یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
نحوه استفاده از ژل دانه کتان در روتین مراقبت از مو

نحوه استفاده از ژل دانه کتان در روتین مراقبت از مو

بیشتر مردم زمانیکه نام دانه کتان را می‌شنوند، به یاد اسموتی‌های زیبایی می‌افتند که با دانه کتان تزئین شده است. اما آیا می‌دانستید که ژل دانه کتان یک ماده قدرتمند است که برای موهای شما نیز معجزه می‌کند؟ بله، اگر موهایی هیدراته و سالم می‌خواهید، گنجاندن ژل دانه کتان در روتین مراقبت از موهایتان بهترین راه است.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای استفاده از ژل دانه کتان برای مو وجود دارد. از افزودن آن به رژیم غذایی گرفته تا ساخت ژل دانه کتان برای مو می‌توانید از خواص ضد ریزش مو این دانه برای موها بهره ببرید. با توجه فواید بی‌شمار ژل دانه کتان برای مو در این مقاله شما را با خواص ژل دانه کتان برای مو و نحوه استفاده از آن آشنا می‌کنیم.

بذر کتان چیست؟

بذر کتان دانه کوچکی است که از گیاه کتان (Linum usitatissimum) به دست می‌آید. این دانه سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. دانه کتان به ‌عنوان یک غذای فوق‌العاده، برای بهبود سلامت کلی بدن مورد تحسین قرار می‌گیرد، اما این دانه همه کاره می‌تواند برای مو و پوست نیز مفید باشد. به این ترتیب، یک عنصر محبوب در محصولات زیبایی مانند ژل‌ها، مرطوب کننده‌ها و روغن‌ها است.

ژل دانه کتان

خواص ژل دانه کتان برای مو

ژل دانه کتان برای موها مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب ضروری و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به تغذیه مو کمک کند و سلامت کلی آن را تقویت کند. این مواد مغذی می‌توانند به داشتن موهای قوی‌تر، درخشان‌تر و انعطاف‌پذیرتر کمک کنند. از این رو ژل دانه کتان به عنوان درمان ضد ریزش مو شناخته می‌شود. دانه‌های کتان سرشار از لیگنان هستند، ترکیباتی که در گیاهان غنی از فیبر یافت می‌شوند.

لیگنان‌ها دارای کیفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی هستند و موها را متراکم و براق نگه می‌دارند و می‌توانند حجم و انعطاف‌پذیری مو را به حداکثر برسانند. موهای ما از نظر فنی فیبر هستند، بنابراین منطقی است که استفاده از دانه کتان برای موهای ما بسیار مفید باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص ژل دانه کتان برای مو اشاره می‌کنیم.

1. هیدراته کردن مو

بذر کتان به لطف خواص مرطوب کنندگی خود با خشکی و موخوره مبارزه می‌کند. بذر کتان به روش‌های مختلف باعث آبرسانی به موها می‌شود. عملکرد بذر کتان به این صورت است که در ابتدا اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کتان به مرطوب‌کردن و حالت‌دهی موها کمک می‌کند و خشکی و موخوره را کاهش می‌دهد. هنگامی که دانه کتان با آب مخلوط می‌شود، می‌تواند به حفظ رطوبت در تارهای مو کمک کند.

2. ترمیم کردن مو

از آنجایی که دانه کتان در چسباندن رطوبت به مو خوب عمل می‌کند، این کار شکستگی و دو شاخه شدن انتهای مو را کاهش می‌دهد. در واقع بذر کتان آسیب را با مهر و موم کردن کوتیکول رشته مو معکوس می‌کند. دانه کتان نه تنها خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد، بلکه از شکستن بیشتر آن نیز جلوگیری می‌کند و سبب کاهش ضد ریزش مو می‌شود.

3. تقویت کردن مو

فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بذر کتان بهترین برای مو هستند. فیبر به تقویت مو در هسته آن کمک می‌کند، به همین ترتیب، اسیدهای چرب امگا 3 با قوی‌تر کردن مو و بهبود خاصیت ارتجاعی مو، سلامت مو را بهبود می‌بخشند.

ژل دانه کتان برای مو

4. تسکین‌دهندگی

دانه کتان به عنوان منبع گیاهی عالی از اسید آلفا لینولنیک یا ALA ضدالتهاب، از سلامت کلی پوست سر حمایت می‌کند و تحریکات پوست سر را بهبود می‌بخشد، به خصوص زمانی که با اگزما یا پسوریازیس همراه باشد. فواید شگفت‌انگیز ژل دانه کتان همچنین می‌تواند از شوره سر نیز جلوگیری کند.

5. افزایش رشد مو

عدم رشد مو به عنوان یکی از سه نگرانی اصلی افراد در رابطه با سلامت موها شناخته می‌شود. خوشبختانه، بذر کتان می‌تواند به این امر کمک کند. ژل دانه کتان قادر است که موهای آسیب دیده را از ریشه دوباره رشد دهد. در واقع این دانه با کاهش سیستمیک التهاب، می‌تواند فولیکول‌های مو را سالم‌تر کند و به عنوان ضد ریزش مو عمل کند.

6. محافظت از مو

یکی دیگر از فواید ژل دانه کتان برای مو محافظت از موها است. روغن بذر کتان غنی از ویتامین E است. ویتامین E نیز آنتی‌اکسیدانی است که پوست سر ما آن را دوست دارد. این ویتامین می‌تواند اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد و به تقویت فولیکول‌های موی سالم منجر شود.

روش استفاده از ژل دانه کتان

بذر کتان یک عنصر همه کاره است که به اشکال مختلف مانند دانه، روغن و ژل وجود دارد. به عنوان دانه و روغن می‌توان آن را به صورت خوراکی و به صورت روغن و ژل به صورت موضعی مصرف کرد. شما می‌توانید ژل دانه کتان خود را در خانه تهیه کنید یا یک محصول ژل دانه کتان را از فروشگاه خریداری و استفاده کنید. استفاده از روغن بذر کتان به صورت موضعی ایده خوبی است و می‌توانید آن را روی پوست سر ماساژ دهید یا به صورت دورانی به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

فواید ژل دانه کتان برای مو

بسیاری از ژل‌ها و روغن‌های دانه کتان به گونه‌ای هستند که برای موهای مجعد ساخته شده‌اند. آن‌ها مزایایی مانند چسباندن رطوبت به تارهای مو و ایجاد چسبندگی قوی برای کمک به مبارزه با موخوره در فر را دارند. برای بهره بردن از فواید ژل دانه کتان برای مو آن را روی موهای خود بزنید، اجازه دهید چند دقیقه بماند سپس با آب و شامپو بشویید و در نهایت مرطوب کننده و آبرسان بزنید. برای درست کردن ژل دانه کتان برای مو می‌توانید دانه‌ها را در آب بجوشانید و از صافی رد کنید.

ملاحظات نوع مو برای استفاده از ژل دانه کتان

در حالی که دانه کتان تا حدودی یک درمان جهانی برای موها است، ممکن است برای انواع و بافت‌های موی خاص بیشتر از سایرین مفید باشد. همه انواع مو می‌توانند از استفاده از ژل دانه کتان سود ببرند، به خصوص به این دلیل که همه انواع مو دچار شکستگی، موخوره و کم آبی می‌شوند. با این حال، بافت موهای نازک و شکننده ممکن است از استفاده از محصولات حاوی دانه کتان بیشترین بهره را ببرند.

اگر هم تصمیم دارید از دانه کتان به شکل ژل استفاده کنید، انواع موهای فرفری‌ و خشک، محصولات ژل ‌مانند را بهتر نگه می‌دارند زیرا خشکی موها را کم می‌کند و سبب مبارزه با موخوره می‌شود. هنگام استفاده موضعی از دانه کتان، باید نوع پوست خود را نیز در نظر بگیرید. با توجه به پتانسیل انسداد منافذ روغن بذر کتان، توصیه می‌شود که اگر پوست سرتان چرب و یا مستعد آکنه است، از مصرف این دانه خودداری کنید.

در پایان باید بگوییم که، ژل دانه کتان یک افزودنی طبیعی و همه کاره برای هر روتین مراقبت از مو است که فواید ضد ریزش مو دارد. دانه کتان با مزایای بی شماری از جمله حفظ رطوبت، حفظ فر و سلامت پوست سر، رویکردی جامع برای داشتن موهای زیبا و سالم ارائه می‌دهد. با پیروی از مراحل ساده ذکر شده در این راهنما، می‌توانید از فواید ژل دانه کتان برای مو بهره ببرید.

منبع: byrdie

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید