یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
هیدروکورتیزون برای آکنه: آیا موثر است؟

هیدروکورتیزون برای آکنه: آیا موثر است؟

وقتی صحبت از درمان آکنه می‌شود، روش‌های زیادی را از اطرافیان خود شنیده‌ایم. از آسپرین گرفته تا خمیردندان هر شخصی راهی را برای درمان آکنه به ما معرفی می‌کند که تقریبا اکثر آن‌ها بی‌فایده هستند. در میان روش‌های مختلف درمان آکنه ممکن است در مورد هیدروکورتیزون برای آکنه نیز چیزهایی شنیده باشید. هیدروکورتیزون برای آکنه یک روش درمانی موثر است که اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید بدانید که هیدروکورتیزون چیست در این مقاله همراه ما باشید. پیشنهاد می‌کنم که مقاله مراقبت از پوست آکنه دار را نیز در ریحا بخوانید.

هیدروکورتیزون چیست؟

هیدروکورتیزون برای آکنه یک کورتیکواستروئید است که التهاب را کاهش می‌دهد. این داروی التهابی یک درمان ضدالتهابی رایج برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس است. هیدروکورتیزون هم بدون نسخه و هم به ‌صورت نسخه‌ای در دسترس است. غلظت یک درصد هیدروکورتیزون، حداکثر قدرتی است که بدون نسخه در دسترس است.

درمان آکنه

در مورد درمان آکنه ممکن است از متخصصین پوست شنیده باشید که از تزریق کورتیزون برای آرام کردن سریع جوش‌های بزرگ و قرمز استفاده می‌کنند. در حالی که هر دو کورتیزون و هیدروکورتیزون متعلق به یک خانواده از کورتیکواستروئیدها هستند، کورتیزون باید در کبد به هیدروکورتیزون تبدیل شود و به صورت موضعی عمل نمی‌کند از این رو به شکل تزریقی است. با این حال، هیدروکورتیزون بدون نسخه ممکن است مزایای مشابهی با کورتیزون تزریقی داشته باشد.

آیا هیدروکورتیزون برای آکنه موثر است؟

در رابطه با هیدروکورتیزون برای آکنه لازم است بدانید که از آنجایی که هیدروکورتیزون برای مبارزه با التهاب عمل می‌کند، برای جوش‌های سرسیاه یا سرسفید مناسب نیست. هیدروکورتیزون معمولا برای جوش‌های قرمز، عصبانی و زیرپوستی کاربرد دارد. همچنین هیدروکورتیزون چیزی نیست که بتوانید آن را در کل صورت خود استفاده کنید.

برای استفاده از هیدروکورتیزون برای آکنه باید نقاط مورد نظر را پیدا کنید و فقط برای مدت کوتاهی از هیدروکورتیزون برای درمان آکنه استفاده کنید. با این حال، این ماده قطعا در تسکین التهاب موثر است. زمانی که نه تنها با بنزوئیل پراکسید، بلکه با اسید سالیسیلیک، گوگرد و رتینوئیدها همراه شود، به خوبی عمل می‌کند. این مواد با هم کار می‌کنند تا علائم جوش ملتهب را کاهش دهند.

عواملی که باعث التهاب پوست و ایجاد آکنه می‌شود معمولا شامل افزایش چربی در سطح پوست، مسدود شدن منافذ و رشد باکتری‌های ایجاد کننده آکنه است. با این حال، شایان ذکر است که هنگام انتخاب هیدروکورتیزون بدون نسخه برای اهداف رفع لک، به دنبال فرمول کرم به جای پماد باشید. متخصصان پوست معتقد هستند که بافت انسدادی یک پماد می‌تواند منافذ را تا حد زیادی مسدود کند.

فواید هیدروکورتیزون برای آکنه

هیدروکورتیزون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که اغلب برای کاهش التهاب و خارش مرتبط با بیماری‌های پوستی مختلف از جمله آکنه استفاده می‌شود. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که هیدروکورتیزون معمولاً یک درمان خط اول برای آکنه نیست و استفاده از آن باید تحت راهنمایی یک متخصص پوست صورت گیرد. در این قسمت به برخی از مزایای بالقوه هیدروکورتیزون برای درمان آکنه اشاره می‌کنیم.

هیدروکورتیزون برای آکنه

1. کاهش التهاب

هیدروکورتیزون می‌تواند به کاهش التهاب مرتبط با ضایعات آکنه‌ای کمک کند. آکنه‌های ملتهب مانند پاپول‌ها و کیست‌ها می‌توانند دردناک و ناخوشایند باشند و هیدروکورتیزون با کاهش التهاب می‌تواند باعث تسکین آن‌ها شود.

2. تسکین خارش

در برخی موارد، ضایعات آکنه‌ای می‌توانند با خارش همراه باشند، به خصوص زمانی که ملتهب هستند. هیدروکورتیزون می‌تواند به کاهش خارش، تسکین و جلوگیری از تحریک بیشتر ناشی از خاراندن کمک کند.

عوارض جانبی بالقوه در رابطه با هیدروکورتیزون برای آکنه

استفاده بیش از حد از استروئیدهای موضعی می‌تواند منجر به نازک شدن و تغییر رنگ پوست شود. از این رو متخصصان توصیه می‌کنند که از هیدروکورتیزون برای لک صورت بیش از دو بار در روز، حداکثر به مدت دو روز استفاده کنید. متخصصان همچنین در مورد استفاده بیش از حد از استروئیدهای موضعی هشدار می‌دهند. البته آن‌ها می‌گویند که می‌توانید از هیدروکورتیزون برای لک تا دو هفته نیز استفاده کنید.

در یک نتیجه معکوس، یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی هیدروکورتیزون برای آکنه می‌تواند جوش‌های بیشتر باشد. آکنه استروئیدی پدیده‌ای است که به خوبی توصیف شده است که در آن استفاده مداوم از استروئیدهای موضعی باعث ایجاد آکنه می‌شود. استفاده بیش از حد همچنین می‌تواند منجر به درماتیت ناشی از استروئید، مخصوصاً درماتیت اطراف دهان شود، که به صورت راش قرمز و ناهموار در اطراف بینی و دهان ظاهر می‌شود.

نحوه استفاده از هیدروکورتیزون برای آکنه

همان‌طور که گفته شد هنگام استفاده از هیدروکورتیزون برای آکنه بهتر است که آن را با دیگر ترکیبات همراه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. برای این منظور می‌توانید یک کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه یک درصد را به همراه یک محصول حاوی دو درصد اسید سالیسیلیک به اضافه یک محصول حاوی دو و نیم درصد بنزوئیل پراکسید ترکیب کنید. از قسمت‌های مساوی از هر کدام از این ترکیبات استفاده کنید و مستقیما روی جوش بزنید.

هیدروکورتیزون چیست

روش دیگر این است که در ابتدا پوست صورت خود را با یک پاک کننده مبتنی بر گوگرد بشویید، سپس هیدروکورتیزون را زیر یک محصول پنج درصدی بنزوئیل پراکسید بزنید. این کار را در شب تکرار کنید و محصول بنزوئیل پراکسید را با یک محصول اسید سالیسیلیک دو درصد یا یک رتینوئید بدون نسخه جایگزین کنید. در هر دو روش، این یک راه حل کوتاه مدت و سریع است و نه بخشی از روتین مراقبت از پوست شما.

مراقبت های پوستی در دوران استفاده از هیدروکورتیزون

هنگام استفاده از هیدروکورتیزون برای آکنه در روتین مراقبت از پوست خود برای درمان آکنه، بسیار مهم است که احتیاط کنید و بهترین شیوه‌ها را برای حفظ سلامت پوست دنبال کنید. توصیه می‌شود که درمان هیدروکورتیزون را با یک پاک کننده ملایم مناسب برای پوست‌های مستعد آکنه همراه کنید تا آلودگی‌ها را بدون ایجاد تحریک از بین ببرید. برای این منظور مرطوب کننده‌های غیرکومدون‌زا را انتخاب کنید تا پوست را هیدراته نگه دارید بدون اینکه منافذ را مسدود کنید.

علاوه بر این محافظت از پوست در برابر آفتاب نیز بسیار مهم است، زیرا هیدروکورتیزون می‌تواند حساسیت پوست را به اشعه ماوراء بنفش افزایش دهد. بنابراین روزانه از یک ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید. علاوه بر این، مراقب سایر محصولات مراقبت از پوستی که به طور همزمان استفاده می‌کنید باشید. در طول استفاده از هیدروکورتیزون برای آکنه از لایه بردارهای خشن یا تونرهای مبتنی بر الکل که می‌توانند تحریک پوست را تشدید کنند، خودداری کنید

چه زمانی باید مصرف هیدروکورتیزون را متوقف کرد؟

همان‌طور که گفتیم هیدروکورتیزون باید با احتیاط و برای مدت محدودی برای درمان آکنه استفاده شود. هیدروکورتیزون در حالی که می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی مرتبط با آکنه کمک کند، استفاده طولانی مدت آنمی‌تواند منجر به نازک شدن پوست، افزایش حساسیت و اثرات بالقوه بازگشتی آکنه شود. به طور معمول، هیدروکورتیزون فقط باید به عنوان یک راه حل کوتاه مدت استفاده شود، نه بیش از یک هفته در یک زمان.

هیدروکورتیزون

اگر آکنه بیش از این دوره باقی بماند، بسیار مهم است که برای یک برنامه درمانی جامع‌تر با یک متخصص پوست مشورت کنید. علاوه بر این، نظارت بر هرگونه واکنش نامطلوب یا بدتر شدن علائم آکنه در حین استفاده از هیدروکورتیزون ضروری است و در صورت بروز هرگونه مشکل لازم است که مصرف آن را قطع کنید. اتکای طولانی مدت به هیدروکورتیزون برای درمان آکنه به دلیل عوارض جانبی بالقوه و کارایی محدود آن در درمان علل زمینه‌ای آکنه توصیه نمی‌شود.

در پایان باید بگوییم که اگر دارای لک و آکنه هستید، هیدروکورتیزون می‌تواند یک درمان آکنه موقت برای ظاهر یک جوش قرمز و ملتهب باشد. هیدروکورتیزون، با خواص ضدالتهابی قوی خود، می‌تواند نقش ارزشمندی در مدیریت ضایعات التهابی آکنه ایفا کند و تورم، قرمزی و ناراحتی را تسکین دهد.

با این حال، استفاده از آن باید با در نظر گرفتن خطرات و محدودیت‌های مرتبط، با احتیاط انجام شود. با درک نقش هیدروکورتیزون در درمان آکنه و استفاده عاقلانه از آن، افراد می‌توانند به طور موثر علائم آکنه را برطرف کنند و در عین حال خطرات بالقوه برای سلامت پوست خود را به حداقل برسانند.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید