یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
دیور، برند متفاوت و محبوبی که از دل جنگ جهانی برخواست

دیور، برند متفاوت و محبوبی که از دل جنگ جهانی برخواست

برند فرانسوی کریستین دیور که با نام دیور (Dior) نیز شناخته می‌شود، یک شرکت تولید کننده کالاهای لوکس است، که توسط طراح معروفی به نام کریستین دیور پایه‌گذاری شد. در حال حاضر، این شرکت توسط یکی از بزرگ‌ترین تاجرهای فرانسوی، یعنی برنار آرنو مدیریت و رهبری می‌شود.

آرنو یکی از ثروتمندترین افراد و مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌ دهنده کالاهای لوکس در جهان، یعنی ال و ام هاش و رئیس هیئت مدیره شرکت دیور است. شرکت کریستین دیور 42/36 درصد از سهام شرکت ال و ام هاش را نیز، در اختیار دارد.

برندها و شرکت‌های معروفی که در بازار مد و پوشاک رقیب‌های اصلی برند دیور به حساب می‌آیند، شامل شرکت‌های بزرگ و معروفی مانند شنل، گوچی، ورساچه و پرادا هستند.

کریستین دیور چه کسی بود؟

کریستین دیور

کریستین دیور (Christian Dior) در بیست و یکم ماه ژانویه سال 1905 در گرانویل، یک شهر ساحلی در نرماندی فرانسه متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزند پدر و مادرش، یعنی موریس دیور و ایزابل کاردامونه به حساب می‌آمد. پدر کریستین دیور، فردی ثروتمند بود و در حوزه تولید کود فعالیت می‌کرد. دیور دوران کودکی خود را تا سن ده سالگی در نرماندی کشور فرانسه گذراند. پس از آن، به همراه خانواده‌اش به پاریس مهاجرت کرد. البته کریستین و خانواده‌اش، هر تابستان برای استراحت و تفریح به نرماندی بازمی‌گشتند.

کریستین دیور، پس از اتمام دبیرستان، مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی شد. او پس از اتمام تحصیلات خود در سال 1928 میلادی برای خدمت در ارتش، داوطلب شد و به عضویت ارتش فرانسه درآمد. پدر و مادر کریستین، در این مسیر همواره او را تشویق می‌کردند و بسیار علاقه داشتند، که کریستین به عنوان یک دیپلمات یا شخصیت سیاسی مهم فعالیت کند و شناخته شود. اما غافل از این بودند، که علاقه اصلی کریستین، در حوزه هنر و مد بود.

کریستین تا حدود سال‌های 1935، هنوز فعالیت خود را در رشته طراحی لباس آغاز نکرده بود. او که تا آن سال، با ارتش به شهرهای مختلف می‌رفت، بالاخره دوباره به پاریس بازگشت. در آن زمان، کریستین برای کسب درآمد، طرح‌هایی ساده خلق می‌کرد و آن‌ها را به فروش می‌رساند. او پس از مدتی، با قرض گرفتن مقداری پول از پدرش، یک نمایشگاه هنری باز کرد. در مدت کوتاهی پس از افتتاح، این نمایشگاه میزبان آثار افراد صاحب نامی مانند ژرژ براک، پابلو پیکاسو، ژان کوکتو و ماکس ژاکوب شد.

دو سال بعد، از طریق همین مراسم‌ها و کارهای هنری و جالب که شخص کریستین دیور انجام می‌داد، فردی به نام رابرت پیگرت که خود نیز طراح لباس بود، با او آشنا می‌شود و همین آشنایی، مقدمات استخدام کریستین دیور را به عنوان طراح لباس در سال 1938 فرآهم می‌آورد. کریستین دیور بالاخره پس از سال‌ها در سن 33 سالگی، رسما به عنوان یک طراح لباس مشغول به کار شد.

بعد از مدتی و در خلال جنگ جهانی دوم، از آنجایی که دیور عضو ارتش بود، به جنوب فرانسه آمده بود و در آنجا خدمت می‌کرد. او در همین حین، در سال 1941 برای بار دوم به شهر پاریس بازگشت و تصمیم گرفت، دوباره به عنوان طراح فعالیت کند. او در همان سال، در سالن طراحی بزرگ‌تری که متعلق به فردی به نام لوسین للونگ بود، مشغول به فعالیت شد.

افتتاح خانه مد دیور چگونه اتفاق افتاد؟

خانه مد دیور

کریستین دیور در سال 1946با فردی به نام مارشال بوشاک، که صاحب کارخانه منسوجات بود و یکی از ثروتمندان موفق فرانسه به حساب می‌آمد، آشنا شد. در ابتدای آشنایی آن دو، مارشال بوشاک از کریستین دیور دعوت کرده بود تا برای خانه مد فیلیپ اِت گستون، لباس و منسوجات طراحی کند. اما دیور این درخواست را نپذیرفت. زیرا می‌خواست یک خانه مد تازه باز کند. مارشال بوشاک نیز از این ایده دیور استقبال و حمایت کرد.

بالاخره دیور توانست در سال 1947 میلادی و در سن 42 سالگی با پشتیبانی مارسل بوشاک، سالن مد خود را افتتاح کند. دیور کمک کرد تا پاریس محاصره شده پس از جنگ جهانی، دوباره به پایتخت و مرکز مد جهان تبدیل شود. او مجموعه‌هایی طراحی کرد، که هر کدام از آن‌ها دارای موضوعی خاص بودند.

کریستین دیور در بهار سال 1947 میلادی مدلی با نام پیشنهادی کارول یا شکل 8 ارائه کرد، که مدل تازه‌ای با شانه‌های برجسته، ران‌های مشخص و برجسته و کمری باریک بود. درمجموعه بهار آن سال با نام لاله، تعداد زیادی تصویرهای پر از گل و نقش‌دار در طرح‌های دیور به نمایش درآمد.

مدل خط A نیز در بهار 1955 میلادی با کمری نامشخص و نیمرخی صاف که بر روی ران‌ها و پاها پهن و عریض می‌شد و به حرف A انگلیسی شباهت داشت، توسط دیور طراحی و به نمایش گذاشته شد. بعضی از طرح‌های دیور به زمان امپراطوری دوم و سایر سبک‌های تاریخی شباهت داشت و بر همین اساس شبیه‌سازی شده بود. البته او پوشاک‌ مردانه نیز طراحی می‌کرد و آن‌ها را در بخشی از مدل‌های قفسه مدرن قرار می‌داد.

دیور به همراه شریک خود جکووس رووت، در ایجاد قراردادهای کاری در تجارت مد، پیش قدم شد. او که از سال 1948 میلادی قراردادهای پر سودی را در معامله برای پوشاک خز دار، جوراب‌های زنانه ساق بلند و عطر ترتیب داده بود، کم کم تبدیل به یک نام مشهور و آشنا برای دوست‌داران مد و لباس شناخته شد.

اولین عطردیور چه زمانی معرفی شد؟

اولین عطر دیور

براساس تاریخچه‌ای که توسط سازمان دیور منتشر شده است، کریستین دیور، اولین بار در سال 1947 اولین عطر خود را، با نام میس دیور (Miss Dior) به بازار معرفی و عرضه کرد. دیور صنعت عطرسازی را با عطر میس دیور، که به یاد خواهرش کاترین دیور نام‌گذاری شده بود، با یک حرکت انقلابی رو به‌ رو کرد.

البته تجارت عطر در شرکت دیور انحصاری نبود. حق تولید و عرضه و سهام عطرهای شرکت کریستین دیور بین چند شرکت تقسیم شده است. در واقع، تنها 25 درصد از سهام در تجارت عطرهای دیور، متعلق به کریستین دیور بود. 35 درصد از سهام متعلق به شرکت عطریات کاتی بود و 40 درصد از سهام به شرکت بوساک تعلق داشت.

مرگ کریستین دیور چگونه اتفاق افتاد؟

مرگ کریستین دیور

کریستین دیور بر اثر عارضه بیماری قلبی و پس از سومین حمله قلبی اش در بیست و سوم اکتبر سال 1957 در سن 52 سالگی درگذشت. البته شایعات زیادی درباره مرگ دیور مطرح شده است. گفته می‌شود، که او وقتی تعطیلات خود را در مونته‌کاتینی ترمه ایتالیا سپری می‌کرد، فوت کرد. برخی از گزارش‌ها علت مرگ او را سکته قلبی پس از خفگی بر اثر گیرکردن استخوان ماهی در گلویش نوشتند.

در آن زمان مجله تایم اعلام کرد که او در اثر سکته قلبی پس از ورق‌ بازی درگذشته‌ است. به هر حال هنوز هم تا به امروز مرگ وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و علت درگذشت او هنوز صراحتاً اعلام نشده‌ است.

مرگ کریستین دیور برای مدتی دنیای مد و فشن جهان را شوکه کرده بود. دنیای مد دیگر از طراحی‌ها و خلاقیت‌های بی بدیل کریستین بی‌نصیب بود. با مرگ وی بخش طراحی شرکت دیور نیز برای مدتی دچار تشویش و سردرگمی بود. میزان سردرگمی آن قدر بود که مدیریت وقت شرکت دیور در آن زمان تصمیم گرفت تا فعالیت برند دیور را متوقف کند. این تصمیم از سوی هیچ شخص دیگری به خصوص میسون دیور پذیرفته نشد.

جیکوس روئیت، مدیر وقت برند دیور، پس از رد تصمیم‌اش مبنی بر منحل کردن این برند، به سراغ ترمیم این برند رفت. او در اولین اقدام، شخصی به نام ایو سن لورن را به استخدام شرکت در آورد. ایوسن لورن در آن زمان جوانی 21 ساله بود که وظیفه مدیریت هنری شرکت دیور را بر عهده گرفت.

لورن توانست با استفاده از پارچه و با توجه به چیزهایی که دیور طراحی کرده بود، لباس‌های جدیدی را طراحی کند، که پوشیدن آن‌ها ساده‌تر و جنس آن‌ها نیز لطیف‌تر بود و با این کار او به یک قهرمان در تشکیلات دیور، تبدیل شد.

برند دیور پس از مرگ کریستین چطور توسعه پیدا کرد؟

برند دیور

مدیریت برند کریستین دیور از سال 1947 تا سال 1950 بر عهده پیر کاردین بود. توسعه این برند به خارج از فرانسه، از سال 1949 با افتتاح بوتیک عطر کریستین دیور در نیویورک آغاز شد. دیور 75 درصد از صادرات مد از فرانسه را، به همراه 5 درصد از درآمد صادراتی این کشور را در دست داشت.

در سال 1950 یکی از مدیران، تحت لیسانس قراردادن کالاهای لوکس را، با حک کردن نام تجاری کریستین دیور روی آن‌ها، به صورت قابل مشاهده طراحی کرد. این طرح اولین بار بر روی کراوات‌ها اجرا شد و به سرعت روی جوراب، کلاه، دستکش، کیف دستی، جواهرات و دستمال سر، انجام گرفت و از اینجا بود، که تحت لیسانس قراردادن محصولات پوشاک در جهان، مورد توجه قرار گرفت و سپس توسط سایر خیاطان و طراحان مد نیز، از این روش، پیروی شد. در سال 1957 پس از درگذشت ناگهانی کریستین دیور، این شرکت از خلاقیت‌های بی‌نظیر او بی‌ نصیب ماند. با مرگ او و پس از بالا و پایین‌های فراوان،

ایوسن لورن استخدام شد و توانست خلاقیت از دست رفته در طراحی‌های دیور را با استفاده از پارچه و با توجه به جزئیاتی که شخص کریستین دیور طراحی کرده بود، بازگرداند. بنابراین، دیور مجددا با تلاش‌ها و خلاقیت‌های ایوسن لورن اعتبار و ارزش خود را به دست آورد. شرکت کریستین دیور اولین دفتر خود را در میلان در سال 2002 افتتاح کرد و 130 جایگاه با فعالیت کامل را اداره کرد. دومین دفتر دیور، در آن سوی آب‌ها و در تاریخ 7 دسامبر 2003 در منطقه اوموته‌ساندو توکیو و شرق آسیا بازگشایی شد.

جایگاه امروزی برند دیور چیست و موزه دیور کجاست؟

جایگاه امروزی برند دیور

در سال 2011 شرکت ال و ام هاشِ برنار آرنو سهام‌دار اصلی شرکت کریستین دیور شد و 69/96 درصد از سهام و 82/86 درصد از آرای شرکت دیور را در اختیار گرفت. در پایان سال مالی 2010، کمپانی دیور 43/36 درصد از سهام ال و ام هاش و 59/01 درصد از آرای آن را دارا شد.

در پایان سال مالی 2009 درآمد شرکت دیور 17/75 میلیارد یورو، درآمد عملیاتی 3 هزار و 164 میلیارد یورو، سود 695 میلیون یورو، دارایی کل 36/25 میلیارد یورو و حقوق صاحبان سهام برند، 16/12 میلیارد یورو برآورد شده است. در آن سال، تعداد 73 هزار 150 نفر به عنوان کارمند در این شرکت، مشغول به کار بودند، که این تعداد در حال حاضر افزایش هم یافته است.

موزه دیور

امروزه برند عطر دیور، بیش از 160 بوتیک اختصاصی در شهرهای بزرگ سراسر دنیا دارد و نمایندگی برند دیور، به تعداد زیاد در کشورهای بزرگ و پیشرفته جهان فعال است. موزه برند دیور، که یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها و نام‌ها در حوزه مد به شمار می‌رود، خانه پدری کریستین دیور در نرماندی است، که از سال 1977 میلادی بازگشایی شده است و تنها موزه فعال در فرانسه است، که کاملا به یک هنرمند دنیای مد فرانسوی تعلق دارد. در سال 2017 میلادی نیز موزه ایوسن لورن در پاریس کارهای کریستین دیور را به نمایش گذاشت و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

۲۲۶,۱۱۵
محصولات مرتبط
دیوری ویرا ادو پرفیوم زنانه مردانه دیورDior 
۴۱,۳۲۸,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
۱.۲ میل
سمپل
جادور پارفوم د او ادو پرفیوم زنانه دیورDior 
۲۰,۹۰۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
وانیلا دیوراما ادو پرفیوم زنانه و مردانه دیورDior 
۳۹,۳۱۲,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
۴۰ میل
عطر
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۷,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
دیور هوم اورجینال ادو تویلت مردانه دیورDior 
۱۴,۳۷۳,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
دیور هوم اسپرت 2021 ادو تویلت مردانه دیورDior 
۱۵,۲۳۶,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
عود رزوود ادو پرفیوم زنانه و مردانه دیورDior 
۳۳,۹۷۳,۰۰۰ تومان
۱۲۵ میل
عطر
۴۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
دیور هوم 2020 ادوتویلت مردانهDiorامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۹,۷۲۰,۰۰۰ تومان۸,۰۴۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۱۰ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
میس دیور رز ان رز ادو تویلت زنانهDior 
۱۶,۷۵۱,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
روژ ترافالگار ادو پرفیوم زنانه - رژ ترفلگر ادو پرفیوم زنانهDior 
۴۵,۷۲۸,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
۴۰ میل
عطر
جوی با دیور اینتنس ادو پرفیوم زنانهDior 
۱۶,۹۰۸,۰۰۰ تومان
۹۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۱ میل
سمپل
ساوج پارفوم پرفیوم مردانه دیورDior 
۳۰,۴۸۲,۰۰۰ تومان
۳۰۰ میل
عطر
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
اسپایس بلند ادو پرفیوم مردانه/زنانه دیورDior 
۴۶,۳۲۶,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
هولی پئونی ادو پرفیوم زنانه دیورDior 
۴۸,۴۶۱,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۱۲۵ میل
عطر
نویسنده :رها واعظی

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
معرفی برند دیور
پاسخ:

برند فرانسوی کریستین دیور که با نام دیور (Dior) نیز شناخته می‌شود، یک شرکت تولید کننده کالاهای لوکس است، که توسط طراح معروفی به نام کریستین دیور پایه‌گذاری شد. در حال حاضر، این شرکت توسط یکی از بزرگ‌ترین تاجرهای فرانسوی، یعنی برنار آرنو مدیریت و رهبری می‌شود. آرنو یکی از ثروتمندترین افراد و مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌ دهنده کالاهای لوکس در جهان، یعنی ال و ام هاش و رئیس هیئت مدیره شرکت دیور است. شرکت کریستین دیور 42/36 درصد از سهام شرکت ال و ام هاش را نیز، در اختیار دارد.

کریستین دیور چه کسی بود؟
پاسخ:

کریستین دیور (Christian Dior) در بیست و یکم ماه ژانویه سال 1905 در گرانویل، یک شهر ساحلی در نرماندی فرانسه متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزند پدر و مادرش، یعنی موریس دیور و ایزابل کاردامونه به حساب می‌آمد. پدر کریستین دیور، فردی ثروتمند بود و در حوزه تولید کود فعالیت می‌کرد. دیور دوران کودکی خود را تا سن ده سالگی در نرماندی کشور فرانسه گذراند. پس از آن، به همراه خانواده‌اش به پاریس مهاجرت کرد. البته کریستین و خانواده‌اش، هر تابستان برای استراحت و تفریح به نرماندی بازمی‌گشتند. 

افتتاح خانه مد دیور چگونه اتفاق افتاد؟
پاسخ:

کریستین دیور در سال 1946با فردی به نام مارشال بوشاک، که صاحب کارخانه منسوجات بود و یکی از ثروتمندان موفق فرانسه به حساب می‌آمد، آشنا شد. در ابتدای آشنایی آن دو، مارشال بوشاک از کریستین دیور دعوت کرده بود تا برای خانه مد فیلیپ اِت گستون، لباس و منسوجات طراحی کند. اما دیور این درخواست را نپذیرفت. زیرا می‌خواست یک خانه مد تازه باز کند. مارشال بوشاک نیز از این ایده دیور استقبال و حمایت کرد.

اولین عطر دیور چه زمانی معرفی شد؟
پاسخ:

براساس تاریخچه‌ای که توسط سازمان دیور منتشر شده است، کریستین دیور، اولین بار در سال 1947 اولین عطر خود را، با نام میس دیور (Miss Dior) به بازار معرفی و عرضه کرد. دیور صنعت عطرسازی را با عطر میس دیور، که به یاد خواهرش کاترین دیور نام‌گذاری شده بود، با یک حرکت انقلابی رو به‌ رو کرد. 

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۲۲۶,۱۱۵ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید