یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
درمان ریزش مو به روش اگزوزوم تراپی

درمان ریزش مو به روش اگزوزوم تراپی

21 میلیون زن و 35 میلیون مرد در جهان از مشکل ریزش مو رنج می‌برند. از این رو، جستجوها در زمینه یافتن موثرترین روش درمانی برای معکوس کردن روند ریزش مو و جوانسازی پوست همچنان ادامه دارد. امروزه، قبل از بحث و نتیجه گیری قطعی در مورد اینکه آیا یک روش معرفی شده برای درمان ریزش مو، ارزش هزینه و تبلیغ دارد یا خیر، روش جدیدی روی کار می‌آید! که یکی از این روش‌ها اگزوزوم تراپی است.

هم اکنون فواید اگزوزوم تراپی برای رشد چشمگیر موها و عوارض جانبی احتمالی آن مورد بحث قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام شده؛ این متد، راه حلی موثر برای درمان ریزش مو است. اما آیا شما کاندیدای مناسبی برای انجام این روش هستید یا خیر. ادامه مطالب را دنبال کنید تا به مواردی چند از این قبیل اطلاع یابید.

  • اگزوزوم‌های موضعی روی پوست سالم انسان، بی خطر هستند. هرچند، اطلاعات چندانی در مورد ایمنی اگزوزوم‌های تزریقی در دسترس نیست.
  • در حال حاضر هیچ محصول اگزوزومی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد برای بهبود علائم پزشکی وجود ندارد.
  • همچنان به مطالعات بالینی بیشتری با دستورالعمل‌های نظارتی مناسب برای استفاده ایمن و موثر از اگزوزوم مورد نیاز است.

اگزوزوم تراپی چیست؟

هرچند نام اگزوزوم تراپی برای افراد ناآشنا می‌تواند بیش از حد پیچیده به نظر برسد؛ اما این اصطلاح، به وزیکول‌های خارج سلولی با اندازه نانو اشاره دارد. اگزوزوم، از منابع مختلفی چون خون، ادرار، شیر مادر، بزاق، ادرار، سلول‌های صفراوی، بند ناف و سلول‌های بنیادی مزانشیمی قابل جداسازی و خالص سازی است. این حامل‌های کوچک خارج از سلولی نقش مهمی در تعدیل چرخه رشد مو دارند. آن‌ها یکی از درمان‌های نوین برای بیماران مبتلا به آلوپسی در نظر گرفته می‌شوند.

اگزوزوم تراپی چیست؟

در سال‌های اخیر، محققان در درک و رمزگشایی فعل و انفعالات مختلف و مسیرهای سیگنالی و همچنین تأثیر محصولات مختلف بر روی این مسیرها، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. لازم به اشاره است که این مسیرهای سیگنالی واسطه‌های رشد مو هستند. این روند منجر به تمرکز هرچه بیشتر بر توانایی تاثیر گذاری اگزوزوم‌ها در بهبود ریزش مو، ترمیم مو و جوانسازی پوست شده است.

با این حال، مزایای اگزوزوم‌ها به بازسازی مو محدود نمی‌شود. آن‌ها به دلیل داشتن ترکیبات زیست فعال، دارای اثرات ضد التهابی هستند که به ترمیم و احیای پوست کمک می‌کنند. این امر منجر به استفاده از اگزوزوم‌ها در کاهش عوارض مرتبط با ترمیم ضعیف زخم و التهاب طولانی مدت شده است (همان طور که در سوختگی‌ها و سایر اختلالات پوستی نیز دیده می‌شود).

اگزوزوم‌ها از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آمنیوتیک اهدایی انسان جدا شده و با استفاده از پروسه اختصاصی خالص سازی می‌شوند. مزیت منحصر به فرد این اگزوزوم‌ها این است که از سلول‌های بنیادی مشتق شده‌اند و طیف گسترده ای از فاکتورهای رشد را به همراه دارند. از آنجایی که اگزوزوم‌ها بسیار کوچک هستند، می‌توانند در جریان خون پنهان بمانند و دوزهای متعددی از پروتئین را در میان موانعی که سلول‌ها قادر به عبور از آن‌ها نیستند حمل کنند.

استفاده از اگزوزوم‌ها در بازسازی مو

تزریق اگزوزوم‌ها و سایر فاکتورهای رشد می‌تواند ریزش مو را متوقف کرده و به بازسازی و رشد مجدد این موها در مردان و زنان کمک کند. اعتقاد بر این است که اگزوزوم‌ها چرخه رشد مو را با طولانی‌تر کردن فاز رشد (فاز آناژن) مورد هدف قرار می‌دهند. یعنی مو را سریع‌تر از حالت استراحت (فاز تلوژن) به فاز رشد خود وارد می‌کنند.

اگزوزوم‌ها در بازسازی مو

مزایای اگزوزوم تراپی برای درمان ریزش مو در مطالعات پیش بالینی مختلفی در مجله معتبری به نام کزمتیک درماتولوژی ارائه شده است. این ها مطالعات آزمایشگاهی قبل از عرضه محصول به بازار هستند. با این حال، آزمایشات بالینی مختلفی که اگزوزوم تراپی را بر روی انسان آزمایش کرده‌اند، اثربخشی و ایمنی این متد را برای درمان آلوپسی به طور قطعی نشان نداده‌اند.

اگزوزوم تراپی در زمینه زیبایی شناختی

اگزوزوم تراپی در زمینه پزشکی ترمیمی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این امر توانایی این متد در هدف قرار دادن و اصلاح علل ریشه‌ای پیری و بهبود محیط کلی سلول‌ها و بافت‌هاست. این مهم برای داشتن یک عملکرد مطلوب در سلول‌ها و بافت‌ها لازم است. با این حال اگزوزوم تراپی هنوز در مراحل اولیه آن است. یک مقاله مروری سیستماتیک، تمام کار آزمایی‌های منتشر شده در مورد استفاده از اگزوزوم‌ها در پزشکی زیبایی و جراحی زیبایی را مورد مطالعه قرار داد. اما نتایج آن چه بود؟

استفاده از اگزوزوم‌های موضعی، روی پوست سالم انسان بی خطر است، اگرچه روش‌های جداسازی و منبع یابی در این مورد می‌تواند متغیر باشد. با این حال، ادبیات تحقیقاتی منتشر شدة فعلی، باید در مورد استفاده طولانی مدت از اگزوزوم‌ها برای جوانسازی پوست یا ترمیم مو، اجماع روشنی ارائه دهد. مطالعات هنوز به وضوح مشخص نکرده اند که کدام بیماران از این فناوری بیشترین سود را خواهند برد.

نحوه عملکرد اگزوزوم تراپی چیست؟ و چه انتظاراتی از این روش باید داشت؟

اگزوزوم‌ها و فاکتورهای رشد، مشابه نحوه تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، معمولاً به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده، محصولات حاوی بیش از 200 میلیارد اگزوزوم، دوز بسیار خوبی برای ترمیم رشد مو فراهم می‌کنند. اعتقاد بر این است که اگزوزوم‌ها حداقل 6 تا 8 ماه پس از جلسه آخر درمان، در محل تزریق شده باقی می‌مانند.

نحوه عملکرد اگزوزوم تراپی

لازم به اشاره است که با اگزوزوم تراپی در عرض دو تا سه ماه نمی‌توان شاهد رشد مجدد موهای خود بود. چراکه این امر عاقلانه نیست. هر چرخه مو سه ماه طول می‌کشد. از این رو، برای دست یافتن به هر گونه اثرات قابل مشاهده، حداقل 6 تا 9 ماه زمان لازم است. مشاهده رشد موهای جدید در این بازه زمانی ادامه خواهد داشت و باید حداقل تا یک سال پس از دریافت درمان مداوم ارزیابی شوید. اگر شما نیز علاقه مند دریافت اگزوزوم تراپی هستید به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف داروهای NSAID را متوقف کنید. حداقل 72 ساعت قبل از جلسه اگزوزوم تراپی و تا چهار روز پس از آخرین جلسه آن، مصرف هر گونه NSAID همچون آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن را قطع کنید. پس از انجام این روش، می‌توانید به خانه بروید و دوش بگیرید. بسیاری از بیماران در همان روز به سر کار می‌روند یا کارهای روزمره خود را از سر می‌گیرند.
  • آمادگی هر گونه درد و ناراحتی را داشته باشید. هرچند برای اجرای این روش خون گیری انجام نمی‌شود
  • اما اگزوزوم‌ها به پوست سر یا ناحیه درمانی مورد نظر تزریق خواهند شد. بنابراین برای ناراحتی و حساسیت جزئی در موضع مورد نظر آماده باشید.
  • آب و غذای کافی مصرف کنید. بهتر است قبل از دریافت درمان، بدن خود را هیدراته نگه دارید و صبحانه مقوی صرف کنید.

سوالات رایج

هیچ عارضه جانبی شناخته شده یا واکنش‌های پوستی نامطلوبی در نتیجه اگزوزوم تراپی گزارش نشده است. با این حال، برای اثبات این ادعا آزمایش‌های بالینی گسترده‌تر و مطالعات پیگیری طولانی مدتی نیاز است. اما ما سعی کردیم برخی از سوالات رایج و پرتکرار در این زمینه را به شما پاسخ دهیم:

چه افرادی می‌توانند از اگزوزوم تراپی بهره‌مند شوند؟

اگزوزوم تراپی برای افرادی که موهای نازک یا ریزش بیش از حد مو دارند ایده آل است. اگزوزوم‌ها می‌توانند سلول‌ها و بافت‌ها را ترمیم، تحریک و بازسازی کنند. محرک‌های قوی اگزوزوم‌ها که به نام سیتوکین شناخته می‌شوند، رشد فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند.

اگزوزوم تراپی

کاندیدای مناسب اگزوزوم تراپی

اگر شما نیز جزو هر یک از دسته بندی‌های اشاره شده هستید توصیه می‌کنیم در اسرع وقت برای مشاوره پزشکی وقت بگیرید:

  • افرادی که موهایشان از چند سال پیش شروع به ریزش کرده باشد.

  • زنانی که به دلیل یائسگی، موهایشان نازک شده یا ریزش مو دارند.
  • مردانی که طاسی با الگوی مردانه را تجربه می‌کنند.
  • افرادی که می‌خواهند موهای پرپشتی داشته باشند.
  • آنانی که می‌خواهند از ریزش موی خود جلوگیری کنند.

کاندیدای مناسب اگزوزوم تراپی

آیا می‌توان اگزوزوم تراپی را با سایر روش‌های درمان ریزش مو ترکیب کرد؟

بله. توصیه می‌شود که از روش‌هایی چون Viviscal،Propecia ، Finasteride یا Minoxidil همراه با اگزوزوم درمانی برای ریزش مو استفاده کنید.

آیا اگزوزوم‌ها باعث بروز یا عود بیماری سرطان می‌شوند؟

اگزوزوم‌ها نه به تکثیر سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند و نه باعث تشکیل سلول‌های سرطانی می‌شوند.

در پایان امیدواریم شما را به خوبی با جوانب مختلف درمان ریزش مو به روش اگزوزوم تراپی آشنا کرده باشیم. اگزوزوم تراپی بر اساس پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی بیوتکنولوژی برای جوان سازی پوست و بازسازی مو در نظر گرفته می‌شود. این متد نسبت به PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) غیر تهاجمی است. این اگزوزوم‌ها از سلول‌های بنیادی، فاکتورهای رشد، پپتیدها، کوآنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مشتق می‌شوند.

اگزوزوم‌ها، بیومارکرهای امیدوارکننده‌ای برای تشخیص و پیش آگهی بیماری‌های پوستی مختلف محسوب می‌شوند. با این حال، نقش آن‌ها در درمان اختلالات پوستی و معکوس کردن فرآیند ریزش مو، چه به عنوان حامل دارو و چه به عنوان خود دارو، باید قطعی‌تر شود. در حال حاضر هیچ محصول اگزوزوم مورد تایید سازمان غذا و دارویی برای علائم پزشکی وجود ندارد و به مطالعات بالینی بیشتری با دستورالعمل‌ها و خطوط کلی نظارتی مناسب برای استفاده ایمن و موثر از آن نیاز است.

منابع:healthnews,bayareaaesthetics,vitalitymd

محصولات مرتبط
تونیک گیاهی تقویت کننده مویMy 
۲۵۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
تونیک ضد ریزش مینوتا سریتاCerita 
۵۸۳,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید