یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
تفاوت پخش بو با خط بوی عطر در چیست؟

تفاوت پخش بو با خط بوی عطر در چیست؟

هنر عطرسازی قرن‌هاست که توجه افراد را به خود جذب کرده است. عطرها وسیله‌ای برای ابراز وجود و راهی برای برقراری ارتباط با دیگران هستند. تلاش برای طراحی و تولید عطرهایی با پخش بو و خط بوی خوب در صنعت عطرسازی در طول تاریخ رواج بسیاری داشته و تمدن‌های باستانی، قدرت رایحه و توانایی آن در جذب و تأثیرگذاری بر افراد را به اثبات رسانده‌ اند. عطرسازان همواره در تلاش بوده اند تا عطرهایی خلق کنند که هنر بویایی آن‌ها را به نمایش بگذارد.

این امر در نهایت منجر به توسعه تکنیک‌ها و مواد تشکیل دهنده عطرها برای افزایش این ویژگی‌ها شده است. در تاریخ معاصر، صنعت عطرسازی برای پاسخگویی به تغییر سلیقه‌ها و ترجیحات اجتماعی تکامل بسیاری یافته است. به طوری که با پیشرفت‌های حاصل در فناوری عطرسازی و در دسترس بودن طیف وسیع‌تری از مواد معطر، عطرسازان توانسته اند مفاهیم پخش بو و خط بو را بیشتر کشف کنند و مرزهای خلاقیت بویایی را جابجا کنند.

در نتیجه آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو ما در ادامه به معرفی دو اصطلاح نام آشنا وفرق خط بو و پخش بو و مواردی چند از این قبیل پرداخته ایم.

پخش بو عطر یا Projection چیست؟

پخش بوی عطر یا Projection چیست؟

پروجکشن در حوزه عطرسازی، به این مفهوم اشاره دارد که بوی عطر تا چه اندازه می‌تواند از بدن فرد فاصله بگیرد و یک رد بوی قابل توجه از خود ایجاد کند. این مهم، نشان دهنده توانایی عطر برای پرکردن هوا و درک شدن آن توسط دیگران، حتی از مسافت دور است. در واقع پخش بوی یک عطر به سرعت تبخیر و ادغام عطر با مولکول‌های هوا و به اصطلاح پخش شدن آن در یک محیط اطلاق می‌شود.

در صورتی که یک عطر قدرت پخش شوندگی بالایی داشته باشد؛ به سرعت رایحه آن تا مسافت شعاعی یک تا دو متری شما احساس می‌شود. پس پخش بوی عطر به فاصله و قدرتی اشاره دارد که یک عطر طی می‌کند. این مهم توانایی عطر را برای گسترش دامنه بویایی خود، به جا گذاشتن یک ردپای قابل توجه و آشکار ساختن حضور خود، نشان می‌دهد. در نهایت، یک رایحه با پخش بوی خوب توجه اطرافیان را به خود جلب کرده و در ذهن افراد تاثیر ماندگاری خواهد گذاشت.

اما چگونه یک عطر با پروجکشن خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال عطری با پخش بوی خوب هستید، حتماً عوامل زیر را در نظر داشته باشید:

