یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
چگونه لکه عطر را از روی لباس پاک کنیم؟

چگونه لکه عطر را از روی لباس پاک کنیم؟

همانطور که می‌دانید؛ عطر‌ها مایعات معطر و خوش‌بویی هستند که از ترکیب روغن‌هایی با منبع طبیعی یا مصنوعی، به‌همراه درصد مشخصی از الکل‌ها تشکیل شده‌اند. بیشتر روغن‌های به‌کار رفته در ترکیب عطر‌ها، به‌طور طبیعی از گل‌ها و ادویه‌ها استخراج می‌شوند و از همین‌ جهت رنگ‌های متفاوتی؛ از بی‌رنگ تا زرد و نارنجی و خیلی از رنگ‌های دیگر را دارند.

میزان غلظت روغن موجود در عطرها و همچنین رنگ آن‌ها می‌تواند تعیین کند که، درصورت اسپری آن‌ها بر روی لباس‌تان چه اثری از خود برجای می‌گذارند. قطعا عطرهایی با غلظت روغن بیشتر مثل پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها که در عین حال رنگی هم هستند، لکه‌های مشخص‌تری را روی پارچه‌های روشن می‌اندازند. این درحالی است که احتمالا همین عطرها لک‌های محوترو نامعلوم‌تری را روی پارچه‌های تیره‌تر ایجاد می‌کنند.

با وجود همه این‌ها، خیلی از مواقع دیده شده که حتی روغن موجود در عطر‌های بی‌رنگ هم در صورت برخورد به لباس، پارچه را به طور واضحی لکه‌دار می‌کنند.به همین دلیل معمولا توصیه می شود که ترجیحا عطر را قبل از لباس پوشیدن، روی پوست اسپری کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود. اگر به زدن عطر روی لباس‌تاناصرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به اندازه 1 الی 2 پاف و از فاصله دورتر اسپری کنید.

اسپری کردن عطر روی بدن

به‌هر حال ایجاد لکه‌ عطر رو لباس بعید نیست. انواع مختلفی از لباس‌ها با جنس‌های متفاوت در بازار وجود دارد؛ از نخی و ابریشم گرفته تا چرم و جیر که همه آن‌ها می‌توانند با اسپری عطرها لکه شوند. اگر دقیقا نمی‌دانید که از چه روش‌ها و ترفند‌هایی برای پاک کردن لکه‌ عطر روی لباس خود استفاده کنید، بهتر است خودسرانه عمل نکنید؛بلکه لازم استبرای پیدا کردن روش‌های قابل اطمینان و ایمن کمی تحقیق و جستجو کنید. چون در غیر این صورت احتمالا ندانستهبی‌گُدار به آب می‌زنید ولباس‌تان را خراب می‌کنید.

اما نگران نباشید! از بین بردن لکه عطر کار خیلی سختی نیست. خیلی از افراد گمان می‌کنند که لکه عطر قابل شستشو نیست. از طرفی خیلی افراد معتقدند که تقلا کردن برای پاک کردن لکه عطر خصوصا روغنی، می‌تواند به لباس آسیب بزند؛ چون اصولا لکه روغنی روی پارچه می‌ماند.با دانستن راحت‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه عطر روی لباس، دیگر نیازی به کنار گذاشتن لباس نیست و شما برای مدت بیشتری می‌توانید لباس مورد علاقه‌تان را به تن کنید.

خبر خوب این است که ما در این مقاله کار را برای شما راحت کردیم و سعی کردیم تا چند روش‌ موثر و کاربردی را برای از بین بردن این لکه‌ها در اختیارتان قرار دهیم تا برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شوید. پس اگر دائما از خود می‌پرسید؛ لکه عطر با چی میره ، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس

روش اول: پاک کردن لکه‌ عطر از سطح پارچه‌های نخی و دیگر پارچه‌های قابل شستشو

پاک کردن لکه‌های عطر از سطح پارچه‌های نخی

از بین بردن لکه روی لباس نخی بسیار ساده و راحت است و شما با استفاده از چند قلم وسیله ابتدایی و دم دست می‌توانید برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس خود اقدام کنید. کمی آب شیر، مایع ظرفشویی، گلیسیرین و الکل لازم است تا برای همیشه از این لکه‌های آزاد دهنده خلاص شوید. حالا با توضیح مرحله به مرحله پاک کردن جای لکه همراه شوید:

1- لکه را با آب نم‌دار کنید: اگر می خواهید لکه عطر را از پنبه، کتان، نایلون، پلی استر یا پشم جدا کنید ، ابتدا لکه را با یک اسفنج یا پارچه مرطوب کمی خیس کنید. دقت کنید که با حرکات بالا و پایین روی لکه اصطکاک ایجاد نشود چون در این‌صورت پارچه لباس از کیفیت می‌افتد. اصلا لازم نیست فشار زیادی به دستان خود وارد کنید، بلکه از مرکز لکه چند ضربه سبک به آن بزنید. • این روش برای لکه‌های تازه خیلی جوابگو است. چون مرطوب کردن محل لکه، از گسترش آن در سطح پارچه جلوگیری می‌کند و حتی اگر لکه خیلی تازه باشد، به احتمال خیلی زیاد آن‌ها را از بین می‌برد.

2- یک محلول شوینده درست کنید: اگر لکه عطر خیلی تازه نباشد، ممکن است تنها با مرطوب کردن از بین نرود. در این صوت لازم است که با استفاده از 1 پیمانه مایع ظرفشویی، 1 پیمانه گلیسیرین و 8 پیمانه آب، یک محلول شویند بسازید. • اگر فقط یک لکه کوچک دارید، پیمانه‌هایتان را یک قاشق چایخوری در نظر بگیرید. • محلول راخوب هم‌ بزنید تا کاملا مخلوط شود.

3-محلول شوینده را روی لکه بزنید: بعد از اینکه محلول شوینده خود را با هم مخلوط کردید ، مقدار کمی از آن را روی لکه بریزید. اطمینان حاصل کنید که محلول را فقط روی لکه می‌زنید نه در اطراف آن!

4- یک دستمال کاغذی تا خورده را روی محل محلول مواد شوینده قرار دهید: پس از استفاده از محلول شوینده،یک دستمال کاغذی را تا کنید و آن را در روی لکه قرار دهید. سپس بگذارید مواد شوینده به مدت ده دقیقه بر روی پارچه اثر کند. • از آنجا که محلول مواد شوینده برای از بین بردن لکه اثر می کند؛ دستمال کاغذی لکه،را از سطح پارچه به خود جذب می کند.

5-دستمال کاغذی را عوض کنید: بعد از آنکه دستمال کاغذی حدود ده دقیقه بر روی محل لکه ماند، آن را بررسی کنید. اگر دیدید که مقداری از لکه روغنی به دستمال کاغذی منتقل شده است، آن را با یک دستمال دیگر تعویض کنید. این روند را آنقدر تکرار کنید تا زمانی که دیگر هیچ لکه‌ای روی پارچه دیده نشود. • اگر متوجه شدید که محلول شوینده در محل لکه در حال خشک شدن است، محلول بیشتری به آن منطقه اضافه کنید. • اگر به نظر می‌رسد که هیچ یک از لکه‌ها پاک نشده است، اجازه دهید دستمال کاغذی بیشتر از ده دقیقه روی لکه بماند.

6- مقداری الکل در محل لکه بزنید: اگر بعد از فرایند استفاده از محلول شوینده همچنان بقایای لکه را مشاهده می‌کنید، یک توپ پنبه‌ای را درون محلول شوینده فرو کنید و سپس آن را به الکل آغشته کنید. در نهایت مقداری از الکل را روی یک دستمال کاغذی تا خورده بزند و آن را در محل لکه قرار دهید. • قرار دادن دستمال کاغذی آغشته به الکل در محل لکه، مشابه روش پاکسازی به‌کمک محلول شوینده است با این تفاوت که، الکل‌ها کمی قوی‌تر عمل می‌کنند.

7-دوباره دستمال کاغذی را عوض کنید: بعد از گذشت ده دقیقه به دستمال کاغذی قبلی نگاه کنید. اگر متوجه شدید لکه عطر در حال کم‌رنگ شدن است، دستمال را تغییر دهید. اما اگر چیزی جذب دستمال آغشته به الکل نشده بود، همچنان آن را روی لکه نگه دارید و دائما آن را بررسی کنید. تا زمانی که هنوز چیزی از لکه کم نشده است، این کار را ادامه دهید. • اگر متوجه شدید دستمال کاغذی در محل لکه در حال خشک شدن است، آن را مجددا به مقداری الکل آغشته کنید. • این روند را تا زمانی که لکه برداشته نشده است تکرار کنید. • اگر لکه کاملا برداشته شد، لباس را با آب بشویید تا هرگونه محلول شوینده و الکل از سطح آن پا شود. سپس لباس را آویزان کنید تا خشک شود.

8- لباس را در آب و جوش شیرین خیس کنید و سپس بشویید: اگر تمام مراحل بالا را انجام دادید و پاسخی نگرفتید؛ لباس را در یک محلول شامل یک پیمانه آب و یک پیمانه جوش شیرین، به مدت 10 الی 15 دقیقه خیس کنید. سپسآن را طبق روال همیشگی در ماشین لباسشویی بشویید.

روش دوم: پاک کردن لکه‌های عطر از سطح پارچه‌های ابریشمی و تری‌استات

پاک کردن لکه‌های عطر از سطح پارچه‌های ابریشمی

همانطور که نحوه پاک کردن لکه عطر از روی لباس نخی را به صورت مرحله‌ای و مفهوم شده برایتان توضیح دادیم؛ کافی است تا با کمی تغییر جزئی و صبر بیشتر برای از بین بردن جای لکه روی لباس ابریشمی‌تان تلاش کنید که با هم به این روش‌ها می‌پردازیم.

1-محل لکه را با آب بشویید: آب را در محل لکه عطر روی پارچه ابریشم یا تری‌استات بریزید. اگرچه کهابریشم و تری‌استات خیلی جاذب نیستند اما سعی کنید منطقه لک شده را کاملا باآب اشباع کنید. آب از ماندگاری و عمیق شدن لکه‌های تازه روی این پارچه‌ها جلوگیری می‌کند و از طرفی کمک می‌کند تا لکه‌های قدیمی از بین برود.

2- مقداریگلیسیرین به محل لکه اضافه کنید: بعد از آبکشی با آب، مقداری گلیسیرین در محل لکه بریزید و از انگشت خود استفاده کنید تا گلیسیرین به آرامی در آن ناحیه پخش شود و به طور کامل لکه را بپوشاند. • گلیسرین به حل کردن لکه‌های خیلی قدیمی هم کمک می‌کند تا از بین بروند.

3-لکه را بشویید: بعد از این‌که گلیسیرین را به لکه اضافه کردید، پارچه را زیر آب نگه داشته و خوب بشویید. انگشت خود را به آرامی روی محل لکه بکشید. در نهایت بعد از شستشو کاملا بررسی کنید که لکه عطر به طور کامل پاک شده با هنوز مقداری از آن باقی مانده است؟

4- لکه را به محلول سرکه یا کمی آبلیمو آغشته کنید: اگر گلیسیرین لکه را کاملا از بین نبرد، با استفاده از ننسبت یک به یک آب و سرکه سفید یا آبلیمو، یک محلولتهیه کنید. سپس یک پارچه یا اسغنج را به مقدار کمی از این محلول آغشته کنید و آن را به محل لکه بزنید.

5- به محل لکه الکل دناتوره بزنید: اگر محلول سرکه هم برای از بین بردن لکه کافی نبود و هنوز اثراتی از لکه عطر روی لباس‌تان دیده می‌شود، دو قطره الکل دناتوره شده را روی یک تکه ابر یا پد اسفنجی بریزید. سپس با آن در ناحیه لکه چند ضربه ملایم و آهسته وارد کنید. • الکل دناتوره یک ماده سمی است بنابراین هنگام استفاده از آن خیلی مراقب باشید و آن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

6-لباس ابریشمی را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید: در نهایت بعد از آنکه لکه عطر را از سطح لباس پاک کردید، لباس ابریشمی یا تری‌استات خود را تنها با آب بشویید تا بقایای مواد تمیز کننده‌ای که استفاده کرده‌اید از بین بروند. سپس آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

تمام روش‌های گفته شده در این مقاله برای از بین بردن جای عطر تقریبا مشترک است. مثلا می‌توانید روش از بین بردن لکه روی لباس ابریشمی را برای از بین بردن لکه عطر از روی چادر و از بین بردن لکه عطر از روی لباس مشکی نیز به کار ببرید؛ با این تفاوت که به هیچ عنوان مرحله اضافه کردن گلیسیرین را عملی نکنید.

گلیسیرین برای از بین بردن جای لکه روی لباس‌های رنگ روشن مناسب است. اما سرکه سفید برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس مشکی و از بین بردن لکه عطر از روی چادر بسیار موثر عمل می‌کند و باعث حفظ رنگ پارچه در جای لکه می‌شود.

روش سوم: پاک کردن لکه‌های عطر از سطح پارچه‌های چرمی و جیر

پاک کردن لکه‌های عطر از سطح پارچه‌های چرمی و جیر

لکه عطر روی چرم با قدرت پخش بالایی که دارد، می‌تواند شما را کلافه و سردرگم کند. برای همین از بین بردن لکه عطر از روی لباس چرمی کمی متفاوت‌تر از دو روش قبلی است. لکه عطر روی چرم کمی عمیق‌تر نفوذ می‌کند و برای از بین بردن لکه روی لباس باید روش‌های اختصاصی‌تری را به‌کار بگیریم.

1- در محل لکه عطر ضربه وارد کنید: از یک دستمال کاغذی یا اسفنج ابری کوچک استفاده کنید و روی لباس‌ چرمی یا جیر خود در محل لکه عطر چند ضربه ملایم وارد کنید. این روش بیشتر برای لکه‌های تازه موثر است و ممکن است روی لکه‌های خشک و قدیمی‌تر خیلی جواب ندهد. • هرگز از آب روی چرم یا جیر استفاده نکنید.

2- محلول آب و صابون درست کنید: نیمی از یک کاسه تقریبا بزرگ را از آب پر کنید و سپس مقداری صابون مایع به آن اضافه کنید. با تکان دادن کاسه یا چرخاندن دست خود در آب، محلول را به اطراف بچرخانید تا کف صابون درست شود.

3- کف‌ها را جدا کنید و آن‌ها را روی لکه بزنید: از دستان خود کمک بگیرید و کف‌های ایجاد شده در سطح اب را جدا کنید. سپس کف‌ها را روی یک اسفنج ابری بریزید. همزمان محل لکه را هم کمی به کف آغشته کنید و اسفنج را به آرامی روی آن بکشید.

4- محل لکه را خشک کنید: بعد از آنکه کف‌ها را به کمک اسفنج روی لکه کشیدید، از یک حوله یا دستمال کاغذی برای خشک کردن محل لکه استفاده کنید تا کف‌ها به طور کامل از سطح پارچه پاک شوند. درنهایت باید برسی کنید که آیا کف‌ها لکه عطر را کاملا از بین برده‌اند یا فقط جزئی از آن پاک شده است؟

5-مقداری آرد ذرت به محل لکه اضافه کنید: اگر لکه عطر کاملا از بین نرفته است و هنوز هم روی لباس چرمی یا جیر شما دیده می‌شود، مقداری آرد ذرت روی محل لکه بریزید طوری که کاملا آن را بپوشاند. سپس اجازه دهید تا آرد ذرت حدود نیم ساعت روی لکه بماند. • آرد ذرت، ذرات لکه عطر را به خود جذب می‌کند.

6- آرد ذرت را از محل لکه پاک کنید: بعد از این‌که به آرد ذرت اجازه دادید تا حدود نیم ساعت در محل لکه عطر بماند، از یک برس خشک و سفت و سخت استفاده کنید تا ذرات ریز و ظریف آرد ذرت را از سطح چرم یا جیر جدا کنید. اگر می‌بینید که بعضی از لکه‌ها هنوز هم وجود دارند، دوباره مقداری آرد ذرت به محل لکه اضافه کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا تمام لکه جذب شود و از بین برود.

در پایان مقاله امیدواریم که روش‌های گفته شده به اندازه کافی برای شما کارساز و مفید واقع شوند. اگر شما هم از این ترفندها برای از بین بردن لکه‌های عطر از سطح لباس‌تان استفاده کردید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و حتما نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

۱۶۲,۰۴۱
نویسنده :سارا قادری

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
آیا ممکن است بعد از زدن عطر و ادکلن لباس لکه شود؟
پاسخ:

ایجاد لکه‌های عطر روی لباس بعید نیست. انواع مختلفی از لباس‌ها با جنس‌های متفاوت در بازار وجود دارد؛ از نخی و ابریشم گرفته تا چرم و جیر که همه آن‌ها می‌توانند با اسپری عطرها لکه شوند. اگر دقیقا نمی‌دانید که از چه روش‌ها و ترفند‌هایی برای پاک کردن لکه‌های عطر از سطح لباس‌های خود استفاده کنید، بهتر است خودسرانه عمل نکنید؛ بلکه لازم است برای پیدا کردن روش‌های قابل اطمینان و ایمن کمی تحقیق و جستجو کنید. چون در غیر این صورت احتمالا ندانسته بی‌گُدار به آب می‌زنید و لباس‌تان را خراب می‌کنید. 

از بین بردن لکه عطر کار سختی است؟
پاسخ:

از بین بردن لکه عطر کار خیلی سختی نیست. خیلی از افراد گمان می‌کنند که لکه عطر قابل شستشو نیست. از طرفی خیلی افراد معتقدند که تقلا کردن برای پاک کردن لکه عطر خصوصا روغنی، می‌تواند به لباس آسیب بزند؛ چون اصولا لکه روغنی روی پارچه می‌ماند. با دانستن راحت‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه عطر روی لباس، دیگر نیازی به کنار گذاشتن لباس نیست و شما برای مدت بیشتری می‌توانید لباس مورد علاقه‌تان را به تن کنید.

از بین بردن لکه از روی لباس نخی چگونه انجام می شود؟
پاسخ:

از بین بردن لکه روی لباس نخی بسیار ساده و راحت است و شما با استفاده از چند قلم وسیله ابتدایی و دم دست می‌توانید برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس خود اقدام کنید. کمی آب شیر، مایع ظرفشویی، گلیسیرین و الکل لازم است تا برای همیشه از این لکه‌های آزاد دهنده خلاص شوید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۱۶۲,۰۴۱ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید