یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
آروماتراپی چیست؟ شفای جسم و روح با رایحه‌ها

آروماتراپی چیست؟ شفای جسم و روح با رایحه‌ها

آروماتراپی که اغلب به عنوان یک عمل درمانی جامع در نظر گرفته می‌شود، در سال‌های اخیر محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. این روش شامل استفاده از اسانس‌های معطر استخراج شده از گیاهان برای ارتقای سلامت جسمی، عاطفی و روانی است. رایحه درمانی یا آروماتراپی که ریشه در سنت‌های باستانی دارد و با تحقیقات علمی مدرن پشتیبانی می‌شود، به عنوان یک روش درمانی همه کاره ظاهر شده است. هدف این مقاله بررسی ماهیت آروماتراپی، فواید آروماتراپی و کاوش در منشاء و اصول و کاربردهای متنوع آن است. اگر دوست دارید بدانید که آروماتراپی چیست در این مقاله همراه ما باشید.

آروماتراپی چیست ؟

چه خوشایند و چه ناخوشایند، محیط اطراف ما تأثیر زیادی بر حالات روحی و جسمی ما می‌گذارد. آنچه ما از طریق حواس خود تجربه می‌کنیم عواقبی برای سیستم‌های بدن ما دارد که نه تنها خلق و خو بلکه تنفس، تفکر، احساس، حرکت، هورمون‌ها، متابولیسم و ​​مقاومت ما در برابر بیماری را نیز کنترل می‌کنند. ما به طور کلی تمایل داریم زمانی که احساس استرس می‌کنیم خود را در موقعیت‌های طبیعی و آرامش‌بخش قرار دهیم.

همه ما می‌دانیم که عناصر طبیعی تأثیر ترمیمی بر سلامت کامل ما دارند و به ما کمک می‌کنند تا بیماری‌های جسمی و روحی خود را برطرف کنیم. استفاده از گل‌ها، چوب‌ها، گیاهان و رزین‌های معطر یا «گیاه‌شناسی معطر» از قرن‌ها پیش در زمان نئاندرتال‌ها آغاز شد که مردگان خود را همراه با گیاهان و گل‌های معطر دفن می‌کردند. در آن زمان به خوبی از فواید آروماتراپی اطلاع داشتند.

آروماتراپی چیست

مصریان، رومی‌ها و اعراب باستان از رایحه‌ها در تصفیه هوا، مراقبت از پوست، در فرآیند مومیایی کردن برای احترام به مردگان خود و در التیام زخم‌ها استفاده می‌کردند. اعتقاد بر این بود که روغن‌های ضروری حتی از طلا نیز ارزشمندتر هستند و دزدان قبر را تشویق می‌کنند تا کوزه‌های آن‌ها را از مقبره پادشاه توت عنخ آمون بدزدند. فرهنگ‌های دیگر از گل‌های معطر در عطرها، آنتی بیوتیک‌ها، ضدعفونی کننده‌ها و در عبادت مذهبی خود از گلدسته‌های گل برای قرار دادن دور گردن بت‌های خود استفاده می‌کردند.

بهبود خلق و خو و کاهش استرس با آروماتراپی

رایحه درمانی یک رویکرد جامع برای بهبود خلق و خو و کاهش استرس از طریق استفاده از رایحه‌های طبیعی مشتق شده از روغن‌های ضروری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، روغن اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش خود مشهور است و به کاهش اضطراب و تقویت آرامش در صورت انتشار یا استفاده موضعی کمک می‌کند. روغن‌های مرکباتی مانند لیمو و پرتقال نشاط‌بخش و انرژی‌بخش هستند و برای مبارزه با احساس بی‌حالی عالی هستند.

علاوه بر این، رایحه گرم و چوبی چوب سدر یا رایحه تسکین دهنده بابونه می‌تواند به القای حس آرامش و آرامش کمک کند. ترکیب آروماتراپی چه از طریق استنشاق و چه از طریق استفاده رقیق شده، در روتین روزانه می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مدیریت استرس و افزایش رفاه کلی عمل کند. بنابراین آروماتراپی بهترین روش برای بهبود خلق و خو و کاهش استرس است.

ابداع آروماتراپی

در قرن بیستم، عطرها برای اولین بار در عمل درمانی مورد استفاده قرار گرفتند. بنیانگذار این روش، رنه موریس گاتفوس، عطرساز و شیمیدان فرانسوی بود که به طور تصادفی متوجه شد که وقتی روغن اسطوخودوس را روی سوختگی دستش می‌مالد، روند بهبودی فوق‌العاده سریع است. او مشاهده کرد که این روغن هم معطر و هم درمانی است و اصطلاح آروماتراپی را ابداع کرد.

فواید آروماتراپی

رایحه‌درمانگران کلی‌نگر، عطرسازی درمانی را انجام می‌دهند که برای آن روغن‌های خاص را در ترکیب‌های منحصر به ‌فرد ترکیب می‌کنند تا نسخه‌های فردی ایجاد کنند که شرایط ذهن، بدن و روح را با هم بر اساس ترجیحات رایحه و علائم فرد درمان می‌کند. لازم به ذکر است که رایحه درمانی نباید به استفاده موضعی محدود شود. اگرچه کاربردهای آن در عطرسازی است، اما کاربردهای دارویی آن را می‌توان در چندین روش به کار برد.

فواید رایحه‌های طبیعتی

هر گونه بوهای مطبوع القا کننده آرامش، سهولت تنفس، افزایش آسیب‌ناپذیری در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها و محافظت از بدن در برابر اثرات مضر جسمی و روحی استرس است، اما آن‌هایی که از طبیعت استخراج می‌شوند در بهبود رفاه به تمام معنا بسیار قوی هستند. این رفاه می‌تواند ذهنی. ، عاطفی، جسمی و روحی باشد.

در حالی که زندگی مدرن ما را از طبیعت جدا می‌کند، اسانس‌های معطری از گیاهان و گل‌ها استخراج می‌شود و استفاده از این بوها در رایحه درمانی ما را به طبیعت متصل می‌کند. روغن‌های ضروری منبع عطرهای درمانی هستند که ما در طبیعت استشمام می‌کنیم. به طور خاص، آنها مایعات گرانبهایی هستند که از ریشه، پوست، برگ، گل یا در پوست، دانه یا سایر قسمت‌های گیاهان استخراج می‌شوند.

اسانس‌های آروماتراپی

در حالت کلی 3 راه برای ورود روغن‌های ضروری و اسانس‌های آروماتراپی به بدن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جذب پوستی، بلع خوراکی و استنشاق اشاره کرد. از این میان روش خوراکی توصیه نمی‌شود و بهترین روش آن استنشاق است. استنشاق موثرترین راه برای حفظ فوری اثرات درمانی اسانس‌ها است.

فواید آروماتراپی

بدن ما دارای 400 نوع گیرنده بویایی است که می‌تواند تعداد زیادی بوهای مختلف را تشخیص دهد، که بیشتر از تعداد گیرنده‌هایی است که ما برای سایر حواس نیاز داریم. حس بینایی دارای 4 گیرنده، چشایی 4 گیرنده، لامسه دارای 4 گیرنده اصلی و شنوایی نیز دارای 4 گیرنده است. یک فرد می‌تواند چندین بو را تشخیص دهد، حتی اگر کلماتی برای توصیف آن‌ها نداشته باشد. بنابراین، خاطرات بویایی از بقیه حواس متحرک‌تر هستند.

رایحه‌ها اغلب خاطرات بی‌خیال زمان‌هایی را که ما آسوده بودیم را به تصویر می‌کشند. برخی رایحه‌ها به ما انرژی می‌دهند، اما بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها در توانایی آن‌ها برای بازگرداندن هماهنگی به بدن ما زمانی است که بیش از حد تحریک می‌شویم. روغن‌های ضروری را نمی‌توان یک درمان معجزه‌آسا برای مشکلات عاطفی جدی در نظر گرفت، اما می‌تواند به تسکین و متعادل کردن احساسات کمک کند. این چیزی است که با شنیدن کلمه "رایحه درمانی" به ذهن می‌رسد.

آروماتراپی

همه روغن‌های ضروری سطح یکسانی از فواید آروماتراپی را برای همه کاربران ارائه نمی‌دهند. خاطرات گذشته مرتبط با عطر بر واکنش فرد به آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در حالی که روغن رز به عنوان مفید در مواقع غم و اندوه ذکر شده است، عطر آن ممکن است تجربه منفی را ایجاد کند، اگر مثلاً این بو فرد را به یاد مادربزرگ بداخلاقش بیندازد که ممکن است خودش عطری با رایحه گل رز استفاده کرده باشد.

از سوی دیگر، اگر خانه مادربزرگ دارای باغچه زیبایی از گل‌های رز بوده باشد، بو گل رز واکنش مثبتی را به همراه خواهد داشت و به کاهش استرس کمک می‌کند. هیچ کس نباید ترغیب شود که از عطری استفاده کند که به طور طبیعی به آن تمایلی ندارد، حتی اگر برای مشکل عاطفی خاصی که ممکن است از آن رنج می‌برد تجویز شده باشد.

به همین دلیل، تکنیک تجویز فردی مارگریت موری در دهه 1950 ابداع شد. موری یک بیوشیمیست بود که در رایحه درمانی جامع تخصص داشت و اولین کسی بود که یک تکنیک ماساژ ویژه را برای استفاده از روغن‌های ضروری ابداع کرد. روغن‌ها برای بیماران او با توجه به رشد جسمی و عاطفی آن‌ها انتخاب می‌شدند.

این ترکیبات منحصر به ‌فرد شرایط ذهن، بدن و روح فرد را با هم درمان می‌کنند، زیرا در آروماتراپی جامع، ترکیب‌های «یک رایحه برای همه» نیستند، بلکه توسط یک پزشک واجد شرایط برای فرد بر اساس ترجیحات و علائم رایحه او مخلوط می‌شوند.

در پایان باید بگوییم که رایحه درمانی یا آروماتراپی یک عمل درمانی جامع است که از پتانسیل درمانی اسانس‌های معطر برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می‌کند. آروماتراپی که از تمدن‌های باستانی سرچشمه می‌گیرد، به عنوان یک روش همه کاره با کاربردهای متنوع در مراقبت‌های بهداشتی، سلامتی، زیبایی و آرامش به تکامل خود ادامه می‌دهد. با درک اصول آروماتراپی و کاوش در فواید آروماتراپی افراد می‌توانند این عمل قدیمی را در زندگی روزمره خود بگنجانند تا سلامت جسمی، عاطفی و روانی را افزایش دهند.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید