایحه قوی تری از آن‌ها خارج شود.

عطرهایی با نت گل ارکیده

عطرهای ارکیده

در ادامه به معرفی چند عطر جذاب و خوشبو که نت غالب آن‌ها ارکیده است می‌پردازیم:

1- ادوپرفیوم تام فورد بلک ارکید (Tom Ford Black Orchid)

بلک ارکید

خرید عطرتام فورد بلک ارکید

Black Orchid عطری است شرقی و گلی برای بانوان که در سال 2006 توسط شرکت عطر سازی Givaudan به بازار عرضه شد. این عطر بوی لطیف و ملایمی دارد و برای تمام گروه‌های سنی مناسب و قابل قبول است.

در نت‌های اولیه این عطر از ترافل، گاردنیا، توت سیاه، یاس، برگاموت، و نارنگی ماندارین استفاده شده است. نت‌ها و رایحه‌های میانی این عطر بی نظیر از ترکیب نت‌های گل ارکیده، ادویه‌ها، گاردنیا و نت‌های میوه‌ای تشکیل شده است. و در نت‌ها انتهایی این عطر هم رایحه‌ای از شکلات مکزیکی، پاچولی، وانیل، کهربا و چوب صندل به مشام می‌رسد.

2- ادوتویلت کلوین کلاین آبسشن (Calvin Klein Obsession)

آبسشن کلوین کلاین

خرید عطرکلوین کلاین آبسشن

Obsession Eau de Toilette از نظر فرمولاسیون عطر و بویی پیچیده دارد. در ابتدا رایحه این عطر با نت‌های مرکباتی مانند ترنج و نارنگی و ادویه شیرین دارچین آغاز می‌شود. ترکیب ادویه جات و گلهای معطر در این عطر رایحه‌ای شیرین و مردانه به آن می‌بخشد. نت‌های میانی این عطر پرطرفدار ترکیبی متعادل از گل ارکیده، ادویه، گل میخک، گل یاسمن، جوز هندی و مریم گلی است.

رایحه لوکس و نفسانی این عطر با اثری غنی و تاریک از ارکیده سیاه و ادویه جات، مدرن و بی انتها است. باید گفت که رایحه ارکیده سیاه مورد استفاده در این عطر ماندگاری طولانی دارد و به دلیل رایحه گرم و معطر در ماه‌های سرد سال عالی عمل می‌کند.

3- ادوتویلت جیونچی جنتلمن (Givenchy Gentleman)

عطر مردانه ژیوانشی

خرید عطرجیونچی جنتلمن

عطر Gentleman یک نسخه شیک و مدرن برای آقایان است. نت‌های اولیه این عطر از ترکیب آناناس، گلابی و هل است. رایحه وسط آن کاملاً گلی است و رایحه گلهای ارکیده اسطوخودوس و شمعدانی را آزاد می‍‌کند. و نت‌های انتهایی هم رایحه پچولی، چرم و وانیل را فرا می‌خوانند.

دهانه این عطر با رایحه شیرین، تازه و طبیعی میوه‌ها باز می‌شود و پس شروع سبزتر و گلدارتر وارد عمل شده و مقداری هم وانیل خامه‌ای در آن قرار می‌گیرد. عطر Gentleman یک انتخاب خیره کننده برای مناسبت‌های رسمی یا نیمه رسمی مانند رفتن به قرار شام یا ملاقات در دفترکار است.

4- ادوپرفیوم بنتلی اینتنس (Bentley Intense)

عطر بنتلی مردانه

خرید عطربنتلی اینتنس

ادوپرفیوم Bentley Intense رایحهای عجیب و غریب و درجه یک دارد که در مجموع از ترکیب 13 نت حاصل شده است. نتهای ترنج، فلفل و برگ بو در نت‌های اولیه این عطر قرار دارند و به رایحه آن گرما می‌بخشند. نت‌های بخور، چرم و پچولی هم در بین نت‌های پایه این عطر گنجانده شده‌اند و به مردانگی رایحه آن افزوده‌اند. این عطر برای مردان مسن که به دنبال رایحه‌ای درجه یک برای مناسبت‌های رسمی و جلسات کاری هستند، عالی است.

محصولات مرتبط
استیل ادو پرفیوم زنانه جنیفر لوپز- جی لوJennifer Lopez J Loامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۳,۶۵۲,۰۰۰ تومان۲,۵۶۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
اینسولنس ادو پرفیوم زنانه گرلنGuerlain 
۳۱,۱۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
برایت کریستال ادو تویلت زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۸,۴۷۳,۰۰۰ تومان۶,۹۹۷,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۹۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۱
تنوع
میس دیور بلومینگ بوکت ادو تویلت زنانهDior 
۱۸,۷۷۴,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
اکلت دی ارپج ادو پرفیوم زنانه لانوینLanvinامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴,۲۳۰,۰۰۰ تومان۲,۶۵۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
رین دراپ ادو پرفیوم زنانه اجملAjmalامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۲۳۴,۰۰۰ تومان۹۰۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
اوربان ادو پرفیوم زنانه امپرEmperامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۳۵۳,۰۰۰ تومان۷۹۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
جادور - ژادور ادو پرفیوم زنانه دیورDior 
۱۱,۹۵۹,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۱
تنوع
لندن ادو پرفیوم زنانه باربریBurberry تخفیف ویژه
۵,۴۹۹,۰۰۰ تومان۳,۴۱۳,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
میس دیور ابسلوتلی بلومینگ ادو پرفیوم زنانهDior 
۱۰,۶۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
بامب شل ادو پرفیوم زنانه ویکتوریا سکرتVictoria Secret تخفیف ویژه
۱۰,۷۹۱,۰۰۰ تومان۷,۸۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
اروس پور فم ادوپرفیوم زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۶,۱۷۵,۰۰۰ تومان۴,۹۲۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
زن ادو پرفیوم زنانه شیسیدوShiseidoامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴,۴۵۴,۰۰۰ تومان۳,۴۶۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
آمیتیس ادو پرفیوم زنانه لالیکLalique تخفیف ویژه
۲,۸۲۶,۰۰۰ تومان۱,۷۹۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
پرمیرژور ادو پرفیوم زنانه نینا ریچیNina Ricci تخفیف ویژه
۴,۷۸۶,۰۰۰ تومان۳,۳۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
شالیز ادو پرفیوم زنانه رمی مارکویسRemy Marquis 
۱,۶۹۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
آمیتیس اکسکیوز ادو پرفیوم زنانه لالیکLalique تخفیف ویژه
۳,۵۱۸,۰۰۰ تومان۲,۰۰۴,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
مری می ادو پرفیوم زنانه لانوینLanvin تخفیف ویژه
۳,۱۱۱,۰۰۰ تومان۲,۴۷۸,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
دلینا ادو پرفیوم زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly تخفیف ویژه
۱۸,۵۷۹,۰۰۰ تومان۱۴,۲۰۶,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :مائده یعقوبی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
ارکیده چیست؟
پاسخ:

گل ارکیده در دنیای گیاهان بسیار محبوب است. این گیاه، با گل‌های زیبا، نگاه لطیف و بوی الهی خود همه را مجذوب خود می‌کنند. آن‌ها نمادی از زیبایی و کمال هستند. تعداد کمی از افراد می‌دانند که از زمان دایناسورها ارکیده‌ها شناخته شده‌اند. گونه های زیادی از ارکیده وجود دارد و اگرچه همه آن‌ها بسیار شکننده به نظر می‌رسند، اما گیاهان بسیار سختی هستند. رایحه ارکیده‌ها بسیار خاص و لوکس است و در دنیای عطرسازی طرفداران زیادی دارد.

گل ارکیده چه کاربردی دارد؟
پاسخ:

آیا عصاره وانیلی را که در تمام آن دستورهای تهیه کیک و کلوچه می‌ریزید، می دانید از ارکیده می‌آید؟! وانیل گونه‌ای از ارکیده است و عصاره وانیل از ارکیده Vanilla planifolia حاصل می‌شود. مردم توتونیک، مکزیک امروزی، و سپس آزتک‌ها وانیل را کشف کردند. آنها غلاف‌های بذر ارکیده (وانیل) را به عنوان یک طعم دهنده کشت می‌کردند. وانیل از آن زمان بود که به یکی از محبوب ترین طعم دهنده‌ها در جهان تبدیل شده است.

رایحه گل ارکیده به چه صورت است؟
پاسخ:

گلهای ارکیده نه تنها از نظر رنگ، اندازه و شکل شکوفه بسیار متنوع هستند، بلکه از نظر بویایی هم تنوع زیادی دارند. گونه‌های مختلف ارکیده با بوی شیرین و دلپذیر در تعدادی از جنس‌های مختلف وجود دارد. برخی از ارکیده‌های بسیار خوشبو رایحه‌های عجیب و غریب و تند با بوی دارچین، گل رز، مرکبات و شکلات دارند. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید