یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
تاریخچه بطری عطر از ابتدا تاکنون

تاریخچه بطری عطر از ابتدا تاکنون

دقیقاً مانند آکوردها و نت‌های عطر، بطری‌هایی که از عطرها محافظت می‌کنند نیز از آغاز عطرسازی دستخوش تغییر و تحولات متعددی شده‌اند. بطری‌های عطر از یک ظرف ساده تا یک جعبه واقعی، جوهر گرانبهای عطرها را در خود نگه می‌دارند. در طول قرن‌ها شکل این بطری‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تاریخچه بطری عطر آشنا کنیم.

تاریخچه عطر در آغاز دوران باستان

همانطور که در دیگر مقالات به آن اشاره کردیم منشا عطر به دوران باستان باز می‌گردد. اولین تمدنی که به دنبال گرفتن اسانس‌ها در ظروف مختلف بود، مصریان بودند. در آن زمان، هنر رایحه‌سازی عمدتاً برای احترام به خدایان بیان می‌شد و عطر به شکل مرهم یا روغن یافت می‌شد.

تاریخچه عطر

تمام این محصولات در آمفورهای بزرگ یا داخل گلدان‌های سفالی تزئین شده ذخیره و نگهداری می‌شدند. برخی از کاوش‌ها نشان داده‌اند که ثروتمندترین مردم مصر با شیشه گرانبهای عطر خود دفن شده‌اند. شیشه عطر هزاران سال پیش بخشی از زندگی روزمره بوده است!

در قرن پانزدهم قبل از میلاد بود که اولین بطری عطر شیشه‌ای ظاهر شد. یونانی‌ها و رومی‌ها این بطری‌های شیشه‌ای را با کمک قالب یا پرس برای ساختن ویال‌های کوچک ایجاد کردند. برخی از این بطری‌ها با انواع رنگ‌های روشن، سنگ‌های کم و بیش قیمتی، تزئینات بسیار استادانه یا حتی صدف‌ها تزئین شده بودند. از آن زمان بود که شیشه عطر به یک شی تزئینی تبدیل شد.

شیشه عطر از جعبه‌های اسانس تا بطری‌های گرانبها

در قرون وسطی، بوی خام و حیوانی مشک، زغال اخته و عنبر، نظر تمام عطرسازان را به خود جلب کرد. این رایحه‌های قدرتمند معمولا برای تمام روز در محفظه‌هایی روی کمربند یا دور گردن قرار می‌گرفتند. صنعتگران مشهور این محفظه‌ها را از شیشه، چینی یا حتی سنگ‌های نیمه قیمتی برای افراد مرفه‌تر درست می‌کردند.

تاریخچه بطری عطر

در قرن هفدهم، کشف شد که با مخلوط کردن اکسیدسرب با خمیر شیشه، ماده جدیدی با خلوص بالا به دست می‌آید که کریستال نام دارد. کارخانه‌های شیشه‌ای بوهمیا و مورانو از این کشف برای ساختن اولین بطری‌های ساخته شده از این ماده استفاده کردند. این بطری‌های منحصر به فرد برای افرادی که توانایی خرید داشتند به صورت سفارشی ساخته می‌شدند. با توجه به سختی تولید شیشه، در گذشته قیمت بطری عطر اغلب بسیار گران‌تر از قیمت خود عطر بود.

از قرن 19 عطر دموکراتیک و صنعتی شد. در این زمان اولین اسانس‌های مصنوعی ایجاد شدند و تقریباً تمام افراد شروع به استفاده از عطر کردند. فرانسوا کوتی، عطرساز متفکر آغاز قرن بیستم، اولین کسی بود که با کمک کارخانه‌های کریستال، ابتدا باکارات و سپس رنه لالیک را ایجاد کرد.

در ادامه هنرمندان بزرگ پاریسی با هنر عطرسازی آشنا شدند. بطری‌های این هنرمندان منعکس کننده مدل‌هایی است که آن‌ها طراحی می‌کنند، گاهی بسیار شیک و ظریف، گاهی کاملاً نامتعارف، رویایی یا آینده‌نگر! استفاده از تمام این فانتزی‌ها در شیشه عطر خوب است زیرا بطری اکنون باید چشم‌ها را به خود جلب کند تا جایی در وسط قفسه‌های عطرفروشی داشته باشد.

تاریخچه عطرسازی

اهمیت بطری عطر

چه کلکسیونر باشید چه نباشید، بطری عطر برای مدت طولانی چیزی بیش از یک ظرف ساده بوده است. اول از همه، بطری برای محافظت از رایحه با ارزش شما در برابر تهاجمات خارجی، مانند تغییرات نور یا دما است. عطرها قبل از اینکه یک رایحه خوب باشند، یک شیشه زیبا هستند که باعث جلب توجه می‌شوند.

در واقع بطری عطر باید تصویر برند، عطرساز یا رایحه عطر را منتقل کند. بنابراین برخی از شیشه‌های عطر به نماد خاصی تبدیل شده‌اند. این نمادها به خوبی در بین تمام افراد قابل تشخیص هستند. در برخی موارد بطری‌های عطر از بوی خود عطر مشهورتر هستند.

اهمیت بطری عطر

در پایان باید بدانید که تاریخچه بطری‌های عطر سفری جذاب در طول زمان است که منعکس کننده تکامل سبک‌های هنری، روندهای فرهنگی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی است. از ظروف نمادین مصر باستان گرفته تا طرح‌های شیک و مدرن قرن بیست و یکم، بطری‌های عطر از هدف سودمند خود فراتر رفته و به اشیائی هنری و قیمتی تبدیل شده‌اند. رابطه همزیستی بین عطرسازی و طراحی بطری همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و طراحان معاصر مرزهای خلاقیت و نوآوری را پیش می‌برند.

منبع: carrementbelle

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید