یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
آموزش انجام تکنیک انفلوراژ در خانه

آموزش انجام تکنیک انفلوراژ در خانه

اسانس‌های روغنی یا روغن‌های ضروری یا اسنشیال اویل‌ها اغلب در صنایع آرایشی بهداشتی و در طب جایگزین به کار گرفته می‌شوند، زیرا ترکیبات موجود در این روغن‌ها ممکن است بر سلامت فرد تاثیر بگذارند. اما این روغن‌ها چگونه سنتز می‌شوند؟ چگونه رایحه گل رز، از شکوفه گل به عطر یا لوسیون بدن تزریق می‌شود؟ پاسخ ما بهره‌مندی از متد انفلوراژ است.

انفلوراژ، قدیمی‌ترین روش استخراج عطر است که شامل اشباع مواد چرب با رایحه گل‌هاست. اما در عصری که گرایش مصرف‌کنندگان بر استفاده از محصولات خانگی است.اگر می‌خواهید با مفهوم انفلوراژ به خوبی آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم مقالهانفلوراژ در عطرسازی را مطالعه کنید.اما ما در این مقاله می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه با کمک این روش، روغن‌های ضروری و محصولات مراقبت شخصی خود را به شخصه و در منزل خودتان بسازید.

روش انفلوراژ

تاریخچه کوتاهی از روش انفلوراژ

امروزه، عطرسازان از فناوری‌های مدرنی برای استخراج یا تقطیر عطر از گیاهان استفاده می‌کنند، اما قبلاً این فرایند چگونه انجام می‌شد؟ تا همین اواخر، تکنیکی به نام انفلوراژ برای ایجاد عطرهای گل استفاده می‌شد. به گفته مورخان، انفلوراژ از زمان‌های قدیم برای عطرسازی استفاده می‌شد، بنابراین این تکنیک، روش جدیدی نیست. انفلوراژ در قرن هجدهم، یعنی زمانی که استفاده از عطر به ترند روز تبدیل شده بود و نشانه موقعیت اجتماعی بود به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در آن زمان شناخته‌شده‌ترین تکنیک انفلوراژ در Grasse (شهری در فرانسه) برای استخراج عطر از گل‌های ظریف و حساسی که توانایی تحمل تقطیر را نداشتند، توسعه‌ یافته بود. از دهه 1930، این روش کنار گذاشته شد و با روش استخراجی که شامل استفاده از حلال‌های فرار است، جایگزین شد.

اسانس‌های روغنی

اسانس‌های روغنی چیست و چرا استخراج می‌شوند؟

اسانس‌های روغنی، عصاره‌های غلیظ گیاهی هستند. این اسانس‌ها از ترپن‌ها تشکیل شده‌اند و ممکن است از قبل با خواص آن در محصولات CBD و آنتی‌اکسیدان‌ها آشنا شده باشید. این اجزا می‌توانند از طریق پوست جذب شده یا از طریق رایحه درمانی استنشاق شوند. طبق برخی از منابع موجود، این اسانس‌ها در بهبود شرایطی چون افسردگی، سوء هاضمه، سردرد، مشکلات خواب و تسکین دردهای عضلانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، رایحه‌های قوی گیاهان و گل‌ها با استخراج روغن‌های معطر آن‌ها گرفته می‌شود. روغن‌های ضروری (از نت‌های شیرین و شبه عسل استفاده شده در کرم‌ها گرفته تا بوی آرامش بخش صابون‌های حمام، روغن‌های ماساژ و رایحه‌های فریبنده عطرها) منعکس کننده تنوع طبیعت هستند.

چگونه اسانس‌های روغنی را استخراج کنیم؟

دو روش متداول برای استخراج اسانس‌های روغنی، تقطیر با بخار آب و پرس سرد است. اما غالباً از انفلوراژ، به عنوان یک گزینه مهم در استخراج اسانس‌های روغنی نام برده نمی‌شود، زیرا این روش زمان برتر و پرهزینه‌تر از سایر روش هاست.

با این وجود، روش انفلوراژ، مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال، استخراج اسانس روغنی از برخی از گل‌های ظریفی چون یاس توسط روش‌های دیگر ممکن نیست یا بسیار مشکل است. زیرا این گل‌ها در دماهای بالای تقطیر با بخار آب یا دمای سرد در روش پرس سرد (که بیشتر مناسب روغن‌های لیمو و پرتقال هستند)، آسیب می‌بینند. بنابراین، بهتر است اسانس‌های روغنی یا روغن‌های ضروری گل‌هایی چون یاسمین یا یاس، نرولی، رز و یلانگ یلانگ، توسط تکنیک انفلوراژ استخراج شوند.

تفاوت بین انفلوراژ گرم و سرد چیست؟

انفلوراژ سرد متدی است که فقط برای گیاهان و گل‌های حساس و شکننده‌ای چون یاس و نرگس استفاده می‌شود: زیرا گرم کردن این گل‌ها باعث تغییر عطر آن‌ها می‌شود. به طور خلاصه در انفلوراژ سرد، گل‌ها را که باید تا حد امکان تازه باشند، روی لایه‌ای از چربی حیوانی در دمای اتاق قرار می‌دهند و پس از گذشت حداقل یک روز، لایه چربی که عطر گل‌ها را به دام انداخته است را جمع می‌کنند. این کار باید چندین بار انجام شود تا چربی کاملاً معطر شود. بعد گل‌ها را با دست جدا می‌کنند و چربی را با الکل تمیز می‌کنند. پس از تبخیر الکل، اسانس روغنی خالص باقی می‌ماند.

انفلوراژ گرم

در روش انفلوراژ گرم که خیساندن یا ماسراسیون نیز نامیده می‌شود، گیاهان مقاوم در برابر گرما همچون میموزا را در روغن یا چربی قرار می‌دهند و سپس بسته به گیاه، آن را در دستگاه بن ماری و در دمایی مابین 40 تا 60 درجه سانتی گراد حرارت می‌دهند. این فرآیند دو ساعت طول می‌کشد و در طی آن مخلوط به طور مرتب هم زده می‌شود. البته در گذشته از پرتوهای خورشیدی برای گرم کردن روغن و گل‌ها استفاده می‌شد. در مرحله آخر، تزریق نهایی فیلتر می‌شود و سپس با الکل شسته می‌شود تا محصولی با محتوای عطری بالا بدست آید.

امروزه این تکنیک دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد زیرا زمان قابل توجهی صرف آن می‌شود و برای تولید محدود، به مقدار زیادی گل نیاز است. امروزه تکنیک‌های مدرن‌تری چون تکنولوژی فضای فوقانی و استخراج دی اکسید کربن ترجیح داده می‌شوند، زیرا می‌توانند رایحه‌های منحصر به فردی را از گل‌های حساس و شکننده به دست دهند.

چطور خودمان روش انفلوراژ را اجرا کنیم؟

راهنمای زیر را مطالعه کنید تا از انجام انفلوراژ در خانه خود لذت ببرید:

در تکنیک انفلوراژ، گل‌ها را روی یک ماده چرب بی بو مانند گوشت خوک یا چربی گیاهی می‌پاشند تا به تدریج عطر گل را جذب کند. سپس اسانس‌های روغنی حاصل از مواد چرب با استفاده از حلالی مانند الکل استخراج می‌شوند و در نهایت آنچه باقی می‌ماند اسانس خالص است: یعنی شکلی بسیار کنسانتره از عطر گل. با این حال، برای خالص سازی، نیازی نیست که یک تولید کننده سرشناش لوازم آرایشی باشید! با مطالعه راهنمای زیر نیز می‌توانید خودتان اقدام به تولید روغن‌های ضروری کنید.

متریال لازم و روش انجام انفلوراژ خانگی

  • چاقوی کره خوری

  • گلبرگ‌های تازه گل (مانند گل رز یا یاسمن)
  • دو عدد شیشه (به عنوان مثال می‌توانید از شیشه قاب عکس خود استفاده کنید یا یک شیشه مربای بزرگ با درب آن را در نظر بگیرید)
  • چهار تکه چوب کوچک
  • گوشت خوک یا چربی گیاهی (مثلاً شی باتر یا روغن نارگیل)
  • الکل خالص
  • کوزه یا قوطی کنسرو
  • موچین
  • فیلتر قهوه

اجرای انفلوراژ گرم

مرحله اول: از شکوفه‌های گل تا رسیدن به مواد چرب معطر

  • ابتدا یکی از شیشه‌ها (یا کف ظرف شیشه ای) را با لایه ای از مواد چرب (به ضخامت 1 تا 2 سانتی متر) بپوشانید و حاشیه کوچکی را در اطراف لبه‌ها باقی بگذارید.

البته قبل از شروع، وضعیت شیشه‌ها را کنترل کنید تا کاملاً تمیز باشند در غیر این صورت کثیفی‌ها و باکتری‌های موجود، اسانس‌های ضروری شما را از بین می‌برند.

  • سپس گلبرگ‌های تازه را مستقیماً روی مواد چرب قرار دهید و به آرامی آن‌ها را فشار دهید. برای جلوگیری از آلودگی، می‌توانید در این مرحله از یک موچین تمیز استفاده کنید.
  • برای اینکه شیشه دوم مستقیماً روی گل‌ها قرار نگیرد، دور مواد چرب را با تکه‌های کوچک چوب (در اطراف حاشیه‌ها) بپوشانید و سپس صفحه شیشه ای دوم را روی دیگری قرار دهید. اگر به جای آن از یک ظرف شیشه ای استفاده می‌کنید، درب آن را به آرامی بگذارید ولی آن را خیلی محکم نبندید.
  • سپس آن را در مکانی خنک، تاریک و خشک نگه داری کنید.
  • بعد از گذشت 1 تا 2 روز، با موچین گل‌ها را جدا کرده و گل‌های تازه را جایگزین آن‌ها کنید و مجدداً آن را در جای خنک و تاریک نگه داری کنید.
  • این روند را هر 1 تا 2 روز تکرار کنید و به جایگزینی گل‌های تازه ادامه دهید تا زمانی که مواد چرب، بوی گل بدهند (این بدان معناست که مواد چرب به اندازه کافی با اسانس‌های روغنی اشباع شده اند).

برای عملی کردن این مرحله از متد باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید، زیرا این روند ممکن است تا 2 ماه طول بکشد.

اجرای انفلوراژ سرد

مرحله دوم: از مواد چرب معطر تا رسیدن به اسانس‌های ضروری

  • اکنون باید عطر را از مواد چرب جدا کنید تا اسانس ضروری خالص به دست آید. این کار را با ریختن مواد چرب در شیشه یا قوطی کنسرو و هم زدن با مقداری الکل (که تقریباً دو برابر مواد چرب است) انجام دهید. سپس درب شیشه را خوب ببندید و در جای خنک، تاریک و خشک نگه داری کنید.
  • به مدت 2 تا 3 هفته هر روز شیشه را محکم تکان دهید.
  • از یک فیلتر قهوه برای صاف کردن و حذف مواد چرب استفاده کنید و مخلوط الکلی را مستقیماً پردازش کنید.

در مرحله پایانی چه اتفاقی می‌افتد؟

روغن‌های به دست آمده از این روش برای افزودن به محصولات مراقبت شخصی شما مناسب هستند. با این حال، مراقب باشید که آن‌ها را مستقیماً روی پوست خود اعمال نکنید. زیرا غلظت بالایی دارند و می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک پوستی شوند. به عنوان مثال، فقط یک یا دو قطره از آن را به روغن‌های حاملی چون روغن زیتون، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل اضافه کنید تا روغن ترکیبی مناسبی برای ماساژ بدن و پوست خود ایجاد کنید، یا آن‌ها را با تکه‌های صابون مخلوط کنید تا صابون‌های معطری برای خود ایجاد کرده باشید.

 تکنیک انفلوراژ

اگر می‌خواهید لوسیون یا کرم بسازید، می‌توانید مواد چربی مورد استفاده در ابتدای انفلوراژ را بازیافت کنید. اگر هدف شما این است، توصیه می‌کنیم از همان ابتدا از چربی‌های گیاهی چون کره شی (شی باتر) یا چربی نارگیل استفاده کنید. با کمک این دستورالعمل‌ها، می‌توانید اسانس‌های روغنی مورد علاقه خود را با کمک تکنیک انفلوراژ بسازید. اما اینکه از آن‌ها به عنوان اسانس افرودنی در تولید صابون، کرم، روغن یا عطر استفاده کنید

یا محصول شما عطری با رایحه غلیظ، ظریف، فریبنده یا شیرین باشد، کاملاً سلیقه ای است. پس کمی خلاقیت به خرج دهید و خود واقعیتان را به زبان عطرها و آزادانه بیان کنید. در پایان باید بگوییم که؛ انفلوراژ تکنیکی است که بوها و روغن‌های مورد علاقه شما را از گیاهان استخراج می‌کند. مزیت این روش این است که حتی از حساس‌ترین و شکننده‌ترین گیاهان هم می‌توان استفاده کرد. بنابراین، شما با کمک مراحل اشاره شده در متن می‌توانید عطر گل مورد نظر خود را به راحتی و به روش خانگی استخراج کنید و از نتیجه کار خود لذت ببرید.

منابع:this.place،bonparfumeur

محصولات مرتبط
سرچ ادو پرفیوم زنانه مردانه آمواجAmouage تخفیف ویژه
۲۲,۲۹۳,۰۰۰ تومان۱۵,۷۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
لینیج ادو پرفیوم زنانه مردانه آمواجAmouage 
۱۵,۱۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
الکتریک چری ادو پرفیوم زنانه مردانه تام فوردTom Ford 
۳۰,۱۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۲ میل
سمپل
+۲
تنوع
فور هر فوراور ادو پرفیوم زنانه نارسیسو رودریگزNarciso Rodriguez 
۱۱,۵۳۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۲
تنوع
والایا ادو پرفیوم زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly 
۱۸,۱۸۶,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۱.۵ میل
سمپل
۵ میل
دستریز
کنت استاپ لاوینگ یو ادو پرفیوم زنانه بای کیلیانBy Kilian 
۳۶,۲۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
سونیک فلاور ادو پرفیوم زنانه مردانه روم 1015Room 1015 
۱۶,۲۸۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
وای اینتنس ادو پرفیوم مردانه ایوسن لورن - وای اس الYves Saint Laurent - YSL 
۷,۸۷۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
له ایریس د فت ادو پرفیوم زنانه مردانه جکس فت - ژاک فتJacques Fath 
۱۳۵,۳۱۲,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
رد کالرادو - کلرادو ادو پرفیوم زنانه مردانه ام میکالفM Micallef 
۳۰,۳۰۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
سادوناسو اکستریت پرفیوم زنانه مردانه ناسوماتوNasomatto 
۱۰,۸۵۱,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
بیکاز ای ام فری اکستریت پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۶,۸۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
کیل د لایتس اکستریت پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۶,۸۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
سیراکوزا پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۰,۰۹۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نوت وانیل نکتار ادو پرفیوم زنانه مردانه ام میکالفM Micallef 
۱۶,۹۰۸,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید