یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
حساسیت به رژ لب دارید؟ راه‌ های درمان حساسیت به رژ لب

حساسیت به رژ لب دارید؟ راه‌ های درمان حساسیت به رژ لب

اگرچه محصولات آرایش لب همچون رژلب، مداد لب، برق لب یا بالم لب برای زیباتر کردن لب‌ها و مراقبت از آنها استفاده می‌شوند، اما گاهی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند و مواد موجود در آنها باعث ایجاد حساسیت، التهاب و تورم لب بشوند. در این مقاله درباره انواع حساسیت به رژ لب، درمان حساسیت به رژ لب و مارک رژ لب بدون سرب صحبت می‌کنیم.

علت حساسیت به رژ لب

علت متداول و اصلی حساسیت و تورم لب‌ها در بین زنان استفاده از رژ لب و محصولات مراقبت از لب است. یک رژ لب معمولی از مواد مختلفی همچون چسب، نرم کننده، حلال رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها/ آنتی اکسیدان‌ها، عطرها/ طعم دهنده‌ها و رنگ‌ها ساخته شده است. ممکن است برای ایجاد ویژگی‌هایی مانند براق بودن، ضد آب بودن، افزایش ماندگاری، نرم و روان بودن یا بافت بهتر و رنگدانه‌های قوی‌تر مواد شیمیایی دیگری هم به ترکیب رژ لب اضافه شود.

 علت حساسیت به رژ لب

همچنین رژ لب‌ها حاوی مقادیر بالایی مواد عطری و مواد فلزی هستند که مقدارشان بالاتر از مقدار توصیه شده مناسب لوازم آرایش است و همین مواد باعث حساسیت لب به رژ می‌شوند. البته در بین لوازم آرایشی، خطر واکنش‌ حساسیت زا به رژ لب متوسط است. شخص ممکن است به چند تا از مواد موجود در رژ لب حساسیت نشان دهد. همچنین استفاده از رژ لب‌های 24 ساعته و مات می‌تواند باعث خشکی لب‌ها شود.

مواد حساسیت‌زای رژ لب

با بررسی روی موارد مختلف حساسیت، اسید ریزینولئیک که یکی از ترکیب‌های اصلی روغن کرچک است، به عنوان شایع‌ترین عامل التهاب آلرژیک به رژ لب شناخته شد.سایر مواد حساسیت‌زای موجود در رژ لب و محصولات مراقبت از لب که باعث التهاب و حساسیت لب می‌شوند، عبارتند از:

  1. عطرها و طعم دهنده‌ها: ترکیبی از رایحه‌ها مانند بلسان پرو، سیترال (از روغن مرکبات بدست می‌آید)، سینامالدهید (عامل بوی دارچین در صنایع غذایی و عطرسازی)، روغن نعنا فلفلی، وانیل، گرانیول
  2. نرم کننده‌ها: لانولین، روغن کرچک، روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل، استرهای اسیدهای چرب با زنجیره شاخه دار، اولیل الکل
  3. حلال رنگ‌ها مانند روغن کرچک
  4. رنگ‌ها
  5. نیکل
  6. نگهدارنده‌ها و آنتی اکسیدان‌ها

انواع رژ لب

در ادامه فهرستی از مواد زیان‌آور در رژ لب‌ها را معرفی می‌کنیم که بایددر صورت مشاهده آنها در مواد سازنده رژ لب،از خرید و مصرف آن رژ اجتناب کنید:

  1. آنتی اکسیدان‌ها و نگهدارنده‌های ترکیبی. مواد رایجی مانند BHA و BHT که در رژ لب‌های معمول وجود دارد.
  2. فلزات سنگین و سمی مواد معدنی و نفتی زیان آور
  3. رنگدانه‌های سرطانزا

انواع حساسیت به رژ لب و علائم آنها

حساسیت لب به رژ انواع مختلفی دارد که علائم خاص خودشان را دارند. علائم شایع حساسیت به رژ لب عبارتند از سوزش، سوزن سوزن شدن، خارش و قرمزی لب و بروز جوش. التهاب لب تماسی آلرژیک (allergic contact cheilitis) یکی از این حساسیت‌ها است و علائم آن قرمزی و تورم پوست اطراف لب است که گاهی تا دور دهان و گوشه‌های آن را درگیر می‌کند.

بعضی از این حساسیت‌ها موقتی هستند و به صورت شدید بروز می‌کنند، در مقابل برخی دیگر از انواع حساسیت‌ها مزمن می‌شوند. حالت شدید وحاد التهاب لب تماسی تنها ظرف چند دقیقه پس از تماس با رژ لب حساسیت‌زا به صورت جوش‌های ریز و تورم بروز می‌کند که تا صورت و گردن را هم درگیر می‌کند. شکل مزمن این حساسیت هم خودش را به صورت قرمزی، خشکی، تورم خفیف، پوسته پوسته شدن لب و خارش آن نشان می‌دهد.

این حالت مزمن پس از چند ساعت از زدن رژ لب بوجود می‌آید و ممکن است در صورت تداوم مصرف ماده حساسیت زا تا روزها، هفته‌ها و ماه‌ها ادامه پیدا کند. نوع دیگر حساسیت لب، درماتیت تماسی آلرژیک لب (allergic contact dermatitis) است که سیستم ایمنی را درگیر می‌کند و علائم آن قرمزی، تورم، خارش است.

روش تشخیص حساسیت به رژ لب

با انجام آزمایش حساسیت (patch test) می‌توان فهمید که لب به کدام یک از مواد موجود در رژ لب حساسیت دارد. مهم است که رژ لبی که بیمار که بارها به آن حساسیت نشان داده هم مورد آزمایش قرار بگیرد.بسیاری از شرکت‌های سازنده لوازم آرایش تمایل دارند تا با متخصصان پوست در زمینه شناسایی مواد حساسیت‌زا در محصولاتشان همکاری کنند.

درمان حساسیت به رژ لب

مانند بسیاری از حساسیت‌ها، برای درمان حساسیت لب به رژ باید از عامل حساسیت زا اجتناب کرد که در این مورد عدم استفاده دوباره از آن رژ لب است. بهتر است با بررسی مواد موجود در رژلب متوجه شویم که به کدام ماده یا مواد حساسیت داریم و محصولات مشابه را خریداری نکنیم.

همچنین برای درمان حساسیت به رژ لب که حاد و موقتی است می‌توان از آنتی هیستامین‌‌های خوراکی و کورتیکواستروئیدهای موضعی هم استفاده کرد و هرگز نباید پوست لب را دستکاری کرد.برای درمان حساسیت لب باید رژ لب را از داروخانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر تهیه کرد.

از طرفی هنگام خرید رژ لب به هیچ عنوان تستر را به لب‌ های خود نزنید، چرا که امکان دارد افرادی که قبلا از آن استفاده کرده‌اند، دچار بیماری بوده باشند. برخی از پزشکان، آمپول برای ورم لب تجویز می‌کنند. آمپول بتا متازون و دگزامتازون داروی ضد تورم لب است که حتما باید با توسط پزشک تجویز شود. توجه کنید که در صورتیکه قصد دارید، داروی ضد تورم لب و یا آمپول برای ورم لب استفاده کنید، حتما به پزشک متخخص مراجعه کنید، نظر آنها را جویا شوید و به هیچ عنوان درمان خودسرانه‌ای انجام ندهید.

رژ لب بدون سرب

بیشتر رژ لب‌ها حاوی سرب هستند که بسیار زیان‌آور است و باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامتی می‌شود. رژ لب حاوی سرب باعث حساسیت، ناراحتی و ترک خوردن پوست لب و نواحی اطراف آن می‌شود. فلزات سنگین و برخی از مواد شیمیایی زیان آور موجود در رژ لب‌ها ممکن است باعث سرطان شود.

رژ لب بدون سرب

بیشتر رژلب ها مقدار کمی سرب دارند، البته سازمان غذا و داروی آمریکا FDA اعلام کرده است که مقدار سرب موجود در رژلب های دارای تاییدیه بسیار کم است و باعث حساسیت و مسمومیت نمی‌شود. مقدار سربی که مورد تایید FDA و سازمان بهداشت ایران است، ppm 0.1 یا یک قسمت در ده میلیون است که برای بدن انسان زیان آور نیست.

اگر یکی از دغدغه‌های همیشگی شما این است که رژ لب چه مارکی خوبه و به دنبال مارک رژ لب بدون سرب هستید، در ادامه تعدادی رژ لب بدون سرب را معرفی می‌کنیم که در بازار ایران موجود هستند.

1- رژ لب جیوردانی گلد از برند اوریفلیم

رژ لب جیوردانی گلد Jewel اوریفلیم

خریدرژ لب اوریفلیم جیوردانی گلد جول

مارک رژلب بدون سرب جوردانی گلد Jewel اوریفلیم یک رژلب گیاهی و بدون سرب است. از مهمترین ویژگی های این رژلب بدون سرب، خاصیت آبرسانی آن است که از خشک شدن و ترک خوردن لب جلوگیری می‌کند. این رژلب بدون سرب حاوی رنگدانه های طبیعی و با کیفیتی است که برای بدن مضر نیستند. همچنین این رژلب حاوی روغن آرگان وSPF دار است.

2- رژلب مات برند دوسه

خرید رژلب مات دوسه

رژلب‌های پرطرفدار دوسه، محصولاتی غنی از رنگدانه هستند، که بدون هیچ زحمتی روی لب‌ها می‌نشینند و یک رنگ مات خالص بر جای می‌گذارند گزینه خوبی برای انتخاب هستند، چراکه بافت غنی و کرمی آن‌ها، تنها با یک بار استفاده، پوشش دهی کاملی روی لب‌هایتان ایجاد می‌کند.

این رژلب‌ها سایه‌های زنده و شادابی از نود گرفته تا رنگ‌های قرمز دارند و فرمولاسیون کاملاً اشباع آن‌ها پوشش ماندگاری در طول روز روی لب‌هایتان ایجاد می‌کند و آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد. رژلب مات دوسهباعث می‌شود که همیشه احساس شیک بودن داشته باشید درست مانند احساسی که رژلب‌های قرمز فریبنده و پر زرق و برق به شما می‌دهند.

3- رژ لبپیور کالر از برند بیو

خریدرژ لب بیو پیور کالر

این محصول با رنگ‌وآب خارق‌العاده‌اش، تفسیر جدیدی از درخشندگی گل‌های رنگارنگ بر چهره‌تان رقم می‌زند. دیدن این همه طراوت و تازگی ممکن است در توان همه نباشد، پس در استفاده از آن دقت کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رژ لب نداشتن ماده‌ای به‌نام پارابن، مات‌بودن، تنوع، وجود موم، پخش یک‌دست و دوام آن است.

پارابن که در فرمولاسیون محصولات آرایشی استفاده می‌شود، در فعالیت‌های غددی اختلال ایجاد کرده و وضعیت هورمون‌ها را به هم می ریزد. تحقیقات نشان می‌دهد پارابن‌ها در ایجاد مسمومیت‌های سلولی و حساسیت (سوزش والتهابات پوستی) تاثیر دارند. این ماده به‌طور مکرر در لوازم آرایشی استفاده می‌شود؛ چراکه ماده‌ای نگهدارنده و آنتی‌باکتریایی بوده و از رشد میكروب‌ها جلوگیری می‌كند.

4- رژ لب بدون سرب Mac

رژ لب بدون سرب Mac

خرید رژلب مک

رژ لب بدون سرب Mac کیفیت خوبی دارد و مناسب افرادی است که هر روز از رژ لب استفاده می‌کنند. رژ لب مات و مخملی جامد مک Mac 12 رنگ جذاب و ماندگاری بالایی دارد. این رژ لب بدون سرب و آرسنیک است و مانع پوسته پوسته و خشک شدن لب‌ها می‌شود.انتظار می‌رفت که رژ لب ویرل به خاطر فرمولاسیون ماتی که دارد باعث خشک شدن لب‌ها شود.

اما این رژ لب نه تنها خشک کننده نیست بلکه تا حدی کرمی است و روی لب‌ها احساس راحت و سبکی را بر جای می‌گذارد. برندمک امروزه رژ لب‌هایی با بافت، رنگ، نوع و ظاهر نهایی متنوع را به بازار عرضه کرده که برای تنوعی از سلیقه‌ها مناسب هستند. رژ‌ لب‌های ساخت برند مک در رنگ‌های متنوعی در دسترسند و به شما این اطمینان را می‌دهند که می‌توانید رنگ مورد علاقه تان را پیدا کنید.

5- رژ لب این لی

خرید رژ لب این لی

رژ لب جامد این لی بافت سبک و لطیفی دارد، رطوبت فوق العاده ای به لب ها می‌دهد و از خشکی و پوسته پوسته شدن آن ها جلوگیری می‌کند. رژ لب های این لی فاقد سرب و مواد حساسیت زا هستند و از مرغوب ترین مواد تهیه شده اند. این رژ رنگ بسیار طبیعی و پوششی مناسب بر روی لب ها ایجاد می‌کند که در طول تمام روز ماندگار خواهد بود.

اگر قصد خروج از خانه مثلا برای صرف شام را دارید یا قرار است که یک روز کاری با تعداد جلسات زیاد داشته باشید می‌توانیداز رژلب رنگ روشنی استفاده کنید که ماندگاری بالایی داشته باشد. برای تقویت اعتماد به نفس و برای جلوگیری از خشکی یا پوسته پوسته شدن لب‌های خود نیز حتما رژلبخود را از نوع آبرسان انتخاب و استفاده کنید.

6- رژلب مدادی اکسلنت سوپرمات از برندپیپا

 رژ لب مدادی پیپا

خریدرژلب مدادی اکسلنت سوپرماتپیپا

رژ لب مدادی پیپا فرمول خاص و رنگ دهی بالایی دارد. رژلب جامد فوق العاده مات پیپا، بافت کرمی بی نظیری دارد که در نهایت جلوه ای مات و چشم نوازی را به لب ها می‌دهد و ماندگاری و دوام آن فوق العاده زیاد هست. میزان سرب موجود در این محصول پایین تر از حد مجاز اعلام شده از سوی FDA است. به عبارت دیگر میزان سرب موجود در رژ لب مدادی پیپا نزدیک به صفر است. رژ لب پیپا رنگ‌های متنوعی دارد، این رژ لب ضد آب و حاوی ویتامین E است. همچنین این رژ لب در برابر تعریق و رطوبت مقاوم است، فاقد مشتقات حیوانی و پارابن است و توسط متخصصین پوست تایید شده است.

7- رژ لب مدادی میلوس

رژ لب مدادی میلوس

خریدرژ لب مدادی میلوس

رژ لب مدادی میلوس ساختار سبک و لطیفی دارد که علاوه بر نرم کردن لب ها از خشکی و پوسته پوسته شدن آن ها نیز جلوگیری می‌کند. در فرمولاسیون این محصول از ویتامین E بهره گرفته شده است که باعث افزایش رطوبت لب‌ها پس از استفاده می شود. در این محصول مواد اولیه مرغوب نظیر روغن های مرطوب کننده و رنگ های مجاز آرایشی به کار رفته است. این محصول فاقد هرگونه فلزات سنگین می‌باشد به همین دلیل کاملا بی‌‌ضرر است.

۷۱,۷۱۵
محصولات مرتبط
رژ لب جامد براق لیپ شاین آر ام اس بیوتیrms beautyامکان ارسال فوری
۲,۱۶۵,۰۰۰ تومان
bloom
bloom
رژ لب جامد مات ماندگاری بالا نارسNars 
۲,۱۹۹,۰۰۰ تومان
INAPPROPRIATE RED
INAPPROPRIATE RED
Pour toujours
Pour toujours
Instant crush
Instant crush
+۴۴
تنوع
رژ لب جامد مات مکMac 
۳,۴۵۰,۰۰۰ تومان
Honey Love
Honey Love
Kinda Sexy
Kinda Sexy
Lady Danger
Lady Danger
+۲۰
تنوع
رژ لب جامد مات بدون پارابن مگنتیک میکاپ فکتوریMakeup Factoryامکان ارسال فوری
۱,۹۲۸,۰۰۰ تومان
Just Nude | 225
Just Nude | 225
×Nude Tangerine | 098
Nude Tangerine | 098
×158- Rose Berry
158- Rose Berry
+۱۱
تنوع
رژ لب جامد براق بابی برونbobbi brown 
۵,۱۷۵,۰۰۰ تومان
Parisian Red
Parisian Red
Claret
Claret
Pink Baff
Pink Baff
+۴
تنوع
رژ لب جامد مت ترنس پت مگرا لبسPAT MCGRATH LABS 
۴,۴۸۵,۰۰۰ تومان
FemmeBot
FemmeBot
Celestial Nirvana: Forbidden Love
Celestial Nirvana: Forbidden Love
Flesh 5
Flesh 5
+۳۲
تنوع
رژ لب جامد براق پاپ کلینیکClinique 
۳,۷۹۵,۰۰۰ تومان
11 Wow pop
11 Wow pop
16 Grape pop
16 Grape pop
15 Berry pop
15 Berry pop
+۹
تنوع
رژ لب جامد براق گزامر اموشن کیکو میلانوKiko Milano 
۱,۵۹۳,۰۰۰ تومان
102 pink sand
102 pink sand
129 Black Grapes
129 Black Grapes
116 Coral
116 Coral
+۲۶
تنوع
رژ لب جامد مات دیپ ولوت جیونچیGivenchy 
۵,۰۶۰,۰۰۰ تومان
N°37 - Rouge grainé
N°37 - Rouge grainé
N°34 - Rouge Safran
N°34 - Rouge Safran
N°28 - Rose Fumé
N°28 - Rose Fumé
+۱۰
تنوع
رژ لب جامد طبیعی وویل گوچیGucci 
۵,۴۰۵,۰۰۰ تومان
206 Katrin Sand
206 Katrin Sand
506 Louisa Red
506 Louisa Red
505 Janet Trust
505 Janet Trust
+۱۹
تنوع
رژ لب جامد براق پیور کالر کرم استی لودرEstee Lauder 
۶,۰۷۲,۰۰۰ تومان
320 Defiant Coral
320 Defiant Coral
826 Modern Muse
826 Modern Muse
220 Powerful
220 Powerful
+۱۴
تنوع
رژ لب جامد براق برلیانت بیوتی گوچیGucci 
۵,۴۰۵,۰۰۰ تومان
112 Sally Soft Honey
112 Sally Soft Honey
714 Jody Wild Mauve
714 Jody Wild Mauve
517 Abbie Maroon Red
517 Abbie Maroon Red
+۱۴
تنوع
نویسنده :نسیم زارع

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
دلایل ایجاد حساسیت در لب در زمان استفاده از رژ لب معمولی چیست؟
پاسخ:

یک رژ لب معمولی از مواد مختلفی همچون چسب، نرم کننده، حلال رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها/ آنتی اکسیدان‌ها، عطرها/ طعم دهنده‌ها و رنگ‌ها ساخته شده است. ممکن است برای ایجاد ویژگی‌هایی مانند براق بودن، ضد آب بودن، افزایش ماندگاری، نرم و روان بودن یا بافت بهتر و رنگدانه‌های قوی‌تر مواد شیمیایی دیگری هم به ترکیب رژ لب اضافه شود.  همچنین رژ لب‌ها حاوی مقادیر بالایی مواد عطری و مواد فلزی هستند که مقدارشان بالاتر از مقدار توصیه شده مناسب لوازم آرایش است و همین مواد باعث حساسیت لب به رژ می‌شوند.

انواع حساسیت به رژ لب چیست؟
پاسخ:

حساسیت لب به رژ انواع مختلفی دارد که علائم خاص خودشان را دارند. علائم شایع حساسیت به رژ لب عبارتند از سوزش، سوزن سوزن شدن، خارش و قرمزی لب و بروز جوش.  التهاب لب تماسی آلرژیک (allergic contact cheilitis) یکی از این حساسیت‌ها است و علائم آن قرمزی و تورم پوست اطراف لب است که گاهی تا دور دهان و گوشه‌های آن را درگیر می‌کند.

روش تشخیص حساسیت به رژ لب چیست؟
پاسخ:

 با انجام آزمایش حساسیت (patch test) می‌توان فهمید که لب به کدام یک از مواد موجود در رژ لب حساسیت دارد. مهم است که رژ لبی که بیمار که بارها به آن حساسیت نشان داده هم مورد آزمایش قرار بگیرد.  بسیاری از شرکت‌های سازنده لوازم آرایش تمایل دارند تا با متخصصان پوست در زمینه شناسایی مواد حساسیت‌زا در محصولاتشان همکاری کنند.  

چطور حساسیت به رژلب را درمان کنیم؟
پاسخ:

برای درمان حساسیت به رژ لب که حاد و موقتی است می‌توان از آنتی هیستامین‌‌های خوراکی و کورتیکواستروئیدهای موضعی هم استفاده کرد و هرگز نباید پوست لب را دستکاری کرد.  برای درمان حساسیت لب باید رژ لب را از داروخانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر تهیه کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۷۱,۷۱۵ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب
الهه

آیا این پرسش برایتان مفید بود؟

چرا همین که رژ لب رو میزنم به لبام،بعد 5 دقیقه لبام قرمز می‌شه و می‌خاره و بعد دو روز لبام زبر میشه؟😖

ریحا
دوست عزیز ریحا، ممکن است شما به نوع رژلب حساسیت داشته باشین. رژلب‌هایی با خاصیت ضد حساسیت را امتحان کنید.