  1. غلظت: برای این منظور عطرهایی با غلظت بالاتر مانند ادو پرفیوم یا عطر را انتخاب کنید. این غلظت‌ها حاوی نسبت بیشتری از روغن‌های معطر هستند که به عطر اجازه می‌دهند تا ماندگاری بیشتری بر روی پوست داشته باشند.
  2. خانواده عطرها: خانواده عطرهای خاصی چون شرقی، شیپر یا تند به دلیل ترکیبات غنی و قوی موجود در خود، پخش بوی بهتری نسبت به سایرین دارند. بنابراین بررسی عطرهای این خانواده‌ها می‌تواند احتمال یافتن عطری با پخش بوی عالی را افزایش دهد.
  3. قدرت عطر: برای این منظور در برچسب نام یا توضیحات عطر به دنبال کلمات کلیدی چون extrait و intense و concentréباشید. این اصطلاحات غلظت بالاتر یا فرمولاسیون قوی‌تر عطر را نشان می‌دهند که اغلب منجر به افزایش پخش بوی یک عطر می‌شوند.
  4. تست و تجربه: با مراجعه به بوتیک‌ها یا عطر فروشی‌ها، عطرهای مختلف را روی پوست خود امتحان کنید. سپس عطر را در فضا اسپری کنید تا به نحوه و شعاع پخش آن در مراحل مختلف توجه کنید و دریابید که آیا رد قابل توجهی از خود به جای می‌گذارد یا خیر؟! بنابراینتست عطرها در محیط‌ها و اقلیم‌های مختلف، می‌تواند ارزیابی دقیق‌تری از پخش بوی عطرها ارائه دهد.

چگونه قدرت پخش بوی یک عطر را دو چندان کنیم؟

چگونه قدرت پخش بوی یک عطر را دو چندان کنیم؟

با کمک تکنیک‌های زیر، پخش عطرتان قوی‌تر می‌شود اما تاثیر چندانی بر ماندگاری آن نخواهد داشت.

  1. نقاط نبض: برای قوی‌تر کردن قدرت پخش عطرتان، آن را در قسمت‌هایی از بدن که گرم‌تر هستند؛ همچون نقاط نبض خود اسپری کنید.زیرا در این نواحی رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست شما قرار دارند.
  2. مساحت سطح: هرچه بزرگی ناحیه‌ای که عطر می‌زنید بیشتر باشد، پخش بوی عطر شما قوی‌تر خواهد بود، زیرا سطح بزرگتری برای تبخیر خواهد داشت. با این حال، اگر می‌خواهید رایحه مورد استفاه شما پخش بوی قویداشته باشد، آن را فقط به نقاط نبض خود نزنید.بلکه در نواحی گردن، دکلته، موها، بازوها و حتی روسری و لباس خود نیز استفاده کنید.
  3. ناحیه عطری خود را نپوشانید: برای افزایش شدت پخش بوی عطر خود، آن نواحی که از عطر خود استفاده کرده اید، همچونگردن، بازوها، دست‌ها یا موهای خود را نپوشانید.
  4. روی لوسیون عطر نزنید: عطر خود را در مناطقی از بدن که لوسیون یا روغن استفاده کرده‌ اید نزنید، زیرا روغن به عطر شما چسبیده و آن را مهار می‌کند. به عبارت دیگر در این صورت عطر شما با قدرت کم‌تری پخش خواهد شد.
  5. استفاده از لایه‌های بیشتر عطرها: برای افزایش قدرت پخش بوی یک عطر می‌توانید چند لایه از آن را اسپری کنید. حتی اگر یک عطر با پخش بوی قوی را روی یک عطر ضعیف‌تر اسپری کنید، باز هم پخش رایحه کلی آن قوی‌تر می‌شود.

و اما خط بوی عطر یا سیلاژ چیست؟

 و اما خط بوی عطر یا سیلاژ چیست؟

آیا تا به حال، فقط به این دلیل که اطرافیان شما متوجه بوی عطر شما نشده اند یا به این سبب که بوی عطر شما بعد از گذشت مدت کمی، دیگر حس نشده و خط بوی چندانی نداشته عطر جدیدی را تهیه کرده اید؟ یا برعکس، شاهد سرچرخاندن افراد به سمت بوی تن خود، به هنگام حرکت در میان انبوهی از مخاطبان بوده و احساس رضایت بالایی از عطر خود داشته اید؟! بله همه این ها به خط بوی خوب عطر یا به اصطلاح سیلاژ یا سیلاج آن برمی گردد.

اما این اصطلاح به چه معناست؟ کلمه فرانسوی "Sillage" به مفهوم بیداری و دنباله عطر است که هنگام خروج کسی از اتاق در هوای اطراف آن باقی می‌ماند. یعنی کاملاً شبیه به مسیر امواجی که در پشت یک قایق- به هنگام حرکت آن بر روی آب- ایجاد می‌شود. به گفته سو فیلیپس، مدیر عامل شرکت مشاوره ای و عطرسازی؛ این رایحه است که وقتی شخصی محلی را ترک می‌کند از او به مشام اطرافیان می‌رسد. گویی که شخص هنوز هم در آن محیط حضور دارد. در حالی که چنین نیست و اینجاست که یک سوال ذهن حاضرین اتاق را درگیر خود می‌کند که شخص صاحب عطر چه کسی بود؟!

سیلاژ در اصل، see-yahzh یا سیاژ تلفظ می‌شود و فراتر از عطر امضاء یک شخص، حضور شما را به عنوان یک کارت ویزیت و نشانه ای از اقتدار و ابهتتان جلوه می‌دهد. البته توجه داشته باشید که نسبت دنباله عطر به "حجم آن" باید به درستی تنظیم شود. زیرا به طور یقین شما نمی‌خواهید فضای اتاق را در حد وحشتناکی پر از عطر تن خود کنید که اطرافیانتان تا ساعت‌ها پس از خروج شما از محل نیز دچار آزار و اذیت و احساس سردرد و خفگی شوند. پس طوری رفتار کنید که بوی شما فریبنده باشد، نه منفور کننده!

راه حل داشتن خط بویی فریبنده و مطبوع چیست؟

راه حل داشتن خط بویی فریبنده و مطبوع چیست؟

  • برای این منظور بهتر است به جای یک ادوپرفیوم متراکم از یک ادو تویلت سبک‌تر استفاده کنید. ادوتویلت خط بوی بیشتری نسبت به ادوپرفیوم دارد؛چون تراکم عطر یا روغن معطر موجود در آن کم‌تر است.
  • همچنین یکی دیگر از گزینه‌هایی که ممکن است در نظر بگیرید (و این لوکس‌ترین یا گران‌ترین مورد است) استفاده از عطرهای خالص است که تحت عنوان اکسترکت دی پارفیوم به بازار ارائه می‌شوند. این عطرهای خالص دنباله یا سیلاژ ظریف‌تری از خود به جای می‌گذارند. سیلاژ عطر به انتشار آن وابسته است و میزان الکل موجود به این انتشار کمک می‌کند. پس الکل بیشتر نشان دهنده میزان پخش بوی بالاست؛در حالی که الکل کمتر به ماندگاری بیشتر مربوط می‌شود. همان پدیده‌ای که در عطرهای خالص اتفاق می‌کند. پس در عطر خالص نسبت الکل به روغن‌های معطر کم‌تر است.
  • راه حل دیگر استفاده از روغن‌های معطر است.زیرا مولکول‌های آن‌ها به پوست می‌چسبند و از آنجایی که فاقد الکل در فرمولاسیون خود هستند؛ دنباله معطر ظریفی از خود به جای می‌گذارند.

نکته: لطفاً توجه داشته باشید که قدرت ماندگاری یک عطر با ردپایی که آن عطر از خود به جای می‌گذارد یکی نیست و عطری که ممکن است تا مایل‌ها پشت سر شما کشیده شود ممکن است در واقع به سرعت از بین بروند. بسیاری از ادکلن‌های حاوی نت‌های مرکبات در این دسته قرار می‌گیرند؛ یعنی خط بوی خوب ولی ماندگاری کمی دارند. این در حالی است که عطرهای بسیار ماندگاری با نت‌های مشک و چوب ممکن است تا ساعت‌ها احساس شوند و نزدیک پوست شما باقی بمانند، اما دنباله کمی از خود به جای بگذارند. یعنی خط بوی ضعیف اما ماندگاری بالا دارند.

پس نت‌های یک رایحه نیز نشانگر مهمی از سیلاژ هستند که در هر عطری متفاوت اند. منظور ما از فرار بودن این است که برخی از رایحه‌های سبک‌تری چون مرکبات، میوه‌ها و نت‌های با طراوت، خط بوی خوبی از خود به جای می‌گذارند اما ممکن است چندان ماندگار نباشند؛ هرچند در لحظات اول پس از استفاده آن‌ها، بسیار دلپذیر هستند.

ترفند آسان برای آزمایش رد بوی یک عطر

ترفند آسان برای آزمایش رد بوی یک عطر

بیشتر اوقات ما در واقع نمی‌توانیم رد بوی خود را استشمام کنیم؛ زیرا همان طور که اشاره شد؛ این رد بو، ما را دنبال می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم آن را استشمام کنیم. با این حال، افراد دیگر متوجه این رد بو خواهند شد و ما از روی حالات و احساسات آن‌ها متوجه بازخورد عطر خود در اطرافیانمان خواهیم شد. به طوری که اگر رد بوی این عطر خوشایند آن‌ها باشد، یا چیزی نمی‌گویند، یا می‌گویند: "اوه عطر تو بسیار جذاب و لطیف است."

پس ترفند کار این است که خودتان را بشناسید و عطری را از میان خانواده‌های عطری انتخاب کنید که نه خیلی غلیظ باشد و نه خیلی ملایم. برای این منظور بهتر است قبل از خرید یک عطر، آن را امتحان کنید. به طوری که آن را یک بار در یک اتاق خالی و تمیز اسپری کنید و در را ببندید. ده دقیقه بعد در را باز کنید و هوای آن را استشمام کنید. تا بلافاصله متوجه قدرت عطر منتخب خود شوید.

برای افزایش رد بو یا سیلاژ عطر خود چه کنیم؟

برای افزایش رد بو یا سیلاژ عطر خود چه کنیم؟

  • برای افزایش سیلاژ عطر خود، آن را روی لباس، دستبند یا بند چرمی (که قرار است ساعت‌ها در دست شما بماند) یا روسری پشمی خود اسپری کنید.
  • اگر قدرت دنباله یا سیلاژ یک رایحه برای شما مهم است؛باید عطری را انتخاب کنید که به صورت حدودی با ترکیب شیمیایی پوست شما ترکیب شود، اما نه به طور کامل. همچنین سیلاژ بالا ممکن است از طریق نت‌هایی به دست آید که کاملاً با پوست شما سازگار نیستند و بنابراین توسط آن "خورده" نمی‌شوند.مانند نعناع هندی، نت‌های کاراملی/ وانیل، انواع توت‌ها و خربزه.

نهایتاً چنانچه علاقه زیادی به استفاده از رایحه‌هایی با خط بوی بیش از حد سنگین دارید، می‌توانید از محصولات عطری مخصوص بدن، به ویژه لوسیون‌ها استفاده نمایید. اگر متوجه شدید که سیلاژ شما به طور تصادفی باعث آزار و اذیت اطرافیان شما شد؛ می‌توانید یک پنبه آغشته به الکل را بردارید و روی ناحیه ای از پوست خود که در آن عطر زیادی زده اید بکشید.

در پایان این مقاله امیدواریم شما را به خوبی با مفاهیم خط بو و پخش بوی عطر آشنا کرده باشیم. گاهی اوقات افراد به اشتباه، اصطلاحات پخش بوی عطر (Projection) را با خط بوی عطر (Sillage) اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که این دو اصطلاح مفهوم متمایزی از یکدیگر دارند. همان طور که اشاره شد پخش بو به میزان پخش شوندگی یک عطر در محیط اشاره دارد و بخشی از فرایند تبخیر عناصر موجود در عطر است که موجب می‌شود افراد اطراف شما بوی عطرتان را حس نمایند. در حالی که خط بو به ردپای یک عطر اشاره دارد و موجب می‌شود که بوی عطر فردی که مدتی در یک اتاق بوده و پس از زمانی از آنجا خارج شده را حس کنیم.

محصولات مرتبط
ساواج الکسیر پارفوم مردانه دیور - ساوج الیکسیر پارفوم مردانه دیورDior تخفیف ویژه
۱۶,۷۹۸,۰۰۰ تومان۱۳,۷۹۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۶۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
باکارات رژ 540 ادو پرفیوم مردانه/زنانهMaison Francis Kurkdjian تخفیف ویژه
۴۸,۵۳۳,۰۰۰ تومان۳۱,۹۹۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۷۰ میل
عطر
۳۵ میل
عطر
+۶
تنوع
لالیک انکر نویر (لالیک مشکی) ادو تویلت مردانهLaliqueامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۲,۷۴۶,۰۰۰ تومان۱,۶۹۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
گوگوش سیگنچر ادو پرفیوم زنانه و مردانه گوگوشGoogoosh 
۳۰,۳۶۸,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۳ میل
دستریز
کوکو مادمازل ادو پرفیوم زنانه شنل - چنلChanel تخفیف ویژه
۲۱,۷۵۵,۰۰۰ تومان۱۸,۰۹۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۳۵ میل
عطر
+۶
تنوع
لامور - له امور ادو پرفیوم زنانه لالیکLalique تخفیف ویژه
۳,۲۳۵,۰۰۰ تومان۲,۴۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۴.۵ میل
مینیاتوری
+۲
تنوع
ایلیش ادو پرفیوم زنانه بیلی ایلیشBillie Eilish تخفیف ویژه
۶,۲۶۰,۰۰۰ تومان۴,۱۱۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۳۰ میل
عطر
+۱
تنوع
مگنولیا ادو تویلت زنانه ایوروشهYves Rocherامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۱,۰۶۴,۰۰۰ تومان۷۶۹,۰۰۰ تومان
۶۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۱۰۰ میل
عطر
لا ویسته بل له ادو پرفیوم زنانه لانکومLancome 
۱۷,۲۸۲,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۷۵ میل
عطر
+۱۰
تنوع
اونتوس ادو پرفیوم مردانه کریدCreed 
۵۷,۱۱۹,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۷
تنوع
ایفوریا - یوفوریا ادو پرفیوم زنانه کلوین کلینCalvin Klein 
۱۵,۰۲۹,۰۰۰ تومان
۱۶۰ میل
عطر آمریکایی
۱۶۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
+۶
تنوع
ماسک نویر رز فور هر ادو پرفیوم زنانه نارسیسو رودریگزNarciso Rodriguez 
۱۵,۰۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۰.۸ میل
سمپل
+۳
تنوع
باکارات رژ 540 اکسترایت پرفیوم مردانه زنانه-باکارات رژ 540 اکستریت میسون فرانسیس کورکجانMaison Francis Kurkdjian تخفیف ویژه
۶۰,۸۹۱,۰۰۰ تومان۴۹,۱۵۵,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۷۰ میل
عطر
۳۵ میل
عطر
+۶
تنوع
مگاماره پارفوم زنانه و مردانه اورتو پاریسی - مگامرOrto Parisi 
۹,۳۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۳ میل
دستریز
ورساچه پور هوم ادو تویلت مردانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۷,۰۷۷,۰۰۰ تومان۴,۷۷۹,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
استیل ادو پرفیوم زنانه جنیفر لوپز- جی لوJennifer Lopez J Loامکان ارسال فوریتخفیف ویژه
۳,۶۵۲,۰۰۰ تومان۲,۵۶۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۵۰ میل
عطر
+۱
تنوع
برایت کریستال ادو تویلت زنانه ورساچهVersace تخفیف ویژه
۸,۴۷۳,۰۰۰ تومان۶,۹۹۷,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
عطر
۹۰ میل
عطر
۵ میل
مینیاتوری
+۵
تنوع
اینسولنس ادو پرفیوم زنانه گرلنGuerlain 
۳۱,۱۳۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر قدیم
۷۵ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۲
تنوع
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید