بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست در سفر

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست در سفر

مسافرت تجربه‌ای هیجان‌انگیز است که این امکان را به ما می‌دهد تا مقاصد جدید را کشف کنیم، با فرهنگ‌های مختلف آشنا شویم و از آنها بیاموزیم، و از تجربه غذاها و خوراکی‌های هر منطقه لذت ببریم و کمی به خودمان استراحت دهیم. با این حال چه به مناطق بهشتی گرمسیری سفر کنید و چه به سرزمین‌های شگفت‌انگیز سردسیری، این تجربه‌های لذت‌بخش و ارزشمند ممکن است برای پوستتان کمی هزینه داشته باشد. هوای خشک داخل هواپیما، تغییر شرایط آب و هوایی، مواجهه با آلاینده‌ها و پرواززدگی همگی منجر به پوستی خشک و کدر و گاهی اوقات بروز جوش و آکنه می‌شود.

با این وجود، نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید پوستتان را برای سفری خاطره‌انگیز آماده کنید و بدون نگرانی درباره پوست خود لحظات لذت بخشی را تجربه کنید. با ما باشید تا با نکات طلایی مراقبت از پوست در سفر آشنا شوید تا بدانید برای روتین پوستی سفر خود چه محصولاتی تهیه کنید و با چهره‌ای شاداب و درخشان به مقصدتان برسید.

10 نکته مراقبت از پوست در سفر برای داشتن پوستی عالی

داشتن روتین پوستی سفر مناسب، برای حفظ سلامت و زیبایی پوستتان در طول مسافرت ضروری است. در ادامه با 10 نکته مراقبت از پوست در سفر بنابر توصیه کارشناسان آشنا می‌شوید.

1. نوع پوست خود را بشناسید

در دنیای امروز که اهمیت داشتن روتین پوستی بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است، دانستن نوع پوست، اولین گام برای داشتن روتین پوستی شخصی و موثر است. پوست هر شخصی با دیگری متفاوت است و همین باعث می‌شود که هر فردی به شکل متفاوتی به محصولات و شرایط محیطی واکنش نشان دهد. انواع پوست به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شود: معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس. برای تعیین نوع پوستتان می‌توانید از یک آزمون ساده پوستی استفاده کنید. صورتتان را با یک شوینده ملایم بشویید و سپس با ملایمت خشک کنید. بعد از 1 ساعت ببینید پوست شما چگونه است:

  • اگر هیچگونه احساس چربی یا کشیدگی در پوست خود ندارید، پوست شما معمولی است.
  • اگر در پوستتان احساس خشکی و پوسته پوسته شدن دارید، پوست شما خشک است.
  • اگر پوستتان چرب و برق افتاده است، مخصوصا در ناحیه T، شما پوست چربی دارید.
  • اگر پوست شما در برخی نواحی خشک و در برخی نواحی چرب است، پوست شما مختلط است.
  • اگر پوست شما دچار قرمزی، خارش و تحریک‌پذیری شده است، شما پوست حساسی دارید.

2. درباره آب و هوای مقصد تحقیق کنید

برای تعیین روتین مناسب سفر، اول باید عوامل تاثیرگذار بر پوستتان مثل آب و هوا، محیط و نوع غذای مقصد سفرتان را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید روتین مناسب خود را تعیین کنید.برای مثال در آب و هوای گرمسیری به محصولات پوستی سبک و آبرسان نیاز دارید و در آب و هوای سرد باید از مرطوب کننده‌های غلیظ استفاده کنید.

روتین پوستی سفر

3. روتین پوستی سفر داشته باشید

حتما در طول مسافرت خود، چند قلم ضروری روتین پوستی‌تان که همیشه استفاده می‌کنید، همراه داشته باشید. البته قطعا به خاطر فضای کم کیف و چمدانتان نمی‌توانید بسته کامل آن محصولات را همراهتان ببرید. در نتیجه 2 راه پیش روی خودتان دارید، یا اینکه ست‌های محصولات مراقبت از پوست مسافرتی را بخرید که اقلام ضروری روتین پوستی را در اندازه کوچک و سفری در کنار هم به فروش می‌رسانند یا اینکه خودتان پک‌های مسافرتی را تهیه کنید و مقدار مناسبی از محصولات بهداشتی مورد استفاده‌تان را داخل آنها بریزید. حتما به این نکته توجه کنید که شما بنابر قانون TSA اجازه حمل مایعات بیش از 100 میلی متر را در سفر هوایی ندارید و مایعات باید در ظروف شفاف ریخته شده باشند. پس حتما به این موضوع توجه کنید که اندازه هر کدام از محصولات مراقبت از پوست شما بیشتر از این مقدار نباشد. روی تمام بسته بندی‌هایتان برچسب بزنید تا در قسمت بازرسی معطل نشوید.

مهمترین محصولات مراقبتی که حتما باید در مسافرت با خود داشته باشید عبارتند از: شوینده صورت، مرطوب کننده دست و صورت و ضدآفتاب. همچنین برای اینکه چمدان خود را بیش از اندازه شلوغ نکنید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید، از محصولات پوستی چندمنظوره استفاده کنید، برای مثال از مرطوب کننده‌های رنگی حاوی SPF استفاده کنید که کار آبرسان، کرم پودر و ضدآفتاب را همزمان انجام می‌دهد. شاید ترغیب شوید که برای مسافرت خود از محصولات پوستی جدید استفاده کنید، اما به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید. استفاده از محصولات پوستی جدید می‌تواند باعث واکنش و حساسیت پوستی شود. روتین پوستی شما در سفر باید متناسب با نیازهای پوستتان و شرایط آب و هوایی مقصد باشد.

4. پوستتان را به طور منظم مرطوب کنید

شاید شما از سفر در اوج آسمان لذت ببرید، اما شاید برای پوستتان اینطور نباشد. در ارتفاع بالا، به خصوص در مسافرت‌های طولانی، رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و پوست رطوبت موردنیازش را از دست می‌دهد. در نتیجه پوست صورت، خشک، کشیده و تحریک پذیر می‌شود. حتما در طول سفر هوایی و قبل از به زمین نشستن هواپیما، پوستتان را با لوسیون یا مرطوب کننده سبک آبرسانی کنید.

5. پوست اطراف چشمتان را فراموش نکنید

آیا تا به حال در طول سفر دچار پف و سیاهی زیر چشم شده‌اید؟ یکی از علت‌های بروز این مشکلات، کمبود خواب یا خواب بی‌کیفیت است. شاید بالش هتل، شرایط آب و هوایی یا تغییر ساعت، باعث بی‌خوابی شما شده است و در نتیجه پوست نازک زیر چشم‌هایتان، خستگی شما را بروز می‌دهد. استفاده از کرم چشم مناسب، به کاهش پف چشم‌ها کمک می‌کند و تیرگی زیر چشم را کاهش می‌دهد.

6. لب‌هایتان را آبرسانی کنید

خشکی لب‌ها یکی از مشکلاتی است که در طول سفر برای خیلی‌ها پیش می‌آید. در طول پرواز، مقدار رطوبت پایین، باعث خشکی لب‌ها می‌شود و شرایط آب و هوایی متفاوت مقصد، این خشکی را تشدید می‌کند. حتما در طول سفر برای آبرسانی و محافظت از لب‌هایتان، از بالم لب مناسب استفاده کنید.

مراقبت از پوست در سفر با آبرسانی لب ها

7. از بروز جوش و آکنه پیشگیری کنید

عواملی همچون تغییرات محیطی، اختلال خواب، و حتی استرس سفر می‌تواند باعث بروز جوش و آکنه شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات پوستی، حتما در طول سفر با رعایت 2 عنصر مهم روتین پوستی‌تان یعنی استفاده روزانه از پاک کننده و مرطوب کننده از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در صورتی که پوستتان مستعد بروز جوش و آکنه است، حتما یک کرم ضدجوش هم همراهتان داشته باشید. کرم‌های ضدجوش حاوی سالیسیلیک اسید برای رفع فوری جوش موثر هستند. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید این است که برای جلوگیری از انتقال میکروب و باکتری به صورتتان و در نتیجه بروز جوش و آکنه در طول سفر، دستتان را به صورتتان نزنید. سعی کنید به طور مرتب دستتان را بشویید.

8. استرس خود رامدیریت کنید

استرس سفرهای هوایی مثل تاخیر پرواز، جا ماندن از هواپیما، گم شدن چمدان‌ها، و ورود به محیطی جدید روی پوستتان اثر می‌گذارد. استرس باعث تشدید مشکلات پوستی‌تان می‌شود. یکی از روش‌های حفظ آرامش در طول سفر، انجام مدیتیشن است. حتی 5 دقیقه تنفس عمیق ذهن به هم ریخته‌تان را آرام می‌کند. می‌توانید فهرستی از آهنگ‌های آرامش‌بخش را در گوشی بریزید و در طول سفر گوش کنید. حتی می‌توانید مقداری روغن معطر و آرامشبخش مثل اسطوخودوس با خود داشته باشید و هنگام اضطراب آن را بو کنید.

9. به مقدار کافی آب بنوشید

برای داشتن پوستی شاداب در طول سفر، نوشیدن آب به مقدار کافی بسیار مهم است. بی‌آبی باعث خشکی و کدر شدن پوستتان می‌شود. در طول مسافرت شاید به خاطر ساعت طولانی مسیر، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تغییر شرایط آب و هوایی دچار کم آبی شوید که اثرات زیانبارش را هم در درون و هم بیرون شما نشان می‌دهد.

10. آرایش ملایم داشته باشید

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که علاقه زیادی به آرایش کردن دارید، بهتر است در طول سفر سعی کنید کمتر از لوازم آرایش استفاده کنید و آرایش سبک و ملایمی داشته باشید. چرا که احتمالا قرار است مواد آرایشی ساعت‌های زیادی روی پوستتان باقی بماند و شما فرصتی برای پاک کردن صورتتان پیدا نمی‌کنید و همین موضوع باعث بروز مشکلات پوستی می‌شود. به جای آرایش زیاد، سعی کنید از محصولات مراقبت از پوست ضروری استفاده کنید و وقت خود را برای لذت بردن از جاذبه‌های مقصدصرف کنید.

روتین پوستی سفر برای مقاصد متفاوت

همانطور که گفتیم برای تعین روتین پوستی مناسب، باید محیط و آب و هوای مقصدتان را در نظر بگیرید. در ادامه نکاتی را برای مراقبت از پوست در مقصدهای متفاوت بیان می‌کنیم:

سفرهای ساحلی

کارشناسان پوست می‌گویند که اگر مقصد سفر شما محیط ساحلی گرم و مرطوب است، باید روتین پوستی خود را طوری تعیین کنید که آمادگی مقابله با چربی پوست و جوش و آکنه غیرمنتظره را داشته باشید. در چنین محیطی بهتر است صبح‌ها با استفاده از میسلارواتر یا تونر هر نوع آلودگی را از صورتتان پاک کنید و چربی صورتتان را کنترل کنید. در این مسافرت قرار است که چند ساعت در روز را در کنار ساحل بگذرانید و برای محافظت از پوستتان در مقابل پرتوهای زیان آور نور خوشید، از ضدآفتاب ضدآب استفاده کنید. برای شب هم می‌توانید صورتتان را با پاک کننده مناسب پاک کنید و با یک لوسیون سبک یا سرم هیالورونیک اسید بدون چرب کردن صورتتان، پوستتان را آبرسانی کنید.

مراقبت از پوست در سفر ساحلی

سفر به مناطق سردسیری

در سفر به مناطق سردسیری، با هوای سرد و خشک مواجه می‌شویم، که باعث خشکی و ناراحتی پوستی می‌شود. برای مقابله با این شرایط حتما باید پاک کننده‌ رطوبت‌رسان و سرم هیالورونیک اسید را در روتین پوستی خود بگنجانید. این محصولات به آبرسانی و تغذیه پوست در طول سفر کمک می‌کنند. برای محافظت از پوستتان در مقابل پرتوهای زیان آور نور خورشید و انعکاس نور برف، از ضدآفتاب آبرسان استفاده کنید.

سفر به مقصدی با شرایط آب و هوایی مشابه

اگر مقصد سفرتان، شرایط آب و هوایی مشابه منطقه زندگی‌تان را دارد، لازم نیست در روتین پوستی خود تغییرات زیادی ایجاد کنید. کارشناسان پوست توصیه می‌کنند در چنین شرایطی همان روتین پوستی همیشگی خود را اما به شکل سبک‌تر داشته باشید.

سفرهای هوایی

اگر تا به حا تجربه سفر با هواپیما را داشته باشید، حتما می‌دانید که هوای داخل هواپیما چقدر خشک است. در ارتفاع 30 هزار پایی و در محیط بسته هواپیما، رطوبت حدود 10 تا 20 درصد است. این کمبود رطوبت می‌تواند باعث کاهش رطوبت پوست و در نتیجه خشکی لب‌ها و کشیدگی پوست شود.به دلیل هوای خشک داخل هواپیما، سفرهای هواپیمایی برای پوست ممکن است زیان‌آور باشد. برای مقابله با این شرایط باید قبل و بعد از پرواز، یک سری نکات پوستی را رعایت کنید.

مراقبت از پوست در سفر هوایی

مراقبت از پوست قبل از سفر هوایی

قبل از پرواز، برای مواجهه با هوای خشک هواپیما، پوستتان را به خوبی آبرسانی کنید. می‌توانید ابتدا از ماسک آبرسان استفاده کنید، بعد از سرم آبرسان یا مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پروازتان در طول روز است، برای محافظت از پوستتان در مقابل نور خورشید از مرطوب کننده SPF دار استفاده کنید. برای حفظ رطوبت پوستتان و ایجاد سد حفاظتی پوستی، چند قطره روغن صورت روی پوستتان بریزید.

مراقبت از پوستتان بعد از سفر هوایی

پس از رسیدن به مقصدتان، صورتتان را با پاک کننده‌ای رطوبت‌رسان پاک کنید تا آلودگی‌هایی را که در طول سفر روی پوستتان نشسته پاک کنید. این کار به شادابی پوستتان کمک می‌کند. در نهایت برای تامین رطوبت موردنیاز پوستتان، مرطوب کننده بزنید. با رعایت همین نکات ساده می‌توانید اثرات زیانبار مسافرت هوایی را به حداقل برسانید و سلامت و طراوت پوستتان را حفظ کنید.

داشتن پوستی عالی در طول سفر و اجتناب از بروز هر نوع مشکل پوستی واقعا کار سختی نیست. در طول برنامه‌ریزی و آماده شدن برای سفر، راجع به روتین پوستی سفر و محصولات مراقبت از پوست ضروری که قرار است در طول سفر همراه خود داشته باشید برنامه‌ریزی کنید. در طول سفر به مقدار کافی آب بنوشید، استرس خود را مدیریت کنید و چند ساعت خواب باکیفیت داشته باشید. با رعایت همین نکات ساده، در طول مسافرتتان، سلامت و زیبایی پوست خود را تضمین کنید.

نویسنده :نسیم زارع

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید