یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
آکنه هورمونی چه تفاوتی با آکنه باکتریایی دارد؟

آکنه هورمونی چه تفاوتی با آکنه باکتریایی دارد؟

تقریباً همه ما حداقل در یک مقطع زمانی یک دوره آکنه هورمونی یا آکنه باکتریایی آزاردهنده را تجربه کرده‌ایم. در واقع ایجاد جوش و آکنه یکی از آن چیزهای اجتناب‌ناپذیر در زندگی است. با این حال برخی افراد با آرامش از این دوره عبور می‌کنند ولی برای برخی دیگر، آکنه می‌تواند یک اتفاق ناامیدکننده و بسیار ناخوشایند باشد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با وجود مراقبت زیاد باز هم آکنه دارید و با تفاوت آکنه هورمونی و باکتریایی آشنا نیستید یکی از مراحلی که می‌تواند واقعا مفید باشد این است که بدانید در وهله اول چه چیزی باعث شعله‌ور شدن آکنه شما می‌شود. تمام این عوامل مانند تغییر در سطوح هورمون‌ها، تجمع باکتری‌ها در منافذ و حتی التهاب می‌توانند باعث شعله‌ور شدن آکنه شوند. در ادامه همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد تفاوت آکنه هورمونی و باکتریایی بدانید و راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید.

آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی در اثر نوسانات هورمونی که در زمان‌های مختلف در طول زندگی اتفاق می‌افتد، مانند تخمک‌گذاری، قاعدگی، بارداری، یائسگی، یا اگر بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید، ایجاد می‌شود. آکنه هورمونی اغلب به صورت کیست‌های قرمز عمیق و حساس ظاهر می‌شود. این نوع آکنه‌ها در قسمت‌های پایین صورت بسیار شایع هستند، بنابراین ممکن است در امتداد خط فک، چانه، گردن یا گونه‌ها متوجه آن‌ها شوید.

آکنه هورمونی

متخصصان پوست معتقد هستند که آکنه‌های هورمونی ناشی از حساسیت پوست به هورمون‌های غالب مردانه به نام آندروژن‌ها است که مقصر اصلی آن تستوسترون است. آندروژن‌ها اغلب غدد چربی را تحریک می‌کنند تا روغن بیش از حد تولید کنند. این چربی زیاد باکتری‌های عامل آکنه را تغذیه می‌کنند و باعث رشد بیش از حد آن‌ها و مسدود شدن منافذ می‌شود. این انسداد به مرور زمان جوش و آکنه را ایجاد می‌کند.

آکنه باکتریایی چیست؟

آکنه باکتریایی به تنهایی یک شکل واقعی از آکنه نیست، اما آکنه می‌تواند به دلیل ترکیبی از رشد بیش از حد باکتری، التهاب و افزایش تولید سبوم ایجاد شود. آکنه باکتریایی در واقع یک واکنش التهابی در اطراف منافذ و فولیکول‌های مو است که در اثر ترکیبی از باکتری‌ها و عوامل دیگر ایجاد می‌شود.

متخصصان بر این باور هستند که موجودات قارچی و باکتریایی ساکنان عادی پوست هستند و میکروبیوم طبیعی پوست ما را شبیه میکرو فلور روده می‌سازند. هنگامی که یک عدم تعادل یا اختلال در آب و هوای میکروبیوم ایجاد شود، باعث ایجاد آکنه باکتریایی می‌شود.

چگونه می توان آکنه هورمونی را از آکنه باکتریایی تشخیص داد؟

اگر با تفاوت آکنه هورمونی و باکتریایی آشنا نیستید و نمی‌دانید که آکنه شما از نوع هورمونی است یا باکتریایی، تشخیص را با در نظر گرفتن الگوهایی برای زمانی که آکنه شما در بدترین حالت خود است شروع کنید. اگر آکنه شما در زمان خاصی در طول چرخه قاعدگی یا در زمان‌های دیگری که هورمون‌های شما ممکن است نامتعادل باشند، شعله‌ور می‌شود، به احتمال زیاد شما با آکنه هورمونی سر و کار دارید.

متخصصان معتقد هستند که بسیاری از آکنه‌ها به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شوند، اما گاهی اوقات این وضعیت به دلیل مشکلات باکتریایی بدتر می‌شود، که می‌تواند به صورت جوش‌های سرسیاه، توده‌هایی شبیه کیست یا انسداد در فولیکول‌های مو ظاهر شود. از این رو می‌توان گفت اگر هورمون‌های شما مشکلی ندارد و جوش‌های متفاوت در تمام سطح صورت‌تان ایجاد شده است آکنه از نوع باکتریایی است.

آکنه باکتریایی

بنابراین با توجه به زمانی که آکنه روی پوست ظاهر می‌شود و زمانی که بهبود پیدا می‌کند می‌توانید نوع آکنه خود را تشخیص دهید. راه دیگر برای تشخیص تفاوت آکنه هورمونی و باکتریایی مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های هورمونی است. با انجام آزمایش خون به راحتی می‌توان اطلاعات کاملی را در مورد سطح هورمون‌ها به دست آورد.

روش‌های درمان آکنه هورمونی و آکنه باکتریایی

در مقاله‌های 9 راه موثر و کاربردی برای درمان آکنه هورمونی و تاثیر رژیم غذایی بر آکنه هورمونی به طور مفصل در مورد بهترین روش‌های درمان آکنه هورمونی صحبت کردیم. با این حال گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان انواع آکنه‌ها موجود و در دسترس است. برخی از این موارد عبارتند از داروهای ضدالتهاب موضعی، قرص‌های ضدبارداری، رتینوئیدها، آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید.

در مقابل آکنه هورمونی، آکنه باکتریایی قرار دارد که برای درمان آن به روش درمانی کمی متفاوت‌تر از آکنه هورمونی نیاز دارید. بنزوئیل پراکسید یک ماده رایج برای مبارزه با آکنه و یک ضد‌عفونی کننده قوی است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و سبب از بین بردن تجمع آلودگی در منافذ می‌شود. رتینوئیدها نیز می‌توانند با مسدود کردن مسیرهای التهابی مختلف درگیر در آکنه باکتریایی کمک کننده باشند.

گاهی اوقات نیز، آنتی بیوتیک‌ها گزینه مناسبی برای درمان آکنه باکتریایی هستند. در مقاله هر آنچه باید در مورد آموکسی سیلین برای درمان آکنه بدانید به طور مفصل در مورد آنتی بیوتیک آموکسی سیلین برای درمان آکنه باکتریایی صحبت کردیم. مواقعی وجود دارد که التهاب عمیق‌تر و شدیدتر می‌شود و بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین برای درمان التهاب لازم و ضروری است.

در پایان باید بگوییم که ترکیبی از عوامل می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند. از جمله این عوامل می‌توان به هورمون‌ها، تجمع باکتری‌ها و التهاب‌ها اشاره کرد. آکنه هورمونی بر اساس نوسانات هورمونی شعله ور می‌شود، بنابراین ممکن است در نقاط مختلف چرخه قاعدگی و همچنین در دوران بارداری یا یائسگی بدتر شود.

آکنه باکتریایی نیز معمولاً با التهاب، تولید بیش از حد سبوم و عدم تعادل میکروبیوم پوست مرتبط است. چه آکنه هورمونی یا آکنه باکتریایی داشته باشید، در وهله اول دانستن علت آن مفید است تا بتوانید گزینه‌های درمانی مناسب را بررسی کنید.

منبع:byrdie

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید