یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
تخلخل مو چیست و چرا ایجاد می‎‌شود؟

تخلخل مو چیست و چرا ایجاد می‎‌شود؟

تخلخل مو یک عامل مهم است که به طور قابل توجهی بر سلامت کلی و ظاهر موهای فرد تأثیر می‌گذارد. درک میزان تخلخل موها برای اجرای یک روتین مراقبت از مو ضروری است. هدف این مقاله نیز کشف معنای تخلخل مو، شناخت انواع آن و از همه مهم‌تر نحوه درمان تخلخل مو است. اگر دوست دارید بدانید که تخلخل مو چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد در این مقاله همراه ما باشید.

تخلخل مو چیست

در پاسخ به این سوال که تخلخل مو چیست باید بگوییم که تخلخل مو به توانایی مو در جذب و حفظ رطوبت اشاره دارد. تخلخل مو یک ویژگی حیاتی است که تعیین می‌کند موها چقدر راحت می‌توانند آب، روغن و سایر مواد را جذب و آزاد کنند. تخلخل مو تحت تأثیر ساختار کوتیکول مو است که خارجی‌ترین لایه ساقه مو است. موی با تخلخل کم دارای یک کوتیکول محکم بسته شده است که در برابر جذب رطوبت مقاومت می‌کند و باعث می‌شود آب به ساقه مو نفوذ نکند.

تخلخل مو

از طرف دیگر، مو با تخلخل بالا ساختار کوتیکول بازتری دارد که به رطوبت اجازه می‌دهد به راحتی جذب شود. درک تخلخل مو برای انتخاب محصولات و روتین‌های مناسب مراقبت از مو ضروری است، زیرا کمک می‌کند تا رویکردهای هیدراتاسیون و درمان با نیازهای خاص موهای شما تنظیم شود و به سلامت و ظاهر کلی مو کمک کند. ارزیابی منظم میزان تخلخل مو می‌تواند افراد را در حفظ تعادل رطوبت بهینه و ترویج موهای سالم‌تر و قابل کنترل‌تر راهنمایی کند.

چند نوع تخلخل مو وجود دارد؟

میزان تخلخل مو با وضعیت کوتیکول، یعنی بیرونی‌ترین لایه ساقه مو، که از فلس‌های همپوشانی تشکیل شده است، تعیین می‌شود. این فلس‌ها را می‌توان محکم بسته، تا حدی باز کرد یا به کلی بلند کرد که بر تخلخل مو تأثیر می‌گذارد. سه دسته اصلی تخلخل مو عبارتند از تخلخل کم، تخلخل معمولی و تخلخل زیاد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1. تخلخل کم

موهای کم تخلخل دارای یک لایه کوتیکول محکم هستند که نفوذ رطوبت را دشوار می‌کند. در نتیجه، آب به جای اینکه جذب شود، روی سطح مو جمع می‌شود. افرادی که دارای موی با تخلخل کم هستند اغلب در مرطوب کردن موهای خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و ممکن است متوجه شوند که محصولات به جای جذب شدن، روی موهایشان می‌نشینند.

ویژگی‌های رایج موهای با تخلخل کم شامل جذب آهسته آب، مقاومت در برابر رنگ گرفتن و تمایل به صافی بیشتر است. موی کم تخلخل می‌تواند به طور طبیعی یا در نتیجه عوامل ژنتیکی ایجاد شود. بنابراین اگر موهایتان نسبتا دیر خشک می‌شود و محصولات مراقبت از مو دیرتر جذب موهایتان می‌شود به احتمال زیاد دارای تخلخل کم مو هستید.

2. تخلخل معمولی

موهای با تخلخل معمولی دارای یک لایه کوتیکول متعادل هستند که به آن اجازه می‌دهد رطوبت را به طور موثر جذب و حفظ کند. کوتیکول این نوع مو نه خیلی محکم بسته شده و نه زیاد بلند شده است. این نوع مو معمولاً در مقایسه با تخلخل زیاد به نگهداری کمتری نیاز دارد.

موهای با تخلخل معمولی اغلب بافتی صاف دارند و به محصولات و درمان‌های مختلف مراقبت از مو به خوبی پاسخ می‌دهند. حفظ تعادل طبیعی موهای دارای تخلخل معمولی مستلزم یک روتین مراقبت مداوم و مناسب از مو است.

3. تخلخل بالا

موی با تخلخل بالا لایه کوتیکول بازتری دارد و آن را مستعد جذب بیش از حد رطوبت می‌کند. در حالی که این ممکن است مثبت به نظر برسد، موهای با تخلخل بالا به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند و در نتیجه خشکی، موخوره و شکستگی ایجاد می‌کنند. علل متداول تخلخل بالا عبارتند از استفاده زیاد از ترکیبات شیمیایی مانند رنگ و دکلره و استفاده زیاد از لوازم حرارتی.

ویژگی‌های موهای با تخلخل بالا

موی با تخلخل بالا به موهایی اطلاق می‌شود که لایه کوتیکول آن‌ها بازتر است و اجازه می‌دهد رطوبت به راحتی به ساقه مو وارد و خارج شود. این نوع مو اغلب دارای ویژگی‌هایی است که آن را بیشتر در معرض خشکی و آسیب قرار می‌دهد. در این قسمت برخی از ویژگی‌های رایج موهای با تخلخل بالا آورده شده است.

درمان تخلخل مو

1. جذب سریع آب

موهای با تخلخل بالا به سرعت آب را به خود جذب می‌کنند. تخلخل مو این گونه است که هنگامی که موهای خود را خیس می‌کنید، تقریباً بلافاصله اشباع می‌شوند.

2. از دست دادن سریع رطوبت

یکی از ویژگی‌های کلیدی مو با تخلخل بالا تمایل آن به از دست دادن سریع رطوبت است. این ویژگی می‌تواند منجر به خشکی و موخوره شود، به خصوص در محیط‌های کم رطوبت. بنابراین اگر موهای شما بلافاصله پس از شستن خشک می‌شود، ممکن است نشان دهنده تخلخل بالا باشد.

3. مستعد آسیب

ساختار کوتیکول باز، موها را در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل خارجی مانند گرما، درمان‌های شیمیایی و عناصر محیطی آسیب پذیرتر می‌کند.

4. تمایل به گره خوردن آسان

موهای با تخلخل بالا ممکن است به دلیل کوتیکول‌های بلند شده که می‌توانند روی یکدیگر گیر کنند، بیشتر مستعد گره خوردن و شکستن باشند. اگر موهای شما مرتباً درهم گره می‌خورد و یا وز می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از تخلخل زیاد باشد.

5. جذب سریع محصولات

در موی با تخلخل بالا از آنجایی که کوتیکول مو باز است، مو می‌تواند محصولات مختلف را به سرعت جذب کند. در این صورت ممکن است نیاز به تنظیم مقدار و نوع محصولات مورد استفاده داشته باشید.

6. سرعت جذب رنگ بالا

اگر موهایی با تخلخل بالا دارید و آن‌ها را رنگ می‌کنید، ممکن است موها به سرعت رنگ را جذب کنند که این می‌تواند بر نتیجه رنگ نهایی تأثیر بگذارد.

7. نیاز مکرر به رطوبت

موهای با تخلخل بالا اغلب برای حفظ سلامت و جلوگیری از خشکی بیش از حد نیاز به مرطوب کردن مکرر دارند.

مرطوب کردن مو

8. آسیب‌پذیر در برابر عوامل محیطی

خورشید، باد و سایر عوامل محیطی می‌توانند تأثیر بارزتری بر روی موهای با تخلخل بالا داشته باشند و منجر به افزایش وز و خشکی مو شوند.

9. حساسیت شیمیایی بالا

موهای با تخلخل بالا ممکن است به درمان‌های شیمیایی حساس‌تر باشند، بنابراین مهم است که در استفاده از مواد شیمیایی خشن یا گرمای بیش از حد محتاط باشید.

10. حالت‌پذیری سخت

مدل‌هایی مانند فر یا موج‌دار به دلیل تمایل به از دست دادن سریع رطوبت و فرم، ممکن است در موهای با تخلخل بالا به خوبی ماندگار نباشند.

برای مراقبت از موهای با تخلخل بالا، توصیه می‌شود از محصولاتی استفاده کنید که به حفظ رطوبت کمک می‌کنند. برای این منظور محصولاتی مانند نرم کننده‌ها، روغن‌ها و درمان‌های حالت دهنده عمیق مو موثر هستند. حالت‌دهی کمتر و به حداقل رساندن استفاده از لوازم حرارتی و شیمیایی می‌تواند به سلامت موهای با تخلخل بالا کمک کند.

چگونه می‌توانیم بفهمیم که موهایی با تخلخل بالا داریم؟

همان‌طور که گفتیم تخلخل مو به باز یا بسته بود کوتیکول مو بستگی دارد. موهای با تخلخل بالا دارای کوتیکول‌هایی هستند که بازتر هستند و به رطوبت اجازه می‌دهند به راحتی وارد ساقه مو شوند و همچنین آن را مستعد از دست دادن سریع رطوبت می‌کنند. اگر نمی‌دانید چگونه متوجه شوید که موهای با تخلخل بالا دارید یا نه در ادامه شما را با روش تشخیص آن آشنا می‌کنیم.

موهایی با تخلخل بالا

1. تست شناوری مو

برای این آزمایش چند تار موی تمیز بردارید و آن‌ها را در یک کاسه آب قرار دهید. اگر مو به سرعت فرو برود، ممکن است تخلخل بالایی داشته باشد. در مقابل، موهای سالم معمولاً روی آب شناور می‌مانند.

2. تست Slip 'n' Slide

برای انجام این تست، انگشتان خود را به آرامی از نوک تا ریشه به سمت بالا بلغزانید. اگر در طول ساقه مو احساس زبری و پستی و بلندی کردید موهای شما دارای تخلخل بالا است. هرچه موها صاف‌تر و بدون پستی و بلندی باشد نشان دهنده تخلخل کمتر است.

3. توجه به میزان جذب محصول

توجه کنید که موهای شما چگونه به محصولات واکنش نشان می‌دهد. اگر محصولات به سرعت به موهای شما جذب می‌شود و نیاز به استفاده مجدد و مکرر از مرطوب کننده‌ها دارد، ممکن است تخلخل مو شما زیاد باشد.

4. بررسی ظاهری مو

ساده‌ترین روش برای بررسی تخلخل مو این است که ظاهر کلی موهای خود را بررسی کنید، به خصوص زمانی که خیس هستند. کوتیکول‌های برجسته، ظاهر وز و فقدان درخشندگی ممکن است نشان دهنده تخلخل بالای مو باشد.

به خاطر داشته باشید که تخلخل مو می‌تواند در سرتاسر موهای شما متفاوت باشد و بخش‌های مختلف، سطوح تخلخل متفاوتی را نشان دهند. اطلاع از میزان تخلخل موها می‌تواند به شما در انتخاب محصولات مراقبت از موی مناسب و ایجاد یک روتین سفارشی برای درمان تخلخل مو کمک کند.

علت تخلخل زیاد مو چیست؟

موی با تخلخل بالا اغلب توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که بر لایه کوتیکول مو تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش حساسیت به جذب رطوبت می‌شود. یکی از دلایل اصلی تخلخل مو استعداد ژنتیکی است، زیرا برخی از افراد به طور طبیعی موهایی با ساختار کوتیکول بازتر و متخلخل دارند. عوامل محیطی نیز مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض شرایط آب و هوایی سخت، اشعه ماوراء بنفش و آلودگی می‌توانند در ایجاد تخلخل بالا نقش داشته باشند.

انجام کارهای شیمیایی مانند رنگ کردن مکرر مو، دکلره کردن و استفاده از لوازم حرارتی نیز می‌تواند یکپارچگی کوتیکول را به خطر بیندازند و آن را متخلخل‌تر کنند. ابزارهای حالت دهنده حرارتی، مانند اتوهای صاف و بابلیس‌های فرکننده، می‌توانند با ایجاد آسیب حرارتی به ساقه مو، تخلخل بالا را تشدید کنند.

تخلخل مو چیست

علاوه بر این، روش‌های ناکافی مراقبت از مو، از جمله استفاده از شامپوهای خشن، عدم استفاده از نرم کننده و عدم استفاده از محافظ حرارت می‌تواند به افزایش سطح تخلخل مو منجر شود. درک علل تخلخل بالا برای ایجاد روتین‌های موثر مراقبت از مو که بر ترمیم و حفظ سلامت کوتیکول مو تمرکز دارد، بسیار مهم است.

چگونه از موهای با تخلخل بالا مراقبت کنیم؟

موهای با تخلخل بالا به راحتی رطوبت را جذب و از دست می‌دهند. برای مراقبت از موهای با تخلخل بالا و درمان تخلخل مو باید روی حفظ رطوبت و به حداقل رساندن آسیب تمرکز کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه از موهای با تخلخل بالا مراقبت کنید.

1. افزایش رطوبت مو

موهای با تخلخل بالا تمایل زیادی به تشنگی دارند، بنابراین به دنبال کلماتی مانند "آبرسان" و "مرطوب کننده" روی برچسب محصولات مراقبت از مو باشید. در واقع انتخاب محصولات مناسب بر اساس تخلخل موهای شما مهم است. برای این منظور هر روز موهایتان را مرطوب کنید تا به درمان تخلخل مو کمک کند.

2. نوک گیری منظم موها

از آنجایی که موهای با تخلخل بالا خشک‌تر و آسیب‌دیده‌تر هستند، بیشتر در معرض شکستگی و موخوره قرار دارند. نوک گیری منظم به تحریک رشد موهای جدید کمک می‌کند و موها را سالم و درخشان نگه می‌دارد. بنابراین سعی کنید هر چهار تا شش هفته یکبار نوک گیری موها را انجام دهید.

3. نشستن زیاد موها

اینکه هر چند وقت یک بار موهایتان را بشویید، بستگی به جنس موهای سرتان دارد. از آن‌جایی که شستن زیاد موها چربی طبیعی را از بین می‌برد، باعث خشک شدن بیشتر موها می‌شود. به طور طبیعی شستن یک تا دو بار در هفته توصیه می‌شود.

شستن مو

4. خودداری از استفاده از شامپوهای حاوی سولفات

بهتر است در صورت امکان از سولفات‌ها اجتناب کنید، زیرا محصولات حاوی سولفات موها را خشک‌تر می‌کنند. برای این منظور حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید تا چربی مفید موهایتان از بین نرود. همچنین استفاده از نرم کننده و ماسک مو را هم فراموش نکنید.

5. استفاده از نرم کننده

موهای با تخلخل بالا به تمام رطوبتی که می‌توانند دریافت کنند نیاز دارند، بنابراین همیشه شامپو خود را با نرم کننده همراه کنید. اگر دارای تخلخل مو بالا هستید، نرم‌کننده‌هایی لازم دارید که عمیقاً موهایتان را آبرسانی کنند. علاوه بر نرم کننده‌های موجود در بازار، برخی از روغن‌ها مانند نارگیل و خولان دریایی و همچنین مواد مرطوب کننده‌هایی مانند کره شی و عسل می‌توانند موثر باشند.

6. خودداری از سفت بستن موها

اگر موهای متخلخل دارید باید از برخی مدل موها اجتناب کنید. بستن دم اسبی موها، به این دلیل آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد آسیب بیشتری به موهای متخلخل وارد می‌کند.

7. تقویت مو

ماسک‌های مو راه حل خوبی برای درمان تخلخل مو و کمک به تقویت آن هستند. نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو می‌توانند به پوشاندن شکاف در کوتیکول‌های مو و محافظت از موها کمک کنند. این محصولات همچنین حاوی مواد مغذی هستند که سبب تقویت موها می‌شوند. علاوه بر نرم کننده‌ها و ماسک، روغن‌ها نیز گزینه‌ای عالی برای آب‌بندی مو و تقویت آن هستند.

8. خوابیدن روی بالشت ساتن یا ابریشم

از خوابیدن روی بالشت‌های نخی خودداری کنید زیرا این جنس اصطکاک موها را افزایش می‌دهد آسیب بیشتری به آن‌ها می‌زند. در عوض از جنس ساتن و ابریشم برای رو بالشتی‌ها استفاده کنید تا تماس به حداقل برسد و موها سالم‌تر بمانند.

در پایان باید بگوییم که درک و شناخت تخلخل موها یک جنبه اساسی از ایجاد یک روتین مراقبت از مو موثر است. چه موهایی با تخلخل کم، معمولی یا زیاد داشته باشید، شناسایی ویژگی‌ها و نیازهای نوع مو به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد محصولات و درمان‌هایی که استفاده می‌کنید بگیرید. با اجرای استراتژی‌های مناسب برای سطح تخلخل خود، می‌توانید به موهای سالم‌تر و زیباتری دست پیدا کنید که نشاط و درخشندگی خوبی دارند.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید