یه خرید خاص برای خاص‌ترین ماه سال!
خرید با تخفیف از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
10 تا از بهترین عطرسازان دنیا در طول تاریخ

10 تا از بهترین عطرسازان دنیا در طول تاریخ

یکی از ترندهایی که در آغاز عصرهای جدید به محبوبیت رسید، به رسمیت شناختن افراد سخت کوشی بود که در زمینه ساخت عطرها تلاش کرده بودند. آشنایی با عطر ساز های معروف در صنعت عطر سازی حرفه‌ای کمک کرد که به همه نام‌های باشکوهی که در خلق کردن این عطرهای فراموش نشدنی تلاش کرده‌اند ادای احترام کنیم.برندهای عطری مانند Frederic Malle، Serge Lutens و Amouage متوجه شدند که با استخدام و ارتقای عطرسازان ماهر، انحصار بیشتری به محصولات خود می‌بخشند و در مقابل، مشتریان وفادارتری پیدا می‌کنند.

هر فردی که به تازگی وارد دنیای عطرسازی می‌شود باید با برترین عطر سازان که خاطرات خوبی را برای ما به ارمغان آورده‎اند آشنا شود. حالا که با اهمیت شناخت عطرسازهای معروف آشنا شدید بهتر است مستقیماً سر اصل مطلب برویم و ببینیم که 10 تا از بهترین عطرسازان تمام دوران چه کسانی هستند.با معرفی هر یک از عطر سازها، تصور بهتری پیدا می‌کنید از این که عطرساز چگونه ایده خلق یک عطر خاص را پیدا کرده و این که هر یک از آن‌ها چه سبکی از عطرسازی را دنبال می‌کنند.

عطر ساز چه کسی است؟

عطر ساز یک متخصص ماهر آموزش دیده است که در زمینه ترکیب روایح و خلق آثار هنری خوشبو مهارت دارد. یک عطرساز حرفه‌ای باید دوره‌های کارآموزی را در آموزشگاه‌های مخصوص بگذراند که این دوره‌ها حدوداً سه سال طول می‌کشند. با آموزش و استفاده از تجربه کسب شده، یک عطرساز قادر به شناسایی و استفاده از ترکیبات عطر منحصر به فرد و کلاسیک برای ایجاد یک اثر فراموش نشدنی است.

10 عطرساز برتر تمام دوران

صنعت عطرسازی یک صنعت گسترده است و نمی‌توان ادعا کرد که در آن فقط 10 فرد تاثیرگذار وجود دارد. نظرات افراد در خصوص تاثیرگذار بودن این افراد ممکن است با هم متفاوت باشد و متاسفانه مجبور هستیم تنها برخی از این عطرسازان معروف را معرفی کنیم. ملاکی که برای قرار دادن افراد در این لیست استفاده کردیم این بود که:

  • این افراد حداقل سه عطر شاهکار معروف داشته باشند.
  • این افراد برای چندین برند، عطر ساخته باشند (البته با دو استثنا).
  • ترکیبی از عطرسازهایی که بازنشسته شده‌اند یا هنوز فعال هستند.

اگر می‌خواهید بدانید که عطر سازهای معروف چگونه به جایگاه کنونی شان دست پیدا کردند، در اینجا به طور خلاصه به اطلاعاتی اشاره کرده‌ایم که تا بیشتر با این عطرسازها آشنا شوید.

  1. آنیک مناردو

آنیک مناردو یک عطرساز چیره دست است که از سال 1991 برای شرکت عطرسازی Firmenich کار می‌کرد. او همچنین با شرکت عطرسازی Créations Aromatiques نیز همکاری کرده است و در این زمان میشل آلمیراک، مربی و استاد او بوده است. سوابق تحصیلی و کاری او در زمینه بیوشیمی و پزشکی بود. اما او بعد از مدتی به عطرسازی علاقه مند شد و از آکادمی عطر فرانسوی ISIPCA فارغ التحصیل شد.

آنیک مناردو

مجموعه آثار آنیک یکی پس از دیگری به محبوبیت زیادی رسیدند و در عین حال سبک شرقی شیرین خود را حفظ کردند. این عطرها مرزهای عطرهای مردانه و زنانه را جابجا کردند و توانستند در ذهن همه ماندگار شوند. خیلی از افراد، او را به عنوان خالق ادو تویلت Hugo Boss Bottled می‌شناسند زیرا این عطر باعث علاقه مند شدن آن‌ها به دنیای عطرسازی شد. آنیک با سبک معاصر و شیک، به همراه اشتیاق برای عطرسازی و هنر زیاد، توانست از خیلی از هم عصران خود و عطرسازان دیگر پیشی بگیرد و به نامی آشنا در این صنعت تبدیل شود.

لیستی از بهترین کارهای آنیک مناردو:

  • هوگو بوس باتلد
  • بوچرون-بوشرون جیپور هوم
  • جورجیو آرمانی آکوا دی جیو
  1. پیر بوردون

پیر بوردون یک نام آشنا در زمینه عطر سازی حرفه‌ای است. او تنها شاگرد ادموند رودنسکا بوده و تکنیک‌های دقیق عطرسازی او را به ارث برده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او در طول مدت طولانی‌ای که تحت تعلیم ادموند بود این بود که توانست از دیدگاه و ذهنیت استاد خود در عطرسازی استفاده کند و آثار هنری منحصر به فردی را خلق کند. پیر بوردون قبل از این که تصمیم بگیرد که شغل خود به عنوان عطرساز را شروع کند، مدرک علوم سیاسی گرفت.او خالق اولین عطر رسمی آکواتیک برای مردان است.

پیر بوردون

او سپس در سال 1971 زیر نظر ژان کارلس (Jean Carles)در خانه عطرسازی رور برتراند دوپون (Roure Bertrand Dupont) تحصیل کرد. او مالک برند پیر بوردون است و قبلاً با برندهایی همچون Takasago، Quest و Fragrance Resources کار کرده است. او همچنین نقش اساسی در خلق پرطرفدارترین عطرهای کرید (Creed) داشته و برای شرکت‌های معتبر عطرسازی و برندهای تجاری عطر کار می‌کرد. حتی اگر او هیچ وقت عطر دیگری نسازد، اما اثری پاک نشدنی در صنعت عطر و در ذهن دوستداران عطر در سرتاسر جهان بر جای گذاشته است.

لیستی از بهترین کارهای پیر بوردون:

  • کرید گرین آیریش توید
  • کرید میلسیم امپریال
  • ایو سن لورن کوروس
  1. میشل آلمیراک

عطر ساز میشل آلمیراک در سال 1953 در شهر گرس (Grasse)، فرانسه متولد شد. او دوره عطرسازی را در رور برتراند دوپون گذراند که اکنون بخشی از شرکت ژیوودا (Givaudan) است. در زمان‌های مختلف، او همچنین با Takasago، Creations Aromatiques و Drom کار کرده است و در حال حاضر در Parle Moi de Parfum کار می‌کند. او عطرسازی را بیشتر از این که یک شغل بداند، یک سرگرمی و تفریح می‌داند.

میشل آلمیراک

میشل مردی است که همیشه به دنبال الهامات جدید است و عطرسازی را هنر ترکیب کردن مواد مدرن و کلاسیک می‌داند و آن را با آشپزی مقایسه می‌کند. نمی‌توان شخصی مثل میشل را دوست نداشت. اگر چه تا همین الان هم اسم او در ذهن و قلب بسیاری از افراد حک شده است اما خیلی‌ها بر این باورند که حتی لیاقت بیشتر از آن چیزی که تا الان به دست آورده است را دارد. این عطرساز معروف، از دنیای قدیمی عطرسازی آمده است و آثار هنری و دوست داشتنی زیادی را برای ما خلق کرده است.

لیستی از بهترین کارهای میشل آلمیراک:

  • جوپ هوم
  • ادو پرفیوم کلویی
  • گوچی پور هوم 1
  1. آلبرتو موریلاس

آلبرتو موریلاس یک عطرساز ماهر و برنده جایزه است. او اهل سویل اسپانیا است و در حال حاضر در شرکت سوئیسی عطر و اسانس فرمنیخ (Firmenich) کار می‌کند. آلبرتو در ده سالگی به سوئیس نقل مکان کرد و بعداً به مدت دو سال در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (Ecole des Beaux-Arts) در ژنو تحصیل کرد. او یکی از موفق‌ترین عطرسازهای خودآموخته جهان است.

آلبرتو موریلاس

آلبرتو را یک عطرساز برجسته می‌دانند که بیش از 7000 اثر خلق شده دارد. منبع الهام آلبرتو شامل ترکیبی از زیبایی‌های زندگی، تکنیک‌های طبیعی، در ترکیب با مولکول‌های مصنوعی است. آلبرتو خالق بسیاری از پرفروش‌ترین عطرهای مردانه و زنانه است که صنعت عطر را به شکل امروزی درآورده است. در سال 1997، موریلاس به همراه همسرش یک برند عطر خاص به نام Mizensir را تاسیس کرد که مجموعه‌ای از شمع‌ها و عطرهای معطر را عرضه می‌کند.

خیلی از افرادی که با عطرسازی آشنایی دارند، آلبرتو را یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین عطرسازان جهان می‌دانند. علت این که خیلی از افراد او را یک عطرساز برجسته و محبوب می‌دانند این است که او به صورت خودآموخته توانست به محبوب‌ترین و قابل ستایش ترین عطرساز در بین مردم عادی و علاقه مندان به عطر تبدیل شود. خیلی از افراد به شدت بر این باورند که اگر آلبرتو نبود، هرگز صنعت عطرسازی به این شکل نبود. این آلبرتو بود که با استعداد فراوان و قابل ستایش خود تغییرات چشمگیر و موفقی در این عرصه به وجود آورد.

لیستی از بهترین کارهای آلبرتو موریلاس:

  • کالوین کلین سی کی وان
  • گوچی گیلتی ابسولوت پور هوم
  • بولگاری من این بلک
  1. برتراند دوشوفور

برتراند دوشوفور یکی از عطر سازهای معروف فرانسوی است که بیش از پنج دهه فعالیت غنی در زمینه عطر سازی حرفه‌ای دارد. آموزش حرفه‌ای او از سال 1985 در گرس فرانسه آغاز شد. سپس او یک دهه کامل را در Créations Aromatiques گذراند و پس از این که در سال 2008 به یک عطر ساز مستقل تبدیل شد، نقش عطرساز داخلی را در خانه عطر L'Artisan Parfumeur بر عهده گرفت. سبک ترکیب نت‌های لایت/دارک دوشوفور (به ویژه در عطرهایی که بر پایه عود ساخته شده‌اند) به طور قابل توجهی مورد تحسین قرار گرفته است.

برتراند دوشوفور

امروزه برتراند به عنوان مشاور شرکت TechnicoFlor کار می‌کند. در سال 2017، دوشوفور جایزه فی فی (FiFi) روسیه را به عنوان عطر ساز برتر سال دریافت کرد. دوشوفور به این معروف است که به خوبی عناصر و ترکیبات متضاد را با هم ترکیب می‌کند و اثری ماندگار خلق می‌کند. آثار او بوی متمایزی دارند که هیچ کجا شبیه آن‌ها را پیدا نمی‌کنید. برای مثال عطر تیمبوکتو (Timbuktu) از برند L’Artisan Parfumeur که توسط دوشوفور خلق شده است به راستی یکی از بهترین عطرهایی است که در زندگی خود استشمام کرده‌اید.

لیستی از بهترین کارهای برتراند دوشوفور:

  • آمواج جوبیلیشن XXV
  • کام دی کارگونس اینسنس اویگنون
  • پنهالیگونز سارتوریال
  1. فرانسیس کورکجان

فرانسیس کورکجان (Francis Kurkdjian) عطرساز فرانسوی و صاحب برند میسون فرانسیس کورکجان (Maison Francis Kurkdjian Paris) است که این برند را در سال 2009 با شریک تجاری خود به نام مارک چایا تاسیس کرد. فرانسیس کورکجان علاوه بر داشتن برند عطر خود، به خاطر خلق عطر Le Male برای کمپانی ژان پل گوتیه (Jean Paul Gaultier) در سال 1995 نیز شناخته شده است.

فرانسیس کورکجان

او تاکنون با بیش از 45 برند مختلف عطر همکاری داشته است. فرانسیس در سال 2001 برای تلاش و دستاورد یک عمرش برنده جایزه فرانسوا کوتی عمرش شد. فرانسیس کورکجان عطرساز فعلی برند شناخته شده کریستین دیور است.فرانسیس در حال حاضر صاحب محبوب‌ترین برند عطر نیش (niche fragrance) در جهان است.این مجموعه در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش‌ترین برندهای عطر نیش جهان تبدیل شد.

همچنین می‌توان ادعا کرد که او تقریباً به تنهایی مسئول تبدیل عطرسازی نیش (یک سبک عطرسازی) به یک موضوع رایج در ذهن مخاطبان گسترده بود. ناگفته نماند که افراد مشهور مختلفی نیز از عطرهای برند میسون فرانسیس کورکجان استفاده می‌کنند و آن‌ها را تبلیغ می‌کنند. برند میسون فرانسیس کورکجان عطرهای نوآورانه و متنوعی را ارائه می‌دهد که همه باید برای یکبار هم که شده آن‌ها را امتحان کنند.

لیستی از بهترین کارهای فرانسیس کورکجان:

  • ژان پل گوتیه له میل
  • الیزابت آردن گرین تی
  • نارسیس رودریگز فور هیم
  1. ژان کلود النا

ژان کلود النا عطرساز و نویسنده فرانسوی است که در خانواده‌ای عطرساز در گرس فرانسه به دنیا آمد. او از سنین پایین با مادربزرگش گل یاس می‌چید تا به عطر سازها بفروشد. او همچنین دوست دیرینه ادموند رودنسکا، عطرساز افسانه‌ای بود. وی پس از مدتی، کارآموزی و شاگردی خود را آغاز کرد و بعد از آن در سنین پایین توانست یک جایگاه شغلی حرفه‌ای در برند تازه تاسیس ژیوودا در سال 1968 کسب کند.

ژان کلود النا

او بنیانگذار برند لوکس The Different Company است که در سال 2004 پس از این که به عنوان عطرساز داخلی هرمس انتخاب شد آن را ترک کرد. ژان کلود تا سال 2016 در کمپانی هرمس ماند.هر کسی که می‌خواهد احساس قوی، مستقل بودن یا همچون یک جنتلمن واقعی بودن را تجربه کند؛ کافیست یکی از عطرهای النا را انتخاب کند. هر کدام از عطرهای النا همچون موهبتی در دنیای عطرسازی هستند.

تک تک این عطرها به شما نشان می‌دهند که همیشه برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران به عطرهای پیچیده نیاز ندارید. تا قبل از این که النا وارد کمپانی هرمس شود، عطرهای آن خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. اما اگر بگوییم ژان کلود النا هرمس را نجات داد دروغ نگفته‌ایم. النا، هرمس را در جایگاه برندهای معروفی همچون شنل، دیور و تام فورد قرار داد.

لیستی از بهترین کارهای ژان کلود النا:

  • کارتیر دکلریشن فور من
  • هرمس آن جاردین سور له نیل
  • فردریک مال بیگاراد کنسانتره
  1. ژاک پولژ

ژاک پولژ عطرساز فرانسوی است که از سال 1978 تا 2015 به عنوان عطرساز داخلی برای برند شنل کار می‌کرد. بعد از آن پسرش اولیویه پولژ جانشین او شد. ژاک در نزدیکی آوینیون فرانسه به دنیا آمد و در همانجا بزرگ شد. او قبل از این که در رشته عطر در گرس، کارآموزی را زیر نظر ژان کارلس شروع کند، مدرک زبان انگلیسی و ادبیات را گرفته بود. ژاک قبل از پیوستن به شنل، برای Roure (Givaudan) کار می‌کرد.

ژاک پولژ

عشق او به عطرسازی به شدت تحت تاثیر سفرهای او در دوران کودکی بود. جایی که تابستان‌ها را با خانواده خود در گرس سپری می‌کرد و به مزارع وسیع شکوفه‌های پرتقال، یاس، گل رز و بنفشه می‌رفت. عطرهای او از شخصیت و آثار مادمازل شنل الهام گرفته شده‎اند و بسیار شبیه او هستند: جدید، معاصر، جاودانه و همیشه جوان. بدون شک ژاک پولژ یکی از الهام بخش ترین و با استعدادترین عطرسازان تمام دوران است.

او به جای پیروی از مد روز، ترندهای عطر جدید و مخصوص به خود را ایجاد کرد. مردی که به تنهایی یک ژانر عطر "تماماً آبی" را با شنل بلو د شنل ایجاد کرد که هنوز هم یک انتخاب عالی و پرطرفدار است. ژاک یک عطرساز شناخته شده و یک هنرمند بااستعداد است که قابل جایگزینی نیست.

لیستی از بهترین کارهای ژاک پولژ:

  • شنل الور هوم اسپرت
  • شنل الور هوم اسپرت او اکستریم
  • ادو پرفیوم شنل کوکو نویر
  1. ژاک گرلن و ژان پل گرلن

ژاک گرلن عطرساز فرانسوی و مشهورترین فرد خانواده گرلن بود. اما به دلیل این که او درباره زندگی خصوصی اش محافظه کارانه عمل می‌کرد و مصاحبه انجام نمی‌داد، اطلاعات کمی در مورد خلاقیت او در دسترس است. او در طول زندگی کاری پربار خود بیش از 400 عطر خلق کرد که بیش از 80 مورد از این عطرها منتشر شدند. ژاک با عرضه عطرهای پرفروش و شناخته شده‌ای مثل میتسوکو، شالیمار و لور بلو توانست به محبوبیت و شهرت جهانی برسد.

ژاک گرلن و ژان پل گرلن

ژان پل گرلن یک عطرساز چیره دست و نوه ژاک گرلن است که ساخت اکثر عطرهای کلاسیک مدرن کمپانی گرلن (Guerlain) مانند وتیور، سمسارا و هبیت روژ بر عهده او بود. بر خلاف پدربزرگش، ژان پل در زندگی شخصی اش چند رسوایی بزرگ به بار آورد که در نهایت باعث شد قراردادش با کمپانی گرلن به عنوان مشاور در سال 2010 فسخ شود. از آنجایی که دیگر هیچ وارثی از خانواده گرلن برای قبول کردن نقش عطرساز داخلی این شرکت وجود ندارد، این مسئولیت دیگر به روابط خانوادگی وابسته نیست.

درست است که آوردن اسم این دو اسطوره به صورت همزمان، از نظر فنی تقلب است و دیگر در لیستمان فقط ده نام وجود ندارد اما نمی‌توان از خانه عطر افسانه‌ای گرلن فقط یک نفر را نام برد. هر دوی این افراد صنعت عطرسازی قرن بیستم را شکل دادند و ما را موظف کردند که به هر دوی آن‌ها اشاره کنیم. اصطلاح "Guerlainade" ابتدا توسط ژاک گرلن ایجاد و استفاده شد که نام رمزی برای ترکیبی هماهنگ از نت‌ها و آکوردهای (پودری، سیتریک، دانه‌های تونکا، وانیل، گل) بود که اکنون توسط بسیاری از شرکت‌های عطرسازی استفاده می‌شود.

لیستی از بهترین کارهای ژاک گرلن و ژان پل گرلن:

  • گرلن لور بلو
  • گرلن وتیور
  • گرلن هبیت روژ
  1. دومینیک روپیون

دومینیک روپیون عطرساز چیره دست فرانسوی است که در خانه عطرسازی رور برتراند دوپون در گرس آموزش دیده است. او را یک عطر ساز کمال گرا و بی باک و یک مخترع واقعی با ریسک پذیری بالا می‌دانند که آثار او همیشه بی عیب و نقص و متعادل هستند.دومینیک روپیون یکی از بهترین و پیشروترین عطرسازهای تمام دوران است و کاتالوگ عطر او شامل بیش از 300 عطر است.

برخی از جوایز او شامل این مواردند:

  • جایزه Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres در سال 2012
  • جایزه بین المللی عطر Cosmetic Valley در سال 2008
  • عنوان (استاد عطرساز) که توسط IFF اعطا می‌شود در سال 2018

دومینیک روپیون

دقیقاً چه چیزی باعث شده که دومینیک روپیون از نظر بسیاری از افراد بهترین عطرساز جهان باشد؟ شاید علت ایت است که او به جزئیات توجه زیادی دارد؛ تا حدی که هیچ عطرساز دیگری نمی‌تواند از این نظر شبیه او باشد. اما دلیل واقعی این است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از عطرهای او استفاده می‌کنند. مجموعه فاخر عطرهای او شامل عطرهایی مثل کلوین کلین ایفوریا زنانه، فردریک مال پورتریت آف لیدی، لانکوم لا ویه است بله و موگلر الین ایو سن لورن لانویت د لهوم هستند.

لیستی از بهترین کارهای دومینیک روپیون:

  • تیزی موگلر الین
  • فردریک مال پورتریت آف لیدی
  • لانکوم لا ویه است بله

در این مقاله 10 عطرساز برتر جهان را به شما معرفی کردیم و یک بیوگرافی کوتاه با بهترین کارهای آنها ارائه دادیم. به نظر شما بهترین عطرساز تاریخ کدام یک از این 10 نفر بوده‌اند؟ نظر خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع:scentgrail

محصولات مرتبط
گوسیپ نایت ادو پرفیوم زنانه گریتیGritti 
۲۱,۲۳۴,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
له ایریس د فت ادو پرفیوم زنانه مردانه جکس فت - ژاک فتJacques Fath 
۱۳۵,۳۱۲,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
سولیل د فو ادو پرفیوم زنانه تام فوردTom Ford 
۸۷,۶۵۳,۰۰۰ تومان
۲۵۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
بلو مون جینجر دش ادو پرفیوم زنانه مردانه بای کیلیانBy Kilian 
۱۹,۲۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
1 میلیون رویال پرفیوم مردانه پاکو رابانPaco Rabanne 
۱۸,۷۸۱,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
+۱
تنوع
لا نویت ترزور فلور د نویت ادو پرفیوم زنانه لانکومLancome 
۱۸,۰۳۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
گوچی بلوم اینتنس ادو پرفیوم زنانه گوچیGucci 
۲۰,۶۶۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۴
تنوع
میس دیور بلومینگ بوکت 2023 ادو تویلت زنانه دیورDior 
۱۶,۹۰۸,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
جابیر - جابر پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۳۵,۰۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
اوروم پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۳۰,۰۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
لیلا پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۲۷,۵۵۲,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
لونا پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۲۷,۵۵۲,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
کمی پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۱۸,۷۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
حیات پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۴۲,۵۸۰,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
تمپست پرفیوم زنانه مردانه زرجوفXerjoff 
۳۰,۰۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید