یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
فواید کوآنزیم Q10 برای پوست که از آن بی‌خبرید!

فواید کوآنزیم Q10 برای پوست که از آن بی‌خبرید!

درمان‌ها، محصولات و ابزارهای زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند به شما در دستیابی به پوستی سفت کمک کنند. در میان این درمان‌ها ممکن است نام کوآنزیم کیوتن را تا به حال نشنیده باشید. کوآنزیم کیوتن یک عنصر قهرمان است که برای سال‌ها پایه اصلی روتین زیبایی ژاپنی بوده است. کیوتن برای پوست ماده‌ای است که گردش سلولی را افزایش می‌دهد، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید پوست سفت‌تری داشته باشید، لازم است که CoQ10 را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. اگر دوست دارید به طور کامل با کوآنزیم کیوتن و کاربرد Q10 برای پوست آشنا شوید و بدانید که این آنزیم فوق‌العاده چه فواید شگفت‌انگیزی برای پوست دارد در این مقاله همراه ما باشید.

کوآنزیم کیوتن چیست؟

کوآنزیم کیوتن (به اختصار CoQ10) یک آنزیم طبیعی تولید شده در بدن و یکی از اساسی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است. CoQ10 یا کوآنزیم Q-10 نوعی ترکیب کینون محلول در چربی است. کوآنزیم Q10 در تمام سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود. کوآنزیم ماده‌ای است که عملکرد آنزیم‌هایی را که معمولاً کوچک‌تر از آنزیم‌ها هستند، تقویت می‌کند یا برای آن ضروری است. CoQ10 در تولید انرژی در سلول‌ها حیاتی است.

کوآنزیم کیوتن

وقتی جوان‌تر هستیم، می‌توانیم به همان اندازه که برای انرژی نیاز داریم CoQ10 تولید کنیم. افزایش سن، پیری و استرس روند تولید CoQ10 را کند می‌کند و منابع ما کاهش می‌دهد. تولید کوآنزیم Q10 در انسان در زمان جوانی در سطوح پایین شروع می‌شود، در اواخر نوجوانی به اوج خود می‌رسد و پس از 20 سالگی شروع به کاهش می‌کند.

ادعاهای زیادی وجود دارد که خواص آنتی‌اکسیدانی Q10 برای پوست را تأیید می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها اساساً سپرهایی هستند که می‌توانید برای مبارزه با همه چیزهایی که در پیری پوست نقش دارند مانند اشعه ماوراء بنفش، اشعه مادون قرمز و ... استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر پیری پوست ما از منابع محیطی ناشی می‌شود، بنابراین اگر بتوانیم جلوی این آلودگی‌ها را بگیریم، پوست ما کمتر دچار پیری می‌شود.

Q10 برای پوست مشابه یک عنصر قدرتمند دیگر یعنی ویتامین C عمل می‌کند. رایج‌ترین آنتی‌اکسیدانی که به صورت موضعی برای اثرات ضدپیری آن در ایالات متحده استفاده می‌شود، مبتنی بر ویتامین C است، اما CoQ10 نیز نشان داده است که از همان مسیر برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد استفاده می‌کند. رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در تمام سلول‌های بدن انسان، از جمله پوست و بالاترین لایه پوست، لایه شاخی، وجود دارند.

فواید کیوتن برای پوست

کیوتن برای پوست فواید زیادی برای مراقبت از پوست دارد. این ماده معمولاً در تونرها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های زیر چشم وجود دارد که به یکنواخت شدن رنگ پوست و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

1. به فعالیت سلولی انرژی می‌دهد

CoQ10 نقش مهمی در تولید ATP دارد که منبع انرژی برای فرآیندهای سلولی است. با بالا رفتن سن، سلول‌های ما کندتر می‌شوند و انرژی کمتری تولید می‌کنند. این امر به ویژه در مورد سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند مانند سلول‌های پوست صادق است. تحقیقات نشان داده است که افزایش ATP پیری سلولی را کند می‌کند.

کیوتن برای پوست

سلول‌های فعال پوست به راحتی از شر سموم خلاص می‌شوند و می‌توانند از مواد مغذی بهتری استفاده کنند. وقتی پوست شما پیر می‌شود، همه این فرآیندها کند می‌شوند و باعث کدر شدن و تیره شدن پوست و ایجاد چین و چروک می‌شوند. بنابراین برای تامین انرژی برای فعالیت‌های سلولی به آنزیم کیوتن و در واقع کیوتن برای پوست احتیاج داریم.

2. آسیب‌های ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد

پوست انسان در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید که منبعی از رادیکال‌های آزاد است، می‌تواند به DNA سلول‌ها آسیب برساند. عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی Q10 برای پوست به آن کمک می‌کند تا از پوست در سطح مولکولی در برابر اثرات مخرب خورشید و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. با توجه به این توضیحات، کوآنزیم کیوتن با کاهش تخریب کلاژن پوست و جلوگیری از آسیب ناشی از پیری کار می‌کند.

3. یکنواخت کردن رنگ پوست

CoQ10 برای جلوگیری از تیروزیناز عمل می‌کند. به این معنی که به تولید ملانین کمک می‌کند، به این معنی که CoQ10 می‌تواند به محو شدن و جلوگیری از لکه‌های تیره کمک کند.

4. تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند

کلاژن یک پروتئین ساختاری است که استحکام و انعطاف‌پذیری پوست را فراهم می‌کند. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد و منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود. CoQ10 سنتز کلاژن را با تحریک فعالیت فیبروبلاست، سلول‌هایی که مسئول تولید الیاف کلاژن و الاستین هستند، ترویج می‌کند. CoQ10 با افزایش تولید کلاژن به حفظ الاستیسیته و لطافت پوست کمک می‌کند.

5. سلول‌های پوست را پر می‌کند

سلول‌های پوست پرانرژی‌تر به معنای سلول‌های پوست سالم‌تر است. افزودن CoQ10 به روتین مراقبت از پوست می‌تواند به سلول‌های شما اجازه دهد تا از سایر مواد مغذی بهتر استفاده کنند و در کل منجر به سلامت پوست شوند.

6. به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند

از آنجایی که CoQ10 به فعالیت سلولی کمک می‌کند، به این معنی است که سلول‌های شما می‌توانند در دفع سمومی مانند رادیکال‌های آزاد و التیام آسیب‌هایی که ایجاد می‌کنند کارآمدتر باشند. بنابراین کیوتن برای پوست به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

Q10 برای پوست

7. ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می‌دهد

کوآنزیم کیوتن به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن و الاستین تولید کند. این دو ماده می‌تواند ظاهر خطوط ریز و چین و چروک‌ها را کاهش دهند.

8. اثرات ضدالتهابی

التهاب یک عامل زمینه‌ای رایج در بیماری‌های پوستی مختلف از جمله آکنه، اگزما و روزاسه است. CoQ10 با مهار تولید سیتوکین‌ها و آنزیم‌های پیش‌التهابی خواص ضدالتهابی را نشان می‌دهد. با کاهش التهاب، CoQ10 به کاهش قرمزی، تورم و سوزش کمک می‌کند و باعث آرامش پوست می‌شود.

9. محافظت آنتی‌اکسیدانی

CoQ10 با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که در پاسخ به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلاینده‌های محیطی تولید می‌شوند، به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. CoQ10 با کاهش آسیب اکسیداتیو به جلوگیری از تخریب کلاژن کمک می‌کند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را حفظ می‌کند.

عوارض جانبی مصرف Q10

در حالی که استفاده موضعی از کوآنزیم کیوتن به طور کلی برای همه انواع پوست‌ها مناسب است، ممکن است بخواهید در صورت داشتن شرایط خاص پوستی احتیاط کنید. اگر سابقه ابتلا به ویتیلیگو دارید، با احتیاط از محصولات موضعی CoQ10 استفاده کنید. نشان داده شده است که CoQ10 آنزیمی به نام تیروزیناز را که برای ایجاد رنگدانه ضروری است، مسدود می‌کند.

وقتی صحبت از عوارض جانبی مصرف CoQ10 می‌شود، این عوارض نسبتاً خفیف هستند. برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف کوآنزیم کیوتن دچار ناراحتی معده یا سوزش سر دل شوند، اما برای ایمن بودن، همیشه قبل از افزودن مکمل CoQ10 به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

نحوه استفاده از کوآنزیم کیوتن

خبر خوب این است که CoQ10 برای مخلوط کردن با سایر مواد بسیار بی‌خطر است. این اعتقاد وجود دارد که CoQ10 با بسیاری از مواد و محصولات دیگر به خوبی عمل می‌کند. بسیاری از افراد سرم صورت CoQ10 را بعد از تجویز رتینوئید (رتین-A و غیره) استفاده می‌کنند. می‌توانید آن را در تونرها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های زیر چشم پیدا کنید و حتی برای استفاده در کرم‌ها و لوسیون‌های بدن نیز یک ماده عالی است.

کوآنزیم کیوتن برای پوست

پزشکان می‌گویند که کیوتن را می‌توان با ویتامین C استفاده کرد. این ماده را می‌توان به صورت روزانه روی پوست استفاده کرد و هیچ تداخل عمده‌ای با سایر مواد موضعی وجود ندارد، بنابراین به خوبی به روال فعلی مراقبت از پوست شما کمک می‌کند. بنابراین برای بهترین نتیجه این آنزیم را با مواد مشابه مخلوط کنید. از آنجایی که CoQ10 محلول در چربی است، بهترین ترکیب را با مواد مشابه دارد. هنگامی که با رتینول یا اسید گلیکولیک ترکیب شود، ممکن است سریع‌تر تجزیه شود.

در پایان باید بگوییم که کوآنزیم Q10 (CoQ10) به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، انرژی بخش و تقویت کننده کلاژن، به عنوان یک ماده مراقبت از پوست نویدبخش است. با گنجاندن CoQ10 در روتین مراقبت از پوست خود، می‌توانید به طور موثر با علائم پیری مبارزه کنید، سلامت پوست را ارتقا دهید و به پوستی درخشان برسید.

کوآنزیم کیوتن چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی مصرف شود، رویکردی جامع برای مراقبت از پوست ارائه می‌کند و به عوامل داخلی و خارجی که بر پیری و شادابی پوست تأثیر می‌گذارند، رسیدگی می‌کند. در نهایت قدرت CoQ10 را باور کنید و به راز داشتن پوستی درخشان و جوان دست پیدا کنید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید