یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
گیاه نخل اره‌ای چیست چه عوارضی دارد و آیا برای ریزش مو مفید است؟

گیاه نخل اره‌ای چیست چه عوارضی دارد و آیا برای ریزش مو مفید است؟

گیاه نخل اره ای که در ابتدا توسط بومیان آمریکایی قبیله Seminole کشف شد برای چندین نسل برای درمان مشکلات بی‌شماری استفاده شده است. این گیاه معمولاً به عنوان نوعی داروی جایگزین برای مشکلات ادراری و تولید مثلی استفاده می‌شود، اما اعتقاد بر این است که بر سطح هورمون‌ها در مردان و زنان تأثیر می‌گذارد. در واقع، بسیاری از مکمل‌های محبوب رشد مو و محصولات ضخیم کننده مو حاوی نخل اره ای هستند. به همین دلیل یکی از کاربردهای نخل اره ای برای ریزش مو است.

سطح تستوسترون یکی از عوامل اصلی ریزش مو در مردان و زنان است. به طور خاص، تستوسترون می‌تواند به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT تجزیه شود که با شکل خاصی از ریزش مو، ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنیک AKA) مرتبط است. اعتقاد بر این است که نخل اره ای می‌تواند مانع از جذب DHT شود و در نتیجه ریزش مو را کاهش دهد. در ادامه شما را با خواص نخل اره ای برای مو و عوارض نخل اره ای برای مو آشنا می‌کنیم.

گیاه نخل اره ای چیست؟

نخل اره ای با نام علمی Serenoa repens عضوی به اندازه درختچه از خانواده نخل است که از جنوب شرقی ایالات متحده منشا گرفته است. این گیاه با برگ‌های بادبزنی شکل آن مشخص می‌شود و توت‌های تیره‌ای تولید می‌کند که به طور سنتی برای اهداف دارویی استفاده می‌شده است. توت‌های گیاه Saw Palmetto حاوی ترکیبات زیست فعال از جمله اسیدهای چرب و فیتواسترول‌ها هستند که اعتقاد بر این است که به خواص درمانی آن کمک می‌کنند.

نخل اره ای

هنگامی که مردم از نخل اره ای به عنوان یک مکمل یاد می‌کنند، معمولاً به پودری اشاره می‌کنند که از توت‌های آن ساخته می‌شود و اغلب به صورت کپسول و مایع و همچنین در بسیاری از چای‌ها و محصولاتی که برای کمک به ریزش مو طراحی شده‌اند، یافت می‌شود. این گیاه علاوه بر فواید آن برای بدن، برای سلامت مو نیز مفید است.

آیا نخل اره ای برای ریزش مو موثر است؟

دلیل اصلی بسیاری از افرادی که به دنبال نخل اره ای هستند کاربرد نخل اره ای برای ریزش مو است. نخل اره ای بر آنزیم 5-آلفا ردوکتاز تأثیر می‌گذارد. این آنزیمی است که مسئول تبدیل تستوسترون به DHT است. DHT نیز هورمونی است که مسئول ریزش موی مردانه و زنانه است. نخل اره ای یک عصاره گیاهی است که نشان داده شده است که اثر هورمون‌های آندروژن را مسدود می‌کند و از این طریق جلو ریزش مو را می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال یک درمان موثر برای مو هستید، نخل اره ای برای ریزش مو فوق‌العاده است.

لازم است بدانید که سطوح بالای این هورمون‌ها با نازک شدن مو مرتبط است، بنابراین مسدود کردن آن‌ها ممکن است از نظر تئوری رشد مو را بهبود ببخشد. توجه به این نکته مهم است که بیشتر مطالعات در مورد نخل اره ای بر روی اثرات آن بر مردان متمرکز شده است. تحقیقات گسترده‌تری بر روی انسان‌ها برای درک قطعی تاثیر بر زنان مورد نیاز است. توجه به این نکته نیز مهم است که زنان شیرده و باردار نباید از نخل اره ای استفاده کنند.

خواص نخل اره ای برای مو

همان‌طور که گفتیم نخل اره ای فواید بسیار زیادی برای مو و پوست سر دارد. در ادامه شما را با تعدادی از خواص نخل اره ای برای مو آشنا می‌کنیم.

نخل اره ای برای ریزش مو

1. جلوگیری از ریزش مو

یکی از مهم‌ترین خواص نخل اره ای برای مو جلوگیری از ریزش مو است. نخل اره ای با جلوگیری از تبدیل تستوسترون بدن به DHT، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. با جلوگیری از ریزش بیش از حد مو، موها به تدریج پرپشت و تقویت می‌شوند.

2. مبارزه با التهاب پوست سر

نخل اره ای دارای خواص ضدالتهابی روی پوست سر است. از آن‌جایی که التهاب علت بسیاری از مشکلات مربوط به پوست سر و مشکلات رشد مو است، نخل اره ای با کاهش التهاب، سلامت کلی پوست سر را بهبود می‌بخشد.

3. افزایش رشد مو

کاهش التهاب در پوست سر، به طور مستقیم بر افزایش رشد مو تاثیر می‌گذارد. پوست سر سالم و طبیعی کلید رشد موهای جدید است. هرچه التهاب پوست سر کمتر شود در نتیجه آن موها رشد بهتر و سالم‌تری را تجربه می‌کنند. این افزایش رشد مو هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان است.

4. تقویت فولیکول مو

بیشتر مطالعات انجام شده روی نخل اره ای روی توانایی آن در درمان مو از منبع آن متمرکز شده است. اما این گیاه مزایای بیشتری برای فولیکول‌های مو دارد. با وجود مطالعات کم در مورد تاثیر نخل اره ای روی مو، این گیاه قادر است که فولیکول‌های مو را تقویت کند و سبب قوی‌تر و ضخیم‌تر شدن موها شود.

5. تنظیم سطح تستوسترون

محققان بر این باور هستند که نخل اره ای ممکن است با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT و جلوگیری از اتصال DHT در بدن، ریزش مو را کاهش دهد.

نحوه استفاده از نخل اره ای برای مو

مکمل‌های نخل اره ای را می‌توان به شکل کپسول، مایع یا چای مصرف کرد. این گیاه معمولاً همراه با سایر مکمل‌های طبیعی رشد مو مانند روغن دانه کدو تنبل یافت می‌شود. همچنین می‌توانید پودر نخل اره ای را پیدا کنید که می‌تواند به صورت موضعی روی پوست سر و مو استفاده شود. شما همین‌طور می‌توانید این گیاه را در شامپوهایی که موهای نازک را هدف قرار می‌دهند پیدا کنید.

خواص نخل اره ای

1. مصرف مکمل نخل اره ای

نخل اره ای را می‌توان به صورت خوراکی و به شکل کپسول مصرف کرد. کپسول‌های نخل اره ای ممکن است نتایج بهتری نسبت به درمان‌های موضعی داشته باشند. چندین دارو مانند قرص کنترل بارداری و ضد انعقادها وجود دارند که می‌توانند تحت تأثیر نخل اره ای قرار بگیرند، بنابراین قبل از شروع مصرف همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

2. استفاده داخل شامپو برای موهای نازک

بسیاری از شامپوهای طراحی شده برای درمان موهای نازک حاوی نخل اره ای هستند. برای استفاده از نخل اره ای داخل شامپو باید به نحوه استفاده از آن که روی بسته‌بندی نوشته شده است توجه کنید. شما می‌توانید با افزودن پودر نخل اره ای به شامپو خود، یک درمان پیشگیری از نازک شدن مو ایجاد کنید.

برای اینکه از نخل اره ای به عنوان درمان پوست سر استفاده شود، مهم است که محصول را به پوست سر مالیده و بگذارید به مدت پنج دقیقه قبل از شستشو بماند. اگر هدف فقط درمان پوست سر است، پس لزوماً نیازی به استفاده از شامپو روی طول مو نیست. وقتی صحبت از بهبود رشد مو می‌شود، مهم است که به جای ساقه موها، پوست سر را درمان کنید.

آیا نخل اره ای روی همه انواع موها به خوبی کار می‌کند؟

نخل اره ای را می‌توان در انواع و بافت‌های مختلف مو استفاده کرد. مزایای این گیاه برای کسانی که ریزش یا نازک شدن مو را تجربه می‌کنند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا در درجه اول برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود. بنابراین هر نوع و بافت مو می‌تواند از فواید این گیاه بهره‌مند شود. اگر با مشکل ریزش مو مواجه هستید و علت آن مشکل خاصی در بدن‌تان نیست می‌توانید آن را با کمک نخل اره ای درمان کنید.

عوارض نخل اره ای برای مو

نخل اره ای یک مکمل گیاهی است که اغلب به دلیل مزایای بالقوه آن در مدیریت شرایط مربوط به پروستات و ریزش مو تبلیغ می‌شود. در حالی که برخی افراد بر این باور هستند که ممکن است به کاهش ریزش مو یا افزایش رشد مو کمک کند، ممکن است عوارض نخل اره ای برای برخی افراد مشاهده شود. در ادامه شما را با تعدادی از عوارض نخل اره ای برای مو آشنا می‌کنیم.

عوارض نخل اره ای

1. مشکلات گوارشی

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف نخل اره ای ناراحتی معده، حالت تهوع یا مشکلات گوارشی را تجربه کنند.

2. سر درد و سرگیجه

سر درد و سرگیجه به عنوان یکی از عوارض نخل اره ای در برخی موارد گزارش شده است. برخی افراد ممکن است پس از مصرف نخل اره ای احساس سبکی سر یا سرگیجه کنند.

3. واکنش‌های آلرژیک

اگرچه بروز واکنش‌های آلرژیک نادر است، اما یکی از عوارض نخل اره ای این مورد گزارش شده است. اگر علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید یا مشکل در تنفس را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در پایان از شما ممنونیم که در این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برای‌تان مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از نخل اره ای برای ریزش مو دارید خوشحال می‌شویم تا در بخش دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید