یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
اسمانتوس - Osmanthus

اسمانتوس - Osmanthus

حتما شما هم بعد از استفاده از عطرها متوجه تغییرات طیف بویایی آن‌ها با گذشت زمان شده اید. این تغییر بوها به علت وجود نت‌های بویایی مختلف در عطرها است. در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از این نت‌ها یعنی نت اسمانتوس بپردازیم.

تاریخچه گل اسمانتوس (Osmanthus)

اسمانتوس به معنای گل معطر و همیشه سبز، هزاران سال است که در چین رشد می‌کند و دارای قدمتی طولانی است. گل اسمانتوس گیاهی گرمسیری است و در مناطق گرم تر چین، در طول بهار شکوفه‌هایش شروع به باز شدن می‌کنند. شکوفه‌های زرد و ریز اسمانتوس جزء رایج ترین عطرهای شکوفه گل چینی هستند.

این گیاه درختچه‌ای است کوچک و جمع و جور که به خانواده‌ای از تیره زیتون تعلق دارد. اسمانتوس گل ماه اوت (آگوست) است و یکی از 10 گل معروف چین و تایوان به حساب می‌آید. با توجه به تعداد زیاد درختچه‌های معطر اسمانتوس که در چین رشد کرده¬‌اند، یک شهر معروف به نام گیلین به وجود آمده که به جنگل معطر مشهور است و به خاطر وجود چشمه‌های فراوان، بسیاری از چینی‌ها منظره این شهر را بهشت می‌نامند.

راهبان چینی این درختان را در معابد بودایی، در دره مانژوئلونگ واقع در منطقه کوهستانی کاشته اند و با گذشت زمان، درختان اسمانتوس، دره را به یک تفرجگاه پاییزی برای ساکنان تبدیل کرده‌ است. همچنین رویش انبوه این گیاه، دره را به بهشتی از درختان اسمانتوس تبدیل کرده و تمام ساکنین این دره بدون استثنا دارای باغ‌های اسمانتوس شخصی برای خودشان هستند.

افسانه‌ها و سنت‌های زیادی در رابطه با این گیاه معطر وجود دارد و بسیار مورد احترام مردم چین واقع شده است. در فصول اوج گلدهی گیاه اسمانتوس، خانواده‌های چینی در حیاط هایشان دور هم جمع می‌شدند و مادر بزرگ خانواده، داستان‌های سنتی در مورد ماه آگوست، گل اسمانتوس و شخصیت‌های افسانه ای چینی برای افراد خانواده تعریف می‌کرد.

گل معطر اسمانتوس سمبل و نمادی از عشق، ایمان، باروری و صلح است و در زبان چینی به معنای به دنیا آوردن فرزندان نجیب و اصیل می‌باشد. Osmanthus از واژه یونانی Osma به معنی معطر و آنتوس به معنی گل گرفته شده است که در اواسط قرن نوزدهم توسط ژان ماری دلاوی، گیاه شناس معروف فرانسوی به اروپا معرفی شد.

گل اسمانتوس

گل اسمانتوس انواع مختلفی دارد و شکوفه‌های آن به رنگ‌های متنوع هستند. شکوفه‌های اسمانتوس گرچه مانند دیگر گل‌های معروف غرب طرفداران زیادی ندارند، ولی دارای عطر و بوی تازه و رایحه دلنشین هستند. یکی از عطرهای معروفی که دارای نت گل اسمانتوس است، عطر Love Osmanthus از برند آتلیه کلون است. این عطر دارای رایحه‌ای از ترکیب گل اسمانتوس با لیمو و چوب سدر است.

زمانی که رایحه این عطر را استشمام می‌کنید، بسیار لذت بخش و دلپذیر است و می‌توان این رایحه خالص را در بسیاری از ترکیبات عطرها پیدا کرد. گل اسمانتوس بیشتر در مدیترانه یافت می‌شود و از اصلی ترین کشور‌های تولید کننده این گیاه می‌توان به پرتغال، اسپانیا، برزیل، ترکیه و ایتالیا اشاره کرد. اسمانتوس علاوه بر خواص درمانی فراوانی که دارد در ساخت انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و عطرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد گل اسمانتوس در عطر سازی

اسانس گل اسمانتوس، ماده خام گرانی در ساخت عطر و ادکلن بوده و دارای رایحه جذاب و شاداب کننده با نت نعنا و زردآلو است که آب دهان‌تان را سرازیر می‌کند. تاثیر گل اسمانتوس با ترکیبات یک نت خامه‌ای، زرد آلویی افزایش یافته و سبب ایجاد یک تاثیر مخملی در عطرها می‌شود. اسمانتوس به طور طبیعی دارای یک نت گل¬دار سفید و انواع مختلفی از نت‌های هلویی، شیری و چندین مشتق ایونن است که موجب استشمام یک رایحه شیرین، شبیه بنفشه در بعضی عطر‌ها مانند Love Osmanthus می‌شود.

گل‌های اسمانتوس به رنگ‌های نقره‌‌ای سفید، طلایی نارنجی و قرمز هستند و اسانس‌های خالص برای استفاده در عطرها معمولا از گل‌های طلایی و نارنجی تهیه می‌شوند. این اسانس خالص، نسبتا گران است و فقط در عطرهای گران‌بها از آن استفاده می‌شود.این گیاه به خاطر عطر فراوانی که دارد علاوه بر استفاده در صنعت عطرسازی به عنوان یک طعم‌دهنده به چای یا دمنوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنبه های درمانی بسیار زیادی دارد.

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد، که علت استفاده از رنگ طلایی نارنجی بر روی این گل وجود کاروتنوئید بالا است و این نوع گل اسمانتوس نت بویایی بهتری نیز دارد. کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها هستند، که بر جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند.از جمله کاروتنوئیدهای معروف می‌توان به بتاکاروتن، آلفاکاروتن، لیکوپن، لوتئین و گزانتوفیل اشاره کرد.اسمانتوس در دسته بویایی میوه‌ها، سبزیجات و مغزها قرار میگیرد و عطر ملایم و دوست داشتنی مانند شکوفه‌های زردآلو و عطر گل‌های لاکتون را دارد.

چای اسمانتوس

اسمانتوس فراگناس یا زیتون شیرین یکی از اعضای خانواده تیره زیتون است و عطر دلنشین و مفرحی دارد. برگ‌های این گیاه به عنوان یک افزودنی برای چای در خاور دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای اسمانتوس، یک چای خوش طعم، معطر و مدیترانه‌ای است، که برای سلامتی هم بسیار مفید است و خواص فراوانی دارد.عصاره معطر این گیاه از گونه زرد طلایی به دست می‌آید و نشان دهنده ملانین بالا در آن است.

چای‌های معطر و خوش بو با گل‌های چینی در دوره سلسله مینگ از سال 1615 تا 1668 تولید شدند.این چای اگر به تنهایی مصرف شود بدون کافئین است ولی در صورتی که با چای سبز یا سیاه نوشیده شود کافئین‌دار می‌شود. از خواص این چای می‌توان به سم زدایی، پیشگیری از حساسیت‌های شدید، کاهش وزن، کاهش ابتلا به سرطان و کمک به سلامت پوست اشاره کرد.

عطر‌هایی با نت غالب اسمانتوس

در ادامه به معرفی چند عطر که نت غالب آن‌ها اسمانتوس است می‌پردازیم:

1- ادوپرفیوم گوچی فلورا (Gucci Flora EDP)

خرید عطرادوپرفیوم گوچی فلورا

ادوپرفیومGUCCI Flora از برند گوچی محصول کشور ایتالیا است و در سال 2010 به بازار معرفی شد. این عطر ماندگاری قابل قبولی دارد و برای تمام گروه‌های سنی مناسب و قابل استفاده است. در نت اولیه این عطر از مرکبات، نارنگی ماندارین، گل صد تومانی استفاده شده است.

نت میانی یا رایحه میانی این عطر زنانه از ترکیب نت‌های اسمانتوس و گل سرخ است. در انتهای این عطر و در نت پایانی به رایحه‌ای از نعناع هندی، فلفل صورتی و چوب صندل خواهید رسید. 55/25 درصد از نت‌های استفاده شده در این عطر از اسمانتوس (Osmanthus) است و نسبت به رایحه‌های دیگر این عطر نت غالب محسوب می‌شود.

2- ادو تویلت نارسیو رودریگز فور هر (Narciso Rodriguez For Her EDT)

خرید عطرنارسیو رودریگز فور هر

این عطر یک نسخه جدید و درخشان از مجموعه عطرهای Her For برند محبوب نارسیسو رودریگز است که درسال 2003 به بازار معرفی و عرضه شده است. ساختار این عطر ترکیبی از رایحه‌ها نت‌های ترنج،اسمانتوس و کهربا در میان آکوردهای غالب مشک‌بو و شکوفه پرتقالتشکیل شده است. البته در این عطر رایحه مشک نت غالب ساختار رایحه را تشکیل داده و ردپایی از اسمانتوسدر کنار آن احساس می‌شود.

3-ادوپرفیوم آمواج جرنی زنانه (Amouage Journey For Women)

خرید عطرآمواج جرنی زنانه

عطر زنانه آمواج جرنی، یک ادوپرفیوم شرقی گل‌دار، با رایحه‌ای گرم، تند و جذاب است که همزمان با نسخه مردانه‌اش در سال 2014 توسط شرکت عمانی آمواج رونمایی شده و توجه بسیاری از بانوان صاحب سبک و همچنین مردان به آن‌ها جذب شد. در تمام طول مدتی که این عطر شرقی را روی پوست خود اسپری می‌کنید، ترکیب گل‌هاُ اسمانتوسو نت‌های تند را احساس خواهید کرد.

4- ادوپرفیومون کلیف اند ارپلز رِوِه (Van Cleef & Arpels Reve EDP)

خرید عطرون کلیف اند ارپلز رِوِه

برند محبوب و فرانسوی ون کلیف اند آرپلس که بیشتر محصولاتش بزنانه است، در سال 2013 عطر روه را برای استفاده خانم‌های شیک‌پوش و خاص‌پسندمعرفی کرد. روه ترکیبی از میوه‌ها و گل‌ها با خط بوی خنک و شیرین است که بوی ملموس اسمانتوس به خوبی در آن قابل احساس است.

در پایان این مقاله با معرفی تک‌تکعطرهای نام برده شده و تمام توضیحاتی که به شما ارائه دادیم؛ امیدورایم که نت اسمانتوس را با تمام وجود لمس کرده و به درک عمیقی از عطرهای مردانه و زنانه با این رایحه رسیده باشید. شما می‌توانید برای تهیه و خریداری هرکدام از این عطرها، محصول مورد علاقه‌تان را در فروشگاه ریحا جستجو و از طریق سفارش آنلاین آن را تهیه کنید.

۱۶۷,۶۸۶
محصولات مرتبط
اکلت دی ارپج ادو پرفیوم زنانه لانوینLanvinامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۴,۲۳۰,۰۰۰ تومان۲,۶۵۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۵
تنوع
کوییر اینتنس ادو پرفیوم مردانه/زنانه گرلنGuerlain تخفیف ویژه
۱۳,۴۰۱,۰۰۰ تومان۱۰,۸۲۶,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱ میل
سمپل
+۲
تنوع
فلاور بمب ادو پرفیوم زنانه ویکتور اند رالف ویکتور اند رولفViktor & Rolf تخفیف ویژه
۸,۹۳۷,۰۰۰ تومان۶,۵۹۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۲۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۶
تنوع
والنتینو دونا رز ورد ادو تویلت زنانه ولنتینو - والنتینوValentino 
۱۰,۹۷۱,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۶ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
فور هر ادو تویلت زنانه نارسیسو رودریگزNarciso Rodriguez 
۱۱,۴۲۴,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۸
تنوع
هرود ادو پرفیوم مردانه پرفیوم دو مارلی پرفیومز د مارلیParfums De Marly 
۱۲,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۵ میل
سمپل
+۱
تنوع
وان شوک ادو تویلت مردانه کلوین کلاین - کلوین کلینCalvin Klein تخفیف ویژه
۳,۵۷۷,۰۰۰ تومان۲,۷۱۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
سان شاین ادو پرفیوم زنانه آمواجAmouage 
۱۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲.۵ میل
سمپل
+۱
تنوع
یلو دیاموند اینتنس ادو پرفیوم زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۶,۰۹۳,۰۰۰ تومان۴,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۹۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
فلورا ادو پرفیوم زنانه گوچیGucci 
۱۴,۹۷۴,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۱
تنوع
لو د ایسه ادو تویلت زنانه ایسی میاکه - ایشی میاکیIssey Miyake تخفیف ویژه
۵,۲۲۱,۰۰۰ تومان۴,۲۶۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۵
تنوع
جرنی ادو پرفیوم زنانه آمواجAmouage تخفیف ویژه
۱۸,۷۰۵,۰۰۰ تومان۱۲,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۲
تنوع
ویش ادو پرفیوم زنانه چوپاردChopard تخفیف ویژه
۲,۴۸۱,۰۰۰ تومان۲,۲۴۷,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
اوجان - عوجان پرفیوم مردانه/زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly تخفیف ویژه
۱۸,۴۳۲,۰۰۰ تومان۱۴,۲۵۹,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱.۵ میل
سمپل
+۱
تنوع
هپی اسپیریت ادو پرفیوم زنانه چوپاردChopard 
۳,۳۱۹,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۷۵ میل
عطر قدیم
+۱
تنوع
داهلیا دیوین نود ادو پرفیوم زنانه جیونچیGivenchy 
۸,۴۴۵,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
+۴
تنوع
س ای اینتنس ادو پرفیوم زنانه جورجیو آرمانیGiorgio Armani تخفیف ویژه
۸,۷۳۵,۰۰۰ تومان۷,۴۶۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۱.۲ میل
سمپل
۵۰ میل
عطر
+۵
تنوع
سی اچ پرایو ادو پرفیوم زنانه کارولینا هرراCarolina Herrera تخفیف ویژه
۶,۸۲۸,۰۰۰ تومان۶,۲۹۹,۰۰۰ تومان
۸۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
۵۰ میل
عطر
+۲
تنوع
گوچی گیلتی الکسیر د پارفوم پور فم ادو پرفیوم زنانه گوچیGucci 
۱۲,۸۶۱,۰۰۰ تومان
۶۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
سیگنورینا الگانزا ادو پرفیوم زنانه سالواتور فراگامو - سالواتوره فراگاموSalvatore Ferragamo تخفیف ویژه
۴,۳۲۴,۰۰۰ تومان۳,۶۰۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۴
تنوع
نویسنده :سحر غیاثی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
اسمانتوس چیست؟
پاسخ:

اسمانتوس به معنای گل معطر و همیشه سبز، هزاران سال است که در چین رشد می‌کند و دارای قدمتی طولانی است. گل اسمانتوس گیاهی گرمسیری است و در مناطق گرم تر چین، در طول بهار شکوفه‌هایش شروع به باز شدن می‌کنند. شکوفه‌های زرد و ریز اسمانتوس جزء رایج ترین عطرهای شکوفه گل چینی هستند.

گل اسمانتوس چه ویژگی هایی دارد؟
پاسخ:

گل اسمانتوس انواع مختلفی دارد و شکوفه‌های آن به رنگ‌های متنوع هستند. شکوفه‌های اسمانتوس گرچه مانند دیگر گل‌های معروف غرب طرفداران زیادی ندارند، ولی دارای عطر و بوی تازه و رایحه دلنشین هستند. یکی از عطرهای معروفی که دارای نت گل اسمانتوس است، عطر Love Osmanthus از برند آتلیه کلون است. این عطر دارای رایحه‌ای از ترکیب گل اسمانتوس با لیمو و چوب سدر است. 

کاربرد گل اسمانتوس در عطر سازی چیست؟
پاسخ:

اسانس گل اسمانتوس، ماده خام گرانی در ساخت عطر و ادکلن بوده و دارای رایحه جذاب و شاداب کننده با نت نعنا و زردآلو است که آب دهان‌تان را سرازیر می‌کند. تاثیر گل اسمانتوس با ترکیبات یک نت خامه‌ای، زرد آلویی افزایش یافته و سبب ایجاد یک تاثیر مخملی در عطرها می‌شود. اسمانتوس به طور طبیعی دارای یک نت گل¬دار سفید و انواع مختلفی از نت‌های هلویی، شیری و چندین مشتق ایونن است که موجب استشمام یک رایحه شیرین، شبیه بنفشه در بعضی عطر‌ها مانند Love Osmanthus می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۱۶۷,۶۸۶ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید