هنر عطرسازی قرنهاست که توجه افراد را به خود جذب کرده است. عطرها وسیلهای برای ابراز وجود و راهی برای برقراری ارتباط با دیگران هستند. تلاش برای طراحی و تولید عطرهایی با پخش بو و خط بوی خوب در صنعت عطرسازی در طول تاریخ رواج بسیاری داشته و تمدنهای باستانی، قدرت رایحه و توانایی آن در جذب و تأثیرگذاری بر افراد را به اثبات رسانده اند. عطرسازان همواره در تلاش بوده اند تا عطرهایی خلق کنند که هنر بویایی آنها را به نمایش بگذارد.
این امر در نهایت منجر به توسعه تکنیکها و مواد تشکیل دهنده عطرها برای افزایش این ویژگیها شده است. در تاریخ معاصر، صنعت عطرسازی برای پاسخگویی به تغییر سلیقهها و ترجیحات اجتماعی تکامل بسیاری یافته است. به طوری که با پیشرفتهای حاصل در فناوری عطرسازی و در دسترس بودن طیف وسیعتری از مواد معطر، عطرسازان توانسته اند مفاهیم پخش بو و خط بو را بیشتر کشف کنند و مرزهای خلاقیت بویایی را جابجا کنند.
در نتیجه آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو ما در ادامه به معرفی دو اصطلاح نام آشنا وفرق خط بو و پخش بو و مواردی چند از این قبیل پرداخته ایم.
پروجکشن در حوزه عطرسازی، به این مفهوم اشاره دارد که بوی عطر تا چه اندازه میتواند از بدن فرد فاصله بگیرد و یک رد بوی قابل توجه از خود ایجاد کند. این مهم، نشان دهنده توانایی عطر برای پرکردن هوا و درک شدن آن توسط دیگران، حتی از مسافت دور است. در واقع پخش بوی یک عطر به سرعت تبخیر و ادغام عطر با مولکولهای هوا و به اصطلاح پخش شدن آن در یک محیط اطلاق میشود.
در صورتی که یک عطر قدرت پخش شوندگی بالایی داشته باشد؛ به سرعت رایحه آن تا مسافت شعاعی یک تا دو متری شما احساس میشود. پس پخش بوی عطر به فاصله و قدرتی اشاره دارد که یک عطر طی میکند. این مهم توانایی عطر را برای گسترش دامنه بویایی خود، به جا گذاشتن یک ردپای قابل توجه و آشکار ساختن حضور خود، نشان میدهد. در نهایت، یک رایحه با پخش بوی خوب توجه اطرافیان را به خود جلب کرده و در ذهن افراد تاثیر ماندگاری خواهد گذاشت.
هنگامی که به دنبال عطری با پخش بوی خوب هستید، حتماً عوامل زیر را در نظر داشته باشید:
با کمک تکنیکهای زیر، پخش عطرتان قویتر میشود اما تاثیر چندانی بر ماندگاری آن نخواهد داشت.
آیا تا به حال، فقط به این دلیل که اطرافیان شما متوجه بوی عطر شما نشده اند یا به این سبب که بوی عطر شما بعد از گذشت مدت کمی، دیگر حس نشده و خط بوی چندانی نداشته عطر جدیدی را تهیه کرده اید؟ یا برعکس، شاهد سرچرخاندن افراد به سمت بوی تن خود، به هنگام حرکت در میان انبوهی از مخاطبان بوده و احساس رضایت بالایی از عطر خود داشته اید؟! بله همه این ها به خط بوی خوب عطر یا به اصطلاح سیلاژ یا سیلاج آن برمی گردد.
اما این اصطلاح به چه معناست؟ کلمه فرانسوی "Sillage" به مفهوم بیداری و دنباله عطر است که هنگام خروج کسی از اتاق در هوای اطراف آن باقی میماند. یعنی کاملاً شبیه به مسیر امواجی که در پشت یک قایق- به هنگام حرکت آن بر روی آب- ایجاد میشود. به گفته سو فیلیپس، مدیر عامل شرکت مشاوره ای و عطرسازی؛ این رایحه است که وقتی شخصی محلی را ترک میکند از او به مشام اطرافیان میرسد. گویی که شخص هنوز هم در آن محیط حضور دارد. در حالی که چنین نیست و اینجاست که یک سوال ذهن حاضرین اتاق را درگیر خود میکند که شخص صاحب عطر چه کسی بود؟!
سیلاژ در اصل، see-yahzh یا سیاژ تلفظ میشود و فراتر از عطر امضاء یک شخص، حضور شما را به عنوان یک کارت ویزیت و نشانه ای از اقتدار و ابهتتان جلوه میدهد. البته توجه داشته باشید که نسبت دنباله عطر به "حجم آن" باید به درستی تنظیم شود. زیرا به طور یقین شما نمیخواهید فضای اتاق را در حد وحشتناکی پر از عطر تن خود کنید که اطرافیانتان تا ساعتها پس از خروج شما از محل نیز دچار آزار و اذیت و احساس سردرد و خفگی شوند. پس طوری رفتار کنید که بوی شما فریبنده باشد، نه منفور کننده!
نکته: لطفاً توجه داشته باشید که قدرت ماندگاری یک عطر با ردپایی که آن عطر از خود به جای میگذارد یکی نیست و عطری که ممکن است تا مایلها پشت سر شما کشیده شود ممکن است در واقع به سرعت از بین بروند. بسیاری از ادکلنهای حاوی نتهای مرکبات در این دسته قرار میگیرند؛ یعنی خط بوی خوب ولی ماندگاری کمی دارند. این در حالی است که عطرهای بسیار ماندگاری با نتهای مشک و چوب ممکن است تا ساعتها احساس شوند و نزدیک پوست شما باقی بمانند، اما دنباله کمی از خود به جای بگذارند. یعنی خط بوی ضعیف اما ماندگاری بالا دارند.
پس نتهای یک رایحه نیز نشانگر مهمی از سیلاژ هستند که در هر عطری متفاوت اند. منظور ما از فرار بودن این است که برخی از رایحههای سبکتری چون مرکبات، میوهها و نتهای با طراوت، خط بوی خوبی از خود به جای میگذارند اما ممکن است چندان ماندگار نباشند؛ هرچند در لحظات اول پس از استفاده آنها، بسیار دلپذیر هستند.
بیشتر اوقات ما در واقع نمیتوانیم رد بوی خود را استشمام کنیم؛ زیرا همان طور که اشاره شد؛ این رد بو، ما را دنبال میکند. بنابراین نمیتوانیم آن را استشمام کنیم. با این حال، افراد دیگر متوجه این رد بو خواهند شد و ما از روی حالات و احساسات آنها متوجه بازخورد عطر خود در اطرافیانمان خواهیم شد. به طوری که اگر رد بوی این عطر خوشایند آنها باشد، یا چیزی نمیگویند، یا میگویند: "اوه عطر تو بسیار جذاب و لطیف است."
پس ترفند کار این است که خودتان را بشناسید و عطری را از میان خانوادههای عطری انتخاب کنید که نه خیلی غلیظ باشد و نه خیلی ملایم. برای این منظور بهتر است قبل از خرید یک عطر، آن را امتحان کنید. به طوری که آن را یک بار در یک اتاق خالی و تمیز اسپری کنید و در را ببندید. ده دقیقه بعد در را باز کنید و هوای آن را استشمام کنید. تا بلافاصله متوجه قدرت عطر منتخب خود شوید.
نهایتاً چنانچه علاقه زیادی به استفاده از رایحههایی با خط بوی بیش از حد سنگین دارید، میتوانید از محصولات عطری مخصوص بدن، به ویژه لوسیونها استفاده نمایید. اگر متوجه شدید که سیلاژ شما به طور تصادفی باعث آزار و اذیت اطرافیان شما شد؛ میتوانید یک پنبه آغشته به الکل را بردارید و روی ناحیه ای از پوست خود که در آن عطر زیادی زده اید بکشید.
در پایان این مقاله امیدواریم شما را به خوبی با مفاهیم خط بو و پخش بوی عطر آشنا کرده باشیم. گاهی اوقات افراد به اشتباه، اصطلاحات پخش بوی عطر (Projection) را با خط بوی عطر (Sillage) اشتباه میگیرند. این در حالی است که این دو اصطلاح مفهوم متمایزی از یکدیگر دارند. همان طور که اشاره شد پخش بو به میزان پخش شوندگی یک عطر در محیط اشاره دارد و بخشی از فرایند تبخیر عناصر موجود در عطر است که موجب میشود افراد اطراف شما بوی عطرتان را حس نمایند. در حالی که خط بو به ردپای یک عطر اشاره دارد و موجب میشود که بوی عطر فردی که مدتی در یک اتاق بوده و پس از زمانی از آنجا خارج شده را حس کنیم.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید